breed Ui'
'aam/vlissinger
V^OOELBüf^'
Vierduizend mensen onderweg voor kankerpatiënten
Radarstations bewaken al tien jaar de Westerschelde
VERVROEGDE AFSLUITING
In verband met Pasen dient kopij
voor de editie van woensdag 18 april
vervroegd aangeleverd te worden.
Uiterste inlevertijd van materiaal voor:
redactie is donderdag 12 april 12.00 uur,
advertenties donderdag 12 april 17.00 uur.
Informatie over de gemeente
Middelburg vindt u op pagina 3
Deze week:
Bijzondere bijstand
Werkzaamheden Stationsgebied
Gewijzigde ophaaldagen huisvuil
HH
Er gebeurt van alles in de Walcherse zakenwereld. Zo
kreeg Bakkerij Bliek in Dauwendaele onlangs een heel
nieuw uiterlijk en mag Rijwielhandel Petiet zich tegen
woordig Batavusdealer noemen. Voor Visser Art in valt
nog voor de zomer het doek en Robbemijn kindermode
kreeg er eenderde aan winkelruimte bij.
Op de Streekpagina leest u over de Zeeuws Bolustrofee,
de nieuwe gedichtenbundel van Lou Vleugelhof,
de terugloop van het aantal mussen in steden
en streken en het schoolvoetbaltoernooi
Ook op deze pagina de gevonden voorwerpen.
Bij CineCity in Vlissingen deze week o.a. de films
The Exorcist en Finding Forrester.
In Middelburg maakt men zich op voor het bluesfestival
en in Vlissingen wordt vrijdag
jongerencentrum Walk-lnn geopend.
Kijk voor een uitgebreid overzicht van
uittips op de Breeduitpagina.
Advertentieverkoop
Redactie
Bezorgklachten
Uitgebreid colofon:
(01 18) 484 316
(01 18) 484 276
(0800) 023 1231
zie pagina zoekertjes
Het Alstomteam bereidt zich voor op de tiende Roparun. foto: Jaap Wolterbeek
in den
Vrouwenpolder sew eg 81
4354 ND Vrouwenpolder
Tel. 0118 - 591 900 - Fox 0118 - 591 965
('s Maandags gesloten)
advertentie
WOENSDAG 4 APRIL 2001 bibUO7lX JAARGANG 102 - NUMMER 14
faam /vlissinger
WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP GEHEEL WALCHEREN
(advertentie)
(advertentie)
met de uitwerking van kleine
projecten als infuuspompen,
tv's en telefoons inmiddels be
horen compleet uitgeruste
bungalows en hospices tot de
realiteit. „In Kamperland staan
twee vakantiebungalows voor
terminale kankerpatiënten en
het volgende Zeeuwse project
waar een bijdrage aan wordt
geleverd is een hospice in Mid
delburg", vertelt Rob Mol, één
van de mensen van het eerste
uur als het gaat om Zeeuwse
deelname aan de Roparun.
„Na de bouwvak begint Stich
ting Thuiszorg met de bouw
van een hospice in de Nas-
saulaan in Middelburg. Een
deel van de Roparungelden
van dit jaar gaat daar naar toe."
