IERSEKSCHE
THOOLSCHE COURANT
NIEUWSBLAD VOOR HET EILAND THOLEN.
Moeder en Kind
Vrijdag 1 Juli 1932
Negen en veertigste jaargang
en, Poortvliet, Scherpenisse, St. Maartensdijk, Stavenisse, St. Annaland en Oud-Vossemeer
Eerste Blad.
natten van Schoonheid
Mijnhardt's Kinderzalf
Dit blad verschijnt eiken Vrijdagavond.
»r kwartaal f 0,80met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,376,
franco per post fl,65 -f 15 ct. disp. kosten.
UITGAVE
FIRMA J. M. C. POT - THOLEN.
TELEF. INTERC. No. 16.
Het trambootje
enïsse—A. Jacobapolder- Zijpe.
nuchter staat het er, dat Ged. Staten
eland aan de Prov. Staten van ons
het voorstel doen om de subsidie
Rotterd. Tramwegmij. voor de
thouding van dat bootje niet meer
NUÉeenen. Motief is dat het passaqiers-
fe dalende is.
is het te begrijpen dat men een
af aanlegt bij de beoordeeling of
uit de publieke kas beschikbaar
worden gesteld.
-kunnen dan ook wel aannemen dat
sagiersvervoer met deze gelegenheid
iring is. Maar er staat toch ook iets
JJ? tegenover en dat is dat de Provincie
■"-'d een der moeilijkste provincies van
id is ten opzichte van het verkeers-
tuk. Belangrijke deelen ervan zijn
iden door breede wateren en het
r door Prov. booten onderhouden
ihatten geld.
gelooven niet dat er één Prov.
lootdienst is of er is een deficit en
n moet men dan nu het eilaud
vooral het N. Westelijk deel ont-
wat het jaren heeft gehad Temeer
;edurende den tijd dat de tuinbouw-
:ten ter veiling gaan, tal van tuinders
roducten per veerbootje verzenden,
is het eiland Tholen immer slecht
it door de overheid
is men bezig liet eiland nog te
ien een der weinige verbindingen
tor de Provincie een bijdrage geeft,
dit nu niet anders kunnen?
Advertentiënvan! tot 4 regels V5 ct.; ieder regel meer 17'/, ct.
Grootte der letters naar plaatsruimte.
BI] abonnemeot aanmerkelijke prijsvermindering.
ren in Uw huid. Gelaatsmassage met
(vektze tot nieuw leven. Een handlei-
oor gelaatsmassage ontvangt U gratis
p van Purol (doos 30 ct., tube 80 ct.).
•Heen bij Apoth. en Drogisten.
9 41611
uit St. Anualand aankomend, dus géén
wachttijd voor de passagiers, uit Stavenisse
komt géén bus om dezen iijd.
19.03 vertrekt een tram, vanuit St. Anna
land weder géén aansluiting op deze tram,
vanuit Stavenisse een aansluiting met de
bus die 18.55 aankomt.
20.30 een tram naar Bergen op Zoom
waarop géén enkele autobus aansluiting
geeft omdat er géén meer aankomt en des
avonds 23.15 een tram waarop ook geen
enkele autobus rijdt.
Dan krijgen wij het vertrek van de
autobussen na aankomst van de trams!
Zoodra de autobussen uit beide richtingen
te Tholen aankomen, vertrekt eenige mi
nuten nadien de tram. Gcén oponthoud
voor de reizigers. 10.17 komt een tram
aan, terwijl er geen autobus vertrekt.
Tl.43 komt een tram uit Bergen op Zoom,
11.50 vertrekken beide autobussen, dus
géén oponthoud.
13.50 komt .een tram aan, echter géén
autobus die het eiland ingaat.
14.54 komt een tram aap, 15 uur ver
trekken in beide richtingen de autobussen,
dus voor de reizigers ju st maar tijd om
over te stappen, géén tijdverlies.
16.53 komt éeri tram aan 16.55 en 16.56
vertrekken rosp. beide autobussen, voor
de reizigers géén tijdverlies.
18.28 komt weder een tram, 18 30 ver
trekken beide autobussen, dus weder géén
tijdverlies voor de reizigers. Hiermede is
ook de laatste autobus voor de richting
Oud-Vossemeer v rlrokken.
20.27 weder een tram, 20 30 vertrek van
de éénige autobus, dus weder géén opont
houd voor het reizend publiek.
