Europese klant nog meer koning
Grootste diamant
Lijstaanvoerder in nieuw pak
Rij-impressie
Rij-impressie
Rij-impressie
HYUNDAI 1991-MODELLEN
Op de Rai zal Hyundai een pro
gramma presenteren wat veel
meer op de wensen van de Euro
pese klant is afgestemd. Alle be
staande modellen hebben enkele
belangrijke wijzigingen ondergaan,
terwijl het programma wordt aan
gevuld met de Lantra, een auto die
tussen de Excel en de Sonata
wordt gepositioneerd. We maak
ten op de weg kennis met de ver
nieuwde Excel en Scoupe en
mochten voor het eerst de Lantra
in levende lijve aanschouwen. De
levering van deze nieuweling start
echter pas in de loop van maart.
16-klepper
MITSUBISHI SIGMA
Mitsubishi is het vierde Japanse
automerk wat zijn slag probeert te
slaan in één van de hoogste
marktsegmenten. De nieuwe Sig
ma moet de concurrentie met de
BMW 5-serie, Mercedes 200/300,
Peugeot 605, Citroën XM en Alfa
164 aangaan. Voorwaar geen
makkelijke klus. Mitsubishi heeft
zich dan ook zeer goed gereali
seerd dat daar meer voor nodig is
dan zomaar een grote auto met
een rijke uitrustingsspecificatie.
Het merk heeft vrijwel haar volle
dige technische kunnen in het
nieuwe topmodel gestopt. We
maakten ermee kennis op de Duit
se autobaan.
Computergestuurd
Traction Control
Optimistisch
HH
!xf
1
t-lPSIl
«toi
MisJIilllte
Schokdemping
Verlaagd onderstel
X v:>;
Het APV-segment neemt nog
steeds in omvang toe. Auto's als
de Pontiac Trans Sport, Renault
Espace en de Chrysler Voyager
vechten er om de eer. De Voyager
geldt hier als het meest verkochte
model. De auto loopt in de Ver
enigde Staten al heel wat jaartjes
mee en is bij ons sinds 1988 te
koop. Het werd, vooral door de
fors toegenomen concurrentie,
hoog tijd dat de Voyager in een
nieuw jasje werd gestoken. Op de
autosalon van Parijs in september
was de nieuwe Voyager voor het
eerst te aanschouwen, terwijl de
auto ter gelegenheid van de Rai nu
op de Nederlandse markt wordt
geïntroduceerd.
Kuipvormig
Grand Voyager
Bendix
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 6 februari 1991
De nieuwe Hyundai Lantra is een vierdeurs
sedan die het moet gaan opnemen tegen de
basisversies van auto's als de Ford Sierra,
Peugeot 405 en Opel Vectra. Het sterke punt
van de Hyundai moet hierbij worden de sterke
motor en de zeer uitgebreide uitrusting. De
Lantra heeft een gestroomlijnde carrosserie
die er behoorlijk fraai uitziet. Zeker in de luxe
GLS-uitgave met fraaie wielen en bumpers in
de carrosseriekleur is het een harmonieus ge
heel.
De Lantra zal worden geleverd met twee mo
toren. De basiskrachtbron kennen we al enige
tijd, het is de 1.5 liter injectiemotor die ook in
de Pony, Excel en Scoupe te vinden is. Deze
motor is goed voor 63 kW. Nieuw is echter de
1.6 liter 16-klepper, een eigen ontwikkeling
van Hyundai. Als basis werd het blok van de
2 liter gebruikt, een exemplaar uit Mitsubishi-
huis. Hierop werd geheel in eigen beheer een
De Mitsubishi Sigma ziet er direct vertrouwd
uit. De auto heeft zeer duidelijke Mitsubishi-
kenmerken zoals de platte grille met brede
koplampen en een achterlichtpartij van beken
de vormgeving. Met een lengte van 4,75 me
ter is de Sigma echter een flinke maat groter
dan de Galant. Zijn uitstraling mogen we ge
rust aanduiden met "beschaafd sportief"
zonder dat we nu echt met een flitsend uiter
lijk van doen hebben. Het is een limousine
met weinig uiterlijk vertoon, maar met des te
meer snufjes binnenin.
