Kwartet
Inspelen op de emotie
Eerste plaatje
van de Costa
Scheurende
diesel-205
Geen fabrieks Fords
meer in de race
Achterbank
Klepje
Eco-Golf:
de schoonste Duitser
Volcane
Opleiding
Monstertocht Renault Clio
MAZDA 121
Voor Mazda was 1990 een topjaar
in Nederland. De importeur Auto
Palace de Binckhorst wist bijna
30.000 Mazda's via haar dealers
te verkopen. Dit betekent een stij
ging met zo'n 20 procent. Het gro
te succes is voor een belangrijk
deel te danken aan de succesvolle
323 en de stevige positie die de
626 heeft weten te handhaven.
Voor Mazda zal 1991 zeker geen
minder slecht jaar worden. Er
staan een berg nieuwe modellen
op stapel, waarvan de kleine 121
de eerste nieuweling is. Met zijn
verrassende vormgeving moet de
nieuwe 121 vooral op de emotie
van de consument inspelen. We
reden met de 121 GLX.
In 1988 kwam Mazda met de 121
op de markt, een kleine driedeurs
auto. Het programma bestond uit
versies met een 1.1 en 1.3 liter mo
tor met als topper de Cabrio Top,
een speciale variant waarbij het
canvas dak helemaal te openen
was. In ruim twee jaar tijd werden
er krap drieduizend van verkocht.
Met. de nieuweling moet het alle
maal wat vlotter gaan. Er wordt
gerekend op minimaal 2500 auto's
over 1991.
Slimmigheden
Wijzerplaat
Verrassend
Rooskleurig
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 6 februari 1991
CITROëN ZX
Met de AX, BX en XM bestrijkt het Franse
merk Citroën op haar eigenzinnige wijze een
groot deel van de automarkt. Pas in 1993 zal
de succesvolle BX worden vervangen. De ver
vanger zal dan wat afmetingen en prijs betreft
fors omhoog schuiven. Dat maakt meteen
plaats voor een tussenmodel. Deze auto is de
Citroën ZX, een auto die begin deze week
voor de internationale pers in Aulnay werd ge
presenteerd. Citroën spreekt zelf graag van
de collectie: één carrosserie met vier verschil
lende gezichten.
Bij de eerste aanblik van de Citroën ZX is
eigenlijk al meteen duidelijk dat Bertone aan
de wieg van dit model heeft gestaan. De typi
sche derde zijruiten doen wat denken aan de
Fiat Tipo, terwijl het hele model duidelijk wat
weg heeft van de Yugo Sana, ook een Bertone
creatie. Het gaat hier om een 4,07 meter lan
ge vijfdeurs hatchback. De auto heeft een
moderne vormgeving, maar is niet bepaald
opwindend. We zijn van Citroën over het alge
meen toch beter gewend.
Citroën-topman Jacques Calvet meent dat je
de concurrentie in dit segment met een goed
product moet aangaan. Het merk had tot nog
toe geen model in dit zogenaamde
M1-segment. Hij hoopt vooral de huidige klan
ten van de Opel Kadett, VW Golf en Ford
Escort te interesseren. Ondanks zijn weinig
spectaculaire uiterlijk heeft de ZX zondermeer
een eigen gezicht. Jammer genoeg heeft men
een typische Citroën-eigenschap laten varen.
Het embleem op de neus zit nu in het midden,
in plaats van aan de linker kant. Hierdoor oogt
de ZX recht van voren als een Renault 21. Het
profiel is origineel, terwijl wat achterkant be
treft een beetje naar de Renault 19 is geke
ken. Geen wonder, daar deze succesvolle
Renault op de zo belangrijke Franse markt de
grootste concurrent zal zijn.
Citroën zou echter zijn naam geen eer aan
doen als de ZX niet van enige nieuwe snufjes
werd voorzien. Zo kan in sommige uitvoerin
gen de achterbank over een afstand van 18
centimeter worden verschoven. Dit heeft ver
schillende voordelen. De bagageruimte is in
één beweging uit te breiden, terwijl een op de
achterbank geplaatste reiswieg makkelijk kan
worden klemgezet. De bank is overigens ook
in een aantal tussenstanden te vergrendelen.
Het interieur oogt bijzonder ruim. Ook achter
in is voldoende beenruimte aanwezig. De
hoofdruimte wordt door het aflopen van de
daklijn wat beperkt. De voorstoelen zitten
goed en geven, voor zover je dat stilstaand
kunt beoordelen, een voldoende steun. De zit
ting is aan de korte kant.
