Autobranche biedt volop kansen voor jongeren Als je niet wordt overtuigd door al z'n extra's, hebben we nog een argument: m Auto-Poppe Walcheren B.V CASTEL AUTOSCHADE v.a. f 85,- aana REN de Polo Fox kost maar f19.995,-. Autobedrijf van Liere steekt Dauwendaele 3 in het nieuw ie anders? Passend Leerovereenkomst Wie de naam Clio hoort en een beetje thuis is in de Griek se oudheid, denkt meteen aan de godin van de geschiedenis en het heldendicht, Kleio, dochter van Zeus en de zuster van Apollo. Renault geeft ech ter deze aanduiding aan zijn nieuwe kleine auto, waardoor het merk nu definitief van ge talsaanduidingen voor haar modellen afstapt. De naam straalt, volgens uitgebreid on derzoek, jeudigheid en sympa thie uit en is in alle talen makkelijk uitspreekbaar. Het model vervangt voor een be langrijk deel de Renault 5 waarvan er sinds 1972 ruim 8,3 miljoen werden geprodu ceerd. De auto is echter totaal nieuw en zal in juni op de Franse markt worden geïntro duceerd. De Renault Clio is vanaf november bij de Neder landse dealers te bewonderen. Design Automaat Deelbaar Herstel van alle autoschade Moderne autospuiterij en plaatwerkerij. Herstel roestschade Taxatie en schadebemiddeling EERSTE ZEEUWSE AUTOGARAGE BLAAS AUTOBEDRIJF "BRITANNIA" B.V. OPEN DAG OPLEIDINGSCENTRUM MOTORVOERTUIGEN Voor diegene die meer willen weten over de opleidingsmogelijkheden met betrekking tot de auto- of tweewielerbranche, is er op vrij dag 15 juni een open dag in het Opleidings centrum Motorvoertuigen aan de Arnestein- weg 20 in Middelburg. Zowel ouders als toe komstige leerlingen kunnen van 14 tot 20.30 uur bij een aantal deskundigen de benodigde informatie inwinnen over dit onderwerp. Volgens ingewijden biedt werken in de auto- of tweewielerbranche nog ruimschoots toe komstmogelijkheden. Reden hiervoor is het tekort aan voldoende vakbekwame mensen dat dreigt te ontstaan. Hoewel er steeds ho gere eisen aan die vakmensen worden gesteld, is daar via de juiste opleiding ruim schoots aan te voldoen. Met name de toene mende elektronica in auto's en motorfietsen stelt hogere eisen aan de vakman en dus ook aan de opleidingen. Om het garagebedrijf op langere termijn te kunnen continueren is de instroom van jongeren van groot belang voor de branche. In verband met de toenemende specialisatie zijn er nogal wat opleidingen voor de auto branche: hulpmonteur en monteur voor personen- en bedrijfsauto's, revisie monteur, auto-elektriciën, monteur dieselmotoren en magazijnmedewerker. „Een passende vak opleiding voor de schoolverlater en her- en bij scholing voor de reeds werkzame monteur is buitengewoon belangrijk", stelt regioconsu lent C. van Hoogenhuizen van het INNOVAM. „Wij richten onze aandacht daarbij voor een belangrijk deel op de opleidingen voor jonge ren. Belangrijk daarbij is, dat het gaat om be roepen die je niet in de schoolbanken leert. Praktijkervaring speelt een belangrijke rol, juist vanwege de snelle ontwikkelingen in deze sector". De opleidingen zijn daarom gebaseerd op een leerovereenkomst. Deze wordt met een auto- of tweewielerbedrijf aangegaan. De leerling die als werknemer met een arbeidscontract bij een bedrijf in dienst treedt, krijgt tijdens het werk de gelegenheid een praktijkopleiding te volgen onder leiding van een leermeester. De praktijkervaringen worden aangevuld met de theorie die bij het betreffende beroep hoort. Deze theorie wordt voor deze regio gegeven op de Streekschool Zeeland. Het derde zaalvoetbalteam van F.C. Dauwendaele is van een nieuwe outfit voorzien door Autobedrijf Leo van Liere. RC. Dauwendaele 3 heeft dit seizoen het kampioenschap behaald in de vierde klasse afdeling Middelburg. Op de foto vlnr staand: R. Reinhoudt (verzorger), R. de Nooijer, L. Kroon, M. Bak, W. de Keuning (leider), zittend vlnr R. Leijnse, A. Schaalje, J. Stoffels, G. Breuer. Renault Clio, zet succes voort De Clio is met een lengte van 3,70 meter net iets langer dan zijn voorganger. Net als de Re nault 5 komt de auto in het drukbevochten l2/B2-segment, op dit moment goed voor 27% van de totale autoverkopen in Europa. Doordat de Clio net iets hoger in de markt zit, dan de Renault 5, zal voorlopig de 5 Campus nog op het programma blijven. Renault heeft op het gebied van kleine auto's veel naam gemaakt. De Renault 4 was uniek in zijn soort. Een kleine, lichte auto met voor wielaandrijving en een omhoogscharnierende vijfde deur. De Renault 5 zette in 1972 een nieuwe standaard. Het was een compacte au to met uitstekende kwaliteiten voor de grote weg, een combinatie die voorheen nog niet vertoond was. Ook met de Clio neemt het Franse merk weer een voorsprong, vooral op het gebied van binnenruimte, comfort en weg gedrag. Het uiterlijk en het interieur van de Clio werd volledig door Renault Design ontworpen. Er is een keuze te maken uit een drie- of vijfdeurs carrosserie en