IERSEKSCHE ERI
THOOLSCHE COURANT
I
en De onferentie tusschen de Britsche minister
ko financiën en zijn ambtgenoot van Frankrijk
Beft er toe geleid, dat Churchill aan Caillaox
n loyaal aanbod heeft gedaan iuzake de destijds
edane oorlogsleeningen.
Purol geneest en verfraait de Huid
Ko. 2110
Vrijdag 11 September 1925.
Drie en veertigste jaargang
lel
he
o.
m.
L Th
Firma J. M. C. POT - Tholen.
IG V
(in
pit
ber
ictri
CE
PON
DE BRUG.
GEMEENTERAAD.
Oit bltd verschijnt eiken Vrijdagavond,
rijs per kwartaal 0,80 met Geïllustreerd Zondagsblad f 1,876, franco
per post 11,65 -f" 1" ct. diap. kosten.
UITGAVE:
Telef. Interc. no. 16.
Adverteutiën van 1 tot i regels 75 cent; iedere regel meer 17«ent.
Grootte der letters naar plaatsruimte.
Bij abonnement aanmerkelijke prijsvermindering.
PUBLICATIËN.
Ki
k"jg
doe
3278
t me
sparte
Openbaar Lager Onderwijs,
Burgemeester en Wethouders van Tholen maken
kond, dat tegen 1 October a.i. gelegenheid bestaat
plaatsing op de openbare lagere school in die
meonte van kinderen, die vóór of op 1 April 1926
n leeftijd van zes jaar zullen hebben bereikt.
Ooders, voogden of verzorgers, die hou kinderen
papillen op de openbare lagere school wenschen
Qif plaatst ie zien, worden in de gelegenheid gesteld
iarvau op 14 September a.s. aaDgifle te doen bij
hoofd der o. 1. school B, den heer Van Liere,
is namiddags tosscben 4 en 5 uar.
Tholen. 7 September 1925. 15
Afgekondigde Strafverordeningen.
Burgemeester cn Wethouders van Tholen maken
ikend, dat gedurende drie maanden, op de secretarie
jemeente, voor een ieder ter leziug is nederge-
gd en tegen betaling der kosten algemeen verkrijg-
is gesteld, de op heden afgekondigde verorde-
ng houdende voorschriften voor motorrijtuigen, be
emd voor het vervoer van reizigers tegen vergoeding.
Tholen, 10 September 1925. 10
het
ddel
TTO
rEN
Dnze
ND-
YDE
i als
vrije
16 99
—2 u
De teerÜDg is geworpeD.
De overbrugging van de Eendraoht i9 een
ildoogen feit geworden.
Het eiland Tholen zal weldra in zooverre een
liereiland zijn dat het aan het overige deel
a Nederland wordt verbooden door middel van
vaste brug.
Na jarenlange overweging zal dan eindelijk
it probleem eeue oplossing vinden, welke blijk-
kar is verhaast door het steeds toenemend
irkeer.
En zij vormt een schoone bladzijde in de
nchiedenis onzer gemeente, welker bestuur
et een te loven eenstemmigheid de vaste ver-
ndiug bevorderde. Maar evenzeer in de magistra
le loopbaan van ouzen energieken burgemeester,
iens naam thans aan bet gevoteerde plan
lafscheidelijk is verbonden.
Ongetwijfeld wordt met de overbrugging eeoe
ieuwe episode voor ons eiland in het algemeeD
Bn voor onze gemeente iu het bijzonder ingeluid.
Het wederzijdsche verkeer zal ontegenzeggelijk
ig toenemeB, nu men linia recta de onderlinge
vers van de Eendracht bereiken kan, in plaats
ku zich vaak in een laogdurig geduld te moeten
ifenen, alvorens de poDt, die wel ataüg heen
weder vaart, doch daarvoor ook weer de tijd
oet hebben, de overzijde genaakt.
Wie zal zeggen hoe groot hel aantal offers is,
it reeds gepleBgd is bij het wachten aan en
o overtocht van het veer, niet het minst in
:t gure jaargetijde.
Maar thans mag worden aangenomeD, dat die
it weldra zal geleden zijn.
Ook het verkeer door onze kronkelende straten,
it immer een niet denkbeeldig gevaar oplevert,
il eenigszins anders worden geleid.
