Kanaalstraat op de
schop
Cebeco Zuidwest kan met
winst positie versterken
DE RAMP MET DE ZEPPELIN IN 1936
Geen sprake van sabotage
Kappers kunnen zeven miljoen
op energie besparen
"In één gebouw is het makkelijker
om basisschool te zijn"
Kmbo biedt leerlingen
dezelfde kansen als
het leerlingwezen
Nieuwe adreslijst Zeeland en de Derde Wereld
Buitenhoveschooi nu echt geïntegreerd
Stichting Energie Anders toont
hoe te besparen op electriciteit
Huid, rug en bevalling in
vier avonden onder de loep
Antiekbeurs in Zierikzee
van Zeeuwse handelaren
Belangstelling
HERBESTRATING STOEPEN
EN TALRIJKE EXTRAA TJES
Lezers schrijven
Taaiverruwing
ZVU-CURSUS GEZONDHEIDSZORG
Zeeland
Derde Wereld
Adreslijst I988
DE FAAM - DE VLISSINGER
Woensdag 10 februari 1988
De Middelburgse basisschool
Buitenhove bestaat niet meer uit
twee aparte gebouwen. Door
een gang zijn de oude lagere
schoolafdeling en de vroegere
kleuterschool nu één geworden.
Eindelijk een echte basisschool
waar alles en iedereen onder één
dak zit. "De gebouwen stonden
vroeger gelukkig niet erg ver uit
elkaar. Maar toch moest je dan
telkens naar buiten. Toen was
het moeilijk om één school te
zijn, terwijl we in twee gebou
wen zaten", doet direkteur Wim
Kuiper uit de doeken. Afgelopen
vrijdag vierde het schoolbestuur
samen met het team van de
school, wethouder Vinke, de ar
chitect en andere genodigden,
het gereedkomen van deze inte
gratieverbouwing.
Niet alleen de verbinding tussen
de beide blokken hoorde tot de
verbouwing. Ook de muurschil
dering heeft een opknapbeurt ge
kregen. "Vroeger was dat een
buitenmuur. In de loop der jaren
waren daar wat schilderingetjes
en teksten bijgekomen die we lie-
•ver niet zagen. Ook werd er
toen, nogal eens iets vernield.
Deze muur is nu binnenmuur ge
worden. Vandaar dat deze nu
wel een opknapbeurt kon gebrui
ken", vertelt de voorzitter van
het schoolbestuur, Johannes Lu-
teijn. De school is nu in één keer
van het vandalisme af.
Dit jaar heeft het architectenbu
reau Linzell nog meerdere inte
gratieverbouwingen in Middel
burg verzorgd. Ook de Prinsen-
hoveschool en de Stromenwijk-
school hebben nu het aanzicht
van een basisschool. Daar zijn
zowel de vroegere lagere school
en de kleuterschool onder een
dak gebracht.
Volgens wethouder Vinke staat
het onderwijs nogal eens in de
belangstelling. "Maar niet altijd
op een positieve manier", vertelt
hij tijdens zijn toespraak. "Geluk
kig is de belangstelling hier wel
positief, ook al is een gang er
maar de aanleiding voor. De inte
gratie zal nu heel wat beter verlo
pen dan dat op een regenachtige
dag het geval was".
De leerlingen van de Buitenhove
schooi waren er afgelopen vrij
dag niet bij. Zij vieren het gereed
komen van hun school aanstaan
de donderdag. "Zowel de grote
als de kleinere kinderen vieren
dan de hele middag feest. Spel,
tractatie en een herinneringsca
deau horen daar dan natuurlijk
ook bij", zegt de direkteur van de
basisschool.
Door deze nieuwe gang worden beide gebouwen van de Buitenhoveschooi met elkaar verbon
den. Nu is de integratie een feit geworden.
Cebeco-Zuidwest te Zierikzee
behaalde in 1986/1987 een om
zetstijging tot 322 miljoen en een
netto resultaat van ruim 2,8
miljoen.
De coöperatie, die werkzaam is
in geheel Zuidwest-Nederland,
stelt dit met voldoening vast in
haar jaarverslag dat dezer dagen
is verschenen. Van de winst
komt f 725.000,— rechtstreeks
ten bate van de 1800 aangeslo
ten leden/landbouwers. Het
daarna overblijvende deel van
het resultaat wordt aangewend
voor versterking van het eigen
vermogen van de onderneming.
