Auto-Poppe Walcheren B.V. Autoverkoop gestegen met Renault op kop Auto-Poppe Walcheren B.V. Jetta v.a. f 25.600,- Welkom bij uw Volkswagendealer. Wie anders? Welkom bij uw Volkswagendealer. Wie anders? Image, nieuwe versie Citroën AX Gildeweg 22 - 4383 NK Vlissingen - Telefoon: 01184-19610 Rendement Stabiliseren Nieuwe Toyota Starlet Achterover Vertrouwd In de Volkswagen Jetta. De auto die met z'n moderne Want dat is wellicht de grootste verdienste van deze wigvorm een enorme binnenruimte koppelt aan een uiterst Volkswagen Jetta. Een auto voor het hele gezin, die door z'n betrouwbaar weggedrag. Waarbij natuurlijk geen enkele lage Cw-waarde toch uiterst zuinig is, of u nu kiest voor de concessie is gedaan aan veercomfort en luchtweerstand. benzine- of de dieseluitvoering. Hij staat voor u klaar. Gildeweg 22 - 4383 NK Vlissingen - Telefoon: 01184-19610 Woensdag 31 januari 1990 DE FAAM - DE VLISSINGER Sportievelingen krijgen bij ons alle ruimte. De Volkswagen Polo Coupé. Een dynamische auto, spe ciaal gemaakt voor mensen die verwachten dat hun auto meer doet dan rijden alleen. Die bijvoorbeeld ook graag een beetje sportiviteit willen, een perfecte wegligging en een zeer betrouwbaar bochtengedrag. Die er bovendien prijs op stellen dat hun auto helemaal past bij hun karakter. Daarom is de Polo Coupé er in 4 uitvoeringen. De Polo, de Polo Fox, de Polo CL en de Polo GT die elk zijn voorzien van die extra's die ervoor zorgen dat iedereen dié Polo kan kiezen die helemaal bij hem of haar past. Die auto's staan nu voor u klaar. Poln Pniinp \l f 1Q Po'° GT 'af9ebeeld> f 22.595,- Polo Fox f 19.995,-. Polo CL f 20.895,-. Prijzen zijn 'vanaf-prijzen inclusief BTW, exclusief afleveringskosten. Wijzigingen voorbehouden. Garantie: 1 jaar algehele "1" V/UUpC ViGi I I UivvJj garantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit. Renault Dijkwel: we scoorden altijd al hoog Het succes van Renault komt niet als een donderslag bij heldere hemel. Het feit dat in 1989 dertig procent meer auto's van dit Fran se merk werden verkocht dan in 1988 is het gevolg van een pallet van beleidsveranderin gen, zorgvuldig plannen, de presentatie van een heel nieuwe lijn en een nauwe samenwer king tussen de dealers en de importeur. „Een belangrijke factor is dat we onze klant perma nente mobiliteit verkopen", legt Ad van See- ters uit. Hij is zöne-manager Zuid-West Nederland van Renault. Het succes van de importeur is vooral het succes van de dealer. „We zijn hier iets minder gestegen dan landelijk", vertelt Hans Dijkwel, de Renault dealer voor Walcheren in Vlissin gen. „Maar dat is niet zo verwonderlijk. Jaren scoorden we hoger dan het landelijke gemid delde. De laatste jaren zaten we met een marktaandeel op Walcheren van acht negen procent ruim twee procent boven het landelij ke cijfer. Dat heeft uiteraard ook te maken met het verdwijnen van garage De Toekomst in Middelburg, maar we zaten daarvoor ook al prima. Vorig jaar verkochten we meer dan 600 nieuwe en gebruikte auto's". Volgens Seeters heeft Dijkwel het de afgelo pen jaren meer dan goed gedaan. Maar ze hebben er daar in Vlissingen ook keihard aan gewerkt. „We werken zes dagen per week plus nog eens vier avonden om aan de gigan tische vraag te kunnen voldoen", stelt Hans Dijkwel vast. Dat heeft overigens ook gevoi- gen gehad voor de personeelsbezetting. „Er zijn twee monteurs bijgekomen en het maga zijn is zwaarder bezet zodat