UIT HET ZAKENHART
Hoechst schenkt 22 jaar oude
draaibank aan MTS Vlissingen
Verschoore nu lid
van Europa Foto
Belangstelling voor
ATB-fietsen groeit
Kies klopboormachine
voor doorsnee-klusjes
ZWN wil betere samenwerking
met de toeringcarbedrijven
Wethouder Van Brummelen zet
Treintaxiproject in werking
Wettelijke eisen gelden nu ook
voor semi openbare zwembaden
Domburgse familie wint
reischeque van f 1000,-
Ambassadeur bespreekt
gevolgen Kanaaltunnel
Originele Friese staartklok
Nieuwe disco
in Middelburg
DIRECTEUR KOELEMIJ BIJ PRESENTATIE SCHONERE BUSSEN
ONDERZOEK BOORMACHINES
MET INGANG VAN FEBRUARI
Woensdag 31 januari 1990
DE FAAM - DE VLISSINGER
Vorige week vrijdag kreeg de MTS in Vlissingen een 22 jaar
oude draaibank aangeboden door het Vlissingse bedrijf
Hoechst. De machine, die dan door Hoechst welliswaar is 'af
gedankt', betekent voor de MTS een belangrijke aanwinst voor
het zogehete conventionele machinepark, zo verzekerde MTS-
directeur C. van Nispen. De overhandiging werd verricht door
C. Beindorff, hoofd personeelszaken bij Hoechst.
In zijn toespraak ging Van Nispen
uitgebreid in op de inventarispro-
blematiek in het Middelbaar
Technisch Onderwijs. „Het inven-
De familie van Belzen-Schot uit
Domburg is een reischeque van
duizend gulden rijker. Vorige
week kregen Diana van Belzen-
Schot en haar echtgenoot Ron
de prijs bij Centra Voordeelmarkt
Slagerij Van de Linde in Domburg
uit handen van Elly van de Linde.
De prijs werd toegekend in het
kader van de Zuivel Landen Aktie.
Deze actie is trouwens nog niet
ten einde, want er volgen nog
twee ronden, waarbij ingevulde
spaarkaarten uiterlijk op respec
tievelijk 10 februari en 3 maart
moeten worden ingeleverd. De
klant krijgt bij deze actie zegels
bij aankoop van dagverse zuivel-
produkten. De hoofdprijzen zijn
reischeques ter waarde van
f 500,-, f 1500,- en f 2500,-.
Het totale prijzenpakket in Neder
land bedraagt f 200.000,-.
Mevrouw Elly van de Linde van de gelijknamige Centra Voor
deelmarkt Slagerij overhandigt de prijs aan het echtpaar Diana
en Ron van Belzen-Schot, dat zoontje Jorrit in de feestvreugde
liet meedelen.
Sinds 1 januari van dit jaar is Fo
to Verschoore aan de Sint Ja-
cobspassage in Vlissingen
aangesloten bij de inkoop organi
satie Europa Foto in Hogeveen.
Volgens eigenaar Ad Verschoore
levert dat niet alleen hem, maar
vooral de consument belangrijke
voordelen op. Zo wordt er op veel
artikelen vanaf nu drie jaar garan
tie gegeven met daarbij een ver
zekering van twee jaar.
„Voor ons betekent het dat we
sneller en beter op de hoogte
zijn", legt Ad Verschoore uit. „We
zijn nu aangesloten op een lande
lijk computersysteem, waarmee
we in het magazijn kunnen kijken
van Europa Foto. Niet alleen heb
ben we hiermee een groter assor
timent tot onze beschikking,
maar we zijn ook sneller op de
hoogte van nieuwe ontwikkelin
gen. Al dit soort zaken komt na
tuurlijk de consument ten goede.
Daarbij komt dat we nu nog
scherpere prijzen kunnen hante
ren. Daarnaast is Europa Foto
zich met het oog op 1992 al aar
dig aan het oriënteren op de Eu
ropese markt, hetgeen in de
toekomst zeker zijn voordelen zal
hebben".
Vooral het bijhouden van nieuwe
ontwikkelingen is volgens Ver
schoore een belangrijke zaak.
„Het gaat echt enorm snel mo
menteel. Zo brengt Cannon deze
week een camera op de markt,
die geheel elektronisch werkt.
Dat is een camera waar je een
floppy in moet doen, waarmee je
dan vijftig opname's kunt maken.
