llllHHlil
iliitiÉtiiiéifiitliiMi. Jl.
GEMEENTE MIDDELBURG
Veilig omgaan met asbest - deel 1 - slopen
Commissies
Week 2
Verkeerswegen
Verblijfsgebieden
Tafeltje
Dekje
Woensdag 11 januari 1995
DE FAAM
Wegenstructuurplan ter inzage
Deze informatiepagina van de Gemeente
Middelburg wordt samengesteld door de
sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte
welkom!
Voor informatie, folders en inzage van
stukken kunt u terecht in de
Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2,
telefoon 75450, geopend iedere werkdag
van 8.00 tot 12.30 uur en van
13.30 tot 17.00 uur.
Dc groeiende verkeersdruk op het Middelburgse wegennet in het algemeen,
en op dc (toelcidendc wegen naar de) kanaalkruisingcn in het bijzonder, ver
oorzaakt in toenemende mate problemen op het gebied van bereikbaarheid,
leefbaarheid en verkeersveiligheid.
Dit vereist structurele oplossingen. Dc eerste stap hiervoor is gezet in dc
vorm van de in 1993 vastgestelde integrale mobilitcitsstudic "Mobiliteit in
beweging". De mobilitcitsstudic is door de gemeenteraad onderschreven als
uitgangspunt voor het te voeren verkeers- en vervoerbeleid van Middelburg.
Daarbij is tevens uitgesproken dat de uitwerking van "Mobiliteit in bewe
ging" zal geschieden door middel van vijf onderling samenhangende dcel-
planncn. die betrekking hebben op het parkeren, het fietsverkeer, de
wegenstructuur, het openbaar vervoer en het voetgangersbeleid. Van
deze vijf plannen is het parkeerbeleidsplan "Sturend Parkeren" (dcelplan l)
als eerste afgerond en in juni 1994 door de gemeenteraad vastgelegd.
Deel 3 omvat het Wegenstructuurplan "Gestructureerd op weg". Dit plan is
thans in ontwerp gereed en ligt. alvorens behandeling door de gemeenteraad
kan plaatsvinden, ter inzage.
Tijdens de inspraaktermijn tot 20 januari 1995 kan een ieder zijn of haar
zienswijze op het plan bekend maken op hiertoe vervaardigde formulieren
bij de Dienst Stadsontwikkeling, Vlissingsestraat 21. Er is tevens een
samenvatting van het plan beschikbaar, waaruit wc hier een deel plaatsen.
Plan en samenvatting liggen ook ter inzage bij dc Sectic Voorlichting.
In het wegenstructuurplan is het
hoofdwegennet onderverdeeld naar
randwegen (de ruit), radiale
invalswegen en dc binnenstads-
ring. Op en rond het randwcgenstcl-
scl doen zich relatief de minste pro
blemen voor met betrekking tot de
verkeersaspcctcn afwikkeling, leef
baarheid en veiligheid. Op de radia-
len en enkele wegvakken van de
binnenstadsring is daarentegen spra
ke van een minder gunstige score op
genoemde verkcersaspecten. In het
voorgestelde beleid wordt daarom
de nadruk gelegd op maatregelen
die dc situatie op en rond deze
wegen verbeteren.
Ruit
Het randwegenstelsel zal door
foto.' JWolterbeek
maatregelen elders in de wegen
structuur intensiever gebruikt gaan
worden door het lokale verkeer. Na
aanleg van de Dammcnroute zal
verder het aandeel doorgaand ver
keer op de ruit enigszins afnemen.
Deze wijziging in dc verkeerssa-
mcnstclling wordt aangegrepen om
(de vormgeving van) het randwe-
genstelscl betera!'te stemmen op het
gebruik door het lokale verkeer. Dit
zal in praktijk worden gebracht door
dc ontsluiting van dc nieuwe wijk
Vecrsc Poort (mede) plaats te laten
vinden via dc te verlengen Presi
dent Rooseveltlaan, die vervolgens
aantakt op dc Dammcnroute. Verder
wordt voorgesteld om na aanleg van
de Dammcnroute te streven naar
vervanging van de verkeersregel
installatie op het kruispunt tussen
dc Leliënlaan en Laan der Ver
enigde Naties door een rotonde.
