Bij Schroebrug en Statenlaan
Funderen in een
bebouwde omgeving
Sint Laurens
Hinderwet
Verkeer
Bestemmingsplan
Colofon Redactie: Bureau Voorlichting van de gemeente Middelburg. Telefoon: (01180) 26251Reacties van harte welkom. Week
VAM-vaten
Commissies
Emancipatie
"Tafeltje Dekje"
Schroebrug
Funderen op staal
Funderen op
schroefpalen
Funderen op betonnen
(hei-)palen
Tenslotte
Schroeweg/Statenlaan
Wanneer
Tot slot
Woensdag 12 oktober 1988
DE FAAM
I iorhet oog van de Lam
Op 1 december wordt een
informatie-avond gehouden over
het gebruik van de VAM-
compostvaten. In de maand no
vember kunt u daarover meer be
richten verwachten.
Nu de herfstvakantie weer aan
breekt en daarmee de tijd van het
winterklaar-maken van de tuin,
willen we alvast vermelden dat er
nog steeds VAM-vaten te bestel
len zijn bij de balie van Gemeen
tewerken in de Vlissingsestraat.
De vaten kosten f 120,daar
van betaalt de gemeente f 50,
Voor u blijft een prijs over van
f 70,—Per gezin kan slechts één
vat worden gekocht.
In de komende week vergaderen
de volgende commissies:
Commissies Volksgezondheid 12
oktober om 16.00 uur en 20 okto
ber om 16.00 uur;
Verkeerscommissie 12 oktober
om 19.30 uur;
Bestuurscommissie voor Culture
le Zaken 13 oktober om 15.45
uur;
Commissie Sociale Zaken 13 ok
tober om 20.00 uur;
Commissie Gemeentewerken 17
oktober om 19.30 uur;
Commissie Volksgezondheid,
Ruimtelijke Ordening en Milieu
beheer 18 oktober om 19.30 uur;
Bestuurscommissie voor het Wel
zijn 19 oktober om 16.00 uur.
De bovenstaande vergaderingen
zijn openbaar. De agenda's en an
dere stukken liggen ter inzage bij
bureau Voorlichting en de
commissie-secretaris. Wilt u ge
bruik maken van het spreekrecht,
maakt u dan een afspraak met de
commissiesecretaris, telefoon
26251.
Op donderdag 13 oktober wordt
om 20.00 uur in de trouwzaal van
het stadhuis een informatie
avond gehouden over het emanci
patiebeleid dat door de gemeente
Middelburg wordt gevoerd, nu en
in de toekomst.
Iedereen is welkom om deze
avond te komen bijwonen. Als u
opmerkingen heeft of aanbevelin
gen over het gemeentelijk emanci
patiebeleid, dan krijgt u hiervoor
de gelegenheid.
Na de gedachtenwisseling staat
het onderwerp "basiseducatie"
centraal.
Voor nadere inlichtingen kunt u
zich wenden tot de heer Wisse, af
deling Welzijnszaken, telefoon
26251.
"Tafeltje Dekje" is een activiteit
van de U.V.V. voor ouderen en
zieken, die zelf niet voor een war
me maaltijd kunnen zorgen. De
maaltijden kunnen iedere maan
dag en donderdag tussen 8.45 en
9.15 uur worden besteld. U kunt
hiervoor bellen met nummer
01180 - 38570. Het bezorgen ge
beurt ook op deze dagen.
Menu van 17 oktober 1988 tot en
met 22 oktober 1988.
maandag
zuurkool met worst
dinsdag
kwartponder, sperziebonen,
aardappelen
woensdag
macaroni met ham en kaas
donderdag
gehakt, bloemkool, aardappelen
vrijdag
kabeljauw, wortelen, aard
appelen
zaterdag
spaghetti bolognese met saus
Nieuwe verkeerslichten
Er wordt druk gewerkt aan de modernisering van de verkeerslichten op
de kruispunten Schroeweg/Statenlaan en rondom de Schroebrug.
