AUTO DAGEVOS
AUTOBEDRIJF VERMEULEN
wm
Dealer geeft extra
garantie op gebruikte
auto's van 't huismerk
(todtafob
Dealer zorgt ook voor
optimale afhandeling van
schade aan uw auto
cfocum^
1
KJ
Industrieterrein, Noordhollandseweg 29, Heinkenszand, Tel. 0113 - 561812
Donderdag 20, vrijdag 21 en zaterdag 22 maart
Kuyperlaan 287, Goes. Tel. 0113 - 231280
MmmmmMmm
Belangrijke rol
Veel manieren
Niet vreemd
Niet ver genoeg
Woensdag 19 maart 1997
FAAM/VLISSINGER
17
Zeelandhallen
Volvo 440 1.8 GLE
Januari 1994, 52.000 km,
wit
Lancia Delta 1.6 i.e.
Aug. 1994, 18.000 km,
bordeauxroodmetallic
Citroën AX 1.4i Fuore
Maart 1993, 61.000 km,
rood
Citroën AX 1.1 TZi 5-drs.
Juni 1993, 51.000 km,
blauw
Mazda 626 1.8 GLX
April 1992, 96.000 km,
bordeauxroodmetallic
Fiat Cinquecento 900S
November 1995, 19.000 km,
wit
Fiat Tipo 1.4 DGT
Maart 1990, 68.000 km,
wit
Peugeot 205 1.1i Accent
Mei 1992, 75.000 km,
zwartmetallic
Fiat Tipo 1.4 i.e.
5-drs. Topline
Mei 1995, 33.000 km, groenmet.
Lancia Kappa 2.0 20-V
LE 5-cil.
Januari 1995, 22.000 km, goudmet.
Alfa Romeo 33 1.7 i.e.
Augustus 1993, 31.000 km,
zwartmetallic
Alfa Romeo 155 V-6
Dec. 1992, 96.000 km,
bordeauxroodmetallic
Fiat Tempra 1.6 SX
Jan. 1993, 134.000 km,
bordeauxroodmetallic
Ford Escort 1.6 GT
Juni 1990, 75.000 km,
rood
Fiat Panda 1.1 i automaat
Januari 1994, 30.000 km,
wit
Nissan Sunny 1.4 Sport-i
September 1993, 45.000 km,
blauw
Chevrolet Beretta 2.2b
Jan. 1994, 11.000 km,
bordeauxroodmetallic
Lancia Dedra 1.6 LS
Januari 1994, 34.000 km,
zwartmetallic
Fiat Uno 1.1 i.e. Start
Juli 1993, 71.000 km,
rood
:v'v:
Fiat Panda 1.000 Tachini
Sept. 1990, 79.000 km,
antracietmetallic
Fiat Tipo 1.4 i.e. 3-drs.
Januari 1994, 25.000 km,
blauwmetallic
Saab 900 Turbo
Januari 1988, 137.000 km,
bronsmetallic
Seat Marbella 900 Fun
April 1994, 58.000 km,
groenmetallic
Daihatsu Applause 1.6 Li
September 1991, 60.000 km,
antracietmetallic
KIA Clarus 1.8i
Juni 1996, 11.000 km,
zilvermetallic
KIA Pride 1.3 GLXi
Oktober 1995, 16.000 km,
ziivermetallic
Citroën BX 1.9 TG Diesel Break
Mei 1994, 158.000 km,
groenmetallic
KIA Sephia 1.6 GTX
Januari 1996, 17.000 km,
d.blauwmetallic
Citroën ZX 1.45 Reflex
Oktober 1993, 62.000 km,
blauw
Mitsubishi Space Wagon 2.0 GLXi
Februari 1993, 135.000 km,
wit
Citroën C15 RE 1.4 Familiale
Juli 1995, 28.000 km,
groenmetallic
Fiat Panda automaat
Maart 1993, 30.000 km,
antracietmetallic
Opel Astra 1.4 Automaat
Februari 1993, 49.000 km,
antracietmetallic
Lancia Ypsilon Y10 Fire i.e.
April 1993,27.000 km,
blauwmetallic
Volvo 240 2.3i Polar Stationcar
Juli 1993, 129.000 km,
rood
Schade aan de auto is nooit een
pretje en komt altijd ongelegen.
Vandaar dat u bij schade zeker
wilt zijn van een vakbekwame
afhandeling bij een goed adres.
De dealer is - en dat weet opval
lend genoeg lang niet iedereen -
maar al te graag dat goede
adres. De laatste jaren is in
schade-land ontzettend veel ver
anderd. Deze branche is vooral
veel professioneler geworden.
Liepen in de schadeherstelbran-
che niet zo lang geleden veel
'cowboys' rond, tegenwoordig
staat de Nederlandse schade-
herstelsector bekend als één van
de allerbeste in de wereld. Zowel
organisatorisch als wat betreft de
vakbekwaamheid is de schade
branche een voorbeeld van hoe
het moet. Deze verandering is
enkele jaren geleden met name
in gang gezet door de schade
verzekeringsmaatschappijen.