Vooraf dient echter nadrukkelijk te
worden onderzocht of de verkeers
afwikkeling en verkeersveiligheid
gebaat zijn bij een rotonde op deze
lokatie. Indien dit niet het geval is,
zal dc vcrkccrsrcgelinstallatie
gehandhaafd blijven. Dc kruisingen
Stromenweg/Koudekerkseweg en
Laan der Verenigde Naties/Kou-
dekerkseweg zullen dusdanig wor
den vormgegeven dat de Koude-
kerkseweg ondergeschikt zal aan
takken op dc ruit. De structuur van
het randwcgcnstclsel als zodanig zal
door deze kruispuntaanpassingen
duidelijker naar voren komen.
Radialen
Op de radiale invalswegen doen
zich relatief veel problemen voor.
Het merendeel van de in dit wegen
structuurplan genoemde maatrege
len spitst zich dan ook toe op deze
radialen. Ten aanzien van dc invals
wegen vanuit Koudckcrkc is een
aantal verkeersmaatregelen (één
richtingsverkeer stad in op Poelen-
daeleweg en Langevieiebuitcn-
brug en éénrichtingsverkeer stad uit
op tie Langevieleweg) voorgesteld.
In combinatie met de kruispuntaan
passingen op de ruit zal dit leiden tot
lagere intensiteiten op deze "Koude-
kerkse corridor". Ten aanzien van de
radiaal Ncderstraat-Veerseweg
worden eveneens maatregelen voor
gesteld. Door dc aanleg van een
rondweg rond Ramsburg en een
"knip" in het noordelijk deel van de
Vecrscweg zullen de verkeersstro
men hier ingrijpend wijzigen. Als
derde belangrijke maatregel is het
afsluiten van de Stationsbrug
(voor autoverkeer) en het knippen
van de Kanaalwcg voorgesteld.
Door het verlengen van de Wai-
dammeweg in combinatie met een
nieuwe spoorwegovergang zal de
bereikbaarheid van Arncstein-
Noord gegarandeerd blijven.
Binnenstadsring en kanaalkrui
singen
Ten aanzien van dc Westelijke
Kaaienroute is het instellen van
éénrichtingsverkeer (tussen Koe
straat en Koningsbrug) voorgesteld,
wat zal leiden tot een verminderde
verkeersfunctie van deze route. Op
de Stationsbrug is dc verkeerssitu
atie zeer problematisch; niet name
voor het fietsverkeer zijn maatrege
len urgent. In verband hiermee zal
vóór dc realisatie van dc Derde
Kanaalkruising éénrichtingsver
keer voor vrachtverkeer (stad in)
worden ingesteld. Na dc realisatie
van dc Dammcnroute wordt dc Sta
tionsbrug afgesloten voor autover
keer. Dc verkeersfunctie van dc
Westelijke Kaaienroute zal worden
overgenomen door het zuidelijk deel
van dc binnenstadsring (Stations-
straat-Blauwedijk). Door dc aanleg
van de Dammcnroute in combinatie
met de voorgestelde maatregelen
blijft dc intensiteit op dc route Blau-
wed ijk-Stat ionsstraal-Oostelijke
Kaaienroute binnen aanvaardbare
grenzen.
Binnen de door verkeersweeën
begrensde vcrblijfsgcbicdcn is
onderscheid gemaakt naar de weg-
categorieën vcrzamclstraten en
woonstraten/woonerven. De
gewenste rijsnelheid op deze laatst
genoemde wcgcatcgoric (woonstra-
ten/erven) varieert van stapvoets tot
maximaal 30 km/uur. Dc verzamel-
stratcn verzamelen het verkeer van
de woonstraten/erven en brengen
het naar de verkeerswegen.
Door de voorgestelde maatregelen
in de hoofdwegenstructuur kunnen
enkele verkeerswegen in de toekom
stige situatie worden beschouwd als
vcrzamclstraten; dc strikte scheiding
van de vcrblijfsgcbicdcn door deze
verkeerswegen vervalt. Voorbeel
den hiervan zijn Nieuw Middel-
burg/Ramsburg en Brecwijk/Stro-
menwijk.
Bij de entree van dc vcrblijfsgebie-
den vanaf dc hoofdwegenstructuur
is het van belang om dc overgang
tussen de verkeersweg en dc verza-
melstraat zo duidelijk mogelijk
vorm te geven. Waar dit niet het
geval is, zijn maatregelen bijvoor
beeld in de vorm van (visuele) ver
smallingen van dc vcrzamclstraat
voorgesteld. Een dergelijk voorstel
is onder meer gedaan bij dc aantak-
king van dc Dauwcndaeisclaan
(verzamelstraat) op de Torenweg
(verkeersweg).
