Autobranche biedt volop
kansen voor jongeren
Als je niet wordt
overtuigd door al z'n
extra's, hebben we
nog een argument:
m
Auto-Poppe Walcheren B.V
CASTEL AUTOSCHADE
v.a. f 85,-
aana
REN
de Polo Fox kost maar f19.995,-.
Autobedrijf van Liere
steekt Dauwendaele 3
in het nieuw
ie anders?
Passend
Leerovereenkomst
Wie de naam Clio hoort en
een beetje thuis is in de Griek
se oudheid, denkt meteen aan
de godin van de geschiedenis
en het heldendicht, Kleio,
dochter van Zeus en de zuster
van Apollo. Renault geeft ech
ter deze aanduiding aan zijn
nieuwe kleine auto, waardoor
het merk nu definitief van ge
talsaanduidingen voor haar
modellen afstapt. De naam
straalt, volgens uitgebreid on
derzoek, jeudigheid en sympa
thie uit en is in alle talen
makkelijk uitspreekbaar. Het
model vervangt voor een be
langrijk deel de Renault 5
waarvan er sinds 1972 ruim
8,3 miljoen werden geprodu
ceerd. De auto is echter totaal
nieuw en zal in juni op de
Franse markt worden geïntro
duceerd. De Renault Clio is
vanaf november bij de Neder
landse dealers te bewonderen.
Design
Automaat
Deelbaar
Herstel van alle autoschade Moderne autospuiterij en
plaatwerkerij. Herstel roestschade
Taxatie en schadebemiddeling
EERSTE ZEEUWSE
AUTOGARAGE BLAAS
AUTOBEDRIJF
"BRITANNIA" B.V.
OPEN DAG OPLEIDINGSCENTRUM MOTORVOERTUIGEN
Voor diegene die meer willen weten over de
opleidingsmogelijkheden met betrekking tot
de auto- of tweewielerbranche, is er op vrij
dag 15 juni een open dag in het Opleidings
centrum Motorvoertuigen aan de Arnestein-
weg 20 in Middelburg. Zowel ouders als toe
komstige leerlingen kunnen van 14 tot 20.30
uur bij een aantal deskundigen de benodigde
informatie inwinnen over dit onderwerp.
Volgens ingewijden biedt werken in de auto-
of tweewielerbranche nog ruimschoots toe
komstmogelijkheden. Reden hiervoor is het
tekort aan voldoende vakbekwame mensen
dat dreigt te ontstaan. Hoewel er steeds ho
gere eisen aan die vakmensen worden
gesteld, is daar via de juiste opleiding ruim
schoots aan te voldoen. Met name de toene
mende elektronica in auto's en motorfietsen
stelt hogere eisen aan de vakman en dus ook
aan de opleidingen. Om het garagebedrijf op
langere termijn te kunnen continueren is de
instroom van jongeren van groot belang voor
de branche.
In verband met de toenemende specialisatie
zijn er nogal wat opleidingen voor de auto
branche: hulpmonteur en monteur voor
personen- en bedrijfsauto's, revisie monteur,
auto-elektriciën, monteur dieselmotoren en
magazijnmedewerker. „Een passende vak
opleiding voor de schoolverlater en her- en bij
scholing voor de reeds werkzame monteur is
buitengewoon belangrijk", stelt regioconsu
lent C. van Hoogenhuizen van het INNOVAM.
„Wij richten onze aandacht daarbij voor een
belangrijk deel op de opleidingen voor jonge
ren. Belangrijk daarbij is, dat het gaat om be
roepen die je niet in de schoolbanken leert.
Praktijkervaring speelt een belangrijke rol, juist
vanwege de snelle ontwikkelingen in deze
sector".
De opleidingen zijn daarom gebaseerd op een
leerovereenkomst. Deze wordt met een auto-
of tweewielerbedrijf aangegaan. De leerling
die als werknemer met een arbeidscontract bij
een bedrijf in dienst treedt, krijgt tijdens het
werk de gelegenheid een praktijkopleiding te
volgen onder leiding van een leermeester. De
praktijkervaringen worden aangevuld met de
theorie die bij het betreffende beroep hoort.
