n ililiiviÉ libiiviiiimibiiMii GEMEENTE MIDDELBURG Markt per 15 april autovrij Eerste fase parkeermaatregelen Veilig omgaan met asbest: afval (deel 2) Alarmeringssysteem ouderen en gehandicapten Stickers verkrijgbaar Kwijtschelding belasting Rooien Commissies I Week 5 Tafeltje Dekje uw Parkeerkelder Kousteensedijk Busroute Markt autovrij Voorlichtingscampagne Parkeergeleidings- systeem Eerste fase Woensdag 1 februari 1995 DE FAAM 5 w Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 75450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. In het eerste kwartaal van dit jaar staan er op het gebied van parkeren in Middelburg veranderingen voor de deur. In deze periode treedt namelijk de eerste fase van het nieuwe parkeerbeleid in werking. Bovendien zullen met ingang van zaterdag 15 april geen auto's meer op de Markt geparkeerd mogen worden. Middelburg krijgt vanaf die datum definitief een autovrije Markt. De nieuwe maatregelen worden genomen in het kader van het plan "Sturend Parkeren". Vorige week beloofden wij u meer informatie over de uitvoering van de le fase. Op deze pagina treft u deze informatie aan. Een aanvraag voor een rooivergun- ning is binnengekomen voor: 4 populieren, Statenlaan Voor informatie over deze rooiver- gunningen kunt u terecht bij de afde ling Groenbeheer, telefoon 01180- 75312. In de komende periode vergaderen de commissies op de volgende dagen: Commissie Algemene en Bestuur lijke Zaken, dinsdag 7 februari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw A.C. Bcije. telefoon 75434. Commissie Maatschappelijke Zaken, donderdag 9 februari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.J. Schroevers, telefoon 75633. Commissie Stadsontwikkeling, maandag 13 februari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw M.J. Marcus, telefoon 75286. Commissie Financiën, dinsdag 14 februari om 16.00 uur. Secretaris is mevrouw E.C. Walrave, telefoon 75466. Comissie Stadsbeheer, dinsdag 14 februari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon 75304. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis, tenzij anders vermeld. De agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergade ring in te zien bij sectie Voorlichting en bij de commissiesecretaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 20 februari om 19.30 uur. 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 01180-38570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 6 lol en mei 12 fe bruari maandag vleesballetjes, pikante tomaten saus, geb. aardappelen dinsdag gehaktballetjes. jachtsaus, bloemkool, aardappelen woensdag zuurkool met worst donderdag gep. visfilet, wortelen, gest. aardappelen vrijdag gegrillde kippepoot, gemengde groenten, aardappelpuree zaterdag nasi goreng met kipsatch zondag wat de pot schaft in de eerste fase buiten beschou wing. Zone 3: Lange Noordstraat (gedeeltelijke verwijdering); Korte Noordstraat (in deze straat wordt ook het eenrichtingsverkeer voor fietsers en bromfietsers opgeheven). Uitbreiding van het betaald parke ren vindt plaats aan: Koustccnscdijk Korendijk Houtkaai/Turfkaai Nieuwe Haven Londcnsckaai Rouaansekaai Dam (noordzijde). In "De 28c wijk" (gebied Bogard- straat/Latijnse Schoolstraat) zal ver- gunningparkcrcn worden ingevoerd. Dit houdt in dat in deze wijk alleen met een vergunning geparkeerd kan worden. Vergunningen worden alleen aan bewoners van de wijk afgegeven en aan de in de wijk gevestigde bedrijven. Deze vergun ning kan worden aangevraagd bij de heer P.A. Maas van de Dienst Stads beheer op het adres Vlissingsestraat 21 (tel.75305). Met asbest-sloop en asbest-afval moeten we zorgvuldig omspringen om onze eigen gezondheid en die van anderen (hijv. medewerkers van de Stadsreiniging en kinderen op straat) niet in gevaar te brengen. Ofwel: "Asbest, zorg dat het je longen niet verpest". In veel gevallen kan het asbest het beste blijven zitten waar het zit en is niet-slopen te adviseren. Zorgvuldigheid hij sloop en afvoer van asbest moet de gezondheidsrisico's