llllHHlil iliitiÉtiiiéifiitliiMi. Jl. GEMEENTE MIDDELBURG Veilig omgaan met asbest - deel 1 - slopen Commissies Week 2 Verkeerswegen Verblijfsgebieden Tafeltje Dekje Woensdag 11 januari 1995 DE FAAM Wegenstructuurplan ter inzage Deze informatiepagina van de Gemeente Middelburg wordt samengesteld door de sectie Voorlichting. Reacties zijn van harte welkom! Voor informatie, folders en inzage van stukken kunt u terecht in de Voorlichtingswinkel, Stadhuisstraat 2, telefoon 75450, geopend iedere werkdag van 8.00 tot 12.30 uur en van 13.30 tot 17.00 uur. Dc groeiende verkeersdruk op het Middelburgse wegennet in het algemeen, en op dc (toelcidendc wegen naar de) kanaalkruisingcn in het bijzonder, ver oorzaakt in toenemende mate problemen op het gebied van bereikbaarheid, leefbaarheid en verkeersveiligheid. Dit vereist structurele oplossingen. Dc eerste stap hiervoor is gezet in dc vorm van de in 1993 vastgestelde integrale mobilitcitsstudic "Mobiliteit in beweging". De mobilitcitsstudic is door de gemeenteraad onderschreven als uitgangspunt voor het te voeren verkeers- en vervoerbeleid van Middelburg. Daarbij is tevens uitgesproken dat de uitwerking van "Mobiliteit in bewe ging" zal geschieden door middel van vijf onderling samenhangende dcel- planncn. die betrekking hebben op het parkeren, het fietsverkeer, de wegenstructuur, het openbaar vervoer en het voetgangersbeleid. Van deze vijf plannen is het parkeerbeleidsplan "Sturend Parkeren" (dcelplan l) als eerste afgerond en in juni 1994 door de gemeenteraad vastgelegd. Deel 3 omvat het Wegenstructuurplan "Gestructureerd op weg". Dit plan is thans in ontwerp gereed en ligt. alvorens behandeling door de gemeenteraad kan plaatsvinden, ter inzage. Tijdens de inspraaktermijn tot 20 januari 1995 kan een ieder zijn of haar zienswijze op het plan bekend maken op hiertoe vervaardigde formulieren bij de Dienst Stadsontwikkeling, Vlissingsestraat 21. Er is tevens een samenvatting van het plan beschikbaar, waaruit wc hier een deel plaatsen. Plan en samenvatting liggen ook ter inzage bij dc Sectic Voorlichting. In het wegenstructuurplan is het hoofdwegennet onderverdeeld naar randwegen (de ruit), radiale invalswegen en dc binnenstads- ring. Op en rond het randwcgenstcl- scl doen zich relatief de minste pro blemen voor met betrekking tot de verkeersaspcctcn afwikkeling, leef baarheid en veiligheid. Op de radia- len en enkele wegvakken van de binnenstadsring is daarentegen spra ke van een minder gunstige score op genoemde verkcersaspecten. In het voorgestelde beleid wordt daarom de nadruk gelegd op maatregelen die dc situatie op en rond deze wegen verbeteren. Ruit Het randwegenstelsel zal door foto.' JWolterbeek maatregelen elders in de wegen structuur intensiever gebruikt gaan worden door het lokale verkeer. Na aanleg van de Dammcnroute zal verder het aandeel doorgaand ver keer op de ruit enigszins afnemen. Deze wijziging in dc verkeerssa- mcnstclling wordt aangegrepen om (de vormgeving van) het randwe- genstelscl betera!'te stemmen op het gebruik door het lokale verkeer. Dit zal in praktijk worden gebracht door dc ontsluiting van dc nieuwe wijk Vecrsc Poort (mede) plaats te laten vinden via dc te verlengen Presi dent Rooseveltlaan, die vervolgens aantakt op dc Dammcnroute. Verder wordt voorgesteld om na aanleg van de Dammcnroute te streven naar vervanging van de verkeersregel installatie op het kruispunt tussen dc Leliënlaan en Laan der Ver enigde Naties door een rotonde. Vooraf dient echter