Familie Petiet wil museum voor wederopbouw
Into the Groove wint talentenjacht Piccard
De Jonge speelt Van Ostaijen
Jeugddebat Middelburg
Bööze béésten
3^br fuc
WEKELIJKS HUIS AAN HUIS OP GEHEEL WALCHEREN
De Middelburger Jos
de Jonge speelt vrij
dag 23 mei de voor
stelling Paul in het
Minitheater in Middel
burg.
Een van de blikvangers tijdens de Oldtimer dag
zaterdag 24 mei op de Middelburgse Markt is
ongetwijfeld het materiaal van Ad Petiet. De
Middelburgse buschauffeur komt met een uit
rusting die werd gebruikt tijdens de wederop
bouw na de watersnoodrampen in Zeeland.
Meer dan twintig jaar verzamelt en restaureert
hij werktuig, dat varieert van kruiwagen tot
dragline. Filmindustrie en televisie gebruiken
zijn attributen al jaren om passende decors te
bouwen. „We zien nu in dat het ook heel leuk
is om lokaal te werken", beseft hij. „Want onze
doelstelling is om ooit een museum te openen
waarin de wederopbouw van Zeeland in vele
facetten kan worden getoond". En daarin past
niet alleen het gereedschap uit die tijd. „We
hebben na specialisatie gewerkt aan parallelli
satie".
Blikvanger tijdens Oldtimerdag Middelburg
...de draaibank stond
in de woonkamer
en in de douche
werden de
onderdelen
schoon gemaakt...
...een fiets
uit de jaren dertig
had geen
koplampen...
...ik wil de
geschiedenis van
de waterwerkers
helemaal uitdiepen...
PZC WEEKBLADEN
Anders
De Oostkapelse
toneelvereniging
Walachrium speelt
deze week het
toneelstuk 'Bruid
in de morgen' van
de Vlaamse schrij
ver Hugo Claus.
Een interview met
regisseur Jos van
den Broeke.
In de
Oost-Souburgse
Watertoren wordt
zaterdag een
tentoonstelling
geopend waarin
drie kunstenaars
hun visie geven
op de natuur
onderzoeker/
geleerde Jean-
Henri Fabre.
Verder deze
week: de Grandpa
Nick Sessieband
in café Het Schut
tershof, nieuw
maatje in
aantocht, infor
matie van de over
heid, veel korte in
formatie en han
dige van dag tot
dag overzichten.
Cd-single
LOTOS GOLD
COLLECTION
Unieke monturen in goud
Jos de Jonge.
Met hetzelfde programma
trad hij vorige maand met
succes op in het Vlissingse
Vestzaktheater. Paul is geba
seerd op poëzieteksten van
Paul van Ostaijen. De Jonge
maakte een collage met een
aantal terugkerende thema's.
De voorstelling begint om
20.30 uur.
De gedichten worden niet
voorgedragen, maar gespeeld
in een stijl die het midden
houdt tussen teksttoneel en
bewegingstheater. De Middel
burger heeft ervaring met bei
de theatervormen. Hij was on
der meer oprichter en speler
van het bewegingstheater
Motus Papaya. Afwisselend
komen liefde, strijd, angst,
verlangen en religie aan bod.
Dankzij een boeiend kijk- en
luisterspel met veel dynamiek
in tekst en beweging, krijgt de
toeschouwer een ander soort
avondje theater voorgescho
teld. De voorstelling in Mid
delburg is op veler verzoek na
de uitvoering in het Vlissingse
vestzaktheater.
Onder het motto 'Verder kijken dan je neus lang is', is er
vrijdag 30 mei een groot jeugddebat in het Middelburgse
stadhuis. Jongeren en raadsleden discussiëren dan over
onderwerpen die in Middelburg van belang zijn. Voorzitter
van het Middelburgse jeugddebat is de van televisie be
kende Bas Westerweel.
Vorig jaar liet de gemeente Middelburg een onderzoek
doen naar de mening van burgers over de gemeentepoli
tiek. Uit dit onderzoek bleek dat vooral jongeren weinig
vertrouwen hebben in de gemeente en haar bestuurders.
Voor het debat zijn ruim dertig jongeren uit Middelburg uit
genodigd. Tijdens gesprekken op middelbare scholen zijn
de onderwerpen voor het debat door jongeren aangedra
gen. Zo zullen het vrijetijds-aanbod voor jongeren, de
woonomgeving/veiligheid en communicatie aan de orde
komen. In de FaamAdissinger en in de PZC zullen artikelen,
verslagen en interviews naar aanleiding van het debat ge
plaatst worden.