Men ziet dus duidelijk dat voor diegenen
die met de autobus aankomen en verder
wenschen te gaan per tramof per tram
aankomen en verder willen gaan per bus,
óf onmiddellijk aansluiting vinden 61
géén aansluiting' hebhen omdat er géén
autobussen rijden
dat, indien hij concessie zou krijgen hij
toch van diegenen die zoo ijveren voor
deze concessie een groote garantie moest
nebben, waardoor deze in ieder geval
minstens zijn bruggelden zonde betalen.
O. i. is het aanvragen van een dergelijke
concessie, die allesbehalve in het belang
is van het reizend publiek, niet te verant
woorden, omdat de tram in alle redelijke
behoeften, zelfs nog meer, voorziet.
lachen beiden van tevredenheid, wanneer de
roode, ontstoken of gesmette plekken van
baby's huidje zijn ingewreven met
Doos 25, tube 40 ct. Bij Uw Drogist.
11 41615
BINNENLAND
JEREMIADES OVER DE MALAISE.
„Sedert de mislukking der Petroleum-
confereute te New York", schrijft de
Haagsche Post, „blijven de woordvoerders
der olie-belangen sputteren over de houding
van Rusland. Zoo zagen wij bijvoorbeeld,
dat de Parijsche Daily Hail dwars door
zijn voorpagina het opschrift plaatste:
„Moskousch Complot om den Grooten
Olie-Prijsoorlog te verscherpen". „Hoe
Stalin de Olieconferentie schipbreuk deed
lijden" enz. In den loop van het artikel
wordt uiteengezet hoezeer de olieprijzen
zijn gedaald. Men vraagt zich terstond af,
waarom de olieproducten een uitzondering
zouden maken op de algemecue prijsdaling,
doch vindt natuurlijk hierop geen antwoord.
Maar wel vindt men eenige cijfers, die
stof tot diep nadenken geven. Zoo vernemen
wij dat de winst der vier groote Britsche
roepen, Koninklij ke-Sholl-Persian-Burmah
in 1931 ll.OüO.UOü minder bedroeg dan
De tram en Tholen.
aanleiding van een aanvrage van
'eetal autobusondernemers om con-
voor een autobusverbinding Tholen—
op Zoom v. v., hetgeen geschiedt
een motief dal een rechtstreeksche
van de plaatsen in ons eiland
ergen op Zoom van zoo'n groot be-
kunnen wij niet anders doen dan
ander eens na te gaan en tot de
verhoudingen terugbrengen,
de dienstregeling van de tram treilen
n vertrekuur vanaf B. o. Z. om 5 30,
c Tholen 6.08, aaukomst te B. op
ö.35. Letten wij nu op dat deze
'erbinding geeft met trein 6.49 naar
d en 7.02 naar Zeeland. Op deze
aelangrijke verbinding rijdt géén
is vanuit het eiland en zal er o. i.,
romer komen.
komt hier des morgens 7.31 van
een tram aan die vijf minuten
vertrekkende, aansluiting heeft op
dn 8.19 naar Holland. Vanuit St. Anna-
oint een autobus binnen 7.30, vanuit
isse een autobus 7.25. Reizigers
het eiland behoeven dus NIET TE
1TEN, ze hebben niet te loopen
beide autobussen op eenige meters
dvan de tram hun halteplaats hebben,
vertrekt hier een tram 9 uur. Er
8.40 een autobus aan uit St. Anna-
irit Stavenisse 8.50 een autobus,
chttijd is dus hier gering.
1 vertrekt hier weder een tram. '10.05
aan een autobus uit St. Annaland,
een uit Stavenisse, wachttijd dus
ering.
0 vertrekt hier een tram alléén uit
dsse een autobus, aankomend 12.20,
w goed als géén wachttijd.
- vertrekt een tram. alléén een
>s die 1.40 uit St. Annaland aankomt
|ns voor de reizigers onmiddellijke
0 vertrek tram, waarop alléén de
e 3.20 uit Stavenisse aankomt aan-
g geeft, vanuit St. Annaland komt
hus.
Uur vertrekt een tram, 16.50 een bus
1930, doch de totale winst voor de
Men werpt het bezwaar op dat het zoo vier bedroeg volgens dc Mail nog steeds
lastig is dat men moet overstappen! te zamen meer dan £9.000.000. Tevens
Zeker dat bezwaar is er, indien het een hoorcu wij,dat de vier bij el kaar £130.000.000
szwnnr man- hoAtan T„Aion kapitaal hebben Daargelaten nu, dat een
bezwaar mag heeten. Indien men met
zekere treinen naar Holland moet, gebeurt
het ook dat men ên te Roosendaal én te
Rotterdam moet overstappen, .en op deze
stations nog veel verder moet loopen dan
van hier in tram of autobus te komen.
