-KORT-KORT-KORT-
Occasionshow in De Zeelandhallen
In dit nu
fJÖi
De dealer anno 1997 staat
klaar voor 'snelle hulp'
Enkele tips om
niet 't schip
in te gaan
DE GOESE MERKENDEALERS PAKKEN GROOTSCHEEPS UIT
EN PRIJSAFSPRAKEN ZIJN OOK MOGELIJK
19 Maart 8e jaargang no. 8
Originele onderdelen:
beter en niet duurder
Nationale Autopas: veilig
gebruikt kopen via dealer
Auto Taxatie Systeem: goede
indicatie voor de inruilprijs
o.a.
Ruim 250 occasions belicht
in beeld en tekst
Een profiel van uw
merkendaeler
Voor een occasion naar de
show in De Zeelandhallen
en meer autonieuws
Zekerheid
In Goes
De Goese
Merkendealers e.o.:
Niet duurder
Colofon:
Garantiebewijs
Prijsknokken is in de autobranche een veel gespeeld gezel
schapsspel. Vooral met onderdelen die meer dan gemiddeld
worden vervangen (de zogenoemde fastmovers) en accessoi
res wordt volop gestunt. Maar wie even door de wervende tek
sten van de advertenties heenkijkt, komt al snel tot de ontdek
king dat er lang niet zo veel wordt aangeboden als het lijkt. En
dan is de conclusie al snel gemaakt dat je beter kunt kiezen
voor originele onderdelen van de merkdealer. De voordelen zijn
er naar: deze onderdelen zijn beter, er wordt een goede garan
tie gegeven en ze zijn lang niet zo duur als menigeen denkt.
Autorijden kost geld en vaak is het geld hiervoor gereserveerd.
Om die reden is het des te opvallender dat vervolgens vaak op
de onderdelen of accessoires wordt bezuinigd. Als ergens
anders de uitlaat een tientje goedkoper is, dan wordt de ver
trouwde dealer al snel de rug toegekeerd. Het is trouwens een
besluit dat in menige huiskamer achteraf wordt betreurd. De
dealer is en blijft namelijk het beste adres voor onderdelen en
accessoires. Om meerdere redenen. Allereerst verkoopt de
dealer alleen originele onderdelen. Dat betekent dat de onder
delen gemaakt zijn om alleen onder, aan of in uw auto te wor
den gemonteerd. Ze passen altijd. Mede om deze reden gaan
ze langer mee dan onderdelen waar niet het stempel van het
automerk zit. Bovendien is de garantie op deze onderdelen bij
zonder goed. Bij een eventuele fabricage- of montagefout - die
komen overigens sporadisch voor - doet de dealer niet moeilijk
en repareert het onderdeel terstond of vervangt het zelfs wan
neer dat nodig is. Een ander voordeel is dat de fabrieksgaran
tie door de bank genomen langer duurt dan de garantie op niet-
originele onderdelen
De Nationale Auto Pas (NAP) is sinds de introductie enkele
jaren geleden een regelrecht begrip. Van alle ongeveer zes mil
joen auto's in Nederland zijn er meer dan vijf miljoen geregis
treerd bij de NAP. Vanzelfsprekend verkopen Nederlandse
dealers alleen maar gebruikte wagens die in het register van het
NAP zijn opgenomen. De Nationale Auto Pas - een initiatief van
onder meer BOVAG, ANWB en RAI - is enkele jaren geleden
opgezet als wapen tegen gesjoemel met kilometerstanden.
Vooral handelaren die hun showroom langs de stoeprand heb
ben (wie kent ze niet) maakten - en helaas: maken nog steeds
- gebruik van de mogelijkheid de kilometerstand fors terug te
schroeven. Waardoor de handelswaarde in enkele minuten tijd
met een paarduizend gulden was vermeerderd. Maar dat de
wagen er niet echt op vooruit is gegaan hoeft geen betoog,
want in feite verandert er niets. Het grootscheepse initiatief om
met NAP te beginnen werd - eerlijk is eerlijk - met de nodige
argwaan omringd. 'Het zou wel weer niks worden', luidden de
schampere opmerkingen. Maar die opmerkingen zijn gelogen
straft, want de NAP is wel degelijk 'iets' geworden. Wat heet.
Van alle initiatieven die de laatste jaren door de branche zijn
genomen om iets te doen tegen Beun de Haas, is de NAP één
van de meest succesvolle. Het succes is vooral te danken aan
de medewerking van de dealers in ons land. Elke auto die bij
hen door een klant wordt aangeboden wordt - hoe oud die ook
is - opgenomen in het NAP-register of de gegevens worden bij
gewerkt. Op deze manier kan nauwlettend in de gaten worden
gehouden hoeveel kilometers de auto heeft afgelegd en er
wordt meteen opgemerkt wanneer de auto opeens minder
heeft gereden.
