Twee kromme stalen muren PROFIEL 7 5 1997 WATERKERING NRCHANDELSBLAD 37 [3] Niet Rijkswaterstaat maar een consortium van aannemers heeft de leiding gehad bij de bouw van de Stormvloed kering Nieuwe Waterweg. Het resultaat: 'een sierlijke high tech- oplossing'. Gijsbertvan Es De nieuwe waterweg heeft twee deuren gekregen. Koningin Bea trix zal ze aanstaande zaterdag ce remonieel sluiten. De Stormvloedkering Nieuwe Waterweg is klaar. Zuid-Holland is veilig. Uit de lucht gezien, op een dag zonder wind en wolken, oogt de Stormvloedke ring als twee croupier-harken die als scheppingen van een beeldend kunste naarrobuust liggen te wezen bij de toe gang tot het Rotterdamse haven- en in dustriegebied. Op de grond biedt de men selijke maat een ander perspectief. Een symmetrisch stelsel van witte stalen bui zen verbindt een stalen muur met een be tonnen taartpunt. Omvang en kracht van de Stormvloed kering Nieuwe Waterweg laten zich al leen bevatten wanneer de grote getallen van dit bouwwerk worden omgerekend. Aan de oevers van de Waterweg liggen twee gekantelde EifFeltorens: iets minder hoog dan de Parijse staalconstructie, maar wel vier keer zo zwaar. De 210 me ter lange deuren die bij stormvloed de stu wende zee moeten tegenhouden, kunnen een waterkracht weerstaan van 70.000 ton, wat zich laat herleiden tot 2.500 keer de kracht van de sterkste locomotief van de Nederlandse Spoorwegen. Stormvloedkering Nieuwe Waterweg O Vakwerkarmen O Bolscharnier 0 Scharnierfundatie 0 Kerende wand Landhoofd en parkeerdok 0 Locomobiel 0 Bedieningsgebouw 0 Drempel Noordzee De Stormvloedkering Nieuwe Waterweg uit de lucht gezicht van west naor oost. Foto's Freddy Rikken De kosten van dit project, inclusief de relatief bescheiden Hartelkering bij Spij- kenisse en enkele tientallen kilometers dijkversterking: 1,45 miljard gulden, voor welk bedrag nog zes Amsterdamse Are na-stadions zouden kunnen worden ge bouwd. Op de noordoever van de Nieuwe Wa terweg liggen twee complexen van bouw keten op enkele honderden meters van el kaar verwijderd. In het ene complex zete len de medewerkers van Rijkswaterstaat, in het andere die van de aannemerscom- binatic Maeslant Kering. Het is tekenend voor de wijze waarop de Stormvloedke ring tot stand is gekomen. In het verleden trad Rijkswaterstaat op als ontwerper, aanbesteder en toezicht houder bij de grote waterwerken. De bouw van de Oosterscheldekering be zorgde de dienst een imagoprobleem, on der meer als gevolg van uit de hand gelo pen kosten. Bij het sluitstuk van de Delta werken in Zuid-Holland kreeg Rijkswa terstaat een nieuwe rol toebedeeld: toe zichthouder-op-afstand. Niet Rijkswaterstaat, maar een con sortium van aannemers kreeg in oktober 1989 de opdracht een 'dynamische water kering' te bouwen in de Nieuwe Water weg. De aannemerscombinatie sloot met de overheid een design and construct-con tract, waarbij zij van A tot Z voor het bouwproject verantwoordelijk werd - van ontwerp tot en met uitvoering, inclu sief controle, toezicht en kostenbeheer sing. Het was bepaald 'iets nieuws'. Maar er waren kinderziektes in de eerste jaren van dit Deltawerk, zoals vaker het geval is bij pogingen het primaat van de overheid te vervangen door het primaat van de markt. Toenmalig minister Smit-Kroes (Verkeer en Waterstaat) had de aanne merscombinatie zwaar onder druk gezet om een scherp gecalculeerde waterkering tot ontwikkeling te brengen. Van de aan vankelijk begrote 640 miljoen gulden werd op het laatste moment nog 70 mil joen afgesnoept. Spoedig daarna bleek, onder meer uit testen in het Waterloopkundig Laborato rium, dat de 'uitgeklede' constructie niet kon voldoen aan de contractueel vastge legde kwaliteitseisen. Voor de aannemers dreigde een financieel debacle. Maar toe zichthouder Rijkswaterstaat hield de poot stijf: aangenomen werk is aangeno men werk. Het gevolg: gespannen ver houdingen, een prestigieus project dat zeer moeizaam van de grond dreigde te komen. 