Zo echt dat 'even voelen' het tegendeel bewijst Griekse Taverna in stijl geopend Amigo heeft nieuwe eigenaar Van tennis tot voetbal in Hebu Sport OLD TIMERBEURS Champagnepils De wildeman Groentewinkel heropend na verbouwing ZEELANDHALLEN - GOES Tweede Groentehoek in Oost-Souburg geopend ZIJDEN BLOEMEN IN DE FLOWERY Treinkaartjes voortaan ook bij VVV te koop MANNETAAL (12) De groentewinkel van Wim en Francien Jan sen op de Nieuwe Burg in Middelburg is grondig verbouwd. Het echtpaar zit nu dertig jaar in de winkel en vond het tijd wor den om het roer nog eens om te gooien. met occasions en Molentocht 3-4-5 juni (pinksteren) Tel. 01100-21020 BEDRIJFSKUNDIG BEKEKEN door drs. R.J.C. Schieman Treinreizigers die geen kaartje aan een NS- station kunnen of wil len kopen kunnen voortaan ook bij de vvv-kantoren in Mid delburg en Vlissingen terecht. Vanaf afgelo pen maandag zijn deze kantoren agentschap pen van de Nederland se Spoorwegen. PSYCHOCONSULT Drs. Henk C.M. Hermans Het is voorjaar op Walcheren. De terrassen lopen vol, de temperatuur stijgt en lammetjes laten van zich horen. Dit lammetje trekt zich niets aan van een voorbijrazende trein en geniet van de zon, zoals dat hoort in het voorjaar. Woensdag 31 mei 1995 DE FAAM - DE VLISSINGER 15 <d> Marian Brouwer en Jutta Hendrikse, twee zeer enthou siaste zakenpartners, hebben sinds kort de Flowery in de Sint Janstraat in Middelburg een nieuwe start gegeven. Een winkeltje vol met zijden kunst bloemen en planten. Dat de bloemen niet echt zijn is voor menige klant verbazingwek kend. 'Even voelen' en dan zijn ze pas overtuigd. De winkel is met smaak inge richt en straalt gezelligheid uit. De houten meubels zijn van Willem's Winkel en ook te koop. Binnenkort komt er een collectie Italiaans tin bij van De Tinnen Kroese uit Goes. De zijden kunstbloemen voor de Middelburgse Flowery komen direct van de hoofd vestiging in Breda. De import geschiedt vanuit China, dat al jaren bekend is met het maken van zijden bloemen. Voor de Nederlandse markt worden er typisch Europese bloemen naar China gebracht om de juiste vorm en kleur te kunnen bepalen. Want een Hollandse begonia is toch heel wat anders dan een Chinese Kers. Alle bloemblaadjes, stampertjes en kroontjes wor den machinaal uit zijden stof gestansd en daarna met de hand tot bloemen en takjes gevormd. Met speciale schroei- en warmtetechnieken krijgt elk bloemblaadje z'n juis te vorm. Een behoorlijk ambachtelijk werk. De kleur echtheid en de juiste vorm bepaalt de kwaliteit en de prijs. Jim Jon, de topper op kunstbloemengebied, bena derd deze kwaliteit met grote nauwkeurigheid. De bloemen zijn los te koop maar ook kant en klare bloem stukken kunnen door de klant gekocht of op bestelling gemaakt worden. „En wat dacht je van bruidsboeketten en corsages? Met onze bloe men heeft de bruid geen ver lepte haardecoratie meer op de helft van de dag", zegt Marian Brouwer doelend op de vele gebruiksmogelijkhe den. De populariteit van deze bloe men wordt door Brouwer en Hendrikse vooral toegeschre ven aan het feit dat steeds minder mensen tijd hebben om echte bloemen en planten te verzorgen.,, Bedrijven, kan toren, vakantiewoningen of donkere hallen zijn bijzonder geschikt voor onze bloemen. M3ar ook tweeverdieners die toch een gezellige bos bloe men in huis willen hebben stappen over op kunstbloe men. Na je werk ook nog eens de planten verzorgen schiet er vaak bij in en met deze kwali teit zijdebloemen kun je jezelf een hoop ergernis besparen. Als je de prijs vergelijkt over bijvoorbeeld een jaar tijd ben je echt niet.duurder uit. Boven dien gaan wij met het seizoen mee; na de zomer komen de herfstbloemen en de kerst zal ook bij ons te zien zijn. Met deze bloemen en planten dus geen last meer van spint en dorre bruine blaadjes. Zijn ze stoffig dan even onder de kraan