Binnen dc vcrblijfsgcbicdcn is een
aantal maatregelen voorgesteld om
het. ten opzichte van dat gebied,
doorgaande verkeer via dc vcrza
mclstraten tegen te gaan. Voorbeeld
hiervan is het "knippen" van dc
Vrijlandstraat in Dauwcndaclc. Op
vcrzamclstraten met een brede rij
baan en/of een lange rechtstand zijn
verkeersrem mende maatregelen
voorgesteld. Hierdoor zal de vcr-
blijfsfunetic van deze vcrzamclstra
ten wórden versterkt. Een voorbeeld
hiervan is de Sir Winston Cliur-
chilllaan in Klarcnbcck. De vorm
geving van de overgang tussen vcr
zamclstraten en woonstraten/woon
erven en de kruisingen tussen verza-
mclsiratcn onderling is het laatste
belangrijke aandachtspunt ten aan
zien van dc vcrkccrsstructuur bin
nen de vcrblijfsgcbicdcn. De over
gang tussen een 50 km/uur-verza-
melstraat en een 30 km/uur-woon-
straat kan zowel in de vorm van een
uitritconstructic als een gelijkwaar
dige aansluiting worden gereali
seerd. Welke keuze gemaakt wordt
is afhankelijk van intensiteitsver-
schillcn. verschil in allure en het
overzicht op dc kruising. Dc aan
sluitingen van vcrzamclstraten
onderling zal in principe gelijkwaar
dig zijn; ook hier zijn echter uitzon
deringen in de vorm van voorrangs-
rcgelingcn.
Commissie Maatschappelijke
Zaken, donderdag 12 januari om
19.30 uur. Secretaris is de heer J.J.
Schroevers, telefoon 75633.
Commissie Stadsontwikkeling,
maandag 16 januari om 19.30 uur.
Secretaris is mevrouw M.J. Marcus,
telefoon 75286.
Commissie Financiën, dinsdag 17
januari om 16.00 uur. Secretaris is
mevrouw E.C. Walrave, telefoon
75466.
Commissie Stadsbeheer, dinsdag
17 januari om 19.30 uur. Secretaris
is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon
75304.
Bovenstaande vergaderingen zijn
openbaar en worden gehouden in
het stadhuis, tenzij anders vermeld.
Dc agenda en andere stukken zijn
vanaf vier dagen vóór de vergade
ring in te zien bij de sectie Voorlich
ting en bij dc commissiesecretaris.
Spreekrecht kunt u aanvragen bij de
commissicsccrctaris.
De gemeenteraad vergadert op
maandag 23 januari om 19.30 uur.
'Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen,
gehandicapten en diegenen, die
(tijdelijk) zelf niet vooreen war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor
den besteld. U kunt hiervoor bel
len met nummer 01180-38570.
Het bezorgen gebeurt ook op
deze dag.
Menu van 16 l/rn 22 januari
maandag
gekruid gehakt, savoyckool.
aardappelen.
dinsdag
gehaktbal, jachtsaus. bloemkool.
aardappelen.
woensdag
witlofschotel, ham- en kaassaus,
aardappelen
donderdag
kipfricassec, gemengde groente,
rijst
vrijdag
gepan. visfilet, wortelen, aard
appelen
zaterdag
indischc vlceschotel
zondag
wat dc pot schaft.
Met asbest-sloop en asbest-afval moeten we i.v.m. onze eigen gezond
heid en die van anderen (bijv. medewerkers van de Stadsreiniging)
zorgvuldig omspringen. Ofwel: "Asbest, zorg dat het je longen niet ver
pest In veel gevallen kan het asbest het beste blijven zitten waar het zit
en is nict-slopen te adviseren. Als asbest gesloopt en afgevoerd wordt,
moet dat volgens een aantal strenge regels gebeuren.
Omdat er in het Nederlandse woningbestand en ook in de overige
gebouwen grote hoeveelheden asbest verwerkt zijn, komt er de komen
dejaren bij sloop ook veel asbest als afval vrij. In 80% van de gebouwen
van voor 1980 zit asbest; in 30% daarvan zelfs véél. De hoeveelheid ver
werkt asbest varieert sterk per gebouw/woning.
