MflORRltiBffi DOE-HET-ZELF! SAMENWERKING BIJ REDDINGEN OP ZEE 'Rederland maritiem' ZEEVAART MET VLOEIBAAR GEMAAKTE GASSEN IN BULK DE FAAM Woensdag 20 februari 1985 Reddingsmaatschappijen bestaan al lang VEILIGHEID-VOOR-ALLES Muzikaal sieradenkistje fflïïTp Let op uerdert (Mforfnatiü Sinds deze zomer is er in Nederland één Coördinatiecentrum voor alle reddingen ter zee, ingericht op het Marinevliegkamp Valkenburg dat in directe verbinding staat met alle reddingsinstanties. Daardoor beschikt Nederland nu over een reddingsorganisatie die haar taak aan kan. In 1824 werden zowel in Engeland als in Nederland particuliere red dingsmaatschappijen opgericht. Tot op de dag van vandaag zijn ze particulier gebleven, zonder één cent subsidie. De reddingsmaat schappijen hebben in de loop der jaren vele duizenden mensen ge red uit noodsituaties op zee. Sinds 1951 zijn ook overheidsin stanties zich met het reddingswerk op zee gaan bemoeien: Het Loodswezen deed al langer mee, evenals de Kustwacht. Sinds de watersnoodramp in 1953, waarbij hel grote nut van helicopte.s werd bewezen, i- de Koninklijke Mari ne niet meer weg te denken uit het Nederlandse reddingswerk. Met hun grote snelheid kunnen heli copters, vooral op grote afstand, veel vlugger optreden dan een reddingsboot. Bovendien vliegt een helicopter veilig boven grondzeeën en golven, waar de reddingsboot soms grote moei lijkheden heeft. De tegenwoordig bij het red dingswerk gebruikte hulpmidde len vullen elkaar dus prachtig aan. Tot voor kort konden ze echter niet tijdens hulpacties met elkaar praten. Luchtvaartradio's werken namelijk op andere frequenties dan scheepvaartradio's. Als de helicoptcr-vlieger met de schipper van de reddingsboot wilde over leggen hoe hel karwei het beste zou kunnen worden aangepakt, dan moest dat via Scheveningen Radio en het Vliegkamp Valken burg. In een vliegende storm. - onder omstandigheden dat secon den tellen - was dat met het lawaai van wind, water en motoren een ondoenlijke situatie. Het directe communicatieprobleem werd op gelost door de helicopters uit te rusten met een marifoon. Vooral bij grote reddingsacties, waaraan meerdere eenheden deelnamen, soms zelfs uit verschillende lan den, bleef tot kort geleden de coördinatie een levensgroot pro bleem. Wie deed wat. wanneer en waar? Met tien schepen zoeken naar een verongelukte Boeing 747 heeft alleen zin als een gecoördi neerd schema gezamenlijk wordt (RCC) in te richten. Nederland heeft de SARCOR (Search and Rescue Coördinatie-Regeling) in juli 1984 ingevoerd. Het Vlieg kamp van de Marine Luchtvaart dienst in Valkenburg (nabij Was senaar) is aangewezen als het Op- sporings- en Reddings Coördina tie Centrum. Onder de regeling vallen alle in stanties die zich bezighouden met reddingswerk op zee: de red dingsmaatschappijen, de Opspo- rings- en Reddingsdienst (OSRD) van de Koninklijke Marine en de Koninklijke Luchtmacht, het Hospitaal-Kerkschip 'De Hoop', de Radio Medische Dienst van het Nederlandse Rode Kruis, de Rijkspolitie en de diensten die tegenwoordig vallen onder het Directoraat-Generaal Scheep vaart en Maritieme Zaken van het Ministerie van Verkeer en Water staat, zoals het Loodswezen. Ver der de reddingsbrigades langs de kust. KLM helicopters, sleep- en bergingsmaatschappijen enz. enz. Vaart er één reddingsboot uit om afgewerkt. Een wereldwijde coördinatie-re- geling was hoog nodig! Na lang overleg is in de Intergouverne mentele Maritieme Organisatie (1MO) van de Verenigde Naties het Opsorings- en Reddings-Ver drag overeengekomen. De deel nemende landen besloten goede, moderne reddingsmiddelen langs hun kusten te onderhouden en per belangrijk zeegebied een Red dings Coördinatie Centrum bijvoorbeeld een gestrand jacht van een zandbank te halen, dan meldt die reddingsboot dat alléén via Scheveningen radio aan het Reddings Coördinatie Centrum. Zodra de situatie minder eenvou dig ligt, neemt het RCC de coör dinatie over. Er zijn drie alarmfa sen: in fase