Een bezwaar dat dus denkbeeldig is.
En nu 'een andere zijde van de zaak.
Waarom trachten zij, die nu zoo een recht
streeksche verbinding voorstaan niet om
eerst betere verbindingen vanuit hun
woonplaatsen te krijgen met Tholen. Van
hier vertrekken en komen aan elf zegge elf
trams! de bussen geven vijf en zes aan
sluitingen dus de helft minder per dag.
Wij weten dat de autobushouders nood
gedwongen deze concessie hebben aange
vraagd, terwijl zij weten dat geldelijk
hun diensten niet uit zullen kunnen.
En wat blijkt nu Men meent te kunnen
verwachten datindien de consessie
wordt verleend, de autobushouders reductie
op de brug tarieven kunnen krijgen van
de Gemeente Tholen, terwijl de stoomtram
Mij. voor IEDERE passagier die zij ver
voert 12'/2 cent aan de Gemeente belaalt,
dus 25% meer dan anders de bruggelden
kosten!
En nu komt er nog een groot belang
voor de Tboolsche neringdoenden. Sedert
ruim een jaar staat Tholen in rechtstreeksehe
verbiuding met alle stations in Nederland,
waardoor goederen per spoor aangevoerd
voor dezelfde vracht te Tholen komen.
Dit scheelt de Thoolsche handeldrijvende
middenstand per jaar geen honderdendoch
duizenden guldens. En men kan toch zeker
wel nagaan dat, gezien den minder roos-
kleurigen toestand waarin de tramwegen
verkeeren, bij stopzetting van de tram
diensten alle schade op Tholen zou neer
komen, want we zijn werkelijk met onze
11 verbindingen per dag zéér tevreden en
met ons goederenvervoer nog meer.
Ware het waar dat aan de verkeers-
toestanden met het eiland iets te verbeteren
ware door rechtstreeksche verbindingen,
gerust wij zouden de eerste zijn die hier
voor de handschoen opnamen, doch de
bovengenoemde feiten toonen duidelijk dat
er van verbetering géén sprake zal zijn.
Een der ondernemers deelde ons mede
groot deel van het kapitaal sterk werd
verwaterd, bevinden wij dat de stakkers
van oliemaatschappijen in het jaar van de
grootste depressie, die de geschiedenis
kent, toch altoos nog 7 procent winst
maakten, helgecn zeker ver boven het
gemiddelde is.
En aangezien de Russen, die hun olie-
teneinen met iustallaties meerendeels
hebhen gestolen, terwijl zij veel lager
loonen betalen, zeker goedkooper kunnen
produceeren en vervoeren, moeten zij nog
winsten maken, die een verder opschrift
„Dumping iu meer dan 30 landen" niet
rechtvaardigen. De zaak is eenvoudig, dat
de olietrusts woedend zijn omdat de Russen
hen beletten de wereld nog langer aan de
trusts schatplichtig te maken. En hier zien
wij, zeer eenvoudig gesteld, het probleem
van revisie van ongezonde uitwassen van
het kapitalistisch stelsel. Wij behoeven den
lezer niet te zeggen, dat ons blad in geen
deele anti-kapitalistisch is, noch behoeven
wij er aan te herinneren dat wij, juist om
een stelsel te helpen handhaven dat vooreerst
door niets beters, noch door iels even
goeds is te vervangen, nimmer nalaten
het onze bij te dragen tot wegwerking
feilen. Maar juist daarom stellen wij de
vraag wat verkieslijker is: dat reuzen-
combinaties reuzen-dividenden betalen op
schroomelijk verwaterd kapitaal, of zij zich
tevreden stellen met redelijke, niet buiten
sporige winsten, zoodat automobilisten en
industrieele verbruikers van olie deze zoo
goedkoop mogelijk krijgen". Tot zoover
de Haagsche Post.
Wij gelooven, dat deze woorden velen
lezers uit het hart gegrepon zijn.
Neemt men tegenwoordig een courant
ter hand, dan wordt men getracteerd op
allerlei jeremiades over de malaise. De
eeue zaak staat er nog al slechter voor
dan de andere. Niemand zal natuurlijk
ontkennen, dat een vreeselijke crisis de
menschheid teistert en velen met econo-
rnischen ondergang bedreigt. Voor velen
bestaat evenwel echter in het geheel geen
aanleiding tot pessimismede door het
Haagsche blad aangehaalde onderneming
is daarvan een voorbeeld.