en je hebt weer fris groen in huis". De voordelen van kunstruikers zijn legio, rest alleen nog de vraag: wil je echt of wil je namaak? Francien en Wim Janse: tem an een beetje uit". Eigenlijk is de gewone groen- Het Argentijnse restaurant Amigo op de Nieuwendijk in Vlissingen heeft een nieuwe eigenaar. Sinds enige tijd zwaait George Girgis de scep ter in het etablissement. Spe cialiteit van Amigo is het onbeperkt spare ribs eten voor vijfentwintig gulden. Zoals het in een Argentijnse keuken hoort wordt het vlees in Amigo op de grill bereid. Bij het gegrilde vlees kunnen de klanten zelf een salade kiezen uit de saladebar. Amigo is zeven dagen in de week geopend. In het seizoen is het restaurant al vanaf twaalf uur in de middag open zodat ook lunchers er terecht kunnen. De inrichting van Amigo is geheel in Zuidamerikaanse stijl en alles wordt in een open keuken klaargemaakt. Behalve een nieuw interieur heeft de groentewinkel ook een tal van nieuwe produkten. Francien Janse: „De gewone groenteman is eigenlijk een beetje uit. De klanten willen tegenwoordig meer dan aard appelen en spruitjes. Met name de kant-en-klaar-pro- dukten die wij verkopen zijn erg populair". In de dertig jaar dat Francien en Wim Janse in de groente zaak zitten is het bedrijf eigen- Eigenaar George Girgis en een van zijn medewerkers voor zijn nieuwe zaak. Automobielen, motoren, brommers, fietsen, trucks, landbouwwerktuigen, legervoertuigen etc. Kramen voor verkoop/ruil van onderdelen, accessoires, boeken, miniaturen, geschenken, etc. Separate parkeerplaats voor bezoekers met Old timers. Molentocht met finish in de Zeelandhallen op 4 juni n.m. Openingstijden zat. 12.00 - 20.00 uur Zon. en maand. 10.00 - 18.00 uur Toegang: 10,- p.p. Kinderen: 3,50 Oost-Souburg heeft sinds enkele weken een eigen sport zaak. Midden in het centrum, in de Paspoortstraat, zijn Henk en Laura Buijs-Maipauw Hebu Sport begonnen. Henk, die zijn carrière als motorcrosser na een ongeluk vroegtijdig moest beëindigen, staat al vier jaar op markten met zijn sportkle- ding. „Hiervoor deed ik voorname lijk partijenhandel, trainings pakken enzo. Ik wilde al een tijdje een eigen zaak beginnen. Toen ik hoorde dat er een pandje vrij kwam, zijn we een ondernemersplan gaan opstel len. Het was een ideale kans, omdat er in Oost-Souburg nog geen enkele sportzaak was", vertelt Henk. In de winkel op de begane grond hangt de sportkleding. De zaak verkoopt allround sportkleding voor tennis, voet bal en badminton. Bijzonder is de verkoop van het merk 'Cavello', dat niet overal ver krijgbaar is. Buijs: „Het invoe ren van zo'n merk is een gokje, maar tot nu toe loopt het goed." Buijs ziet de toekomst zonnig in, alhoewel hij weet dat dat optimisme eigenlijk pas na een jaar gerechtvaar digd is. Op de eerste, verdieping van de sportzaak is sinds vorige week een zonnestudio met vier zonnebanken ingericht. Door het gebruik van een munten- systeem kunnen de klanten zelf bepalen hoe lang ze de bank willen gebruiken. „De entree is nog een beetje kaal, maar mettertijd wil ik het hier gezellig maken door een zitje met een barretje", legt Buijs uit. „De winkel is om zes uur dicht, maar de zonnestudio is tot negen uur geopend", vertelt zijn vrouw Laura. Mede-eigenaresse Laura Buijs-Maipauw in de nieuwe sportkledingzaak. Met slogans als 'op een dag drink je geen bier meer, en 'de beste drinkers drinken het, 's lands beste brouwers brouwen het, proberen bierbrouwerijen hun merken te slij ten aan verzamelingen consumenten met overeenkomstige kenmerken. Hoe beter de producenten aansluiten bij de specifieke wensen, behoeften en beleving van een bepaalde groep gebruikers in de markt, hoe sterker het kan staan in dat specifieke markt segment: een goede produktpositionering is het halve werk. Met produktdifferentiatie kan een onderne ming