Specialisatie - parallellisatie?
„Kijk", begint de Middelbur
ger zijn betoog. „Ik ben al
sinds kind betrokken geweest
bij de wederopbouw van Zee
land na de watersnoodramp
van 1953. Mijn vader repa
reerde de motorfietsen van de
dragline-machinisten. Ik
mocht dan vaak met hem
mee. En zo reed ik af en toe
met zo'n grote vrachtwagen
over de bouwwerken. Ik was
toen nog maar een kind". In
1975 kreeg zijn belangstelling
inhoud. „Ik kocht toen een
kraantje en begon het te res
taureren". Dat was het begin.
„Later kreeg ik contact met
mensen die nog op zo'n kraan
hadden gewerkt. Ze vertelden
me van alles. Ik wist ondertus
sen ook dat het een hels kar
wei moet zijn geweest om
met de herrie van zo'n kraan
hele dagen te moeten werken.
Ik kreeg steeds meer respect
voor die mannen en hun ge
zinnen. Vandaar dat ik me ook
verdiepte in hun privéleven en
alles dat er aan vastzat. Dat
noem ik parallellisatie. Niet ai-
leen de werktuigen die wer
den gebruikt, maar ook de
manier van leven in die tijd is
belangrijk. Ik heb trouwens
niet alleen materiaal van na
1953. Dat gaat allemaal veel
verder terug. Het is opgesla
gen in een aantal loodsen in
Zeeland. Waar? Nee. Dat zeg
ik liever niet. Je weet wel. De
aasgieren. Wat ik heb verza
meld is een levenswerk. Ik wil
ooit aan mensen laten zien
hoe het allemaal is geweest.
Liefst in een soort museum".
Niet alleen Ad Petiet is actief
bezig met zijn hobby, het hele
gezin is enthousiast. „Weet je
nog dat eerste machientje",
herinnert zijn vrouw Heieen
hem aan de beginjaren. „We
woonden op een flatje. De
draaibank stond in de woon
kamer en in de douche wer
den de onderdelen schoonge
maakt.
Ook onze oudste zoon werd
overal in betrokken. Een op
pas hadden we niet, dus reis
de hij mee in een stoeltje op
de achterbank. Als Ad weer
eens wat had gevonden reden
we in ons Volkswagentje er
naar toe en als het effe kon
namen we het mee". Herinne
ringen worden opgehaald.
„Ad Petiet vertelt over de dag
dat er weer eens ergens ge
snuffeld moest worden en de
oudste in de broek had ge
poept.
„Ik heb toen ondanks de stank
gezegd. Kom op: we rijden
door. Thuis verschoon je hem
maar. De inmiddels twintigja
rige Jules praat er uit piëteit
meteen over heen en toont
zijn enthousiasme. Ook aan
de veertienjarige Chris is on
middellijk te merken uit welk
nest hij komt. „Je groeit er in
op", verklaren beide zonen
hun bezieling voor het Zeeuw
se erfgoed. „Pa doet het, en
het gezin doet mee", legt He-
leen Petiet uit.
In de jaren dat Ad Petiet zijn
eerste machientjes aan het
opknappen was, schudde zo
menig toekijker meewarig het
hoofd.
ze vroegen zich af wat de
Middelburger met de zoveel
ste bonk roest aan moest. „Nu
zegt iedereen: 'fijn dat jet het
hebt bewaard'. En nu komen
mensen van de filmindustrie
vragen of ik een decor kan
bouwen uit die of die periode.
Meestal hoef ik geen nee te
verkopen.
Dankzij mijn ervaringen en
studie wordt ik echter ook
vaak om advies gevraagd. Ik
heb het weieens meegemaakt
Vader Ad en zoon Jules Petiet. Spullen zijn voor geen goud ter wereld te koop.
FOTO AN DA VAN RIET
dal ik ergens in Limburg mid
den op een weiland werd ge
zet met de opdracht: maak er
hier maar wat van. Nou dan
sta je dan. Waar ik allemaal
aan heb meegewerkt? Ach.
Aan van alles". Hij noemt een
heie reeks waarvan is blijven
hangen: 'Zomer van '45", 'De
brug", 'Partizanen', 'Tijd van
leven', 'Zeemeerman', Amstel
reclame en 'Toen was geluk
heel gewoon'.
