twintigjaar naitè ramp 0|§ WEER Weerstand tegen industrie Den Haag trekt steunverlening in Dr. Th ij sse: Ik zou nu toch een ander rapport maken voor'n brandverzekering zonder premie-schade Mr. Van Aartsen: ,Nu komen er allerlei bezwaren RECREATIE KRIJGT WIND INDE ZEILEN klassiek, voor jonge woners Chaise d'Or ,Er werd toen nog niet over milieuvervuiling gesproken' ZATERDAG 27 JANUARI 1973 ALGEMEEN DAGBLAD PAGINA 33 Klassiek is tijdloos en van alle tijden - niet onderhevig aan modewensen, mode-eisen, modegrillen. Jonge woners ont dekken hoe een klassiek meubel comfort en gezelligheid brengt in een modern interieur. Voorwaarde voor het welslagen vanzo'n woonexperiment: vakmanschap van de meubel maker, vakkennis van uw Interieuradviseur. La Chaise d'Or levert u het bewijs van beide. klassieke interieurkunst I ,Q ontstond een uniek meer. dat spoedig ontdekt werd door honderden en in de loop der jaren door duizenden recreanten, voor wie ondernemende lieden steeds verder gaande vormen van sporï en ontspanning acti veerden. Een grote vloot zeilschepen is er gehuis vest- Aan de oevers wer den accommodaties op getrokken voor het va- kantiepubllek. Oude huis jes en boerderijtjes ble ken goud waard. Niet in de laatste plaats profiteert de middenstand van de nieuwe belang stelling. Dit geldt zeker voor de winkeliers In het aloude Veere, waarvan -- zoals do foto laat zien -- het fraaie stadhuis hoog boven de zeilsport uittorent. Belendend probleem bij brand- risiko-dekkmg: de regelmatig terugkerende premie-kosten. Renteloos verloren bedrijfskapitaal? Niet bij Centraal Beheer. 'n Doelmatige organisatie, zonder tussenpersonen. Scherpe selektie van risiko's en regelmatige brandpreventieve inspekties. geven belangrijke besparingen Die u als lid van Centraal Beheer ten goede komen In de vorm van aanzienlijke premie-restituties. En zo belangrijk bijdragen aan een ekonomische becnjfsvoering. Gedurende de laatste 5 jaar gemiddeld 20%! Op voorschotpremies die niet hoger zijn dan de algemeen geldende afschrijf- premies. Wie daarvan meer wil weten: bel Apeldoorn 05760 - 92362. Wel goed - geld terug. Dus zoek CB. centraal beheer zekerheid in bedrijfsvoering centraal beheer maatschappijen voor levens- en schadeverzekering, bedrijfsadministratie en management-informatiesystemen, financiering en leasing prins willem alexanderlaan 651 apeldoorn postbus 700 telefoon 05760-92362 (COMMISSARIS DER KONINGIN) Van een onzer H.] voegt eraan toe: Dat ..aardig is dan heel duidelijk positief bedoeld. Dat is voor mij ook met verrassend. Er zijn wel ontwikkelingen, die anders gelopen zijn dan ik gedacht had. „Zo had ik niet gedacht, dat men met een kabelbaan zo'n gat zou dicht gooien. We heb ben daar overigens nooit san gedacht. We wisten wel, dat het met caissons kon worden gedaan"' Hij is er wel gelukkig mee. dat de kanalisatie van de Rijn met behulp van stuwen door het Deltaplan mogelijk is ge worden. succes .Nu kan zoveel mogelijk Rijnwater richting Hoek van Holland gestuwd worden zon der de Nieuwe Waterweg nog verder te verzouten dan hij al is. Toen op 2 november 1970 de stuw bij Driel in werking werd gesteld, kwam tegelijk de spui- sluis in het Haringvliet in be drijf. Tot dusver met een dave rend succes: een betere water verdeling van het Rijnwater en meer diepgang voor de scheep vaart". Professor Thijsse volgt als honorair adviseur van de Dienst der Zuiderzeewerken („Er is daar altijd nog een deur met mijn naambordje") onafge broken de plannen voor water staatswerken. PAKKEM Hij zou het zonde vinden, als niet de kans zou worden gegre pen om 450 vierkante kilometer land te winnen in het IJssel- meer door een groot deel van de Markerwaard in te polderen- Het klinkt als een waarschu wing wanneer hij zegt: .Niet voor een vliegveld dat zou Rotterdam ook nooit nemen maar voor bedrijven en bewo ning kunnen we zo'n gebied best gebruiken" Hij is er wel van afges'-"it. dat na voltooiing van de P werken de Waddenzee Lng. derd zou moeten worden ..Dat was 25 jaar geleden fout ge dacht van mij", erkent hij rui terlijk. streven we ook helemaal niet naar, daar hebben we de men sen niet voor. Het is voor Zee land een heel belangrijke om wikkeling. maar in de landelijke totaliteit een