Lease een klassieker of oldtimer Renault Alpine: een berg van een auto Belangrijke uitbreiding Alfa 75 *1 Detailwijzigingen Mazda 626 PZC WEEKBLADEN INHOUD Deze Autokrant Extra is stevig gevuld met nieuws en achter gronden uit de autowereld. Samenstelling en redaktie: A. de Buck, Auto-Poppe Wal cheren BV, P. Goedbloed, Autobedrijf Goedbloed, Th. Louisse, Louisse Auto BV A. Dijkwel, Dijkwel Vlissingen BV, J.A. Cevaal, Autobedrijf Cevaal, J. Richter, Autobedrijf Van Fraassen. A. Schout, Mira Auto-shop. Redactie: Tony Vos Eindredactie A. Hanneman. Informatie over advertenties: 01184-84000. Deze Autokrant is een uitgave van PZC-Weekbladen. Tweede jaargang, nummer 9 Nieuw segment Twee wekelijkse bijlage van De Faam/De Vlissinger Demping DE FAAM - DE VLISSINGER Woensdag 13 juni 1990 Nog geen tien jaar geleden mochten we in Eu ropa voor het eerst kennismaken met Hyun dai. Vanwege een nauwe verwantschap met Mitsubishi vertoonden en vertonen de meeste auto's van dit Koreaanse merk technisch veel overeenkomsten met vooral de Colt en Lan cer. Hyundai is echter van een imago-loos merkje uit een ver land opgeklommen tot een producent die meetelt in de wereld. Wat produktie-aantallen betreft kan het merk zich meten met toppers als Mercedes en BMW. Hyundai heeft nu ook zijn eigen koers gekozen en zal binnenkort met eigen motoren komen. We maken op dit moment een duide lijke opbouw van een compleet programma mee. De nieuwste telg is de Scoupe, waarmee Hyundai een nieuw segment heeft gecreeerd. Alhoewel op de auto zelf het accent op de let ter "e" ontbreekt, wil de importeur dat de naam als "Skoepee" wordt uitgesproken. Het is natuurlijk een afgeleide van het woord cou pé, maar bovendien een woordspeling op het Amerikaanse 'scoop' die ontdekking be tekent. De nieuwe auto oogt bijzonder geslaagd. Het gaat om een tweedeurs coupé op basis van de huidige Pony/Excel-reeks. Onderhuids is daarom veel vergelijkbaar. Natuurlijk wordt de Scoupe alleen geleverd met de 1.5 liter multi point injectiemotor die een vermogen levert van 85 pk. Hyundai wil met de nieuweling geen concurrentie bieden aan het snelle GTi- circus, maar heeft een nieuw marktsegment gecreerd. Of liever gezegd een vergeten mark- HYUNDAI SCOUPE GS Alfa Romeo biedt met de 33, 75 en 164 een rijke sortering in vrijwel alle prijsklassen. Alfa introduceert van zijn middelste model, de 75, twee nieuwe versies aan weerszijden van de totale range. Nieuw is de 1.6 I.E.. De in leng terichting voorin geplaatste 1.6 liter motor is voorzien van een Bosch ML 4.1 Motronic elektronische brandstof-injectie en ontste king. Dit biedt de mogelijkheid voor montage van een geregelde driewegkatalysator, waar mee aan de USA-norm wordt voldaan. De krachtbron levert met deze voorzieningen 106 pk die bij 6000 tr/min volledig beschikbaar zijn. De auto is net als de Twin Spark uitste kend geisoleerd, waarbij echter het typische Alfa-geluid niet verloren is gegaan. I De prestaties zijn tevens een Alfa waardig. De auto haalt een top van 180 km/u en weet van uit stilstand de 100 km/u in 11,3 seconden te behalen. De auto is ook alles behalve kaal van uitrusting met in hoogte en diepte instelbaar stuurwiel, getint glas, een toerenteller, digitaal klokje, elektrisch bediende voorportierruiten segment nieuw leven ingeblazen. Denk maar eens aan het verleden toen auto's als de Peu- en centraie vergrendeling. Dit alles wordt aan geboden tegen een aantrekkelijke prijs van f.33.790, De top van het 75-programma heeft ook een wijziging ondergaan. De 3.0 V6 America is vervangen door de Quadrifoglio. Het motor vermogen is van 180 pk