Praten met het gezin Petiet is
vier eensgezinde mensen die
elkaar aanvullen. Ook de
woonkamer in het rijtjeshuis
in de Middelburgse Stromen-
wijk toont de passie van het
gezin: alles van toen opknap
pen en bewaren.
„Die dingen vertellen een heel
verhaal". Ad Petiet wijst naar
een glazen stulp met het op
schrift Gulf die vroeger werd
gebruikt om de benzinepomp
te bedekken zodat de autorij
der meteen wist welk merk
benzine hij in zijn tank deed.
„Zulke dingen worden natuur
lijk in films gebruikt die gaan
over de na-oorlogse jaren. Je
moet bij het toepassen van
die decors oppassen dat je
niet verkeerde spullen ge
bruikt.
Een fiets uit de jaren dertig
had bijvoorbeeld nog geen
koplamp. Dat soort zaken is
belangrijk om te weten. Maar
het is ook belangrijk als beeld
van een periode. Zo ook de ju
ke box die daar staat. Met die
kleurtjes en zo. Dat is toch
prachtig. Het toont ook aan
dat de mensen toen tijd na
men om er iets moois van te
maken".
Het waren overigens niet al
leen Zeeuwen die werkten aan
de wederopbouw van Zeeland
na weer een overstroming. Ad
Petiet heeft het niet alleen be
studeerd, hij heeft ook ge
sprekken gevoerd met men
sen die in die periode als wa
terwerker geboekt stonden.
„Veel mensen kwamen uit
Lemmer of IJsselmonde. Een
groot aantal van hen is hier
blijven hangen, maar weer an
deren gingen verder naar de
inpoldering van het IJssel-
meer. Ik wil de geschiedenis
van die mensen helemaal uit
diepen. Ik ben daar trouwens
al een heel eind mee. Als het
museum wordt geopend wil ik
dat over de leefwijze van de
machinisten en grondwerkers
ook het een en ander bekend
wordt gemaakt. Dat is voor de
mensen van tegenwoordig
goed om te weten dat met het
zweet van die mensen Zee
land nu is wat het is".
Om zijn plannen om het mu
seum te openen wat meer
kracht te geven heeft het ge
zin Petiet de medewerking ge
kregen van een aantal promi
nente Zeeuwen. Onder voor
zitterschap van oud-gedepu
teerde Jan de Voogd is een
nieuwe stichting actief die
zich inzet om bedrijven en
overheden te interesseren
voor een museum met spul-
Oplage: 51.110 ex.
Uitgave: Uitgeverij Provinciale
Zeeuwse Courant b.v.
Exploitatie:
Ch. van den Oosterkamp
(0113) 273000
privé: (0118) 642078
Administratie:
PZC
Oost-Souburgseweg 10,
postbus 18,
4380 AA Vlissingen.
Advertentieverkoop:
Jerry Tupanwel
(0118) 484316 (privé (0118) 615044).
Johnny Saija
(0118) 484312 (privé (0118) 418686).
A. Lammers-Van Otterdijk
(0118) 484313 (privé (0118) 640277).
Redactie: Ad Hanneman,
(0118) 484275 en Ellen Erkens,
(0118) 484276
Redactie-adres: Postbus 18,
4380 AA Vlissingen
fax. nr.: (0118) 472404
Bezorging: (0118) 484216.
Druk: PZC Grafische Bedrijven,
Postbus 18, 4380 KA Vlissingen.
Druktechniek: offsetrotatie.
Sluitingstijd: advertenties
maandag 12.00 uur PZC,
Oost-Souburgseweg 10. Postbus 18,
4380 KA Vlissingen. tel. (0118) 484000
Faam/Vlissinger maakt deel uit van
de Zeeland Combinatie huis-aan-
huisbladen in Zeeland.
Totale oplage: 178.455 ex.
Ze zijn goed, vinden ze zelf. Èn ze denken dat
er voor hen wel een toekomst in de muziek zit.
Talent hebben ze in ieder geval: "Into the
Groove', een speciaal voor de gelegenheid op
gerichte band, won vorige week zondag de ta
lentenjacht in Hotel Restaurant Piccard in Vlis
singen. Gitaristen Ricardo Sapia (21) en Rein-
houd Fader (23) en zangeres Martha Tapilaha
(24) zijn vast van plan beroemd te worden.
speeld, Love will keep us ali
ve. Die avond wonnen we. Vo
rige week was de finale en
toen zijn we een week van te
voren begonnen met oefenen.