Het interieur is als geheel keurig afgewerkt.
Alle plaatwerkdelen zijn bekleed en het dash
board oogt origineel, al zijn de tijden van de
CX en GSA volledig voorbij. Net als bij de BX
gaat de radio achter een klepje schuil. In de
console zijn verder de bedieningsknoppen
voor verwarming en ventilatie te vinden. In de
rand rond het klokkendeel zijn verschillende
schakelaars opgenomen. Citroën stapte ook
bij dit onderdeel van een aardige gewoonte af.
De ZX wordt geleverd met twee- of
driespaaks stuurwielen. Er wordt hier gebro
ken met de traditie van een eenspaaks stuur,
heel erg jammer.
De collectie van de ZX bestaat uit vier model
len. De basisversie krijgt de naam Reflex (al
eerder bij de CX gebruikt) en daarmee wil het
merk zich richten op een jeugdig of vrouwelijk
publiek. De auto oogt modern met zijn bum
pers in carrosseriekleur, terwijl de flanken van
striping zijn voorzien. Een kleurige bies loopt
over de bekleding van het interieur. De achter
bank is alleen in z'n geheel neerklapbaar.
Voorin ligt de van vele andere modellen be
kende 1.4 liter injectiemotor met een vermo
gen van 75 pk. Uiteraard drijft deze
krachtbron de voorwielen aan via een hand-
geschakelde vijfbak.
Nummer twee is de Avantage (voordeel) die
vooral voor gezinnen met kinderen is bedoeld.
Met zijn grijze bumpers oogt deze ZX wat
somber. De auto is rondom wel van
stootstrips voorzien, waardoor het geheel er
robuust uitziet. In het interieur is een fraaiere
bekledingsstof gebruikt, terwijl de algehele
uitrusting completer is: toerenteller, digitaal
klokje,ruitewisser achterop en geintegreerde
hoofdsteunen op de achterbank.
De in delen neerklapbare achterbank heeft het
slimme schuifsysteem, waardoor het interieur
vele opstelmogelijkheden kent. Ook de Avan
tage heeft de bekende 1.4 motor.
De Citroën ZX Aura mikt op voornamelijk
mannen van een hogere leeftijd, mensen die
een luxe gezinsauto zoeken met een hoge ma
te aan rijgenot. De Aura is hiervoor uitgerust
met een 1.6 liter met centrale injectie en een
vermogen van 89 pk. De ZX haalt hiermee
een top van 181 km/u en trekt in 13,5 secon
den van 0 tot 100. Vreemd genoeg is het ver
schil met de 1.4i erg klein. De basismotor is
goed voor 172 km/u en een acceleratie van 0
tot 100 in 13,7 seconden. Het onderscheid zit
dan ook voornamelijk in de uitrusting. De Aura
heeft prachtige velours bekleding, dubbele ko
plampen, een verchroomde bies op bumpers
en stootstrips, centrale vergrendeling met af
standsbediening, electrische voorportierrui-
ten, verstelbare lendensteunen op de
bestuurdersstoel, getint glas, kantelbare
hoofdsteunen, centrale armsteun achter en
een electrisch verstelbare spiegel aan passa
gierszijde.
De voorlopige top van het programma wordt
de Volcane, een naam die iets explosiefs moet
aangeven. De Volcane is sportief, maar blijft
een praktische gebruiksauto. Ook hier vinden
we weer in de carrosseriekleur gespoten bum
pers, maar ook lichtmetalen velgen, mistlam
pen en standaard vier schijfremmen met ABS.
De Volcane heeft specifieke stoelen met een
sportieve bekleding. Het dashboard trekt
vooral de aandacht vanwege het driespakige
sportstuur. Stuurbekrachtiging is standaard.
Voorin ligt in dit geval de 1.9 liter multipoint in
jectie met een vermogen van 122 pk.
In ons land worden alle ZX-modellen direct
geleverd met een geregelde driewegkatalysa
tor. De Volcane is goed voor een top van 205
km/u en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,5
seconden. In de nabije toekomst zal het moto
renprogramma nog verder worden uitgebreid
met de 1.9 liter diesel en een 1.9 liter
16-klepper. Citroën heeft net als bij de XM
vooral gezocht naar duurzaamheid. Dit heeft
tot resultaat dat de ZX niet de lichtste auto is
tussen zijn concurrenten. Afhankelijk van de
uitvoering weegt de nieuweling 945 tot 1055
kg.