De huidige verkeerslichteninstallatie is bijna 17 jaar oud en begint ge
breken te vertonen, die niet goed meer te repareren zijn. De verkeersaf-
handeling was ook niet beïnvloedbaar door het verkeer, hetgeen bij de
modernere installaties wel het geval is. Door automatisering is een snel
lere doorstroming van het verkeer mogelijk, omdat de lichten direct
reageren op het aanwezige verkeer, doormiddel van in het wegdek aan
gebrachte lussen. Op deze manier wordt zo snel mogelijk gereageerd op
het zich aandienende verkeer, waardoor onnodig tijdverlies wordt
voorkomen.
Daarom heeft de gemeenteraad besloten de bestaande installaties door
moderne, verkeersafhankelijke automaten te vervangen. Met name op
het kruispunt Schroeweg/Statenlaan zal de verandering goed merkbaar
zijn, omdat daar gekozen kon worden voor een zo volledig mogelijke
verkeersafhankelijkheid.
Op de drie kruispunten bij de ka
naalkruising van de Schroebrug is
het moeilijk om grote veranderin
gen aan te brengen. We hebben
hier te maken met de brug en de
spoorwegovergang, maar ook het
afslaand verkeer dat vanuit de
stad de Kanaalweg op moet rijden
en daarmee het verkeer vanaf de
Schroeweg in de richting bin
nenstad kruist. Toch zal de situa
tie op dit kruispunt veranderingen
ondergaan.
Veranderingen:
Het tot nu toe vaste patroon van
de verkeersregeling, met een vaste
volgorde van op groen springende
lichten zal anders worden. Ook de
tijd dat de lichten groen blijven
zal veranderen.
Met uitzondering van de voetgan
gers zullen alle verkeersdeelne
mers door de lussen in het. wegdek
worden gesignaleerd. De voetgan
gers dienen zich aan door gebruik
te maken van de bekende druk
knoppen.
Van de veranderingen is niet veel
te zien. De bestaande masten,
portalen en lampen blijven ge
handhaafd. Wel zijn er inmiddels
grotere verkeerslichten aange
bracht aan de poten van het por
taal. Deze vervangen de kleinere
onderlampen, die vaak kapot wa
ren. De verandering heeft veel
meer betrekking op de regeling
zelf.
Het meest opvallend daarbij is de
Naar aanleiding van de vragen en
opmerkingen, die bij gemeente
werken binnenkomen, over hei
werkzaamheden in de binnenstad,
zet de heer ing. M.C. Louws uit
een welke funderingen toegepast
kunnen worden in een bebouwde
omgeving. De heer Louws is
hoofd Bouw- en Woningtoezicht
en Milieuzaken van de gemeente
Middelburg.
"Veel Middelburgers hebben ge
zien dat in juli begonnen is met
bouwwerkzaamheden op de hoek
van de Koestraat-Varkensmarkt-
Gortstraat. Eerst werden enkele
lage opstallen verwijderd, vervol
gens werd er gegraven om resten
oude vloeren, keldermuren en
funderingen te verwijderen. Na
de bouwvakvakantie werden
vooraf gemaakte betonnen palen
geheid.
Wellicht hebben passanten zich
afgevraagd: "wat gebeurt hier?";
kan dat zomaar in een bebouwde
omgeving en dan ook nog vlak
naast monumentenwoningen?".
Met deze vragen worstelen ook
bouwkundigen en funde
ringstechnici reeds lang.
De keuze van de fundering is bij
de bouw op de hoek van de Var-
kensmarkt, na de voors en tegens
overwogen te hebben, gevallen op
geprefabriceerde betonnen palen.
Hieronder zal ik proberen duide
lijk te maken waarom. Daarvóór
wil ik in het kort ingaan op drie
verschillende funderingstypen.
In vaktermen betekent dat funde
ren zonder te heien; dus gewoon
bouwen op een metselwerkfunde
ring of op een betonnen strook al
of niet versterkt met betonnen
balken. Ook wordt een grote be
tonnen funderingsplaat, die on
der een gebouw wordt gemaakt,
een fundering op staal genoemd.
