Kwartet Inspelen op de emotie Eerste plaatje van de Costa Scheurende diesel-205 Geen fabrieks Fords meer in de race Achterbank Klepje Eco-Golf: de schoonste Duitser Volcane Opleiding Monstertocht Renault Clio MAZDA 121 Voor Mazda was 1990 een topjaar in Nederland. De importeur Auto Palace de Binckhorst wist bijna 30.000 Mazda's via haar dealers te verkopen. Dit betekent een stij ging met zo'n 20 procent. Het gro te succes is voor een belangrijk deel te danken aan de succesvolle 323 en de stevige positie die de 626 heeft weten te handhaven. Voor Mazda zal 1991 zeker geen minder slecht jaar worden. Er staan een berg nieuwe modellen op stapel, waarvan de kleine 121 de eerste nieuweling is. Met zijn verrassende vormgeving moet de nieuwe 121 vooral op de emotie van de consument inspelen. We reden met de 121 GLX. In 1988 kwam Mazda met de 121 op de markt, een kleine driedeurs auto. Het programma bestond uit versies met een 1.1 en 1.3 liter mo tor met als topper de Cabrio Top, een speciale variant waarbij het canvas dak helemaal te openen was. In ruim twee jaar tijd werden er krap drieduizend van verkocht. Met. de nieuweling moet het alle maal wat vlotter gaan. Er wordt gerekend op minimaal 2500 auto's over 1991. Slimmigheden Wijzerplaat Verrassend Rooskleurig DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 6 februari 1991 CITROëN ZX Met de AX, BX en XM bestrijkt het Franse merk Citroën op haar eigenzinnige wijze een groot deel van de automarkt. Pas in 1993 zal de succesvolle BX worden vervangen. De ver vanger zal dan wat afmetingen en prijs betreft fors omhoog schuiven. Dat maakt meteen plaats voor een tussenmodel. Deze auto is de Citroën ZX, een auto die begin deze week voor de internationale pers in Aulnay werd ge presenteerd. Citroën spreekt zelf graag van de collectie: één carrosserie met vier verschil lende gezichten. Bij de eerste aanblik van de Citroën ZX is eigenlijk al meteen duidelijk dat Bertone aan de wieg van dit model heeft gestaan. De typi sche derde zijruiten doen wat denken aan de Fiat Tipo, terwijl het hele model duidelijk wat weg heeft van de Yugo Sana, ook een Bertone creatie. Het gaat hier om een 4,07 meter lan ge vijfdeurs hatchback. De auto heeft een moderne vormgeving, maar is niet bepaald opwindend. We zijn van Citroën over het alge meen toch beter gewend. Citroën-topman Jacques Calvet meent dat je de concurrentie in dit segment met een goed product moet aangaan. Het merk had tot nog toe geen model in dit zogenaamde M1-segment. Hij hoopt vooral de huidige klan ten van de Opel Kadett, VW Golf en Ford Escort te interesseren. Ondanks zijn weinig spectaculaire uiterlijk heeft de ZX zondermeer een eigen gezicht. Jammer genoeg heeft men een typische Citroën-eigenschap laten varen. Het embleem op de neus zit nu in het midden, in plaats van aan de linker kant. Hierdoor oogt de ZX recht van voren als een Renault 21. Het profiel is origineel, terwijl wat achterkant be treft een beetje naar de Renault 19 is geke ken. Geen wonder, daar deze succesvolle Renault op de zo belangrijke Franse markt de grootste concurrent zal zijn. Citroën zou echter zijn naam geen eer aan doen als de ZX niet van enige nieuwe snufjes werd voorzien. Zo kan in sommige uitvoerin gen de achterbank over een afstand van 18 centimeter worden verschoven. Dit heeft ver schillende voordelen. De bagageruimte is in één beweging uit te breiden, terwijl een op de achterbank geplaatste reiswieg makkelijk kan worden klemgezet. De bank is overigens ook in een aantal tussenstanden te vergrendelen. Het interieur oogt bijzonder ruim. Ook achter in is voldoende beenruimte aanwezig. De hoofdruimte wordt door het aflopen van de daklijn wat beperkt. De voorstoelen zitten goed en geven, voor zover