Uniek mag de nieuwe achteras van de ZX ge
noemd worden. Er zijn verschillende voorwiel-
aangedreven auto's op de markt waar de
achterwielen als het ware meesturen. De ach
teras van de ZX is voorzien van een stabilisa
torstang, waarvan de dikte afhankelijk is van
de motor. De wielen zijn onafhankelijk opge
hangen. Door gebruik te maken van drie
computer-programma's is een as ontwikkeld
waarvan wielen een mee- of tegensturend ka
rakter hebben afhankelijk de straal van de
bocht. In een korte bocht werken de achter
wielen mee, terwijl de wielen in een snelgeno-
men flauwe bocht juist tegensturen en
zodoende de stabiliteit van de auto aanzienlijk
verbeteren. Helaas hebben we de ZX nog niet
mogen rijden, zodat de ervaringen met dit
systeem nog even op zich laten wachten.
Hij is nog niet in Nederland te zien, maar de
Japanse pers was goed te spreken over de
nieuwste Isuzu. De Costa is een kruising tus
sen een sportauto en een terreinwagen die al
leen nog maar in concept is vervaardigd. Hij
valt vooral op door zijn elegante vormgeving
en luxe afwerking. Over het produktieschema
wordt helaas nog niet gesproken. Wel is be
kend dat er plaats is voor 4 personen, en dat
de motor en het onderstel van de Isuzu Troo
per overgenomen zijn. Dat betekent een 2.6i
benzinemotor en 120 pk. Apart leukigheidje is
de camera met videorecorder die zowel aan
als buiten de auto kunnen worden gebruikt.
Van buiten is de Eco-Golf net zo sportief a/s
andere Golfs.
VW laat op de Auto-RAI de nieuwe ontwikke
ling in schoon en zuinig rijden zien: de Eco-
Golf, een gekatalyseerde diesel. Daarnaast
zorgen ook een zogenaamde start-stop auto
maat en een turbolader voor minder uitstoot
van gevaarlijke en vervuilende stoffen. De
start-stop is een voorziening waarbij de motor
alleen draait als dat voor de aandrijving van de
auto echt noodzakelijk is. Een lichte oplading
zorgt voor veel lucht, wat weer voor een een
volledige en effectieve verbranding zorgt.
Citroën heeft zijn uiterste best gedaan een
auto met concurrentiekracht te ontwerpen.
Aan veel details is extra aandacht besteed,
zoals bijvoorbeeld het gebruik van gegalvani
seerd plaatstaal en de uit twee delen gelijmde
vijfde deur. Verder is veel geld gestoken in de
fabriek te Aulnay. Daar lopen de AX en ZX nu
gebroederlijk van de band. De auto's staan op
veel plaatsen door elkaar. Door deze manier
van fabriceren is de fabriek zeer flexibel en
kan er wat aantallen betreft snel gevarieerd
worden. Nieuw is het opleidingscentrum waar
een soort van mini-lopende band is gecreëerd.
Hier kunnen alle bij het productieproces be
trokken werknemers aan de nieuwe auto
wennen, terwijl de werkelijke productie in de
fabriek gewoon doorgaat. Op deze kleine
band worden dagelijks tien auto's gebouwd.
Tot slot dan natuurlijk de zeer Nederlandse
vraag, wat de nieuwe ZX gaat kosten. De
auto gaat in Frankrijk op 16 maart in première,
maar zal in ons land pas in september be
schikbaar komen. In april zullen we voor het
eerst op de weg kennis mogen maken en dan
zullen ook de Franse prijzen bekend zijn. We
kunnen zodoende nu alleen een schatting ma
ken. Er mag gerekend worden op f.25.000,=
voor de basis Reflex 1.4i en een bedrag van
rond de veertigduizend gulden voor de Volca
ne. Naar alle waarschijnlijkheid zullen de
goedkopere BX-uitgaves in de loop van 1992
komen te vervallen.
De isuzu Costa: een kruising tussen sport
auto en terreinwagen.