'Stevige gesprekken' en enkele aanpassing in het contract waren nodig om Rijkswaterstaat en de aannemers combinatie tot constructieve samenwer king te brengen. In de bouwkeet van de aannemers blik ken project-directeur ing. C.J. Vroege (63) en zijn counterpart van Rijkswater staat, drs.ir. A.A.J. Rohde (34), terug op STORMVLOED KERING de bijna voltooide bouw van de Storm vloedkering. Vroege: „In het begin hield Rijkswaterstaat veel te grote afstand tot het project. Daarmee dreigde tweehon derd jaar expertise in de waterbouw on benut te blijven." Tussen Vroege en Rohde ontspint zich een discussie over de vorm van contrac ten bij grote projecten in de toekomst. Als voorbeeld hanteren ze de eventuele bouw van een tweede nationale luchthaven in de Noordzee of het Markermeer. Diverse opties passeren de revue, maar uiteinde lijk stellen ze vast dat een gezamenlijke rol van aannemers en Rijkswaterstaat de voorkeur geniet. Rohde over de aannemers: „Er is in de bouwwereld veel creativiteit te vinden. Als deze Stormvloedkering door Rijks waterstaat was ontworpen, dan zou het vast iets geworden zijn met enorme torens en zware deuren. De sierlijke high teelt- oplossing die hier is gerealiseerd, zou niet zo snel tot stand zijn gekomen." Vroege over Rijkswaterstaat: „Aanne mers zoeken altijd de marges op: hoe lich ter, hoe beter, want dat bespaart kosten. Maar in de weg- en waterbouw kan dat een nadeel zijn. Rijkswaterstaat heeft in het verleden bruggen gebouwd die voor die tijd overdreven zwaar leken, maar die wel de onvoorzien spectaculaire groei van het autoverkeer konden opvangen. Waarmee ik wil zeggen: het kan zichzelf dubbel en dwars terugbetalen als je een werk in een wat ruimere jas steekt, of nog een keer extra laat testen en doorrekenen. Aannemers willen dat wel eens over het hoofd zien." In de dagen voor de feestelijke inge bruikneming is er bij Vroege en Rohde geen spoor van twijfel of nervositeit te be kennen. Een eerste proefsluiting, enkele weken geleden, waarbij de twee kerende wanden afzonderlijk werden uit- en inge varen, verliep zonder noemenswaardige problemen en ook het komende weekein de zullen de beide wanden zich naar ver wachting vlekkeloos de Nieuwe Water weg in laten draaien. Vroege: „In de afgelopen tien jaar is de kloof tussen theorie en praktijk dankzij nieuwe computertechnieken vele malen kleiner geworden. In berekeningen en controles kunnen we nu een precisie be reiken die je tot voor kort niet voor moge lijk hield. We hebben het hele werk ook driedimensionaal in de computer staan, met uitvoerige testprogramma's. Voor mijn gevoel heb ik die kering al honder den keren dicht en open zien gaan." Rohde: „Deze waterkering is ontwor pen om de zee tegen te houden bij de meest extreme weersomstandigheden die je je maar kunt voorstellen. Komend weekeinde gaan we een proefritje maken met een Formule 1-wagen die we een rondje van vijf kilometer per uur laten rij den. Het wordt vast een aardig feest, maar echt spannend wordt het pas bij de aller eerste stormvloed." CONSTRUCTIE De belangrijkste onderdelen van de Stormvloedkering zijn: 1Vakwerkarm Twee 240 meter lange vakwerkarmen ver binden de kerende wanden met de scharnierpunten. De driehoe kige buisconstructie moet bij stormvloed circa 40 centimeter kunnen opbollen en na de storm kunnen terugveren. De twee on derste buizen hebben een door- sneevan 1,80 meter en een wanddikte van 