IlllllllrtilllÉlIillilillillilllllllllI, Jl. GEMEENTE MIDDELBURG Hoe denken Middelburgers over gemeente en burgers Inspraak herinrichting Markt Hans Vergeer coördinator wijkbeheer Verkiezingen: nog 2 weken Meterkaart met kans op prijs Commissies Week 44 Tafeltje Dekje Actie "Zuinig stoken/zuinig aan start op 3 november 1996 Woensdag 30 oktober 1996 DE FAAM 5 Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stuk ken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 675450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Bij de sectie Voorlichting en bij de wijkondersteuningspunten ligt ter inzage het rapport "Poorters over gemeente en bestuur" (versUig van een onderzoek onder burgers van Middelburg). Het betreft de rappor tage van het SGBO naar aanleiding van het vóór de zomer uitgevoerde Kwaliteitsonderzoek Gemeente Middelburg. Dit rapport is ook in bruikleen verkrijgbaar bij de sectie Voorlichting. In het beleidsprogramma van de hebben twee metingen plaatsgevon- gemeenteraad uit 1994 staat dat er onderzoek moet worden gedaan naar de klantvriendelijkheid/dienst verlening van de gemeente om zicht te kunnen krijgen op de relatie tus sen het gemeentebestuur en de inwoners van Middelburg. Daarom stelde de gemeenteraad van Middel burg in december 1995 een bedrag van 103.000.- beschikbaar om door het SGBO, het Onderzoeks- en Adviesbureau van de Vereniging van Nederlandse Gemeenten, een kwaliteitsonderzoek naar de gemeentelijke dienstverlening te laten verrichten. Vóór de zomervakantie van 1996 den: 1een zogenaamd bevolkingsonder zoek (de enquête "Opvattingen over Middelburg") waarbij aan een representatieve groep uit de Middelburgse bevolking een enquêteformulier is toegezonden; 2. een onderzoek bij de gemeente lijke diensten ("Beoordeling Dienstverlening Middelburg") op de adressen Stadhuisstraat 2 (Burgerzaken. Voorlichting en Gemeente-Archief), Helm 3 (Financiën). Simpelhuisstraat 1 (Sociale Zaken) en Vlissing- sestraat 21 (Stadsontwikkeling en Stadsbeheer), waar bezoekers een formulier konden invullen. Dit heeft een duidelijk en goed lees baar rapport opgeleverd waarin veel informatie naar aanleiding van de meting is opgenomen. In algemene zin kan worden gesteld dat de Mid delburgse situatie in principe niet afwijkt van de landelijke situatie c.q. de situatie bij andere gemeen ten. Het voert te ver om in dit artikel het rapport "Poorters over gemeente en bestuur" van het SGBO in zijn geheel weer te geven. Het rapport is helder geschreven (met heldere tabellen) en elk hoofdstuk mondt uit in een conclusie. Tevens is in het laatste hoofdstuk een aantal aanbe velingen opgenomen. Aandachtspunten Enkele opvallende zaken uit het onderzoek: de uitkomsten van de steekproef zijn representatief genoeg om ver antwoorde en betrouwbare con- Het bureau "SVP Architectuur en stcdebouw" uit Amersfoort heeft een schetsontwerp gemaakt voor de herinrichting van de Middelburgse Markt. Dit schetsontwerp doorloopt van 12 november tot 10 december een inspraakprocedure. Deze inspraakter mijn wordt ingeluid door een openbare informatie bijeenkomst op dinsdag 12 november om 19.30 uur in de Burgerzaal van het stadhuis. Volgende week gaan we dieper in op de inhoud van de plannen. Vanaf 11 november zullen een korte toe lichting op het schetsontwerp en inspraakformulieren beschikbaar zijn aan de balies van de sectie Voorlich ting (Stadhuisstraat 2) en de dienst Stadsontwikkeling (Vlissingsestraat 21). Het schetsontwerp wordt op 9 december behandeld in de commissie Stadsontwikkeling en op 16 december in de gemeenteraad. clusies te trekken/afwegingen te maken. Er zijn bij de bevolkings enquête 1.700 inwoners aange schreven. 