Accord Aerodeck:
Europese primeur
Lancia Dedra met turbo en vierwielaandrijving
edities
bij VW
Uitbreiding Opel-programma
Audi 100: spannend ontspannend
Yue Loong, primeur uit Taiwan
op Amsterdam Auto Rai
VROUW EN AUTO
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
J.A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
J. Cevaal, Toyota Cevaal en Auto»
rama Walcheren
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 24
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Wie de Auto Rai bezoekt, dient te
bedenken dat het er heel druk is.
Daarom raden sommigen u aan
om met de trein naar Amsterdam
te gaan, anderen weer adviseren
om de auto ergens op een par
keerplaats (buiten de stad) te zet
ten en de rest van de weg met
openbaar vervoer af te leggen.
De openingstijden: dagelijks van
10 tot 17 uur en in de weekeinden
een extra openstelling van 19 tot
22 uur
Overigens duurt de Auto Rai van
donderdag 7 tot en met zondag
17 februari.
Caroline
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 6 februari 1991
sssss
Op 5 februari werd om 12.00 uur op de stand
van Honda tijdens de persdag van de Amster
dam Auto Rai de Accord Aerodeck onthuld.
Bij het vorige model Accord stond de naam
Aerodeck voor een fantasievol vormgegeven
combi-coupé. Bij de nieuwe Aerodeck gaat
het echter om een volwaardige stationcar. In
tegenstelling tot het sedanmodel, wordt de
Aerodeck volledig in de Amerikaanse Honda-
fabrieken geproduceerd. Zelfs het ontwerp en
de ontwikkeling kwamen voor rekening van
Honda of the United States Manufacturing in
Marysville in Ohio. De Accord Aerodeck is dan
ook volledig gebaseerd op de overige in Ame
rika gebouwde Accord-modellen. Bovendien
is het de eerste Amerikaanse Honda die voor
export naar Europa in aanmerking komt.
De grote achterklep geeft een forse toegang
tot de bagageruimte die kan worden uitge
breid door het in één of twee delen neerklap
pen van de achterbank. De Aerodeck komt
slechts in één uitvoering beschikbaar, voor
zien van alle denkbare zaken. Voorin ligt de
2.2 liter zestienklepper injectie met een ver
mogen van 150 pk. Dezelfde motor kennen
we al uit het topmodel van de Accord-sedan-
reeks. De double-wishbone wielophanging
werd bij de Aerodeck iets gewijzigd, zodat de
rij-eigenschappen nauwelijks van de sedan
verschillen. De auto wordt standaard geleverd
met een vijfversnellingsbak, terwijl een vier-
trapsautomaat als optie wordt aangeboden.
De prijzen van de nieuweling zijn nog niet be
kend, maar er mag gerekend worden op zo'n
f.65.000,
b/okkeersysteem op de remmen, in dit geval
een driekanaais- uitvoering met sensoren op
alle wielen. De snelle Dedra haalt een top van
215 km/u en trekt in 8,3 seconden naar 100
km/u.
Het uiterlijk is zeer beschaafd gehouden met
in de bumper verzonken mistlampen, mini
skirts, een bescheiden achterspoiler en grote
lichtmetalen wielen met ultralage banden. In
het interieur vinden we sportieve stoelen be
k/eed met Alcantara en stof, terwijl ook voor
zwart leer kan worden gekozen. Voor wie dit
alles nog niet genoeg is, komt er ook een De
dra Integrale met dezelfde motor en uit
rustingsspecificaties, maar dan met
permanente vierwielaandrijving. De Lancia
Dedra Integrale kent een e/ectronische blokke
ring van het achterdifferentieel, die op het
dashboard kan worden ingeschakeld. Het mo
torvermogen is bij de Integrale opgeschroefd
tot 172 pk om het verlies aan wrijving te com
penseren. Hierdoor blijven de prestaties op
hetzelfde niveau als van de Dedra 2000 Tur
bo.
Zowel de Turbo als de Integrale zijn uitgerust
met een geregelde driewegkatalysator. De De
dra 2000 Turbo is leverbaar vanaf maart, ter
wijl liefhebbers voor de Integrale nog tot
september geduld moeten hebben. Naar ver
wachting zullen er dit jaar in ons land 120
eenheden worden verkocht.
Een jaar of drie geleden werd tijdens een pro-
motiebeurs over Taiwan in ons land voor het
eerst de Yue Loong getoond, een auto die
destijds gebaseerd was op de Nissan Stanza.
Op dat moment gingen er al geruchten dat
één van de grote particuliere importorganisa
ties in ons land zich over het merk zou gaan
ontfermen. Het heeft even geduurd, maar op
de Amsterdam Auto Rai wordt dit nieuwe
merk officieel op de Nederlandse markt geïn
troduceerd.