Het zogenoemde shoppen wordt steeds minder lucratief sinds
de dealers beschikken over het Auto Taxatie Systeem (ATS).
Aan de hand van dit systeem en op basis van de gegevens van
de klant kunnen dealers redelijk simpel uitrekenen welke prijs zij
kunnen teruggeven voor een inruilauto. Verschillen zullen er
nog steeds zijn, maar die zullen wel steeds kleiner worden,
ledereen ker\t ze, die wilde verhalen van de shoppende klant
die de ene dealer tegen de ander uitspeelt. 'Krijg ik maar dit?
Ja maar, bij die en die krijg ik wel zoveel', gesprekken met deze
invalshoek waren aan de orde van de dag in het dealerbedrijf.
Veel dealers gingen weliswaar niet mee in deze 'ratrace', maar
er waren ook genoeg dealers die zich om hen moverende rede
nen wel lieten verleiden tot een hoge - te hoge in veel gevallen
- inruilprijs. De dealers hadden behoefte aan een systeem aan
de hand waarvan redelijk simpel te zien is welke prijs redelijk is
en niet teveel afwijkt van die van de collega-dealer. Daarvoor
bestaat sinds jaar en dag de BOVAG/ANWB-koerslijst. Deze
heeft echter als nadeel dat het een vrij star instrument is waar
niet alle individuele gegevens kunnen worden ingevuld. Het
ATS - dat vorig jaar is geïntroduceerd - is wat dat betreft heel
wat beter. De dealer die het ATS gebruikt, is in staat op basis
van juiste gegevens - dat is het uitgangspunt - een reële inruil
prijs te geven. Dit wil echter niet zeggen dat verschillen in inruil-
prijzen voltooid verleden tijd zijn. Iedere dealer kan redenen
hebben om toch een hogere inruilprijs te geven. Hij heeft bij
voorbeeld al een gegadigde voor uw auto. Of het model is erg
gewild. Of hij heeft er alle vertrouwen in uw wagen snel weer te
kunnen verkopen.
«V*-
zekerheid en vertrouwen. Het
BOVAG-garantiebewijs wordt
uiteraard afgegeven door de
merkdealer. Maar de meeste -
om niet te zeggen alle - dealers
vinden de BOVAG-garantie niet
ver genoeg gaan. Deze dealers
hebben zoveel vertrouwen in
hun gebruikte merkwagens, dat
ze er met een gerust hart een
schepje bovenop durven doen.
Of zelfs een flinke schep.
In veel gevallen wordt de
BOVAG-garantie van drie
maanden opgerekt tot een half
jaar of zelfs een jaar. Dit bete
kent allereerst dat de klant de
zekerheid heeft een goede auto
te kopen waarmee hij veilig en
met een gerust hart op weg kan.
De dealer heeft al deze auto's
namelijk van bumper tot bum
per nagekeken en heeft daar
waar maar enige twijfel bestond
over de deugdelijkheid deze
onmiddellijk vervangen. De
dealer staat daarom helemaal
achter deze gebruikte wagens.
Er zijn nog meer voordelen die
de dealer biedt bij de aanschaf
van een jonge gebruikte wagen.
Veel merken geven tegenwoor
dig fabrieksgarantie van één,
twee, drie jaar of zelfs nog lan
ger. Deze fabrieksgarantie geldt
natuurlijk nog steeds op het
moment dat de auto binnen dit
tijdsbestek wordt gekocht door
een ander. Maar de voorwaarde
is dat de fabrieksgarantie alleen
nog geldt wanneer de auto
wordt gekocht bij de merk
dealer. In alle andere gevallen
vervalt de fabrieksgarantie op
het moment dat de auto uit het
zicht van de dealer verdwijnt.
Wat de occasionshow in de
Zeelandhallen betreft, daar zul
len ruim 250 goede occasions
zijn samengebracht. Peter de
Jonge vertelt: ,,Het is nu een
goede tijd om te kopen, want er
is veel aanbod en ook de prijzen
zijn heel reëel." De show is don
derdag en vrijdag geopend van
14.00 - 21.00 uur en zaterdag
22 maart van 10.00 - 17.00 uur.