Zorgvuldigheid bij sloop en afvoer van asbest moet de gezondheidsrisi
co's zo klein mogelijk houden. Gecontroleerde stort in de bodem zorgt
er uiteindelijk voor dat asbest niet meer in de lucht komt. Dit artikel
behandelt de sloop van asbest.
Slopen van asbest niet verplicht
Wettelijk bestaat cr geen plicht
om asbest te verwijderen. Ook
niet als het materiaal waarin
asbest is verwerkt in een slechte
staat verkeert. Het slopen van
asbest, zonder dc voorschriften
op te volgen, is veel gevaarlijker
dan het asbest te laten zitten. Slo
pen is lang niet altijd nodig en
kan vaak tot later, bijvoorbeeld
tot dc sloop of renovatie van het
gebouw, uitgesteld worden. Als u
besluit te slopen, moet u dit voor
nemen vóóraf schriftelijk bij de
gemeente melden. U kunt daar
voor langsgaan bij Dienst Stads
ontwikkeling, sectie Bouwen en
Wonen. Vlissingsestraat 21
(75200). U krijgt daar te horen
hoe te handelen om risico's te
beperken.
De aanwezigheid van asbest kan
bij brand tot gevolg hebben dat de
opruimopcratic (bij uzelf en bij
gedupeerde derden) aanzienlijk
kostbaarder uitvalt. Raadpleeg
daarvoor uw verzekeringsadvi
seur. Dit brandrisico kan soms
een argument zijn om asbest toch
preventief te (laten) verwijderen.
Asbest: gebruik gestopt, maar
nog volop aanwezig
Asbest was vroeger zeer populair.
Met name in de bouw (o.a. plaat
materiaal) en voor woninginrich
ting (vloerbedekking, bloembak
ken) zijn grote hoeveelheden pro-
dukten gebruikt met een hoog
asbcstgchaltc. Asbest is immers
sterk, brandwerend, slijtvast en
goedkoop. Inmiddels is bekend
dat asbest risico's kan veroorza
ken voor mens en milieu. Daarom
is het gebruik van asbest aan ban
den gelegd. Sinds 1 juli 1993 is
dc toepassing en verkoop van
asbest nagenoeg verboden.
Ook het slopen van asbesthou
dende materialen is aan regels
gebonden.
Asbestsloop-regels om risico's
te beperken
Door de wijdverbreide toepassing
en de duurzaamheid zal de
komende jaren nog zeer veel
asbest uit dc bouw als afval vrij
komen. Vandaar de huidige uit
gebreide regelgeving met als doel
de gezondheids- en milieurisico's
te beperken.
Voor asbest-sloop toestemming
nodig!
Voor het slopen van asbesthou
dende materialen zoals gelijmde
asbesthoudende vinyltegels uit
bouwwerken moet u vóóraf toe
stemming vragen aan de gemeen
te (sectic Bouwen en Wonen).
Die bouwwerken kunnen varië
ren van fabrieksloodsen en
woningen tot en met schuurtjes
en tuinhuisjes. Dc gemeente
bepaalt dan of een sloopvergun
ning nodig is of dat u. als particu
lier/huishouden. onder voorwaar
den zelf het asbest mag slopen.
Voor het zelf slopen geeft de
gemeente een zogenaamde
"Mededeling onder Voorschrif
ten" af. U ontvangt dc voorschrif
ten en meteen informatiemateri
aal om uw risico's te beperken.
Het bewijs van uw melding heeft
u tevens nodig om u, vóóraf thuis
volgens de regels verpakte, asbest
later kosteloos af te kunnen te
geven bij dc Stadsreiniging bij de
Gemeente werf/Re i n ig i ngsgarage
aan dc Oude Vecrscweg. Bij dit
zelf slopen dient u zich strikt aan
deze landelijke voorschriften te
houden.
Een sloopvergunning zal nodig
zijn wanneer het zelf slopen van
asbest te gevaarlijk is voor de
gezondheid en het milieu. Ook
aan een sloopvergunning zijn bin
dende voorschriften verbonden.
Als een sloopvergunning nodig
is, mag u de werkzaamheden niet
zelf uitvoeren. U moet dan een
deskundig asbestverwijderend
bedrijf inschakelen, dat zelf ook
het afvalprobleem oplost.
