Auto-Poppe Walcheren B.V.
Autoverkoop gestegen
met Renault op kop
Auto-Poppe Walcheren B.V.
Jetta v.a. f 25.600,-
Welkom bij uw Volkswagendealer. Wie anders?
Welkom bij uw Volkswagendealer. Wie anders?
Image, nieuwe
versie Citroën AX
Gildeweg 22 - 4383 NK Vlissingen - Telefoon: 01184-19610
Rendement
Stabiliseren
Nieuwe Toyota Starlet
Achterover
Vertrouwd
In de Volkswagen Jetta. De auto die met z'n moderne Want dat is wellicht de grootste verdienste van deze
wigvorm een enorme binnenruimte koppelt aan een uiterst Volkswagen Jetta. Een auto voor het hele gezin, die door z'n
betrouwbaar weggedrag. Waarbij natuurlijk geen enkele lage Cw-waarde toch uiterst zuinig is, of u nu kiest voor de
concessie is gedaan aan veercomfort en luchtweerstand. benzine- of de dieseluitvoering. Hij staat voor u klaar.
Gildeweg 22 - 4383 NK Vlissingen - Telefoon: 01184-19610
Woensdag 31 januari 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
Sportievelingen krijgen bij ons
alle ruimte.
De Volkswagen Polo Coupé. Een dynamische auto, spe
ciaal gemaakt voor mensen die verwachten dat hun auto meer
doet dan rijden alleen. Die bijvoorbeeld ook graag een
beetje sportiviteit willen, een perfecte wegligging en een zeer
betrouwbaar bochtengedrag. Die er bovendien prijs op stellen
dat hun auto helemaal past bij hun karakter.
Daarom is de Polo Coupé er in 4 uitvoeringen. De Polo, de
Polo Fox, de Polo CL en de Polo GT die elk zijn voorzien van
die extra's die ervoor zorgen dat iedereen dié Polo kan kiezen die
helemaal bij hem of haar past. Die auto's staan nu voor u klaar.
Poln Pniinp \l f 1Q Po'° GT 'af9ebeeld> f 22.595,- Polo Fox f 19.995,-. Polo CL f 20.895,-. Prijzen zijn 'vanaf-prijzen inclusief BTW, exclusief afleveringskosten. Wijzigingen voorbehouden. Garantie: 1 jaar algehele
"1" V/UUpC ViGi I I UivvJj garantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit.
Renault Dijkwel: we
scoorden altijd al hoog
Het succes van Renault komt niet als een
donderslag bij heldere hemel. Het feit dat in
1989 dertig procent meer auto's van dit Fran
se merk werden verkocht dan in 1988 is het
gevolg van een pallet van beleidsveranderin
gen, zorgvuldig plannen, de presentatie van
een heel nieuwe lijn en een nauwe samenwer
king tussen de dealers en de importeur. „Een
belangrijke factor is dat we onze klant perma
nente mobiliteit verkopen", legt Ad van See-
ters uit. Hij is zöne-manager Zuid-West
Nederland van Renault.
Het succes van de importeur is vooral het
succes van de dealer. „We zijn hier iets minder
gestegen dan landelijk", vertelt Hans Dijkwel,
de Renault dealer voor Walcheren in Vlissin
gen. „Maar dat is niet zo verwonderlijk. Jaren
scoorden we hoger dan het landelijke gemid
delde. De laatste jaren zaten we met een
marktaandeel op Walcheren van acht negen
procent ruim twee procent boven het landelij
ke cijfer. Dat heeft uiteraard ook te maken met
het verdwijnen van garage De Toekomst in
Middelburg, maar we zaten daarvoor ook al
prima. Vorig jaar verkochten we meer dan
600 nieuwe en gebruikte auto's".
Volgens Seeters heeft Dijkwel het de afgelo
pen jaren meer dan goed gedaan. Maar ze
hebben er daar in Vlissingen ook keihard aan
gewerkt. „We werken zes dagen per week
plus nog eens vier avonden om aan de gigan
tische vraag te kunnen voldoen", stelt Hans
Dijkwel vast. Dat heeft overigens ook gevoi-
gen gehad voor de personeelsbezetting. „Er
zijn twee monteurs bijgekomen en het maga
zijn is zwaarder bezet zodat we nu op een to
tale personeelssterkte van 15 man zitten.