Website
Voor Middelburger Rob Mol is
de Roparun sinds zijn eerste
kennismaking met het evene
ment in 1993 een deel van zijn
leven geworden. Dit jaar loopt
hij voor de derde keer mee en
brengt hij wederom vol over
tuiging en betrokkenheid de
loop onder de aandacht van
het bedrijfsleven en particulie
ren. „Sponsorwerving kun je
niet half doen, daar moet je
helemaal voor gaan", vertelt
hij bevlogen. Sommige deel
nemers hebben daar moeite
mee, ze voelen zich een soort
bedelaar als ze mensen om
sponsoring moeten vragen. Ik
niet, ik kom niet voor mezelf
om geld, maar voor de projec
ten van de stichting. Ik ben
daar dan ook dag in dag uit
mee in de weer en ik moet
zeggen dat het aardig loopt
hier op Walcheren. Een leuk
voorbeeld van particuliere
sponsoring is de gulheid van
de bewoners van de Branden
burglaan. In '99 leverde het
Alstom runningteam een bij
drage aan de openingshande
ling van dit Middelburgse vil
lapark en de bewoners zijn dat
niet vergeten. Maar liefst 57
van de 60 bewoners spon
soren de Roparun 2001. Bij be
drijven is de sponsoring heel
divers, het varieert van grote
en kleinere geldbedragen tot
het beschikbaar stellen van
vervoersmiddelen of het ver
zorgen van de catering onder
weg." De Roparun 2000 bracht
4,2 miljoen gulden op, de or
ganisatie hoopt dit bedrag dit
jaar te overschrijden. Enkele
doelen die met de opbrengst
2001 zullen worden gereali
seerd zijn onder andere: een
Sociaal Fonds voor patiënten
in de Daniel den Hoed Kliniek,
minder draagkrachtigen kun
nen uit dit fonds een vergoe
ding krijgen voor bijvoorbeeld
reis- en telefoonkosten en an
dere extraatjes, ondersteuning
van drie Franse ziekenhuizen
en instellingen en een zorg
vernieuwingsproject voor kin
deren in het Sophia Kinderzie
kenhuis. Voor nadere informa
tie over de Roparun kan telefo
nisch contact opgenomen
worden met Rob Mol, tel. 06-
12174639 en voor de internet
ters heeft het Zeeuwse Als
tomteam een website waarop
allerlei informatie over de
doelstelling en de projecten is
te vinden. Het adres van de si
te is:www.zeelandnet.nl/ropa-
run. Wie het Alstomteam wil
steunen kan dat doen via reke
ningnummer 6402.35.999 van
het Alstomrunningteam. Voor
inlichtingen over de sponsor
actie van Fitnesscentrum Ten
Tije tel. 0118-430816.
(advertentie)
de Konmar in uw brievenbus. Boordevol
aanbiedingen en suggesties voor heerlijke
paasrecepten. Heeft u de paasfolder niet
ontvangen? U vindt 'm in de Konmar!
Of bel gratis 0800-0228898.
la. ede.
irton, /edeJevL tévn?
KQSMir
door Mieke Roelse
Het bevorderen van een vlotte, veilige en mi
lieubewuste scheepvaart door de Wester
schelde. Dat is de doelstelling van de Scheep
vaartdienst Westerschelde. Belangrijk hulpmid
del daarbij is de Schelderadarketen, een Vlaams-
Nederlands verkeersbegeleidingssysteem, dat
sinds 1991 geoptimaliseerd is en de vaarwegge
bruikers volgt vanaf zee tot Antwerpen en de
hele 145 kilometerlange weg ertussen.
Hoofd van de Scheepvaart
dienst is Henri Haverkamp,
zijn plaatsvervanger en sector-
hoofd Westerschelde is Max
Visser. Beide heren zijn behept
met het Westerschelde-virus;
een aandoening waar, naar ei
gen zeggen, alle medewer
kers in het Schelde Coördina
tie Centrum en ver daarbuiten
last van hebben. „Of het nou
loodsen, verkeersleiders, ha
venmeesters of hoofden zijn;
allemaal zijn ze beroepsmatig
én emotioneel betrokken bij
'hun' rivier", legt Visser de
verschijnselen uit. „Wat die ri
vier natuurlijk uniek maakt, is
dat het een snelstromende,
bochtige vaarweg is die naar
Antwerpen toe steeds smaller
wordt. Bovendien zitten er zes
sluizen in het traject. Daarom
luistert die veiligheid zo nauw.
Een schip kan niet de lucht in
of een zijweg inslaan. Vandaar
dat bij marginale schepen, dat
zijn schepen die door hun
diepgang en grootte alleen
maar bij bepaald tij door kun
nen, alles moet kloppen. Wat
er nu gebeurt met het radar
systeem is dat elk schip, elke
vaarweggebruiker zeggen wij,
een soort 'label' krijgt. De ver
keersleider heeft hem letterlijk
in beeld en kan zien wat er
nog meer vaart en welke situ
aties er over een bepaalde tijd
op een bepaalde plek kunnen
ontstaan. Communicatie, over
leggen en afspraken maken
zijn daarbij onontbeerlijk. De
Westerschelde is daartoe in
stukken gedeeld, zodat een be
mande centrale elk deeltraject
in de gaten houdt. Vlissingen,
Hansweert en Terneuzen aan
onze kant en Zeebrugge en
Zandvliet bij de Belgen. Daar
naast staan langs de kust ra
dartorens van Westkapelle tot
Saaftinge en van Oostende tot
Kallo."