976 Personen hebben de vragenlijst teruggestuurd, het geen een meer dan aanvaardbare respons van 57% bedraagt. De uiteindelijke netto-respons bedraagt 53% oftewel 897 perso nen. Mensen van minderheids groepen hebben nauwelijks mee gewerkt aan de enquête. Gemid delde leeftijd van de respondenten bedraagt 45 jaar. Meer vrouwen dan mannen hebben deelgeno men; in de enquête zijn vragen opgeno men die elders hun diensten heb ben bewezen; het leven en wonen in Middelburg wordt als goed ervaren; met name de inwoners van Sim Laurens en Nieuw en Sint Joos- land zijn ontevreden; de gemeente kent een bijzonder actief sociaal klimaat; 84% van de inwoners haalt zijn/haar informatie over de gemeente uit de PZC. Omroep Zeeland scoort met slechts 38%. De huis-aan-huis-bladen scoren eveneens goed. 57% Van de bevolking haalt zijn/haar informa tie via de gemeentelijke informa tiepagina in De Faam; 70% van de inwoners vindt dat men voldoende over het gemeen telijke beleid wordt geïnformeerd waarbij men niet ontevreden is over de kwaliteit van de gemeen telijke informatie. De gemeente- Aan de ietwat zachte G is nog te horen dat hij oorspronkelijk uit Nij megen komt. Hij heeft jarenlang gewerkt in Arnhem als jongerenwer ker en later als opbouwwerker. Voor de komende jaren bepaalt hij mede het gezicht van het Middelburgse wijkbeheer: "Hans Vergeer, aangenaam". Eerst nog even verduidelijken wat met wijkbeheer wordt bedoeld. Wijkbeheer is geen synoniem voor Sociale Vernieuwing. De aanpak van wijkbeheer is wel gebaseerd op de uitgangspunten van Sociale Vernieu wing. Wijkbeheer bestaat uit direct fysiek beheer van de openbare ruimte, het ver helpen van dagelijkse ongemakken van buurtbewoners en het bestrijden van vervuiling en vandalisme. Dit fysiek beheer moet echter samengaan met sociaal beheer, waarbij bewoners, maatschappelijke organisaties en gemeente gezamenlijk optrekken. Daarom is nu een coördinator wijkbeheer aangesteld. Dit is een contact persoon die als een spin in het web contacten heeft met wijkbemiddclaars, wijkonderhoudsploegcn, gemeentelijke diensten, instellingen en bewoners. Hij is gehuisvest bij de stichting Sociaal Kultureel Werk Middelburg, die al nauw betrokken is bij sociale vernieuwing in de wijken. De gemeentelijke beleidscoördinatie blijft bij Wim Caljouw van de sectie Welzijn. Hele stad De wijktafels en wijkondersteuningspunten bedienen nu de hele stad. De verdeling ziet er zo uit: Wijktafel Stromenwijk Huidig bedie- ningsgebied Stromenwijk Nieuw Middelburg Nieuw Middelburg Magistraatwijk Dauwcndacle Amemuidcn Magistraatwijk Dauwendaele medio jan. 1997 Bedieningsgebied per l-l-'96 Stromenwijk 't Zand Griffioen Nieuw Middelburg Klarcnbcek Binnenstad St. Laurens Magistraatwijk Rcycrshove Erasmuswijk Dauwendaele Nieuw- en St. Joos- land Amemuidcn 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag lussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 0118-638570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 4 lol en met I l november Maandag Gekruid gehakt, savoyekool, aardappel puree Dinsdag Rundersaucijs, rode bietjes, aardappelen Wocasdag Stamppot zuurkool, rookworst Donderdag Kalkoenrolladc, roomsaus, dop erwten, aardappelen Vrijdag Kabeljauwscholcl in romige groentesaus, aardappelen Zaterdag Spaghetti bolognese Zondag Wat de pot schaft Wie is Hans Vergeer? "Ik ben tijdens mijn studie al actief geweest