Lease een
klassieker
of oldtimer
Renault Alpine:
een berg van een auto
Belangrijke uitbreiding
Alfa 75
*1
Detailwijzigingen Mazda 626
PZC WEEKBLADEN
INHOUD
Deze Autokrant Extra is stevig
gevuld met nieuws en achter
gronden uit de autowereld.
Samenstelling en redaktie:
A. de Buck, Auto-Poppe Wal
cheren BV,
P. Goedbloed, Autobedrijf
Goedbloed,
Th. Louisse, Louisse Auto BV
A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen
BV,
J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal,
J. Richter, Autobedrijf Van
Fraassen.
A. Schout, Mira Auto-shop.
Redactie: Tony Vos
Eindredactie A. Hanneman.
Informatie over advertenties:
01184-84000.
Deze Autokrant is een uitgave
van PZC-Weekbladen.
Tweede jaargang, nummer 9
Nieuw segment
Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger
Demping
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 13 juni 1990
Nog geen tien jaar geleden mochten we in Eu
ropa voor het eerst kennismaken met Hyun
dai. Vanwege een nauwe verwantschap met
Mitsubishi vertoonden en vertonen de meeste
auto's van dit Koreaanse merk technisch veel
overeenkomsten met vooral de Colt en Lan
cer. Hyundai is echter van een imago-loos
merkje uit een ver land opgeklommen tot een
producent die meetelt in de wereld.
Wat produktie-aantallen betreft kan het merk
zich meten met toppers als Mercedes en
BMW. Hyundai heeft nu ook zijn eigen koers
gekozen en zal binnenkort met eigen motoren
komen. We maken op dit moment een duide
lijke opbouw van een compleet programma
mee. De nieuwste telg is de Scoupe, waarmee
Hyundai een nieuw segment heeft gecreeerd.
Alhoewel op de auto zelf het accent op de let
ter "e" ontbreekt, wil de importeur dat de
naam als "Skoepee" wordt uitgesproken. Het
is natuurlijk een afgeleide van het woord cou
pé, maar bovendien een woordspeling op het
Amerikaanse 'scoop' die ontdekking be
tekent.
De nieuwe auto oogt
bijzonder geslaagd. Het
gaat om een tweedeurs
coupé op basis van de
huidige Pony/Excel-reeks.
Onderhuids is daarom
veel vergelijkbaar.
Natuurlijk wordt de
Scoupe alleen geleverd
met de 1.5 liter multi
point injectiemotor die
een vermogen levert
van 85 pk. Hyundai wil
met de nieuweling
geen concurrentie bieden
aan het snelle GTi-
circus, maar heeft een
nieuw marktsegment
gecreerd. Of liever gezegd
een vergeten mark-
HYUNDAI SCOUPE GS
Alfa Romeo biedt met de 33, 75 en 164 een
rijke sortering in vrijwel alle prijsklassen. Alfa
introduceert van zijn middelste model, de 75,
twee nieuwe versies aan weerszijden van de
totale range. Nieuw is de 1.6 I.E.. De in leng
terichting voorin geplaatste 1.6 liter motor is
voorzien van een Bosch ML 4.1 Motronic
elektronische brandstof-injectie en ontste
king. Dit biedt de mogelijkheid voor montage
van een geregelde driewegkatalysator, waar
mee aan de USA-norm wordt voldaan. De
krachtbron levert met deze voorzieningen 106
pk die bij 6000 tr/min volledig beschikbaar
zijn. De auto is net als de Twin Spark uitste
kend geisoleerd, waarbij echter het typische
Alfa-geluid niet verloren is gegaan.
