Europese klant nog meer koning Grootste diamant Lijstaanvoerder in nieuw pak Rij-impressie Rij-impressie Rij-impressie HYUNDAI 1991-MODELLEN Op de Rai zal Hyundai een pro gramma presenteren wat veel meer op de wensen van de Euro pese klant is afgestemd. Alle be staande modellen hebben enkele belangrijke wijzigingen ondergaan, terwijl het programma wordt aan gevuld met de Lantra, een auto die tussen de Excel en de Sonata wordt gepositioneerd. We maak ten op de weg kennis met de ver nieuwde Excel en Scoupe en mochten voor het eerst de Lantra in levende lijve aanschouwen. De levering van deze nieuweling start echter pas in de loop van maart. 16-klepper MITSUBISHI SIGMA Mitsubishi is het vierde Japanse automerk wat zijn slag probeert te slaan in één van de hoogste marktsegmenten. De nieuwe Sig ma moet de concurrentie met de BMW 5-serie, Mercedes 200/300, Peugeot 605, Citroën XM en Alfa 164 aangaan. Voorwaar geen makkelijke klus. Mitsubishi heeft zich dan ook zeer goed gereali seerd dat daar meer voor nodig is dan zomaar een grote auto met een rijke uitrustingsspecificatie. Het merk heeft vrijwel haar volle dige technische kunnen in het nieuwe topmodel gestopt. We maakten ermee kennis op de Duit se autobaan. Computergestuurd Traction Control Optimistisch HH !xf 1 t-lPSIl «toi MisJIilllte Schokdemping Verlaagd onderstel X v:>; Het APV-segment neemt nog steeds in omvang toe. Auto's als de Pontiac Trans Sport, Renault Espace en de Chrysler Voyager vechten er om de eer. De Voyager geldt hier als het meest verkochte model. De auto loopt in de Ver enigde Staten al heel wat jaartjes mee en is bij ons sinds 1988 te koop. Het werd, vooral door de fors toegenomen concurrentie, hoog tijd dat de Voyager in een nieuw jasje werd gestoken. Op de autosalon van Parijs in september was de nieuwe Voyager voor het eerst te aanschouwen, terwijl de auto ter gelegenheid van de Rai nu op de Nederlandse markt wordt geïntroduceerd. Kuipvormig Grand Voyager Bendix DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 6 februari 1991 De nieuwe Hyundai Lantra is een vierdeurs sedan die het moet gaan opnemen tegen de basisversies van auto's als de Ford Sierra, Peugeot 405 en Opel Vectra. Het sterke punt van de Hyundai moet hierbij worden de sterke motor en de zeer uitgebreide uitrusting. De Lantra heeft een gestroomlijnde carrosserie die er behoorlijk fraai uitziet. Zeker in de luxe GLS-uitgave met fraaie wielen en bumpers in de carrosseriekleur is het een harmonieus ge heel. De Lantra zal worden geleverd met twee mo toren. De basiskrachtbron kennen we al enige tijd, het is de 1.5 liter injectiemotor die ook in de Pony, Excel en Scoupe te vinden is. Deze motor is goed voor 63 kW. Nieuw is echter de 1.6 liter 16-klepper, een eigen ontwikkeling van Hyundai. Als basis werd het blok van de 2 liter gebruikt, een exemplaar uit Mitsubishi- huis. Hierop werd geheel in eigen beheer een De Mitsubishi Sigma ziet er direct vertrouwd uit. De auto heeft zeer duidelijke Mitsubishi- kenmerken zoals de platte grille met brede koplampen en een achterlichtpartij van beken de vormgeving. Met een lengte van 4,75 me ter is de Sigma echter een flinke maat groter dan de Galant. Zijn uitstraling mogen we ge rust aanduiden met "beschaafd sportief" zonder dat we nu echt met een flitsend uiter lijk van doen hebben. Het is een limousine met weinig uiterlijk vertoon, maar met des te meer snufjes binnenin. Zowel bumpers, buitenspiegels, duurhendels als beschermstrips