Voor niet al te hoge en te zware
bouw was dit type fundering in
Middelburg mogelijk. In deze en
vorige eeuwen zijn de meeste ge
bouwen in de binnenstad dan ook
op staal gefundeerd. Daarbij ging
het ook wel eens mis of bijna mis;
dat is te zien aan verzakkingen die
met het blote oog te zien zijn.
Oude gebouwen zijn niet erg
zwaar; dat komt door de lichte
houten vloeren. De klei- en veen-
bodem in de binnenstad kan als
een "dikke brij" worden be
schouwd die praktisch overal on
der gelijke druk staat. Grote ver
zakkingen kwamen dan ook niet
voor.
Tegenwoordige nieuwbouw is
zwaarder; dat komt door het ge
bruik van zwaardere materialen
als gewapend beton voor vloeren
en ook wel voor wanden. Dit
zwaarder bouwen is een gevolg
van nodige geluidisolatie en is
ook goedkoper.
Wordt nu een hoek of een gat in
gevuld met nieuwbouw en zou op
staal gefundeerd worden, dan
kunnen problemen ontstaan. Ver
hoogde gronddruk geeft zetting,
die voor het gebouw dat dan in
z'n geheel zakt, niet schadelijk
behoeft te zijn, maar wel kan
schade komen aan de omringende
bestaande bebouwing, die onge
lijk kan zakken.
Meestal wordt daarom op heipa
len gefundeerd.
De mening is, dat heien, vroeger
met een stoomblok en nu met een
dieselblok, van voorafgemaakte
betonnen palen naast belendingen
trilschade aan de belendingen ver
oorzaakt. Daarom dacht men dat
de schroefpaal, die begin jaren 70
op de markt kwam, de ideale
oplossing was. Het trillingvrij in
schroeven merkt immers nie
mand. Dat is ook zo. Toch is in
Middelburg dit type paal nimmer
bevorderd; waarom niet? In de
eerste plaats omdat deze paal
kwalitatief niet te inspekteren is;
het schroeven en vullen met beton
is uiterst uitvoeringsgevoelig.
Maar de grootste antipatie die ik
tegen schroeven heb, is dat de on
dergrond wordt verstoord. Kijk
eens naar een appelboor waarmee
het klokhuis uit een appel gehaald
wordt. Er vormt zich een mooi
rond gat in de appel; de ronde zij
wanden zijn gaaf. Probeer nu ook
eens met een schroefboor een gat
te boren in dikke yoghurt, dan
wordt veel meer yoghurt opge
hoord dan nodig is voor het gat.
Wat gebeurt er nu met het opper
vlak- van de yoghurt in de schaal?
Dit oppervlak zakt!
De apparatuur, waarmee trillingen worden gemeten.
De hei-installatie.
In het groot gebeurt hetzelfde in
de bodem onder de bouw en de
belending. Er wordt veel meer
grondspecie naar boven geboord
dan nodig is voor de paalschacht.
Er treedt dan ontspanning op in
de bodem en het maaiveld zakt in
mindere of meerdere mate. Dat is
nog versterkt het geval in zandla
gen, ook in harde zandlagen waar
soms doorgeboord moet worden.
Er is (veel) meer kans op schade
door schroeven dan door heien.
De conclusie van het in 1987 ge
houden symposium "Heien of
schroeven" was dan ook: "Heien
is vriendelijk voor de belendende
bebouwing, maar hinderlijk voor
de omwoners. Schroeven is vrien
delijk voor de omwoners, maar
nadelig voor de belendingen".
Beduchtheid voor het gevaar van
ongelijk zakken en ook voor
scheuren van de omgevingsbe
bouwing is de achtergrond, waar
om ik in de meeste gevallen ak
koord ben met de toepassing van
een heifundering. Wel adviseer ik
dan: "Gebruik gladde slanke, zo
dun mogelijke, voorafgemaakte
betonnen palen en hei deze met
een - schrik niet - zo zwaar moge
lijk heiblok. Dat geeft namelijk
de geringste trillingen. Deze
constructie is in augustus toege
past op de hoek van de Var-
kensmarkt. De heitrillingen wer
den gemeten en getoetst aan
grenslijnen. De grenslijnen voor
monumenten werden niet over
schreden; dan is schade, ook aan
slechte belendingen, uitgesloten.