we nu op een to tale personeelssterkte van 15 man zitten. Overigens zitten daar ook vrouwen bij". Ad Seeters heeft een duidelijke verklaring voor de herovering van de markt. De nieuwe lijn, de Europawijde garantie - „er hoeft nooit iemand Hans Dijkwel (links) en Ad Seeters. „Nu stabiliseren". van onze klanten waar dan ook in Europa zon der auto te zitten" - de doordachte strategie en de nauwe samenwerking met de dealer. Verder noemt hij de Renault 19 een succes. „Maar het is de dealer die inhoud geeft aan het beleid. En dan blijkt dat de kracht hem zit in de daad en niet in het woord. Ook is het aantal dealers ingekrompen van van 220 tot 160". Volgens zönemanager Seeters heeft dat iets te maken met rendement. Hoe minder dealers de markt verantwoord kunnen bestrij ken, hoe hoger het rendement van die dealers is. En daardoor kan weer meer inhoud worden gegeven aan de afdeling service. „Het rendement in de autobranche is momen teel erg laag. We hebben met z'n allen in Ne derland de basis gelegd voor een hoger rendement. Dat is een samenspel geweest tussen dealers en importeur. Dankzij een uit gekiend scholingsprogramma zijn de mensen ter plekke goed opgeleid. Trouwens: Neder land had procentueel de hoogste stijging in Europa. We hébben daar onlangs een fraaie trofee voor gekregen". Renault verwacht voor 1990 niet zo'n specta culaire stijging meer. „Het is nu een kwestie van de puntjes op de i zetten", verwoordt Seeters de toekomstplannen. Hans Dijkwel denkt er net zo over. Hoewel: „Als de tweede helft van dit jaar de nieuwe R5 komt, ver wacht ik toch weer een piek". In een beperkte oplage brengt Citroën op het ogenblik de AX 11 TGE injection in de Image uitvoering. De auto wordt voorzien van een aantal aantrekkelijke extra's zoals Gris Silex metaallak, zwarte bumpers, een verchroomde grille, getint glas, striping, een zwart interieur, velours bekleding zwart/rood, een rode bies over het dashboard en het stuurwiel en ver- snellingsknop van de AX GT. De AX Image is er zowel met een drie- als vijfdeurs carrosse rie. Voor de completere uitrusting worden slechts enkele honderdens gulden extra ge vraagd, waardoor de 3-deurs voor f 18.975,= in de showroom staat. Voor het 5-deurs model moet f 875,= meer worden betaald. Vorig jaar zijn 495.653 nieuwe personen- en combinatie-auto's verkocht. Dat is een stij ging van 2,6 procent. Renault profiteerde het meest van deze vooruitgang. In vergelijking met het jaar ervoor gingen er bijna 7.000 stuks meer over de toonbank. Het totaal in 1989 van deze Fransman kwam op 28.998. De RAI heeft deze cijfers onlangs bekend ge maakt. Een andere opmerkelijke stijger was Chrysler. De importeur van deze Amerikaan leverde in Nederland 1.841 wagens af, tegen 559 in 1988. En Volvo mag ook blij kijken, want het totaalbedrag op 31 december 1989 bedroeg 24.264. Dat betekende een stijging van onge veer 2.600 auto's. Ford en Opel bleven ook vorig jaar stijgen. Ford pluste met iets meer dan 2.500 naar 50.523 en Opel verkocht ongeveer hetzelfde aantal meer en kwam op een eindresultaat in 1989 van 66.825. Volkswagen/Audi behaalde een minmaal geringer resultaat en verkocht 48.001 auto's. Citroën zakte evenzeer een sportje op de markt en Peugeot steeg lichtjes. Onder de importeurs van Japanse auto's zal vooral de directie van Nissan zich in de han den hebben gewreven. Met een verhoging van 2.600 auto's had Nissan in 1989 een marktaandeel van 29.327. Ook