won ...EN ZO DREEF IK VEERE IN... Veiligheid wordt duur betaald In 72 dorpen vielen 1835 doden Ze was tpen elf en vond 'l spannend ZATERDAG 27 JANUARI 1973 ïle stormvloedramp van 1 februari 1953 leverde het wrede bewijs van u de zwakte der zeeweringen in het zuidwesten van het land: 1835 mensen moesten er met hun leven voor betalen. Onder hen waren 371 kinderen beneden tien jaar. In de afgelopen twintig jaar is er veel veranderd, vooral ten aanzien van de Zuidhollandse en Zeeuwse eilanden. Dit is te danken aan de hou ding van het hele Nederlandse volk, dat in tijden van nood schouder oan schouder blijkt te staan. Uit die eendracht vloeide voort, dat zonder slag of stoot ten koste van enkele miljarden guldens besloten kon worden een wapen aan te schaffen tegen de onberekenbare waterwolf. Door de uitvoering van het Deltaplan zouden vier zeearmen worden afgesloten. jQit karwei is tot stand gebracht op één zeearm na: de Oosterschelde. De nodige werken zouden een glorieuze afsluiting van een gigantische opdracht kunnen zijn. T Evenwel, sinds enkele jaren is verdeeldheid gegroeid over het nut en de noodzaak van deze oplossing. Nader onderzoek van dit knelpunt en be grip voor elkaar zijn nu nodig om de veiligheid en milieu onder één noe mer te waarborgen. door BAREND MAASKANT ZIERIKZEE - Geen enkele foto is voorhan den Aan de Avoedende zee tijdens de onbarm hartige vernieling Aan de dijken in de nacht A an zaterdag 31 janua ri op 1 februari 1953. Deze overval, waarvan grote delen van Zeeland, Zuid-Hol- land en Noord-Brabant hel slachtoffer werden, kwam wel licht nog onverhoedser dan die, tcaardour ons land op 10 mei 1940 in de Tweede Wereldoor log betrokken werd. Om middernacht waren nog geen beschadigingen aan de dijken ge constateerd. Het hele proces van vernieling duurde circa zes uur^. Het voltrok'zich geheel in de duis ternis. Pas toen het licht werd, bleek uit flarden van onvolledige berichten hoe zwart de situatie Gevaar Men wist op zn'ernag. da" waakzaamheid geboden 'Aas. 's Ochtends oir. elf sint- een waar-uuiwiTig voor .,'linK hoog t wat- c" uit er 's' middags om kwart over vijf sprak men ovgr „gevaarlijk hdog\«ater'In' de '?oop van de dag werden de looösdienstvn gestaakt en raak ten tientallen schepeii op de Noordzee in moeilijkheden Toch bleek achteraf, dat dr catastrofe nog ernstiger had kunnen zijn De kracht en de baar. var. .de storm hadden sa men met het opgezweepte water nog ongunstiger kunnen -amen- werker.. Dan. was het water nog driekwart meter hoger gekomen. Dan zou de ellende vermoe delijk met een- geheel opderge- stroorpd Zuid-Holland com- pieet zijn^ewees^. Nu kwam 153.000 hectaren land blank te staan, fcr wer den 8!) stroomgaten on onge veer 500 dijkbressen geteld. Vijfhonderd kilometer dijk werd beschadigd. Van de 1835 slachtoffers woonden er 525 op Scliou- wen-Duiveland- en 481 op Goeree-Overflakkec. In 72 OP DEZE en de drie volgende pagina's een analyse v»n de water- ramp op 1 februari 1953 en de giganti sche gevolgen daarvan voor zuid-westelijk Nederland. PAG. 29: Burenruzie om de Oosterschelde. PAG. 31 Delta haalt ruimer adem. PAG. 33: Zeeland worstelt weer. gemeenten vielen doden te betreuren. Het was boven dien nodig om 72.000 bewo ners uit dc getroffen s'trekcn naar veiliger oorden te eva cueren. Hulp Drieduizend woningen, scholen en kerken, evenals driehonderd boerderijen waren vernield. Be schadigd raakten veertigduizend woningen scholen en kerken, evenals duizend boerderijen. Er lieten 47.000 koeien, paar den, varkens, geiten en schapen net lever?' alsmede 165.000 stuks pluimveé. Ontelbare naamloze helpers schoten te hulp. Meer dan vijf honderd vissersschepen voeren met 2500 bemanningsleden hel troosteloze gebied in en redden vple honderden mensen van de daken. Uit binnen- en buiten land kwam militaire hulp. Uit 28 landen werd technische bijstand aangeboden. Rijkswaterstaat en de dienst der Zuiderzeewerken togen met de aannemingsmaatschappijer: en de militairen aan het werk om de dijken ,te dichten. Twaalfduizend mart werd inge zet bij het dijkherstel. Kleinere1 gaten werden met meer dan ze ventien miljoen zandzakken vol- gegooid. Dicht Op 6 november was koningin Juliana erbij, toen tegen mid dernacht bij Ouwerkerk op Schouwer.