Deze theorie wordt voor deze regio gegeven
op de Streekschool Zeeland.
Het derde zaalvoetbalteam van F.C. Dauwendaele is
van een nieuwe outfit voorzien door Autobedrijf Leo
van Liere. RC. Dauwendaele 3 heeft dit seizoen het
kampioenschap behaald in de vierde klasse afdeling
Middelburg. Op de foto vlnr staand: R. Reinhoudt
(verzorger), R. de Nooijer, L. Kroon, M. Bak, W. de
Keuning (leider), zittend vlnr R. Leijnse, A. Schaalje,
J. Stoffels, G. Breuer.
Renault Clio,
zet succes voort
De Clio is met een lengte van 3,70 meter net
iets langer dan zijn voorganger. Net als de Re
nault 5 komt de auto in het drukbevochten
l2/B2-segment, op dit moment goed voor
27% van de totale autoverkopen in Europa.
Doordat de Clio net iets hoger in de markt zit,
dan de Renault 5, zal voorlopig de 5 Campus
nog op het programma blijven.
Renault heeft op het gebied van kleine auto's
veel naam gemaakt. De Renault 4 was uniek
in zijn soort. Een kleine, lichte auto met voor
wielaandrijving en een omhoogscharnierende
vijfde deur. De Renault 5 zette in 1972 een
nieuwe standaard. Het was een compacte au
to met uitstekende kwaliteiten voor de grote
weg, een combinatie die voorheen nog niet
vertoond was. Ook met de Clio neemt het
Franse merk weer een voorsprong, vooral op
het gebied van binnenruimte, comfort en weg
gedrag.
Het uiterlijk en het interieur van de Clio werd
volledig door Renault Design ontworpen. Er is
een keuze te maken uit een drie- of vijfdeurs
carrosserie en natuurlijk een reeks motoren en
uitrustingsniveau's. De auto ziet er jong en
fris uit en heeft de typische Renault neus met
het bekende embleem in het midden. Heel
kenmerkend zijn de licht uitgebouwde achter
spatborden, die de auto een kort en gedron
gen uiterlijk geven. Een brede, bolle achterklep
geeft een zeer ruime toegang tot de bagage
ruimte. Op het gebied van kwaliteit is natuur
lijk voortgeborduurd op de ervaring die
inmiddels met de Renault 19 is opgedaan.
Van de totaal 51 mogelijke versies, komen er
14 naar ons land. De basis 1,1 liter krachtbron
zonder katalysator wordt alleen in de Bestel
geleverd. Verder beschikken alle benzinemoto
ren over mono-point injectie en een geregelde
driewegkatalysator. De sportieve 16-klepper
echter heeft multi-point inspuiting.
De basismotor wordt een nieuwe Energy-
variant met een inhoud van 1171 cc en een
vermogen van 60 pk. De uit de 19 bekende
1.4 liter Energy krachtbron komt er nu einde
lijk met katalysator en levert 80 pk. De beken
de 1.7 liter krachtbron werd iets gewijzigd en
heeft nu en inhoud van 1794 cc en levert 95
pk. De nieuwe 1.9 liter dieselmotor zal ook zijn
plaats in de Clio krijgen. De snelle 16V zal het
met 136 pk moeten doen.
Renault kent bij de Clio vijf uitrustingsniveau's
te beginnen met de RL waarin alle noodzake
lijke details zijn ondergebracht. De RN is wat
completer, terwijl de RT de zeer verwende au
tomobilist tegemoet komt. In april 1991 komt
ook de Baccara die voorzien van lederen be
kleding, stuurbekrachtiging, een radio Re
nault, verwarmde voorstoelen en vele andere
aantrekkelijke zaken de werkelijk top wordt.
Natuurlijk heeft de 16V zijn eigen sportieve
uitmonstering.