nadrukkelijk te worden onderzocht of de verkeers afwikkeling en verkeersveiligheid gebaat zijn bij een rotonde op deze lokatie. Indien dit niet het geval is, zal dc vcrkccrsrcgelinstallatie gehandhaafd blijven. Dc kruisingen Stromenweg/Koudekerkseweg en Laan der Verenigde Naties/Kou- dekerkseweg zullen dusdanig wor den vormgegeven dat de Koude- kerkseweg ondergeschikt zal aan takken op dc ruit. De structuur van het randwcgcnstclsel als zodanig zal door deze kruispuntaanpassingen duidelijker naar voren komen. Radialen Op de radiale invalswegen doen zich relatief veel problemen voor. Het merendeel van de in dit wegen structuurplan genoemde maatrege len spitst zich dan ook toe op deze radialen. Ten aanzien van dc invals wegen vanuit Koudckcrkc is een aantal verkeersmaatregelen (één richtingsverkeer stad in op Poelen- daeleweg en Langevieiebuitcn- brug en éénrichtingsverkeer stad uit op tie Langevieleweg) voorgesteld. In combinatie met de kruispuntaan passingen op de ruit zal dit leiden tot lagere intensiteiten op deze "Koude- kerkse corridor". Ten aanzien van de radiaal Ncderstraat-Veerseweg worden eveneens maatregelen voor gesteld. Door dc aanleg van een rondweg rond Ramsburg en een "knip" in het noordelijk deel van de Vecrscweg zullen de verkeersstro men hier ingrijpend wijzigen. Als derde belangrijke maatregel is het afsluiten van de Stationsbrug (voor autoverkeer) en het knippen van de Kanaalwcg voorgesteld. Door het verlengen van de Wai- dammeweg in combinatie met een nieuwe spoorwegovergang zal de bereikbaarheid van Arncstein- Noord gegarandeerd blijven. Binnenstadsring en kanaalkrui singen Ten aanzien van dc Westelijke Kaaienroute is het instellen van éénrichtingsverkeer (tussen Koe straat en Koningsbrug) voorgesteld, wat zal leiden tot een verminderde verkeersfunctie van deze route. Op de Stationsbrug is dc verkeerssitu atie zeer problematisch; niet name voor het fietsverkeer zijn maatrege len urgent. In verband hiermee zal vóór dc realisatie van dc Derde Kanaalkruising éénrichtingsver keer voor vrachtverkeer (stad in) worden ingesteld. Na dc realisatie van dc Dammcnroute wordt dc Sta tionsbrug afgesloten voor autover keer. Dc verkeersfunctie van dc Westelijke Kaaienroute zal worden overgenomen door het zuidelijk deel van dc binnenstadsring (Stations- straat-Blauwedijk). Door dc aanleg van de Dammcnroute in combinatie met de voorgestelde maatregelen blijft dc intensiteit op dc route Blau- wed ijk-Stat ionsstraal-Oostelijke Kaaienroute binnen aanvaardbare grenzen. Binnen de door verkeersweeën begrensde vcrblijfsgcbicdcn is onderscheid gemaakt naar de weg- categorieën vcrzamclstraten en woonstraten/woonerven. De gewenste rijsnelheid op deze laatst genoemde wcgcatcgoric (woonstra- ten/erven) varieert van stapvoets tot maximaal 30 km/uur. Dc verzamel- stratcn verzamelen het verkeer van de woonstraten/erven en brengen het naar de verkeerswegen. Door de voorgestelde maatregelen in de hoofdwegenstructuur kunnen enkele verkeerswegen in de toekom stige situatie worden beschouwd als vcrzamclstraten; dc strikte scheiding van de vcrblijfsgcbicdcn door deze verkeerswegen vervalt. Voorbeel den hiervan zijn Nieuw Middel- burg/Ramsburg en Brecwijk/Stro- menwijk. Bij de entree van dc vcrblijfsgebie- den vanaf dc hoofdwegenstructuur is het van belang om dc overgang tussen de verkeersweg en dc verza- melstraat zo duidelijk mogelijk vorm te geven. Waar dit niet het geval is, zijn maatregelen bijvoor beeld in de vorm van (visuele) ver smallingen