Voortgaande vorming van eigen
vermogen acht Cebeco-
Zuidwest nodig omdat het bedrijf
in de komende tijd een hoog in-
vesteringspeil zal handhaven.
Daarbij komt dat de veranderin
gen in de landbouw, waarbij de
onderneming ten nauwste be
trokken is, zich in een steeds
sneller tempo voltrekken. De si
tuatie kenmerkt zich voorts door
lage tot zeer lage prijzen en een
krimpende markt. Het accent in
deze sector verschuift in enkele
jaren van produktgericht naar
marktgericht. Dit verande
ringsproces gaat gepaard met in
grijpende aanpassingen in orga
nisatie en werkwijzen, en stelt de
onderneming voor zware finan
ciële eisen vanwege noodzakelij
ke vernieuwingen in gebouwen,
technologische produktiemetho-
den, de ontwikkeling van nieuwe
markten en scholing van mede-
werk(st)ers.
Gerichte milieu-investeringen
worden gedaan om overlast van
wege stofontwikkeling te voor
komen. Dit geldt evenzeer voor
geluidhinder. Goed overleg met
omwonenden, gemeentelijke en
provinciale overheden, maakt het
in de meeste gevallen mogelijk
om het bedrijf, na aanpassingen,
op economisch verantwoorde
wijze te blijven uitoefenen. In en
kele gevallen worden echter zo
danige eisen gesteld, dat een
verantwoorde bedrijfsvoering on
mogelijk wordt. Bij toepassing
van de hinderwet wordt vaak on
voldoende rekening met het sei
zoengebonden karakter van dit
soort, op de landbouw georiën
teerde bedrijven gehouden.
In het jaarverslag wordt ook
gesteld dat de landbouwpolitiek,
zoals deze in de EG tot stand
komt, ten doel heeft om o.a. de
omvang van de produktie van
granen en melk te verminderen
en de produktie van erwten en
veldbonen te vergroten. De EG-
landbouwpolitiek realiseert de
wijzigingen in het bouwplan in de
akkerbouw tot nu toe via het
prijsmechanisme. De inkomens
van de leden/leveranciers van
Cebeco-Zuidwest komen onder
zeer zware druk te staan. Voor
Cebeco-Zuidwest is de produktie
van zaaipeulvruchten, die be
werkt worden in het centraal
schoningsbedrijf te Middelburg
en voor een belangrijk deel wor
den geëxporteerd, een belangrijk
onderdeel van de bedrijfsvoering.
Natuurlijke omstandigheden - en
het feit dat Cebeco-Handelsraad
kweker is van uitmuntende
erwten- en veldbonenrassen -
gaven een extra groei in deze
sector.
In de komende jaren blijft een
sterke afhankelijkheid bestaan
van de ontwikkeling van de rente
en de lonen. De rentabiliteit van
de onderneming en van de bedrij
ven van de aangesloten leden,
vergt een stabilisatie van de ren
te en een structurele daling van
de loonkosten per eenheid
produkt.
De meer dan manshoge propel-
lor in het verenigingsgebouw
De Couburg in Koudekerke
moet publiek trekken naar de
reizende tentoonstelling 'op ei
gen kracht' die er nog tot en
met 19 februari is te zien. Behal
ve kijken naar de expositie van
de Stichting Energie Anders
worden er ook nog informatie
bijeenkomsten gehouden. Zo
kunnen donderdag 11 februari
agrariërs terecht vanaf 20 uur
en een week later (18 februari)
is er een bijeenkomst voor win
keliers en gebouwenbe
heerders.
Op de tentoonstelling krijgen
vooral de nieuwe energiebron
nen volop aandacht. Met foto's,
korte teksten en maquettes
wordt duidelijk gemaakt hoe bij
voorbeeld zonlicht, wind, stro
mend water en mest energie
kunnen opwekken. Zelfs spier
kracht wordt toegelicht en daar
mee kan een proef op de som
worden genomen. Door hard te
trappen op de terugleverfiets
wordt electriciteit opgewekt en
teruggeleverd aan het ener-
gienet.
De Stichting Energie Anders
vindt dat energieverbruik moet
verminderen. Daarvoor moeten
maatregelen worden genomen.