Zowel bumpers, buitenspiegels, duurhendels
als beschermstrips worden in de carrosserie-
kleur uitgevoerd. De open vijfspaaks velgen
zijn uiteraard standaard. Laten we eerst eens
kijken naar het motorisch geweld. Voorin ligt
een dwarsgeplaatste 3 liter V6 met dubbele
bovenliggende nokkenassen. Deze bedienen
vier kleppen per cylinder. Verder zorgt een
computergestuurde brandstofinspuiting voor
de juiste hoeveelheid benzine. De krachtbron
is hierdoor goed voor 205 pk bij 6000 tr/min,
terwijl een maximum koppel van 270 Nm zeer
tot tevredenheid ste'mt. Het motorgeluid
dringt nauwelijks tot het interieur door. Je
hoort de 6-pitter tevreden voorin zoemen, ter
wijl de achterste uitlaatdemper voor een spor
tief knettertje zorgt, maar dat alles sterk op de
achtergrond.
De Sigma heeft een handgeschakelde vijfbak,
maar kan zonder meerprijs ook met een vier-
traps automaat worden geleverd, deze is com
putergestuurd en heeft een Power en
Economy-stand. Bovendien is de overdrive uit-
schakelbaar. Wat prestaties betreft is de auto
maat wat trager. De bestuurder moet
genoegen nemen met een top van 225 km/u
(230 km/u) en een acceleratie van 0 tot 100
in 9,6 seconden (8,1 sec). De waarden tussen
haakjes betreffen de auto met handbak. Mit
subishi heeft van het onderstel van de Sigma
een waar pronkstukje gemaakt. Achter zijn de
wielen onafhankelijk opgehangen volgens het
Multi-Link principe, waarbij het loopvlak van
de band onder alle omstandigheden plat op de
weg wordt gehouden voor een maximale trac
tie. Het systeem werkt als een soort passief
vierwielsturingssysteem. Tegen meerprijs zijn
echter ook actief gestuurde achterwielen le
verbaar.
De Sigma 4WS wordt tevens aangeboden
met ECS, een Electornically Controlled
Syspension. Een computer bepaald de meest
prettige afstelling van de vering. De bestuur
der kan middels een schakelaar voor een per
manent sportieve stand kiezen. Uiteraard
wordt een dergelijk topmodel standaard van
ABS voorzien. Een andere afkorting die op de
Sigma wordt aangetroffen is TCL, wat staat
voor Traction Control. Dit electronisch
systeem zorgt ervoor dat de auto altijd de
maximale grip op de weg behoud. Mocht een
aangedreven wiel gaan slippen, dan wordt au
tomatisch gas terug genomen. Mocht dit
voorkomen, dan gaat er ter controle een
groen lampje op het dashboard branden. Een
sportieve bestuurder die niet electronisch ge
contraheerd wil worden, kan TCL met een
knopje uitzetten. Ook zorgt TCL er op glad
wegdek voor dat de aangedreven wielen niet
doorslippen. TLC wordt alleen in combinatie
met de automatische transmissie geleverd. De
Mitsubishi Sigma is door al deze specificaties
een veilige auto.
Het weggedrag is meer dan uitstekend. Zelfs
bij snelheden boven de 200 km/u blijft de Sig
ma veilig aanvoelen. Altijd blijft het geluidsni
veau binnen de perken, terwijl je als
bestuurder kunt genieten van alle weelde die
het interieur biedt. De auto heeft ondermeer
lederen bekleding, een neerklapbare achter
bank, airconditioning, elektrisch bediende
stoelen met twee memomry-standen op het
exemplaar van de bestuurder, stuurbekrachti
ging, elektrische antenne, vier hoofdsteunen,
vier elektrische ruiten en speakers voor en
achter.
De Sigma heeft een luxe uitstraling en alles
ziet er degelijk uit. Het dashboard is apart en
stijlvol van vormgeving. De afleesbaarheid is
goed, terwijl het opvalt dat de hoeveelheid be
dieningsknopjes beperkt is. De auto laat zich
makkelijk berijden omdat alles erg licht gaat.