In het brugplan ligt tevens opgesloten eene
oorbraak van de Botermarkt naar de Bebouwden
am over het onbebouwde gedeelte van den Wal,
zoo meer oostwaarts dan thans de veerpont de
rortoebt onderhoudt, om over de brug de wal
ko Noord-BrabaDt te bereiken.
Behalve dat van het verkeer, zal de brug ook
n economisch belang dienen, waarvan, naar we
irtgrondig hopen, ook de winkelstand zal weten
profiteeren door zicb aan te passen aan de
ellig veranderde omstandigheden, die de nieuwe
ubiudiog met den vasten wal met zicli bren-
q zal.
326!
BUITENLAND.
Men kan weteu dat de Britsche regeering
spons wil halen over het meerdere waarop
aanspraak heeft dan hetgeen zij zelf aan
merika moet betalen, dat is gedorende de eerst-
•lgende zeven jaren 33 millioen pond sterling
jaars en daarna 38 millioen.
Nu wil Engeland dat Fraukrijk 12% millioen
jaars terugbetaalt en Italië 10 millioen, terwijl
J dan zelf nog de ruim 10 millioen zal beleggen,
e zij evenwel van Duitschland moet ontvaugen.
I de kaDS voor Italië groot is, dat het 10
illioen kan opbrengen is zeer twijfelachtig,
rwijl inderdaad de vooruitzichten niet gunstig
jjo, dat de schulddelging op deze wijze naar
ensch zal gaan.
Toch is Engeland sterk tegemoet getreden
Frankrijk ter wille te zijü, waarmede onge-
ijfeld zeer veel wordt gedaan in de richting
tot eene betere verstandhouding tusschen de
ilken te geraken. Men heeft het Britsche voorstel
n Frankrijk niet scherp becritiseerd. Integendeel
ak men bewondering uit voor den breeden
k die men op de algemeene zaken heeft, in
rwil men in eigen land met zoovele problemen
kampen beeft.
Het gaat in Marokko hard tegen hard. De
Kabylen hadden het er op gezet de Spaansche
linie te doorbrekeD, maar die pogiug mislukte.
Bij het ontschepen van troepen, leden de Span
jaarden vrij ernstige verliezen. Ook heeft Krim
een inval gedaan in den westelijken sector van
het Fransche front. Da Kabylen worden gedacht
bestookt met bommen oit vliegtuigen.
Berlijn wotdt als het ware getuchtigd door
brandstichtingen. Onophoudelijk brekeo er dan
hier dan daar uit. Ze schijnt bovendieu aanstekelijk
te werken in andere doelen des land*, waar
eveneens telkens branden uitbreken.
Men meent ze te moeten toeschrijven aan het
werk van een geestelijk abnormaal mensch.
BINNENLAND.
Met ingang van 1 October a.«, zullen in de
portatieven eenige wijzigiogen worden aangebracht
Port der monsters voor eeu gewicht van niet
meer dan 100 gram, 5 cent voor elk meerder
gewicht van 50 gram daarboven 2Y2 cent.
Recht wegens expresse-bestelling van brief
postzendingen (bet vaste recht) 30 ct.
De maximum afmetingen van de briefkaarten
en de monsters zonder waarde zullen gelijk zijn
aan die voor het internationaal verkeer.
In gebruik znllen worden gesteld fraukeer-
zegels van 3 en 6 cent, postzegelboekjes, in
houdende 24 frankeerzegels van 15 cent,zoomede
briefkaarten met een zegelafdruk van 12% ct.,
worden tot nadere aaukondiging opgebruikt.
Na 30 September 1925 worden zij aan de
kantoren der posterijen tegen den prijs van 10 ct.
verkocht en staan ze in waarde geheel gelijk
met de brielkaarten, voorzien van 'n zegelafdruk
van 10 cent. In verbaud biermede wordt in
het eigenbelang van een ieder dringend aan
bevolen voor het tegenwoordige niet meer brief
kaarten met zegelafdruk van 12J/2 ceut aan te
koopen dan ten gebruike voor 1 October a.s.
noodig zijn.
Voor het gebruik van briefomslagen met
doorschijnend adresvlak gelden dezelfde regelen
als voor het int. verkeer.
Bij gelijktijdige aanbieding van 5 of meer
aan te teekenen stukken moeten deze zijn inge
schreven op de daarvoor bestemde lijsten, welke
kosteloos op de postkautoreu verkrijgbaar zijn.