Auto Adria
Autobedijf Centrum Goes
Auto Dagevos
Eurocar Goes
Autobedrijf van Fraassen
Autobedrijf de Groene
Auto Hendriks Goes
Autobedrijf de Jager
Autobedrijf de Jonge
Autobedrijf van Oeveren
Autobedrijf Blankestijn
Auto v. d. Vliet
PTA Goes
Autobedrijf H.J. Rijk
Garage Sjaak Sonke
Autobedrijf Steketee
Garage van Strien
Autobedrijf Tramper
Auto Ventura
Garage Gebr. Vermeulen
Autobedrijf Jan Hop
Autobedrijf Zwartepoorte
Peter de Jonge: 'veel aanbod'.
ftM
In Nederland worden per jaar naar schatting ruim 1 miljoen gebruik
te auto's verkocht. Een groot deel daarvan gaat via de straat. Met
veel ellende als gevolg. We geven hieronder enkele tips om niet het
schip in te gaan wanneer u een gebruikte auto aanschaft:
TIP 1
De kilometerstand is tegen
woordig heel wat betrouwbaar
der dan een paar jaar geleden.
Sinds de invoering van de
Nationale Auto Pas is de kilo
meterstand van de meeste
auto's in Nederland ooit een
keer bij een garagebedrijf in het
NAP-systeem ingevoerd. Ga na
of met de auto van uw keuze
niet is geknoeid. Alle dealer-
bedrijven kunnen die zekerheid
geven.
TIP 2
Kies altijd voor een vertrouwd
adres. En u kunt er vergif op
innemen dat iedere dealer in
Nederland in elk geval betrouw
baar is. Een dealer mag zich
namelijk niet voor niets verte
genwoordiger noemen van een
bepaald automerk. Daar staan
vakmanschap, kennis, correcte
informatie en kwaliteit achter.
TIP 3
Stel u op de hoogte van de
werkzaamheden die binnen
enkele maanden aan de auto
moeten worden uitgevoerd.
Want het is een vervelende ver
rassing als een paar maanden
na de aankoop een dure repara
tie volgt of wanneer bepaalde
onderdelen moeten worden ver
vangen. Iedere dealer in
Nederland is gaarne bereid u op
de hoogte te brengen van de
noodzakelijke reparaties die op
korte en lange termijn noodza
kelijk zijn.
TIP 4
Belangrijk naast de aanschaf
prijs zijn de kosten van onder
houd. Vraag daar gerust naar bij
de dealer, want de dealer kan
die kosten haarfijn voor u in
kaart brengen.
TIP 5
Het veiligst is en blijft een auto
met BOVAG-garantie. Of een
afgeleide daarvan, want veel
merken hebben tegenwoordig
een eigen garantieregeling die
meestal is gestoeld op de
BOVAG-garantie. Het BOVAG-
garantiebewijs geeft drie maan
den garantie op de auto.
TIP 6
Het kentekenbewijs is een bron
van informatie. Om te beginnen
is bij de aankoop het complete
kentekenbewijs nodig. Dat wil
zeggen: deel 1 "'en deel 2 en
twee delen deel 3 (het origineel
achter de voorruit en het copie
bij de papieren). De datum op
deel 1 is de datum waarop de
auto voor het eerst in Nederland
ging rijden. Is de datum op deel
2 dezelfde, dan weet je zeker
dat de verkoper de eerste eige
naar is. Wanneer achter bijzon
derheden een datum staat, dan
weet je zeker dat de auto als
occasion is geïmporteerd. De
auto is dan ouder dan het ken
tekenbewijs deel 1 aangeeft.
De meeste dealers in ons land geven zonodig tevoren de prijs
op voor bepaalde werkzaamheden. Ook in onze regio kan dat.
Alleen wanneer de werkzaamheden buiten het vaste stramien
liggen, is het moeilijk vooraf prijsopgave te doen. Bovendien
geldt bij veel dealers tegenwoordig het credo 'Klaar terwijl u
wacht'.
De vraag om een prijsopgave
wordt steeds vaker aan dealers
gesteld. Logisch, want niemand
vindt het prettig om achteraf te
worden geconfronteerd met
onverwachte tegenvallers. Om
nog maar te zwijgen over een
rekening waarvan niet duidelijk
is welke werkzaamheden pre
cies zijn uitgevoerd.
Voor de meest voorkomende
werkzaamheden geven veel
dealers dan ook een prijs vooraf.
Van een uitlaat verwisselen,
band plakken, accu vernieuwen
en dat soort dingen weet de
dealer immers hoeveel tijd hij
daarvoor kwijt is en ook wat
voor materiaalkosten hij heeft.
Een prijsopgave is daarom mak
kelijk te doen.
Wat dit betreft doet de dealer
dus absoluut niet onder voor
concurrerende bedrijven die
graag stunten met een prijs-
vooraf-verhaal. De dealers doen
dat ook, maar koketteren er
alleen niet zo mee.
Een hardnekkig misverstand is
dat het bij dealers moeilijk is een
eenvoudige klus niet binnen een
dag te verhelpen. Dat is niet
waar. Heel veel dealerorganisa
ties hebben ingespeeld op de
behoefte aan 'snelle hulp' en
hebben in de werkplaats een
plek gecreëerd waar deze repa
raties snel kunnen worden uitge
voerd.