worden in de carrosserie- kleur uitgevoerd. De open vijfspaaks velgen zijn uiteraard standaard. Laten we eerst eens kijken naar het motorisch geweld. Voorin ligt een dwarsgeplaatste 3 liter V6 met dubbele bovenliggende nokkenassen. Deze bedienen vier kleppen per cylinder. Verder zorgt een computergestuurde brandstofinspuiting voor de juiste hoeveelheid benzine. De krachtbron is hierdoor goed voor 205 pk bij 6000 tr/min, terwijl een maximum koppel van 270 Nm zeer tot tevredenheid ste'mt. Het motorgeluid dringt nauwelijks tot het interieur door. Je hoort de 6-pitter tevreden voorin zoemen, ter wijl de achterste uitlaatdemper voor een spor tief knettertje zorgt, maar dat alles sterk op de achtergrond. De Sigma heeft een handgeschakelde vijfbak, maar kan zonder meerprijs ook met een vier- traps automaat worden geleverd, deze is com putergestuurd en heeft een Power en Economy-stand. Bovendien is de overdrive uit- schakelbaar. Wat prestaties betreft is de auto maat wat trager. De bestuurder moet genoegen nemen met een top van 225 km/u (230 km/u) en een acceleratie van 0 tot 100 in 9,6 seconden (8,1 sec). De waarden tussen haakjes betreffen de auto met handbak. Mit subishi heeft van het onderstel van de Sigma een waar pronkstukje gemaakt. Achter zijn de wielen onafhankelijk opgehangen volgens het Multi-Link principe, waarbij het loopvlak van de band onder alle omstandigheden plat op de weg wordt gehouden voor een maximale trac tie. Het systeem werkt als een soort passief vierwielsturingssysteem. Tegen meerprijs zijn echter ook actief gestuurde achterwielen le verbaar. De Sigma 4WS wordt tevens aangeboden met ECS, een Electornically Controlled Syspension. Een computer bepaald de meest prettige afstelling van de vering. De bestuur der kan middels een schakelaar voor een per manent sportieve stand kiezen. Uiteraard wordt een dergelijk topmodel standaard van ABS voorzien. Een andere afkorting die op de Sigma wordt aangetroffen is TCL, wat staat voor Traction Control. Dit electronisch systeem zorgt ervoor dat de auto altijd de maximale grip op de weg behoud. Mocht een aangedreven wiel gaan slippen, dan wordt au tomatisch gas terug genomen. Mocht dit voorkomen, dan gaat er ter controle een groen lampje op het dashboard branden. Een sportieve bestuurder die niet electronisch ge contraheerd wil worden, kan TCL met een knopje uitzetten. Ook zorgt TCL er op glad wegdek voor dat de aangedreven wielen niet doorslippen. TLC wordt alleen in combinatie met de automatische transmissie geleverd. De Mitsubishi Sigma is door al deze specificaties een veilige auto. Het weggedrag is meer dan uitstekend. Zelfs bij snelheden boven de 200 km/u blijft de Sig ma veilig aanvoelen. Altijd blijft het geluidsni veau binnen de perken, terwijl je als bestuurder kunt genieten van alle weelde die het interieur biedt. De auto heeft ondermeer lederen bekleding, een neerklapbare achter bank, airconditioning, elektrisch bediende stoelen met twee memomry-standen op het exemplaar van de bestuurder, stuurbekrachti ging, elektrische antenne, vier hoofdsteunen, vier elektrische ruiten en speakers voor en achter. De Sigma heeft een luxe uitstraling en alles ziet er degelijk uit. Het dashboard is apart en stijlvol van vormgeving. De afleesbaarheid is goed, terwijl het opvalt dat de hoeveelheid be dieningsknopjes beperkt is. De auto laat zich makkelijk berijden omdat alles erg licht gaat. De nieuwe grote Mitsubishi heeft zijn concur rentiekracht