OLYMPISCHE SPELEN.
In de sportwereld is er heel veel te
doen geweest over het deelnemen van
Mej. Schuurman aan de Olympische spelen.
Deze jongedame wenschte begeleid te
worden door hanr eigen trainer en niet
door dien van de K.N.A.U. Ten slotte is
de kwestie toch nog bijgelegd en vol
goeden moed zijn thans onze athleten aan
het oefenen.
LIJKVERBRANDING.
In de pers, vooral de katholieke, is veel
geschreven over de kwestie der lijkver
branding. Een rijksorgaan heeft n.1. de
opDame geweigerd van een advertentie,
omdat daarin van crematie sprake was
ls lijkverbranding in strijd met de roomseh-
katholieke leer? Dit schijnt niet het geval
te zijn.
In sommige deelen van Indië, waar het
verbranden een overoude gewoonte is,
heeft de kerk geen bezwaar gehad, dat
ook katholieken zich lieten verbranden,
merkte de Residentiebode op.
FIETSRIJDEN ZONDER HAND AAN
HET STUUR.
Een Haagsch advocaat had zich, teneinde
een rechterlijke uitspraak uit te lokken,
laten bekeuren wegens liet rijden op een
fiets zonder minstens één hand aan het
stuur te houden. De Hooge Raad heeft
thans uitgemaakt, dat dit ios-rijden niet
strafbaar is, ondanks alle gevaar, dat
hieruit voortspruit.
TEGEN RE VOLUTION AIRE PROPAGAN
DISTEN IN RIJKSDIENST.
Van het departement van defensie, waar
geducht bezuinigd schijnt te worden, is
een circulaire uitgegaan, waarin aange
drongen wordt om aan rijksambtenaren,
die bedektelijk of openlijk propaganda
maken voor ongehoorzaamheid aan het
wettig gezag, onmiddellijk ontslag aan te
zeggen.
KNOEIERIJEN VAN MILITAIREN
TE BREDA.
Aan de militaire administratie te Breda
schijnt iets te haperen.
Nauwelijks zijn de militairen en burgers,
die betrokken waren bij de knoeierijen bij
leveranties aan het garnizoen te Breda
veroordeeld, of reeds is men nieuwe on
regelmatigheden op het spoor gekomen.
Drie militaire koks moeten steekpenningen
van leveranciers hebben aanvaard.
Ze bevinden zich in arrest.
UNIVERSITEITSFEESTEN
TE AMSTERDAM.
In Amsterdam is het 300-jarig bestaan
van de Amsterdamsche universiteit
feestelijke wijze herdacht.
LICHTSIGNALEN VOOR HET VERKEER.
In Den Haag is op enkele plaatsen een
nieuw systeem lichtsignalen in gebruik
genomen. Deze toestellen regelen, zonder
dat hiervoor een agent noodig is, het
verkeer. Op vooraf bepaalden tijd gaan
deze signalen aan en uit. Bjj groen licht
kan het verkeer doorgaan, bij rood licht
moet men stoppen. Een voorbeeld ter
navolging?
DB LEEFTIJ DSGREN8 VOOR TOELATING
TOT DE LAGERE SCHOOL.
Ia het Staatsblad la afgekondigd een Kon.
healoit waarbij bat volgende ia bepaald:
De kiodeten, die iD bet tijdvak rao 16 Joli 1932
tot on met 15 Joli 1933 tot oeo acbool voor
gewoon lager ooderwija wordeo toegelaten moeten
bij het begio van bet schooljaar ol van des
ecboolcoraoa deo leeftijd hebben bereikt van
vijf jaren en negen maasden.
De kindereo die in bet tijdvak san 16 Joli 1933
tot eo met 15 Joh 1935 tot eco acbool voor
gewoon lager onderwijn worden toegelaten moeteo
bij bet begin van bet acbooljnar of vtn den
scboolcurana den leeftijd van zes jaren hebben
bereikt.
Onder schooljaar of echoolcoraoa wordt verataao
de iD het leerplaD der acbool vastgestelde
klaaaeduur.
DE CALAMITEUZE POLDERLA8TEN
IN ZEELAND.
Op vragen van het Tweede Kamerlid KeraleD
Kunnen de mieiateva mededeelee, wat de
ooieaak ie, dat de door de Provinciale Sisten
op