De nieuwe grote Mitsubishi heeft zijn concur
rentiekracht voornamelijk zitten in de techni
sche vooruitstrevenheid en de haast
overcomplete uitrusting. Een vanafprijs van
f.85.900,= lijkt een enorme som, maar im
porteur Hart Nibbrig Greeve rekent ons voor
dat concurrenten voor een vergelijkbare auto
al snel f.100.000,= tot f.150.000,= in reke
ning brengen. Wordt de auto met vierwiel-
besturing geleverd dan moet f.94.900,= op
tafel komen. Het feit is dat Mitsubishi het met
de eerste auto in dit segment zwaar zal krij
gen. De Sigma zal daarom het pad voor zijn
opvolger moeten gaan effenen. Zo werkt het
nu eenmaal in het topsegment van de markt.
De door HNG voorspelde afzet van 300 auto's
over 1991 lijkt ons dan ook wat optimistisch.
nieuwe cylinderkop met 4 kleppen per zuiger
gemaakt. De krachtbron is voorzien van twee
bovenliggende nokkenassen en twee balans
assen voor een rustige loop. De 1.6 is goed
voor een top van 180 km/u. Zowel de 1.5 als
1.6 is standaard gekoppeld aan een handge
schakelde vijfbak, terwijl op de 1.6 ook een
viertraps automaat te bestellen is.
Het programma zal bestaan uit een 1.5 GL,
een 1.5 GLS en een 1.6 GLS, waarbij de laat
ste zoals gezegd ook met automaat te leveren
is. De GL is al redelijk compleet met in twee
delen neerklapbare achterbank, van binnenuit
verstelbare buitenspiegels, bumpers in de car
rosseriekleur, gelaagd glas, een digitaal klokje
en verlichting in de kofferruimte. De GLS heeft
ten opzichte van de basis-GL een toerenteller,
radio-cassettespeler met vier speakers, elek
trisch bediende voorportierramen, getint glas,
van binnenuit te openen kofferklep, mee-
gespoten deurgrepen en buitenspiegels,
hoogte- en lendesteunverstelling op de
bestuurdersstoel en extra verwarmings- en
ventilatiemogelijkheden voor de achterpassa
giers. De 1.6 wordt uitsluitend als GLS gele
verd, maar biedt naast de sterkere motor een
nog verfijnde uitrusting met stuurbekrachti
ging, elektrisch bediende portierruiten achter,
centrale vergrendeling en zowel bredere als la
gere banden.
t
Als we dan de prijzen van de nieuwe Lantra
met elkaar vergelijken, kunnen we snel tot de
conclusie komen dat de duurste uitvoering de
meeste waar voor z'n geld biedt. De Lantra
1.5 GL staat voor f.25.550,= in de lijst, terwijl
de 1.5 GLS f.27.550;= kost. De zeer aantrek
kelijke 1.6 GLS vergt een investering van
f.29.950/=. De automaat kost f.2.900,=
meer.
Deze prijsstelling betekent een mooie aanvul
ling onder het programma van de Sonata,
maar een forse overlap met de Excel. Het zal
er in de praktijk op neer komen dat de injectie
varianten van dit model niet meer zullen wor
den verkocht, al blijven deze voorlopig nog
wel leverbaar. Het verschil in prijs tussen de
Excel 1.5 GLS met carburateur en de Lantra
1.5i GL is nog geen duizend gulden.
Naast de nieuwe Lantra brengt Hyundai ook
detailveranderingen bij de bestaande model
len. Zowel de Pony, Excel, Scoupe als Sonata
worden voortaan voorzien van een zoge
naamd "Europees" onderstel met een stijvere
vering en stuggere schokdemping. Dit is overi
gens iets wat direct merkbaar is als met de
nieuwe Excel over een flinke ribbel in de weg
wordt gereden. Het oude model wilde in zo'n
geval een flinke stap opzij doen, maar dat on
gewenste gedrag is inmiddels afgeleerd. Daar
naast hebben de Pony en Excel een gewijzigd
front gekregen, waardoor nog meer een fami-
lylook ontstaan is.