Het rinkelen van een kopje of het
trillen van glas zegt niets, dat kan
ook door het dichtslaan van een
deur.
Stadsvernieuwing is een voortdu
rend proces; daarvoor zal ge
bouwd en ook gefundeerd moeten
worden. Daarbij staat voor mij
vast dat het schroeven van funde
ringspalen zoveel mogelijk verme
den dient te worden. De keuze
van het type fundering is afhan
kelijk van de opbouw van de bo
dem. Per geval is studie nodig en
overleg met omwonenden".
regeling van de problemen dat het
linksafslaande verkeer vanaf de
Schroebrug naar de Kanaalweg
heeft met het vanaf de Schroeweg
komende verkeer van auto's en
fietsers. De bestaande situatie is
vooral voor fietsers erg gevaar
lijk. In de nieuwe regeling is hier
voor een extra verkeerslicht toe
gevoegd.
Verder is op het kruispunt de
opeenvolging van de verkeersrich-
tingen veranderd, omdat dit een
snellere verkeersafwikkeling be
vordert.
Voor bepaalde richtingen komen
de lichten per cyclus vaker op
groen te staan, een wijziging
waarvan met name de fietser zal
profiteren. Het verkeer dat vanaf
de Kanaalweg de Schroebrug
oprijdt, zal merken dat het licht
langer dan vroeger op groen blijft
staan.
De verandering op de vierde krui
sing, Schroeweg/Statenlaan zal
het grootste zijn. Vaker groen per
cyclus, diverse combinaties van
tegelijk op groen staande lichten,
een sterk wisselende volgorde,
kortom een verkeerslichten rege
ling die zich aanpast aan het aan
bod van verkeer.
Een dergelijke maximale ver
keersafhankelijkheid is hier mo
gelijk omdat het een alleenstaand
kruispunt betreft, waar alleen au
to's en geen fietsers en voetgan
gers passeren.
Sinds augustus wordt er gewerkt
aan het slijpen van lussen in het
asfalt en leggen van kabels.
Sinds september worden de ver-
keerslantaarns omgebouwd en
slechte onderdelen vervangen.
Deze (en volgende) week worden
er lussen aangebracht in het weg
dek op de kruispunten Schroe
weg/Statenlaan en Schroe-
weg/Kanaalweg.
De volgende data, die worden ge
noemd, zijn de data volgens de
huidige planning. Hiervan kan
door omstandigheden worden af
geweken.
De oude automaten worden in fa
sen verwijderd. De vervanging
vindt de daaropvolgende dag
plaats. Dit betekent dat maximaal
2 dagen geen verkeersregeling
plaats vindt op het betreffende
kruispunt, wat kan leiden tot een
stagnatie op de betreffende da
gen. De voorlopige data waarop
de automaten worden vervangen
zijn: 17 en 18 oktober voor het
Burgemeester en wethouders maken bekend, dat inspraak
wordt geopend over de eerste herziening van het bestem
mingsplan Sint Laurens.
Deze herziening betreft een wijziging van de bij het bestem
mingsplan behorende plankaart, en heeft met name tot doel wo
ningbouw mogelijk te maken op de gronden ten westen en ten
zuiden van de Burgemeester Baaslaan. Ook zijn in de wijziging
enkele percelen aan de Singelweg en de Noordweg opgenomen.
Het voorontwerp van de herziening ligt met ingang van vrijdag
14 oktober 1988 gedurende één maand voor belanghebbenden
ter inzage bij het Buro Voorlichting, Stadhuisstraat 2. Indien
hiertoe belangstelling bestaat kan voor dit bestemmingsplan een
inspraakprocedure worden gevolgd.