voornamelijk zitten in de techni sche vooruitstrevenheid en de haast overcomplete uitrusting. Een vanafprijs van f.85.900,= lijkt een enorme som, maar im porteur Hart Nibbrig Greeve rekent ons voor dat concurrenten voor een vergelijkbare auto al snel f.100.000,= tot f.150.000,= in reke ning brengen. Wordt de auto met vierwiel- besturing geleverd dan moet f.94.900,= op tafel komen. Het feit is dat Mitsubishi het met de eerste auto in dit segment zwaar zal krij gen. De Sigma zal daarom het pad voor zijn opvolger moeten gaan effenen. Zo werkt het nu eenmaal in het topsegment van de markt. De door HNG voorspelde afzet van 300 auto's over 1991 lijkt ons dan ook wat optimistisch. nieuwe cylinderkop met 4 kleppen per zuiger gemaakt. De krachtbron is voorzien van twee bovenliggende nokkenassen en twee balans assen voor een rustige loop. De 1.6 is goed voor een top van 180 km/u. Zowel de 1.5 als 1.6 is standaard gekoppeld aan een handge schakelde vijfbak, terwijl op de 1.6 ook een viertraps automaat te bestellen is. Het programma zal bestaan uit een 1.5 GL, een 1.5 GLS en een 1.6 GLS, waarbij de laat ste zoals gezegd ook met automaat te leveren is. De GL is al redelijk compleet met in twee delen neerklapbare achterbank, van binnenuit verstelbare buitenspiegels, bumpers in de car rosseriekleur, gelaagd glas, een digitaal klokje en verlichting in de kofferruimte. De GLS heeft ten opzichte van de basis-GL een toerenteller, radio-cassettespeler met vier speakers, elek trisch bediende voorportierramen, getint glas, van binnenuit te openen kofferklep, mee- gespoten deurgrepen en buitenspiegels, hoogte- en lendesteunverstelling op de bestuurdersstoel en extra verwarmings- en ventilatiemogelijkheden voor de achterpassa giers. De 1.6 wordt uitsluitend als GLS gele verd, maar biedt naast de sterkere motor een nog verfijnde uitrusting met stuurbekrachti ging, elektrisch bediende portierruiten achter, centrale vergrendeling en zowel bredere als la gere banden. t Als we dan de prijzen van de nieuwe Lantra met elkaar vergelijken, kunnen we snel tot de conclusie komen dat de duurste uitvoering de meeste waar voor z'n geld biedt. De Lantra 1.5 GL staat voor f.25.550,= in de lijst, terwijl de 1.5 GLS f.27.550;= kost. De zeer aantrek kelijke 1.6 GLS vergt een investering van f.29.950/=. De automaat kost f.2.900,= meer. Deze prijsstelling betekent een mooie aanvul ling onder het programma van de Sonata, maar een forse overlap met de Excel. Het zal er in de praktijk op neer komen dat de injectie varianten van dit model niet meer zullen wor den verkocht, al blijven deze voorlopig nog wel leverbaar. Het verschil in prijs tussen de Excel 1.5 GLS met carburateur en de Lantra 1.5i GL is nog geen duizend gulden. Naast de nieuwe Lantra brengt Hyundai ook detailveranderingen bij de bestaande model len. Zowel de Pony, Excel, Scoupe als Sonata worden voortaan voorzien van een zoge naamd "Europees" onderstel met een stijvere vering en stuggere schokdemping. Dit is overi gens iets wat direct merkbaar is als met de nieuwe Excel over een flinke ribbel in de weg wordt gereden. Het oude model wilde in zo'n geval een flinke stap opzij doen, maar dat on gewenste gedrag is inmiddels afgeleerd. Daar naast hebben de Pony en Excel een gewijzigd front gekregen, waardoor nog meer een fami- lylook ontstaan is. Een heel aardige uitbreiding van het program ma is een Scoupe met verlaagd onderstel. De set bestaat uit stijvere en kortere veren in