Korte lijnen
In het sluisgebouw van Kallo is
onlangs een simulator in ge
bruik genomen voor de geza
menlijke opleiding en training
van de verkeersleiders ten be
hoeve van VTS, wat staat voor
Vessel Traffic Services, vertaald
als de Scheepvaartbegeleiding.
„Het vak van verkeersleider
kun je niet uit een boekje leren,
het is een ervaringsvak", legt
Haverkamp de noodzaak van
de simulator uit. „Regelmatig
krijgen we open sollicitaties,
maar er zijn behoorlijk wat ei
sen die we stellen. Je moet ge
varen hebben, dat altijd. Een
nautische opleiding is een
voorwaarde. In de opleiding,
die negen maanden duurt,
speelt zo'n simulator een grote
rol. Een ramp of dreigende ca
lamiteit kun je niet even oefe
nen in het echt. En het sociale
aspect is belangrijk. Je werkt in
wisselende diensten met een
klein team en als er iets ge
beurt moeten er in korte tijd
veel beslissingen genomen
worden. Gelukkig werken we
met een getrapte organisatie
waar vakbekwame mensen be
trokken zijn én verantwoorde
lijkheden dragen. Korte lijnen
en geen oeverloze discussies.
Henri Haverkamp rechtsen Max Visser in de radarruimte op de vierde verdieping. foto: Jaap Wolterbeek.
Snel beslissingen nemen en
weten wie je waar moet berei
ken. Dat werkt het snelst. Blijk
baar werkt het ook prettig,
want erg veel personeelsver
loop hebben we hier niet."
Traktaat 1839
Veel ongevallen gebeuren er
ook niet meer sinds de Schel
deradarketen in gebruik geno
men is. Volgens een grafiek
vertoont het aantal ongevallen
per jaar nog steeds een dalen
de lijn, maar de winst is nog
groter bij opsplitsing in het
sóórt ongevallen. Een schip
schip aanvaring behoort de
laatste jaren tot de zeldzaam
heden. Daartoe zijn dan ook
ondermeer 500 loodsen en
250 verkeersleiders 24 uur per
dag bezig. Nog meer cijfers:
150 zeeschepen wisselen op
de rede van Vlissingen van
loods. Haverkamp wil nog wel
wat cijfers kwijt: „Van de be
roepsvaart die hier passeert is
75 procent wat wij Schelde-
vaarders noemen, die gaan
naar België. De rest bestaat uit
wetschepen, die vallen onder
de Nederlandse wet. Het is
dan ook logisch dat de samen
werking met België heel in
tens is. Sterker nog, zij betalen
een groot deel van de exploi
tatiekosten. De enige strubbe
lingen ontstaan eigenlijk als
het traktaat van 1839 in het
géding komt". In dat traktaat
uit 1839 is de vrije doorvaart
op de Schelde vastgelegd. Dat
betekent dat Nederland niet
zomaar eenzijdig het vaarver-
keer kan stilleggen, zelfs niet
als daar alleszins een aanlei
ding voor is. „Soms gebeurt
dat natuurlijk toch, dan is er
iets gebeurd dat het vaarver-
keer in gevaar brengt", vertelt
Haverkamp. „Dat wordt dan
hoog opgenomen en dan kan
het zijn dat hier een telefoon
tje binnenkomt van een Belgi
sche Minister die om ophelde
ring vraagt. Maar nogmaals,
in goed overleg afspraken ma
ken werkt altijd. We zijn nu
met onze Belgische collega's
bezig om het nautisch en tech
nisch beheer gemeenschappe
lijk aan te pakken. Dat kan al
leen maar een win-win situ
atie opleveren. Net als de
overeenstemming die we be
reikt hebben om de loods-
plicht op te trekken tot 80 me
ter en de daaraan gekoppelde
betonning van de vaarweg.