Welk nummer we tijdens de
finale gespeeld hebben? Een
cover van The Jackson 5. Dat
vind ik leuk om te doen. Ook
omdat je zo'n nummer hele
maal verandert. Het is natuur
lijk geschreven voor een vol
ledige bezetting, met drum en
basgitaar erbij. Wij zijn met
twee gitaristen en een zange
res en dan speel je het echt
heel anders". 'Into the
Groove' was geen bestaande
band. „We zijn speciaal voor
de talentenjacht zo bijelkaar
gekomen. We kennen elkaar
al sinds we heel klein zijn, we
zijn als het ware samen opge
groeid", vertelt Martha Tapila
ha. „We hebben nog nooit
met z'n drieën in een band ge
zeten. Reinhoud en ik hebben
wel samen gespeeld, in de
band 'Gapstar'. Maar die be
staat nu niet meer". Wel is het
drietal van plan in de toe
komst meer dingen samen te
doen.
Het idee om mee te doen aan
de talentenjacht kwam van Ri
cardo Sapia, die als ober/kel
ner werkzaam is bij Piccard.
Hij vertelt: „Mijn baas kwam
naar me toe en zei: 'Als je
echt zo goed bent op die gi
taar, waarom doe je dan niet
mee?' Toen ben ik naar Rein
houd en Martha gegaan en
heb hun gevraagd om ook
mee te doen. Eigenlijk deden
we puur voor de lol mee. Voor
de lol, en om iets goeds neer
te zetten. En dat is gelukt",
glundert hij.
„Nee, van doorgestoken kaart
was geen sprake. Ik mag dan
wel werken voor Piccard; de
jury niet. Die bestond uit be
roepsmuzikant René van 't
Zelfde en een paar disk-joc
keys van Radio Maximaal. Die
houden er echt geen rekening
mee dat ik bij Piccard werk",
vervolgt Sapia.
Het drietal heeft niet veel hoe
ven oefenen alvorens mee te
doen aan de talentenjacht.
Reinhoud Fader: „We zijn drie
dagen voor het eerste optre
den, dat was op 27 april, be
gonnen. We hebben toen een
nummer van The Eagles ge-
de eerste keer dat ze meede
den aan een talentenjacht.
Martha Tapilaha deed al eens
eerder mee: „Dat was in Pur-
merend. Ik zag een adverten
tie in De Telegraaf staan en
heb me opgegeven. Ik ben
een band bij elkaar gaan zoe
ken en heb ons opgegeven.
Maar toen het puntje bij het
paaltje kwam kon er eigenlijk
niemand van die band. Dus
ben ik maar alleen gegaan, als
zangeres.
Ik kwam uiteindelijk wel in de
finale en werd tweede". Alle
drie willen ze verder in de mu
ziek. Fader: „Ja, ik denk wel
dat ik goed genoeg ben om
van muziek mijn werk te ma
ken.
Ik ben iedere dag bezig met
muziek". Ook Sapia en Tapila
ha zouden graag willen door
breken. Tapilaha: „We willen
allemaal graag beroemd wor
den. Waarom? Gewoon, ik
hou ervan op het podium te
staan, voor een publiek. Ik
voel me thuis op het podi
um".
De eerste stap op de weg naar
beroemdheid is inmiddels ge
zet. De winnaars van de talen
tenjacht in Piccard mogen
binnenkort een cd-single op
nemen bij Muziekhandel Van
Damme in Middelburg. „We
weten nog'niet precies wat
we erop gaan zetten", zegt Fa-
der. „Maar we willen het liefst
een eigen nummer maken.
Martha is heel creatief en
schrijft teksten. En de mu
ziek?" Hij lacht en geeft colle
ga Sapia een knipoog. „Dat is
geen probleem. Die komt van
zelf wel".
len van Ad Petiet. Als zo'n
museum kan worden geo
pend gaat de droom van Ad
Petiet in vervulling. Hij weet
dat in de diverse loodsen in
middels voor een vermogen
aan materiaal staat. Verkopen
doet hij het niet. Voor geen
goud.