Toyota scoor de hoog met een toename van 2100 naar 27.655. Andere Japanse auto's bleven stabiel of zakte lichtjes. Ook Lada en Skoda scoorden minder hoog dan in 1988. De Rai vindt het opvallend dat de sterkste stij ging is te zien bij auto's die zijn voorzien van een geregelde driewegkatalysator. Volgens voorlogige cijfers - aldus de RAI - was vijftig procent van alle verkochte wagens hiermee uitgerust. „In 1988 was dat nog maar dertig procent". Vorig jaar is dit aandeel per maand gestegen tot 65 procent in december. Zoals bekend vermindert de driewegkatalysator de schadelijke bestanddelen in het uitlaatgas met tachtig tot negentig procent. De RAI ver wacht dat in 2000 het gehele autopark uit schone auto's zal bestaan. In maart zal het op het Salon van Brussel geïntroduceerde nieuwe Starlet-model van Toyota ook in Nederland op de markt komen. De vormgeving doet ondermeer sterk denken aan de grotere Corolla. De Starlet is voor het merk een belangrijk model, daar ruim 25% van de verkopen in Nederland uit Stariets bestaan. De auto komt er in verschillende uit voeringen met drie of vijf deuren. Daarnaast zijn er voorlopig twee motoren voorzien, een 1.3 liter met 12 kleppen en multi-point injectie en voor iets later de bekende 1.5 liter diesel. De basisprijs is zeer scherp gesteld. De 1.3 XLi driedeurs is vanaf maart te koop voor f 18.995,=. Onze vaderlandse automobielindustrie draagt dan wel een Zweedse naam, het belang ervan is fors aan het toenemen. Ongeveer de helft van de sortering aan Volvo-modellen komt uit ons eigen Bom. De Volvo 300-serie was aan vankelijk voorbestemd als Daf 77. Het eerste echte nieuwe Voivo-model uit Nederland werd de sportieve 480, een produkt van de eigen styling-afdeling in Helmond onder leiding van Rob Koch. Het verhaal is bekend. Uit de 480 kwam de praktische vijfdeurs 440. Ook de sedan liefhebbers komen nu aan hun trekken met de kersverse Volvo 460. De Volvo 460 komt in de hogere regionen van de middenklasse. Hiervan zijn in Europa 57,3% sedanmodellen, 25,1% auto's met een derde of vijfde deur en 9,3% stationcars. Om in deze markt een graantje mee te pikken stel den de ontwerpers zich ten doel een moderne, aansprekende koets te maken. Verder moest de auto goede rij-eigenschappen hebben en een compleet uitrustingsniveau, prestaties le veren die op de individuele consumenteneisen zijn afgestemd en zaken als veiligheid en kwa liteit bieden. Van de aldus ontstane Volvo 460 hoopt het merk er dit jaar zo'n 35 tot 40.000 te gaan bouwen op een totaalproductie van ongeveer 130.000 eenheden. De 300-serie blijft overi gens nog minimaal twee jaar in produktie. De nieuwe 460 is niet zomaar een 440 met een 'kont'. De auto heeft een overbouw die 10 centime ter groter is, terwijl de daklijn werd aangepast en de kofferbak hoger werd. Dit betekent dat het hele zijpaneel vanaf de voordeuren tot en met de achtersteven nieuw is. Bovendien werd de neus iets gemodificeerd. De koplam pen en de nieuwe chromen grille liggen wat schuiner achterover dan bij de 440. De Volvo 460 wordt in drie verschillende uitrustingsni- veau's geleverd. De basisversie is de GL met ondermeer standaard hoogteverstelling op de bestuurdersstoel, verstelbaar stuur, velours bekleding, centrale vergrendeling en assyme- trisch neerklapbare achterbank. Door deze laatste voorziening kan de standaard bagage ruimte van 453 liter tot maar liefst 948 liter worden vergroot. De GL