Toelichting
Het inwonertal van St. Laurens is sinds de jaren zeventig gelei
delijk afgenomen. Op 1 januari 1980 woonden er 1.568 men
sen, op 1 januari 1987 waren dat 1.519 inwoners. Deze afname
wordt hoofdzakelijk veroorzaakt door een vertrek- en sterfte-
overschot. Ook het ontbreken van voldoende woningbouwmo-
gelijkheden in de kern kan er toe hebben geleid dat mensen el
ders op zoek gingen naar een woning.
De woningvoorraad van St. Laurens is sinds 1985 niet meer
toegenomen maar blijven staan op 563 woningen. Het huidige
bestemmingsplan biedt geen mogelijkheden meer voor uitbrei
ding van de woningvoorraad.
Om in de woningbehoefte van de inwoners van St. Laurens te
kunnen voorzien en zo tenminste het inwonertal in stand te kun
nen houden, is vastgesteld dat er jaarlijks 5 woningen moeten
worden gebouwd. Als we er van uitgaan dat de uitvoeringduur
van een plan ongeveer acht jaar is, betekent dit dat er nu de mo
gelijkheid voor de bouw van 40 woningen moet worden gescha
pen. Om deze reden wordt het bestemmingsplan Sint Laurens
herzien.
Deze herziening houdt de volgende mogelijkheden in:
- Aan de Singelweg worden acht woningen gebouwd op de
plaats waar vroeger twee boerderijen stonden;
- Aan de Noordweg, ongeveer ter hoogte van de kruising met de
Leliëndaalseweg, worden twee woningen gebouwd ter vervan
ging van een bestaande landbouwschuur;
- Ten westen en zuiden van de Burgemeester Baaslaan worden
ongeveer 25 (vrijstaande) woningen gebouwd.
In de toelichting op de herziening van het bestemmingsplan
wordt nadrukkelijk gesteld dat vooral bij de Burgemeester Baas
laan rekening gehouden moet worden met de landschappelijke
overgang van de bebouwde kom naar het buitengebied.
Informatie-bijeenkomst
Voor diegenen die meer informatie wensen over de herziening
van het bestemmingsplan Sint Laurens wordt een bijeenkomst
georganiseerd op donderdag 3 november om 19.30 uur in het
wijkcentrum van Sint Laurens. Wethouder mevrouw E.M.J. van
Brummelen en een aantal ambtenaren van de gemeente zijn dan
aanwezig om een toelichting te geven.
Bij bureau Voorlichting, Stadhuisstraat 2, ligt het voorontwerp
van de herziening vanaf 14 oktober gedurende één maand ter in
zage. Hier zijn ook formulieren verkrijgbaar, waar men schrifte
lijk opmerkingen kan maken over het voorontwerp.
kruispunt Statenlaan, 24 en 25
oktober de Schroebrug en 26 en
27 oktober het knooppunt Poe-
lendaelesingel.
De nieuwe situatie wordt dan op
27 oktober bereikt. De eerste paar
dagen zal nog wel wat moeten
worden bijgeschaafd om tot een
goede afstelling van het systeem
te komen. Zowel de gebruiker als
de beheerder zullen nog wel enige
tijd aan het nieuwe systeem moe
ten wennen.
Eén ding is vooraf in ieder geval
zeker. Ook met een nieuwe ver
keerslichtenregeling zal het druk
blijven rondom de Schroebrug.
Dat kan door een nieuwe regeling
niet worden voorkomen, maar
wel kan ervoor worden gezorgd
dat de "groentijd" van de lichten
beter wordt verdeeld, zodat een
snellere doorstroming wordt
bereikt.
De driehoekjes geven de bouwlokatie aan.
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken ingevolge
het bepaalde in de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne be
kend, dat:
1de heer B. van Damme, Buitenruststraat 22 te 4337 EH Mid
delburg een vergunning ingevolge de Hinderwet heeft aange
vraagd voor het oprichten en in werking hebben van een hotel
restaurant op het perceel Buitenruststraat 22 te Middelburg,
kadastraal bekend gemeente Middelburg, sectie O, nummer
1451;
2. Loontjes Automaten B.V., Dam 21 te 4331 GE Middelburg
een vergunning ingevolge de Hinderwet heeft aangevraagd voor
het oprichten en in werking hebben van een reparatiewerk
plaats en opslag van speelautomaten en biljarts op het perceel
Braakmanstraat 11 te Middelburg, kadastraal bekend gemeen
te Middelburg, sectie S, nummer 2176 (ged.
en dat zij voornemens zijn de gevraagde vergunningen te verle
nen onder voorschriften.