Zeer interessant is de komst van een nieuwe
automaat in combinatie met de 1.4 liter
Energy-motor. Het gaat namelijk om een ge
modificeerde versie van de vierversnellingsau-
tomaat die vorig jaar in de 25 en 21 werd
gelanceerd. In Nederland zal de automaat be
schikbaar zijn voor de RN, RT en Baccara.
Renault.biedt voor de meeste Clio modellen
een uitgebreide lijst opties zoals ABS (op de
1.8 motor en 16V), stuurbekrachtiging (niet bij
1.2 motor), een radio Renault, elektrisch ver
warmde en verstelbare buitenspiegels, ver
warmde voorstoelen en een inbraak-alarm.
Ook komt er weer een comfortpakket met
centrale portierver grendeling met afstandbe
diening en elektrisch bediende portierruiten.
De Clio RN is hiermee uit te rusten, terwijl de
RT en 16V hiervan standaard worden voor
zien.
Alle Renault Clio's worden met een wis/was-
instaliatie op de achterruit uitgerust, terwijl
een deelbaar neerklapbare achterbank vanaf
de RT standaard is. Over de prijzen van de Clio
valt nu nog weinig te zeggen, alhoewel mak
kelijk voorspelbaar is dat ze wat hoger zullen
uitvallen dan van de huidige 5. Begin juni mo
gen we voor het eerst met de auto in Frankrijk
rijden.
De Polo Fox is een echte Volkswagen
met alle daarbij behorende zekerheden.
En... met heel veel extra accessoires.
Zoals onder andere groen warmtewerend
glas, grille met dubbele koplampen,
bekleed comfort-stuurwiel, tunnelconsole
en een interval scha kêlaar met wis/was
automaat.
Mocht dit alles je nou niet interesseren
(we kunnen 't ons nauwelijks voorstellen)
dan is er altijd nog zijn prijs waar je voor
warm zult lopen.
Je rijdt namelijk al in 'n Polo Fox Coupé
of een Polo Fox 3-deurs voor 't bescheiden
bedrag van f19.995.-.
Allebei zijn ze voorzien van 'n 1.3-liter-
injectiemotor (55 PK/40 kW) met geregel
de katalysator. Nog meer weten?
Maak dan binnenkort een allesonthullende
proefrit Er is al een Pölo vanaf f19.395,-.
MET KATALYSATOR
Polo f 19.395.-. Polo Fox f19.995.-. Polo Jeton 120.390.-. Voorgaande modellen zijn leverbaar als Coupé of 3-deurs. Polo Van f16.341.
Prijzen zijn 'vanaf-pnjzen inclusief BTW exclusief afleveringskosten Wijzigingen voorbehouden
GILDEWEG 22 VLISSINGEN— TEL. 01184-19610
Q (ty
HET KENMERK
VOOR VAKWERK
OUDE VEERSEWEG 22
MIDDELBURG
TEL. 01180-27261
Mag u raden:
welke garage
zet voor zo'n
prijs een nieuwe
band onder
uw Fiat?
Wat moet een ander onder uw
auto als u bij de Fiat garage voor
zo'n scherpe prijs een nieuwe
band hebt? Voor een Pirelli
135 SR 13 P4 TT (Fiat Panda)
specifieke Fiat know-how
vaste cn zeer scherpe prijzen
originele Fiat onderdelen
vakkundig opgeleide monteurs
klaar terwijl u wacht
betaalt u slechts f 85,- incl. BTW
en montage. En da's maar één
voorbeeld. Vergelijkt u die prijs
maar 's met die van een ander.
Daar komt nog bij dat niemand
uw Fiat beter kent dan een
Fiat monteur. En ook bij uw Fiat
garage geldt: klaar terwijl u
wacht. Dus niks namaak. Reken
maar. Want er gaat niets boven
een origineel Fiat onderdeel.
MIDDELBURG. HERCULESWEG 12. INDUSTRIETERREIN
ARNESTEIN), TEL. 01180 -1 29 18
VLISSINGEN. INDUSTRIEWEG 19.
TEL. 01184 - 1 77 36