zo klein mogelijk houden. Gecontroleerde stort in de bodem zorgt er uiteindelijk voor dat asbest niet meer in de lucht komt. I)it artikel licht de huishoudelijke ashest-afvalregeling toe. Twee weken terug kwam op deze pagina asbest-sloop aan de orde. Waarin zit asbest? Asbest is verwerkt in velerlei uiteenlopende oude voorwerpen (o.a. kook- plaatjes en bloembakken), oude apparaten zoals broodroosters en kachels en in oude vloerbedekking (zeil en tegels). Asbestcemcnt (hechtgebondcn asbest) is gebruikt voor bijvoorbeeld vlakke en golfplaten, sommige water- en rioleringsleidingen, ontluchtingskanalen, bloembakken en in bepaalde gcvelplaten. Golfplaten (m.u.v. de metalen of polyester typen) bevatten vrijwel altijd asbest. Asbestvrije golfplaten wor den pas sinds 1993 op grote schaal toegepast. Losgebonden asbest is verwerkt in sommige soorten vloerbedekking (vloer zeil). Deze vloerbedekking is vrijwel uitsluitend verkocht in de periode tus sen 1968 en 1983. Op zich hoeft zo'n vloerbedekking geen risico's op te leveren. Is de bovenlaag nog intact (deze sluit namelijk de asbest-onderiaag af), of wordt er een nieuwe vloerbedekking overheen gelegd, dan zijn de risico's te verwaarlozen. Verder werd losgebonden asbest vaak als isolatie materiaal gebruikt. Losgebonden asbest is soms te herkennen aan de vezel structuur en aan de grijswitte, blauwgrijze of bruine kleur. Asbest??? Wanneer u zich afvraagt of er asbest in het spel is, kunt u een stukje van uw materiaal (bijv. 5x5 cm. vloerbedekking), natgemaakt en in plastic verpakt en met vermelding van uw adres en het opschrift "asbest?", opsturen naar de Inspectie Gezondheidsbescherming/Keuringsdienst van Waren, Postbus 167. 4460 AD Goes (tel: 06 - 0488/01100 - 14910). Asbesthoudend afval apart houden en verpakt afgeven Asbesthoudend afval moet apart gehouden worden van overig huisvuil. U mag deze zaken dus absoluut niet tussen uw overige huisvuil laten komen. Ook de kleine voorwerpen niet. U dient asbesthoudend afval zelf. vóóraf volgens de regels verpakt, af te geven bij: Gemccntewerf (Oude Veerseweg, industrieterrein Ramsburg); voor asbest- afval gelden de openingstijden: maandag tot en met vrijdag, 10.00 - 11.45 uur en 13.00 - 16.00 uur. Het bewijs van melding, waaruit blijkt dat u in de asbestsloop zelf mag uit voeren en dat u van de sectie Bouwen en Wonen heeft ontvangen, heeft u nodig bij de afgifte van uw asbestbevattende sloopafval. Voor afgifte van huishoudelijk asbestafval dat niet bij sloop vrijkomt (bijv. broodrooster) is sloop-melding niet aan de orde. Voorwaarden afgeven asbest Bedenk bij het behandelen van uw asbesthoudende afval: breken is gevaar lijk! Bewoners kunnen asbestbevattcnd materiaal aan de Stadsreiniging algeven, maar wèl onder enkele voorwaarden. De afgifte-voorwaarden vloeien voort uit de steeds strengere arbeidsomstandigheden- en milieu-wetgeving voor asbest. Voorkómen moet worden dat anderen, bijv. de medewerkers van de Stadsreiniging, de transporteurs of de medewerkers van de stortplaats en kinderen op straat, gezondheidsrisico's lopen door asbest in uw afval. Ook moeten we tegengaan dat asbest vrijkomt in het milieu. Grotere stukken asbesthoudend materiaal als asbestcementplaten en vinyl- zeil e.d. moet u, evenals kleinere asbesthoudende voorwerpen, zelf (bij u thuis), vóór afgifte, goed natmaken en met behulp van tape luchtdicht dub bel verpakken in het speciale dikke plastic dat bij de Gemeentewerf te koop is. Dit is voorzien van een opdruk met de tekst "voorzichtig: bevat asbest". Gebruik van huisvuilzakken is voor dit afval niet toegestaan. Voor groot asbesthoudend afval bestaat speciaal verpakkingsmateriaal van 3 meter breed, dat dubbel gebruikt moet worden. Dat kunt u bij de Gemeentwerf tegen kostprijs kopen. Kleine asbestbevattende voorwerpen kunt u. vóóraf in dat uit een statisch en een dyna misch gedeelte bestaat, zal op 15 april a.s. operationeel zijn. Dit houdt in dat er een goede doorverwijzing naar de parkeeraccommodaties in