Voor elk gebouw zijn andere
maatregelen nodig. In folders
staat vermeld hoe, wat en waar.
Uiteraard zijn de folders verkrijg
baar op de tentoonstelling. Da
gelijks is de expositie over
energie geopend tussen 10 en
20 uur.
Voornaamste gegevens van de Hindenburg
Lengte over alles 248 m.
(Lengte Willem Ruys 176,5 m.)
Doorsnede 41 m.
Gas inhoud (waterstof) 190.000 m3
Gas cellen 1 6.
Diesel motoren Daimler Benz. 4x1100 pk.
Snelheid 135km/h.
Aantal passagiers 75.
Vloeropp. passagiersruimte 400 m2
Eerste proeftocht 4-3-1936
Laatste reis 3-6-mei 1936
In 1936 werden er totaal 6 rondreizen gemaakt vanuit
Frankfort naar Rio de Janeiro en 10 rondreizen vanaf
Frankfort naar New York.
Verkorte vertaling:
Op 3 mei 1 936 om 20.1 6 u.
stegen wij op in Frankfort
met 36 passagiers en 61
man bemanning. Tot onze
verrassing kwam ook Kapt.
Lehmann als adviseur lucht-
schipcapt. aan boord. Het
commando had echter
Kapt. Pruss. De reden van
zijn aanwezigheid was, dat
er een dreigbrief was geko
men en de DZR (Deutsche
Zeppelin Rederei) wilde als
extra garantie en in op
dracht van Dr. Eckner er een
adviseur bij hebben. Ik (Boe-
tius) had op deze reis reeds
mijn plaats als navigator in
genomen in de cockpit ach
ter de kaartentafel om via
Bergen op Zoom en Vlissin-
gen naar de Noordzee te
vliegen. Wij vlogen aanvan
kelijk op een hoogte van on
geveer 200 m met een snel
heid van 58 tot 60 zeemijlen
per uur. Op de Oceaan gin
gen wij in verband met een
lage drukgebied tijdelijk op
700 tot 1000 m. vliegen en
bereikten op 5 mei 1 936 om
20.05 na de oversteek, de
zuidpunt van New Found-
land. Vandaar volgden wij
de N.A. kust en Boston pas
seerden wij op 6 mei om
11.28 u. plaatselijke tijd.
De bevolking van de stad
was op de been en zwaaide
en jubelde ons toe, zoals wij
op 350 m. hoogte goed kon
den waarnemen. Onze
tocht ging verder over land,
dwars over het Rhodes Is
land, tot dat wij Long Island
bereikt hadden, dat wij
volgden tot New York.
Het was 3 uur lokale tijd
toen wij de stad onder ons
hadden.
Mijn navigatie wacht, die
om 12 uur was begonnen
eindigde om 4 uur, maar te
gen die tijd zouden wij Lake-
hurst reeds bereikt moeten
hebben. Om 4 uur waren wij
boven Freehold, mijn aflos
ser dhr. Nielsen, nam de
wacht over aan de kaarten
tafel en ik maakte mij klaar
om in de romp te gaan. Aan
het hoogte roer stond om 4
uur een andere collega. Hij
had veel ervaring opgedaan
met zijroeren, maar wat
minder het hoogte roeren.
Het hoogte roer bedienen bij
het landen stond als moeilijk
bekend. Veel gevoel voor de
bewegingen van het schip
waren een voorwaarde.
Blijkbaar geloofde Kapt.
Pruss, dat ik meer ervaring
had. Bovendien kwamen
donkere wolken in het wes
ten opzetten met kans op
turbulenties. Daar ik toch
geen wacht had, werd mij
verzocht met hoogte roer
over te nemen om de lan
ding uit te voeren. Mijn col
lega werd bevorderd de trim
in de tunnel met de man
schappen te leiden. Het
weer werd steeds slechter.
De commandant van de
luchthaven Lakehurst stuur
de een telegram, dat de lan
ding op dit ogenblik niet mo
gelijk was daar er zwaar
weer boven de lan
dingsplaats los barste.
Kapt. Pruss besloot naar de
kust te wijken en zuidelijk
aan te houden tot aan de
Delaware Baai. Vandaar
hadden wij een radio ge
sprek met Lakehurst, waar
uit bleek, dat het weer was
verbeterd.