Waarom regels voor asbests-
loop en asbest-afval?
Bij slopen komt asbeststof
(asbestvezels) volop vrij en in het
afvalstadium kan dat ook gebeu
ren. De regels moeten cr voor
zorgen dat cr zo weinig mogelijk
asbestvezels in de lucht komen en
ingeademd worden.
Juist het inademen van het. overi
gens met het blote oog onzichtba
re en onherkenbare, asbeststof
moet zoveel mogelijk voorkomen
worden. Bij inademing van
asbeststof bestaat het risico dat
men jaren later met een vorm van
longkanker geconfronteerd
wordt. Er bestaat niet zoiets als
een veilige soort asbest. Er is ook
geen veilige hoeveelheid asbest
stof die ingeademd kan worden.
De vrijgekomen asbestvezels
kunnen door inademing in de lon
gen doordringen en daar blijven
zitten en de longen ziek maken.
Op termijn, d.w.z. enkele tiental
len jaren na blootstelling, kan dit
longkanker, longvlies- een buik-
vlieskankcr en stoflongcn tot
gevolg hebben. In Nederland
sterven nu naar schatting jaarlijks
600 mensen als gevolg van
blootstelling aan asbest in het
verleden. Bij ongeveer 90 van die
personen ging het niet om
beroepsmatige blootstelling. Ter
geruststelling: in dc buitenlucht
zit nu doorgaans zo weinig asbest
dat het risico om daarvan kanker
te krijgen te verwaarlozen is. De
regels moeten verslechtering van
deze situatie tegengaan.
Mensen van asbcstvcrwijderings-
bedrijvcn die dag in dag uit met
asbest bezig zijn dienen daarom
extra beschermende maatregelen
te nemen. Zij vertonen zich in de
zogenaamde 'maanmannetjes-
outfit', ook al omdat voor hen het
risico bestaat, dat het asbest op
een slechte manier is behandeld
en verpakt. Door volgens de
voorschriften te verwijderen en te
verpakken kunt u. voor uzelf en
anderen, dit risico vermijden.
Klein maken, breken, boren,
zagen, schuren en schoonspui
ten écht riskant!
De gezondheidsrisico's nemen
echter sterk toe als asbesthoudend
materiaal (bijv. plaatmateriaal of
vloerbedekking) op een ondes
kundige manier wordt gesloopt of
bewerkt. Dus nooit: asbesthou
dend materiaal zagen, boren,
schuren, breken, klein maken of
schoonspuiten met een hogedruk
spuit. Dat brengt onaanvaardbare
risico's met zich mee voor
gezondheid en milieu. Bij derge
lijke handelingen komen name
lijk vele miljoenen asbestvezels
vrij. binnenshuis of in de omge
ving. De hoeveelheid asbestve
zels per liter (ingeademde) lucht
lopen dan riskant hoog op. Van
daar de noodzaak van strenge
regels voor het slopen, afvoeren
en storten van asbest.
Een stofkapje voorkomt dc inade
ming van asbeststof niet. Toepas
sing van een huishond-stofzuiger
verspreidt het asbeststof juist en
vergroot dus het probleem. Droge
omstandigheden zijn ideaal voor
asbeststofvcrsprciding. Nathou
den is dan ook een van de essen
tiële maatregelen om asbeststof-
versprciding tegen te gaan.
Asbest komt niet uit elk materi
aal even gemakkelijk vrij
Asbest komt los en hcchtgcbon-
den voor. Risico's verschillen.
Voor het vaststellen van de
gezondheidsrisico's van asbest is
het noodzakelijk een onderscheid
te maken tussen hechtgebondcn
en losgebonden asbest. Hechtge
bondcn asbest betekent dat het
asbest goed in het basismateriaal
bijvoorbeeld cement vastzit.
Denkt u daarbij bijvoorbeeld aan
een asbestccmcntplaat. Onder
normale omstandigheden, dus als
u het materiaal niet bewerkt of
verwijdert en als het materiaal
niet versleten is. komen de
asbestvezels niet vrij.