Middelburg plaatsvindt. Het dyna misch gedeelte van het systeem ver wijst naar de parkeerkelder aan de Koestraat (Geerekeldcr) en de Kousteensedijk. het terrein Hof van Tangc. Damplein en het Maxis-tcr- rcin/Maxis-kclder. Het dynamisch gedeelte van het parkcergeleidings- systecm geeft tevens informatie over het al dan niet beschikbaar zijn van plaatsen op die accommodaties (VOL/VRIJ). Via het statisch gedeelte van het systeem worden de kleine parkccrlocaties aangegeven. De parkeerkelder aan de Kousteen sedijk zal van 15 april tot en met 31 oktober 1995 op donderdag-, vrij dag- en zaterdagavond tot 01.00 uur 's nachts geopend zijn. In deze kel der kan dan tegen normaal tarief worden geparkeerd. Het gaat hier om een proef. Op basis van dc bezet ting van dc kelder volgt een evalu atie. Per 15 april 1995 zal de route van dc ZWN-bussen niet meer via dc Markt ("gele steentjes") lopen. Hierdoor komt de halte op dc Markt te verval len. Dit heel t te maken met het auto vrij worden van de Markt. Voor bus- reizigers betekent dit dat bij de hal tes aan dc rand van dc binnenstad (Bierkaai/Turfkaai/Kocstraat/Tan- In "de 28e wijk" komI vergunningparkeren: foto: J. Wolterbeek gent-Baanstraat) in- en uitgestapt kan worden. Dc nieuwe dienstrege ling gaat in op 15 mei 1995 (dus niet 15 april 1995). Op 15 april 1995 is het dan zover. Vanaf die zaterdag kan er niet meer op dc Markt worden geparkeerd. Gemeente, ondernemers, enz. ont wikkelen momenteel een activitei tenplan voor dc Markt. Er wordt naar gestreefd dc Markt veel gezel ligheid te laten uitstralen, bijvoor beeld door het organiseren van acti viteiten. Ook worden de terrassen aan de Markt uitgebreid. De auto vrije Markt dient een ontmoetings functie te krijgen. Het gemeentebestuur van Middel burg heeft het reclame-adviesbureau "Sncldcrs/Roth/Partners" te Middel burg opdracht gegeven voor het opzetten van een voorlichtingscam pagne. Het gemeentebestuur hecht er veel waarde aan dat al diegenen die. om welke reden dan ook. naar Middelburg komen, weten dat er op het gebied van het parkeerbeleid veranderingen optreden. In het kader van dc campagne zullen fol ders worden verspreid, advertenties in diverse bladen worden geplaatst, spotjes via dc regionale radio wor den uitgezonden, enz. Volgende weck zal op deze pagina nader op het karakter van deze campagne worden ingegaan. Vanaf 15 mei stoppen de bussen niet meer op de Markt. foto: J. Wolterbeek. een speciale dubbele plastic zak verpakt, afgeven bij de ehemocar of bij de Gemeentewerf. Maak gesloopte asbesthoudende materialen nooit kleiner!! Dat is gevaarlijk voor u zelf en uw omgeving. Meer informatie Afhankelijk van dc vraag kunt u bij één van dc volgende instanties terecht: Sloopmelding: sectie Bouwen en Wonen (75200). Vlissingsestraat 21: Afgifte-regeling van asbestbevattcnd huishoudelijk afval en verpak kingsmateriaal: afdeling Stadsreiniging (75322). Andere vragen over asbest en over asbestverwijdering bij bedrijven kunt u terecht bij afdeling Milieuzaken (milieuvoorlichtcr: 75242). Daar kunt u ook dc tekst opvragen van de asbcst-artikclen over sloop (eerder geplaatst) en afval; Milieu-informatie kunt u ook bij de MICMEC-MilicuWinkcl krijgen. Reigerstraat 2 (01180- 33419). In de VROM-brochure "Asbest in woningen" staat meer informatie voor bewoners over dc risico's, de toepassingen en het verwijderen van asbest. Deze brochure is verkrijgbaar bij dc gemeente en bij het Distributiecentrum van het ministerie van VROM, tel: 079 - 449449. De gemeenteraad heeft besloten met ingang van 1 januari 1995 geen sub sidie meer te verlenen in dc kosten verbonden aan een aansluiting op uw alarmeringssysteem. Dc gemeenteraad is tot dit besluit gekomen om dc volgende redenen. Gehandicapten kunnen door een wetswijziging sinds I januari 1994 ongeacht hun leeftijd rech tens aanspraak maken op vergoe ding voor alarmering. Dit uit hoofde van de regeling hulpmid delen AWBZ. Het gemeentelijk motief voor subsidiëring is altijd geweest dc sociaal-medische