-Duïvelanö het laatste stroomgat -'erd bedwongen. He: was een gf00^ moment, maar ons land had meer'gezucht onder 'o .-stromingen. Sinds 1200 zijn meer dan honderd, stornnloedramper. genoteerd. Men neemt. aan. dat de omvang van beruchte historische storfn- vloedrampen, zoals in 1421 (Si. Elisabeths vloed). in 1570 (Ailer- heiligenvluedi en 'die in 1686 en 1775 met ver boven dié van 1953 uitgekomen <ujn. Na het fluiten en herstellen van de.dijken ten koste van na genoeg vierhonderd miljoen gul-^ den. .was, ér- evenwel meer te doen. Huizen moesten Worden ge bouwd en hét met zout door drenkte land moest "wéér voor de landbouw geschikt gemaakt worden Niet in de laatste plaats moes ten de van alles beroofde men sen worden geholpen aan behui zing en wat daaf allemaal bij hoort. Het eigen volk en het buiten land 'tastten diép in'de buidel. Rijk en Rampenfonds gaven er 700 miljoen gulden, voor uit. Na 1 februari 1953 gingen al ler ogen ook open voor het standpunt, dat afsluiting van de zeearmen de remedie zoXt zijn om herhaling van zo'n ramp ie voorkomen. Een grote toevallig heid was, dat eind januari van hetzelfde jaar de minister van •waterstaat een rapport had ont vangen over de eventuele afslui ting van de Oosterschelde, Nog vóór hij het rapport hele maal gelezen had. luidden de noodklokken in. het rampgebied. "a9 enl c: 0p de N °ni narn he„. °uder, ""e '9 om/op e" vv;/cfe Ze"Perkle P.en he, ro Wo(p, dot al °- rr s'ond onder Hh°di9en. te be Van een onzer Verslaggevers J^RUINJNGEN Mevrouiv van Overbeeke heette op 2 februari 1953 Bettie Eve- roers. Ze was toen elf jaar. „Ik woonde in VeertDaar was nooit iets te doen. Alleen 's zomers kwam er weieens een bus mét Belgische toeristen, daar liep je voor uit als kind. dat was een attractie.'' E£.\ KLAP In de rampnacht werd Bettie wakker door het klokgelui in Veere. ..De drie dikke bomen op net pleintje waar ik altijd knikker de zwiepten heen er. weer. Ik moc-st onmiddellijk mijn bed uit en me aankleden. Ik snapte er niets van, maar! ik vond het. wel spannetje!. Mijn vader tilde de nieuwe wasmachine op het. aan recht, dat vond ik wel sterk van hem. Toen kwam politieagent Simons zeggen dat we het huis uit moesten. We woonden in een houten huisje tegen de dijk Nog voor we het huis uit waren, brak die dijk door Wc zaten in één klap midden in het water „Vader nam moeder op zijn nek en ik ging bij agent Simons op dc schouders. Simons wilde keurig omlopen om zo het ro- zenperkje, dat al onder water stond, niet te beschadigen. Toen viel hij in een gat. Ik werd mcegespoehl met de stroom, ik dreef zo Veere in. „Later vond ik mijn moeder terug. We zijn naar tante Maat je gelopen. Al die tijd was ik helemaal niet bang, ik had geen tijd om te denken. ZOLDER ..Tante Maatje sliep nog Na lang bonzen kwam oom Jan in zijn lange onderbroek naar de deur. Hij keek stomverbaasd naar al dat water. We zijn met z"n allen naar zolder gegaan. La ter kwamen mijn vader en mijn broer, die in Middelburg was wezen dansen. Mijn moeder was kwaad loan ze hem zag. omdat hij mei. zijn nieuwe broek In zout water had gestaan. Oom .Jan haalde ook zijn konijnen naar zolder. „Hij moest plassen, maar de po was lek. Toen zei hij: „Ik kan het ook wel in het trapgat doen. daar staat toch al water". „De volgende dag keek ik uit het raam. Dat was raar, de straten waren weg en huizen waren kapot. Er stond geen wa ter meer. de vloed was dwars door Veere