Deze zelfde camera kun je dan
met een stekker aansluiten op je
TV en de foto's verschijnen in de
vorm van dia's op het beeld
scherm. Voor het afdrukken van
dit soort foto's zijn speciale prin
ters ontwikkeld. Kijk, dit zijn dus
danig revolutionaire
ontwikkelingen, daar moet je als
ondernemer steeds bovenop
zitten".
tarisbeleid van de overheid heeft
zich de laatste jaren voornamelijk
gericht op inventaris die verband
houdt met nieuwe ontwikkelin
gen in de techniek. Vooral scho
len die actief waren op het
gebied van de informatica kregen
daarvoor extra gelden". Ook de
MTS Vlissingen kreeg hiervan
zijn deel. Een kleine anderhalf
miljoen gulden mocht de school
de afgelopen drie jaar in ont
vangst nemen. In die zelfde pe
riode stelde het Ministerie van
Onderwijs geen cent beschikbaar
voor de vervanging van conven
tionele apparatuur. Volgens een
rapport van de inspectie MTO
gaat het bij deze achterstandsitu
atie om een bedrag van zo'n vijf
tig miljoen gulden.
De directie van de MTS Vlissin
gen nam daarom enige tijd terug
het initiatief om het Zeeuwse be
drijfsleven aan te schrijven voor
mogelijke hulp. Hoechst Vlissin
gen ging hier op in. Hoofd perso
neelszaken Beindorff wees
daarbij op het belang van goeie
contacten tussen het bedrijfsle
ven en de onderwijsinstituten.
„Het bedrijfsleven heeft ten alle
tijden baat bij goede opleidingen.
Overleg tussen school en be
drijfsleven bijvoorbeeld daar waar
het de onderwijsprogramma's
betreft zijn dan ook onontbeer
lijk".
Ingaande op de leeftijd van de
draaibank zei Beindorff: „De
bank is buiten gebruik gesteld,
omdat de eisen aan het draai-
werk steeds hoger worden. Werd
een jaar of tien geleden nog ge
noegen genomen met afwijkin
gen van een tiende millimeter,
tegenwoordig wordt een nauw
keurigheid tot op een honderdste
millimeter verlangd. Maar voor
het leren van de grondbeginselen
van het draaien is deze machine
nog uitstekend te gebruiken".
De Britse ambassadeur in Neder
land, M.R. Jenkins, komt naar
Middelburg om er een lezing te
houden over de Kanaaltunnel.
Deze zal ter zijner tijd Engeland
en het continent met elkaar ver
binden. De titel van het betoog
van Jenkins luidt: 'Britain and the
Continent'. De Maatschappij voor
Nijverheid en Handel in Zeeland,
de Open Universiteit en de ge
meente Middelburg tekenen voor
de organisatie van deze bijeen
komst, die om 20 uur begint en
wordt gehouden in de aula van
de Zeeuwse Bibliotheek in Mid
delburg.
Verwacht wordt dat de relatie
tussen Engeland en het vaste
land in de nabije toekomst zal
veranderen. Jenkins, die Enge
land ooit vertegenwoordigde in
organen van de Europese Ge
meenschap, betrekt in zijn
toespraak Zowel de economische
als de sociaal-culturele aspecten
na die verbindingslijn onder wa
ter. Ook hét Europa na 1992 zal
hij vanuit het Engelse standpunt
toelichten.
Burgemeester mr. Chris Rutten
opent de bijeenkomst. Na afloop
van de toespraak kan er worden
gediscussieerd. Kaarten kunnen
(gratis) worden besteld bij de be
heerder van het Studiecentrum
van de Open Universiteit.
lm
MTS-directeur C. van Nispen en hoofd personeelszaken van Hoechst C. Beindorff achter de
zojuist overhandigde draaibank.
Het nv Streekvervoer Zuid-West
Nederland, ZWN, nam vorige
week de eerste 'schone' bussen
over van Mercedes Benz Neder-
Bij Rijwielhuis Marco aan het Kui
pers Rietbergkwartier in de Mid
delburgse wijk Klarenbeek werd
afgelopen zaterdag een grote
ATB-fietsenshow gehouden.
Even leek het voor een dag of
Marco alleen maar ATB-fietsen
(All Terrain Bikes) verkocht. Alle
andere modellen waren uit de
showroom verwijderd. Daarvoor
in de plaats waren er ATB-fietsen
te bezichtigen van diverse mer
ken, soorten en prijzen.