indicatie. Door aansluiting op een alarmerings systeem kan voorkómen worden dat er een gevoel van kwetsbaar heid en onzekerheid ontstaan bij dc oudere of gehandicapte. Een dergelijke voorziening geeft de (alleenstaande) ouderen dc moge lijkheid om langer zelfstandig te blijven wonen. Een alarmcrings- voorziening past in het gemeente lijk beleid om ouderen langer zelfstandig tc laten wonen. Echter het gaat tc ver om iedere (alleen staande) oudere die gebruik maakt van het alarmeringssys teem een tegemoetkoming in de alarmcringskostcn te geven onge acht zijn of haar inkomen. Daar om is besloten geen subsidie meer te verlenen en dc ouderen te wij zen op de mogelijkheid om in deze kosten bijzondere bijstand tc verkrijgen of een vergoeding ingevolge de AWBZ. Alleen de ouderen die het echt nodig hebben krijgen dan een tegemoetkoming. Verreweg de meeste medische hulp middelen worden tegenwoordig ver strekt via dc Algemene Wet Bijzon dere Ziektekosten (AWBZ). De AWBZ is een volksverzekering voor alle inwoners van Nederland'. Dus ongeacht uw nationaliteit of leeftijd kunt u - als verzekerde - aan spraak maken op een vergoeding voor deze hulpmiddelen. De AWBZ wordt uitgevoerd door dc Neder landse ziektekostenverzekeraars. Dit zijn zowel dc ziekenfondsen als dc particuliere verzekeraars en dc ambtenaren ziektekostenverzeke raars. Als u een medisch hulpmiddel nodig heeft, moet u zich dus wenden tot uw ziektekostenverzekeraar. Dit kan meestal ook via uw huisarts of behandelend specialist. Een aantal hulpmiddelen wordt niet via de AWBZ vergoed, maar is ver krijgbaar via thuiszorg Walcheren of uw gemeente. Dit zijn hulpmid delen die onder dc Wet Voorzienin gen Gehandicapten (WVG) vallen. Hierbij moet u denken aan rolstoe len en hulpmiddelen voor het baden, wassen, douchen en toilctgebruik. Als u niet weet waar u een bepaald hulpmiddel moet aanvragen, infor meer dan bij uw huisarts, specialist, gemeente, ziektekostenverzekeraar, of Thuiszorg Walcheren, Brecstraat 15, telefoon 01180 - 84000. telefo nisch spreekuur elke werkdag van 8.30 tot 9.30 uur en van 13.30 tot 14.30 uur. Postadres: Postbus 323, 4330 AH Middelburg. Contactpersonen bij dc gemeente Middelburg zijn dc heren W.J. van Kooien (telefoon 75636) en R.W. Wcstvccr (telefoon 75675), Stad huisstraat 2. Een folder over de AWBZ is ver krijgbaar bij dc sectie Voorlichting. Wanneer uw inkomen zo laag is dat u één van dc belastingaanslagen niet kunt betalen - ook niet door middel van een betalingsregeling - kunt u kwijtschelding aanvragen. Dit geldt zowel voor de heffingen van het waterschap Walcheren als voor dc heffingen van dc gemeente. Voor het jaar 1995 wordt, bij wijze van proef, door het Waterschap Walcheren en de gemeenten Mid delburg en Vlissingen samenge werkt bij het beoordelen van de kwijtschcldingsvcrzoekcn. Welke gevolgen heeft dit voor u? - Zoals gewoonlijk kunt u het aan vraagformulier bij het waterschap en dc gemeente ophalen. Voor heen moest u bij beide instanties apart een aanvraagformulier indienen. Dit jaar kunt u volstaan met het indienen van slechts één aanvraagformulier. U dient dit formulier echter bij de gemeente in te leveren. - Dit aanvraagformulier geldt dan voor alle belastingaanslagen van zowel het waterschap als de gemeente die hierboven staan ver meld. - Dit verzoek dient binnen 5 maanden na dagtekening van dc laatst opgelegde aanslag tc zijn ingediend. Voor dit jaar geldt dan ook als uiterste datum 31 juli 1995. Verzoeken die later worden ingediend worden niet meer in behandeling genomen. - De gemeente beoordeelt dc kwijt- scheldingsverzockcn. Wanneer het verzoek niet volledig is inge vuld wordt dit aan u teruggezon den. U dient het formulier dan aan te vullen met de benodigde gege vens en binnen 14 dagen terug te zenden. Formulieren die dan nog niet volledig ingevuld zijn of te laat worden ingediend, zullen worden afgewezen. De beoordeling van de kwijtschel- dingsver/.oeken. Een groot verschil met vorige jaren is dat uw betalingscapaciteit niet alleen