gebracht op 192 bij 6000 tr/min. De auto is voortaan alleen lever baar met een katalysator. De schokdempers werden voor en achter iets harder afgesteld om een maximum aan dynamiek en sportivi teit te bieden. Ook de prestaties zijn nog iets verbeterd. De 75 Quadrifoglio haalt een top van 222 km/u en weet in 7,5 seconden de 100 km/u te halen. De auto beschikt stan daard over velours bekleding, getint glas, elek trische voorportierruiten, centrale vergrendeling, sperdifferentieel, lichtmetalen wielen en koplampsproeiers. Tegen meerprijs is de auto te voorzien van airconditioning en een elektrisch schuifdak. De prijs is vast gesteld op f.57.750, Beide nieuwe versies van de Alfa 75 zullen het succes van het merk alleen maar vergroten. De Mazda 626 die in vier verschillende car- rosserievormen verkrijgbaar is, heeft voor 1990 diverse detailwijzigingen ondergaan. De ruitomlijsting wordt voortaan in zwart uitge voerd, terwijl de deurgrepen zijn meegespo- ten in de carrosseriekleur. Ook de grille onderging een lichte wijziging. Tussen de ach terlichten zit een in dezelfde kleur doorlopen de reflector. Alle GLX-modellen beschikken over nieuwe, sportieve wielplaten. De Mazda 626 Wagon heeft standaard een dakreling. Ook technisch werd het een en ander aan de 626 verbeterd. Door de motorophanging en het uitlaatsysteem te wijzigen werd de auto stiller en comfortabeler. Het programma ben zinemotoren bestaat uit de 2 liter en 2,2 liter 12-kleppen injectie en de 2 liter 16-klepper. De bekende 1.8 liter krachtbron heeft nu drie kleppen per cylinder, wat te merken is in een hoger vermogen en een verbeterde souplesse. Tegen meerprijs is de 626 verkrijgbaar met een viertraps automaat, op de sedan en hatchback in combinatie met alle benzinemo toren en op de coupé alleen als 2,2 liter. Na tuurlijk pakte Mazda het interieur aan waarin we ondermeer nieuwe bekledingsstoffen aan treffen. Het uitrustingsniveau werd op alle fronten verbeterd. De 626 beschikt onder meer over een compleet voorbedradings- systeem, een antenne en twee 25 Watt luidsprekers. Standaard worden alle versies geleverd met een vijfversnellingsbak. De basis 1.8 liter krachtbron heeft een ongere gelde katalysator en is leverbaar als DX (se dan), LX en GLX in de hatchback en sedan uitvoering. De 2 en 2,2 liter motoren zijn er in combinatie met de LX- en GLX-uitrusting. De 2.2 liter motor wordt geleverd in combinatie met stuurbekrachtiging. Uitvoeringen met vierwielaandrijving en vier- wielbesturing worden in de tweede helft van dit jaar aan het programma toegevoegd. Korea aan zet geot 204/304 coupé, Fiat 850 coupé en Re nault Caravelle erg populair waren. Allemaal sportief ogende auto's met een redelijke mo torisering, maar tegen een betaalbare prijs. Voor het ontwerp werd door Hyundai de hulp ingeroepen van Ital Design in Italië. Het resul taat mag er wezen. De voorkant wordt geken merkt door een typische Hyundai neus met de merknaam in de kunststof bumper opge nomen. De hoge achterkant is voorzien van een vlotte spoiler en heeft een bagageklep die tot de bumper opengaat en zo het inladen zeer makkelijk maakt. De basis GS is al voor zien van twee buitenspiegels, beschermstrips op de flanken, keurige wieldoppen en een van binnenuit te openen bagageklep. Zeer sportief zijn ook de dubbele uitlaatpijp en de iets uitge bouwde spatborden. Het geheel ziet er ge woon goed uit. Tijdens onze eerste kennismakingsrit mochten we toch al heel wat bewonderende blikken ontvangen. De Scoupe is leverbaar in de kleuren zwart, rood, wit en geel. Vooral die laatste kleur is bijzon der opvallend en gedurfd. liter 