combinatie met stuggere schokdempers. De hele auto staat zo'n vijf centimeter lager op de wielen. Deze lage stand doet het uiterlijk veel goeds, terwijl de verbeteringen van het weg gedrag direct merkbaar zijn. In een slalom blijft de auto goed handelbaar. Het pakket kost inclusief montage f.1.300, Tijdens de presentatie werd verteld dat er wellicht in de toekomst nog een snelle Scoupe turbo ver wacht mag worden. Daar wordt op dit mo ment in Korea hard aan gewerkt. Overigens hebben alle standaard Scoupe-modellen ook de stuggere vering van de Pony en Excel over genomen. Tot slot is er dan nog het topmodel, de Sona ta, een auto die ook een Europese afvering heeft gekregen. Daarnaast is het dashboard van de hele reeks voortaan voorzien van no tenhouten panelen ter verfraaiing. De V6, die tot dusver in een Amerikaanse uitvoering werd geleverd, is nu helemaal aan de Europe se specificaties en wensen aangepast. Het Hyundai-programma wordt zo aardig compleet, al mogen we in de nabije toekomst nog een echte mini-auto verwachten en een aantal lichte bedrijfswagens. Het huidige leve ringsprogramma loopt uiteen van de Pony 1.5 LE voor f.19.295,= tot de Sonata 3.0i Executi ve voor f.53.950,=. De Excel start bij f.21.495,= en de Scoupe bij f.26.995, De Lantra zal zoals gezegd pas in de loop van de maand maart in de showroom van de dealers staan, terwijl hij eerder al zijn wereldpremière op de Amsterdamse Rai zal beleven. Wat betreft maatvoering en algehele uitstra ling bleef veel bij het oude. De belangrijkste, veranderingen en verbeteringen betreffen voornamelijk details. Een deel daarvan is aan de buitenkant zichtbaar. Het nieuwe front toont veel moderner. Het rechtopstaande Chrysler-embleem is nu plat komen te liggen. De grille bestaat uit vier vlakken door chroom omlijst. De koplampen zijn platter van vorm, waardoor de motorkap nu schuiner geplaatst kon worden. Natuurlijk hoort bij dit verander de geheel een nieuwe bumper waarin bij het luxe LE-model mistlampen zijn opgenomen. met maar liefst 50% toenam ten opzichte van de korte Voyager. Verder heeft de ontwikkelingsafdeling van Chrysler het glasoppervlak van de auto met 15% doen toenemen. Uiteraard komt deze verandering samen met de gewijzigde neus het uitzicht rondom ten goede. De achterkant ging ook opnieuw over de te kentafel. Het resultaat is een andere bumper, een wat rondere vormgeving en fraaiere ach terlichten. Standaard op alle modellen is de wisser met sproeier. De Voyager behield de schuifdeur aan de rechter kant die voortaan van een kinderslot is voorzien. Alle uitvoerin gen staan op 205/70 R 15 banden. De gele verde stalen wielen zijn van een nieuw ontwerp, terwijl ook de reeds bekende licht metalen exemplaren te bestellen zijn. Het ge heel. ziet er dynamischer en eigentijdser uit, zonder dat de succesvolle basisbelijning is verdwenen. Een nieuwe versie voor Europa is de Grand Voyager. In Amerika was een verlengde versie al langer leverbaar. De auto heeft in principe dezelfde carrosserie als de Dodge Mini Ram Van in verlengde uitgave. Uiteraard heeft ook deze Grand Voyager alle kenmerken van het nieuwe model. De auto is 37 centimeter lan ger en heeft een wielbasis die bijna 18 centi- mer groter is uitgevallen. De winst is volledig ten goede gekomen aan de bagageruimte, die Het interieur bleef niet ongemoeid. De auto heeft een compleet nieuw en bijzonder uitge breid dashboard gekregen. Alle belangrijke za ken zijn aanwezig zoals een