van dc vcrzamclstraat voorgesteld. Een dergelijk voorstel is onder meer gedaan bij dc aantak- king van dc Dauwcndaeisclaan (verzamelstraat) op de Torenweg (verkeersweg). Binnen dc vcrblijfsgcbicdcn is een aantal maatregelen voorgesteld om het. ten opzichte van dat gebied, doorgaande verkeer via dc vcrza mclstraten tegen te gaan. Voorbeeld hiervan is het "knippen" van dc Vrijlandstraat in Dauwcndaclc. Op vcrzamclstraten met een brede rij baan en/of een lange rechtstand zijn verkeersrem mende maatregelen voorgesteld. Hierdoor zal de vcr- blijfsfunetic van deze vcrzamclstra ten wórden versterkt. Een voorbeeld hiervan is de Sir Winston Cliur- chilllaan in Klarcnbcck. De vorm geving van de overgang tussen vcr zamclstraten en woonstraten/woon erven en de kruisingen tussen verza- mclsiratcn onderling is het laatste belangrijke aandachtspunt ten aan zien van dc vcrkccrsstructuur bin nen de vcrblijfsgcbicdcn. De over gang tussen een 50 km/uur-verza- melstraat en een 30 km/uur-woon- straat kan zowel in de vorm van een uitritconstructic als een gelijkwaar dige aansluiting worden gereali seerd. Welke keuze gemaakt wordt is afhankelijk van intensiteitsver- schillcn. verschil in allure en het overzicht op dc kruising. Dc aan sluitingen van vcrzamclstraten onderling zal in principe gelijkwaar dig zijn; ook hier zijn echter uitzon deringen in de vorm van voorrangs- rcgelingcn. Commissie Maatschappelijke Zaken, donderdag 12 januari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.J. Schroevers, telefoon 75633. Commissie Stadsontwikkeling, maandag 16 januari om 19.30 uur. Secretaris is mevrouw M.J. Marcus, telefoon 75286. Commissie Financiën, dinsdag 17 januari om 16.00 uur. Secretaris is mevrouw E.C. Walrave, telefoon 75466. Commissie Stadsbeheer, dinsdag 17 januari om 19.30 uur. Secretaris is de heer J.A.W. de Wolf, telefoon 75304. Bovenstaande vergaderingen zijn openbaar en worden gehouden in het stadhuis, tenzij anders vermeld. Dc agenda en andere stukken zijn vanaf vier dagen vóór de vergade ring in te zien bij de sectie Voorlich ting en bij dc commissiesecretaris. Spreekrecht kunt u aanvragen bij de commissicsccrctaris. De gemeenteraad vergadert op maandag 23 januari om 19.30 uur. 'Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen, gehandicapten en diegenen, die (tijdelijk) zelf niet vooreen war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag tussen 8.45 en 9.30 uur wor den besteld. U kunt hiervoor bel len met nummer 01180-38570. Het bezorgen gebeurt ook op deze dag. Menu van 16 l/rn 22 januari maandag gekruid gehakt, savoyckool. aardappelen. dinsdag gehaktbal, jachtsaus. bloemkool. aardappelen. woensdag witlofschotel, ham- en kaassaus, aardappelen donderdag kipfricassec, gemengde groente, rijst vrijdag gepan. visfilet, wortelen, aard appelen zaterdag indischc vlceschotel zondag wat dc pot schaft. Met asbest-sloop en asbest-afval moeten we i.v.m. onze eigen gezond heid en die van anderen (bijv. medewerkers van de Stadsreiniging) zorgvuldig omspringen. Ofwel: "Asbest, zorg dat het je longen niet ver pest In veel gevallen kan het asbest het beste blijven zitten waar het zit en is nict-slopen te adviseren. Als asbest gesloopt en afgevoerd wordt, moet dat volgens een aantal strenge regels gebeuren. Omdat er in het Nederlandse woningbestand en ook in de overige gebouwen grote hoeveelheden asbest verwerkt zijn, komt er de komen dejaren bij sloop ook veel asbest als afval vrij. In 80% van de gebouwen van voor 1980 zit