twintigjaar naW ramp 0|§ Burenruzie om Oosterschelde Matten leggen in de Roompot Verwijs: OPEN De Jager: DICHT ,WE HEBBEN ZEKER 150 MENSEN GERED' verstandig. Boeren kunnen elkaar niet luchten of zien VOOR 720 MILJOEN GULDEN IN HET WATER ZATERDAG 27 JANUARI 1973 ALGEMEEN DAGBLAD PAGINA 31 n een onzer verslaggevers glERIKZEE ,,Om onge veer twaalf uur 's nachts", herinnert mos- selkweker J. Schot uit Zie- rikzee zich..braken de vloedplanken, die we een paar uur eerder met het oog op de storm hadden gezet. We woonden toen in een klein aflopend straatje aan de haven van Zierïkzee" „Het water kwam met zo n geweld het straatje in, dat het binnen «twintig minuten tot een meter hoog op zolder stond. Tot zondagmorgen hebben we op het dak gezeten. Met laag tij zakte het water toen iets. Ik heb mijn vrouw naar het huis van mijn ouders gebracht, dat lag iets hoger". MET IT AAR Daarna begon voor Schot, die toen 33 jaar was er. voor de andere schippers het eigenlijke werk. ..De mensen van de vissers vereniging werden in twee ploegen verdeeld. Een ploeg ging met sloepen naar Duive- land om de mensen van de da ken te halen, de andere ploeg Schipper Schot: In de eer ste 24 uur van de ramp heb ik niets gegeten, alleen maar twee liter cognac gedronken. ging naar Schouwen. Ik ging mee naar Schouwer.. ..Die zondag er. de daarop volgende nacht hebben we ze ker 150 mensen gered. Later is er wel gezegd, dat de helikop ters de mensen van de daker. hebben gehaald, maar dat is niet waar. „In de eerste 24 uur na de ramp heb ik niets gegeten, al leen twee liter cognac gedron ken, tegen de kou. Wij waren aUemaal drijf- en dijfnat. Maar niemand werd verkouden. Die maandagnacht zijn wij met het schip barstensvol mensen naar Bergen op Zoom gevaren, daar was een opvangcentrum" PANIEK „De mensen zaten soms ai- leen maar op brokstukken. Ze waren in paniek. Als we met een bootje langs kwamen, sprongen ze zo naar beneden. We wilden eerst kinderen en oude mensen meenemen, maar daar kwam niets van terecht. Iedereen probeerde in een bootje te komen. Veel mensen sprongen naast de boten in het water. ,Jk nam een jong echtpaar mee met twee kinderen. Ze za ten op een geveltje, waaraar. nog maar een meter zolder hing We waren nog geen meter weg, of de zaak stortte in Het was moeilijk roeien, overal dreven kadavers van verdronken vee. Die moest je met een haak voor de boot wegduwen." OPEN Schipper Schot kent nu het. gevaar van het water, maar hij is er nuchter onder gebleven. Hij is nu een actief voorvechter voor een open Oosterschelde. „Ze willen hem sluiten voor de veiligheid, maar sluitings plannen bestonder, er voor de ramp ook al. De Oosterschelde kan ook veilig gemaakt worden K zonder sluiting, dat kan bij d Westerschelde immers ook sluiting: „Geen zoutwaterover stromingen meer, waardoor de landbouwgrond onbruikbaar wordt. Geen verraderlijke dijk- vaUen". „Sinds 1888 zijn er 205 dijk- Wel zeker zijn voor hem de economische voordelen van af- Het duurste on derdeel van het Del taplan betrof de af sluiting van het Ha ringvliet tussen ruwweg gezegd Hellevoetsluis en Stellendam. Er was 720 miljoen voor nodig. De dam, waarin de spuisluis van een kilometer lengte ligt, is een belangrijke schakel in de snelle ver keersverbinding tus sen de Randstad en Zeeland. gT. PHILIPSLAND Het meest. Opvallende litte ken, dat de watersnood in de Zeeuwse samenleving heeft, geslagen, is de Oosterscheldekwestie. De