16-klepper van Hyundai zelf in deze auto verwachten. Het moge duidelijk zijn dat Hyundai met de Scoupe een prima image-maker op de markt heeft gebracht tegen een bijzonder gunstig ta rief. De door ons gereden GS mag alles behal ve kaal genoemd worden. De auto kost f.26.995,=. Dezelfde auto kan ook met een viertraps automaat worden uitgerust en kost dan f.29.895, Deze automaat biedt boven dien de keuze uit een power-en economy- stand. De GT en GTX zijn technisch identiek aan de GS, maar bieden een nog completere uitrusting met voor de GT elektrisch verstel en in de carrosseriekleur gespoten bui tenspiegels, elektrisch bediende portierruiten, getint glas, een radio/cassetterecorder en luxe bekleding op sportievere stoelen. De meerprijs is gering, waardoor de GT kan worden aange boden voor f.28.995,=. Tot slot is er dan de GTX als topmodel. Deze auto biedt bovendien 185-60 R14 banden, stuurbekrachtiging, licht metalen velgen en een verstelbare stuurkolom voor f.30.995, Vanwege vormgeving, prijsstelling en uit rusting is de Hyundai Scoupe een unieke auto op de Nederlandse markt. Na lang turen in de prijslijsten van andere merken is eigenlijk geen concurrent te noemen. Hyundai neemt met deze auto een geheel eigen plaats in. De Scoupe zal het merk veel goed doen. Naar verwachting zullen er jaarlijks zo'n 900 stuks van deze auto worden verkocht, maar wie weet worden het er veel meer, de auto heeft er de kwaliteiten voor in huis. Het interieur van de Scoupe is ook in basisuit- gave bijzonder compleet te noemen. Stan daard zijn een toerenteller, een deelbaar neerklapbare achterbank, verstelbare hoofd steunen, een digitaal klokje, portierbakken, re gelbare dashboardverlichting en radio voorbereiding met 4 speakers en een antenne. De Scoupe ziet er verzorgd uit met nette be kleding op de uitstekend zittende stoelen. De deurpanelen zijn gedeeltelijk met velours overtrokken. Het dashboard is niet spannend van vormgeving, maar biedt veel bedienings gemak en is overzichtelijk. Ondanks het feit dat deze nieuwe Hyundai-telg een coupé is, biedt de auto een behoorlijke ruimte achterin, zodat vier volwassenen een heel redelijk on derkomen zullen vinden. De Hyundai is een bijzonder prettig en makke lijk te rijden auto. De injectiemotor zorgt voor goede prestaties zoals een top van 170 km/u. De rustige 8-kleppenmotor vraagt niet om veelvuldig schakelen, waardoor de Scoupe zowel rustig als sportief bereden kan worden. Dat onderhuids niet exact alles gelijk is aan de Pony is te merken als met de Scoupe een hob bel wordt genomen. De Pony wil daar nogal springerig op reageren, terwijl de demping bij de Scoupe veel beter is. Ondanks het ontbre ken van een echt sportieve krachtbron, kan de auto lekker vlot worden gereden. Overigens mogen we binnen niet al te lange tijd de 1.6 Hilterman Lease Service, een merkonafhanke- lijke leasefirma uit Utrecht heeft een nieuwe service opgezet, het leasen van klassieke au to's. Het bedrijfsleven wordt zo de mogelijk heid gegeven auto's uit de jaren vijftig, zestig of zeventig tegen een aantrekkelijk tarief te rij den, bijvoorbeeld voor representatieve doel einden. De kostenpost afschrijving is bij deze vorm van leasing zeer gering, daar over het al gemeen over een waardevermeerdering gesproken kan worden. In combinatie met een koopoptie kan een der gelijk leasecontract een interessante beleg gingsmogelijkheid zijn. De lage oorspronkelijke kataloguswaarde van de klassieke auto kan gunstig zijn in verband met de fiscale bijtel ling. Hilterman biedt bij deze leasevorm dezelf de service met betrekking tot garanties, reparaties