asbest; in 30% daarvan zelfs véél. De hoeveelheid ver werkt asbest varieert sterk per gebouw/woning. Zorgvuldigheid bij sloop en afvoer van asbest moet de gezondheidsrisi co's zo klein mogelijk houden. Gecontroleerde stort in de bodem zorgt er uiteindelijk voor dat asbest niet meer in de lucht komt. Dit artikel behandelt de sloop van asbest. Slopen van asbest niet verplicht Wettelijk bestaat cr geen plicht om asbest te verwijderen. Ook niet als het materiaal waarin asbest is verwerkt in een slechte staat verkeert. Het slopen van asbest, zonder dc voorschriften op te volgen, is veel gevaarlijker dan het asbest te laten zitten. Slo pen is lang niet altijd nodig en kan vaak tot later, bijvoorbeeld tot dc sloop of renovatie van het gebouw, uitgesteld worden. Als u besluit te slopen, moet u dit voor nemen vóóraf schriftelijk bij de gemeente melden. U kunt daar voor langsgaan bij Dienst Stads ontwikkeling, sectie Bouwen en Wonen. Vlissingsestraat 21 (75200). U krijgt daar te horen hoe te handelen om risico's te beperken. De aanwezigheid van asbest kan bij brand tot gevolg hebben dat de opruimopcratic (bij uzelf en bij gedupeerde derden) aanzienlijk kostbaarder uitvalt. Raadpleeg daarvoor uw verzekeringsadvi seur. Dit brandrisico kan soms een argument zijn om asbest toch preventief te (laten) verwijderen. Asbest: gebruik gestopt, maar nog volop aanwezig Asbest was vroeger zeer populair. Met name in de bouw (o.a. plaat materiaal) en voor woninginrich ting (vloerbedekking, bloembak ken) zijn grote hoeveelheden pro- dukten gebruikt met een hoog asbcstgchaltc. Asbest is immers sterk, brandwerend, slijtvast en goedkoop. Inmiddels is bekend dat asbest risico's kan veroorza ken voor mens en milieu. Daarom is het gebruik van asbest aan ban den gelegd. Sinds 1 juli 1993 is dc toepassing en verkoop van asbest nagenoeg verboden. Ook het slopen van asbesthou dende materialen is aan regels gebonden. Asbestsloop-regels om risico's te beperken Door de wijdverbreide toepassing en de duurzaamheid zal de komende jaren nog zeer veel asbest uit dc bouw als afval vrij komen. Vandaar de huidige uit gebreide regelgeving met als doel de gezondheids- en milieurisico's te beperken. Voor asbest-sloop toestemming nodig! Voor het slopen van asbesthou dende materialen zoals gelijmde asbesthoudende vinyltegels uit bouwwerken moet u vóóraf toe stemming vragen aan de gemeen te (sectic Bouwen en Wonen). Die bouwwerken kunnen varië ren van fabrieksloodsen en woningen tot en met schuurtjes en tuinhuisjes. Dc gemeente bepaalt dan of een sloopvergun ning nodig is of dat u. als particu lier/huishouden. onder voorwaar den zelf het asbest mag slopen. Voor het zelf slopen geeft de gemeente een zogenaamde "Mededeling onder Voorschrif ten" af. U ontvangt dc voorschrif ten en meteen informatiemateri aal om uw risico's te beperken. Het bewijs van uw melding heeft u tevens nodig om u, vóóraf thuis volgens de regels verpakte, asbest later kosteloos af te kunnen te geven bij dc Stadsreiniging bij de Gemeente werf/Re i n ig i ngsgarage aan dc Oude Vecrscweg. Bij dit zelf slopen dient u zich strikt aan deze landelijke voorschriften te houden. Een sloopvergunning zal nodig zijn wanneer het zelf slopen van asbest te gevaarlijk is voor de gezondheid en het milieu. Ook aan een sloopvergunning zijn bin dende voorschriften verbonden. Als een sloopvergunning nodig is, mag u de werkzaamheden niet zelf uitvoeren. U moet dan een deskundig asbestverwijderend bedrijf inschakelen, dat zelf ook het