6 tot 9 cm. 2. Bolscharnier Een van de meest geavanceerde onderdelen van de Stormvloedkering is het bolschamierwaarmee de kering zoals een heup-of schouder gewrichtalle gewenste bewe gingen kan maken. De kern van het scharnier bestaat uit een hal ve bol, waar bovenop de vak werkarm is bevestigd. Deze kern -wordt omgeven door diverse schaaldelen. Kern en schaalde- len rusten in een kom van acht bolvormige elementen. De giet stalen onderdelen van het bol scharnier, dat in doorsnee tien meter hoog is, werden bij Skoda in Tsjechië gegoten met een mar ge in de precisie van maximaal 1 millimeter. 3. Scharnierfundatie Het bolscharnier ligt in een betonnen scharnierfundatie die de immen se krachten moet kunnen opvan gen die bij stormvloed op de wa terkering komen te staan. De punt van deze driehoekige fundatie wijst naar het midden van de ke rende wand in de rivier. Bij de zwaarst denkbare storm zou het fundament circa 20 cm in de rich ting van Rotterdam kunnen schui ven, om na de storm 10 cm terug te veren. 4. Kerende wand De twee stalen muren die hetzeewater moeten tegenhouden, zijn te ver gelijken met twee schepen 210 meter lang, 22 meter hoog en gekromd als een banaan die bij dreigende stormvloed dwars op de Waterweg komen te liggen. De holle kerenae wanden stromen vervolgens vol water waardoor ze kunnen worden af gezonken naar een fundament op de rivierbodem. De L-vormige constructie van de kerende wan den, meteen schuin aflopende onderkanten een reeks metalen strippen {skirts), biedt de beste garantie voor stabiliteit. De twee kerende wanden komen bij stormvloed niet tegen elkaar te liggen. Er blijft een tussenruimte van circa anderhalve meter, om te voorkomen dat de wanden el kaar zouden beschadigen. De wanden houden 97,5 procent van het zeewater tegen. 5. Parkeerdok De kerende wanden liggen aan weerszijden van de rivier in een betonnen par keerdok. Het dok, dat wordt af gesloten dooreen deur, staat droog zodat de wand niet door water wordt aangetast en er on derhoud kan worden gepleegd aan de wand. Het dok stroomt vol wanneer de wanden de rivier in moeten worden gedraaid. 6. Locomobiel Bij het 'uitvaren' worden de kerende wanden aan gedreven dooreen locomobiel, met zes tandraderen die aangrij pen op een pennenbaan boven op de wana. 7. Bedieningsgebouw In het bedieningsgebouw aan de noordzijde van de kering, be vindt zich de computerappara tuur waarmee de kering wordt bediend. Een zelfde gebouw op de zuidoever, dat voor de sym metrie is gebouwd, heeft nog geen bestemming gekregen. 8. Drempel Op de bodem van de Nieuwe Waterweg zijn 64 betonnen drempelblokken ge legd (630 ton per stuk), die rusten op een bedding van zand, grind en diverse steensoorten. Het leg gen van deze bedding en drem pel was gecompliceerd doordat de scheepvaart in de Nieuwe Waterweg ongehinderd moest kunnen doorgaan. rmvloedkering Nieuwe Waterweg Hoek van Holland -W WATERKERING Het Zuidhollandse deltagebied, waarin circa een miljoen mensen wonen, moet tegen extreem hoge waterstanden worden be schermd door: Stormvloedkering Nieuwe Waterweg Een 'dynamische waterkering'. Europoortkering Een zes kilo meter lange dijk op de landtong Rozenburg, versterking van de dijken rondom de plaats Rozen burg, de Botlekweg en de Hartel kering, een stormstuw-consfructie met torens en 'valdeuren' ter af- luiting van het Hartelkanaal dat evenals de Nieuwe Water weg in open verbinding met de zee zal staan. Zonder aanleg van deze water werken had in het Zuidhollandse rivierengebied zo'n 350 kilome ter dijk moeten worden versterkt om te kunnen voldoen aan de in de Deltawet vastgelegde veilig heidsnormen. Dijkverhogingen zouden bovendien vele honder den