Ter verzending zullen uiet zijn toegelaten*,
pakketten, waarvan eeu der afmetingen 1.50 M
overschrijdt pakketten waarvan de lengte, (ver.
hebbers uitgeschreven Nationaal Concours van
uit St. Vincent de Tirone (Spanje), afstand 964
K.M., gehouden op 1 Augustus 11. behaalde de
heer D. de Wilde Iz. alhier den £3e en den
99e prijs.
Er waren 491 duiven in concours.
THOLEN, 4 September 1925.
(Vervolg,)
De heer Goedegebuure komt met het voor
stel om de pol. verordening te wijzigen. In
een vorige vergadering is aangenomen een door
hem gedaan voorstel de kermis droog te leggen
doch uu blijkt hem dat de herbergiers niet,
doch wel auderen bier enz. kunnen verkoopen,
dat is niet billijk. Hij doet het voorstel de
verordening te wijzigen.
De Voorzitter vindt beter dat dhr. Goede
gebuure voorstelt art. 111 alleen te wijzigen
door een toevoeging.
De beer Goedegebuure stelt dit voor.
De heer Jansen vindt het erg geheel geen
sterke drank mag verkocht worden, een boer die
naar de beurs komt zon dan zijn borrel niet
mogen drinken, dit is wel wat kras.
De Voorzitter vindt dit geen groot bezwaar,
het is alleen voor één marktdag.
Den heer Goedegebuure bevreemdt het dat de
beer Janeen het alleen erg voor den boer vindt
voor de andere menschen is het dus niet erg.
Den heer Moelker doet het genoegen dit voor
stel te hooren. Met het festival ia gebleken dat
eeD verbod 5 uar ingaand zeer wel zou kunnen,
dronkenschap is toen niet voorgekomen, hij wil
er niet op aandringen, en 9teunt het voorstel
van Goedegebuure.
Met alg. st. wordt dit aaugenomeo«
Den heer Corneli9se wordt thans gelegenheid
gegeven tot zijn bespreking omtrent de haven
gelden. Hiertoe moet deze tot 1867 teruggaan.
De toestand aan de haven was toen zoo dat er
geen doorgang was, het was niet mogelijk anders
bij de haven te komen dan over den dijk. Veel
drukte was er dan ook niet. Daarna kwam de
tijd dat de suikerbieten in cultuur kwamen,
hetgeen de coupure in den dijk noodig maakte,
er werd voordien een havengeld van 2i/2 ct.
per ton geheven, dat na die verandering op 5 ct
werd gebracht, deze verandering was alleen in
hel belang van de landbouwers, zoodat de schip
pers hiervoor mo sten betalen.
6 32926
meerderd met den groot9ten omtrek gemeten
niet in de richting van de lengte), 3 M. te
boven gaat.
Aanbevolen wordt, om door middel van een
aanteekeniug op de adreskaart aan te geven,
hoe in geval van onbestelbaarheid van het pakket
door het kantoor van be&temmiDg zal zijn te
handelen. Aan de kantoren der posterijen kunnen
inlichtingen worden verkregen nopens verschil
lende wijzen van behandeling, die voor de post
pakketten, iu geval van onbestelbaarheid kunnen
worden verlangd. Bij herdruk wordt inrichting
der adreskaarten en -labels met een en ander
in overeenstemming gebracht.
De op 1 October 1925 van kracht zijnde
tarieven zijn opgenomen in eeu nieuwé uitgaaf
der tariefboekjes, welke tegen 10 cent per
exemplaar tegen bet einde der maand September
bij alle kantoren der posterijen verkrijgbaar
zullen zijn. Deze uitgifte zal nader algemeen
bekend worden gemaakt.
Ongetwijfeld heeft vooral de zakenwereld met
belangstelling kennis genomeuvan de verrassing,
ons zoo pas door den directeur-generaal der P.euT.
bereid.
POSTERIJEN.
Onbestelbare brieven en briefkaarten, van
welke de afzenders onbekend zijn.
Binnenland (Briefkaarten.)
Toon Deurloo, Maassluis.
L. J. Koot, Rotterdam.
Jac. Vermaat, Diuteloord.
Binnenland (Brieven).
N. V. Ephitie Maatschappij, 's-Gravenhage.
Zijne Excellentie den Minister van Financiën,
's-Gravenhage.