Wij vlogen door het on
weersfront heen op een
hoogte van 480 m. Het was
hard gaan regenen en met
weinig wind naderden wij
Lakehurst vanuit het zuiden.
De cockpit was volledig be
zet, de ramen aan BB. en
SB. naar beneden gelaten,
het zicht was goed. Alles
was zoals bij landingen na
verre reizen gebruikelijk
was.
Het schip voer op 200 m.
hoogte. De landingsplaats
lag onder ons en wij trach
ten het schip op een lange
naar het zuiden gerichte
baan onder voortdurend
hoogte verminderen doch
gelijktijdig gas laten ont
snappen en ballast over
boord gooien, in de juiste
landingspositie te brengen.
Om 7.15 u. vielen de tou
wen van 80 m. hoogte en
om 7.21 u de staaldraad die
de konus met de ankermaat
moest verbinden.- Het schip
daalde verder; op 60 m.
hoogte ging een ruk door
het schip. Het kwam ons
voor, zoals je bij het vast
maken van een schip wel
eens hebt, alsof een tros
brak. Maar enkele fracties
van seconden later werd de
hemel rood. Gelijktijdig be
gon het schip met het ach
terschip als eerste snel te
dalen De neus ging omhoog,
de sigaar nam een hoek van
45° aan. Geen woord viel er
in de cabine. Allen waren
sprakeloos en niemand kon
begrijpen wat er verkeerd
was gegaan. Dat het schip
in brand stond begreep
ieder. Het schip zonk snel.
Door de gang (waar een
groot deel van de beman
ning in stond) joeg een
steekvlam door de boeg er
uit. De controlegang werkte
als een geweldige schoor
steen. De wind kwam van
BB. Ik stond aan de loefzijde
vlak bij het geopend
venster. Men riep mij er uit
te springen. Ik keek naar
buiten, maar zag, dat het
nog te hoog was. Allerlei
gedachten gingen door mijn
hoofd. Ik dacht aan mijn jon
ge bruid en aan mijn moe
der. Er was geen paniek in
de gondel. 32 seconden na
de explosie kwam de gondel
op de grond. Ik was de eer
ste, die er uit sprong, drie
anderen volgden. De rest
ging aan SB. naar buiten.
Het schip had een diameter
van ruim 40 m, zodat wij 20
m onder het brandende
luchtschip en tussen de
neerstortende delen
moesten wegrennen. Dege
nen die aan de loefzijde we
grenden kwamen er zonder
al te veel problemen uit, zij
die aan de lijzijde uit de gon
del sprongen liepen ernstige
wonden op en sommigen
overleefden het niet. De
personeelsleden van het
vliegveld wilden ons weg
brengen, maar daar wij on
gedeerd waren, was dat
niet nodig. Ik draaide mij
om, en zag nog mensen in
de ruimte aan BB, die zich
niet konden redden. Met z'n
drieën renden wij terug en
met vereende krachten luk
te het nog enkele passagiers
te redden.
Uit het uitgebreide onder
zoek, dat daarna volgde, is
van sabotage niets geble
ken. Men neemt aan dat de
Zeppelin statisch geladen
was en dat er een vonk is
overgeslagen, toen de staal
kabel de grond raakte. Ook
is het moglijk, dat een staal
draad van de Hindenburg is
gebroken, waarbij een vonk
is ontstaan. En hier eindigt
dan het verslag van de navi
gator Ed. Boetius, die zulke
mooie luchtfoto's van Vlis-
singen heeft gemaakt, maar
waarvan er helaas nog maar
één ter beschikking is.
Ik wil best aannemen dat het
theater waarover werd ge
schreven in De Faam/Vlissin-
ger op de voorpagina) op een
goed niveau staat. Maar ik
wil ook graag stellen dat het
taalgebruik in de kop ('t moet
natuurlijk goed opvallen!) op
een bijzonder laag niveau
hangt.
Wat me opvalt? Nou gewoon
dit. Het hele artikel ademt
een redelijk tot grove woord
keus. Maar ja. Je wilt opval
len; dus in de kop er maar
flink tegenaan schoppen. Ik
vraag aan dat het nieuw te
benoemen redactielid van uw
blad dergelijke stukjes na te
laten. Waarom eigenlijk die
taaiverruwing (verloedering
eigenlijk). Denkt u ook eens
even na tegen wie u bezig
bent. Dank u.