haar produkt verschillend maken van de produkten die aangeboden worden door de concurrentie. Daarvoor kan ze de specifi caties en attributen van het produkt wijzigen. Tevens kan men rondom een bepaald pro dukt een zekere sfeer suggereren, door mid del van reclame, zonder dat de produkten fysiek veel van elkaar verschillen. Om terug te komen op de intro: het merk Grolsch staat voor 'een eigenzinnig bier, anders dan ande ren' terwijl het merk Amstel staat voor 'gezel ligheid voor jan-en-alleman'. Door het pro dukt een bepaalde uitstraling mee te geven - het drankje Pisang Ambon heeft iets exotisch - is het mogelijk voor ondernemingen, de eigen produkten te onderscheiden van die van de concurrenten. Vooral bij niet-duurza- me verbruiksgoederen die smaakafhankelijk zijn (sigaretten, whisky, bier) is produktdiffe rentiatie vrij gemakkelijk. Het is zelfs mogelijk met hetzelfde 'produkt op andere markten totaal verschillende groepen te bereiken. Een sprekend voorbeeld hiervan is het bier van Heineken. In ons eigen land kennen we Heineken als 'het bier voor de grote massa': het goddelijk vocht vloeit rijkelijk in menig huiskamer en horeca-gelegenheid. In de Verenigde Staten echter is hetzelfde brouwsel gepositioneerd als 'een bier met klasse'. Zonder problemen is de Amerikaanse consument bereid het veelvoudige van de prijs hier in Nederland te betalen. In de Verenigde Staten is Heineken dan ook de champagne onder de bieren! Produktdifferentiatie versterkt het concurren tievermogen van een onderneming omdat deze afgeschermd wordt van haar concur renten. De kopers beschouwen, terecht of onterecht, het gedifferentieerde produkt als verschillend van de concurrerende produk ten. Daarom zijn ze ook bereid voor het gedif ferentieerde produkt een hogere prijs te beta len. Één van de mogelijke manieren om zich te onderscheiden van andere aanbieders in de markt is het voeren van een merknaam. Het sigarettenmerk Marlboro staat ergens voor. De stoere cowboy te paard met stop- peltjesbaard - de 'Marlboro man' - staat model voor de vrijheid van het individu. Zo probeert de producent van Marlboro bij de gebruikers ervan persoonlijke verwantschap te creëren. Door haar produkten nauw af te stemmen op de idealen van een bepaalde groep consumenten kan een producent bij haar doelgroep merkentrouw realiseren. Dit zorgt voor klantenbinding, een extra stukje zekerheid. Het is voor de producent dan wel zaak - voordat conclusies getrokken worden over positionering, communicatie en media keuze - uit te vlooien wie de gebruikers eigenlijk zijn en waarom ze het merk verkie zen boven andere. Overigens bereiken producenten niet altijd hun oorspronkelijke doelgroep. Een voor beeld van een produkt dat naast zijn doel groep terecht kwam, is Latta. Het margerine- merk is vooral populair bij de wat oudere mensen, juist omdat het zo jong gepositio neerd is. Maar misschien is dat nu juist de clou achter de positioneringstrategie van de margarineproducent. Een goede positione ring is het halve werk! Bij de nieuwe verkooppunten kunnen reizigers terecht voor enkele reizen, retours, dag kaarten, meerdaagse kaarten (tourtime, zomertour), vijfre- tourkaarten, vijfdagenkaarten, railrunnerkaartjes, treintaxi- kaarten, fietsvervoerbewijzen, jongerenkaart, rail-aktiefkaart, zestig plus kaart en toeslagbe- wijzen voor Eurocity's. Het Vlissingse vvv-kantoor, aan de Nieuwendijk, is open op maandag tot en met zater dag van 9 tot 17 uur. In de zomer is dit vvv-kantoor tot 18 uur open en bovendien ook op zondag van 10 tot 15 uur. In Middelburg is het vvv-kan toor op werkdagen geopend van 9.30 tot 17 uur. Ook voor Middelburg gelden 's zomers ruimere openingstijden. Dan is het kantoor aan De Markt ook op zaterdag geopend van 9.30 tot 15 uur. lijk van gewone groentewinkel naar een winkel annex traiteur