je dat stilstaand kunt beoordelen, een voldoende steun. De zit ting is aan de korte kant. Het interieur is als geheel keurig afgewerkt. Alle plaatwerkdelen zijn bekleed en het dash board oogt origineel, al zijn de tijden van de CX en GSA volledig voorbij. Net als bij de BX gaat de radio achter een klepje schuil. In de console zijn verder de bedieningsknoppen voor verwarming en ventilatie te vinden. In de rand rond het klokkendeel zijn verschillende schakelaars opgenomen. Citroën stapte ook bij dit onderdeel van een aardige gewoonte af. De ZX wordt geleverd met twee- of driespaaks stuurwielen. Er wordt hier gebro ken met de traditie van een eenspaaks stuur, heel erg jammer. De collectie van de ZX bestaat uit vier model len. De basisversie krijgt de naam Reflex (al eerder bij de CX gebruikt) en daarmee wil het merk zich richten op een jeugdig of vrouwelijk publiek. De auto oogt modern met zijn bum pers in carrosseriekleur, terwijl de flanken van striping zijn voorzien. Een kleurige bies loopt over de bekleding van het interieur. De achter bank is alleen in z'n geheel neerklapbaar. Voorin ligt de van vele andere modellen be kende 1.4 liter injectiemotor met een vermo gen van 75 pk. Uiteraard drijft deze krachtbron de voorwielen aan via een hand- geschakelde vijfbak. Nummer twee is de Avantage (voordeel) die vooral voor gezinnen met kinderen is bedoeld. Met zijn grijze bumpers oogt deze ZX wat somber. De auto is rondom wel van stootstrips voorzien, waardoor het geheel er robuust uitziet. In het interieur is een fraaiere bekledingsstof gebruikt, terwijl de algehele uitrusting completer is: toerenteller, digitaal klokje,ruitewisser achterop en geintegreerde hoofdsteunen op de achterbank. De in delen neerklapbare achterbank heeft het slimme schuifsysteem, waardoor het interieur vele opstelmogelijkheden kent. Ook de Avan tage heeft de bekende 1.4 motor. De Citroën ZX Aura mikt op voornamelijk mannen van een hogere leeftijd, mensen die een luxe gezinsauto zoeken met een hoge ma te aan rijgenot. De Aura is hiervoor uitgerust met een 1.6 liter met centrale injectie en een vermogen van 89 pk. De ZX haalt hiermee een top van 181 km/u en trekt in 13,5 secon den van 0 tot 100. Vreemd genoeg is het ver schil met de 1.4i erg klein. De basismotor is goed voor 172 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 13,7 seconden. Het onderscheid zit dan ook voornamelijk in de uitrusting. De Aura heeft prachtige velours bekleding, dubbele ko plampen, een verchroomde bies op bumpers en stootstrips, centrale vergrendeling met af standsbediening, electrische voorportierrui- ten, verstelbare lendensteunen op de bestuurdersstoel, getint glas, kantelbare hoofdsteunen, centrale armsteun achter en een electrisch verstelbare spiegel aan passa gierszijde. De voorlopige top van het programma wordt de Volcane, een naam die iets explosiefs moet aangeven. De Volcane is sportief, maar blijft een praktische gebruiksauto. Ook hier vinden we weer in de carrosseriekleur gespoten bum pers, maar ook lichtmetalen velgen, mistlam pen en standaard vier schijfremmen met ABS. De Volcane heeft specifieke stoelen met een sportieve bekleding. Het dashboard trekt vooral de aandacht vanwege het driespakige sportstuur. Stuurbekrachtiging is standaard. Voorin ligt in dit geval de 1.9 liter multipoint in jectie met een vermogen van 122 pk. In ons land worden alle ZX-modellen direct geleverd met een geregelde driewegkatalysa tor. De Volcane is goed voor een top van 205 km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,5 seconden. In de nabije toekomst zal het moto renprogramma nog verder worden uitgebreid met de 1.9 liter diesel en een 1.9 liter 16-klepper. Citroën heeft net als bij de XM vooral gezocht naar