I is er alleen sprake van ongerustheid. Als men dan geen contact krijgt met het in nood verkerende schip of vlieg tuig treedt fase 11 in werking. Daarin worden die instanties ge waarschuwd die voor reddend optreden in aanmerking komen. Als het voorwerp van zorg inder daad in acuut gevaar verkeert, geldt fase III. de noodfase. Hel RCC stelt een operatieplan op en wijst, als de situatie daarom vraagt, een leider ter plaatse aan en adviseert over de in te zetten hulpmiddelen. Voor zoek-aeties wordt op het Marine Vliegkamp Valkenburg 24 uur per etmaal een maritiem patrouille-vliegtuig gereed ge houden. Op het Marine Vlieg kamp 'De Kooy' (bij Den Helder) staat 24 uur per dag een helicopter klaar en op de Vliegbasis Leeu warden staat 24 uur per etmaal een helicopter van de Lucht macht, 'stand by'. Nu zeeschepen steeds vaker ge vaarlijke stoffen vervoeren en nu er ook steeds meer passagiers in •de lucht zijn, is het goed te weten dat bij ongelukken de ellende tot een minimum beperkt kan blijven door een goed gecoördineerde sa menwerking van dc verschillende reddings-insta nties. Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting. Het vervoer per gastanker van vloeibaar gemaakte gassen wordt ten onrechte vaak in één adem genoemd met risico's die tot grote rampen kunnen leiden. De prak tijk laat echter anders zien. In dc statistieken van ongelukken in de scheepvaart komen gastankers niet voor. Dat zegt voldoende over de veiligheid waarmee het vervoer van vloeibaar aardgas (LNG). en vloeibare petroleumgassen (LPG) en chemische vloeibare gassen voortdurend wordt omringd. Maar nog sprekender is dat de verzekeringstarieven voor gastan kers even hoog zijn als die voor andere schepen! In verhouding tot de hele wereld- tonnage neemt de gastankervaart met 1200 schepen - een aandeel van nog geen twee procent - een bescheiden plaats in. Dat doet echter niets af aan de vitale rol die gastankers spelen in het economi sche gebeuren. Zonder LNG-tankcrs zouden grote delen van de wereld van onontbeerlijke energie verstoken blijven en zonder dc aanvoer van propaan en butaan (LPG) en chemisch vloeibare gassen kun nen chemische industrieën niet draaien omdat ze van die grond stoffen afhankelijk zijn. Nog pas 20 jaar Als gespecialiseerde tak van scheepvaart is het transport van vloeibare gassen nog maar twintig jaar oud. Met de snelle uitbrei ding van de chemische industrie is ook het vervoer per schip van LPG voor dc fabricage van plas tics en van ammonia voor de kunstmestproduktie sterk toege nomen. Voordien werden ook al vloeibaar gemaakte gassen vervoerd, maar dat gebeurde in tanks die in de scheepsruimen van gewone vrachtvaarders waren geïnstal leerd. In de loop van de jaren '60 voer van vloeibaar aardgas (LNG) speelt zich af tussen pro ducerende en consumerende lan den. de zogenaamde liner-trade. via vaste routes over lange afstan den en met tankschepen die grote hoeveelheden vloeibaar gemaakt gas (75.000 tot 150.000 m3) kun nen laden. Petroleumgassen (LPG) komen ter beschikking bij de winning van ruwe olie (Midden-Oosten, Noordzee) en bij het raffinage- proces. In tegenstelling tot aard gas (LNG) worden ze niet ge bruikt als brandstof voor elektri citeitscentrales. LPG-tankers zijn daarom kleiner dan LNG-tan- kers. Het grootste type heeft een ladinginhoud van 70.000 m_3 en wordt ingezet voor het vervoer van vindplaats (oliebron of pro- duktieplaats) naar afnemer. Gastankers voor LPG, niet een capaciteit van 1000 tot rond de 50.000 m3, varen als regel tussen chemische industrieën, evenals gastankers met chemisch vloeiba re gassen aan boord. De laatste tankers hebben een relatief gerin ge ladingruimte, omdat het bij het vervoer van dit soort vloeibaar gemaakte gassen gewoonlijk om kleine hoeveelheden gaat. De gassen worden in vloeibare vorm geladen, vervoerd en gelost, omdat één kubieke meter vloei baar gemaakt gas in die vloeibare vorm overeenkomt met 700 m3 voor LNG tot 215 ni3 in gasvorm voor bijvoorbeeld