uitgegroeid. Iedere dag wor den er een groot aantal rauw- kostsalades, gemarineerde aardappeltjes en andere gerechten gemaakt. Francien Janse: „Het is voornamelijk makkelijk voor tweeverdie ners. Die hebben vaak geen zin meer om na het werk ook nog eens te gaan koken. Omdat ze wel gezond willen eten, is het voor hun makkelijk om hier wat verse gerechten te kopen". Zo zijn in de winter maanden verschillende stamp potten bij Janse verkrijgbaar en is er 's zomers bijvoorbeeld vers vruchtensap. Het hele jaar door is er zelfgemaakte jam te koop. „Het brengt wel een boel extra werk met zich mee, maar je merkt het dan ook in de omzetcijfers. Na de laatste ver bouwing hebben we alweer een duidelijke stijging gecon stateerd en daar gaat het natuurlijk ook om", vertell Francien Janse. De moderne man zit gevangen in een identi teitscrisis. Hij kan zich niet langer staande houden in de traditionele mannelijke rol van stamhoofd of gezinshoofd (in-spé). De vrou wenemancipatie van de jaren zestig is daar voor te succesrijk geweest. Ze heeft hem zijn belangrijkste wapen ontno men, namelijk de onderdrukking van de vrouw. Hij zal nu op andere wijze aan zijn mannelijke identiteit inhoud moeten geven, en kan daarbij kiezen tussen twee uitersten: de macho en de softie. De macho is trots op zijn extreem mannelijke uitstraling, die garant moet staan voor honderd procent mannelijkheid. De softie daarentegen pro beert juist elke mannelijkheid in zijn doen en laten te ontkennen. Hij is een gevoelsmens, die elke vorm van wedijver uit de weg zal gaan. De mannelijke prestatiedrang is hem volkomen vreemd. Een oplossing voor het probleem van de mannelijke identiteit komen we tegen in de werken van de dichter Robert Blye (onder andere De wildeman, een boek over man nen). Hij stelt dat de opvoeding van moderne mannen wordt gekenmerkt door de afwezig heid van vaders. Als gevolg van hun werk verblijven deze grote delen van de. dag bui tenshuis. De opvoeding van kinderen (waar onder ook jongens) is daardoor een vrou wenzaak geworden. Het is voor veel jongens praktisch onvoorstelbaar wat pa buitenshuis zoal doet. Het ontbreekt hem op die manier aan een identificatiefiguur, dat als kompas kan gelden voor zijn eigen verdere ontwikke ling tot man. De overwegend vrouwelijke opvoeding heeft bovendien als bijeffect, dat de jongen geen contact legt met typisch mannelijke neigingen in zichzelf. Het bewust zijn, en de ontwikkeling hiervan wordt door de moeders zelfs belemmerd. Typisch mannelijk gedrag zal volgens haar enkel leiden tot excessen zoals oorlogen of sexueel geweld. Door het negeren van het mannelijke in de jongen, zal diens daad kracht echter sterk verminderen. Naast de afwezigheid van de vader wijst Blye ook nog op de afwezigheid van zogenaamde initia tieriten. In vroeger tijden was er een duidelijk ritueel dat het moment markeerde waarop een jongen zich van zijn moeder afwendde om man te worden. Bij dit ritueel speelden oudere mannen (onder andere de vader) een belangrijke rol. Zij begeleidden de jongen in dit losmakingsproces en hielpen hem om de erbij horende angsten te doorstaan. Na het doorstaan van dit ritueel - dat vaak samen ging met een lichamelijke verwonding - was de jongeling tot man geworden, met de gun sten en verantwoordelijkheden die daarbij hoorden. De tocht die een jongen naar zijn volwassen heid doorloopt, vinden we beschreven in tal loze mythen en sprookjes. Blye maakt gebruik van het sprookje IJzerhans (De wil deman), dat door de gebroeders Grimm in 1820 is opgetekend. IJzerhans is een zwaar behaarde, lelijke man die door een koning gevangen werd gehouden op zijn slot. Een jonge prins laat hem ontsnappen, om vervol gens enige tijd met hem samen te wonen. Als de prins weer vertrekt, kan hij in geval van nood een beroep op IJzerhans blijven doen. Dat