duurzaamheid. Dit heeft tot resultaat dat de ZX niet de lichtste auto is tussen zijn concurrenten. Afhankelijk van de uitvoering weegt de nieuweling 945 tot 1055 kg. Uniek mag de nieuwe achteras van de ZX ge noemd worden. Er zijn verschillende voorwiel- aangedreven auto's op de markt waar de achterwielen als het ware meesturen. De ach teras van de ZX is voorzien van een stabilisa torstang, waarvan de dikte afhankelijk is van de motor. De wielen zijn onafhankelijk opge hangen. Door gebruik te maken van drie computer-programma's is een as ontwikkeld waarvan wielen een mee- of tegensturend ka rakter hebben afhankelijk de straal van de bocht. In een korte bocht werken de achter wielen mee, terwijl de wielen in een snelgeno- men flauwe bocht juist tegensturen en zodoende de stabiliteit van de auto aanzienlijk verbeteren. Helaas hebben we de ZX nog niet mogen rijden, zodat de ervaringen met dit systeem nog even op zich laten wachten. Hij is nog niet in Nederland te zien, maar de Japanse pers was goed te spreken over de nieuwste Isuzu. De Costa is een kruising tus sen een sportauto en een terreinwagen die al leen nog maar in concept is vervaardigd. Hij valt vooral op door zijn elegante vormgeving en luxe afwerking. Over het produktieschema wordt helaas nog niet gesproken. Wel is be kend dat er plaats is voor 4 personen, en dat de motor en het onderstel van de Isuzu Troo per overgenomen zijn. Dat betekent een 2.6i benzinemotor en 120 pk. Apart leukigheidje is de camera met videorecorder die zowel aan als buiten de auto kunnen worden gebruikt. Van buiten is de Eco-Golf net zo sportief a/s andere Golfs. VW laat op de Auto-RAI de nieuwe ontwikke ling in schoon en zuinig rijden zien: de Eco- Golf, een gekatalyseerde diesel. Daarnaast zorgen ook een zogenaamde start-stop auto maat en een turbolader voor minder uitstoot van gevaarlijke en vervuilende stoffen. De start-stop is een voorziening waarbij de motor alleen draait als dat voor de aandrijving van de auto echt noodzakelijk is. Een lichte oplading zorgt voor veel lucht, wat weer voor een een volledige en effectieve verbranding zorgt. Citroën heeft zijn uiterste best gedaan een auto met concurrentiekracht te ontwerpen. Aan veel details is extra aandacht besteed, zoals bijvoorbeeld het gebruik van gegalvani seerd plaatstaal en de uit twee delen gelijmde vijfde deur. Verder is veel geld gestoken in de fabriek te Aulnay. Daar lopen de AX en ZX nu gebroederlijk van de band. De auto's staan op veel plaatsen door elkaar. Door deze manier van fabriceren is de fabriek zeer flexibel en kan er wat aantallen betreft snel gevarieerd worden. Nieuw is het opleidingscentrum waar een soort van mini-lopende band is gecreëerd. Hier kunnen alle bij het productieproces be trokken werknemers aan de nieuwe auto wennen, terwijl de werkelijke productie in de fabriek gewoon doorgaat. Op deze kleine band worden dagelijks tien auto's gebouwd. Tot slot dan natuurlijk de zeer Nederlandse vraag, wat de nieuwe ZX gaat kosten. De auto gaat in Frankrijk op 16 maart in première, maar zal in ons land pas in september be schikbaar komen. In april zullen we voor het eerst op de weg kennis mogen maken en dan zullen ook de Franse prijzen bekend zijn. We kunnen zodoende nu alleen een schatting ma ken. Er mag gerekend worden op f.25.000,= voor de basis Reflex 1.4i en een bedrag van rond de veertigduizend gulden voor de Volca ne. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de goedkopere BX-uitgaves in de loop van 1992 komen te vervallen. De isuzu Costa: een kruising tussen sport auto en terreinwagen. Ford zal voor 1991 alleen ondersteuning ge ven aan individuele wedstrijdrijders. Een apart Ford-team komt er dus niet meer. Rijders die met een Sierra Cosworth uitkomen in het Na tionaal of Internationaal Rally kampioenschap krijgen wel een startpremie Ook Formule Ford-rijders kunnen op financiële en techni sche steun rekenen. Het doel van dit systeem is het aantrekken van nieuwe sponsors en nieuw talent, waarmee een nieuw Ford Escort Cosworth rally team wordt gevormd voor het seizoen 1992. Meer over de Escort F40 Cos worth weet M&R Carstyling uit Hendrik-ldo- Ambacht. Niet alleen het uiterlijk werd in het voorstadje van Rotterdam aangepast, maar ook technisch is van deze Escort een exotisch buitenbeentje gemaakt. Door de speciale tu ning herbergt de Cosworth zo'n 300 pk. De cockpit is trouwens als set te koop voor elke Escort en kost dan zo'n 4.000 gulden. Peugeot heeft een supersnelle diesel-205 op de markt gebracht. De 205'Diesel Turbo is een ware GTI onder de diesels, en is zowel 3- als 5-deurs leverbaar. Met een topsnelheid van 175 km/uur, en 0 tot 100 km in 12 secon den mag de nieuwste 205 er best zijn. Van binnen en buiten is er veel afgekeken van de 205 XS/GT. De Escort Cosworth aangekleed door M&R Carstyling. De Clio weer veilig terug in Amsterdam Het tijdschrift Autovisie beproefde door mid del van een monstertocht of de Clio de titel Auto van het Jaar ook verdient. Na 17.500 ki lometer van de Sowjet-Unie tot in Afrika kon hierop volmondig ja worden gezegd. De Clio Diesel was net op tijd weg uit Vilnius voor de Russische paratroepen, kon nog net wegko men van de Golfoorlog, en had de nodige pro blemen bij diverse grenzen. De enige euvels waren twee lekke banden en een lege accu. De met vuil bedekte Clio is tijdens de Auto- RAI te zien bij de Autovisie stand. De nieuwe 121 mag op z'n minst verrassend genoemd worden. Bij deze auto spreek je niet van bijzonder fraai of mooi, maar van origineel en leuk. Met zijn lengte van 3,80 meter is het meteen de kleinste sedan ter wereld. Mazda heeft heel bewust voor deze carrosserievorm gekozen. Immers het grote gevecht in het B- segment, waartoe ook de 121 behoort, gaat voornamelijk tussen driedeurs auto's. Nu kun je als fabrikant besluiten daaraan helemaal niet mee te doen, door met totaal iets nieuws te komen. Mazda zoekt al langer gaten in de markt op, denk maar aan de MX-5 en de 323 'F'. Datzelfde gebeurt weer met de nieuwe 121. Het grappige autootje doet medewegge bruikers omkijken, "hé wat is dat nu voor een auto?" Mazda spreekt zelf van het 2,5 box principe. De 121 zit volgens de ontwerpers tussen een sedan en hatchback in. De carrosserie oogt erg hoog, vandaar het effect van een bolhoed. Het hele ontwerp zit vol slimmigheden. De ruitstijlen zijn zo gemaakt dat er door lucht wervelingen een optimale afvoer van water wordt verkregen. De auto heeft als GLX in de kleur gespoten bumpers, twee buitenspiegels en keurige wieldoppen. Een Cw-waarde van 0,36 is bij een dergelijk compact model erg goed. Uit onderzoek wat tijdens de ontwikke lingsperiode werd gehouden, bleek dat veel consumenten uit het B-segment hun auto saai vinden. Mazda is er zonder meer in geslaagd iets leuks neer te zetten. Dat leuke geldt ook voor het interieur. Het dashboard is vloeiend van lijn en biedt plaats aan drie klokken met een blauwe wijzerplaat: snelheidsmeter, temperatuurmeter en brandstofmeter. De meeste bedieningsknop pen zijn duidelijk herkenbaar geplaatst en pas sen goed in het geheel. Het tweespakig stuurwiel is van een materiaal wat goede grip biedt. In de console zitten de bedieningsknop pen voor de verwarming en ventilatie, die een voldoende capaciteit bleken te hebben. Ook is er ruimte voor een eventuele radio en het digi tale klokje. De bekledingsstoffen die op de stoelen en deurpanelen zijn gebruik, zijn wat ontwerp betreft van Europese herkomst. Het is een fleurig geheel. Doordat er