afvalprobleem oplost. Waarom regels voor asbests- loop en asbest-afval? Bij slopen komt asbeststof (asbestvezels) volop vrij en in het afvalstadium kan dat ook gebeu ren. De regels moeten cr voor zorgen dat cr zo weinig mogelijk asbestvezels in de lucht komen en ingeademd worden. Juist het inademen van het. overi gens met het blote oog onzichtba re en onherkenbare, asbeststof moet zoveel mogelijk voorkomen worden. Bij inademing van asbeststof bestaat het risico dat men jaren later met een vorm van longkanker geconfronteerd wordt. Er bestaat niet zoiets als een veilige soort asbest. Er is ook geen veilige hoeveelheid asbest stof die ingeademd kan worden. De vrijgekomen asbestvezels kunnen door inademing in de lon gen doordringen en daar blijven zitten en de longen ziek maken. Op termijn, d.w.z. enkele tiental len jaren na blootstelling, kan dit longkanker, longvlies- een buik- vlieskankcr en stoflongcn tot gevolg hebben. In Nederland sterven nu naar schatting jaarlijks 600 mensen als gevolg van blootstelling aan asbest in het verleden. Bij ongeveer 90 van die personen ging het niet om beroepsmatige blootstelling. Ter geruststelling: in dc buitenlucht zit nu doorgaans zo weinig asbest dat het risico om daarvan kanker te krijgen te verwaarlozen is. De regels moeten verslechtering van deze situatie tegengaan. Mensen van asbcstvcrwijderings- bedrijvcn die dag in dag uit met asbest bezig zijn dienen daarom extra beschermende maatregelen te nemen. Zij vertonen zich in de zogenaamde 'maanmannetjes- outfit', ook al omdat voor hen het risico bestaat, dat het asbest op een slechte manier is behandeld en verpakt. Door volgens de voorschriften te verwijderen en te verpakken kunt u. voor uzelf en anderen, dit risico vermijden. Klein maken, breken, boren, zagen, schuren en schoonspui ten écht riskant! De gezondheidsrisico's nemen echter sterk toe als asbesthoudend materiaal (bijv. plaatmateriaal of vloerbedekking) op een ondes kundige manier wordt gesloopt of bewerkt. Dus nooit: asbesthou dend materiaal zagen, boren, schuren, breken, klein maken of schoonspuiten met een hogedruk spuit. Dat brengt onaanvaardbare risico's met zich mee voor gezondheid en milieu. Bij derge lijke handelingen komen name lijk vele miljoenen asbestvezels vrij. binnenshuis of in de omge ving. De hoeveelheid asbestve zels per liter (ingeademde) lucht lopen dan riskant hoog op. Van daar de noodzaak van strenge regels voor het slopen, afvoeren en storten van asbest. Een stofkapje voorkomt dc inade ming van asbeststof niet. Toepas sing van een huishond-stofzuiger verspreidt het asbeststof juist en vergroot dus het probleem. Droge omstandigheden zijn ideaal voor asbeststofvcrsprciding. Nathou den is dan ook een van de essen tiële maatregelen om asbeststof- versprciding tegen te gaan. Asbest komt niet uit elk materi aal even gemakkelijk vrij Asbest komt los en hcchtgcbon- den voor. Risico's verschillen. Voor het vaststellen van de gezondheidsrisico's van asbest is het noodzakelijk een onderscheid te maken tussen hechtgebondcn en losgebonden asbest. Hechtge bondcn asbest betekent dat het asbest goed in het basismateriaal bijvoorbeeld cement vastzit. Denkt u daarbij bijvoorbeeld aan een asbestccmcntplaat. Onder normale omstandigheden, dus als u het materiaal niet bewerkt of verwijdert en als het materiaal niet versleten is. komen de asbestvezels niet vrij. Bij losgebonden asbest (zoals dat als onderlaag van oud vinyl vloerzeil kan voorkomen of in spuitasbest) daarentegen