heengestroomd naar lagere gebieden. Hoekhuizen waren weggeslagen en alles lag onder een dikke laag modder. Ik wou naar de zondagsschool, maar er was geen zondags school. Mijn poes zal thuis nog ge woon in de vensterbank. We hebben de modder uit huis ge krabd en de vloerbedekking een lijn gehangen. TWEE .,,Het huis stond op twaalf pa len, zondag waren er nog maar twee over. Ik kon onder het huis door kruipen. „De dagen na de ramp hoefde ik niet naar school. Die was er niet méér. Toen begon voor dc kinderen eigenlijk de lol. Er waren droppings van zandzak ken, die we mochten vullen. We mochten niet naar het sport veld. Daar ben ik stiekum gaan kijken, het lag vol kadavers van verdronken vee. Dal vond ik wel spannend. „In Veere zijn twee mensen verdronken. Over hoe erg het verder in Zeeland 'was. hoorde je niets. Dat interesseerde je toen ook niet, je had het veel te druk. „Ik hgb later pas gemerkt, dat mensen van buiten Zeeland toen veel meer over de ramp wisten dan wij Sinds de ramp ben ik wel altijd naar de wa- Toen op 8 mei 1958 de Deltawet van kracht werd, was men al enkele jaren bezig met de bouw van de stormstuw in de Hol landse IJssel. De stemming was toen zo. dat men geen enkel risi co meer aandurfde. De regering vermoedde, dat met de uitvoering van alle water staatswerken. die in 1978 klaar moesten zijn, een bedrag van 2'/ï miljard gulden gemoeid zou zijn. De waardedaling van onze gulden plus dc voortdurend ge- stegen en nog stijgende lonen en prijzen zullen de kosten met nog wel een miljard gulden op schroeven, verwacht Rijkswa terstaat. Verscheidene nieuwe technische methoden zijn toegepast bij het construeren van de afsluitingen. Tegenvallers waren er ook bij. Een Belgische fabriek moest twee- honderd gegoten stalen schar nieren (elk ter grootte van een Volkswagen) voor de spuisluis in het Haringvliet overnieuw ma ken. omdat er fouten aan kleef den. Het zogenaamde woelbekken aan de zeezijde van deze sluis bleek onvoldoende, effect te heb ben bij het vernietigen van de golfbewegingen. Om dit te ver beteren, moesten tienduizend palen voorden geheid, waarop voor de hele sluis van een kilo meter lengte een dikke betonnen plaat van vijftig meter breed moest worden aangebracht. Beide onvoorziene posten zorgden voor een jaar vertraging bij dit indrukwekkende complex. Achtereenvolgens kwamen gereed: 1958: Stormstuw tussen Krim pen en Capellc aan den IJssel - kosten 43 miljoen, i960 en 1961: Afsluiting vair de Zandkreek en het Veerse Gal - samen 90 miljoen. 1964: Afsluiting van de G<eve lingen - 60 miljoen. 1969: Afsluiting van het Volke rak - f 320 miljoen (inclusief de in aanbouw zijnde derde sluis). 1970: Afsluiting van het Ha ringvliet plus houw van de spui sluis - 720 miljoen. 1971: Afluiting Brouwershaven- se Gat - 260 miljoen. De afsluiting van de Oosterschei de, die voor 1978 op het pro gramma slaat gaat circa 700 miljoen kosten. Circa j'200 mil joen is aan voorbereidende wer ken al uitgegeven. Onder de Deltawet valt ook de in 1969 afgesloten Lauwcrszee 200 miljoen). Nog ongeveer 90 miljoen is nodig voor dc in richting van het nieuwe land. Voor de inrichting (natuurgebie den. recreatie, wegen) van de ge bieden achter dc dammen in het zuidwesten is 120 miljoen uit getrokken. 4JH optrekken tot Delta-hoogte van zeedijken en duinen buiten het Deltagebied vergt ƒ400 miljoen yan hel rijk 'en ƒ1100 miljoen vap derden, zoals hoogheemraadschappen. Van al deze bedragen zijn in middels al gedeelten besteed. Tol het eigenlijke Deltaplan beho ren niet de tol-bruggen in liet Haringvliet tussen Nuniansdorp en Flakkee. en de brug in dp Oosterschelde lussen Zierikzee en Noord-Beveland. Zij zijn ge maakt om tot een snellere ont sluiting van het betrokken «■- bie«| te geraken.

Krantenbank Zeeland

Watersnood documentatie 1953 - kranten | 1973 | | pagina 1