BRUISEND EVENEMENT MET VEEL RANDACTIVITEITEN
23 t/m 25 februari 1990
AMSTERDAM raï
All Terrain Bikes veroveren markt
r
KLAASSEN
TWEEWIELERS
UL IMA
RIJWIEL
éb CENTRALE
RUIME KEUZE IN A.T.B. FIETSEN
^°rwl;GroeP'
Een kwestie
van bekijken
VAN DEN DRIEST
TWEEWIELERS
CY
LTI
]LE
ALTRA MAAKT MEER VAN FIETSEN.
Onbezorgd
fietsplezier
Fa. de PREE ZN.
Seisweg 45-47
Middelburg
01180-14596
CT PINARELLO
TWEEWIELERCENTRUM "ZEELAND"
2e hands fiets of bromfiets
VOLOP BROMFIETS, FIETS ACCESSOIRES
EN HELMEN IN VOORRAAD
FIETS IN BEWEGING
Nieuwe fietsen
Nieuwe materialen
ZOMAAR WAT WETENSWAARD3GHEDEN
Fietsrem
Stuurpen
Kinderzitje
Computer
Lekke banden
Wielbescherming
Als U door de fietsen
de fietsen niet
meer ziet
Stap dan eens bij
Klaassen binnen
Woensdag 21 februari 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
De ATB is, ofwel de All Terrain Bi
kes vormen het segment van de
fietsenmarkt, dat het meest in
beweging is. Naar schatting wer
den er vorig jaar in Nederland
zo'n 150.000 exemplaren
verkocht.
Overigens blijken de ATB's in ons
land lang niet allemaal gebruikt te
worden voor het doel waarvoor
ze eigenlijk zijn ontworpen, het
rijden buiten de verharde paden.
Dit komt simpelweg omdat de
mensen wel gek zijn om hun
mooie nieuwe speeltje vuil te ma
ken in zand en modder.
De stad is terrein genoeg met z'n
stoepen, z'n hekjes, z'n tegelpa
den, z'n paaltjes, z'n tramrails,
z'n bordjes "Fietsers afstappen"
en - de laatste nieuwe - "Slecht
wegdek t.g.v. wortelopgroei"!
Nee, de ATB is gewoon bezig de
plaats van de daagse fiets in te
nemen. En terecht. Want al is de
uitrusting dan niet altijd zoals de
regelneven graag zouden zien, er
zitten wel veel veiliger banden op,
kanjers van remmen, alle ge
wenste versnellingen, en stevig
heid voor Hollandse basketballers
met Hollands welvaren desge
wenst voor op de staruj.
De ontwikkeling op ATB gebied
gaat razendsnel. De meeste mer
ken hebben al een of meerdere
hybride modellen in het assorti
ment opgenomen. Dit zijn als het
ware kruisingen tussen de drie
fietstypes die de laatste jaren
succes geboekt hebben: racefiet
sen, ATB's en randonneurfietsen.
Hybrides hebben ongeveer het
frame van de moderne toerfiets,
maar een flink pakket onderdelen
van de ATB.
De bandenmaat is wisselend, 26
inch (afkomstig van de ATB), of
wat vroeger 28 inch heette, maar
tegenwoordig in millimeters van
de velg aangeduid dient te wor
den. De banddikte zit ergens tus
sen die van de racefiets en de
ATB in, en het profiel kan grof
zijn, als de nadruk op terreinwerk
ligt, of vrijwel glad als snelheid
belangrijk is.
De meeste hybrides zijn kaal als
een racefiets, voldoen dus aan
geen enkel verkeersreglement
(net zoals de racefiets), maar
kunnen 'aangekleed' worden tot
sport-, stads- of vakantiefiets. Zet
er een racestuur op en het is een
professionele cyclecrossfiets.
Monteer bagagedragers voor en
achter en je kunt er de wereld
mee rond.
Een bijzondere primeur komt op
de FietsRAI van een Japans merk
dat in Nederland wordt gemon
teerd. Op deze fiets zit een bij
zonder aandrijfsysteem van
Japans fabrikaat, verpakt in een
Nederlandse ketting kast die stof
en spatwaterdicht is. De kast
omsluit een achterderailleur met
vier versnellingen (uiteraard geïn
dexeerd), en een soort versnel
lingsbak met vijf versnellingen op
de trapas.
