Publicaties Bruggehoofd GJandong en de Mariniers De moderne techniek als hulpmiddel bij deFranse wijnbouw Dit blad verschij'nt iedere Vrijdag WAARIN OPGENOMEN DE IERSEKSE EN THOOLSE COURANT PERFECTA No. 23 Vrijdag, 10 Juni 1949 Twee en Zestigste laargang Prijs per kwartaal 0.95 met 15 ct. disp.-kosten Druk en uitgave Firma Pot Vertegenwoordiger Deurloo Hoogstraat Telefoon 16 Postrekening 1043 Nieuwsblad yoor Tholen, Poortvliet, Scherpenisse, St Maartensdijk, Stavenisse, St-Annaland, Oud-Vossemeer en St-Philipsland Belanghebbenden worden-er aan herinnerd, dat de termijn voor de betaling der straatbelasting over 1948 op 15 Juni a.s. is verstreken. De Gemeente-ontvanger van Tholen. De maatjesharing is er weer De berichten, dat onze vissers vloot voor het eerst na de winter weer op haringvangst is uitgegaan, wekken ieder jaar opnieuw een stemming van ver wachting in het land. En die geldt niet slechts de baat welke een goede vangst opleveren zal voor onze deviezen-pot of voor de wereld van de visserij De vlaggen en het feestvertoon gelden ook de „Hollandse Nieuwe zelf, die reeds van ouds als concurrent van de dokters wordt beschouwd en tegelijkertijd als een speciale Nederlandse lekker nij, waarvan het puikje ieder voorjaar aan de Koninklijke fa milie gepresenteerd wordt. Onze voorouders hebben het wel goed gezien, toen ze de haring als een zeer gezond voedingsmiddel bestempelden. Haring is een heel vette vissoort, rijk aan vitamines (vooral en die ook in levertraan voor komen) en aan voedingszouten, die eveneens hetlichaarn helpen opbouwen en tegen infecties beschermen. Aan eiwit is ze ongeveer even rijk als vlees en bovendien is dit vis-eiwit lichter verteerbaar. Ook voor kinderen vormt ze een uitstekend voedsel. De nieuwe maatjes-haring wordt dadelijk na de vangst verkocht behalve een deel van de rijpste, die men opslaat in de koelhui zen. Dit wordt dan de koelhuis haring, die na de „nieuwe" en het hele verdere jaar door wordt verkocht. Door de moderne tech niek doet de kwaliteit van deze opgeslagenharing voor de echte Hollandse nieuwe bijna niet onder Maar de fijnproevers merken natuurlijk het onder scheid nog wel op. Hoe eten zij de haring, die fijnproevers'? Zij pakken de vis bij zijn staart, gooien hem om en scheuren htm met be weging in tweeën. Dan glijdt hij zijig glad het keelgat in. Een kunstje om door oefening te leren. Er zijn echter nog andere ma nieren om de nieuwe maatjes te genieten, bijv. als broodbo- legging (bebt ze al eens ge probeerd met een lepeltje sla saus of mayonnaise of met andere ingrediënten vermengd tot een sla. In het vouwblaadje, „Haring heerlijk", cent verkrijgbaar bij het Voorlichtingsbureau van den Voedingsraad, afd. Vis, In dustriestraat 23 rood. IJmuiden (giro 301127) vindt vele der gelijke recépten. Indrukten van de politionele actie (Wim Dussel, marine-correspondenl) Slot. II. Enige tientallen meters verderop in westelijke richting vind ik bet„hoofdkwartier-bi uggehoofd, waar een verbindingsman druk bezig is met bet aanleggen van een telefoonlijn. Er brandt al een petroleumlamp en ineen hoek zitten een paar „gevangenen" op de grond te beven als een riet. De kapitein snort ergens buiten met zijn jeep rond, maar komt zichtbaar teleurgesteld met „niks". Zijn mannen hebben intussen stelling genomen aan de kampongrand en het enige informatie-materiaal zijn de drie of vier bewoners van de kam pong, die een patrouille in een huis onder de vloer heeft ont dekt. Ze vertellen, dat een negental T.N.I. militairen daags tevoren de bevolking heeft aan geraden de benen maar te nemen, waartoe zij zelf het voorbeeld gaven, door met de meeste spoed aan hun knieën te trekken. Veel meer nieuws doe ik verder ook al niet op, zodat ik maar eens weer op het strand ga kijken, waai' het een al bedrij vigheid is. Hier wordt gewerkt door de