Informatie-avond composteren UW Daklozen: steun blijft nodig Hinderwet Verordening Bestemmingsplan Gemeente Middelburg verleent subsidie Sociale Dienst Colofon Redactie: Bureau Voorlichting van de gemeente Middelburg. Telefoon: (01180) 26251Reacties van harte welkom. Week Concert Emancipatie Thuiswerk Werk in uitvoering Bekend making "Tafeltje Dekje Geen contract? Zelf regelen! Contract of arbeidsover eenkomst? Sociale verzekeringen Werken naast een uilkering? Welk afval kunt u gebruiken? Wat is composteren? Informatie-avond Oplossingen Steun blijft nodig Hoe zit het met de belasting? DE FAAM Woensdag 10 februari 1988 tor het oog van de Lange Jan In het kader van het "Netwerk voor Oude Muziek" wordt op vrij dag 12 februari 1988 een concert gegeven in de Burgerzaal van hel Middelburgse stadhuis door Wil der t Hazelzet, traverso, en Siebe Henstra, cluvecymbel. Zij vertol ken werken van Johann Gottfried Muthel, Johann Sebastian Bach en Carl Philipp Emanuel Bach. Kaarten zijn in de voorverkoop verkrijgbaar bij de receptie van de gemeente, Stadhuisstraat 2, tele foon 26251 toestel 410 en aan de zaal vanaf 19.30 uur. De organisatie is in handen van bu reau Culturele Zaken van de ge meente in samenwerking met de Stichting Organisatie Oude Muziek. De berg afval, die wij mei z'n allen produceren, groeit, maar dal kan niet onbeperkt doorgaan. Er gaan waardevolle grondstoffen verloren, de stortplaatsen nemen erg veel (schaarse) ruimte in beslag en de vuilver werkingssystemen worden door de strengere milieu-eisen steeds kost baarder. Een wezenlijke bijdrage aan oplossen van het vuilverwerkingsprobleem is het "scheiden van huisvuil aan de bron": glas, papier en textiel ge scheiden houden is hiervan een goed begin. Twee weken geleden maakten we melding van het initiatief van de ge meente tot het instellen van een garantieprijs voor oud papier. Een erg belangrijke bijdrage aan het beperken van de afvalstroom kunt u zelf ook leveren door groente-, fruit-, tuin- en keukenafval te verwer ken tot compost. Dit gaat het gemakkelijkst met een compost-vat. De gemeente Middelburg wil het gebruik van deze vaten stimuleren en neemt daarom een deel van de aanschafkosten voor haar rekening. Een compostvat kost 120,inclusief BTW, daarvan betaalt de gemeente 50,voor u blijft een prijs van 70,— over. Deze eompostbakken zijn ontwikkeld door de Vuil Afvoer Maatschap pij (VAM), zijn van groen plastic (50% recycled), de inhoud is 240 liter, de hoogte 85 cm. en de benedendiametcr is 70 cm. Meer dan de helft van ons huisvuil bestaat uit organisch afval, dat uitste kend tot compost is te verwerken. Zo produceert een gemiddeld gezin 450 kg. organisch afval per jaar, waarvan ruim 300 kg. in de compostsi- lo kan worden gecomposteerd. Hierbij snijdt het mes aan twee kanten: u houdt er prima tuinmest aan over én u levert een positieve bijdrage aan het milieu. Bovendien bespaart u hiermee op de kosten van kunstmest én van vuil niszakken! Vanaf heden ligt bij Bureau Voor lichting, Stadhuisstraat 2, voortaan het verslag ter inzage van de laatst gehouden vergadering van de 'ambtelijke coördinatiegroep vrouwenemancipatiebeleid". Ta ken van deze coördinatiegroep zijn onder meer: het begeleiden en sti muleren van de uitvoering van de beleidsvoornemens uit de emanci patienota en hel op gang brengen van een verdere gedachtenw&seling over emancipatie. De groep verga dert minimaal vier maal per jaar. Vanaf 8 februari is ongeveer twee weken tang een gedeelte van het Noordbolwerk afgesloten voor het verkeer, omdat hier herstratings- werkzaamheden worden uit gevoerd. De burgemeester van Middelburg maakt