Ford zal voor 1991 alleen ondersteuning ge
ven aan individuele wedstrijdrijders. Een apart
Ford-team komt er dus niet meer. Rijders die
met een Sierra Cosworth uitkomen in het Na
tionaal of Internationaal Rally kampioenschap
krijgen wel een startpremie Ook Formule
Ford-rijders kunnen op financiële en techni
sche steun rekenen. Het doel van dit systeem
is het aantrekken van nieuwe sponsors en
nieuw talent, waarmee een nieuw Ford Escort
Cosworth rally team wordt gevormd voor het
seizoen 1992. Meer over de Escort F40 Cos
worth weet M&R Carstyling uit Hendrik-ldo-
Ambacht. Niet alleen het uiterlijk werd in het
voorstadje van Rotterdam aangepast, maar
ook technisch is van deze Escort een exotisch
buitenbeentje gemaakt. Door de speciale tu
ning herbergt de Cosworth zo'n 300 pk. De
cockpit is trouwens als set te koop voor elke
Escort en kost dan zo'n 4.000 gulden.
Peugeot heeft een supersnelle diesel-205 op
de markt gebracht. De 205'Diesel Turbo is
een ware GTI onder de diesels, en is zowel 3-
als 5-deurs leverbaar. Met een topsnelheid
van 175 km/uur, en 0 tot 100 km in 12 secon
den mag de nieuwste 205 er best zijn. Van
binnen en buiten is er veel afgekeken van de
205 XS/GT.
De Escort Cosworth aangekleed door M&R
Carstyling.
De Clio weer veilig terug in Amsterdam
Het tijdschrift Autovisie beproefde door mid
del van een monstertocht of de Clio de titel
Auto van het Jaar ook verdient. Na 17.500 ki
lometer van de Sowjet-Unie tot in Afrika kon
hierop volmondig ja worden gezegd. De Clio
Diesel was net op tijd weg uit Vilnius voor de
Russische paratroepen, kon nog net wegko
men van de Golfoorlog, en had de nodige pro
blemen bij diverse grenzen. De enige euvels
waren twee lekke banden en een lege accu.
De met vuil bedekte Clio is tijdens de Auto-
RAI te zien bij de Autovisie stand.
De nieuwe 121 mag op z'n minst verrassend
genoemd worden. Bij deze auto spreek je niet
van bijzonder fraai of mooi, maar van origineel
en leuk. Met zijn lengte van 3,80 meter is het
meteen de kleinste sedan ter wereld. Mazda
heeft heel bewust voor deze carrosserievorm
gekozen. Immers het grote gevecht in het B-
segment, waartoe ook de 121 behoort, gaat
voornamelijk tussen driedeurs auto's. Nu kun
je als fabrikant besluiten daaraan helemaal
niet mee te doen, door met totaal iets nieuws
te komen. Mazda zoekt al langer gaten in de
markt op, denk maar aan de MX-5 en de 323
'F'. Datzelfde gebeurt weer met de nieuwe
121. Het grappige autootje doet medewegge
bruikers omkijken, "hé wat is dat nu voor een
auto?" Mazda spreekt zelf van het 2,5 box
principe.
De 121 zit volgens de ontwerpers tussen een
sedan en hatchback in. De carrosserie oogt
erg hoog, vandaar het effect van een bolhoed.
Het hele ontwerp zit vol slimmigheden. De
ruitstijlen zijn zo gemaakt dat er door lucht
wervelingen een optimale afvoer van water
wordt verkregen. De auto heeft als GLX in de
kleur gespoten bumpers, twee buitenspiegels
en keurige wieldoppen. Een Cw-waarde van
0,36 is bij een dergelijk compact model erg
goed. Uit onderzoek wat tijdens de ontwikke
lingsperiode werd gehouden, bleek dat veel
consumenten uit het B-segment hun auto saai
vinden. Mazda is er zonder meer in geslaagd
iets leuks neer te zetten.
Dat leuke geldt ook voor het interieur. Het
dashboard is vloeiend van lijn en biedt plaats
aan drie klokken met een blauwe wijzerplaat:
snelheidsmeter, temperatuurmeter en
brandstofmeter. De meeste bedieningsknop
pen zijn duidelijk herkenbaar geplaatst en pas
sen goed in het geheel. Het tweespakig
stuurwiel is van een materiaal wat goede grip
biedt. In de console zitten de bedieningsknop
pen voor de verwarming en ventilatie, die een
voldoende capaciteit bleken te hebben. Ook is
er ruimte voor een eventuele radio en het digi
tale klokje. De bekledingsstoffen die op de
stoelen en deurpanelen zijn gebruik, zijn wat
ontwerp betreft van Europese herkomst. Het
is een fleurig geheel. Doordat er meerdere
kleuren in voorkomen, past deze stof goed bij
een groot aantal carrosserietinten. De in twee
delen neerklapbare achterbank van de GLX is
voorzien van geintegreerde hoofdsteuntjes.