legt hem geen windeieren. Met behulp van IJzerhans weet hij een vijandig leger te verslaan en trouwt hij met een rijke prinses. Tijdens de bruiloft blijkt IJzerhans een betoverde koning te zijn, die onze jonge prins al zijn bezittingen schenkt. Het verhaal van de wildeman zit vol symbo liek. We kunnen de vergelijking maken met een jongeman, die het ouderlijk huis verlaat en in contact komt met een kracht (de wilde man), die hem tot uitzonderlijke prestaties in staat stelt. De boeken van Blye hebben in de Verenigde Staten inmiddels tot een ware cul tus geleid. Mannen ontmoeten elkaar in zogenaamde 'Wildman-gatherings' en ver sterken elkaar in hun mannelijk zelfbewust zijn. Mannelijkheid als krachtbron voor posi tieve doeleinden, ofwel de herwaardering van het mannelijke. 0 Het ondernemersechtpaar Van Deursén voor hun zaak in de Buteuxstraat. In de Paspoortstraat in Oost- Souburg is sinds 11 mei een tweede Groentehoek. Eige naar Theo van Deursen, die al een groentenzaak in Buteux straat heeft, vertelt: „De Buteuxstraat ligt voor mensen van de 'andere' kant van de Kanaalstraat te ver uit de loop, dus toen er in de Paspoort straat een pand vrijkwam, hebben m'n vrouw en ik beslo ten uit te breiden." Van Deursen begon op de groenteafdeling van de Végé in Souburg. Later ging hij naar Rotterdam om daar een eigen zaak op te zetten. „Dat liep een beetje mis, maar ik heb daar geleerd hoe het niet moet en dat is ook een heel belangrijk geweest", legt hij uit. Toen hij terug kwam naar Zeeland heeft hij diverse baantjes gehad, van taxi chauffeur tot patatverkoper. Twee jaar geleden was er de mogelijkheid om een bestaan de groentenzaak over te nemen. „In het begin hadden we het behoorlijk moeilijk, de straat heeft hier lang openge legen, omdat ze met het riool bezig waren. En je moet je ook nog waarmaken als je een bestaande zaak overneemt." Van Deursen en zijn vrouw zijn sinds kort begonnen met het verkopen van kant-en-klare salades. Uiteindelijk willen ze dit uitbreiden tot complete maaltijden, die alleen nog maar in de magnetron gezet hoeven te worden. „De Paspoortstraat is e'en ide aal punt: de werkende vrouw doet hier even snel alle bood schappen en je kan hier gratis parkeren", volgens Van Deur sen. De zaak in de Paspoort straat is van dinsdag tot en met zaterdag geopend. In Vlissingen is begin deze maand Ouzeri Taverna Diony- sos geopend. Het Griekse eet huis, dat is genoemd naar de god van de wijn Dionysos, is gespecialiseerd in Griekse gerechten. Tijdens de opening die werd verricht door wet houder T.R.K. Meijers werden zoals het in Griekeland gebrui kelijk is borden kapot gegooid. Het eethuis is gespecialiseerd in Griekse gerechten en de menukaart verandert regelma tig- Volgens eigenaar K. Bendele is Dionysos niet echt een restau rant. „In een Griekse ouzeri is de sfeer wat meer ontspannen dan in een restaurant. Mensen kunnen bijvoorbeeld ook iets drinken aan de bar", legt hij uit. K. Bendele is voorheen mede-eigenaar geweest van het Griekse restaurant op de Zeilmarkt in Vlissingen. Ben dele woont al twintig jaar in Nederland en wordt geksche rend 'Griekse Zeeuw' genoemd omdat hij zo goed Zeeuws praat. In Dionysos worden zowel koude als war me gerechten geserveerd. Specialiteiten van het huis zijn de diverse soorten vis van de grill, speciale pangerechten en overgerechten. Naast de dinerkaart is er ook een kaart met wat kleinere gerechten zodat ook lunchers aan hun trekken kunnen komen in de taverna. Dionysos heeft zestig zitplaatsen en is zeven dagen in de week ge opend. 0 Eigenaar K. Bendele van Ouzeri Taverna Dionysos gooit borden kapot tijdens de opening van zijn restau rant. VOOR 50 GULDEN ,a REDT U EEN LEPRAPATIËNT Lep ra Stichting Uw STEUN WAARD '4:'Zfes r W&YÏ. FOTO ANDA VAN RIET

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 15