De constructie bestaat uit twee
planetaire stelsels (tandwieltjes
die om elkaar draaien als plane
ten rond de zon), zoiets als wat in
een vijf-versnellingsnaaf te vin
den is, maar de versnellingsver
houdingen liggen principieel
anders, stukken beter dan die
van een 5-V naafversnelling. In
totaal heeft deze overbrenging
dus rekenkundig 20 versnellin
gen, maar daar zitten overlappin
gen bij.
De milieubewustwordig biedt
ook nieuwe kansen aan vouw
fietsen. Zo is er een handige, de
gelijke, goed rijdende, tot een
minimaal pakket op te vouwen
fiets met kleine wielen, die met
f 1350,— echter nogal stevig
geprijsd is (maar wel waar voor
z'n geld biedt). Beduidend goed
koper f 850,—) is een ander
model, een vereenvoudigde ver
sie van een bekend Frans merk,
en dat is misschien wel de aller
kleinst op te vouwen fiets waar
mee toch nog behoorlijke
afstanden gereden kunnen wor
den. Interessant lijkt ook een En
gelse vouw-ATB. Het is een fiets
met standaard afmetingen, dus
niet echt klein op te vouwen,
maar wel samen te klappen, en
rijdend als elke andere ATB.
Verreweg de meeste van de
ATB's hebben een frame van
koolstofstaal, volgens de moder
ne TIG methode gelast. Dat is
goedkoop, en sterk en stijf ge
noeg. Maar zo'n frame is ook
zwaarder.
Van 23 - 25 februari 1990 wordt in Amsterdam de
FietsRAI 90 gehouden. Een evenement dat veel
meer is dan een tentoonstelling van fietsen, snor- en
bromfietsen, kleding en andere aanverwante zaken.
gewerkt. Erkende toppers uit de
triathlonsport zullen aanwezig
zijn om in het water, op de race
fiets en hardlopend de strijd aan
te binden.
Naast kijken biedt de FietsRAI 90
ook de mogelijkheid om zelf in
beweging te komen. Op een spe
ciaal geprepareerde proefbaan
kan jong en oud kennis maken
met de ATB-fiets. De ster van dit
type tweewieler is snel stijgende.
De bijzondere vormgeving, de
kleurstelling en niet in de laatste
plaats het gegeven dat deze fiets
ook in wat ruwer terrein prima uit
de voeten kan, zijn de belangrijk
ste kenmerken van de RAI Terrain
Bike.
Ook de liefhebbers van show ko
men op de FietsRAI 90 aan hun
trekken. In het FietsRAI-theater
verzorgen Lee Towers en Gerard
Joling dagelijks optredens. Ook
wordt in dit theater de verkeers-
quiz voor scholieren om de Pico-
bello trofee gehouden.
De FietsRAI 90 vindt plaats in de
Europa-, Zuid- en Westhal van
het RAI Tentoonstellings- en Con
grescentrum. Aan de expositie,
die een oppervlakte zal beslaan
van ongeveer 23.000 m2 nemen
150 exposanten deel. Naast fiet-
Talloze evenementen zorgen er
tijdens de FietsRAI 90 voor dat
de bezoekers zich geen moment
hoeven te vervelen. Uiteraard
vormt de tentoonstelling met het
allerlaatste aanbod van alles wat
met fietsen, snor- en lichte brom
fietsen te maken heeft, de rugge-
graat van de FietsRAI 90. Maar
daar omheen is van alles te bele
ven. Zoals de indoor triathlon, die
wordt georganiseerd in nauwe
samenwerking met de Neder
landse Triathlon Bond. Dagelijks
worden op een speciaal
wedstrijdpodium, voorronden af
in de racewereld, en daar hoort
de triathlon ook bij, speelt ge
wicht een flinke rol, en daar zijn
zulke frames daarom niet zo ge
wenst. De constructeurs zoeken
het in hoogwaardige metalen,
kunststoffen en nieuwe verbin
dingstechnieken. Koolstofvezel
'komt langzaam maar zeker op,
hoewel de voordelen slechts
marginaal zijn, en de prijs nog
steeds buitengewoon hoog. Nog
beduidend duurder zijn de vrij ge
vormde koolstof frames.