strandploeg en.... hoe? Een tot hoofdkwartier ingericht voertuig staat aan de smalle bosrand, en van hieruit geelt de strandcommandant, eerst „mondeling" maar al heel spoe dig door middel van een mach tige „beachmaster" zijn bevelen. Het is bijna niet te beschrijven, in welk een tempo er die eerste uren wordt gewerkt. In een minumum van lijd staat een „aanlooplicht" overeind twee palen, elk met een licht van verschillende kleur, hoog, het andere laag. Op de die moet „landen" manoeuvreert men zodanig dat de heide lichten precies boven elkaar zijn, m.a.w. liet schip bevindt zich juist in het verlengde van beide palen en kan dus veilig „stranden". Ik geloof, dat het vertellen van dit alles langer heeft geduurd, dan het beloop zelf, want vóór je het weet staat de eerste ponton op het strand en rollen de wagens met strandmatten en ander materiaal van boord. In een ongelooflijk snel tempo wordt er nu gewerkt, om de nade rende L.T.'s zo spoedig mogelijk leeg te krijgen. liet ene aan looplicht na het andere verrijst en hel is waarde L.T.'s moeten aldra met behulp van een paar flikkerende zaklantaarns op het strand lopen, omdat de „merk- lijnen ploeg", zoals de groep heet, die voor deze merkpalen zorgt er niet tegen kan werken. Er worden strandmatten aan gedragen bij tientallen tegelijk. Up drie, vier verschillende plaatsen worden deze „wegen" aangelegd die voor en naar twee doorvoerplaatsen door het gehoste heen, naar de grote weg. Reeds rollen de eerste wagons aan boord en een kapitein van de met zijn mannen hebben dan de eerstvolgende anderhalf uur de handen vol met het regelen vau dit nach telijk verkeer. Ja, slechts anderhalf uur is nodig om zes L.T.'s te lossen Je moet er zelf hij zijn geweest om dit te kunnen begrijpen. Met de regelmaat van een klok komt het rijdend en het genie materiaal uit de open „LT.-bek" Infanterie, huzaren van Boreel, genie van de K.L., alles loopt vlot als op een parade. Een paar bulldozers staan links van de „L.T.", gereed om, als er maar even iets hapert, een handje te helpen. Een enkele keer gebeurt het, dat een jeepje teveel water binnenkrijgt of dat het water te diep is. Dan rukken de beide bulldozers aan en werpen „even'' een dijkje ervoorvooruit maar weer en de strandcommandant geeft rus tig maar zekerzijn aanwijzingen door de overal verstaanbare „beachmaster". Zn nu en dan moet er even gewacht worden met lossen, omdat men het verkeer naai de grote weg wel eens even, niet kan verwerken, maar dan gaat het weer verder, totdat om even vóór twaalven die nacht al het materiaal van boord is. Ik kom juist terug van een kijkje op de weg, waar de diverse colonnes staan opgesteld, als ik de T.C.S. een woordje van dank hoar spreken aan allen, die aan deze vlotte lossing hebben meegewerkt en een driewerf „hoera" gaat op voor een luitenant die vandaag zijn verjaardag viertMaar nog is het werk niet klaar. De pontons moeten nu tot een kade gefor meerd worden om straks, tegen de morgen, de „L.S.T. die niet zo maar op het strand kunnen lopen, gelegenheid te geven hun lading te lossen. De commando wagen wordt met de beach master installatie daartoe een paar honderd meter verder op naar het westen ver plaatst en nadat intussen de eerste colonne meer dan een half uur eerder dan verwacht was in zijn oprnarsrichting is kunnen vertrekken, wordt door de A.T.D. mannen de ponton kade in ge reedheid gebracht, een karwei dat de hele nacht duurt. Maar dan, als het duister begint te wijken, zo tegen half zes in de morgen, komt de eerste L.S.T. aanstomen. De kade is klaar ook deze schepen kunnen nu gelost worden En dat gebeurt ook. Het duurt de hele verdere dag, vóór alle L.S.T. gelost zijn en ook nu, de volgende dag, is het nog steeds een gaan en komen aan de plotseling Zondagsdienst Artsen J2 Juni 1949 Voor de gemeenten Tholen, Oud-Vossemeer, Nieuw- Vosmeer