in het jongerenwerk. Eigen lijk heb ik van mijn hobby mijn beroep kunnen maken, dat is natuur lijk prachtig! Op de Sociale Academie heb ik twee richtingen gevolgd: opbouw- en jon gerenwerk. In die tijd zaten we al volop in de nieuwe zakelijkheid: meetbare resultaten, daar ging het om. Niks softe geitewollen-sokken- sfccr. Na mijn studie was ik 10 jaar jonge renwerker in Arnhem in een wijk met zeer zware achterstand. Veel van die jongeren waren in meer of mindere mate crimineel. Ik reed dan met die jongens in een busje en realiseerde me dat daar zo'n 40 jaar bajes bij elkaar zat! Daarna ben ik 4 jaar bezig geweest als opbouwwerker. Dat houdt in dat je met bewoners van een wijk de woon- en leefomgeving probeert te verbeteren. Daarbij kreeg ik te maken met heel uiteenlopende zaken: speelplaatsjcs, basketbalpleinen, sportbuurtwerk, stadsvernieuwing, onderhoud- en verbctcrprojecten. organiseren van wijkbeheer, project tuinonderhoud voor ouderen, noem maar op. Sinds I september ben ik werkzaam als coördinator wijkbeheer hier in Middelburg. Als ik Arnhem vergelijk met Mid- Foto: Anda van Riet delburg dan lijkt het veel op elkaar, alleen is in Arnhem de schaal groter en zit er aan de kanten meer venijn dan hier. Kijkend naar de verhouding tussen "gebruikers" en "organisaties" hier. valt wel op dat de gebruikers zich hier nog steeds moeten aanpassen aan de wijze van dienstverlening door organisaties. Het zou eigenlijk andersom moeten zijn, maar dat vergt wel een heel andere manier van denken, van begrip voor elkaar. Een persoonlijk voorbeeld: bij de wisseling van bewoners in een huis, kunnen in andere steden zowel de oude als nieuwe bewoners de meterstanden opnemen en doorge ven. Die worden dan met elkaar ver geleken en klaar is Kees. Hier mag dat niet, ik moet 's och tends vrij nemen om op de mctcrop- nemcr te wachten, die ook weer spe ciaal heen en weer moet rijden: dat is omslachtig en niet nodig. Zoiets betekent dat sommige organi saties zich niet hebben ontwikkeld in efficiënt werken. Als het gaat om wijkbeheer, dan hecht ik veel waarde aan de eigen actieve houding van de bewoners. Ze kunnen wel passief blijven en alles op de gemeente schuiven, maar dan moeten ze ook akkoord gaan met een gemeentelijke belasting van 1000 piek per jaar, dan kan ieder tegeltje onmiddellijk worden goed gelegd. Niet alles is ook voor geld te koop. veel hangt af van de verantwoorde lijkheid, die dc inwoners zelf nemen. Ik zie sociale vernieuwing als het "herijken", opnieuw vaststellen, van de taken van inwoners, ambtenaren en gemeentebestuur. Daarbij geef ik mezelf een plaats dicht bij de bewoners. Die zijn het minst sterk, het minst georgani seerd. Bovendien zijn zij degenen die het meest deskundig zijn als het gaat om hun eigen woon- en leefom geving! Overigens ligt het in mijn aard om oplossingen te zoeken in samenwer king. niet in conflicten. Het is mijn streven om voor iedere wijk een "wijkperspectief' op te stellen, een antwoord op dc vraag hoe een wijk er uit moet zien in zeg het jaar 2010. Dat perspectief moet dan dc onder legger worden voor dc plannen die gemaakt worden voor die wijk. Dat betekent dat er discussie moet ontstaan over "waar willen we met een wijk naar toe en hoe komen we daar". Er moet ook een wijkplan komen: een beschrijving van dc wijk met de knelpunten, maar voor al ook met de mogelijkheden van die wijk. Wijkbeheer is in feite een stap ver der dan de sociale vernieuwing. Wijkbeheer is een manier van wer ken, waar op systematische wijze de leuke kanten van