C. Flipse
Michaelsdreef 23
Middelburg
Voor de adjunct-directeur van de Streekschool Anton van de
Velde bestaat er geen twijfel over. Leerlingen van zowel het
leerlingwezen als van het kort middelbaar beroepsonderwijs
(kmbo) hebben dezelfde kansen op de arbeidsmarkt. "De
opleidingen op zich zijn verschillend, maar met beide kan het
zelfde bereikt worden", legt hij uit. Niet alleen de adjunct
directeur van de Middelburgse Streekschool denkt er zo over.
Het Instituut voor Toegepaste Sociale Wetenschappen uit Nij
megen heeft de beroepsloopbanen van kmbo- en
leerlingwezen-leerlingen in opdracht van het Instituut voor On
derzoek van het Onderwijs uit Den Haag onderzocht. Zij kwa
men onlangs tot dezelfde conclusies.
B en w van Vlissingen vragen de
raad f 51.400,— uit te trekken
voor verbetering van de Ka
naalstraat. De ondernemers in
die winkelstraat hebben de afge
lopen jaren regelmatig bij het da
gelijkse bestuur van de stad aan
geklopt om hun straat opnieuw
in te richten. Het plan dat een in
1987 ingestelde begeleidings
groep heeft opgesteld is al goed
gekeurd door zowel bewoners
als winkeliers in de Oost-
Souburgse straat. De nering
doenden dragen zelf ook
f 39.000,— bij aan de verbe
tering.
Het plan dat de raad nu moet
goedkeuren heeft hoofdzakelijk
betrekking op de stoepen. Het is
zo opgesteld dat ze meer ruimte
bieden aan het winkelende pu
bliek. Om de gezelligheid echter
nog meer te verhogen, worden
plantenbakken, banken,
leunsteunen en sierbestrating
aangebracht. Verder worden ook
snelheidsremmende voorzienin
gen getroffen op de rijbaan.
Van de door b. en w. gevraagde
51.400 gulden kan echter alleen
de stoep worden vernieuwd. De
extraatjes kosten f 39.000,
De winkeliers hebben toegezegd
dat bedrag voor hun rekening te
nemen.
De Zeeuwse Volksuniversiteit
(ZVU) begint in Vlissingen een
cursus gezondheidszorg. Op vier
achtereenvolgende dinsdagen
komen verschillende aspecten
van de gezondheidszorg aan de
orde. De eerste bijeenkomst is
vastgesteld op 23 februari en be
gint om 20 uur.
Huidarts dr. I. Vermeiden opent
deze cursus over gezondheids
zorg. Aan de orde komen de
emotionele provlemen van men
sen met een huidziekte. Dia's il
lustreren de woorden van me
vrouw Vermeiden. Dr. H. Kre
diet, orthopedisch chirurg
bespreekt tijdens de tweede
avond (1 maart) de rug- en been
klachten die in de 'beschaafde
wereld' veelvuldig voorkomen.
Op de vraag of onvruchtbaarheid
is te genezen geeft de vrouwen
arts dr. H. Snick antwoord op
dinsdag 8 maart. Onvruchtbaar
heid wordt namelijk ook nu nog
als groot psychisch, sociaal en
emotioneel probleem ervaren. De
mogelijkheden en de onmogelijk
heden worden tijdens die derde
bijeenkomst besproken. De laat
ste en vierde bijeenkomst (15
maart) spreekt dr. M. Dijxhoorn
over moderne verloskunde. Tij
dens deze cursusavond worden
de specifieke zwanger
schapsproblemen uitvoerig onder
de loep genomen.
Zowel leden als niet-leden van de
ZVU kunnen inschrijven voor de
ze cursus. Telefoon
01180-34800.
Het opdoen van beroepservaring
in de praktijk. Daar gaat het om
in het leerlingwezen. De oplei
ding bestaat eigenlijk alleen uit
het begeleiden van een leerling
bij het leren van zijn beroep. "El
ke leerling werkt zo'n dag of drie
vier per week in het beroep van
zijn of haar keuze. Daarnaast
volgt hij of zij een of twee dagen
aanvullend onderwijs aan onze
school", vertelt de adjunct di
rekteur.