„Nee, het is zeker niet de bedoe
ling om te stoppen met de ver
koop van andere fietsen",
verzekert eigenaar Marco van
Mourik. „Maar op deze manier
wilde ik eens wat meer aandacht
vragen voor het fenomeen ATB-
fiets, ook wel bekend onder de
naam Mountain Bike of City Bi
ke". De ATB-fiets is, wat je zou
kunnen noemen, een wat stevi
ger uitgevoerde racefiets. Het is
een lichtgewicht fiets met soms
wel 21 versnellingen, maar uitge
voerd met een recht stuur en vrij
dikke, meestal geprofileerde ban
den.
Rijwielhuis Marco organiseerde
de show met medewerking van
Rijwielgroothandel Wannee uit
Serooskerke. Groothandelaar
Arie Wannee legt uit wat het be
lang is van een dergelijke show:
„Natuurlijk is er een zakelijk be
lang, maar dat is geen nieuws.
Wij proberen op deze manier een
overzicht te geven van de moge
lijkheden die er zijn op het gebied
van de ATB-fiets. De belangstel
ling is in ieder geval groot. Zo'n
tien jaar geleden is dit fenomeen
'overgewaaid' uit Amerika, waar
het inmiddels een grote rage is.
Daar worden zelfs complete
wedstrijden voor deze fietsen ge
houden. In Nederland begint dat
nu langzaam te komen. Alleen
Zeeland loopt hier nog een beetje
mee achter. Afgelopen zomer
konden we echt merken dat de
belangstelling groeide. Komende
zomer verwachten we dat het
storm zal lopen".
„Wie echter deze zomer in het
bezit wil zijn van een ATB-fiets
moet er wel snel bij zijn", waar
schuwt Van Mourik. „Dat is ook
een van de redenen dat we deze
show hebben gehouden. Er is na
melijk op deze fietsen een mini
male levertijd van vier tot zes
maanden. Dat komt omdat de
toeleveringsbedrijven van onder
delen op dit moment niet sneller
kunnen leveren aan de fabrieken.
Daarnaast is er zo'n geweldige
variatie aan mogelijkheden dat
Marco van Mourik: „Wil je deze zomer nog een ATB-fiets heb
ben, dan moet je er wel snel bij zijn".
het voor de consument zonder-
meer nuttig is om zich eerst goed
te laten informeren voordat hij
een dergelijke aankoop doet. Een
beetje redelijke ATB-fiets kost
toch al gauw zo'n twaalfhonderd
gulden".
land bv. Een aantal Van die bus
sen is voorzien van roetfilters,
volgens een systeem dat in 1991
in de Verenigde Staien verplicht
is. Drs. G.J.M. Koelemij, directeur
van de busonderneming pleitte
tijdens de overhandiging voor
verbetering van de samenwer
king met de toeringcarbedrijven
en voor verlaging van de prijs
voor het buskaartje voor reizigers
buiten de spits. Dit dalurentarief
zou dan moeten gelden vanaf
9.00 uur.
In zijn toespraak noemde Koele
mij het verheugend dat het
streekvervoer zo'n gfote belang
stelling heeft van de politiek. „Er
wordt veel aandacht besteed aan
de mobiliteit en de rol die het
openbaar vervoer daar in kan ver
vullen".'En: „De indruk die alom
bestaat, is evenwel dat de auto
wel minder moet, maar het open
baar vervoer op dit moment niet
goed genoeg is om het van de
auto te winnen. Anderzijds is het
ook nu al zo dat het vaak gemak
kelijker, comfortabeler en zeker
goedkoper is om met het open
baar vervoer te reizen".
ZWN boerde in vergelijking met
andere vervoersmaatschappijen
uitstekend. Volgens Koelemij
heeft het streekvervoer als ge
heel „waarschijnlijk in 1989 één
procent minder reizigers ver
voerd", tegen de ZWN, waarbij
3,4 procent meer reizigers
opstapte. „Deze groei is gereali
seerd op de Zuidhollandse eilan
den".
Koelemij pleitte tijdens de over
handiging van de nieuwe en
schone bussen ook voor een be
tere samenwerking tussen het
streekvervoer en de toeringcar
bedrijven. „In het streekvervoer
zijn de meeste bussen op.de weg
in de ochtendspits. Het besloten
vervoer komt dan pas goed op
gang". Ook is er een verschil in
drukte per jaargetijden. In de
winter heeft het streekvervoer
het drukker, het besloten vervoer
is meer op weg in de zomer. „In
de slag om de markt zijn streek
vervoer en besloten vervoer op
elkaar aangwezen". ZWN wil
daarom samenwerking uitbreiden
en intensiveren.