Een heel aardige uitbreiding van het program
ma is een Scoupe met verlaagd onderstel. De
set bestaat uit stijvere en kortere veren in
combinatie met stuggere schokdempers. De
hele auto staat zo'n vijf centimeter lager op de
wielen. Deze lage stand doet het uiterlijk veel
goeds, terwijl de verbeteringen van het weg
gedrag direct merkbaar zijn. In een slalom
blijft de auto goed handelbaar. Het pakket
kost inclusief montage f.1.300, Tijdens de
presentatie werd verteld dat er wellicht in de
toekomst nog een snelle Scoupe turbo ver
wacht mag worden. Daar wordt op dit mo
ment in Korea hard aan gewerkt. Overigens
hebben alle standaard Scoupe-modellen ook
de stuggere vering van de Pony en Excel over
genomen.
Tot slot is er dan nog het topmodel, de Sona
ta, een auto die ook een Europese afvering
heeft gekregen. Daarnaast is het dashboard
van de hele reeks voortaan voorzien van no
tenhouten panelen ter verfraaiing. De V6, die
tot dusver in een Amerikaanse uitvoering
werd geleverd, is nu helemaal aan de Europe
se specificaties en wensen aangepast.
Het Hyundai-programma wordt zo aardig
compleet, al mogen we in de nabije toekomst
nog een echte mini-auto verwachten en een
aantal lichte bedrijfswagens. Het huidige leve
ringsprogramma loopt uiteen van de Pony 1.5
LE voor f.19.295,= tot de Sonata 3.0i Executi
ve voor f.53.950,=. De Excel start bij
f.21.495,= en de Scoupe bij f.26.995, De
Lantra zal zoals gezegd pas in de loop van de
maand maart in de showroom van de dealers
staan, terwijl hij eerder al zijn wereldpremière
op de Amsterdamse Rai zal beleven.
Wat betreft maatvoering en algehele uitstra
ling bleef veel bij het oude. De belangrijkste,
veranderingen en verbeteringen betreffen
voornamelijk details. Een deel daarvan is aan
de buitenkant zichtbaar. Het nieuwe front
toont veel moderner. Het rechtopstaande
Chrysler-embleem is nu plat komen te liggen.
De grille bestaat uit vier vlakken door chroom
omlijst. De koplampen zijn platter van vorm,
waardoor de motorkap nu schuiner geplaatst
kon worden. Natuurlijk hoort bij dit verander
de geheel een nieuwe bumper waarin bij het
luxe LE-model mistlampen zijn opgenomen.
met maar liefst 50% toenam ten opzichte van
de korte Voyager.
Verder heeft de ontwikkelingsafdeling van
Chrysler het glasoppervlak van de auto met
15% doen toenemen. Uiteraard komt deze
verandering samen met de gewijzigde neus
het uitzicht rondom ten goede.
De achterkant ging ook opnieuw over de te
kentafel. Het resultaat is een andere bumper,
een wat rondere vormgeving en fraaiere ach
terlichten. Standaard op alle modellen is de
wisser met sproeier. De Voyager behield de
schuifdeur aan de rechter kant die voortaan
van een kinderslot is voorzien. Alle uitvoerin
gen staan op 205/70 R 15 banden. De gele
verde stalen wielen zijn van een nieuw
ontwerp, terwijl ook de reeds bekende licht
metalen exemplaren te bestellen zijn. Het ge
heel. ziet er dynamischer en eigentijdser uit,
zonder dat de succesvolle basisbelijning is
verdwenen.
Een nieuwe versie voor Europa is de Grand
Voyager. In Amerika was een verlengde versie
al langer leverbaar. De auto heeft in principe
dezelfde carrosserie als de Dodge Mini Ram
Van in verlengde uitgave. Uiteraard heeft ook
deze Grand Voyager alle kenmerken van het
nieuwe model. De auto is 37 centimeter lan
ger en heeft een wielbasis die bijna 18 centi-
mer groter is uitgevallen. De winst is volledig
ten goede gekomen aan de bagageruimte, die
Het interieur bleef niet ongemoeid. De auto
heeft een compleet nieuw en bijzonder uitge
breid dashboard gekregen. Alle belangrijke za
ken zijn aanwezig zoals een toerenteller,
brandstofmeter, temperatuurmeter,
laadcontrole- en oliedrukmeter. Ook hebben
de Voyagers voortaan een digitaal klokje.