„Een tijdje geleden belde ie
mand me. Die wilde een be
paalde kraan kopen voor zijn
vader. Hij had net zijn bedrijf
verkocht en hoefde niet op
een gulden te kijken. Ik heb
hem duidelijk gemaakt dat
niks te koop is. Een paar da
gen na dat telefoontje stopte
hier een dikke zo goed als
nieuwe peperdure Mercedes
voor de deur. Het bleek de
man die had gebeld. Hij kon
niet geloven dat ik weigerde
om aan hem de kraan te ver
kopen...".
Voor Sapia en Fader was het
Reinhoud Fader, Martha Tapilaha en Ricardo Sapia:
den".
.We willen graag beroemd wor-
FOTO AN DA VAN RIET
De brutaalste kraoien pikke
de mêêste eiers is een Wal-
cherse variatie op het beken
de 'de brutalen hebben de
halve wereld'. Het is de zo
veelste uitdrukking over men
selijke eigenschappen die ont
leend is aan het dierenrijk.
Een andere negatief bekend
staand dier was blijkbaar ook
de hond. 'Honds' is er van af
geleid en in ouder Zeeuws,
bijvoorbeeld zoals dat op Aeg-
tekèrke gesproken wordt, is
dat: 'ontelijk. Je moe tegen
die ménsen nie zö 'ontelijk
doee, je lieken wè van je ver
stand! (Van je verstand bete
kent: van je verstand beroofd.)
En wanneer een oudere Wal-
cherenaar van je zegt: „Je
stienkt as een bonsienk, dan
wordt het tijd om je af te vra
gen of je niet te opvallend aan
het stroopsmeren bent.
Een speciale positie wordt in
dit verband ingenomen door
de uil. Een bonsienk stinkt,
een kraai is brutaal, maar de
eigenschap die aan 'de uil
wordt toegeschreven, past
niet echt bij deze nachtvogel.
Wanneer iemand een uul on
der z'n 'aer eit (of: onder z'n
pet), is hij of zij chagrijnig. Dat
de uil in dit verband gebruikt
wordt, heeft veel meer met
bijgeloof te maken. Naar aan
leiding van hun geluidloze
vlucht en hun nachtleven wer
den uilen in het voor-christelij
ke West-Europa (in tegenstel
ling tot Griekenland, waar ze
voor wijs doorgingen) als ver
tegenwoordigers van het
kwaad beschouwd. Of de uit
drukking zitte te kieken as een
uul op een zieke koe daar ook
verband mee houdt, weet ik
niet. De uitdrukking zelf bete
kent in elk geval: verbouwe
reerd kijken of domweg naar
iemand zitten staren. Zitte kie-
ke as een uul op een klute is
een andere mogelijkheid. Ui
len staren immers altijd en
overal voor zich uit op een
manier die mensen maar
vreemd vinden. Maar waarom
een uil nu juist op een koe
moet zitten die ziek is, is de
vraag. Zou de kwaad brengen
de uil die koe ziek gemaakt
hebben? Dat zou in elk geval
goed passen bij het beeld van
de uulen in het oude volksge
loof!
Jan Zwemer
Uw keuken is r
nog functio
neel, maar ze
bevalt u niet
meer. PORTAS
renoveert met
nieuwe front-
delen, In tal van
varianten en
dessins. Voor
deliger dan u
denkt.
PORTAS vakbedrijf.
Zevenbergen
tel. 0168-335002
De moniurcnlijn. de Lotos Gold Collection,
heeft in de loop van de tijd een belangrijke
positie in en buiten Europa verwonen.
Unieke exemplaren worden onder strenge
kwaliteitscontrole met de hand vervaardigd
in het Duitse dorpje Eisingen. Worden ze-
goedgekeurd in de werkplaats, dan worden
de monturen met een levenslange garantie
aan de cliënten gepresenteerd. De hoogop
geleide vaklieden verwerken overigens uit
sluitend hoogwaardige edelmetalen zoals
goud. platina en sterling zilver.
Tot de vaste klantenkring van de Lotos
Gold Collection behoren personen uit de
wereld van politiek en cultuur, maar ook le
den van koninklijke families. 7.0 worden al
meer dan honderd jaar monturen op maat
gecreëerd. De eindproducten voldoen aan
de wensen van de individuele drager en ze
worden telkens aangepast aan de eisen en
de smaak van de tijd
Nieuwe Burg 9. tel. 0118-625310
Winkelcentrum Erauwendaelc,
tel- 0118-624079. Middelburg J
I