tijden van onverdeelde bewondering voor het Deltaplan zijn allang voorbij. De actiegroep Oosterschelde Open telt haar drieduizend le den onder milieubeschermers, natuurliefhebbers, sportvissers, duikers, biologen, boeren en na tuurlijk onder de mossel- en oesterkwekers, die bun brood winning bedreigd zien. Zeker is nu al. dat de afslui ting van de Oosterschelde. ge- 'projecteerd in 1978, niet onver deeld zal worden toegejuicht als het zoveelste huzarenstuk van Nederland''in de strijd tegen het water Strijd De felle strijd tussen ..slui ters'' en ..openhouders" heeft in Zeeland meermalen zijn weer slag gehad in de persoonlijke verhoudingen. Twee grote boeren uit het kleine St. Philipsland waren tot niet zo lang geleden dikke vrienden. Eén van hen. G. J. de Jager, is fervent sluitèr. de an der. A. Verwijs, is een fel strij dend openhouder. Zo fel staan ze tegenover elkaar, dat ze niet samen voor de fotograaf wilden poseren. „Laat De Jager maar hierheen komen", gaf Verwijs uiteindelijk toe. „Verwijs is hier altijd wel kom". liet de enige kilometers verderop wonende De Jager vriendelijk weten. Beide. Zeeuwen bleven tenslotte op hun hofsteden. Verwijs is een van de 35 men sen, die de "narde kern vormen van de actiegroep Oosterschelde Open. Het is de beweging, die nu al drie jaar met een vriend en vijand verbazende ijver iedereen probeert duidelijk te maken, dat een gesloten Ooster schelde een ramp voor Neder land zal betekenen. Actief Woordvoerders van de groep ontbreken op geen enkele poli tieke vergadering in de provin cie sinds de start van hun actie. Tijdens een recent bezoek van prinses Beatrix en prins Claus aan Zeeland bleek Verwijs tot grote verbazing van de groep of ficiële begeleiders tijdens een boottocht 'plotseling naast de ko ninklijke hoogheden te staan. Hij slaagde erin de belangstel ling van prins Claus voor de ac tie te wekken, zodat ook een zorgelijk kijkende Commissaris der koningin niet meer tussen beide kon komen. De Jager is voorzitter van de Christelijke Boeren- en Tuin- dersbond West-Nederland. Daarnaast bekleedt hij tal van andere landbouw- en water- schapsfunctïes. Hij is de grote man achter een onlangs ver schenen nota van het Land bouwschap. waarin de sluiting van de Oosterschelde nogmaals met vele argumenten wordt be pleit. Beiden zijn van de Anti-Re volutionaire Partij Alleen Ver wijs koos tijdens de laatste ver kiezingen een door hem niet na der genoemde partij die tegen afsluiting is, hoewel hij verder op politiek terrein aanhanger van de A.R.P. is gebleven. Voor beiden is ook de veiligheid van dammen in stromend water op te werpen. Sinds enkele jaren is dit mogelijk dank zij een verbe terde techniek van het zand spuiten. Hiervoor zijn enorme massa's zand nodig, die door sterke perszuigers „in het werk' worden gespoten. Óp deze manier werd vorig jaar in de Oosterschelde ook de 1800 meter brede Geul tussen twee werkeilanden afgesloten. In ruim zes weken werd dag en nacht in totaal bijna vier mil joen kubieke meter zand ver werkt. Dat nauwelijks tweeën eenhalf procent van het zand door de stroom meegevoerd werd. vindt ir. Spaargaren een bijzonder resultaat. Computer Als nieuwe materialen versche nen in het Deltagebied ook mijnsteen en zandasfalt voor kaden, waartussen zand gespo ten moest worden. Men gebruikt nu fosforslakken bij de opbouw van drempels in sluitgaten. Het is haast vanzelfsprekend, dat ook de