Die hadden het gevoel dat er wat
al te veel met de natte vinger
werd gecalculeerd op de achter
kant van een sigarenkistje. De
schadeherstelbedrijven die niet
konden of wilden aanpikken bij
de veranderingen hebben inmid
dels het loodje gelegd of hebben
hun langste tijd gehad. Momen
teel kun je er vergif op innemen
dat een schadeherstelbedrijf dat
nog steeds rendeert, een goed
schadeherstelbedrijf is.
Minder bekend is dat de dealers
in het schadespel een belangrij
ke schakel zijn. Sterker, in feite
hebben de dalers in Nederland
de sleutelrol in 'schadeland'.
Veel klanten hebben namelijk
een vertrouwensband met hun
dealer en het is in de eerste
plaats om die reden dat veel
schadeverzekeraars de dealers
hebben geselecteerd om voor
hen schade te mogen afhande
len. Deze zogeheten één-loket
functie van de dealer wordt
steeds meer op de juiste waarde
geschat.
Een groot aantal dealers in
Nederland handelt zelf de scha
de af. Dat kan op veel manieren.
De meest volledige manier is dat
de dealer de volledige schade
ook daadwerkelijk afwikkelt. Dat
kan wanneer de dealer beschikt
over een plaatwerkerij en spuite-
rij.
Een andere mogelijkheid is dat
delen van het werk worden uitbe
steed en andere delen niet. Het
plaatwerk wordt dan binnenshuis
gehouden, maar bijvoorbeeld het
spuiten niet.
Het is goed te weten dat bij het
uitbesteden de dealer alleen
gebruik maakt van professionele
schadeherstellers die ook hun
sporen hebben verdiend. Er is
geen dealer in Nederland die zijn
spuitwerk laat verrichten door
een beunhaas, want per slot van
rekening is het de dealer die
wordt aangekeken op het resul
taat van het geleverde werk.
Iedere merkdealer in Nederland
heeft goede, betrouwbare
gebruikte wagens met BOVAG-
garantie. Maar de meeste mer
ken vinden de BOVAG-garantie
niet voldoende. Bij de dealers
van deze merken zijn gebruikte
wagens te koop die nog beter
zijn en waar de dealer nog meer
vertrouwen in heeft dan normaal
het geval is. Deze occasions
worden verkocht onder een
bepaalde merknaam. Uit meer
dere onderzoeken blijkt dat de
consument vandaag de dag
behoefte heeft aan zekerheid.
Niet de prijs is zaligmakend,
maar het feit dat de klant een
betrouwbare auto koopt waarin
hij of zij zorgeloos kan sturen.
geven, is niet zo vreemd.
Immers, de dealer heeft deze
auto's over het algemeen zelf in
onderhoud gehad en weet exact
wat de auto heeft meegemaakt.
Sterker, eventuele reparaties zijn
door de dealer zelf uitgevoerd en
iedere dealer heeft uiteraard het
volste vertrouwen in zijn eigen
werk. Het spreekt voor zich dat
deze uniek merkgarantie alleen
wordt gegeven op de wat duur
dere occasions. Maar een duide
lijke grens zoals de BOVAG-
garantie die wel heeft (de aan-
schafwaarde is minimaal 7500
gulden) is er niet.
Die zekerheid is enigszins
gewaarborgd door een auto te
kopen met BOVAG-garantie.
Deze garantie is echter beperkt.
De garantie duurt bijvoorbeeld
maar drie maanden. Veel dealer
organisaties vinden dat te kort.
Bij vrijwel alle dealers staan
namelijk gebruikte wagens waar
de dealer het volste vertrouwen
in heeft. Hierop durft hij met een
gerust hart garantie van een half
jaar of zelfs een jaar te geven.
Dit zijn vrijwel altijd occasions
van het huismerk. Dus bijvoor
beeld: bij de Ford-dealer koopt u
alleen een wagen uit het elite
korps wanneer daar een Ford
embleem opstaat.
Dat de dealer deze garantie zon
der blikken of blozen durft te
Toch gaat zelfs deze garantie
veel consumenten niet ver
genoeg. Het liefst willen Neder
landers - ook dat is gebleken uit
onderzoeken - op hun gebruikte
wagen dezelfde garantie als op
nieuwe wagens gebruikelijk is.
En ook daar hebben veel dealers
een vangnet voor: de BOVAG
Reparatiepolis. De BOVAG
Reparatiepolis is begin vorig jaar
geïntroduceerd, nadat, bij een
proef bij honderd dealerbedrijven
bleek dat zowel bij de consument
als bij de dealer behoefte
bestond aan extra zekerheid. De
Reparatiepolis dekt voor de
afgesproken periode alle onver
wachte mechanische- of elektri
sche schade aan de auto. De
BOVAG Reparatiepolis is er in
twee soorten: de BOVAG-Repa-
ratiepolis Basis en de BOVAG
Reparatiepolis Plus.