bekend dat hij met toepassing van artikel 75, tweede lid van de gemeentewet de ondertekening van besluiten waarbij hij voor de nacht van 13 en 14 februari 1988 ontheffing heeft verleend van het sluitingsuur als bedoeld in artikel 106 van de Alge mene Politieverordening Middel burg heeft opgedragen aan het hoofd van de Algemene Zaken van de gemeentesecretarie. J J "Tafeltje Dekje" is een activiteit van de U.V.V. voor ouderen en zieken, die zelf niet voor een war me maaltijd kunnen zorgen. De maaltijden kunnen iedere maan dag en donderdag tussen 8.45 en 9.15 uur worden besteld. U kunt hiervoor bellen met nummer 01180-38570. Het bezorgen ge beurt ook op deze dagen. Menu van 15 februari 1988 tot en met 20 februari 1988. maandag gehakt, andijvie, puree dinsdag kuikenborst, appeltjes, aard appelen woensdag rundvlees, sperziebonen, aard appelen donderdag stampot boerenkool met worst vrijdag kabeljauw, wortelen, aardappelen zaterdag wat de pot schaft Hoeveel mensen in Nederland thuiswerk verrichten is onbekend. Het zijn er zeker enkele tiendui zenden, misschien wel honderdui zenden. In verreweg de meeste ge vallen gaat het om vrouwen. Wat is thuiswerk? Kenmerkend voor thuiswerk is, dat men er niet de deur voor uit hoeft en dat het ge daan wordt voor een op drachtgever. Het werk zelf kan van alles zijn. Van eenvoudig inpakwerk tot het vervaardigen van computerpro gramma's. Meestal gaat het echter om werk waarvoor geen of weinig opleiding, maar soms wel ervaring nodig is. Bijvoorbeeld sorteren, naaiwerk, leerbewerking, monta gewerk, typewerk en controle opdrachten. Tussen opdrachtgever en thuis werker bestaan meestal geen dui delijke afspraken. Veel belangrij ke zaken, die te maken hebben met loon, ziekteverzekering, va kantie en veiligheid, staan niet op papier. Ook een thuiswerker heeft echter rechten en plichten. Het is goed om die te kennen. Dat kan veel problemen voorkomen. Wie op een kantoor werkt of in een fabriek, heeft bijna altijd een arbeidsovereenkomst. Zo iemand is "in dienst" van een bedrijf. Bij thuiswerk is dat vaak niet het ge val. Zij moeten dingen zelf regelen die voor werknemers in bedrijven vanzelf spreken. Om te beginnen is dat het loon. Een thuiswerker krijgt meestal "stukloon", oftewel er wordt al leen betaald voor produkten die klaar zijn. Spreek goed af hoeveel per produkt (1 exemplaar of gro tere aantallen) wordt betaald, hoe veel tijd er is om de opdracht uit te voeren en wanneer het loon wordt uitbetaald. Vraag of de opdracht gever premies voor de sociale ver zekering en belasting van het (bru to) loon inhoudt. Maar ook als er geen inhoudingen plaatsvinden is het belangrijk om iedere keer een loonstrookjes te krijgen. Schrijf altijd op hoeveel uur u werkt. Op die manier krijgt u een overzicht van uw werk-uren en het geld dat u daarmee verdient. Bo vendien kan het van belang zijn bij uw belastingaangifte, of bij een eventuele uitkering als u ziek, werkloos of arbeidsongeschikt wordt. Vindt een opdrachtgever dat u zelf apparatuur moet kopen, bijvoor beeld een schrijfmachine, vraag dan altijd een schriftelijke garantie dat u langere tijd op werk kunt re kenen. Hebt u een machine te leen van de opdrachtgever, spreek dan af dat hij of zij ook de eventuele reparatiekosten betaalt en dat u de onkosten vergoed krijgt die u voor het werk moet maken. Bijvoor beeld telefoon, electriciteit, halen en brengen van werk, aanschaf van machines, enz. Als uw opdrachtgever deze afspra ken niet zwart op wit zet, doe het dan zelf. Schrijf alles op. Verstuur die brief aangetekend en houd zelf een kopie. Wanneer u niets af spreekt, hebt u geen enkel