miljoenen duurder zijn dan de nu gekozen oplossing en schadelijkzijn voor het stadsaan- zicht van onder meer Rotterdam en Dordrecht. De kering moet bescherming bie den tegen hogere waterstanden dan 3 meter boven NAP. De eerstkomende vijftig jaar zal de kering naar verwachting gemid deld eenmaal in de zes a zeven jaar worden gesloten. Door stij ging van de zeespiegel zal de ke ring in de tweede helft van de vol gende eeuw circa eenmaal inde drie a vier jaar dicht moeten. De Hartelkering bij Spijkenisse. PROGRAMMA De Stormvloedkering wordt komende za terdag, 10 mei, om 16.30 uur geopend door koningin Beatrix. Het heen- en terug varen van de kerende wanden zal onge veer twee uur in beslag nemen. Intussen zal er een grote muzikale show worden opgevoerd. De plechtigheid heeft plaats op de noord oever, die niet voor publiek toegankelijk is. Toeschouwers kunnen terecht op de zuidoever, waar op de landtong Rozen burg een feestterrein wordt ingericht. Het feestterrein zal voor auto's moeilijk toegankelijk zijn. Wel is er uitgebreid openbaar vervoer: tion Spijkenisse vertrekt een pendelbus naar het feestterrein; Van Rotterdam CS rijden extra treinen naar Maassluis vanwaar een pont naar Rozenburg vaart met aansluiting op de pendelbus; Vanaf Berghoven bij station Hoek van Holland Haven vaart ae pont Carolina di rect naar de zuidoever. Liefhebbers kunnen ook in Madurodam gaan kijken naar de gelijktijdige inge bruikstelling van een kleine kopie van de Stormvloedkering. De opening van de Stormvloedkering wordt rechtstreeks op televisie uitgezon den. De NOS doet vanaf 15.40 uur ver slag op Nederland 2. Kerende wand van de Stormvloedkering. COMPUTERS De beslissing tot sluiting van de Stormvloedkering wordt niet door mensen, maar door de com puter genomenDaartoe is een zeer geavanceerd computerpro gramma ontwikkeld, het Beslis en Ondersteunend Systeem (BOS). Dit systeem verwerkt diverse da ta, iedere tien minuten opnieuw, 24 uur per dag, met onder meer meetgegevens over wind en wa ter, weersverwachting en getij. Deze gegevens worden omgere kend tot verwachte waterstanden voor Dordrecht, Rotterdam en Spijkenisse. Wanneer het computersysteem BOS een stormvloed ziet aanko men, worden automatisch twee bedieningsploegen van tien man opgeroepen. De feitelijke bedie ning gebeurt door het Besturings systeem (BES) Het overdragen van de com mando's aan een computerpro gramma is onderwerp geweest van uitvoerige discussie. Hiertoe is besloten na onderzoek aan de Rijksuniversiteit Leiden, waarbij is vastgesteld dat de mens in 1 op de 1.000 gevallen een foute be slissing zou nemen over het slui ten of juist openlaten van de Stormvloedkering, terwijl het ont wikkelde computerprogramma BOS een 'faalkans' wordt toege rekend van 1 op 100.000 beslis singen. Bedieningspersoneel zal slechts eenmaal per jaar bij een proefsluiting de kering in wer king kunnen stellen. Overigens zal het personeel niet kunnen in grijpen, ook niet wanneer de computer ten onrechte het com mando geeft de kering te sluiten. SLUITING Het sluiten van de Stormvloed kering Nieuwe Waterweg ver loopt als volgt: Min 8.00 uur: Oproep bedie ningspersoneel. Waarschuwing Haven Coördinatie Centrum. Min 6.00 uur: Parkeerdok stroomt vol water. Min 4.00 uur: Scheepvaart wordt gestremd. Min 2.00 uur: Parkeerdok vol water. Dokdeur gaat open. 00.00 uur: Sluiting begint. Plus 0.30 uur: Kerende wan den zijn uitgevaren. Kleppen in wanden gaan open. Kerende wanden zakken tot één meter bo ven de drempel, die wordt schoongespoeld door versterkte stroming. Plus 2.30 uur: Kerende wan den dalen neer op de drempel Kerende wand

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1997 | | pagina 2