Hierbij wordt van de koolstofve
zel niet eerst buis gemaakt, maar
worden de vlechtwerken met de
hand in een mal gelegd en met
hars geïmpregneerd. Het uithar
den geschiedt onder druk in een
oven. Met deze kostbare metho
de worden inmiddels prachtige
frames gemaakt die inderdaad in
sterkte, stijfheid en gewicht zeer
hoog scoren. Bij hoogwaardige
stalen buis is de soldeertempera-
tuur kritisch. De lijmprocessen
die ontwikkeld zijn voor de ver
binding van aluminium en
koolstof zijn echter ook bruikbaar
voor staal.
Tenslotte begint ook titanium
voorzichtig toepassing te vinden.
Dit prachtige metaal, dat sterk is
en taai, licht en stijf, en ook nog
corrosievast, is zeer moeilijk ver
werkbaar, maar goed te lassen.
Bij al deze ontwikkelingen dienen
we ons goed te realiseren dat de
kleine vooruitgang die op het ge
bied van gewicht bereikt kan
worden, zeer duur betaald wordt,
en bovendien nog het nadeel van
een verminderde levensduur
heeft. Op een goed stalen frame
wordt vaak 10 jaar, en soms le
venslang garantie gegeven. Mis
schien dat dat ook kan voor
gelaste titanium frames, maar op
gelijmde aluminium en carbon
frames is de garantieperiode
twee, maximaal vijf jaar!
sen, snor- en lichte bromfietsen,
geeft de FietsRAI een compleet
overzicht van het actuele aanbod
aan fietskleding. Ook zijn er ver
schillende inzendingen op
fietstoeristisch gebied aanwezig
en zijn tevens de leveranciers van
onderdelen en accessoires goed
vertegenwoordigd. Ook wordt op
de FietsRAI 90 teruggeblikt naar
het verleden. In het Velorama
Fietsmuseum op de tentoonstel
ling wordt een compleet over
zicht geboden van de
ontwikkeling van de fiets door de
jaren heen.
De toegangsprijs voor de Fiets
RAI 90 bedraagt f 10,—, terwijl
voor jongeren in de leeftijdscate
gorie van 4 tot en met 11 jaar een
gereduceerd tarief geldt van
f 7,50.
Dit lage tarief geldt ook
voor houders van de Pas 65 en
voor groepsbezoek. Op veel NS
stations zijn voordelige Trein-
Toegangsbiljetten verkrijgbaar.
De FietsRAI 90 is voor het pu
bliek toegankelijk van vrijdag 23
tot en met zondag 25 februari,
dagelijks van 10-17 uur.
WÊÊÈ^.
Dat kan alleen
met een prima
fiets.
Hij moet dan
ook perfect zijn,
'n Gazelle.
Wat ons betreft een
prima keuze. En wij
hebben er echt verstand
van. Alleen een echte
vakman weet waarover
hij praat. Alleen bij ons
de garantie voor
onbezorgd fietsplezier.
Gar. Rijwiel en
Bromfietsbedrijf
Oranjeplein 18
Oost-Souburg
01184-61912
De hydraulische fietsvel-
grem 'Hydro-Stop' van
het Duitse fabrikaat Ma-
gura (ook in Nederland in
de handel) is door het De
sign Zentrum in Essen een
onderscheiding toegekend
vanwege het vooruitstre
vend en innovatief ont
werp. De Design Zentrum
neemt ieder jaar enkele
honderden produkten uit
vele landen kritisch onder
de loep en beoordeelt de
ze op gebruiksnuttigheid,
innovatie, veiligheid en mi
lieuvriendelijkheid.
Speciaal voor ATB-fietsen
is een schokabsorberende
stuurpen ontwikkeld. In
de stalen buis met plyure-
thaan beklede binnenzijde
beweegt zich een alumini
um spil, waardoor schok
ken worden opgevangen
en de vibratie van het
stuur wordt verminderd.
normale zorg wordt be
steed, steeds kleiner is
geworden.