meerdere kleuren in voorkomen, past deze stof goed bij een groot aantal carrosserietinten. De in twee delen neerklapbare achterbank van de GLX is voorzien van geintegreerde hoofdsteuntjes. Opmerkelijk is de enorme ruimte die in de 121 te vinden is. Voorin heb je helemaal geen re den tot klagen, maar ook achterin is het met niet te grote voorpassagiers goed toeven. Het geheel komt luxueus en compleet over. Iedere 121 is uitgerust met een waarschuwingssig naal voor vergeten verlichting, verwarming voor de voetruimte achter, twee zonneklep- pen met make-up spiegel, beklede kofferruim te, getint glas, interval op de ruitewissers en een volwaardig reservewiel. De GLX voegt hier nog aan toe de bumpers en spiegels in de carrosseriekleur, de specifieke bekleding, bre dere banden en verlichting in de bagageruim te. De GLX is bovendien tegen meerprijs uit te rusten met een spoiler op de achterklep. De eerste 500 kopers van een GLX krijgen dit ac cessoire gratis. Het duurste model is de 121 Cabrio Top, een auto die met een heel slim opendak is uitge rust. In tegen stelling tot het dak van het oude model, is het bij de nieuweling mogelijk zowel van voor naar achter als van achter naar voor het dak te openen. Het opgerolde canvas kan zodoende achter, voor als midden op de auto worden stilgezet. Alle versies van de 121 wor den voortgetrokken door een 1.3 liter 16-kleppenmotor met single-point injectie. Het is een doorontwikkeling op de motor die in de 323 te vinden is. Bij de LX wordt een vermogen geleverd van 54 pk bij 5500 tr/min. GLX- kopers krijgen nog wat meer kracht, 73 pk bij 6000 tr/min. Het maximale koppel be draagt respectievelijk 99 en 106 Nm. Alle ver sies zijn standaard voorzien van een handgeschakelde vijfbak. De nieuwe 121 heeft voor onafhankelijke Mc Pherson wielop hanging, terwijl achter een torderende vlakke as met ingebouwde stabilisatorstang is ge monteerd. Door deze constructie wordt een lage laadvloer verkregen. De kleine 121 heeft een zeer bescheiden draaicirkel van 9,4 meter. De 121 rijdt zoals hij eruit ziet, verrassend! De zit achter het stuur is uitstekend en het uit zicht rondom vanwege de grote glaspartij haast perfect. De ruimte voor inzittenden is zoals gezegd voldoende, terwijl ook op het ge bied van de wegligging weinig kritiek te spui en is. Hier valt met name de positieve werking van de stabilisatorstang achter op. Zeker als kwieke GLX is de Mazda 121 een leuke nieu we auto die een speciale kopersgroep zal trek ken die eens wat anders wil. Mazda heeft speciale aandacht besteed aan diefstalpreventie. Zo kent de 121 een twee- sleutelsysteem, waardoor er wel met de auto gereden kan worden, maar niet iedereen zo maar in de kofferbak kan kijken. Verder zijn de portiersloten extra tegen inbraak beveiligd, al le gemakkelijke trucjes om binnen te komen hebben bij de 121 geen zin. De rugleuning van de achterbank kan worden vergrendeld, zodat men niet van binnenuit in de kofferruimte kan komen. Rest tot slot nog de prijzen van deze originele nieuwe auto. Importeur en fabriek geven met de 121 duidelijk te kennen niet de ièharde strijd in het B-segment te willen aan gaan, niet wat betreft model en ook niet wat betreft prijs. Toch is de kleine 121 zeer betaal baar. De 121 LX wordt aangeboden voor f.19.850,= en dat is heel keurig. De GLX is er vanaf 21.795,= met een normaal dak en van af f.23.580,= als Cabrio Top. Deze meest aar dige versie van de 121 is zodoende nauwelijks duurder dan zijn voorganger. Mazda gaat ook in het B-segment een rooskleurige toekomst tegemoet. Laten we hopen dat het merk de ingeslagen weg blijft volgen en dat we de ko mende tijd meer originele ontwerpen mogen zien verschijnen.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 21