is verkrijgbaar met twee verschillende motoren. Alle 460-uitgaves hebben de 1721 cc 4 cylinder die bij Renault gekocht wordt, maar helemaal naar Volvo-wens wordt uitge voerd. De basisversie heeft een valstroomcar- burateur en een ongeregelde katalysator en levert 87 pk. Natuurlijk is er ook een versie met multi-point injectie en een vermogen van 102 pk. Deze motor heeft vanzelfsprekend een geregelde drieweg katalysator. Dezelfde keuze aan motoren hebben we ook bij de GLE, die uiteraard luxueuzer van uit rusting is met onder meer elektrisch bediende en verwarmde buitenspiegels, leeslampjes voor- en achterin, stuurbekrachtiging, elek trisch bediende voorportierruiten en getint glas. De top-versie is net als bij de 480 en 440 de Turbo, die een vermogen levert van 122 pk. Deze auto heeft uiteraard de meest complete standaarduitrusting met ondermeer een boordcomputer, oliedrukmeter, glad afge werkte aërodynamische wielen en een aange paste vering. Natuurlijk zijn er ook nog een aantal opties zoals elektrisch bediende ruiten achterin, verwarmde voorstoelen, airconditio ning, ABS en lederen bekleding. Tijdens de eerste kennismaking reden we met de 460 Turbo. De eerste complimenten gaan naar het ontwërp-team, die de auto een goed smoel werk en een prima passende achterkant heb ben gegeven. De koets is 4,40 meter lang, waardoor de 460 goed kan concurreren met auto's als de Opel Vectra, VW Passat, Renault 21 en Peugeot 405. Opvallend is ook hoeveel de auto op de 740 en 760 lijkt. In het interieur vinden we eigenlijk geen verrassingen. Het meeste is hier uit de 440 overgenomen: een fantasievol vormgegeven dashboard, prettig in de hand liggend stuurwiel en uitstekend zit tend meubilair. De auto is makkelijk te bedienen en het uit zicht rondom is naar alle kanten goed te noe men. De Turbo is een vlotte auto, staat garant voor een hoge top en snelle acceleraties, maar mag niet als sportauto gezien worden. Wat dat betreft is een GLE injectie waarschijn lijk de beste keuze. De motor doet onder alle omstandigheden behoorlijk rustig zijn werk. De stuurbekrachtiging functioneert prima en is nooit te nadrukkelijk aanwezig. Het prijsver schil tussen de Volvo's 440 en 460 is heel re delijk gehouden. De basis DL-uitgave kennen we alleen bij de 440. De 460 begint met de GL met carburatiemotór voor f 34.950,= en dat is f 1.600,= meer dan de vergelijkbare 440. Dezelfde auto met multi-point injectie kost f 38.450, De GLE met carburatie- krachtbron zit daar met f 39.950,= net bo ven, terwijl de injectieversie van deze auto voor f 43.150,= in de prijslijst staat. Het duurste model, de Turbo, vergt een investering van f 48.750,= en dat is f 2.000,= meer dan de 440 in dezelfde uitgave. Zowel wat be treft uiterlijk als wat betreft zijn prijs, uitvoe ring en rij-eigenschappen is de nieuwe Volvo 460 een prima auto. Het is niet moeilijk te voorspellen dat hij een vertrouwd gezicht op onze wegen zal gaan worden. Volvo voorspelt zelf dit jaar zo'n 3.000 exemplaren in ons land te kunnen afzetten, terwijl de zeer enthousi aste dealers de markt hoger inschatten. Dat wordt inpakken,wegwezen en nog ruim zitten ook. Jetta CL 4-deurs (afgebeeld) f 27.000,-. Jetta GL f 32.925,-. Jetta GT f 37.290,-. Prijzen zijn 'vanaf-prijzen inclusief BTW, exclusief afleveringskosten. Wijzigingen voorbehouden. Garantie: 1 jaar algehele garantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1990 | | pagina 19