Opmerkelijk is de enorme ruimte die in de 121
te vinden is. Voorin heb je helemaal geen re
den tot klagen, maar ook achterin is het met
niet te grote voorpassagiers goed toeven. Het
geheel komt luxueus en compleet over. Iedere
121 is uitgerust met een waarschuwingssig
naal voor vergeten verlichting, verwarming
voor de voetruimte achter, twee zonneklep-
pen met make-up spiegel, beklede kofferruim
te, getint glas, interval op de ruitewissers en
een volwaardig reservewiel. De GLX voegt
hier nog aan toe de bumpers en spiegels in de
carrosseriekleur, de specifieke bekleding, bre
dere banden en verlichting in de bagageruim
te. De GLX is bovendien tegen meerprijs uit te
rusten met een spoiler op de achterklep. De
eerste 500 kopers van een GLX krijgen dit ac
cessoire gratis.
Het duurste model is de 121 Cabrio Top, een
auto die met een heel slim opendak is uitge
rust. In tegen stelling tot het dak van het oude
model, is het bij de nieuweling mogelijk zowel
van voor naar achter als van achter naar voor
het dak te openen. Het opgerolde canvas kan
zodoende achter, voor als midden op de auto
worden stilgezet. Alle versies van de 121 wor
den voortgetrokken door een 1.3 liter
16-kleppenmotor met single-point injectie.
Het is een doorontwikkeling op de motor die
in de 323 te vinden is. Bij de LX wordt een
vermogen geleverd van 54 pk bij 5500 tr/min.
GLX- kopers krijgen nog wat meer kracht, 73
pk bij 6000 tr/min. Het maximale koppel be
draagt respectievelijk 99 en 106 Nm. Alle ver
sies zijn standaard voorzien van een
handgeschakelde vijfbak. De nieuwe 121
heeft voor onafhankelijke Mc Pherson wielop
hanging, terwijl achter een torderende vlakke
as met ingebouwde stabilisatorstang is ge
monteerd. Door deze constructie wordt een
lage laadvloer verkregen. De kleine 121 heeft
een zeer bescheiden draaicirkel van 9,4 meter.
De 121 rijdt zoals hij eruit ziet, verrassend! De
zit achter het stuur is uitstekend en het uit
zicht rondom vanwege de grote glaspartij
haast perfect. De ruimte voor inzittenden is
zoals gezegd voldoende, terwijl ook op het ge
bied van de wegligging weinig kritiek te spui
en is. Hier valt met name de positieve werking
van de stabilisatorstang achter op. Zeker als
kwieke GLX is de Mazda 121 een leuke nieu
we auto die een speciale kopersgroep zal trek
ken die eens wat anders wil.
Mazda heeft speciale aandacht besteed aan
diefstalpreventie. Zo kent de 121 een twee-
sleutelsysteem, waardoor er wel met de auto
gereden kan worden, maar niet iedereen zo
maar in de kofferbak kan kijken. Verder zijn de
portiersloten extra tegen inbraak beveiligd, al
le gemakkelijke trucjes om binnen te komen
hebben bij de 121 geen zin. De rugleuning van
de achterbank kan worden vergrendeld, zodat
men niet van binnenuit in de kofferruimte kan
komen. Rest tot slot nog de prijzen van deze
originele nieuwe auto. Importeur en fabriek
geven met de 121 duidelijk te kennen niet de
ièharde strijd in het B-segment te willen aan
gaan, niet wat betreft model en ook niet wat
betreft prijs. Toch is de kleine 121 zeer betaal
baar. De 121 LX wordt aangeboden voor
f.19.850,= en dat is heel keurig. De GLX is er
vanaf 21.795,= met een normaal dak en van
af f.23.580,= als Cabrio Top. Deze meest aar
dige versie van de 121 is zodoende nauwelijks
duurder dan zijn voorganger. Mazda gaat ook
in het B-segment een rooskleurige toekomst
tegemoet. Laten we hopen dat het merk de
ingeslagen weg blijft volgen en dat we de ko
mende tijd meer originele ontwerpen mogen
zien verschijnen.