en onderhoud, vervangend vervoer en dergelijke als bij 'normale' leasecontracten. Voor meer informatie: 030-899232. Het paradepaard van Garage Dijkwel in Vlissingen werd niet zomaar afgegeven. Eigenaar Hans Dijkwel reed mee, en dat was maar goed ook. Hij zei af en toe hoe hard ik reed en dat was echt nodig. De Renault Alpine GT6 draait zijn wielen nergens voor om. Als je het gaspedaal induwt (het leek wel een meter naar beneden te kunnen) komt er alleen een zinnenprikkelende brom, en verder merk je eigenlijk niets. De auto plakt aan de weg als kauwgom aan je kleren, het stuur doet alsof je vijftig rijdt in plaats van 150 en zodra je op asfalt rijdt zit je als gegoten in de sportstoeltjes. Heuveltjes oprijden en bochten nemen heeft ook geen enkel effect. Na een half uurtje begon ik me pas af te vragen waarom die auto's aan de rechterkant allemaal zo langzaam reden. Werk in uitvoering ofzo? Neen. De bolide reed gewoon een beetje sneller dan de 140 die ik dus dacht dat reed. Ik vond het toen ineens niet meer vreemd dat het cijfer 100 ergens links op het snelheidsklokje staat. Ik had bovendien het idee dat de kilometerteller het af en toe slechts met bloed, zweet en tranen bij kon houden allemaal. Goed. U bent er inmiddels achter dat een Renault Alpine een erg snelle auto is. Maar snelle auto's zijn er meer. Het bijzondere van mijn gedistingeerde proefkonijn was dat hij zich ook bij 80 en 120 uitstekend gedroeg. Terwijl de adder bij de meeste sportauto's onder juist dat stukje gras zit: een nerveus gaspedaal, moeilijk te doseren bovendien, een gestresste rem, een harde koppeling. Niets van dit alles bij de Renault! Een koppeling als boter, een heel fijn, solide stuur (speciaal voor de Alpine ontworpen), en bij 6000 toeren heb je echt wel al genoeg vermogen. Met 156 Pk een top van 235 km/h (praktijk!), en bovendien een stroomlijn waar Kim Basin- ger jaloers op zou zijn heeft de wagen een enorme flexibiliteit, ook in de vijfde versnelling (geen overdrive dus). Over de binnenkant valt ook genoeg te vertellen. Echt Frans zijn de elektrische raampjes en de speciale Philips-Renault audio-installatie met 6 boxen en een paneel waar een prof-d.j. nog zijn best op zou moeten doen. Natuurlijk zit er in zo'n wagen een boordcomputertje. Heel handig, met één schakelaartje te bedienen. Het geeft aan hoeveel liter er nog in de tank zit, hoeveel kilometer je daarmee nog kunt rijden en meer van die dingen die je in een Alpine beter niet kunt weten. Even wennen was dat de handrem links zit, rechts is geen plaats vanwege de audio. De deuren vond ik echt cool. Je druk op het vierkantje van het sleutelgat, naast de deur, en het portier springt open alsof er een butler achter staat. Verder zijn de ruitenwissers heel apart. Ze zwaaien allebei tegelijk naar het midden toe, en bij hoge snelheden gaat het water dan in het midden naar boven toe, en kruipt het niet over de hele ruit naar boven. Ik heb na afloop gevraagd of hij niet wilde ruilen met mijn Peugeot 205, maar dat vond meneer Dijkwel niet zo'n goed idee (waarom nou toch niet? 't is toch een leuk wagentje en er zit ook een radio in!) Wie nu ook meteen een Alpine wil gaan kopen: er worden er zo'n 25 per jaar verkocht in Nederland, dus een heel exclusief stukje blik. De nieuwe versie die binnenkort uit komt (en dus gewoon bij garage Dijkwel te bestellen is) heet Le Mans Turbo (oeps!) en kost ongeveer vijftien nieuwe Lada's (ja u rekent goed. 145.000 gulden om precies te zijn). Slik. Dus toch maar terug naar m'n eigen wagentje. Caroline

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 17