Het verschil tussen het leerling
wezen en het kmbo zit in de
praktijkervaring. "Kmbo-
leeringen volgen een volle week
lessen aan de Streekschool. Van
uit de opleiding zijn er stage
perioden geregeld. Het komt er
dus op neer dat zij meer op
school zitten dan in de praktijk.
Zij leren hun toekomstige beroep
voor het overgrote deel op
school, in plaats van in de
praktijk".
Leerlingen van beide opleidingen
maken een verschillende start.
Volgens Anton van de Velde zul
len zij uiteindelijk wel bij hetzelf
de uitkomen. "Een leerling in het
leerlingwezen solliciteert eerst
naar een baan. Daarna komt hij
of zij pas naar de Streekschool.
Iemand die het kmbo wil volgen
gaat in omgekeerde volgorde te
werk. Die komt eerst naar ons en
solliciteert pas als hij het diploma
op zak heeft. Maar voor allebei
de opleidingen geldt dat zij zich
richten op de arbeidsmarkt",
Het kmbo is in 1979 door de
overheid in het leven geroepen
om schoolverlaters van zowel
lager- als middelbaar onderwijs
op te leiden tot het niveau van
beginnend beroepsbeoefenaar of
aankomend vakman. Deze extra
onderwijsvorm is naast het al be
staande leerlingwezen gekomen
omdat deze onvoldoende leerlin
gen op kon vangen.
Nadat de nieuwe opleiding een
paar jaar daarvoor van start was
gegaan, is het Instituut voor On
derzoek van het Onderwijs met
een onderzoek naar de effectivi
teit van het kmbo begonnen. Zo
wel de school-als de be
roepsloopbanen van het kmbo en
het leerlingwezen werden met el
kaar vergeleken. In het leerling
wezen hebben de deelnemers
meestal tijdens de opleiding al
een baan. Hun startpositie is
daarmee gunstiger. "Maar dat
houdt niet in dat het kmbo niet
tot dezelfde eindstreep zal ko
men. Zij zijn heus niet op de
voorhand al werkloos", vertelt
Van de Velde overtuigd.
Een leerling kan binnen allebei de
opleidingen de technische-,
dienstverlenende- of verzorgen
de richting opgaan. De conclusie
van het onderzoek was dat juist
deze richtingen voor verschillen
in loopbaan zorgen en niet het
verschil in opleiding.
Het Centrum voor Ontwikke
lingssamenwerking Zeeland
(COS-Zeeland) heeft een boekje
uitgegeven onder de titel "Zee
land en de Derde Wereld;
Adreslijst 1988". De brochure -
55 pagina's dik - geeft een over
zicht van adressen, doelstellin
gen en activiteiten van een kleine
100 groepen en organisaties die
zich in Zeeland met de Derde
Wereld en ontwikkelingssamen
werking bezighouden. Het is
voor de tweede maal dat het
COS-Zeeland een dergelijke lijst
uitgeeft. Het boekje uit 1985
was inmiddels sterk verouderd.
De adreslijst geeft er duidelijk
blijk van hoe sterk ontwikkelings
samenwerking onder de Zeeuw
se bevolking leeft, hoe veel groe
pen en organisaties op dit terrein
actief zijn en ook hoe verschil
lend de diverse activiteiten zijn.
Het COS-Zeeland hoopt met de
ze uitgave te bewerkstelligen dat
de contacten en de samenwer
king tussen de groepen en orga
nisaties, uiteraard met behoud
van eigen identiteit, bevorderd
worden. Ook komt het boekje te
gemoet aan de behoefte van veel
mensen die 'iets' willen doen op
het gebied van ontwikkelingssa
menwerking maar niet precies
weten waar ze terecht kunnen
èn aan de wens van bijvoorbeeld
landelijke organisaties in contact
te komen met geïnteresseerden
'in de regio'.
De verschillende groepen en or
ganisaties zijn in diverse hoofd
stukken ondergebracht. Ze zijn
onderverdeeld per regio (Beve-
landen, Schouwen-Duiveland,
Tholen, Walcheren, Zeeuwsch
Vlaanderen), terwijl provinciale
organisaties in een apart hoofd
stuk zijn vermeld. Daarnaast
geeft het boekje een beknopt
overzicht van verschillende mo
gelijkheden voor Derde-
Wereldgroepen en organisaties
om voor subsidies in aanmerking
te komen.