I
De prestaties zijn tevens een Alfa waardig. De
auto haalt een top van 180 km/u en weet van
uit stilstand de 100 km/u in 11,3 seconden te
behalen. De auto is ook alles behalve kaal van
uitrusting met in hoogte en diepte instelbaar
stuurwiel, getint glas, een toerenteller, digitaal
klokje, elektrisch bediende voorportierruiten
segment nieuw leven
ingeblazen. Denk maar
eens aan het verleden
toen auto's als de Peu-
en centraie vergrendeling. Dit alles wordt aan
geboden tegen een aantrekkelijke prijs van
f.33.790,
De top van het 75-programma heeft ook een
wijziging ondergaan. De 3.0 V6 America is
vervangen door de Quadrifoglio. Het motor
vermogen is van 180 pk gebracht op 192 bij
6000 tr/min. De auto is voortaan alleen lever
baar met een katalysator. De schokdempers
werden voor en achter iets harder afgesteld
om een maximum aan dynamiek en sportivi
teit te bieden. Ook de prestaties zijn nog iets
verbeterd. De 75 Quadrifoglio haalt een top
van 222 km/u en weet in 7,5 seconden de
100 km/u te halen. De auto beschikt stan
daard over velours bekleding, getint glas, elek
trische voorportierruiten, centrale
vergrendeling, sperdifferentieel, lichtmetalen
wielen en koplampsproeiers. Tegen meerprijs
is de auto te voorzien van airconditioning en
een elektrisch schuifdak. De prijs is vast
gesteld op f.57.750, Beide nieuwe versies
van de Alfa 75 zullen het succes van het merk
alleen maar vergroten.
De Mazda 626 die in vier verschillende car-
rosserievormen verkrijgbaar is, heeft voor
1990 diverse detailwijzigingen ondergaan. De
ruitomlijsting wordt voortaan in zwart uitge
voerd, terwijl de deurgrepen zijn meegespo-
ten in de carrosseriekleur. Ook de grille
onderging een lichte wijziging. Tussen de ach
terlichten zit een in dezelfde kleur doorlopen
de reflector. Alle GLX-modellen beschikken
over nieuwe, sportieve wielplaten. De Mazda
626 Wagon heeft standaard een dakreling.
Ook technisch werd het een en ander aan de
626 verbeterd. Door de motorophanging en
het uitlaatsysteem te wijzigen werd de auto
stiller en comfortabeler. Het programma ben
zinemotoren bestaat uit de 2 liter en 2,2 liter
12-kleppen injectie en de 2 liter 16-klepper.
De bekende 1.8 liter krachtbron heeft nu drie
kleppen per cylinder, wat te merken is in een
hoger vermogen en een verbeterde souplesse.
Tegen meerprijs is de 626 verkrijgbaar met
een viertraps automaat, op de sedan en
hatchback in combinatie met alle benzinemo
toren en op de coupé alleen als 2,2 liter. Na
tuurlijk pakte Mazda het interieur aan waarin
we ondermeer nieuwe bekledingsstoffen aan
treffen. Het uitrustingsniveau werd op alle
fronten verbeterd. De 626 beschikt onder
meer over een compleet voorbedradings-
systeem, een antenne en twee 25 Watt
luidsprekers. Standaard worden alle versies
geleverd met een vijfversnellingsbak.
De basis 1.8 liter krachtbron heeft een ongere
gelde katalysator en is leverbaar als DX (se
dan), LX en GLX in de hatchback en sedan
uitvoering. De 2 en 2,2 liter motoren zijn er in
combinatie met de LX- en GLX-uitrusting. De
2.2 liter motor wordt geleverd in combinatie
met stuurbekrachtiging.
Uitvoeringen met vierwielaandrijving en vier-
wielbesturing worden in de tweede helft van
dit jaar aan het programma toegevoegd.
Korea aan zet
geot 204/304 coupé, Fiat 850 coupé en Re
nault Caravelle erg populair waren. Allemaal
sportief ogende auto's met een redelijke mo
torisering, maar tegen een betaalbare prijs.
Voor het ontwerp werd door Hyundai de hulp
ingeroepen van Ital Design in Italië. Het resul
taat mag er wezen. De voorkant wordt geken
merkt door een typische Hyundai neus met
de merknaam in de kunststof bumper opge
nomen. De hoge achterkant is voorzien van
een vlotte spoiler en heeft een bagageklep die
tot de bumper opengaat en zo het inladen
zeer makkelijk maakt. De basis GS is al voor
zien van twee buitenspiegels, beschermstrips
op de flanken, keurige wieldoppen en een van
binnenuit te openen bagageklep. Zeer sportief
zijn ook de dubbele uitlaatpijp en de iets uitge
bouwde spatborden. Het geheel ziet er ge
woon goed uit. Tijdens onze eerste
kennismakingsrit mochten we toch al heel
wat bewonderende blikken ontvangen. De
Scoupe is leverbaar in de kleuren zwart, rood,
wit en geel. Vooral die laatste kleur is bijzon
der opvallend en gedurfd.
liter 16-klepper van Hyundai zelf in deze auto
verwachten.