beperkte zaak". Professor clr. Thijsse'Het water in de Oosterschelde wordt in elk geval nooit zo vuil als het Rijnwater'. te zeegaten, ook van de Ooster schelde. Professor Thijsse zegt er nu van: ,,Er werd toen nog niet over milieuvervuiling gespro ken. Als het rapport nu ge maakt moest worder.. zou het er anders uitgezien hebben. Dat wil niet zeggen, dat twintig jaar geleden het milieu verge ten is bij de kwestie van het zoet worden van het Zeeuwse bekken. Er :s wel degelijk ge sproken over het gevaar van net blijven staan van zout wa ter in diepe geulen, waardoor rottingsverschijnselen zouden optreden. ..Ik weet zeker, dat dit niet gebeurt. Als in het rapport wel meer over het milieu had ge staan, denk ik toch, dat de aan bevelingen (dus ook afsluiten van de Oosterschelde) van de commissie precies dezelfde ge weest zouden zijn." Hij vervolgt: „Tenslotte ben ik nog de zoon van de bioloog dr. Jac. P. Thijsse. Natuurlijk- heb ik daardoor net zo goed belangstelling voor de biologi sche als voor de technische kanten van deze zaak. Ik maak me dan ook zelf wijs, dat ik niet blind ben voor die dingen. Het water in de Ooster schelde wordt in elk geval nooit zo vuil als het Rijnwater. Wat je mist, is de voortdurende uitwisseling tussen het zeewa ter en het water binnen de af sluiting. ..Maar kijk eens naar het Grevelïngenbekkenook ont staan door hel Deltaplan. Dar heeft nu bijna het schoonste water van Nederland". AARDIG Overigens had men volgens professor Thijsse geen flauw idee" hoe de uitvoering van het Deltaplan in zijn onderdelen zou worden. Hij vindt nu wel ..dat die jongens het aardig ge daan hebben". door HANS TEN HOUTEN Na de watersnoodramp kreeg het watertoerisme in Zeeland zijn eerste grote kans van het Del taplan door de afsluitin gen In 1960 van de Zand- kreek en In 1961 van het Veerse Gat. Tussen Walcheren, Noord- en Zuid-Beveland jy/JIDDELBURG In 1965 kwam de industrialisatie van Zeeland onder groot gejuich van de bevolking en bestuurders op gang. De toen nog altijd armoedige en moeilijk bereikbare provincie ging een nieuwe toekomst tegemoet. Dank zjj de Deltadyken en de op initiatief van het provinciebestuur gebouwde Zeelandbrug werden de verbindingen beter. Met be hulp van regeringssubsidies werden industrieterreinen aangelegd aan diep vaarwa ter. Investeringspremies deden een aantal grote basisindustrieën be sluiten zich in Zeeland te vesti gen. Iedereen was blij. dat de wegloop van jonge Zeeuwen veranderde in een vestigings overschot. De vergrijzing van de bevolking werd tot staan ge bracht. Stagnatie Nu, nauwelijks enkele jaren na de vliegende start., stagneert de industriële groei van Zeeland. Nieuwe industrieën blijven weg, de regering heeft haar steun maatregelen ingetrokken en de weerstand tegen verdere indus trialisatie neemt onder de Zeeuwse bevolking sterk toe. Zo sterk zelfs, dat mr. J. van Aart sen. sinds 1965 Zeelands com missaris der Koningin, er sterk de nadruk op legt, dat hij alleen voor zichzelf spreekt als hij het heeft over de toekomst van Zee land. Zelfs binnen het college van Gedeputeerde Staten zijn nu de meningen over die toekomst verdeeld. Mr. Van Aartsen: „Toen we hier begonnen met nieuwe be drijven, vond men dat heel mooi in Zeeland. Nauwelijks is het een paar jaar aan de gang. of men maakt alle mogelijke be zwaren". Volgens hem ten onrechte. „Het is er niet gemakkelijker op geworden. Een korte stagnatie is niet erg, maar als het werkelijk zo zou blijven, dan zou dat zeer te betreuren zijn. Troef „Ook uit nationaal oogpunt gezien is hét altijd nog een ge wenste ontwikkeling als zich in Zeeland voldoende basisindus trieën zouden vestigen. De troef van Zeeland is het diepe vaar water. De zogenaamde schone Industrie heeft geen behoefte aan dat diepe vaarwater. Dat soort bedrijven kan overal in Nederland terecht". Hoever moet Zeeland met de Industrialisatie gaan? De commissaris: „Eensdeels moeten we het Sloegebied nog wat tot ontwikkeling brengen, anderdeels zouden we ln Zeeuws-Vlaanderen nog wat moeten doen. Ik geloof, dat je de industrie op bepaalde punten moet concentreren". Hij meent, dat Zeeland niet zo geweldig groot als een Rijn mondgebied zal worden. „Daar verslaggevers J^ISSE Een plan tot