recht en weet u nooit of u de volgende keer weer werk krijgt. Beter dan een brief schrijven is het om een contract af te sluiten met uw opdrachtgever. In een contract kunnen alle afspraken staan die u en uw opdrachtgever hebben ge maakt. Zorg er voor dat er in ieder geval in staat dat u per maand (jaar) kunt rekenen op een bepaal de hoeveelheid werk tegen een vast loon. Nog beter is het om, net als werk nemers in bedrijven, een arbeids overeenkomst met de opdrachtge ver af te sluiten. U krijgt dan bij voorbeeld recht op: minimumloon en vakantie. Als u een arbeids overeenkomst hebt, kunt u ook niet zomaar ontslagen worden en bent u verzekerd tegen ziekte, werkloosheid e.d. Maar bij een arbeidsovereenkomst hebt u ook enkele plichten, zoals: uw opdrachtgever is dan uw baas en dus moet u zijn of haar aanwij zingen over het werk en de werk tijden opvolgen. Alle inwoners van Nederland (dus ook thuiswerkers) zijn in principe verzekerd voor de volksverzeke ringen, zoals de kinderbijslag (AKW) en pensioen (AOW) enz. De thuiswerker, die geen arbeids overeenkomst heeft, moet van het verdiende loon in principe zelf premie voor deze verzekeringen betalen. Blijft echter het inkomen van de thuiswerker beneden een bepaalde grens, dan is geen of ge deeltelijke premie verschuldigd. Werknemersverzekeringen Een thuiswerker zonder arbeids overeenkomst is meestal niet ver zekerd voor de werknemersverze keringen zoals Ziektewet en Werk loosheidswet. Maar verdient de thuiswerker meer dan 40% van het bruto minimumloon per maand (dat is 800,— voor 23 jaar en ouder) en werkt de thuis werker langer dan een maand voor dezelfde opdrachtgever, dan wordt de thuiswerker gelijkgesteld met een werknemer. De thuiswer ker is dan ook verzekerd voor de werknemersverzekeringen. Ook de thuiswerker moet zich zelf aan melden bij het ziekenfonds. De opdrachtgever (werkgever) moet dan premie betalen aan het zieken fonds en de bedrijfsvereniging, een gedeelte daarvan mag hij of zij inhouden op het loon van de thuiswerker (werknemer). Op het loonstrookje kunt u zien welk be drag wordt ingehouden. Uiteraard is een thuiswerker/werknemer met een arbeidsovereenkomst ook vol ledig verzekerd. Let wel: "verzekerd" zijn wil nog niet zeg gen dat u altijd een "uitkering" krijgt. Daarvoor moet u aan be paalde voorwaarden voldoen. Als u een bijstandsuitkering hebt of een andere uitkering (arbeids ongeschikt of werkloos) of uw partner heeft zo'n uitkering, dan mag u meestal bijverdienen met thuiswerk. Alleen, u moet het al tijd eerst even vragen bij de uitke ringsinstantie (de Gemeentelijke Sociale Dienst of de bedrijfsver eniging). Al het organisch afval dat af breekbaar is kunt u gebruiken voor het maken van compost. Afval uit het huishouden: koffiefilter- en theezakjes, eier schalen, keukenrolpapier, bloem- resten, etensresten, groente- en fruitafval. Afval uit de sier- en moestuin: gras, bladeren, snoeisel, onkruid Overig organisch afval: mest en strooisel van kleine huisdieren. Niet thuis in de compostbak horen plastic, nylon en andere kunstve zels, textiel, zand, papier, katten bakkorrels en de inhoud van stof- zuigerzakken. Bij het in gebruik nemen van een VAM-vat kan men het best begin nen met een laag grof materiaal, stokjes, bloemresten en dergelijke, zodat er voldoende doorstroming van lucht blijft. Dan kunt u de compost in niet te dikke lagen van verschillende soorten afval gaan opbrengen, nat en droog door el kaar, niet aanstampen. In cie zo mer moet u oppassen met teveel grasmaaisel, in de herfst met te veel bladeren en snoeisel tegelijk. Grote stukken afval zoals snoeisel, koolbladeren en