Het moge duidelijk zijn dat Hyundai met de
Scoupe een prima image-maker op de markt
heeft gebracht tegen een bijzonder gunstig ta
rief. De door ons gereden GS mag alles behal
ve kaal genoemd worden. De auto kost
f.26.995,=. Dezelfde auto kan ook met een
viertraps automaat worden uitgerust en kost
dan f.29.895, Deze automaat biedt boven
dien de keuze uit een power-en economy-
stand. De GT en GTX zijn technisch identiek
aan de GS, maar bieden een nog completere
uitrusting met voor de GT elektrisch verstel
en in de carrosseriekleur gespoten bui
tenspiegels, elektrisch bediende portierruiten,
getint glas, een radio/cassetterecorder en luxe
bekleding op sportievere stoelen. De meerprijs
is gering, waardoor de GT kan worden aange
boden voor f.28.995,=. Tot slot is er dan de
GTX als topmodel. Deze auto biedt bovendien
185-60 R14 banden, stuurbekrachtiging, licht
metalen velgen en een verstelbare stuurkolom
voor f.30.995,
Vanwege vormgeving, prijsstelling en uit
rusting is de Hyundai Scoupe een unieke auto
op de Nederlandse markt. Na lang turen in de
prijslijsten van andere merken is eigenlijk geen
concurrent te noemen. Hyundai neemt met
deze auto een geheel eigen plaats in. De
Scoupe zal het merk veel goed doen. Naar
verwachting zullen er jaarlijks zo'n 900 stuks
van deze auto worden verkocht, maar wie
weet worden het er veel meer, de auto heeft
er de kwaliteiten voor in huis.
Het interieur van de Scoupe is ook in basisuit-
gave bijzonder compleet te noemen. Stan
daard zijn een toerenteller, een deelbaar
neerklapbare achterbank, verstelbare hoofd
steunen, een digitaal klokje, portierbakken, re
gelbare dashboardverlichting en radio
voorbereiding met 4 speakers en een antenne.
De Scoupe ziet er verzorgd uit met nette be
kleding op de uitstekend zittende stoelen.
De deurpanelen zijn gedeeltelijk met velours
overtrokken. Het dashboard is niet spannend
van vormgeving, maar biedt veel bedienings
gemak en is overzichtelijk. Ondanks het feit
dat deze nieuwe Hyundai-telg een coupé is,
biedt de auto een behoorlijke ruimte achterin,
zodat vier volwassenen een heel redelijk on
derkomen zullen vinden.
De Hyundai is een bijzonder prettig en makke
lijk te rijden auto. De injectiemotor zorgt voor
goede prestaties zoals een top van 170 km/u.
De rustige 8-kleppenmotor vraagt niet om
veelvuldig schakelen, waardoor de Scoupe
zowel rustig als sportief bereden kan worden.
Dat onderhuids niet exact alles gelijk is aan de
Pony is te merken als met de Scoupe een hob
bel wordt genomen. De Pony wil daar nogal
springerig op reageren, terwijl de demping bij
de Scoupe veel beter is. Ondanks het ontbre
ken van een echt sportieve krachtbron, kan de
auto lekker vlot worden gereden. Overigens
mogen we binnen niet al te lange tijd de 1.6
Hilterman Lease Service, een merkonafhanke-
lijke leasefirma uit Utrecht heeft een nieuwe
service opgezet, het leasen van klassieke au
to's. Het bedrijfsleven wordt zo de mogelijk
heid gegeven auto's uit de jaren vijftig, zestig
of zeventig tegen een aantrekkelijk tarief te rij
den, bijvoorbeeld voor representatieve doel
einden. De kostenpost afschrijving is bij deze
vorm van leasing zeer gering, daar over het al
gemeen over een waardevermeerdering
gesproken kan worden.
In combinatie met een koopoptie kan een der
gelijk leasecontract een interessante beleg
gingsmogelijkheid zijn. De lage oorspronkelijke
kataloguswaarde van de klassieke auto kan
gunstig zijn in verband met de fiscale bijtel
ling. Hilterman biedt bij deze leasevorm dezelf
de service met betrekking tot garanties,
reparaties en onderhoud, vervangend vervoer
en dergelijke als bij 'normale' leasecontracten.