Overigens zitten daar ook vrouwen bij".
Ad Seeters heeft een duidelijke verklaring voor
de herovering van de markt. De nieuwe lijn, de
Europawijde garantie - „er hoeft nooit iemand
Hans Dijkwel (links) en Ad Seeters. „Nu stabiliseren".
van onze klanten waar dan ook in Europa zon
der auto te zitten" - de doordachte strategie
en de nauwe samenwerking met de dealer.
Verder noemt hij de Renault 19 een succes.
„Maar het is de dealer die inhoud geeft aan
het beleid. En dan blijkt dat de kracht hem zit
in de daad en niet in het woord. Ook is het
aantal dealers ingekrompen van van 220 tot
160". Volgens zönemanager Seeters heeft
dat iets te maken met rendement. Hoe minder
dealers de markt verantwoord kunnen bestrij
ken, hoe hoger het rendement van die dealers
is. En daardoor kan weer meer inhoud worden
gegeven aan de afdeling service.
„Het rendement in de autobranche is momen
teel erg laag. We hebben met z'n allen in Ne
derland de basis gelegd voor een hoger
rendement. Dat is een samenspel geweest
tussen dealers en importeur. Dankzij een uit
gekiend scholingsprogramma zijn de mensen
ter plekke goed opgeleid. Trouwens: Neder
land had procentueel de hoogste stijging in
Europa. We hébben daar onlangs een fraaie
trofee voor gekregen".
Renault verwacht voor 1990 niet zo'n specta
culaire stijging meer. „Het is nu een kwestie
van de puntjes op de i zetten", verwoordt
Seeters de toekomstplannen. Hans Dijkwel
denkt er net zo over. Hoewel: „Als de tweede
helft van dit jaar de nieuwe R5 komt, ver
wacht ik toch weer een piek".
In een beperkte oplage brengt Citroën op het
ogenblik de AX 11 TGE injection in de Image
uitvoering. De auto wordt voorzien van een
aantal aantrekkelijke extra's zoals Gris Silex
metaallak, zwarte bumpers, een verchroomde
grille, getint glas, striping, een zwart interieur,
velours bekleding zwart/rood, een rode bies
over het dashboard en het stuurwiel en ver-
snellingsknop van de AX GT. De AX Image is
er zowel met een drie- als vijfdeurs carrosse
rie. Voor de completere uitrusting worden
slechts enkele honderdens gulden extra ge
vraagd, waardoor de 3-deurs voor
f 18.975,= in de showroom staat. Voor het
5-deurs model moet f 875,= meer worden
betaald.
Vorig jaar zijn 495.653 nieuwe personen- en
combinatie-auto's verkocht. Dat is een stij
ging van 2,6 procent. Renault profiteerde het
meest van deze vooruitgang. In vergelijking
met het jaar ervoor gingen er bijna 7.000
stuks meer over de toonbank. Het totaal in
1989 van deze Fransman kwam op 28.998.
De RAI heeft deze cijfers onlangs bekend ge
maakt.
Een andere opmerkelijke stijger was Chrysler.
De importeur van deze Amerikaan leverde in
Nederland 1.841 wagens af, tegen 559 in
1988. En Volvo mag ook blij kijken, want het
totaalbedrag op 31 december 1989 bedroeg
24.264. Dat betekende een stijging van onge
veer 2.600 auto's.
Ford en Opel bleven ook vorig jaar stijgen.
Ford pluste met iets meer dan 2.500 naar
50.523 en Opel verkocht ongeveer hetzelfde
aantal meer en kwam op een eindresultaat in
1989 van 66.825. Volkswagen/Audi behaalde
een minmaal geringer resultaat en verkocht
48.001 auto's. Citroën zakte evenzeer een
sportje op de markt en Peugeot steeg lichtjes.