toerenteller, brandstofmeter, temperatuurmeter, laadcontrole- en oliedrukmeter. Ook hebben de Voyagers voortaan een digitaal klokje. Het meubilair werd op verschillende punten aangepast. De complete LE-uitgave heeft een soort van kuipvormige stoelen met losse hoofdsteunen. De bekfeding bestaat uit een grijze basiskleur met vrolijke banen. In het dak zit een console met leeslampjes, digitale bui tentemperatuurmeter, compas, trip-computer en een opbergvakje voor een bril. De SE uit voeringen hebben standaard getint glas, elek trisch verstelbare buitenspiegels, radiovoorbereiding met 4 luidsprekers, elektri sche bediende voorportierruiten en centrale vergrendeling. De LE voegt hier nog een aan tal aantrekkelijke opties aan toe zoals lichtme talen velgen, airconditioning, cruise-control, zesvoudig elektrisch verstelbare bestuur dersstoel en een in hoogte verstelbare stuur- kolom. Een eigenaardigheidje is dat de bijrijdersstoel wel een verstelbare rugleuning heeft, maar niet naar voor of achter te plaat sen is. Het motorenprogramma is deels bekend. De basis wordt weer gevormd door de 2.5 liter 4 cylinder met een vermogen van 99 pk. De auto haalt hiermee een top van 154 km/u en trekt in 15,2 seconden naar de 100 km/u. De Voyager met basismotor is alleen als SE ver krijgbaar met een handgeschakelde vijfbak. De 3 liter V6 vah 141 pk blijft ook onveran derd in de Voyager te koop. Net als bij het vori ge model is hierbij een keuze uit de SE en LE beide met een automatische transmissie. Een korte rij-indruk wees uit dat de vernieuwde Voyager zijn comrortabele rij-eigenschappen heeft behouden. Belangrijk is echter dat de achteras wat meer op z'n Europese is afge- veerd. Het deinerige karakter dat bij de oude modellen duidelijk aanwezig was, is nu verle den tijd. De reeds genoemde Grand Voyager krijgt een nieuwe 3.3 liter V6 van Chrysler zelf. Deze krachtbron was al eerder in de Mini Ram Van te vinden. Het geproduceerde vermogen ligt op 150 pk, terwijl de auto uiteraard standaard van een viertraps automatische transmissie is voorzien. De Grand Voyager 3.3i LE wordt aangeboden met een nieuwe ABS-systeem wat in samenwerking met Bendix werd ont wikkeld. Het werkt namelijk op basis van twee schijven voor en trommels achter. Het laatste nieuwtje bij de Voyager-reeks is de All Wheel Drive, een auto die in nauwe sa menwerking met Steyer-Daimler-Puch in Oostenrijk werd ontwikkeld. De auto is ge maakt op basis van een korte Voyager met 3.3 liter injectiemotor. Onder normale om standigheden gaat 92% van de aandrijfkrach- ten naar de voorwielen. Door middel van een viscose koppeling kan een krachtverdeling van maximaal 60-40% ontstaan. Het gaat hier dus om permanente vierwielaandrijving. De prijzen van de nieuweling blijven op een aangenaam niveau. De prijsverhoging be draagt minder dan drieduizend gulden. Zo kan de 2.5i SE worden aangeboden voor f.47.995,= en dat is ronduit scherp. Wordt voor de 3 liter SE gekozen dan moet f.56.495,= op tafel komen, terwijl de uiterst complete LE f.72.795,= kost. De meerprijs voor vierwielaandrijving is gering. De 3.3i LE AWD automaat staat in de lijst voor f.79.275,=. Dan zijn er nog de twee uitvoerin gen van de Grand Voyager: de SE voor f.59.995,= en de LE voor f.76.295,=. Nieuw is ook dat alle modellen voortaan op grijs kenteken leverbaar zijn. Zonder zijruiten en achterbank is er al een Voyager vanaf f.38.995,= inclusief BTW.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1991 | | pagina 19