Voor meer informatie: 030-899232.
Het paradepaard van Garage Dijkwel in Vlissingen werd niet zomaar afgegeven. Eigenaar Hans
Dijkwel reed mee, en dat was maar goed ook. Hij zei af en toe hoe hard ik reed en dat was
echt nodig. De Renault Alpine GT6 draait zijn wielen nergens voor om. Als je het gaspedaal
induwt (het leek wel een meter naar beneden te kunnen) komt er alleen een zinnenprikkelende
brom, en verder merk je eigenlijk niets. De auto plakt aan de weg als kauwgom aan je kleren,
het stuur doet alsof je vijftig rijdt in plaats van 150 en zodra je op asfalt rijdt zit je als gegoten
in de sportstoeltjes. Heuveltjes oprijden en bochten nemen heeft ook geen enkel effect.
Na een half uurtje begon ik me pas af te vragen waarom die auto's aan de rechterkant allemaal
zo langzaam reden. Werk in uitvoering ofzo? Neen. De bolide reed gewoon een beetje sneller
dan de 140 die ik dus dacht dat reed. Ik vond het toen ineens niet meer vreemd dat het cijfer
100 ergens links op het snelheidsklokje staat. Ik had bovendien het idee dat de kilometerteller
het af en toe slechts met bloed, zweet en tranen bij kon houden allemaal.
Goed. U bent er inmiddels achter dat een Renault Alpine een erg snelle auto is. Maar snelle
auto's zijn er meer. Het bijzondere van mijn gedistingeerde proefkonijn was dat hij zich ook bij
80 en 120 uitstekend gedroeg. Terwijl de adder bij de meeste sportauto's onder juist dat stukje
gras zit: een nerveus gaspedaal, moeilijk te doseren bovendien, een gestresste rem, een harde
koppeling. Niets van dit alles bij de Renault! Een koppeling als boter, een heel fijn, solide stuur
(speciaal voor de Alpine ontworpen), en bij 6000 toeren heb je echt wel al genoeg vermogen.
Met 156 Pk een top van 235 km/h (praktijk!), en bovendien een stroomlijn waar Kim Basin-
ger jaloers op zou zijn heeft de wagen een enorme flexibiliteit, ook in de vijfde versnelling (geen
overdrive dus).
Over de binnenkant valt ook genoeg te vertellen. Echt Frans zijn de elektrische raampjes en de
speciale Philips-Renault audio-installatie met 6 boxen en een paneel waar een prof-d.j. nog zijn
best op zou moeten doen. Natuurlijk zit er in zo'n wagen een boordcomputertje. Heel handig,
met één schakelaartje te bedienen. Het geeft aan hoeveel liter er nog in de tank zit, hoeveel
kilometer je daarmee nog kunt rijden en meer van die dingen die je in een Alpine beter niet kunt
weten. Even wennen was dat de handrem links zit, rechts is geen plaats vanwege de audio.
De deuren vond ik echt cool. Je druk op het vierkantje van het sleutelgat, naast de deur, en
het portier springt open alsof er een butler achter staat. Verder zijn de ruitenwissers heel apart.
Ze zwaaien allebei tegelijk naar het midden toe, en bij hoge snelheden gaat het water dan in
het midden naar boven toe, en kruipt het niet over de hele ruit naar boven.
Ik heb na afloop gevraagd of hij niet wilde ruilen met mijn Peugeot 205, maar dat vond meneer
Dijkwel niet zo'n goed idee (waarom nou toch niet? 't is toch een leuk wagentje en er zit ook
een radio in!) Wie nu ook meteen een Alpine wil gaan kopen: er worden er zo'n 25 per jaar
verkocht in Nederland, dus een heel exclusief stukje blik. De nieuwe versie die binnenkort uit
komt (en dus gewoon bij garage Dijkwel te bestellen is) heet Le Mans Turbo (oeps!) en kost
ongeveer vijftien nieuwe Lada's (ja u rekent goed. 145.000 gulden om precies te zijn). Slik. Dus
toch maar terug naar m'n eigen wagentje. Caroline