kunnen dc asbestdccltjcs wél gemakke lijk vrijkomen. In het algemeen geldt dal hechtgebondcn asbest, zoals een golfplaat, die in goede staat verkeert en met rust gelaten wordt, geen gevaar oplevert. Of losgebonden asbest gevaar ople vert is minder makkelijk te zeg gen. Dat hangt bijvoorbeeld af van de vragen waar het zit, of het is afgeschermd en hoeveel losge bonden asbest aanwezig is. Bouwmaterialen zoals vlakke en golfplaten, vynylvlocrbcdekking (van tussen 1968 en 1983) en bloembakken bevatten vaak asbest. Het advies luidt: Verwijder asbest niet als het niet nodig is. Waarin zit asbest? Asbest is verwerkt in velerlei uit eenlopende oude voorwerpen (o.a. kookplaatjes en bloembak ken). oude apparaten zoals brood roosters en kachels en in oude vloerbedekking (zeil en tegels). Asbcstccmcnt (hechtgebondcn asbest) is gebruikt voor bijvoor beeld vlakke en golfplaten, som mige water- en rioleringsleidin- gen. ontluchtingskanalen. bloem bakken en in bepaalde gcvclpla- tcn. Golfplaten (m.u.v. de meta len of polyester typen) bevatten vrijwel altijd asbest. Asbcstvrije golfplaten worden pas sinds 1993 op grote schaal toegepast. Losgebonden asbest is verwerkt in sommige soorten vloerbedek king (vloerzeil). Deze vloerbe dekking is vrijwel uitsluitend ver kocht in de periode tussen 1968 en 1983. Op zich hoeft zo'n vloer bedekking geen risico's op te leveren. Is de bovenlaag nog intact (deze sluit namelijk dc asbest-onder- laag al), of wordt cr een nieuwe vloerbedekking overheen gelegd, dan zijn dc risico's te verwaarlo zen. Verder werd losgebonden asbest vaak als isolatiemateriaal gebruikt. Losgebonden asbest is soms te herkennen ayn de vezel- structuur en aan de grijs-witte, blauwgrijze of bruine kleur. Asbest?? Wanneer u zich afvraagt of er asbest in het spel is. kunt u een stukje van uw materiaal (bijv. 5x5 cm vloerbedekking), natgemaakt en in plastic verpakt en met ver melding van uw adres en het opschrift "asbest?", opsturen naar de Inspectie Gezondheidsbe scherming/Keuringsdienst van Waren, Postbus 167. 4460 AD Goes (tel.: 06-0488/01100- 14910). U krijgt gratis antwoord op uw vraag. Zelf-slopen of uitbesteden? Onderzoek heelt aangetoond dat het slopen van sommige asbest houdende materialen slechts een beperkt risico oplevert. Deze materialen mogen particulieren daarom, met inachtneming van de voorschriften, zelf slopen: - asbesthoudende vinylvloerte- gels die vastgelijmd zijn; - asbesthoudend vloerzeil dat vastgelijmd is; - materiaal dat hechtgebondcn asbest bevat, vastgeschroefd is en binnen is toegepast; - materiaal dat hechtgebondcn asbest bevat, vastgeschroefd is. buiten is toegepast en waarvan het materiaaloppervlak niet meer dan 35 m2 is (i.v.m. over lap komt dit overeen met circa 31 m2 dakoppcrvlak). Toch is het dc vraag of zelf slo pen, ook al is daar toestemming voor. altijd wel verstandig is. Als bijvoorbeeld het te verwijderen asbcstmatcriaal versleten is of als het gaat om losgebonden asbest of als er gevaarlijke capriolen moet worden uitgehaald bij het beklimmen van een dak met asbcstgolfplaten kan uitbesteden aan een deskundig asbcstvcrwij- deringsbedrijf toch raadzaam zijn. Het slopen van andere asbesthou dende materialen dan de boven genoemde is zo gevaarlijk dat daarvoor een deskundig asbest- vcrwijdcringsbcdrijf moet wor den ingeschakeld. Uw sloopver gunning verplicht u daartoe. Volgende keer gaan wc in op: Asbest-afval. foto: E. Engel iXSi!:.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1995 | | pagina 5