Even bellen (dat hoeft trouwens
in veel gevallen niet eens), naar
binnen rijden en een half uurtje
later is de auto met nieuwe uit
laat, banden of wat dan ook
weer helemaal gereed.
Er is nog een mare die uit de
wereld moet. Die is dat dealers
altijd duurder zijn met onderde
len. Dat is maar een beetje waar,
maar eigenlijk ook weer niet.
Inderdaad heeft de dealer duur
dere onderdelen dan de niet-
dealer.
Maar dat zijn originele-onderde
len waarvan bewezen is dat de
kwaliteit beter is dan van niet-
Op zoek naar een goede occasion? Dan krijgt u nu de kans.
Deze week houden de merkendealers van Goes en omstreken
hun halfjaarlijkse occasionshow. Maar liefst 250 goede occa
sions worden aangeboden in de Zeelandhallen. De show duurt
drie dagen: van donderdag (morgen) tot en met zaterdag.
originele onderdelen. In eerste
instantie betaalt u dus iets meer,
maar door de hogere kwaliteit
gaan de onderdelen langer mee
en dus bent u 'on the long run'
goedkoper uit. Daarnaast bie-
de concurrent. Waarbij ook nog
eens moet worden opgeteld dat
de dealer zijn vakmanschap en
garantievoorwaarden biedt.
Alles bij elkaar bent u dus bij de
dealer veel beter uit.
Redactie:
P. de Jonge
J. Smits
H. Meijer
Advertenties:
De Bevelander
Postbus 5
4460 AA Goes
Voorstad 22
4461 KN Goes
0113-273000
Uitgave in samenwerking
met de merkendealers in
Goes e.o.
In deze speciale Autokrant
daarom speciale aandacht voor
deze grootse overdekte ver
koopshow van occasions in
Zeeland. Aandacht in de vorm
van enkele speciale paginas
waarin u al een voorproefje
krijgt op het gebodene. In kort
bestek worden elders in deze
occasionkrant de gepresenteer
de auto's al belicht.
Eén van degenen die vanuit de
kring van Goese merkendealers
steeds nauw betrokken is bij de
organisatie is Peter de Jonge,
directeur van de gelijknamige
Toyotagarages in Goes en
Vlissingen. Hij is ook één van de
deelnemers aan de groots
opgezette verkoopshow. Hij kan
ook toelichten waarom het
kopen van een goede occasion
juist bij de merkendealer inte
ressant kan zijn. Een verhaal dat
overigens ook door al zijn colle
ga's kan worden gedaan. En
niet op de laatste plaats door de
Bovag die nauw samenwerkt
met de merkdealers, ook die uit
onze regio. Hij vertelt:
„Merkgarantie op een gebruikte
wagen biedt zekerheid. De
meeste Nederlanders nemen
geen risico en kopen tegen
woordig een gebruikte wagen
met BOVAG-garantie. De mees
te merkdealers vinden deze
garantie echter niet voldoende
en geven op hun beste, meestal
De Zeelandhallen in Goes.
den veel dealers tegenwoordig
keus uit wel- of niet-originele
onderdelen. Het spreekt voor
zich dat de niet-originele onder
delen op prijs kunnen concurre
ren met dezelfde onderdelen bij
Deze autokrant is een bijlage
van weekblad De Bevelander en
verschijnt één maal per maand.
jonge, gebruikte wagens nog
eens een extra lange merkga
rantie. Auto's die hiervan zijn
voorzien kunnen elke vergelij
king met een nieuwe auto
glansrijk doorstaan."
Autorijden is meestal een groot
genoegen. Maar het wil ook wel
eens tegenzitten. Bijvoorbeeld
wanneer de auto het begeeft
uitgerekend op het moment dat
u zich met de kinderen en part
ner richting zonnig zuiden
begeeft. Dit wil nog wel eens
gebeuren met personen die
nietsvermoedend in allerijl een
'nieuwe tweedehands wagen'
hebben gekocht en daarbij niet
verder hebben gekeken dan
hun neus lang is. Bijvoorbeeld
door een auto te kopen via de
showroom langs het trottoirt.
Natuurlijk is een auto zonder
garantie meestal goedkoper.
Maar ontelbaar zijn helaas de
voorbeelden waarbij de koop
uiteindelijk resulteerde in veel
financiële en emotionele erger
nis.
Het BOVAG-garantiebewijs is
wel het minste dat u mag ver
wachten bij de aanschaf van
een goede gebruikte wagen. Dit
garantiebewijs garandeert uw
mobiliteit. Met dit garantiebe
wijs, dat normaal gesproken
drie maanden omspant, koop je