elektronica een har tig woordje meespreekt. Van golfmeetpalen in zee ontvangt men radiografisch gegevens over stroomsnelheden en waterstan den. die in computers verwerkt worden. Elektronische rekentuï- gen staan ter beschikking van de laboratoria, waar in schaal modellen de juiste afsluitmetho- den worden uitgedokterd. Bij de uitvoering van een werk. kan elektronica helpen bij de plaats bepaling. Ir. Spaargaren vindt het ten slotte zeer belangrijk, 'lat samen met de bouwcombinaties een an dere manier van aanneming is gevonden. De grote werken wor den niet. meer openbaar aanbe- j steed. De Deltadienst praat eerst met dc aannemers, waarna een ,.raam"-rontract wordt gemaakt. Dc uitvoering wordt zo mogelijk aangepast aan het beschikbare materieel van de maatschappijen. „Dat loopt hier goed voor de Oosterschelde", constateert ir. Spaargaren. en oevervallen geweest, die heb ben nog nooit één mensenleven gekost, want ze treden altijd op bij laag water", aldus Verwijs. .„Als de Deltawet nu vastge steld zou moeten worden, ging de Oosterschelde nooit dicht. Maar de machine is op- gang en niemand durft het werk meer te stoppen. Wij blijven in elk geval doorgaan met onze acties, tot het uiterste". „Ze treden soms verrekt on fatsoenlijk op", zegt De Jager over die acties. Overigens komen mevrouw Verwijs en mevrouw De Jager nog regelmatig bij elkaar over de vloer. Neem Davitamon 10. Davitamon 10 bevat 10 vitamines. Precies die vitamines die u juist nu broodnodig hebt. DavitamosiO. Het meest gebruikt. Van een onzer verslaggevers de bewoners achter de Ooster- scheldedijken het voornaamste punt. „Wat onze voorouders bereik ten met schoppen en kruiwa gens, kan Rijkswaterstaat zeker met de moderne technische hulpmiddelen: de dijken veilig maken zonder de Oosterschelde af te sluiten", zegt Verwijs. „Die afsluiting zou ten koste gaan van een uniek natuurgebied met het schoonste zoute water van Europa". „Het is", stelt De Jager daar tegenover, „altijd veiliger leven achter een goede dam van negen kilometer lengte dan achter 250 kilometer dijken. De mens is technisch tot veel dingen in staat en hij zal zeker :n sraat zijn de Oosterschelde, ook na af sluiting, schoon te houden". De Jager geeft toe, dat slui ting ten koste kan gaan van een uniek natuurgebied, „maar dat zijn vermoedens, geen zekerhe den". Van een onzer verslaggeefsters BL'RGHSLL'IS Een speciaal schip is nodig om in de Room pot. de zuidelijke geul van de Oosterschelde. een unieke bo dembescherming aan te brengen. Het kost zes miljoen gulden. Te vens moet een betonfabriek (kosten drie lot vier miljoen gulden) gebouwd worden om het schip te voorzien van werkmate riaal. Dit bestaat uit zogenaamde blokkenmatten, vertelde in Burghsluis ir. F. Spaargaren (32), hoofd van het bureau nieu we werkmethoden van de Delta dienst. tevens belast met de lei ding van de werken tot afslui ting van deze zeearm. Afrollen De spuisluis trekt nog steeds grote in ternationale belang stelling. De ontwer pers ervan waren ir. P, Blokland (nu hoofdingenieur-direc teur sluizen en stu wen van Rijkswater staat) en ir. Ph. Die- derich (nu president- directeur van de aannemingsmaat schappij Ballast-Ne- dam). Beiden be haalden hun inge nieursdiploma na eerst een H.T.S.