koolstronken eerst fijnhakken, zodat de bodem diertjes er meer vat op hebben. Composteren is een proces, waar bij organisch afval, zoals groente-, fruit-, tuin- en keukenafval door bacterieën en schimmels wordt veranderd in een aardachtige mas sa: compost. Bij dit afbraakproces zijn kleine bodemdiertjes als wor men en larven behulpzaam. Er komt bij het maken van compost warmte vrij, die kan oplopen tot 40 a 45°C. Daardoor wordt de ac tiviteit van de noodzakelijke micro-organismen nog eens extra bevorderd. Compost maken is eenvoudig, de natuur doet het meeste werk. U hoeft alleen te zor gen voor organisch afval en de juiste omstandigheden. Zoals alle natuurlijke processen tijd vragen, is dat ook bij com posteren het geval. De micro organismen doen hun werk dege lijk, maar traag. Ongeveer na drie maanden vindt u de eerste bruik bare compost onderin het Vam- vat. Door de handige schuif onder aan het vat, is deze er eenvoudig uit te halen. U hoeft niet bang te zijn dat uw silo in de tussentijd vol raakt. Omdat veruit het grootste gedeelte van het afval uit vocht bestaat, slinkt de hoeveelheid enorm. Op dinsdag 23 februari wordt een informatiebijeenkomst gehouden over het gebruik van de eompost bakken, de aanschaf en de subsi diëring door de gemeente. Deze avond vangt aan om 19.30 uur in het stadhuis, ingang marktzijde. Een medewerker van de VAM zal op deze avond aan de hand van dia's informatie geven over het ge bruik van de compostvaten. Ook is er gelegenheid tot het stellen van vragen. U kunt op deze informatie-avond een Vam-vat aanschaffen. Daarnaast kunt u de compostsilo's bestellen en ophalen bij de dienst Gemeentewerken. Hier kunt u ook terecht voor nadere informa tie, telefoon 82000. Per gezin kan slechts één vat worden besteld, er zijn vijfhonderd vaten be schikbaar. Op een aantal plaatsen, zoals in de hal bij Bureau Voorlichting in de Stadhuisstraat en bij Gemeente werken in de Vlissingsestraat, is een Vam-vat geplaatst ter bezich tiging. Onze vuilniswagens worden voor meer dan de helft gevuld met waardevol groente- fruit- en keu kenafval. Met een compostvat kunt u daar iets nuttigs mee doen! "Gedurende 1987, het Internatio naal Jaar van de Daklozen, zijn niet alle problemen in de sloppen wijken van de Derde Wereld zo maar opgelost. Langdurige hulp blijft nodig". Dat is de boodschap van de actie week die Novib/Gast aan Tafel houdt van 8 tot 14 februari 1988. Ze vraagt opnieuw aandacht voor de Daklozen. De schijnwerpers worden gericht op de bewoners van de sloppenwijken in Lima (Peru) die leven in onmenselijke krotten, verstoken van de meest noodzakelijke voorzieningen zoals water, electriciteit, gezondheids zorg, onderwijs en werk. Op 13 februari 1988, om 22.15 uur op Nederland 1is er bij de NCRV een uitzending te zien over de sloppenwijken in Lima. De Hier Nu-reportage laat beelden van de sloppenwijk Villa el Salvador zien, waar een succesvolle strijd tegen de armoede wordt gevoerd. Roel Barrenzuela, de leider van de buurtorganisatie, vertelt daarover: "Toen we in deze zandvlakte aan kwamen was er niets. Geen water, electriciteit, scholen, medische posten of werk. Alleen zand. Iedereen woonde in rieten hutten. En nu, na 16 jaar, ligt hier een wijk waar 200.000 mensen wonen. Een paar problemen hebben we al gedeeltelijk opgelost. Sommige bewoners hebben water en electri citeit. Ook is een deel van de hui zen van baksteen gebouwd. Dat hebben wij, de bewoners van deze wijk gedaan. Maar problemen hebben we nog genoeg. Hoge werkloosheid, veel ziekten, dalen de lonen en onvoldoende voeding". Maar toch zitten ze niet bij de pakken neer. Met hun