De klopboormachine is in prijs
en prestaties voor de niet al te
fanatieke klusser de beste
koop. Er zijn al redelijke appara
ten voor zo'n f 160, Dit
koopadvies geeft de Stichting
VWO na een vergelijkend on
derzoek naar drie typen boor
machines: 15 klopboormachi
nes, 12 (snoerloze) accuboor
machines en 5 (elektropneuma-
tische) boorhamers. Het onder
zoek vond plaats in samenwer
king met Belgische, Britse en
Duitse consumentenorgani
saties.
Klopboormachines zijn het
breedst inzetbaar: ze boren goed
in hout en metaal. Ze kunnen al
lerlei soorten steen aan, beton
echter kan problemen geven.
Schroeven indraaien lukt ook
goed mits het toerental goed re
gelbaar is. Handig hierbij is een
instelbaar maximum koppel,
waarbij de motor stopt of wordt
ontkoppeld. Dat voorkomt het
stukdraaien van schroeven.
Boorhamers kunnen uitstekend
met beton en steen overweg.
Voor andere klussen is een ver
loopstukje nodig, waardoor wat
speling ontstaat: nauwkeurig
boren gaat dan ook niet zo goed.
Ze zijn een stuk duurder dan
klopboormachines.
Accuboormachines zijn eigenlijk
alleen geschikt voorschroeve-
draaiers, omdat ze licht zijn en
geenhinderlijk snoer hebben.
Voor boren hebben ze te weinig
vermogen en een te laag toeren
tal. In hout gaat nog wel, maar
in metaal lukt dat slecht en in
beton helemaal niet. Ze zijn han
dig om naast een gewone boor
machine in huis te hebben.
Een negatief aspect vormen de-
oplaadbare accu's, als ze versle
ten zijn. Er komen steeds meer
apparaten, waar deze "battery-
packs" in zitten. Te verwachten
is, dat ze samen met de losse
oplaadbare batterijen de groot
ste bron van cadmiumverontrei-
niging worden. De consument
heeft op dit moment onvoldoen
de mogelijkheden om deze
"packs" in te leveren. Hierbij
komt, dat ze vaak niet uit het
apparaat zijn te halen. De in
dustrie heeft weliswaar bij mon
de van de Nefibat onlangs een
plan ontvouwd voor inlevering
van losse oplaadbare batterijen.
Afgewacht moet worden of
voor de accu's in snoerloze ap
paraten goede inlevermogelijk-
heden komen.
De testresultaten van dit onderzoek
zijn in de vorm van een brochure
verkrijgbaar door overmaking van
f 4,— op postgiro 14 77 321,
t.n.v. Stichting VWO, Sweelinck-
plein 74, 2517 GS Den Haag, onder
vermelding van "boormachines".
Over dit onderwerp wordt ook ge
publiceerd in de (februari)nummers
van de Consumentengids, Koop
kracht en de Woonconsument.
De hier afgebeelde klok is een reproduktie van een antieke Friese
staartklok uit het midden van de 18e eeuw. Aanvankelijk werden
deze klokken alleen op bestelling gemaakt en was alles handwerk,
vanaf de klokkast tot aan de wijzerplaat die speciaal werd beschil
derd naar wensen van de klant. Sedertdien is er natuurlijk wel wat
veranderd. Moderne technieken maken het mogelijk de klok van an
dere materialen en fabrieksmatig te maken. Maar het interessante is
dat in Friesland ook het oude ambacht nog steeds in ere wordt ge
houden. Er worden nog steeds klokken met de hand gemaakt die
door de trotse makers worden gesigneerd en die over 100 jaar net
zo antiek zullen zijn als nu de klokken uit de 18e eeuw. De hier afge
beelde klok is 148 cm hoog bij 40 cm breed en 23 cm diep. Op de
tekening met bouwbeschrijving is hij geheel op ware grootte afge
beeld zodat u zelf de kast kunt bouwen. Gebogen lijsten (massief ei
ken), beelden, uurwerken (ook handgemaakte!) etc. zijn apart ver
krijgbaar. Informatie hierover ontvangt u bij de tekening. Voor nade
re informatie kunt u ons ook bellen (van Ma. t/m vr. tussen 9h en
12h), tel. 03407 - 3855.
De tekening kunt u bestellen door f 25,00 over te maken op
postrek.nr. 3567600 van Karweipost, Vleuten, onder vermelding
van bestelnr. 4001 F/VI. Na ontvangst van uw overboeking krijgt u
de tekening per omgaande toegestuurd.