Het meubilair werd op verschillende punten
aangepast. De complete LE-uitgave heeft een
soort van kuipvormige stoelen met losse
hoofdsteunen. De bekfeding bestaat uit een
grijze basiskleur met vrolijke banen. In het dak
zit een console met leeslampjes, digitale bui
tentemperatuurmeter, compas, trip-computer
en een opbergvakje voor een bril. De SE uit
voeringen hebben standaard getint glas, elek
trisch verstelbare buitenspiegels,
radiovoorbereiding met 4 luidsprekers, elektri
sche bediende voorportierruiten en centrale
vergrendeling. De LE voegt hier nog een aan
tal aantrekkelijke opties aan toe zoals lichtme
talen velgen, airconditioning, cruise-control,
zesvoudig elektrisch verstelbare bestuur
dersstoel en een in hoogte verstelbare stuur-
kolom. Een eigenaardigheidje is dat de
bijrijdersstoel wel een verstelbare rugleuning
heeft, maar niet naar voor of achter te plaat
sen is.
Het motorenprogramma is deels bekend. De
basis wordt weer gevormd door de 2.5 liter 4
cylinder met een vermogen van 99 pk. De
auto haalt hiermee een top van 154 km/u en
trekt in 15,2 seconden naar de 100 km/u. De
Voyager met basismotor is alleen als SE ver
krijgbaar met een handgeschakelde vijfbak.
De 3 liter V6 vah 141 pk blijft ook onveran
derd in de Voyager te koop. Net als bij het vori
ge model is hierbij een keuze uit de SE en LE
beide met een automatische transmissie. Een
korte rij-indruk wees uit dat de vernieuwde
Voyager zijn comrortabele rij-eigenschappen
heeft behouden. Belangrijk is echter dat de
achteras wat meer op z'n Europese is afge-
veerd. Het deinerige karakter dat bij de oude
modellen duidelijk aanwezig was, is nu verle
den tijd.
De reeds genoemde Grand Voyager krijgt een
nieuwe 3.3 liter V6 van Chrysler zelf. Deze
krachtbron was al eerder in de Mini Ram Van
te vinden. Het geproduceerde vermogen ligt
op 150 pk, terwijl de auto uiteraard standaard
van een viertraps automatische transmissie is
voorzien. De Grand Voyager 3.3i LE wordt
aangeboden met een nieuwe ABS-systeem
wat in samenwerking met Bendix werd ont
wikkeld. Het werkt namelijk op basis van
twee schijven voor en trommels achter.
Het laatste nieuwtje bij de Voyager-reeks is de
All Wheel Drive, een auto die in nauwe sa
menwerking met Steyer-Daimler-Puch in
Oostenrijk werd ontwikkeld. De auto is ge
maakt op basis van een korte Voyager met
3.3 liter injectiemotor. Onder normale om
standigheden gaat 92% van de aandrijfkrach-
ten naar de voorwielen. Door middel van een
viscose koppeling kan een krachtverdeling
van maximaal 60-40% ontstaan. Het gaat
hier dus om permanente vierwielaandrijving.
De prijzen van de nieuweling blijven op een
aangenaam niveau. De prijsverhoging be
draagt minder dan drieduizend gulden. Zo kan
de 2.5i SE worden aangeboden voor
f.47.995,= en dat is ronduit scherp. Wordt
voor de 3 liter SE gekozen dan moet
f.56.495,= op tafel komen, terwijl de uiterst
complete LE f.72.795,= kost. De meerprijs
voor vierwielaandrijving is gering. De 3.3i LE
AWD automaat staat in de lijst voor
f.79.275,=. Dan zijn er nog de twee uitvoerin
gen van de Grand Voyager: de SE voor
f.59.995,= en de LE voor f.76.295,=.
Nieuw is ook dat alle modellen voortaan op
grijs kenteken leverbaar zijn. Zonder zijruiten
en achterbank is er al een Voyager vanaf
f.38.995,= inclusief BTW.