Onder de importeurs van Japanse auto's zal
vooral de directie van Nissan zich in de han
den hebben gewreven. Met een verhoging
van 2.600 auto's had Nissan in 1989 een
marktaandeel van 29.327. Ook Toyota scoor
de hoog met een toename van 2100 naar
27.655. Andere Japanse auto's bleven stabiel
of zakte lichtjes. Ook Lada en Skoda scoorden
minder hoog dan in 1988.
De Rai vindt het opvallend dat de sterkste stij
ging is te zien bij auto's die zijn voorzien van
een geregelde driewegkatalysator. Volgens
voorlogige cijfers - aldus de RAI - was vijftig
procent van alle verkochte wagens hiermee
uitgerust. „In 1988 was dat nog maar dertig
procent". Vorig jaar is dit aandeel per maand
gestegen tot 65 procent in december. Zoals
bekend vermindert de driewegkatalysator de
schadelijke bestanddelen in het uitlaatgas met
tachtig tot negentig procent. De RAI ver
wacht dat in 2000 het gehele autopark uit
schone auto's zal bestaan.
In maart zal het op het Salon van Brussel
geïntroduceerde nieuwe Starlet-model van
Toyota ook in Nederland op de markt komen.
De vormgeving doet ondermeer sterk denken
aan de grotere Corolla. De Starlet is voor het
merk een belangrijk model, daar ruim 25%
van de verkopen in Nederland uit Stariets
bestaan. De auto komt er in verschillende uit
voeringen met drie of vijf deuren. Daarnaast
zijn er voorlopig twee motoren voorzien, een
1.3 liter met 12 kleppen en multi-point injectie
en voor iets later de bekende 1.5 liter diesel.
De basisprijs is zeer scherp gesteld. De 1.3
XLi driedeurs is vanaf maart te koop voor
f 18.995,=.
Onze vaderlandse automobielindustrie draagt
dan wel een Zweedse naam, het belang ervan
is fors aan het toenemen. Ongeveer de helft
van de sortering aan Volvo-modellen komt uit
ons eigen Bom. De Volvo 300-serie was aan
vankelijk voorbestemd als Daf 77. Het eerste
echte nieuwe Voivo-model uit Nederland werd
de sportieve 480, een produkt van de eigen
styling-afdeling in Helmond onder leiding van
Rob Koch. Het verhaal is bekend. Uit de 480
kwam de praktische vijfdeurs 440. Ook de
sedan liefhebbers komen nu aan hun trekken
met de kersverse Volvo 460.
De Volvo 460 komt in de hogere regionen van
de middenklasse. Hiervan zijn in Europa
57,3% sedanmodellen, 25,1% auto's met een
derde of vijfde deur en 9,3% stationcars. Om
in deze markt een graantje mee te pikken stel
den de ontwerpers zich ten doel een moderne,
aansprekende koets te maken. Verder moest
de auto goede rij-eigenschappen hebben en
een compleet uitrustingsniveau, prestaties le
veren die op de individuele consumenteneisen
zijn afgestemd en zaken als veiligheid en kwa
liteit bieden.
Van de aldus ontstane Volvo 460 hoopt het
merk er dit jaar zo'n 35 tot 40.000 te gaan
bouwen op een totaalproductie van ongeveer
130.000 eenheden. De 300-serie blijft overi
gens nog minimaal twee jaar in produktie. De
nieuwe 460 is niet zomaar een 440 met een
'kont'.
De auto heeft een overbouw die 10 centime
ter groter is, terwijl de daklijn werd aangepast
en de kofferbak hoger werd. Dit betekent dat
het hele zijpaneel vanaf de voordeuren tot en
met de achtersteven nieuw is. Bovendien
werd de neus iets gemodificeerd. De koplam
pen en de nieuwe chromen grille liggen wat
schuiner achterover dan bij de 440. De Volvo
460 wordt in drie verschillende uitrustingsni-
veau's geleverd. De basisversie is de GL met
ondermeer standaard hoogteverstelling op de
bestuurdersstoel, verstelbaar stuur, velours
bekleding, centrale vergrendeling en assyme-
trisch neerklapbare achterbank. Door deze
laatste voorziening kan de standaard bagage
ruimte van 453 liter tot maar liefst 948 liter
worden vergroot.