eigen orga nisaties, en met steun van No vib/Gast aan Tafel bouwen zij een leefbaar bestaan op. Een goed voorbeeld daarvan is de wijk Villa el Salvador. "Wijk" is eigenlijk een verkeerd woord. Want wat in 1971 begon als een kleine landbe zetting van dakloze mensen, groei de uit tot een stadje van 200.000 mensen. In het zuiden van Lima, op een kale, droge zandvlakte, bouwden de mensen een nieuw bestaan op. In de avonden en de weekenden zijn er buurtvergade- ringen, waar de problemen wor den besproken en naar oplossin gen wordt gezocht. De bewoners zien dat hun kinderen minder goed eten, dat er geen werk is voor de jongeren en dat de zieke men sen geen betaalbare medicijnen kunnen krijgen. "Alles is duur in Peru. De prijzen stijgen gemiddeld met 100% per jaar. Het loon daar entegen stijgt niet. Dus we moesten iets doen", zegt buurtlei- der Roel. "We kunnen toch niet toestaan dat onze kinderen ont voerd raken?'". Met vereende krachten zijn er re sultaten geboekt. De vrouwen richtten al meer dan honderd volkskeukens op. Daar maken zij gemeenschappelijk maaltijden klaar voor de mensen uit de wijk. En dat helpt, want het eten is beter en veel goedkoper. Ook zijn er kleine bedrijfjes gekomen voor bouwmaterialen, een timmerwerk plaats, een kaasfabriekje en een kippenfokkerij. Die leveren nieu we banen en een goed inkomen op. Verder is er een apotheek, waar de mensen terecht kunnen voor eerlijke en goedkope medicij nen. De apotheek is eigendom van de buurtorganisatie. Novib/Gast aan Tafel werkt al ja ren samen met de daklozen in Vil la el Salvador. Zij ondersteunt hun dagelijkse strijd voor een menswaardig bestaan. Gast aan Tafel geeft geld voor het opzetten van de bedrijven; levert goedkoop voedsel aan de volkskeukens en geeft scholing aan de buurtbewo ners. En steeds weer zijn ze onder de indruk van de inzet en volhar ding van de daklozen en hun orga nisaties. Dit gevecht tegen de ar moede is niet voorbij na het Jaar van de Daklozen. Ze moeten doorgaan met uw steun. Want de strijd van de daklozen kan niet zonder uw hulp worden ge wonnen. Daarom wordt door Gast aan Ta fel aandacht gevraagd voor de Daklozen. In de actieweek van 8 tot 14 februari zullen in het hele land activiteiten plaatsvinden. Zo zijn op verschillende plaatsen ten toonstellingen over Daklozen te zien. Ook u kunt het werk van Gast aan Tafel voor de daklozen steunen; maak uw bijdrage over op giro 100200 van Gast aan Tafel in Den Haag, onder vermelding van "Daklozen'. Wilt u meer weten van de acties voor de daklozen, dan kunt u overdag bellen naar de ledenservice van Gast aan Tafel, telefoon 070 - 421777. Verder moet u opgeven hoeveel werk het is en hoeveel u met dat thuiswerk verdient. Hebt u of uw partner een bijstandsuitkering dan mag u de eerste twee jaar een klein gedeelte van de inkomsten hou den. De rest wordt afgetrokken van de uitkering. Hebt u een NWW (Nieuwe Werkloosheidswet-) uitkering of een WAO-uitkering en u werkt daarnaast, dan wordt daarmee re kening gehouden bij de bereke ning van uw uitkering. Als u niet opgeeft dat u werkt en geld verdient terwijl u een uitke ring hebt, dan pleegt u fraude en loopt u het risico dat u een boete krijgt en u of uw partner dc uitke ring kwijt raakt. Daarom moet u altijd eerst met de uitkerings instantie overleggen voor dat u aan thuiswerk begint zodat u weet wat kan en wat niet kan. Soms houdt de opdrachtgever op uw loon belasting en premies in. In veel gevallen wordt er echter niets ingehouden. Als uw loon sa men met andere inkomsten per jaar hoger is dan 1.000,—, ont vangt u na afloop van het jaar een aanslag voor de inkomstenbelas ting. Hiervoor