een wijk worden ontwikkeld en de minder leuke kan ten worden bestreden. Dat betekent ook dat bewoners, organisaties en gemeente in goed onderling overleg zaken aan gaan pakken. Daarbij moeten organisaties en gemeente nog beter leren luiste ren naar de bewoners!" Hans Vergeer is bereikbaar aan dc Amelaan 57. telefoon 634611, fax 634355. Behalve Hans zijn uiteraard ook de wijkbemiddclaars actief in het wijk beheer:- WOP Zuid, Phons Bakx. Zuiderba ken. Rentmeesterlaan 245, telefoon 640111; WOP Stromenwijk, Rudolf van der Feen. Amelaan 57, telefoon 641180; WOP Dauwendaele, Ella Looten, ontmoetingscentrum Dauwendaele, Vrijlandstraat 51. telefoon 613950; WOP Nieuw Middelburg, Anja Scheepers en Gerda den Hartog. Zach. Janssestraat 15a, telefoon 640834 (dinsdag van 9.00 tot I 1.00 uur). Dc WOP's zijn open elke werkdag van 9.00 tot 12.00 uur, met uitzon dering van WOP Nieuw Middel burg. In 1997 komt er een vijfde WOP in Amemuidcn. lijke infomiatic weet een grote meerderheid van dc burgers te bereiken. Men vindt de informatie betrouwbaar en duidelijk en deze wordt over het algemeen als "het lezen waard" beoordeeld; inwoners van het centrum van dc stad hebben een meer dan gewone belangstelling voor dc lokale poli tiek terwijl deze in een deel van de gemeente achterblijft; de gemiddelde landelijke waarde ring voor de lokale politiek ligt vrijwel altijd rond het rapportcij fer 6. In Middelburg is de waarde ring exact een 6. In vergelijking met andere gemeenten ligt deze waardering beneden het gemid delde. Minder dan 10% van dc bevolking komt tot een waarde ring boven dc 7. Het laagste rap portcijfer komt uit Nieuw- en Sint Joosland, het hoogste uit de Grif fioen. Men heeft veel kritiek op de daadkracht van het bestuur. Dc steeds falende besluitvorming rond grote projecten wordt duide lijk als een probleem ervaren. Het bestuur heeft geen goede reputatie en handelt niet slagvaardig. 54% Van de bevolking vindt dat het gemeentebestuur onvoldoende rekening houdt met dc wensen van de bevolking. Alhoewel men gematigd negatief ten opzichte van het bestuur staat komt men niet gauw in actie; de politieke activiteit/betrokken heid van dc burgers is noch groot, noch klein en wijkt hierdoor wei nig af van landelijke tendensen; de meest benutte vorm van dienst verlening, de sectie Burgerzaken, wordt goed gewaardeerd. Uit de enquête "Opvattingen" blijkt dat In de komende periode vergaderen de commissies op dc volgende da gen: Commissie Algemene en Bestuur lijke Zaken, maandag 4 november om 19.30 uur. Secretaris is me vrouw A.C. Beije, telefoon 675434. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): Marap, SGBO onder zoek kwaliteit dienstverlening gemeente. Commissie Maatschappelijke Zaken, donderdag 7 november om 19.30 uur. Plv. secretaris is me vrouw A.B. Evertz, telefoon 675682. Onder meer wordt behandeld (onder voorbehoud): vergaderdata, afstem ming Zeeuwse Kredietbanken. Commissie Stadsontwikkeling, maandag 11 november om 19.30 uur. Secretaris is de heer R. Griep, telefoon 675232. Commissie Stadsbeheer, dinsdag 12 november om 19.30 uur. Secreta ris is dc heer J.A.W. de Wolf. tele foon 675304. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergade ring in te zien bij sectic Voorlichting en bij dc commissiesecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissiesccretaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 18 november om 19.30 uur. Een overgrote meerderheid (90%) van de klanten is van mening dat de behandelend ambtenaar "gedul dig" de tijd heeft genomen om de klant te helpen.... foto: E. Engel bij 29% van dc ondervraagden een minder positief beeld bestaat over dc directe dienstverlening. Dat beeld wijkt af van het resul taat van dc enquête "Beoordeling dienstverlening" waar slechts enkele mensen te kennen geven niet geheel tevreden te zijn. Daar uit kan worden geconcludeerd dat de werkelijke dienstverlening door de ambtenaren beter is dan het imago dat daarover in het algemeen bestaat; er is ontevredenheid over het optreden van dc politic; de hoogte van dc lokale heffingen en belastingen wordt als het belangrijkste probleem ervaren, evenals het openbaar vervoer on verkeersveiligheid. Ook klaagt men over het culturele klimaat in dc stad; de overlast door jongeren valt mee. Het jeugdhonk in Dauwcn dacle is goed bekend. Dit geldt niet voor de andere jeugdhonken; 43% van dc bevolking heeft behoefte aan andere openingstij den van de gemeentelijke kanto ren. Eên op de drie kent de ope ningstijden niet. 70% heeft geen opmerkingen over dc bereikbaar heid, alhoewel dc helft van de klanten van Stadsontwikkeling over de bereikbaarheid van deze dienst klaagt. Dc helft van dc klanten ervaart dc spreiding van de gemeentelijke diensten als ongemakkelijk. De gemiddelde wachttijd aan dc loketten komt op bijna 12 minuten. Het merendeel beschouwt dit als aanvaardbaar. 70% vindt dat er met dc privacy rekening wordt gehouden en 90% vindt dat dc ambtenaar geduldig de tijd heeft genomen om een klant te helpen. De ambtenaar wordt ook als vriendelijk betiteld. Het laatste hoofdstuk van het rap port is van groot belang omdat hier in de conclusies en aanbevelingen zijn opgenomen. Het woord "gelijk matigheid" geeft de algemene indruk over de gemeente weer. Tezijnertijd zullen in een vervolg- meting de effecten worden gemeten van eventueel bijgesteld beleid. Het rapport leidt namelijk naar een aan tal voorstellen tot verbetering van de dienstverlening. Op de inhoud van deze voorstellen gaan we op een volgende informatiepagina in. Dc volgende data zijn van belang voor dc behandeling van het rapport en dc daar uit voortvloeiende maat regelen: maandag 4 november 1996. 19.30 uur, stadhuis: behandeling door de Commissie ABZ; maandag 18 november 1996, 19.30 uur. stadhuis: behandeling door de gemeenteraad. Op 13 november worden gemeente raadsverkiezingen gehouden in Middelburg. Aanleiding voor deze verkiezingen vormt de herindeling van de gemeenten Middelburg en Amemuiden, want bij een nieuwe gemeente hoort een nieuw bestuur. Vorige week vielen dc oproepings- kaarten in de bus bij alle inwoners van de toekomstige gemeente. Dus behalve in Middelburg ook in Ame muidcn en bij enkele adressen die nu nog bij dc gemeenten Vccre en Vlis- singen horen. De partijprogramma's liggen ter inzage bij dc sectie Voorlichting. Op dc verkiezingsdag 13 november is 's avonds het stadhuis geopend voor iedereen die "heet van dc naald" dc uitslagen van de verschil lende stcmdistricten wil volgen. Voor het eerst mogen alle inwoners uit een Europees Unieland ook stemmen bij de gemeenteraadsver kiezingen. Voorheen moest men tenminste vijf jaar inwoner zijn van Nederland. Foto: J. Sinke Na een strenge winter en een matige zomer zitten we inmiddels alweer in de herfst. Of we een zachte of strenge winter tegemoet gaan, zal moe ten blijken. De gemeente wil u in ieder geval de gelegenheid bieden om in deze dure tijd de energierekening in de hand te houden. Sinds januari maakt dc energie-milieuheffing energie besparen aantrekkelij ker. Bovendien wil de gemeente onder het