afsluiting van de zee armen in zuidwestelijk Nederland lag klaar bij bet uitbreken van de wa tersnoodramp in februari 1953. Zorgen Mr. Van Aartsen vervolgt: „En als het niet lukt, dan krijg je weer het wegtrekken van de jonge mensen. Wanneer je een provincie hebt met een vergrij zende bevolking,' dan komt er ook op sociaal-cultureel gebied niet veel voor elkaar. Dat geeft mij wel een beetje zorgen De economische toekomst van Zeeland is gebaseerd op drie pijlers: landbouw, recreatie en industrie. De belangen van deze drie lopen niet altijd paral lel. Hoe ziet hij een harmonische ontwikkeling? „Tussen landbouw en recrea tie zit eigenlijk geen moeilijk heid. Bij ruilverkavelingen ge ven ze tegenwoordig heel veel aandacht aan het landschap. Er zal hier en daar wel eens iets verloren gaan. dat kan ook moeilijk anders. De landbouw heeft van de in dustrie weinig schade ondervon den. Eventuele schade wordt door de industrie betaald. De kosten om die schade vast te stellen, zijn tot nu toe hoger ge weest dan de bedragen, die wer den uitgekeerd. Ik zie niet veel moeilijkheden". Mr. Van Aartsen vindt dat de recreatieve ontwikkeling veel moeilijker in de hand te houden is dan de industrie. „De recreatie verspreidt zich over de hele provincie. Hoezeer wij ook de recreatieve ontwik keling toejuichen, financieel hebben de gemeenten en de pro vincie er natuurlijk niets aan". Bezwaar Hoe staat hij tegenover de opkomst van milieu-groepen en Prof. dr. ir. J. Th. Thijsse (79) vertelt in zijn huidige woonplaats Lisse, dat al sinds 1937 twee-, drie-, vier- en vijf-eilandenplan nen gemaakt werden Zij beoogden aanvankelijk in de eerste plaats het ter be schikking krijgen van meer zoet water. In 1948 kreeg hjj als direc teur van het Waterloopkundig Laboratorium in Delft de op dracht een schaalmodel te ma ken van een groot deel van on ze delta. Daarin konden de ge volgen van al die plannen op de waterbeweging onderzocht worden. „MARIA" Mr. Van Aartsen. commis saris der Koningin in Zeeland 'Hoezeer wij ook de recreatieve ontwikkeling toejuichen, finan cieel hebben de gemeenten en de provincie er natuurlijk niets aan'. vooral van de snelle groei van de Vereniging Milieuhygiëne Zeeland met ruim tweeduizend leden? „Dat mag best. van mij. Daar heb ik helemaal geen bezwaar tegen, Waar ik wel bezwaar te gen heb, is dat men zich soms helemaal niet op de hoogte stelt van alles wat er gebeurd is. Ik denk hier aan de maatregelen, die de provincie heeft getroffen om milieuverontreiniging tegen te gaan. „Wij waren al met het meten van luchtverontreiniging bezig voordat zelfs de Vereniging Mi lieuhygiëne er was. Men moet ook erkennen, dat er in Zeeland op het gebied van verontreini ging weinig of niets aan de hand is". Omdat hij in oktober 1974 met pensioen gaat. zou de commissa ris het prettig vinden als de provincie dit jaar zou kunnen beslissen door te gaan met de industriële ontwikkeling, vooral in Zeeuws-Vlaanderen. „Ik zou ook graag zien, dat voor ik wegga een gunstige beslissing wordt genomen over de vaste-oeververbinding met dat gebied". Mr. Van Aartsen hoopt na zijn pensionering in Zeeland te blij ven wonen. „Je zult hier tot het jaar 2000 toe rustig kunnen blij ven ademen. Daarna ook nog wel, daar maak ik me helemaal geen zorgen over". Daarmee was men al zo ver op streek dat de Deltacommis sie direct na de ramp inge steld binnen een maand kon adviseren bij Capelle aan den IJssel een stormstuw te bou wen als eerste aanzet van het Deltaplan. Toen stond intussen de veiligheid als eerste punt op het programma. Professor Thijsse hoorde pas 's maandags na de ramp wat er in de nacht van zaterdag op zondag was gebeurd. „Ik was in de Verenigde Sta ten om gastcolleges te geven Mijn vrouw en ik zaten in de trein tussen Baltimore en De troit, toen een mededreiziger ons inlichtte. Na acht of negen dagen kreeg ik een verminkt telegram met „Maria" als af zender. Ik begreep wel, dat het Maris (toen directeur-generaal van Rijkswaterstaat. red.) moest zijn. Hij vroeg mij terug te komen om zitting te nemen in de Deltacommissie." Deze commissie stelde het Deltaplan op. dat onder meer! behelsde het afsluiten van gro-1

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1973 | | pagina 4