OOK U KAN SCOREN BIJ AUTO V/D VLIET!
AUTO V/D VLIET'S ORANJE-SHOW
Extra keus in nieuwe klasse
3-0
4-0
U ZIET HET... ALLEMAAL VOORZETTEN VOOR OPEN DOEL
EN MET ONZE HULP SCOORT U ALTIJD
TIJDENS ONZE GRANDIOZE ORANJE-SHOW
SCOORT ECHTER ZEKER!
1-0
2-0
MINIMAAL f 1.500,— TERUG voor uw oude auto
NU KOPEN EN IN JANUARI 1991 PAS BETALEN
KEUZE UIT ACCESSOIRES tot een maximum van f 1.000,—
NISSAN CENTRUM AUTO v.d. VLIET GOES
Mitsubishi
breidt
programma uit
Auto Occasion Test
EN DAN INEENS... PATS
DAT ENE VENIJNIGE STEENTJE
Alfa Sprint Zagato
nu in produktie
M
FORD SIERRA 2.0 CLX 4x4
Sneeuw
Onrustig
Autobedrijf van Damme
Wissenkerke, telefoon: 01107-1477
Goedkope auto's
Italia 1990 is begonnen. Half Nederland staat
inmiddels op zijn kop. Het Nederlands elftal is de
absolute favoriet... als er tenminste gescoord wordt
Mazda 323 4WD GTX
Planetair
Total Wiring System
Tijdens de show bij aankoop van een nieuwe Nissan of ABC-occasion (vanaf f 12.500,—):
(max. f 10.000,—)
(incl. montage)
(14 t/m 23 juni)
Injectie
Bolide
Woensdag 13 juni 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
Naast de hele reeks autojaarboeken die in ons
land op de markt zijn, komt Kluwer in samen
werking met de ANWB nu met een boek spe
ciaal voor de koper van een gebruikte auto.
Per jaar worden er in ons land ruim vier keer
zoveel occasions verkocht dan nieuwe auto's,
dus ruim 2 miljoen. De meest voorkomende
auto's worden in het boek besproken. De ge
gevens komen van de wegenwacht, de keu
ringsstations en de technische en juridische-
ledenservice van de ANWB. Ook Kluwer als
uitgever van onder andere de Vraagbaak heeft
zijn steentje bijgedragen.
Iedere pagina bespreekt één auto. Naast een
foto, het soort brandstof en de carrosserievari
anten staat een algemene beschrijving van de
auto. Schematisch wordt de waardeverminde
ring van het betreffende model aangegeven.
Vervolgens wordt ingegaan op de frequentie
van de onderhoudsbeurten en of de auto in
kwestie geschikt is als caravantrekker. Op
schematische wijze kan makkelijk worden ge-
•zien wat de zwakke punten zijn en op welke
punten de auto technisch nou juist erg goed
scoort. In een gevarendriehoek wordt met een
punt de auto als geheel beoordeeld, wat uit
eenloopt van 1 tot en met 9. Achterin het
boek wordt geen koerslijst gegeven, maar de
grenzen waarbinnen een bepaalde auto uit
een zeker bouwjaar te koop is. Het boek
wordt afgesloten met een uitgebreide lijst
technische gegevens en een handige cheque
list die bij de aanschaf van een gebruikte auto
kan worden benut. Auto Occasion Test is te
koop in de boekhandel voor f.24,90. ANWB
leden betalen bij hun organisatie f.19,90. Het
boek is voor iedere koper van een gebruikte
auto een aanrader.
Snelle service aanhuis. zonder
ruilvervangmg Vanaf WA-plus
dekt de verzekering de schade.
Geen aaniasiing eigen risico
of no-claim U spaart uw auto-
Zon gemene ster in uw voorruit
is niet alleen een lelijk gezicht
maar bovendien nog hinderlijk
ook Maar waarom zou u nog
langer met sterren vooi uw
ogen rijden als MW lt** ruft en uw
Novus ze feil- HiJ\^ UÜZ3 temonnaie
loos repareert?