- opleiding te hebben gevolgd. Hun sa menwerking werd beloond met een hoge Franse weten schappelijke onder scheiding. Die matten worden gemaakt van fUterdoek van kunststof, waarop in een bepaald patroon blokjes beton bevestigd worden. Zo'n mat van tweehonderd me ter lang en dertig meter breed wordt, opgerold over een zes me ter dikke cilinder, die aan het schip bevestigd is. Op de plaats van de afsluiting laat het schip de blokkenmat clan afrollen op de zeebodem. Het asfaltschip Jan Heijmans wordt aangepast om op dezelfde manier met een ander nieuw ty pe vaste 'oallast"-stuk te gaan werken. Dit bestaat uit filter doek met steenasfalt, waarmee de zeebodem in de twee andere geulen moet worden bekleed Deze werkmethoden verschil len hemelsbreed met de manier, waarop twintig jaar geleden de voorbereidingen voor het maken van dammen werden gemaakt. 'T'oen kende men alleen dc zink- stukken van rijshout. Vele han den waren dan nodig om met zware brokken steen deze dikke matten tot zinken te brengen. Anders De uitvoering van het Delta plan zou ontzaglijk veel van dit „zinkwerk" nodig maken, Uit vrees dat er onvoldoende rijs hout en vakmensen ter beschik king zouden zijn, werden andere bodembeschermingen ontwik keld. Men bedacht steenfilters", opgebouwd uit verschillende la gen grint en steen, waarop cais sons (grote betonnen dozen) en gestorte blokken konden worden neergelaten. Er is veel gebruik gemaakt, van „zooistukken", die beston den uit een onderlaag van kunststofweefsel, waarop een laag rijshout (veel dunner dan traditioneel) was. bevestigd. Steenstortvaartuigen gingen het arbeidsintensieve storten van steen met de hand vervangen. Ter beschikking kwamen tevens zinkpontons. waarmee de zooi stukken nauwkeurig op hur. plaats werden gebracht Een uitvinding van belang was verder het op de bodem aanbrengen van vijf meter bre de banen asfalt-mastiek. Dit deed het asfaltschip Jan Heij mans, dat was voorzien van een tot de bodem van het water rei kende buis met. een soort stof- zuigermond, waaruit, het asfalt- mastiek werd gespoten. Het schip kon onbeperkt blijven va ren. doordat het continu van voorraad werd voorzien. Asfalt Economische redenen waren aanleiding om voor de Ooster schelde uit te kijken naar ande re hulpmiddelen dan zoolstuk- ken en asfalt-mastiek. Vandaar de ontwikkeling van blokken- en steenasfaltmatten, aldus ir. Spaargaren. Vóór de Februariramp 1953 had Rijkswaterstaat al ervaring bij het dichten van sluitgaten. Hieruit groeide het gebruik van doorlaat-caissons, die pas geslo ten werden als zij alle op hun 'plaats stonden. Kabelbaan Goede successen zijn ook be haald met behulp van kabelba nen. waarlangs de gondels aan vankelijk stortsteen in netten vervoerden. Een grote verbete ring was het geschikt maken van de gondels voor het trans port van zware betonblokken. Ir. Spaargaren: Onze werk methoden verschillen hemels breed met de manier waarop 20 jaar geleden de voorberei dingen voor het maken van dammen werden gemaakt. Bij de afsluiting van de Oos terschelde zullen drie kabelba nen worden gebruikt. Wanueer een kabelbaan zou uitvallen, kunnen helikopters het werk overnemen. Daarmee heeft de Deltadienst intussen ook bevre digende proeven genomen. Verscheidene malen is geëxpe rimenteerd om met gebruikma king van alleen-maar-zand (soms vermengd met asfalt) De spuisluis fun geert als de zoetwa terkraan van ons land. Samen met de drie stuwen in Ne- der-Rijn en Lek zorgt zij sinds november 1970 voor een zo nuttig mogelijk ge bruik van het Rijn water.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1973 | | pagina 3