De Middelburgse wethouder
E.M.J. van Brummelen-van Wil
gen zet donderdag 1 februari het
treintaxi-project in werking. Ze
doet dat door een informatiezuil
te onthullen op de speciaal daar
voor ingerichte treintaxistand
plaats bij het Middelburgse
station.
Tegelijkertijd neemt minister
J.R.M. Maij-Weggen van Verkeer
en Waterstaat de eerste
treinstandtaxiplaats in Eindhoven
in gebruik.^ In totaal worden in
Nederland per 1 februari 30 trein
taxiplaatsen officieel in gebruik
genomen, waaronder ook in
Goes. De vier grote plaatsen
(Amsterdam, Rotterdam, Utrecht
en Den Haag) doen voorlopig niet
mee. Het treintaxiproject is een
driejarige proef.
De treintaxi is een initiatief van
de NS in samenwerking met taxi
bedrijven en gemeenten. Onder
zoek wees uit dat een drempel
om de trein te nemen het vervoer
van en naar het station is. Voor
vijf gulden kan nu iedereen op
vertoon van een treinkaartje aan
het NS-loket een tfeintaxi-biljet
nemen. De taxirit kart met mede
gebruikers worden gedeeld.
Daardoor kan de rit iets langer
duren.
Treintaxi's rijden van zeven uur 's
morgens (op zondag vanaf acht
uur) tot na aankomst van de laat
ste trein. Deze taxi'ë zijn blauw
en hebben een geel toplicht op
het dak met het opschrift 'trein
taxi' en NS-logo. Bij grote toeloop
worden ook 'gewone' taxi's inge
zet. Voor de organisatie van dit
project is een speciale bv opge
richt. Deze bv heeft samen met
de NS een VOF Treintaxi gesticht
die verantwoordelijk is en de
kwaliteit bewaakt. NS-
Klantenservice fungeert als
klachtenbureau. Ook kan er tele
fonische informatie worden ver
kregen (06-8991121) over de
gebieden waar de blauwe taxi's
-ijden.
Middelburg heeft een nieuwe dis
co. Althans, een nieuwe uitvoe
ring. Misty, de opvolger van La
Folie aan het Damplein, heet nu
Rio. En die naam staat voor een
ambiance waarin Zuidamerikaan-
se spontaniteit, gezelligheid en
een bruisende aanpak centraal
staan.
Aanstaande vrijdag om 22 uur
speelt er de band Ontroerend
Goed. Volgende week donderdag
(8 februari) krijgt de opening van
de gloednieuwe discotheek een
feestelijk tintje met een receptie
voor genodigden.
De zogenaamde 'semi openbare
zwembaden' zullen met ingang
van 1 februari onder de Wet Hy
giëne en veiligheid zwembaden
vallen. Een besluit hiertoe van
minister Alders (milieubeheer)
wordt binnenkort in het Staats
blad afgekondigd.
Onder de semi openbare zwem
baden worden hotel- en cam-
pingbadn verstaan en baden bij
verenigingen, bedrijven, sport
scholen en dergelijke. Tot nu toe
vielen alleen de voor de publiek
toegankelijke baden zoals de ge-
meentebaden onder de wet.
Op grond van de wet worden ei
sen gesteld aan de waterkwali
teit (zuurgraad en phloorgehal-
te), waterbehandeling (zoals het
reinigen van filters) en het on
derzoek van het Zwemwater.
Wat het laatste betreft moet de
zwembadbeheerder zelf dage
lijks een aantal zaken, onder an
dere het chloorgehalte, onder
zoeken en een logboek bijhou
den. Daarnaast moet een labora
torium maandelijks een onder
zoek doen naar mogelijke bacte
riologische verontreinigingen.
De meetgegevens van het labo
ratorium worden naar de provin
cie gestuurd. Andere eisen die
verwoord zijn in de wet hebben
betrekking op toiletten, dou
ches, springplanken, het reini
gen van de vloeren en dergelijke.
Het oprichten en wijzigen van
een zwembad zal vanaf 1 fe
bruari tijdig bij de provincie moe
ten worden gemeld. Ook de be
staande baden zullen aangemeld
moeten worden bij de provincie.
Het is een taak van de provincie
om de baden te controleren of zij
aan alle eisen van de wet
voldoen.
Bestaande baden hoeven niet
onmiddellijk aan alle eisen
gesteld in de wet te voldoen. Af
hankelijk van de aanpassingen
die verricht moeten worden
geldt een overgangstermijn die
kan variëren tussen drie maan
den en tien tien jaar.