Ingaande heden liggen de aanvragen met de daarop betrekking
hebbende stukken alsmede de ontwerp-beschikkingen elke
werkdag van 8.30 tot 12.00 uur en van 14.00 tot 16.30 uur ter
inzage op de afdeling Algemene Zaken ter gemeentesecretarie,
Lange Noordstraat 1 te Middelburg tot het einde van de termijn
waarbinnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikkin
gen op de aanvragen. Genoemde aanvragen met de daarop be
trekking hebbende stukken en de ontwerp-beschikkingen liggen
hier eveneens gedurende een maand buiten de werkuren ter in
zage op donderdagavond van 18.00 tot 21.00 uur. Indien op die
avond inzage wordt verlangd dient dit van tevoren telefonisch
te worden aangevraagd, telefoon 01180-26251, toestel 413.
Bij de stukken ligt een mededeling waar en wanneer een monde
linge toelichting kan worden verkregen.
Schriftelijke gemotiveerde bezwaren tegen het verlenen van de
vergunningen kunnen bij hun college worden ingediend tot 12
november 1988. De persoonlijke gegevens van degene die een
bezwaarschrift heeft ingediend, worden indien daarom wordt
verzocht, niet bekend gemaakt. Het verzoek daartoe moet
schriftelijk, tegelijkertijd met het bezwaarschrift worden in
gediend.
Indien daarom wordt verzocht (telefoon 01180-26251, toestel
413) kan in de periode van 27 oktober tot en met 4 november
1988 een openbare zitting worden gehouden, waarop monde
linge bezwaren naar voren kunnen worden gebracht en waarbij
tevens gelegenheid zal worden gegeven tot een gedachtenwis
seling.
Zij vestigen er de aandacht op, dat op, dat degenen die gebruik
hebben gemaakt van één of meer van genoemde mogelijkheden
tot het indienen van bezwaren en degenen die aantonen daartoe
redelijkerwijs niet in staat te zijn geweest later beroep kunnen
instellen bij de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de
Raad van State tegen de genomen beschikkingen.
Burgemeester en wethouders hebben besloten het gedeelte van
de Simpelhuisstraat, gelegen tussen de Bodenplaats en de Pen-
ninghoek, in de richting van de Penninghoek te sluiten voor
voertuigen of combinaties van voertuigen die, met inbegrip van
de lading, een lengte van 6 meter te boven gaan.
Tegen dit besluit kan iedere belanghebbende binnen 30 dagen
na heden beroep instellen bij de Kroon. Het beroepschrift moet
worden gericht aan Hare Majesteit de Koningin, doch moet wor
den ingediend bij de Commissaris van de Koningin in Zeeland,
Sint Pieterstraat 42 te 4331 EW Middelburg. Het volledige ver-
keersbesluit ligt bij het bureau Voorlichting, Stadhuisstraat 2 te
4331 PK Middelburg ter inzage.
Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend
dat zij voornemens zijn met toepassing van artikel 1 9 van de
Wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het
bestemmingsplan Sportveldencomplex teneinde de bouw mo
gelijk te maken van een berging aan het verenigingsgebouw
van de S.K.W.M. aan de Nassaulaan.
Het bouwplan en het schetsplan van de voorgenomen herzie
ning van het bestemmingsplan liggen met ingang van vrijdag 14
oktober 1 988 gedurende 14 dagen ter gemeentesecretarie voor
een ieder ter inzage. Gedurende deze termijn kan een ieder, die
bezwaar heeft tegen de uitvoering van dat voornemen, zijn be
zwaren schriftelijk aan ons kenbaar maken.