AUTOGLAS-REPARATIES
WAARDE tel 01134-1340
STERREN VERDWIJNEN ALSSNEEUW VOOR DEZON
Als we terugkijken op de laatste twintig jaar,
dan zien we dat er verschillende segmenten in
de automarkt bijgekomen zijn. Voorbeelden
hiervan zijn de kleine diesels, middenklasse
GTI's en ruimte-auto's. Vierwielaandrijving is
echter niets nieuws. Het werd a! voor de Eer
ste Wereldoorlog op kleine vrachtwagens toe
gepast. Sinds de Tweede Wereldoorlog
kennen we de Jeep en iets later de, Land Ro
ver. Op deze twee auto's zijn eigenlijk alle ter
reinauto's gebaseerd. Een relatief nieuwe
trend is echter het aandrijven van alle vier de
wielen in 'normale' gebruiksauto's. Permanen
te vierwielaandrijving werd eigenlijk voor het
eerst op grote schaal toegepast door Audi.
Op dit moment heeft echter ieder zichzelf
respecterend merk minimaal één model met
integrale aandrijving.
Ford stelde kort geleden een gefacelifte Sierra
voor. Uiterlijk werden vooral de grille, achter
lichten en wieldoppen gewijzigd. De top van
het programma werd al enige tijd gevormd
door de Cosworth met zijn 2 liter 16-kleppen
turbomotor. Sinds de modelwijziging wordt
deze auto standaard voorzien van permanente
vierwielaandrijving. Echter met een aanschaf-
bedrag van boven de negentigduizend gulden
is het niet een wagentje voor Jan en alleman.
De Sierra 2.9 XR bestaat al langer en brengt
vierwielaandrijving met een aanschafprijs van
ruim zestigduizend gulden al iets dichterbij.
Totaal nieuw is echter de Sierra 2 liter met
permanente vierwielaandrijving. De auto
wordt alleen geleverd in de complete CLX- uit
gave en is naar keuze als vierdeurs sedan of
vijfdeurs stationcar te koop. Wat prijzen be
treft valt deze 2 liter 4x4 aanmerkelijk gunsti
ger uit. De sedan draagt een prijskaartje van
f.42.000,= terwijl de stationcar f.45.950,=
kost.
Met deze Sierra 4x4 biedt Ford nu concurren
tie aan ondermeer Opel met de Vectra 4x4, de
Audi 80 Quattro en Peugeot 405 X4. Deze
auto's doen het vooral goed in landen als
Zwitserland en Oostenrijk, waar 's winters
veel sneeuw licht en forse stijgingspercenta
ges eerder regel zijn dan uitzondering. Toch
denken de meeste autoconstructeurs ook in
ons land en andere vlakke streken dergelijke
auto's aan de man te kunnen brengen. Het
begrip 4x4 moet een zekere exclusiviteit met
zich meedragen, waardoor in eerste instantie
vooruitstrevende kopers op deze auto's af zul
len komen.
Bij de Sierra wordt de aandrijflijn achter de
moderne MT75 versnellingsbak in tweeen
gesplitst met behulp van een speciaal centraal
differentieel. De achterwielen krijgen het
meeste koppel toegediend, wat de tractie ten
goede komt. De ontwikkelingsafdeling van
Ford heeft berekend dat de Sierra 4x4 het
best in balans is als 66 procent van de aan-
drijfkrachten naar de achterwielen gaan en 34
naar de voorwielen.
Om slip tussen voor- en achteras te beperken
is een viscokoppeling gebruikt die reageert op
toerentalverschillen tussen de koppelingspla
ten. Een vergelijkbare viscokoppeling is ge
monteerd in het differentieel van de achteras,
waardoor er altijd tenminste drie wielen aan
gedreven worden. Dit vierwielaandrijving-
systeem is op alle Sierra's gelijk, dat betekent
dat zowel de Cosworth, als de XR en de CLX
dezelfde techniek hebben.
Ford levert de 2.0 4x4 in een luxe uitgave wat
betekent dat zaken als grijze biezen aan de on
derkant van de carrosserie, van binnenuit ver
stelbare buitenspiegels, getint glas, centrale
vergrendeling, stuurverstelling, een digitaal
klokje, toerenteller en stuurbekrachtiging
standaard worden geleverd. De auto rijdt niet
merkbaar anders dan een gewone Sierra op
de vlakke weg. Pas als de auto een helling in
het vooruitzicht heeft met bij voorkeur een
wat zanderige ondergrond, dan is hij in zijn
element. De trekkracht wordt goed over de
wielen verdeeld. Als caravan-trekker zal deze
versie subliem voldoen.
Een typische Sierra-eigenschap heeft de 4x4
niet verloren. Bij fors bochtenwerk is de ach
terkant wat onrustig. Je zou hem zelfs wat
deinerig kunnen noemen. De stationcar zal
hier beter voldoen. De positieve keerzijde hier
van is dat de auto op lange trajecten rechtuit
prima comfortabel is. We kunnen dus gerust
stellen dat het een echte Sierra gebleven is.