Nota, Aanbevolen wordt om het adres van
afzender op de stokken te vermelden, opdat
deze bij onbestelbaarheid kunnen worden terug
gegeven. Voorts is het gewenscht alle per post
te verzenden stukken 9teeds van een volledig
adres straatnaam en huisnummer te voorzien.
SPORT.
St-Maartensdijk. In whet door de afd. B taa
lden Ned, Algem. Bond van Postduivenlief-
1887 was er een nieuwe beschoeiing noodig
en weer waren het de schippers die den last
drtegen, ze moesten nadien betalen IU ct. per
ton havengeld, weder betaalden de laudbonwers
biervoor niets. De landbouw breidde zich uit
met als gevolg grootere verscheping van land
bouwproducten, de kaai moest van eeu betere
bestrating worden voorzien. Oui aan de grootere
schepen, die alleen noodig waren om iu meerdere
laadruimte alleen ten behoeve van de landbouwers
te voorzien, moest de haven vergroot worden, en
het zijn steeds de schippers die moeten betaleu
voor hetgeen waarvan de landbouwer profiteert.
Nu staan we weer voor hetzelfde geval, de
havengelden moeten verhoogd worden, doch van
verhooging van de landbouwers hoort men niets.
Het zal wel moeilijk zijn, want de landbouwer
boudt er niet van zich in de vingers te snijdeu,
billijk is het echter wel.
De voorzitter vraagt hoe dhr. Cornelisse zich
deze regeling denkt.
De heer Cornelisse zou den laudbonwer als
volgt willen laten bijdragen, voor iedere wagen
inet twee paarden bespauneu 20 ct. en voor een
kar met één paard 10 cent.
De heer Moelker zegt dat hij eigenlijk ook
tot de belanghebbenden bij de kaai behoort en
spr. stemt lang niet in met het door dhr. Cor
nelisse naar voren gebrachte idee. Er zijn plaatsen
waar de breede beurt, door den vorigen spr.
bedoeld, veel meer moet betalen. Zoo is Bergen
op Zoom nog veel duurder dan het ontworpen
nieuwe tarief voor Tholen. En nu het betalen
van de boeren. Spr. wil niet pleiten voor de
landbouwers, doch we dienen de billijkheid te
betrachten. Vorig jaar bedroeg het tekort van
de gasfabriek f 5000, hetwelk uit do gewone
middelen werd gedekt, en daaraan ook de land
bouwers, die e? Sïet van genieten mede betaaldeD.
De landbouwers betalen voor de suikerbieten
liggeld eu dat is nogal een heel bedrag. Spr.
zou bet laten betalt n van 20 ct. en 10 ct. door
de landbouwers een oubillijkheid achten.
De heer Wagemaker gelooft dat de beer
Cornelisse een beetje abuis is, hij verwart het
havengeld eD kadegeld met elkander. Aan kade-
geld werd vorig jaar door de landbouwers voor
de bieleu f 1300 betaald. De haven is er voor
de schippers die er van profi eeren. De boeren
betalen voor straatverlichting en bestrating,
waarvan ze hoegenaamd niet profi'eeren.
De heer Cornelisse merkt op dat de gasfabriek
f 5000 tekort is gekomen welk bedrag door alle
Thoolsche burgers is opgebracht. Het liggeld
heeft dus f 1300 opgebracht, het Kaaiboschje
en Zoutkeet wordeu ook als zoodanig gebruikt
en daarbij beeft de Gemeente nog de kosten van
het straten reinigen in de peeën tijd, terwijl de
straten door dit vervoer aardig stok worden
gereden, hij vindt het niet onbillijk als de laud-
bouwrrs mede betalen aan de havengelden.
De voorzitter vraagt of dhr. Cornelisse het
goed vindt dat B.eu W. deze zaak ouder de oogen
zien en in de volgende vergadering met een
voorstel komen.
De heer Wagemaker gelooft dst dhr. Cornelisse
niet op de hoogte is, immers van de peeën in
het Kaaiboschje en bij de Zoutkeet wordt even
eens liggeld betaald.
De heer Aertsen is van meeniug, dat, als de
raad op het voorstel van den heer Cornelisse zou
ingaan, al de peeën vanaf Keltingsdijk, te
ötrienham en Scherpenisse zullen worden ver
scheept, hiervan worden dus de Thoolsche ar
beiders de dupe. Ook de boeren cabij Oud-
Vossemeer wonende zullen dan liever daar hun
peeën brengen dan meer te moeten betalen.