moet u zelf een aangiftebiljet bij de belasting dienst aanvragen. Bent u gehuwd of woont u samen met een partner die zelf inkomen heeft, dan beïn vloedt uw inkomen de belasting van uw partner. (Ook als u minder dan 1.000,— per jaar verdient). Op een aangifte-biljet kunt u ook aftrekposten invullen, namelijk die kosten die u maakt in verband met uw thuiswerk. In uw geval zullen dat meestal (een gedeelte van) stookkosten, electriciteits- kosten, e.d. zijn. Al deze zaken staan de in de folder "Thuiswerk: belastingen en premies", die te krijgen is bij de belastingdienst. Verder kunt u met belastingvragen of voor het aanvragen van folders altijd terecht bij de Belasting Tele foon 06 - 0543 (alleen op werkda gen van 8 tot 5 uur). Burgemeester en wethouders van Middelburg; gelet op artikel 37, eerste lid, van de Wet algemene bepalinen mi lieuhygiëne; maken bekend, dat zij voornemens zijn tot wijziging over te gaan van de door hen op 19 januari 1982 aan de heer T.H. Alink te Middelburg verleende vergunning ingevolge de Hin derwet voor het oprichten en in werking hebben van een meubel fabriek op het perceel Ramsburgerweg 5 te Middelburg. De reden hiervoor is dat de huidige voorschriften onvoldoende zijn om bodemverontreiniging en geluidhinder te voorkomen. De voorgenomen wijziging houdt in dat aan de vergunning nieuwe voorschriften worden verbonden, onder gelijktijdige intrekking? van de huidige voorschriften Gemotiveerde bezwaren kunnen tot 25 februari 1 988 schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Degene die een bezwaar schrift indient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet be kend te maken. Burgemeester en wethouders van Middelburg; gelet op artikel 37, eerste lid, van de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne; maken bekend, dat zij voornemens zijn tot wijziging over te gaan van de door hen op 17 februari 1987 aan Agrarische Unie Vul- caan te Deventer verleende vergunning ingevolge de Hinderwet voor het oprichten en in werking hebben van een opslagplaats voor kunstmest, granen, peulvruchten, zaaizaden en gewas bestrijdingsmiddelen aan de Uyterschootweg 20 te Middelburg. De reden hiervoor is door middel van het stellen van een aanvul lend voorschrift waterverontreiniging te voorkomen. De voorgenomen wijziging houdt het volgende in: aan Hoofdstuk 1 wordt toegevoegd artikel 1.6: Indien door wat voor oorzaak ook verontreinigde stoffen op of in het oppervlaktewater en/of ri olering dreigen te geraken of zijn geraakt dienen de vergunning houder onverwijld: a. de afsluiter in de riolering te sluiten; b. maatregelen te treffen om verdere verontreiniging van het op pervlaktewater te voorkomen; c. de brandweer in te schakelen voor assistentie; d. daarvan melding te doen aan bureau milieuzaken van de dienst Gemeentewerken, tel. 01180-82000; e. de opgetreden verontreiniging op milieuhygiënisch verant woorde wijze ongedaan te maken; f. eventuele tanks, leidingen en/of riolering die met verontreini gende stoffen in aanraking zijn geweest, te doen controleren op aantasting en indien nodig te doen herstellen of vervangen. Gemotiveerde bezwaren kunnen tot 25 februari 1988 schriftelijk bij ons college worden ingebracht. Degene die een bezwaar schrift indient, kan verzoeken zijn persoonlijke gegevens niet be kend te maken. Burgemeester en wethouders van Middelburg maken ingevolge het bepaalde in de Wet algemene bepalingen milieuhygiëne be kend dat: 1. de heer Joh. Stevens, Statenhove 11-6 te 4336 CB Middel burg een vergunning ingevolge de Hinderwet heeft aangevraagd voor het oprichten en in werking hebben van een