Maar allemaal met één voor
waarde. Dat het huidige veilig
heidsniveau onverkort ge
handhaafd blijft. Daar staan
we voor."
Voor de tiende keer wordt dit jaar de Ropa
run gelopen. Een gesponsorde estafettema
rathon van Rotterdam naar Parijs. Honderdvijf
tig teams, in totaal zo'n vierduizend mensen,
waarvan twaalfhonderd lopers beginnen 23
mei aan de 530 kilometer lange estafette. Met
de opbrengsten van de Roparun worden pro
jecten gefinancierd die de kwaliteit van het le
ven van kankerpatiënten verbetert. Bas
Hoogesteger en Rob Mol maken deel uit van
het Zeeuwse Alstom runningteam. Rob als lo
per en Bas als fietser.
Bas Hoogesteger is in het da
gelijks leven consulent voor
de sociale dienst van de ge
meente Vlissingen. Fietsen
doet hij al jaren, maar dit jaar
fietst hij voor het eerst voor
een goed doel. Bas is een van
de fietsende begeleiders die
er voor moet zorgen dat de
lopers uit de wind blijven, ge
zien worden in het donker en
de juiste route lopen. Maar de
fietser is er natuurlijk ook om
de loper mentaal te onder
steunen. „Het Alstomteam
bestaat uit acht lopers en zes
fietsers", vertelt de Vlissinger.
„En de hele ploeg, dus ook de
buschauffeurs, fysiotherapeu
ten en kwartiermakers telt 26
koppen. Allemaal mensen die
zich belangeloos inzetten en
hopen het leven van kanker
patiënten nog een beetje aan
genaam te kunnen maken.
Zoals bijna iedereen heb ik
zelf ook met kanker in de fa
milie te maken gehad. Mijn
vader is er aan overleden.
Door mee te doen aan de Ro
parun hoop ik een bijdrage te
leveren aan de kwaliteit van
het leven van ernstig zieke
mensen. Naast de fysieke in
spanning, het fietsen van de
Roparun, wordt er ook wel
van je verwacht dat je als
teamlid ook sponsors aanle
vert. Zelf heb ik daarvoor con
tact gelegd met Fitnesscen
trum Ten Tije. Zij leveren
graag een bijdrage aan de Ro
parun en doen dat door op
zaterdag 21 april een spon
soractie te houden. Op deze
dag kunnen teams van vier
personen een cardioparcour
afleggen. Het is de bedoeling
dat de teams op vier verschil
lende onderdelen een zo
groot mogelijke afstand afleg
gen. Per afgelegde afstand la
ten zij zich door zoveel moge
lijk mensen sponsoren. Ten
Tije zorgt voor begeleiding en
stelt de accommodatie be
schikbaar, al het sponsorgeld
gaat naar de stichting Ropa
run.
Hospice Middelburg
In tegenstelling tot bijvoor
beeld het kankerbestrijding-
fonds komen de opbrengsten
van de Roparun, bestaande uit
inschrijfgeld van de teams en
sponsorbedragen, direct ten
goede aan de kankerpatiënten
zelf en niet aan onderzoek of
bestrijding. Het gaat er de
stichting nadrukkelijk om om
de kwaliteit van het leven van
kankerpatiënten te verbeteren.
En dit alles onder het motto:
'Trachten leven toe te voegen
aan de dagen, waar geen da
gen meer kunnen worden toe
gevoegd aan het leven'. De Ro
parun heeft de afgelopen jaren
een enorme groei doorge
maakt, steeds meer teams
doen mee en ook in de spon
soring zit nog steeds een stij
gende lijn. Werd er tien jaar ge
leden voorzichtig begonnen
SÜÜPSi
uiyicaic unovanyci
STRONG SRT 8000
geschikt voor o.a.
alle Nederlandse
zenders
*60cm.
TRIAX SCHOTEL
Universele L.N.B
m 1119.
Nd voor
(exclusief kabel en
■nHHHHHHBBHannnAi
--
MIDDELBURG VLISSINGEN GOES