motto "Energie(k) besparen", zowel in eigen huis ais daarbuiten, energie- en waterbesparing stimuleren. De gemeente Middelburg probeert te bereiken dat in 2000 per woning 20% minder gas en elektriciteit gebruikt wordt dan in 1991. Vandaar de actie om huis-aan-huis een meterkaart voor gas, elektriciteit en water te verspreiden, waaraan ook dc gemeente Amemuiden deelneemt. Bewoners van de gemeenten Middelburg en Amemuidcn ontvangen, (meestal) als bijlage bij "De Scheldebode" van 30 oktober een meterkaart. Wanneer u de meterkaart op 31 oktober 1996 nog niet heeft ontvangen, vraag er dan een aan bij de afdeling Milieuzaken (675242). Op de "kaart is een aanbevelingsbrief van de beide colleges van B W afge drukt, waaruit het volgende citaat: "Gebruik die kaart die heel wal bespaart en doe mee met de actie "Zuinig Stoken/Zuinig Aan", die op 3 november 1996 start. Meedoen is niet alleen vriendelijk voor uw portemonnee, het draagt ook bij aan een schoner milieu. Twee belangrijke redenen dus om deel te nemen aan deze actie. En, het kan u ook nog een prijs opleveren. Meten is weten Op de meterkaart kunt u. een jaar lang, wekelijks (op een vast tijdstip aan het begin van dc week) uw meterstanden noteren voorgas en elektriciteit, en maandelijks voor water. Met die gegevens in dc hand kunt u besparen. Investeren is daarvoor lang niet altijd nodig. Door uw gasverbruik te verge lijken met het strcefverbruik uit dc stooktabel, weet u al snel of u zuinig stookt en hoeveel u bespaart. Dat is elke week weer spannend. U speelt een wedstrijdje met uzelf. Vanaf I 1 november 1996 verschijnt de stooktabel elke week op pagina 516 van Teletekst (pagina voor Zeeland). Vanaf 13 november vindt u dc tabel in huis-aan-huisblad "Dc Scheldebode", op êén van dc redactionele pagina's. De landelijke actie "Zuinig Stoken" duurt 21 weken en loopt tot 30 maart 1997. Energie besparen met de computer In plaats van deze meterkaart kunt u bij NV Delta Nutsbedrijven (DELTA) ook een fraai computerprogramma kopen: "Dc Nationale Energie-Diskette" (DOS-versie 10,-; WINDOWS-versje 15,-; voor 2.- extra krijgt u hem thuisgestuurd). U kunt dit programma met grafieken, tips en energiewijzers het hele jaar door gebruiken om uw energie- en watergebruik bij te houden. Kans op aardige prijzen Aan het einde van de actie "Zuinig Stoken" hebben dc inzenders van een volledig ingevulde meterkaart via verloting kans op een prijs. De gemeenten Middelburg en Amemuiden stellen hiervoor prijzen beschikbaar. Om mee te doen stuurt u de meterkaart (wintcrdcel) of een kopie daarvan of een uitdraai van de Energie-Diskette vóór 19 april 1997 naar de gemeente Middelburg, t.a.v. afd. Milieuzaken, Postbus 61, 4330 AB Middelburg. Voor advies en informatie Voor advies of gratis informatiemateriaal, zoals tips en energiewijzers voor aanschaf van nieuwe apparatuur, kunt u langs gaan bij of even bellen naar de Afdeling Voorlichting van DELTA (Poelendaclesingel 10, Middelburg; tel: 692111). Ook de Milieuwinkel van de stichting MICMEC-Walchercn (Rei gerstraat 2, Middelburg; tel: 633419) staat voor u klaar om antwoorden te vinden op uw milicuvragen of voor folders over milieuzaken. Via de Middelburgse genieentcpagina (in dc Faam) houden wij u op de hoogte van het verloop van deze actie en van andere besparingsactivitciten. Telefonisch informeren kan ook: 675242 of 675281. Wij wensen u veel succes en hopen dat u, in uw eigen belang en dat van ons milieu, besparingen bereikt.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1996 | | pagina 5