De heer Cornelisse hoort dit dhr. Aertsen wel
zeggen, doch hij ziet dit niet gebeuren, immer»
te Strien weten ze al niet boe de petën die er
komen te verschepen en ook te Scherpenisse is
al geen ruimte over.
De heer Goedegebuure vraagt wie of eigenlijk
het kadegeld betaalt voor de petë».
De heer Wagemaker antwoordt d >t ieder boer
dit op zijn rekening krijgt.
De heer Cornelisse meent dat de schepen die
voor het Waterschap komen lossen ook niet
betalen, wel als er schepen m^t vracht voor de
gemeente komen wordt er betaald, waarop rust
de vrijstelling van haven- en kadegelden voor
het Waterschap? Dit dieut auders wel in de
verordening opgenomen.
De voorzitter verzoekt dhr. Cornelisse zijn
voorstel maar te formuleeren.
De heer Goedegebuure meent dat Cornelisie
bedoelt dat ook voor het Waterschap de ver
ordening gehandhaafd wordt.
De voorzitter merkt op dat het voorstel van
dhr, Cornelisse is om 20 en 10 ct. voor bespannen
wagens te laten betaleu, het lijkt spr. niet erg
duidelijk, waarom hij het beste acht dit aan B.
en W. over te laten.
De voorsteller gaat hiermede mee.
De heer Moelker zegt, dat hij de vorige
vergadering afwezig is geweest en toen is eeu
bssluit genomeu om aan de <v rzijde van het
veer eeu verbetering aau te brengen iu het
belang van de Thoolsche incsselvisschers, willen
die menschen er nog van profi'.eeren dart is het
zaak Diet te lang hiermede te wachten, daar als
de verscheping van de suikerper ën begint, ze
hiervan last ondervinden.
De voorzitter zegt dat de uitvoering van dit
werk zou worden beschouwd als werkverschaffing,
zoodra bet goede tijdstip hiervoor aaubreekt, zal
er aan worden begonnen.
De heer Goedegebuure merkt op dat er uu
hier een Staatkundig Geref. school bestaat.
De voorzitter zegt hier niet mede bekend te
zijn.
De heer Goedegeboare antwoordt dat hij be
doelt de nieuwe Chr. school, er is besloten 4
lokalen af te staan, doch na hebben ze 2 lokalen
in ;g*bruik. Zet zijn tegen brandassurautie en
wij betalen hiervoor, dat4 is onbillijk en spr.
stelt voor dat deze school gedeeltelijk in die
assurantie hij zal dragen.
De voorzitter zegt dat dit niet kan, de school
lokalen zijn in bruikleen afgestaan.
Hierna sluiting.
ST-PUILIPSLAND, 8 Sept. 1925, vm. 10l/2.
Voorzitter de heer L. Nilant, Burgemeester.
Tegenwoordig alle leden en de secretaris.
De notulen der vorige vorgadering worden onver
anderd goedgekeurd.
Ingekomen slokken.
Een schrijven van het Bestuur der Com. tot ver
betering van het verkeer Schouwen-Duivels»^ met
Roosendaal, waarbij oen bijdrage wordt gevraagd
voor de te maken onkos'.Gu van 1 ceut per inwoner.
Hierop wordt möi algemeene stemmen afwijzend
beschikt.
De Raad besluit vorder om adhaesie te betuigen
aan het adres, gericht tot de Tweede Kamer door
den Raad van Zoeterwoude, lot afschaffing van den
Zomertijd.
Een adres van A. Verwijs, alhier, waarin deze
zich beklaagt, dat hem door de Politie gelast werd
om niot meer met zijn los paard door de Anthonie-
straat te komen. Wordt terzijde gelegd, aangezien
dit adres ongezegold is.
Dhr. Do Ruijter vraagt hierover het woord, maar
dit wordt hem geweigerd door den voorzitter, daar
dit een zaak is, die hem aangaat en niet tot de
competentie van den Raad behoort.
Tot hoofd der o. 1. school 1 wordt benoemd met
6 stemmen no. 4 van de voordracht J. J. Speelman
te Hardinxveld. De heer Henderikx verkreeg L stem.
Vervolgens wordt de begrooling dienst 1926 den
Raad aangeboden, sluitende in ontvang en in uitgaaf