De rij-eigenschappen zijn onder normale om
standigheden gelijk. Pas in kritieke situaties
zal het voordeel van de extra investering dui
delijk worden. Uit de hele reeks vierwielaan-
gedreven auto's die Ford op zijn programma
heeft, is de Sierra 2.0 CLX 4x4 één van de
meest aantrekkelijke. Vooral voor dagelijks ge
bruik is hij zeer geschikt, terwijl ook de prijs in
vergelijking met zijn concurrenten heel netjes
is.
\9
rs
/7>X
Audi 100 Avant
1985
Ford Escort 1400 CL Bravo
1988
Ford Escort 1300 GL
1985
Ford Escort 1600 L Bravo 5-drs
1984
Ford Escort 1400 Bravo
1987
Ford Fiësta
1983
Ford Fiesta 1100 CL
1986
Ford Sierra 5-drs. 1800
1986
Honda Civic 1300 Luxe
1986
Mercedes 240 D
1983
Mitsubishi Colt
1988
Mitsubishi Lancer 1800 GL Diesel
1986
Nissan Micra 5-speed 2-drs
1983
Opel Kadett GSI 2.0 L, f 15.000,- aan
accessoires, 11.000 km
1989
Opel Kadett GT 1800i 5-drs
1988
Opel Kadett 1.6 LS 4-drs open dak
1986
Opel Kadett 1.3 N 2-drs trekhaak
1985
Opel Kadett 3-drs. 1200 S
1985
Opel Kadett Sedan Diesel
1986
Opel Kadett stationcar LPG
1985
Opel Ascona 1600 S 4-drs
1986
Peugeot 205 XE Accent 1100
1987
Saab 99 GL
1980
Volvo 66
1978
/r^vi-uwo
HET AUTO V/D VLIET
VOORDEEL-PLAN
Stap in de nieuwe Nissan of
ABC-occasion van uw keuze
en betaal alléén voor uw
rijplezier! Bijvoorbeeld:
Nissan Micra v.a. f 228,- p.m.
Nissan Sunny v.a. f 285,- p.m.
Nissan Bluebird
v.a. f 370,- p.m.
ABC-occasions op aanvraag
Na Italia '90 wordt Sail '90
het volgende grote feest.
Bij Auto v/d Vliet treft u nu
alle Sail-actie-modellen
aan. Van Micra tot
Bluebird, vol met extra's
en.... verrassend laag in
prijs.
Kom maar een
"proefvaart" maken
Met de Nissan Patrol en
King Cab scoort u niet
alleen op de weg, maar ook
in het terrein.
Deze Nissan's zijn gewoon
uniek in hun klasse. Auto
v/d Vliet heeft ze allemaal
staan.
Kom ze maar bekijken
ABC-occasions, veruit de
beste én tegen de
scherpste prijzen.
Bij Auto v/d Vliet vindt u
juist nü een mooie
collectie. Grondig
gecontroleerd én
gegarandeerd.
De eind vorig jaar geïntroduceerde Mazda
323 heeft er een nieuwe top-versie bij gekre
gen, de 4WD GTX. Het gaat om een driedeurs
hatchback met een zeer snelle krachtbron en
permanente vierwielaandrijving. Een combi
natie die natuurlijk de nodige sportiviteit
waarborgt. Het standaard ABS remsysteem
zorgt voor de broodnodige vertraging, terwijl
het uiterlijk de bijzondere constructie van de
ze auto verraadt.
De vierwielaangedreven Mazda 323 gaat zijn
tweede generatie in. Zijn voorganger was de
eerste permanent vierwielaangedreven perso
nenauto uit Japan en zegevierde in vele ral
ly's. Er werden maar liefst drie overwinningen
behaald in het Wereld Rallykampioenschap.
Natuurlijk is het nieuwe model wat nu wordt
geïntroduceerd nog verder ontwikkeld. Hij
heeft een krachtigere motor met nog hogere
prestaties en een geavanceerder 4WD-
systeem.
Met een lengte en breedte van respectievelijk
4.035 mm bij 1.675 mm is de auto welliswaar
iets groter dan het oude model, maar het blijft
een uiterst compacte en zeer handelbare wa
gen. Het rijklaar gewicht bedraagt 1175 kg.