De Adreslijst Zeeland en de Derde
Wereld kan worden besteld bij het
COS-Zeeland, Dam 47. 4331 GG
Middelburg, tel. 01180-25347
(ma. en do.). De kostprijs is zeven
gulden (exclusief verzendkosten).
en de
Een uitgave van het
Centrum voor Ontwikkelingssamenwerking Zeeland
De Nederlandse kappers geven
meer geld uit aan energie dan no
dig is. Van de 45 miljoen gulden
die zij per jaar aan energie beste
den, kan ruim zeven miljoen wor
den bespaard. Gemiddeld bete
kent dat per kapsalon een bespa
ring op de energiekosten van
zestien procent. Bij meer dan de
helft kan echter nog zo'n 20 tot
35 procent op het verbruik wor
den bespaard. Dit blijkt uit een
onderzoek onder veertien repre
sentatieve kapsalons dat werd
uitgevoerd door de Stichting
Voorlichting Energiebesparing
Nederland (Sven) in opdracht
van de Algemene Nederlandse
Kappers Organisatie (Anko).
De grootste besparingen kunnen
worden bereikt op het gebied
van verlichting. In meer dan de
helft van de onderzochte kapsa
lons is de lichtsterkte hoger dan
noodzakelijk is. Ook op het ge
bied van de warmwatervoorzie
ning wordt nog teveel energie
verspild. Verder is het elektrici
teitsverbruik van apparaten zoals
wasmachines, droogtrommels,
koelkasten en koffiezetappara-
tuur vaak veel te hoog. Door
meer te letten op het verbruik bij
aankoop van nieuwe apparatuur,
kan dat alleen al bij een wasma
chine enkele honderden guldens
per jaar aan stroomkosten
schelen.
In nog maar weinig van de on
derzochte kapsalons waren ener
giebesparende maatregelen ge
nomen. Uit het onderzoek bleek
echter dat de behoefte aan infor
matie hierover groot is. De
meeste aan het onderzoek deel
nemende kapsalons is van plan
de aanbevelingen en adviezen uit
te voeren. Ook bij andere kap
pers in het land neemt de belang
stelling voor energiebesparing
toe. Dat blijkt onder meer uit een
onlangs gehouden schriftelijke
enquête onder Anko-kappers in
Utrecht. De belangrijkste conclu
sie van deze enquête was dat 65
procent van de geënquêteerden
zegt niet te weten welke energie
besparende mogelijkheden er
zijn, terwijl 75 procent meer in
formatie wil over energiebespa
ring. Aan dit laatste zijn Anko en
Sven reeds tegemoet gekomen.
Zo werd het Anko-vakblad 'Kap-
persNieuws' van deze maand
uitgegeven als een special over
energiebesparing. Behalve de on
derzoeksresultaten waren hierin
tal van tips en aanbevelingen op
het gebied van energiebesparing
opgenomen.
Liefhebbers van antiek die van
kleine beurzen met veel kwaliteit
houden, kunnen op 12, 13 en 14
februari in de Concertzaal in Zie
rikzee hun hart ophalen. Behalve
dat er voor 'elk wat wils' is,
heeft Vromans Antiek uit Vlissin
gen, de organisator van dit eve
nement, voor het eerst een schil
derijenexpositie aan deze beurs
verbonden.
De klant die zich voor olieverf
schilderijen interesseert kan op-
deze dagen tal van schilderijen
van schilders als Bervort, Brou
wer en Van Dijk zowel bewonde
ren als aanschaffen. Verder zijn
er antiekstandjes uit het hele
land aanwezig. De 'hoofdmoot'
van het aanbod wordt echter be
paald door vertegenwoordigers
van de Zeeuwse antiekhandel,
zoals Teuthof Antiek uit Brou
wershaven, Bijdevaate uit Zierik
zee en Vlasblom uit Goes. De an
tiekbeurs is op vrijdag 12 februari
van 16.00 tot 21.00 uur, zater
dag 13 februari van 11.00 tot
18.00 uur, en zondag 14 februari
van 11.00 tot 1 7.00 uur.