De GL is verkrijgbaar met twee verschillende
motoren. Alle 460-uitgaves hebben de 1721
cc 4 cylinder die bij Renault gekocht wordt,
maar helemaal naar Volvo-wens wordt uitge
voerd. De basisversie heeft een valstroomcar-
burateur en een ongeregelde katalysator en
levert 87 pk. Natuurlijk is er ook een versie
met multi-point injectie en een vermogen van
102 pk. Deze motor heeft vanzelfsprekend
een geregelde drieweg katalysator.
Dezelfde keuze aan motoren hebben we ook
bij de GLE, die uiteraard luxueuzer van uit
rusting is met onder meer elektrisch bediende
en verwarmde buitenspiegels, leeslampjes
voor- en achterin, stuurbekrachtiging, elek
trisch bediende voorportierruiten en getint
glas. De top-versie is net als bij de 480 en 440
de Turbo, die een vermogen levert van 122 pk.
Deze auto heeft uiteraard de meest complete
standaarduitrusting met ondermeer een
boordcomputer, oliedrukmeter, glad afge
werkte aërodynamische wielen en een aange
paste vering. Natuurlijk zijn er ook nog een
aantal opties zoals elektrisch bediende ruiten
achterin, verwarmde voorstoelen, airconditio
ning, ABS en lederen bekleding. Tijdens de
eerste kennismaking reden we met de 460
Turbo. De eerste complimenten gaan naar het
ontwërp-team, die de auto een goed smoel
werk en een prima passende achterkant heb
ben gegeven. De koets is 4,40 meter lang,
waardoor de 460 goed kan concurreren met
auto's als de Opel Vectra, VW Passat, Renault
21 en Peugeot 405. Opvallend is ook hoeveel
de auto op de 740 en 760 lijkt. In het interieur
vinden we eigenlijk geen verrassingen. Het
meeste is hier uit de 440 overgenomen: een
fantasievol vormgegeven dashboard, prettig in
de hand liggend stuurwiel en uitstekend zit
tend meubilair.
De auto is makkelijk te bedienen en het uit
zicht rondom is naar alle kanten goed te noe
men. De Turbo is een vlotte auto, staat garant
voor een hoge top en snelle acceleraties,
maar mag niet als sportauto gezien worden.
Wat dat betreft is een GLE injectie waarschijn
lijk de beste keuze. De motor doet onder alle
omstandigheden behoorlijk rustig zijn werk.
De stuurbekrachtiging functioneert prima en
is nooit te nadrukkelijk aanwezig. Het prijsver
schil tussen de Volvo's 440 en 460 is heel re
delijk gehouden. De basis DL-uitgave kennen
we alleen bij de 440. De 460 begint met de
GL met carburatiemotór voor f 34.950,= en
dat is f 1.600,= meer dan de vergelijkbare
440. Dezelfde auto met multi-point injectie
kost f 38.450, De GLE met carburatie-
krachtbron zit daar met f 39.950,= net bo
ven, terwijl de injectieversie van deze auto
voor f 43.150,= in de prijslijst staat. Het
duurste model, de Turbo, vergt een investering
van f 48.750,= en dat is f 2.000,= meer
dan de 440 in dezelfde uitgave. Zowel wat be
treft uiterlijk als wat betreft zijn prijs, uitvoe
ring en rij-eigenschappen is de nieuwe Volvo
460 een prima auto. Het is niet moeilijk te
voorspellen dat hij een vertrouwd gezicht op
onze wegen zal gaan worden. Volvo voorspelt
zelf dit jaar zo'n 3.000 exemplaren in ons land
te kunnen afzetten, terwijl de zeer enthousi
aste dealers de markt hoger inschatten.
Dat wordt inpakken,wegwezen
en nog ruim zitten ook.
Jetta CL 4-deurs (afgebeeld) f 27.000,-. Jetta GL f 32.925,-. Jetta GT f 37.290,-. Prijzen zijn 'vanaf-prijzen inclusief BTW, exclusief afleveringskosten. Wijzigingen voorbehouden. Garantie: 1 jaar algehele
garantie zonder kilometerbeperking, 3 jaar lakgarantie en 6 jaar carrosseriegarantie tegen doorroesten van binnenuit.