visverwerkings- bedrijf op het perceel Oude Veerseweg 11 te Middelburg, ka dastraal bekend gemeente Middelburg, sectie N, nummer 1222; 2. Hermans Groep bv, Laanstraat 2 te 3762 KD Soest een ver gunning ingevolge de Hinderwet heeft aangevraagd voor het oprichten en in werking hebben van een supermarkt op het per ceel Blauwedijk 47 te Middelburg, kadastraal bekend gemeente Middelburg, sectie L, nummer 1364 en dat zij voornemens zijn de gevraagde vergunningen te verle nen onder voorwaarden. Ingaande heden liggen de aanvragen met de daarop betrekking hebbende stukken alsmede de ontwerp-beschikkingen elke werk dag van 8.30 tot 1 2.00 uur en van 14.00 tot 16.30 uur ter inza ge op de afdeling Algemene Zaken ter gemeentesekretarie. Lange Noordstraat 1 te Middelburg tot het einde van de termijn waar binnen beroep kan worden ingesteld tegen de beschikkingen op de aanvragen. Genoemde aanvragen met de daarop betrekking hebbende stukken en de ontwerp-beschikkingen liggen hier even eens gedurende een maand buiten de werkuren ter inzage op donderdagavond van 18.00 tot 21.00 uur. Indien op die avond inzage wordt verlangd dient dit van tevoren telefonisch te wor den aangevraagd, telefoon 01180-26251, toestel 413. Bij de stukken ligt een mededeling waar en wanneer een mondelinge toelichting kan worden verkregen. Schriftelijke gemotiveerde bezwaren tegen het verlenen van de vergunningen kunnen bij hun college worden ingediend tot 11 maart 1988. De persoonlijke gegevens van degene die een be zwaarschrift heeft ingediend, worden indien daarom wordt ver zocht, niet bekend gemaakt. Het verzoek daartoe moet schrifte lijk, tegelijkertijd met het bezwaarschrift worden ingediend. In dien daarom wordt verzocht (telefoon 01180-26251, toestel 413) kan in de periode van 25 februari 1988 tot en met 4 maart 1988 een openbare zitting worden gehouden, waarop mondelin ge bezwaren naar voren kunnen worden gebracht en waarbij te vens gelegenheid zal worden gegeven tot een gedachtenwis- seling. Zij vestigen er de aandacht op, dat degenen die gebruik hebben gemaakt van één of meer van genoemde mogelijkheden tot het indienen van bezwaren en degenen die aantonen daartoe redelij kerwijs niet in staat te zijn geweest later beroep kunnen instellen bij de Afdeling voor de geschillen van bestuur van de Raad van State tegen de genomen beschikkingen. Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend, dat bij besluit van de gemeenteraad d.d. 13 april 1987 is vastgesteld de Verordening tot wijziging van de Verordening behandeling bezwaar- en beroepschriften Algemene Bijstandswet, Gemeente lijke Kredietbank en Wet op de Bejaardenoorden. Bij brief van 25 januari 1988 hebben Gedeputeerde Staten van Zeeland bericht van ontvangst gezonden. Bovengenoemde veror dening treedt in werking op 1 maart 1988 en ligt ingaande heden, gedurende drie maanden voor een ieder ter inzage op de gemeen tesecretarie. Burgemeester en wethouders van Middelburg maken bekend dat zij voornemens zijn met toepassingg van artikel 18a van de wet op de Ruimtelijke Ordening vrijstelling te verlenen van het bestemmingsplan Klarenbeek III teneinde de bouw mogelijk te maken van een berging ophet perceel W. v. Hallstraat 20. Het bouwplan ligt met ingang van vrijdag 12 februari 1988 gedu rende 14 dagen ter gemeentesecretarie voor een ieder ter inzage. Gedurende deze termijn kan een ieder, die bezwaar heeft tegen de uitvoering van dat voornemen, zijn bezwaren schriftelijk ken baar maken aan burgemeester en wethouders van Middelburg, Postbus 6000, 4330 LA Middelburg.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1988 | | pagina 5