Van de Yue Loong Feeling, zoals het model
heet, zuilen drie exemplaren te zien zijn. Als
importeur voor heel Europa treedt de Abemy
Holding op. Onder deze Holding vallen ook de
importeurs van Mitsubishi, FSO, Hyundai en
verschillende motormerken. Waarschijnlijk zal
het definitieve importeursschap worden on
dergebracht bij Abimex in Ridderkerk, die nu
ondermeer verantwoordelijk is voor FSO. De
Yue Loong Feeling is een vijfdeurs hatchback
in de prijsklasse van rond de dertigduizend
gulden. Als alles goed gaat, komt de Yue
Loong in het derde kwartaal van dit jaar bij de
dealer.
Opel brengt een tweetal nieuwe Limited Editi
ons en één permanente toevoeging aan haar
programma. De Opel Kadett Expression valt
op door de meegespoten spiegels en de GL-
wieldoppen. Binnenin vinden we fraaie bekle-
dingsstoffen, hoogte verstelling op de
bestuurdersstoel, het stuur van de Opel Vec-
tra en radiovoorbereiding met vier speakers en
een klokje.
Als stationcar is de Kadett Expression boven
dien nog voorzien van een dakrailing en een
afdekzeil voor de bagageruimte. De Expres
sion is alleen te koop met de 1.4 liter injectie
motor en naar keuze in alle vier de carrosse
rievarianten vanaf f.26.200, De Kadett
Champion blijft overigens op het programma,
maar heet nu Champion II. Deze versie is spe
ciaal voor de GSi ontwikkeld met 2 liter en
16-kleppen motor. De lijst extra's omvat licht
metalen velgen, metaallak, mistlampen, ABS,
stuurbekrachtiging, een digitaal dashboard,
lederen stuurwiel en speciale bekleding. Prij
zen lopen uiteen van f.39.900,= voor de 2 li
ter tot f.49.900,= voor de 2.0 16V met
lederen bekleding.
Bij de Omega is de Diamond weer terug van
weggeweest. Het gaat hier om een extra luxe
uitgevoerd Omega leverbaar met 2.0, 2.4 of
2.6 liter benzinemotor of één van de beide
diesels. De Daimond is leverbaar als GL of CD
WmmA
Opel Omega Station Wagon 3.0i 24 v.
met een vierdeurs sedancarrosserie of als vijf
deurs stationwagon. Prijzen vanaf f.48.800,
Voortaan is in de Opel Omega Stationwagon
ook de snelle 3 liter 24-kleppenmotor te vin
den. Deze 6 cylinder lijnmotor heeft het door
Opel ontwikkelde Dual-Ram systeem, wat er
in alle toerengebieden voor zorgt dat het ge
produceerde vermogen optimaal blijft. De
auto wordt in een complete uitgave geleverd
en is ondermeer te herkennen aan de stan
daard dakrailing en lichtmetalen velgen. Deze
Omega-variant vergt een stevige bankreke
ning waar minimaal f.83.550,= op moet
staan.
Vanaf de Rai brengt Volkswagen een aantal
extra edities van de Golf en Passat op de
markt. De Golf Country is nog niet zolang ge
leden aan het Nederlandse leveringsprogram
ma toegevoegd. Nieuw is echter de Country
Chroom waarbij velgen, bull-bar, frame voor
reservewiel en dakrailing in chroom worden
uitgevoerd. Bovendien heeft deze variant ook
een vouw-schuifdak.
Belangrijker is de Golf Pasadena die de CL als
basis heeft. Alle bekende motoren zijn hierbij
leverbaar, terwijl ook de Golf Syncro als zoda
nig kan worden uitgerust. Zowel in- als exte
rieur wordt van de nodige extra zaken
voorzien. Natuurlijk heeft de auto Pasadena-
aanduidingen, velgen met zwarte naafafdek
king en zwarte wielbouten, 185/60 R 14 ban
den, getint glas, dubbele koplampen,
spatbord- en dorpelverbreding en gekleurde
inleg in de bumpers (afhankelijk van de carros-
seriekleur). Binnenin vinden we bekleding met
"kolibristrepen", kantelbare hoofdsteunen, in
hoogte verstelbare bestuurdersstoel, een
4-spaaks sportstuur, toerenteller en een digi
taal klokje. Dit uiterst complete en aantrekke
lijke pakket is leverbaar voor een meerprijs van
f.995, Tot slot is er dan nog de Passat Editi
on One, op basis van de GL 2.0. Hierbij zijn zo
wel de 115 pk als de 136 pk 2 liter mogelijk.
De auto heeft gedeeltelijk donkere achterlich
ten, meegespoten buitenspiegels, lichtmeta
len BBS velgen met bredere banden,
geïntegreerde mistlampen voor en een com
plete radiovoorbereiding. Het interieur is opge
sierd met sportstoelen met speciale
bekleding, lederen stuurwiel, elektrisch be
diende en verwarmde buitenspiegels en een
boordcomputer en dat alles voor een meer
prijs van f.4.600,= inclusief metaallak.