De conventionele differentieëlen voor voor- en
achteras en het planetair middendifferentieel
zijn gelijk aan die van het oude model. De ver
mogensverdeling is echter van 50:50 gegaan
naar 43:57 (voor/achter). Daarnaast is het
midden- en achterdifferentieel van een visco-
sekoppeling voorzien. Het iets grotere vermo
gen op de achterwielen verhoogt de sportieve
kenmerken. De 323 is daardoor ook erg
wendbaar. De viscosekoppelingen zorgen ver
der voor een variabele vermogensverdeling,
zodat ook de veiligheid op gladde ondergrond
duidelijk is verbeterd. Op sneeuw krijgen de
voorwielen iets meer vermogen.
Veel vierwielaangedreven auto's worden met
ABS geleverd. Hierbij onstaat echter het pro
bleem dat bij remmen de achterwielen losge
koppeld moeten worden. Mazda heeft de 323
echter voorzien van een g-sensor waarmee de
voertuigvertraging wordt gemeten. Hiermee
wordt het ABS geactiveerd, terwijl alle vier de
wielen aangedreven blijven.
Voorin ligt de 1.8 liter 16-kleppenkrachtbron
die met turbo en intercooler een vermogen le
vert van 165 pk. Het maximale koppel be
draagt 219 Nm en wordt bij 3000 tr/min
bereikt. Hierdoor kan de 323 een top halen
van 210 km/u en weet hij binnen 7,8 secon
den vanuit stilstand tot 100 km/u te sprinten.
De nieuweling heeft stuurbekrachtiging in zijn
standaard uitrusting alsmede een elektrisch
schuif/kanteldak, elektrisch bediende zijruiten
en buitenspiegels, getint glas en een centrale
vergrendeling. Daarnaast is de auto voorzien
van een zogenaamd Total Wiring Systeem,
volledige radiovoorbereiding inclusief vier
luidsprekers.
De auto is uiterlijk herkenbaar aan de nieuwe
in de carrosseriekleur gespoten bumpers, de
kleine spoiler boven de achterruit en fraaie
lichtmetalen wielen. De nieuwe Mazda 323
4WD is leverbaar in de kleuren Blaze Red en
Brilliant Black. Het interieur wordt alleen in
zwart afgeleverd. De prijs van de auto tenslot
te bedraagt f.56.995,
jF Klein Frankrijk 23 Goes, tel. 01100-28751 Off. Nissan Dealer
Het Japanse merk Mitsubishi heeft zijn leve
ringsprogramma voor Nederland uitgebreid
met drie nieuwe varianten van de huidige mo-
dellenreeks. Op het sportieve vlak zijn de Lan
cer Hatchback en Colt GTi toegevoegd met
een 1.8 liter 16 kleppenmotor. De 1.8 liter ver
sie van de Galant is voortaan voorzien van
multipoint injectie. Door een specificatiever
hoging is de 1.8 GLS-versie van het program
ma geschrapt.
De Mitsubishi Colt was al langer leverbaar als
GTi met een 1.6 liter 16-klepper. Deze kracht
bron is nu vervangen door een exemplaar met
200 cc meer. Met een exacte inhoud van
1836 cc levert deze krachtbron een vermogen
van 136 pk bij 6500 tr/min, terwijl het maxi
male koppel van 162 Nm bij 4500 tr/min
wordt bereikt. Uiteraard is de krachtbron voor
zien van een ECI Multi- Point benzine-
injectiesysteem voor sportieve, maar tegelijk
ook zuinige prestaties. De Colt weet zodoen
de binnen 7,9 seconden vanuit stilstand de
100 km/u te bereiken, terwijl de auto het pas
bij 200 km/u genoeg vindt. De snelle Colt
wordt tegen een zeer aantrekkelijk tarief aan
geboden: f.35.995, De auto is verder te
voorzien van ABS en elektrische raambedie
ning. Het prijskaartje vermeldt dan een bedrag
van f.40.995, De basis Colt 1.3 EL is er
vanaf f.21.995,
Dezelfde snelle krachtbron is voortaan ook te
vinden in de Lancer hatchback GTi. Met een
zelfde vermogen als in de Colt trekt deze auto
in 8,3 seconden naar de 100 km/u en is de
top ongeveer gelijk. De prijs van de Lancer is
vastgesteld op f.39.995,
Ook de Galant GTi met 2 liter
16-kleppenmotor is iets ruimer in de pk's ge
zet. De krachtbron levert nu 150 pk bij 6750
tr/min en zorgt voor een top van 207 km/u.
Deze auto kost f.44.995,= in standaard uit
voering en f.58.645, voor dezelfde auto,met
ABS en een elektrisch bedienbaar schuif/kan
teldak.