Bij losgebonden asbest (zoals dat
als onderlaag van oud vinyl
vloerzeil kan voorkomen of in
spuitasbest) daarentegen kunnen
dc asbestdccltjcs wél gemakke
lijk vrijkomen. In het algemeen
geldt dal hechtgebondcn asbest,
zoals een golfplaat, die in goede
staat verkeert en met rust gelaten
wordt, geen gevaar oplevert. Of
losgebonden asbest gevaar ople
vert is minder makkelijk te zeg
gen. Dat hangt bijvoorbeeld af
van de vragen waar het zit, of het
is afgeschermd en hoeveel losge
bonden asbest aanwezig is.
Bouwmaterialen zoals vlakke en
golfplaten, vynylvlocrbcdekking
(van tussen 1968 en 1983) en
bloembakken bevatten vaak
asbest.
Het advies luidt: Verwijder asbest
niet als het niet nodig is.
Waarin zit asbest?
Asbest is verwerkt in velerlei uit
eenlopende oude voorwerpen
(o.a. kookplaatjes en bloembak
ken). oude apparaten zoals brood
roosters en kachels en in oude
vloerbedekking (zeil en tegels).
Asbcstccmcnt (hechtgebondcn
asbest) is gebruikt voor bijvoor
beeld vlakke en golfplaten, som
mige water- en rioleringsleidin-
gen. ontluchtingskanalen. bloem
bakken en in bepaalde gcvclpla-
tcn. Golfplaten (m.u.v. de meta
len of polyester typen) bevatten
vrijwel altijd asbest. Asbcstvrije
golfplaten worden pas sinds 1993
op grote schaal toegepast.
Losgebonden asbest is verwerkt
in sommige soorten vloerbedek
king (vloerzeil). Deze vloerbe
dekking is vrijwel uitsluitend ver
kocht in de periode tussen 1968
en 1983. Op zich hoeft zo'n vloer
bedekking geen risico's op te
leveren.
Is de bovenlaag nog intact (deze
sluit namelijk dc asbest-onder-
laag al), of wordt cr een nieuwe
vloerbedekking overheen gelegd,
dan zijn dc risico's te verwaarlo
zen.
Verder werd losgebonden asbest
vaak als isolatiemateriaal
gebruikt. Losgebonden asbest is
soms te herkennen ayn de vezel-
structuur en aan de grijs-witte,
blauwgrijze of bruine kleur.
Asbest??
Wanneer u zich afvraagt of er
asbest in het spel is. kunt u een
stukje van uw materiaal (bijv. 5x5
cm vloerbedekking), natgemaakt
en in plastic verpakt en met ver
melding van uw adres en het
opschrift "asbest?", opsturen naar
de Inspectie Gezondheidsbe
scherming/Keuringsdienst van
Waren, Postbus 167. 4460 AD
Goes (tel.: 06-0488/01100-
14910).
U krijgt gratis antwoord op uw
vraag.
Zelf-slopen of uitbesteden?
Onderzoek heelt aangetoond dat
het slopen van sommige asbest
houdende materialen slechts een
beperkt risico oplevert. Deze
materialen mogen particulieren
daarom, met inachtneming van de
voorschriften, zelf slopen:
- asbesthoudende vinylvloerte-
gels die vastgelijmd zijn;
- asbesthoudend vloerzeil dat
vastgelijmd is;
- materiaal dat hechtgebondcn
asbest bevat, vastgeschroefd is
en binnen is toegepast;
- materiaal dat hechtgebondcn
asbest bevat, vastgeschroefd is.
buiten is toegepast en waarvan
het materiaaloppervlak niet
meer dan 35 m2 is (i.v.m. over
lap komt dit overeen met circa
31 m2 dakoppcrvlak).
Toch is het dc vraag of zelf slo
pen, ook al is daar toestemming
voor. altijd wel verstandig is. Als
bijvoorbeeld het te verwijderen
asbcstmatcriaal versleten is of als
het gaat om losgebonden asbest
of als er gevaarlijke capriolen
moet worden uitgehaald bij het
beklimmen van een dak met
asbcstgolfplaten kan uitbesteden
aan een deskundig asbcstvcrwij-
deringsbedrijf toch raadzaam
zijn.
Het slopen van andere asbesthou
dende materialen dan de boven
genoemde is zo gevaarlijk dat
daarvoor een deskundig asbest-
vcrwijdcringsbcdrijf moet wor
den ingeschakeld. Uw sloopver
gunning verplicht u daartoe.
Volgende keer gaan wc in op:
Asbest-afval.
foto: E. Engel
iXSi!:.