natuurlijk een reeks motoren en uitrustingsniveau's. De auto ziet er jong en fris uit en heeft de typische Renault neus met het bekende embleem in het midden. Heel kenmerkend zijn de licht uitgebouwde achter spatborden, die de auto een kort en gedron gen uiterlijk geven. Een brede, bolle achterklep geeft een zeer ruime toegang tot de bagage ruimte. Op het gebied van kwaliteit is natuur lijk voortgeborduurd op de ervaring die inmiddels met de Renault 19 is opgedaan. Van de totaal 51 mogelijke versies, komen er 14 naar ons land. De basis 1,1 liter krachtbron zonder katalysator wordt alleen in de Bestel geleverd. Verder beschikken alle benzinemoto ren over mono-point injectie en een geregelde driewegkatalysator. De sportieve 16-klepper echter heeft multi-point inspuiting. De basismotor wordt een nieuwe Energy- variant met een inhoud van 1171 cc en een vermogen van 60 pk. De uit de 19 bekende 1.4 liter Energy krachtbron komt er nu einde lijk met katalysator en levert 80 pk. De beken de 1.7 liter krachtbron werd iets gewijzigd en heeft nu en inhoud van 1794 cc en levert 95 pk. De nieuwe 1.9 liter dieselmotor zal ook zijn plaats in de Clio krijgen. De snelle 16V zal het met 136 pk moeten doen. Renault kent bij de Clio vijf uitrustingsniveau's te beginnen met de RL waarin alle noodzake lijke details zijn ondergebracht. De RN is wat completer, terwijl de RT de zeer verwende au tomobilist tegemoet komt. In april 1991 komt ook de Baccara die voorzien van lederen be kleding, stuurbekrachtiging, een radio Re nault, verwarmde voorstoelen en vele andere aantrekkelijke zaken de werkelijk top wordt. Natuurlijk heeft de 16V zijn eigen sportieve uitmonstering. Zeer interessant is de komst van een nieuwe automaat in combinatie met de 1.4 liter Energy-motor. Het gaat namelijk om een ge modificeerde versie van de vierversnellingsau- tomaat die vorig jaar in de 25 en 21 werd gelanceerd. In Nederland zal de automaat be schikbaar zijn voor de RN, RT en Baccara. Renault.biedt voor de meeste Clio modellen een uitgebreide lijst opties zoals ABS (op de 1.8 motor en 16V), stuurbekrachtiging (niet bij 1.2 motor), een radio Renault, elektrisch ver warmde en verstelbare buitenspiegels, ver warmde voorstoelen en een inbraak-alarm. Ook komt er weer een comfortpakket met centrale portierver grendeling met afstandbe diening en elektrisch bediende portierruiten. De Clio RN is hiermee uit te rusten, terwijl de RT en 16V hiervan standaard worden voor zien. Alle Renault Clio's worden met een wis/was- instaliatie op de achterruit uitgerust, terwijl een deelbaar neerklapbare achterbank vanaf de RT standaard is. Over de prijzen van de Clio valt nu nog weinig te zeggen, alhoewel mak kelijk voorspelbaar is dat ze wat hoger zullen uitvallen dan van de huidige 5. Begin juni mo gen we voor het eerst met de auto in Frankrijk rijden. De Polo Fox is een echte Volkswagen met alle daarbij behorende zekerheden. En... met heel veel extra accessoires. Zoals onder andere groen warmtewerend glas, grille met dubbele koplampen, bekleed comfort-stuurwiel, tunnelconsole en een interval scha kêlaar met wis/was automaat. Mocht dit alles je nou niet interesseren (we kunnen 't ons nauwelijks voorstellen) dan is er altijd nog zijn prijs waar je voor warm zult lopen. Je rijdt namelijk al in 'n Polo Fox Coupé of een Polo Fox 3-deurs voor 't bescheiden bedrag van f19.995.-. Allebei zijn ze voorzien van 'n 1.3-liter- injectiemotor (55 PK/40 kW) met geregel de katalysator. Nog meer weten? Maak dan binnenkort een allesonthullende proefrit Er is al een Pölo vanaf f19.395,-. MET KATALYSATOR Polo f 19.395.-. Polo Fox f19.995.-. Polo Jeton 120.390.-. Voorgaande modellen zijn leverbaar als Coupé of 3-deurs. Polo Van f16.341. Prijzen zijn 'vanaf-pnjzen inclusief BTW exclusief afleveringskosten Wijzigingen voorbehouden GILDEWEG 22 VLISSINGEN— TEL. 01184-19610 Q (ty HET KENMERK VOOR VAKWERK OUDE VEERSEWEG 22 MIDDELBURG TEL. 01180-27261 Mag u raden: welke garage zet voor zo'n prijs een nieuwe band onder uw Fiat? Wat moet een ander onder uw auto als u bij de Fiat garage voor zo'n scherpe prijs een nieuwe band hebt? Voor een Pirelli 135 SR 13 P4 TT (Fiat Panda) specifieke Fiat know-how vaste cn zeer scherpe prijzen originele Fiat onderdelen vakkundig opgeleide monteurs klaar terwijl u wacht betaalt u slechts f 85,- incl. BTW en montage. En da's maar één voorbeeld. Vergelijkt u die prijs maar 's met die van een ander. Daar komt nog bij dat niemand uw Fiat beter kent dan een Fiat monteur. En ook bij uw Fiat garage geldt: klaar terwijl u wacht. Dus niks namaak. Reken maar. Want er gaat niets boven een origineel Fiat onderdeel. MIDDELBURG. HERCULESWEG 12. INDUSTRIETERREIN ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18 VLISSINGEN. INDUSTRIEWEG 19. TEL. 01184 - 1 77 36

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 19