wordt vergeleken met dc door u te betalen gemeentelijke belastin gen maar daar worden tevens dc belastingbedragen van het water schap bij geteld. Doordat het totale belastingbedrag hoger wordt en de betalingscapaci- tcit gelijk blijft zult u eerder in aan merking komen voorgehele of gedeeltelijke kwijtschelding. Beslissing op uw kwijtscheldings- verzoek Op grond van de door u verstrekte gegevens wordt een beslissing geno men op het verzoek om kwijtschel ding. De gemeente en het waterschap stu ren u hiervan afzonderlijk een schriftelijke mededeling. Voor informatie over de berekening dient u echter contact op tc nemen met de gemeente. Informatie Informatie over dc nieuwe kwijt- scheldingsprocedurc kunt u verkrij gen op dc afdeling Financiële Zaken. Dc medewerkers zijn elke werkdag bereikbaar van 9.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 16.00 uur aan dc Helm 3 (achter het Stadhuis). Telefoon 01180-75477 75476 75475. S&gËM Bij de sectie Voorlichting zijn voor de inwoners van Middelburg de stickers verkrijgbaar, waar mee ongevraagd drukwerk buiten de brievenbus kan worden gehou den. Belangrijk doel van deze actie is uiteraard het verminderen van het papiergebruik met alle voordelen van dien, met name een beperking van het gebruik van energie en grondstoffen en water vervuiling. Reclamedrukwerk vormt een van de snelst groeiende afvalstromen. Met ingang van voorjaar 1993 is dc Code Verspreiding Ongeadresseerd Reclamedrukwerk van kracht. Hier mee heeft Nederland een landelijke twee-stickerregcling gekregen. Daarmee is duidelijkheid gekomen ten aanzien van de bezorging van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huisbladen. Met de sti ckers kan elke bewoner van een pand aangeven wat zijn wensen zijn ten aanzien van ongeadresseerd reclamedrukwerk en huis-aan-huis- bladen. De ene sticker (sticker A) houdt al het ongeadresseerd reclamedruk werk én dc huis-aan-huisbladen bui ten dc brievenbus, met de andere (sticker B) geeft dc ontvanger aan wèl huis-aan-huisbladen te willen ontvangen, maar geen ongeadres seerd reclamedrukwerk. De sticker is ook verkrijgbaar voor personen die niet naar dc Sectie Voorlichting kunnen komen. Daar voor moet een gefrankeerde enve lop. met daarin een voldoende gefrankeerde, aan zichzelf geadres seerde envelop, worden gestuurd aan: Postbus 23123, MOO DP Amsterdam Z-O. Dc aangevraagde (versie A of B) wordt dan zo spoe dig mogelijk toegezonden. Indien in strijd wordt gehandeld met dc sticker, kan een schriftelijke klacht worden ingediend bij dc afzender en/of verspreider. Deze is verplicht de klacht tc onderzoeken en binnen vier weken te antwoor den. Op verzoek moet dc afzender naam en adres van de verspreider bekend maken. Als de klacht niet binnen deze termijn of naar tevredenheid is afgehandeld, kan de klager vervol gens zijn klacht neerleggen bij de Stichting Reclame Code, Paasheu- velwcg 15, 1 105 BE Amsterdam Z- O. Ook hiervoor geldt dat de klacht binnen een tentlijn van vier weken moet worden ingediend. Bij toewijzing van dc klacht doet de Reclame Code Commissie een aan beveling. Om het parkeren zo goed mogelijk te geleiden wordt een parkcergclci- dingssystccm opgezet. Dit systeem. Attractiegebied Binnen het zogenaamde attractiege bied zal ten behoeve van de uitbrei ding van het autovrij kernwinkelge bied een aantal parkeermaatregelen worden genomen. Er zullen parkeer plaatsen worden verwijderd in de volgende gebieden/straten: |i Zone 1: Markt; Koorkerkstraat; Zone 2: Sint Janstraat; Zolang Plein 1940 dc huidige bestemming (parkeren) houdt blijven dit plein en de Vlasmarkt foto: J. Wolterbeek In dc januari en februari worden diverse belastingaanslagen aan u opgelegd. Voor het waterschap Walcheren zijn dit dc ingezetcncnomslag en de verontreinigingsheffing en voor dc gemeente is dit dc gecombineerde aanslag waarop zijn verzameld de onroerende zaakbelastingen, het rioolrecht, de afvalstoffenheffing en de hondenbelasting.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 5