De vierdeurs sedan en vijfdeurs hatchback
van de Mitsubishi Galant hebben een ver
nieuwde motor gekregen in de vorm van de
1.8 liter met multipoint injectie. Het ECI injec
tiesysteem zorgt voor een hoger vermogen en
beter koppel. De motor levert 90 pk en kan
worden geleverd met een vier- of vijfversnel
lingsbak. Het koppel van 144 Nm is al bij
3500 tr/min volledig beschikbaar. Bovendien
zijn alle uitvoeringen van Mitsubishi ruimer
gespecificeerd, zonder dat de prijzen zijn
gestegen. Nog steeds gelden de bedragen van
1989. De Galant 1.8 injectie is er vanaf
f.29.795,
Ruim een jaar geleden, op de Autosalon van
Genève 1989, onthulde Alfa Romeo tijdens
een speciale persconferentie de ES 30, een
compacte sportauto met de techniek van de
75 V6. De reakties waren zeer verschillend.
De vormgeving mag op z'n minst opvallend
genoemd worden met zijn hoog oplopende
achterkant, zijn zes kleine koplampen en vele
andere details. De totale productie zal beperkt
blijven tot exact 1000 stuks. De naam is in
middels veranderd in Sprint Zagata (S.Z.). Het
model is namelijk een samenwerkingsprojekt
tussen Alfa Romeo Stile en Carrozzeria Zaga
to. Zagato is zelfs de producent van de S.Z.
Op 1 mei zal het eerste exemplaar in ons land
worden afgeleverd. Er worden in totaal dertig
auto's van dit type in Nederland verwacht
voor een verkoopprijs van f.185.000, Het is
duidelijk dat de S.Z. uitsluitend door verzame
laars zal worden gekocht. Alfa heeft daar een
voldoende aantal liefhebbers voor. Alfa Ro
meo Nederland heeft zelfs 38 kandidaten
moeten afwijzen. De prestaties en wegligging
zijn te vergelijken met die van een wedstrijd
wagen, waarvan veel technische zaken wer
den overgenomen. Het chassis is ondermeer
gemaakt van composiet-materiaal. De rij-
hoogte van de auto in instelbaar voor een ge
lijkblijvende wegligging op alle soorten weg
dek.
Het dashboard is opgebouwd uit een nog niet
eerder gebruikte combinatie van leer en
koolstofvezel. Een groot aantal klokken en
klokjes geven de nodige informatie maar
schapen bovendien een echte racesfeer. De
Alfa S.Z. biedt plaats aan twee personen die
in anatomisch gevormde stoelen plaatsne
men, overtrokken met Connolly leer. Ondanks
het sportieve karakter van de auto, komt het
interieur bijzonder gedistingeerd en verfijnd
over. De auto is helemaal niet kaal. Standaard
is bijvoorbeeld airconditioning, terwijl de zijrui
ten en spiegels elektrisch bediend kunnen
worden. De portieren worden centraal ver
grendeld.
De lichtmetalen 3 liter V6 motor, ondermeer
bekend uit de Alfa 75, staat in lengterichting
voorin. Zoals het een echte Alfa betaamt is
deze krachtbron via een transaxle verbonden
met de vijfversnellingsbak die tussen de ach
terwielen is geplaatst. Bij een toerental van
6200 wordt het maximale vermogen van 210
pk op de achterwielen losgelaten. Het maxi
male koppel bedraagt 245 Nm en is al bij
4500 tr/min volledig beschikbaar. Dat deze
gestroomlijnde bolide tot topprestaties in
staat is, moge duidelijk zijn. De Alfa S.Z. met
een gewicht van 1260 kg haalt een top van
245 km/u en weet binnen 7 seconden vanuit
stilstand 100 km/u op zijn teller aan te wijzen.
De auto voldoet overigens volledig aan de
US'83- norm. De tien-gaats lichtmetalen wie
len zijn achter voorzien van 225/20 ZR 16
banden van het nieuwste type Pireli P Zero.
Voor zijn dezelfde exemplaren echter van de
maat 205/55 gemonteerd. De Alfa S.Z. is een
auto die rechtstreeks naar de liefhebber toe
gaat, zoals dat enkele jaren terug bijvoorbeeld
met de Porsche 959 het geval was. De echte
fanaat zal er ook daadwerkelijk mee gaan rij
den. Daarom zullen we met 30 exemplaren in
het hele land de S.Z. van Alfa Romeo heel af
en toe eens tegenkomen.