Afgelopen week werd de splinternieuwe Audi
100 gepresenteerd in een chique gelegenheid
in Vlissingen-Oost. De sleutels staken in de
contacten van de diverse modellen, die keurig
gepoetst op een rijtje stonden in Landlust. He
laas moest ik nog wat geduld oefenen voor ik
er in rijden mocht.
In de folders en in de vakpers werd met sta
pels krachttermen gesmeten om de nieuwe
100 te beschrijven. Ook Garage Poppe in Vlis
singen gaf me hun nieuwe paradepaardje, een
V6 2.8E, niet zomaar mee. Uitleg over de au
tomatische piloot, verwarmde spiegels, het
computerdisplay en zo meer van die dinge
tjes. Nog voor ik erin ging zitten was ik al on
der de indruk. De Audi 100 heeft iets rustigs
en veiligs over zich, terwijl hij genoeg vermo
gen in de kast heeft om op bijvoorbeeld Duit
se autowegen compleet de show te stelen.
Toen ik eenmaal in de solide stoel zat en de
wortelnoten afwerkingsranden zag was ik na
tuurlijk helemaal verkocht.
Het rijden in de V6 was heel ontspannend.
Vervelend is dat ik af en toe oranje strepen
ontwaarde in de royale spiegels en dus niet
steeds mijn gang kon gaan. Het streepje
„120" zit namelijk ergens links van het mid
den bij de Audi, dat is het enige waar je goed
op moet letten. De rest gaat helemaal vanzelf.
Letterlijk zelfs, als ik wilde. Je kunt namelijk
het gaspedaal op automatische piloot zetten,
dan houdt de V6 constant de ingegeven snel
heid aan. Sturen gaat erg gemakkelijk, de Au
di is bijna niet uit de ideale bocht te krijgen.
Hij stuurt er eigenlijk min of meer vanzelf in.
Inhouden en versnellen gaat naar wens rustig
en soepel, met een limousinegevoel, of ro
buust en snel als een forse sportwagen. Met
zijn maximum snelheid zit het wel goed. He
laas niet met die van mijn medeweggebrui
kers, en daarom kan ik u alleen meedelen dat
die ergens boven de 220 moet liggen. Op de
V6 zit dan ook standaard ABS. Op een afgele
gen weg kreeg ik het in mijn hoofd om die
eens te proberen. Nou, de gordels trokken
ook netjes strak.
Ook bij de details had Audi het principe van
de Deutsche Grundlichkeit toegepast. Dat wil
zeggen dat de auto in elkaar steekt als een
Rolex (dat is Zwitsers, maar dat doet er niet
toé). Alles loopt naadloos in elkaar over in het
interieur, en is zo op elkaar afgestemd dat het
een gevoel van luxe en rust geeft. De gordels
zijn op maat verstelbaar, de stoelen kunnen
ook omhoog versteld. Ik heb Garage Poppe
gevraagd of ze zo'n ventilatie en verwarming
als van de Audi 100 in mijn huis kunnen in
stalleren, maar het was helaas alleen voor een
auto ontworpen. Een extra hulp bij dit
systeem is trouwens het warmtewerende
glas.
Een van de stokpaardjes van Audi is veilig
heid. Een greep uit de serie voorzieningen:
stuurkolom wordt weggetrokken bij een bot
sing, de carrosserie is in hoge mate vormvast,
standaard ABS, zachte stuurbekleding.
Wat moet je nou verder zeggen over zo'n
auto. Ik heb met de tranen in mijn ogen de
sleutels teruggegeven.
Lancia heeft zijn Dedra-programma uitgebreid
met een nieuw topmodel, de 2000 Turbo. De
auto heeft een 2 liter motor met turbocom
pressor. Een nieuw elektronisch systeem
zorgt hierbij voor de continue regeling van de
turbovuldruk. De vuldruk wordt hierdoor over
het hele toerenbereik aan de bedrijfsomstan
digheden aangepast. Zodoende is al bij lage
toerentallen een hoog koppel beschikbaar.
Standaard wordt de Dedra 2000 voorzien van
een zelfblokkerend differentieel om te garan
deren dat het hoge motorvermogen van 165
pk goed op de weg wordt overgebracht. Als
de aangedreven voorwielen willen gaan slip
pen, zorgt een viscokoppeling ervoor dat au
tomatisch meer aandrijfkracht op het andere
voorwiel wordt overgebracht. Deze zoge
naamde visco-drive komt ook in werking in
snel genomen bochten, bij aquaplaning en
snel wisselende wegdekcondities. Uiteraard
hoort bij een dergelijke auto een anti-
x-