Uit Frankrijk komt sinds
kort de 'Sup'air latex' een
door Robert Boulain ge
produceerde binnenband
waarbij een aparte voor
ziening tegen lek rijden is
aangebracht. De zijde die
tegen de binnenkant van
het loopvlak van de bui
tenband wordt gemon
teerd, heeft een
verdikking meegekregen.
Aan de zijde waar de band
het velglint raakt is een
aantal kleef-
laagjes aangebracht, die
er voor zorgen dat de bin
nenband bij het monteren
niet verdraait en de ver
dikking van de band inder
daad tegen het loopvlak
van de buitenband komt
te zitten.
Cateye heeft een fiets
computer ontwikkeld, die
geïntegreerd is binnen de
stuurpen. De computer
beschikt over zes funkties
- totaalafstand, verstreken
tijd, ritafstand, snelheid,
gemiddelde snelheid en
hoogst bereikte snelheid -
en is zowel voor ATB's als
voor racefietsen leverbaar.
De benodigde energie
wordt geleverd door een
lithium batterij met een le
vensduur van twee tot
drie jaar. Het sensor
systeem wordt bevestigd
aan het voorwiel. Voor
rond de f 150,— in de
fietsenvakhandel te koop.
Wie het nieuws rond de
fietsbanden zo'n beetje
volgt weet dat de laatste
jaren heel veel pogingen
zijn ondernomen om een
fietsband te maken, die
niet of minder snel lek
wordt. Met meer en min
der succes, al moet ge
zegd worden dat de kans
op lek worden van een
band, waaraan ook wat
Onder de naam 'Multi-
fant' wordt op het ogen
blik een kinderzitje in de
handel gebracht dat zowel
op de fiets, in de auto en
als buggy-wagentje kan
worden gebruikt. Voor de
ze drie toepassingsmoge
lijkheden worden
hulpstukken bijgeleverd.
Het stoeltje zelf is ge
maakt van kunststof en
heeft een driepuntsgordel
en speciale bescherm-
stukken voor de beentjes.
Geschikt voor kinderen
tot een jaar of vijf en voor
f 569,— in de fietsenvak
handel te koop. Een flinke
prijs, maar je hebt dan ook
extra gebruiksmoge
lijkheden.
Onder de naam 'Revolver
Wheel Disc' zijn op het
ogenblik een paar
kunststof schijven in de
handel die door middel
van vier bijgeleverde clips
op eenvoudige wijze aan
de spaken van het achter
wiel van een racefiets of
een ATB kunnen worden
bevestigd.
Het wiel wordt hierdoor
afgesloten en beschermt
het tegen vuil terwijl ook
de aerodynamiek wordt
verhoogd. Door de hierop
aangebrachte fluoriseren-
de kleuren wordt boven
dien de veiligheid van de
fietser bevorderd. Voor
ruim tachtig gulden in de
fietsenvakhandel te koop.
Dealer van oj.
GAZELLE f
de fiets die je niet voelt
Excl. race-dealer van:
KIRK PRECISION
PINARELLO
BATAVUS
CONCORDE
CYCLE TECH
tevens alle race-delen
Wielerkleding van:
Tot ziens bij
Batavus Race-specialist
B a t a v u s Race-specialist
Koudekerkseweg 51-53 Vlissingen Tel. 01184-12544
Westdijkstraat 45
ARNEMUIDEN
Tel. 01182-1697
Domburgs Schuitvlot 10
MIDDELBURG
Tel. 01180-33399
Het juiste adres voor uw tweewieler
Dealer van:
Batavus, Gazelle, Peugeot, Honda, Puch en Tomos
Ook voor een
kunt u bij ons terecht!
KOM EENS EEN KEER VRIJBLIJVEND LANGS
a\ M*
\0
„oA°e° .„.n op
slV
NJ°0 e0
a\\e „oor
^eur®eó°ud' v.
®^\ey.er °0^
\4aar
NN/ee^-
Y\eV
Gravenstraat - Hoek Zusterstraat
Middelburg, tel. 01180-12410
's Maandags gesloten, donderdagavond koopavond
Q.
G>
O
oC
C3
Fietsrai 90: dagje uit voor jong en oud
Rai90
GEVONDEN: GAZELLE
Gazelle fietsen rijden op Vrodestem banden
Over fietsen
Gesproken
o*ïS$