en St. Philipsland dr. Looysen te Tholen en dr. Renes te Oud-Vossemeer Corsettenhuis Elastieken kousen en Breukbanden speciaal adres voor Maatwerk! VAN VELDHOVEN—RAMPART Telefoon 892 Bergen op Zoom tot havenstad gebombardeerde strandkampong. Wanneer de bulldozerdrivers slapen weet ik niet, ik geloof nooit. Ze zijn tenminste nu weer bezig met bet strandterrein uit te breiden. Ze maken „even" een paar stukjes terrein vlak, waarop straks de tenten zullen worden opgezet. De drukte en het geroezemoes zijn hier niet van de lucht. Dag en nacht brommen en grommen motoren en het straatje, waar al het verkeer door moet, is doorlopend een stofwolk. Ik heb mijn intrek genomen in een der armzalige kampong huisjes. We slapen op baleh baleh en eten bij de genie van de landmacht, die kans zag de eerste avond voor ons allen een potje warm" klaar te maken. Dan stapt de rest van mijn onderdeel aan wal. We kunnen verder het binnenland in. De landingsactie is volbracht De Franse wijnstokken die de beroemde wijnen geven waar van alle fijnproevers ter wereld genieten, zijn tere planten die dus veel zorg vereisen. De wijn bouwers nemen dan ook graag hun toevlucht tot de nieuwste technische hulpmiddelen op dit gebied. In de voornaamste wijnbouw- districten van Frankrijk werden metereoiogische diensten inge steld. De door hen ingewonnen inlichtingen komen binnen bij speciale waarschuwingsstations voor de wijnbouw, die dan een bulletin opstellen en rondzen den, waarin alle inlichtingen omtrent de strijd tegen de zo gevreesde druivenmeeldauw staan, een schimmelziekte waar bij sporen worden gevormd, waarvoor een vochtige omge ving bijzonder gunstig is. Eenjander gevaar voor de wijn bouw is de „rijp". Dit jaar experimenteerde men in Cham pagne met drie verschillende methodes ter bestrijding van deze plaag. De twee eerste zijn gebaseerd op verwarming door middel van bestraling van uit kunstmatige wolken. Verwar mingsapparaten van 20 hoogte, die voorzien zijn van reflectoren en waarin een meng sel brandt van zware olie met teer worden in de wijnbergen opgesteld en wel 12 per ha. Niet zodra heeft men de eerste symp tomen van de rijp vorming be merkt, of een toestel dat niet alleen gevoelig is voor tempe ratuur, maar ook voor wind snelheid, zet de apparaten auto matisch in werking. Deze pro duceren dan een dichte zware rookwolk die zich over de bo dem verspreidt. Moet er een zeergroteoppervlaktebeschermd worden, dan worden de kunst- wolken door een vliegtuig ver breid, dat 80Ü liter tilaanchlo- ride en 200 liter ammoniak mee voert. Bemerkt men dat een wijnberg door rijp wordt be dreigd, dan wordt de bestrijding even voor zonsopgang uitge voerd. De derde methode is gebaseerd op de werking van infra-rode stralen. Deze worden teweeg gebracht door reflectoren-bran ders van meter hoogte, waar van er per ha. nodig zijn. Vliegramp bij Porto Rico. Een transportvliegtuig 40 van de maatschappij „Strato" is met 81 personen aan boord in de Garaibische zee bij Porto Rico neergestort. De kustwacht heeft 22 overlevendeu op een nabijgelegen eiland waarge nomen. Het toestel, dat van San Juan de hoofdstad van Porto Rico, op weg was naar Miami had 57 volwassenen en 18 kinderen als passagiers aan boord ver moedelijk grotendeels bewoners van Porto Rico. Volgens berichten van de kust wacht waren uur na het on geluk pas 28 overlevenden ge vonden. Volgens een lid van de bemanning schenen vele passa giers er voor terug te deinzen overeenkomstig het bevel van de gezagvoerder in het water te springen. In deze streek ko men veel haaien en andere ge vaarlijke vissen voor. Volgens de gezagvoeder kreeg het toestel machinestoring, en kele minuten na het vertrek van het vliegveld. THO COURANT II VOOfUICHTINGSBUREAU n®t VAN OEN VOEDINGSRAAD yy yy

Krantenbank Zeeland

Ierseksche en Thoolsche Courant | 1949 | | pagina 1