butaan bij 15 graden Celcius. Aan boord worden dc gassen vloeibaar gehouden door onafge broken koeling. Dat gebeurt bij lage temperaturen, variërend van min 162 graden Celsius voor LNG. min 104 graden voor ethy- Icen tot maximaal 48 graden on der nul voor LPG bij nagenoeg groot hoeft te zijn. Dc ladingtanks waarin de vloeibaar gemaakte gassen worden geladen, hebben verschillende vormen, al naar ge lang hun inhoud vloeibaar moet worden gehouden onder druk. gekoeld of door een combinatie van beide. Bij moderne gastankers zijn de tanks aangepast aan dc vorm van de romp van het schip, zodat een zo groot mogelijk deel van de beschikbare ruimte wordt benut. Gastankers zijn gecompli ceerde en daarom kostbare sche pen. De bouwprijs is hoog van wege de speciale apparatuur voor het koelen van de gassen en de uitgebreide veiligheidsvoorzie ningen die internationaal zijn voorgeschreven. Het 'gasgedeelte' maakt ongeveer een derde van de totale bouwkosten uit. Veilig heid-vóór-alles is het dwingende gebod aan boord van gastankers en op dc laad- en losinstallaties. De officieren van gastankers heb ben een speciale opleiding gekre gen en zijn daarna in dc praktijk vertrouwd geraakt met de speci fieke eisen van het transport van vloeibaar gemaakte gassen. Met een vloot van ruim 230 gas tankers neemt Japan de eerste plaats in op de wereldranglijst. Verreweg de meeste andere lan den hebben veel kleinere vloten. In West-Europa heeft Noorwegen met meer dan vijftig schepen de grootste vloot van dit type sche pen. Onder Nederlandse vlag wa ren negen gastankers. Vier beho ren tot rederijen van de Anthony Veder Groep in Rotterdam, die er momenteel nog eens drie in aan bouw heeft in Nederland. vwwwvvwmmwv Bron: Stichting Algemeen Mari tieme Voorlichting MWWWWMAVWWW Zelf iets maken. Voor in huis ot voor in de tuin. is meestal met zo eenvoudig. Maar een goede .werktekening en bouwbeschrij- !ving maakt het al een stuk ge makkelijker. Speciaal voor onze lezers behandelen wij in deze krant elke week een nieuwe bouwtekening voor het maken van speelgoed, klokken, meube len. tuinartikelen etc. Daarbij ko men zowel eenvoudige werkstuk ken als werkstukken voor de meer gevorderde doe-het-zelver aan bod. De ontwerpen zijn van Kar- weipost bv. een bedrijf dat zich heeft gespecialiseerd in hefr-maken van tekeningen voor jong en oud en dat zich tot doel stelt de crea-. tieve handvaardigheid te bevor deren. Op iedere tekening zijn de be langrijkste onderdelen op ware grootte weergegeven zodat men ze slechts behoeft overie trekken en ifit te zagen. De uitgebreide ma- teriaallijstcn geven de exacte ma ten van de verschillende onderde len en de totaal benodigde hoe veelheden. Zodoende blijft het materiaalverlies tot een-minimum beperkt en is «611 zo goedkoop mógelijk uit. Wie dc duidehjke instructies stap voor stap opvolgt,, maakt dc werkstukken spelender wijs. BH Kies dit bijzondere sieradenkistje als projekt voor uw kado. U kunt het in een weekend maken met behulp van de tekening op 'ware grootte. Het kistje is 23 x 30 x 11.5 cm. Het heeft een met fluweel beklede tray die scharnierend aan het deksel is bevestigd. Als het deksel wordt geopend dan komt de tray automatisch mee naar boven. Een onzichtbare veer onder de tray zorgt ervoor dat het deksel in iedere stand open blijft staan. In de tray met vakverdeling kunnen kleine sieraden zoals ringen en oorbellen worden opge borgen. Grotere sieraden gaan onderin het kistje. De tekening laat zien hoe een muziekdoosje kan worden ingebouwd dat gaat spelen als het deksel wordt geopend en weer stopt als het deksel wordt gesloten. Het kisje kan naar keuze worden gemaakt van zacht hout of van hard hout. Het hier afgebeelde kistje werd gemaakt van mahonie met aan de voorkant gevlochten fineerstrips. De tekening kunt u bestellen door 12.50 over te maken op giro nummer 3567600 t.n.v. Karwcipost BV te Vleuten onder vermel ding van rfr. 239 F/VIZVA 'I I N I.IM, SCIIII' Ml 1 DRUK I ANKSMI 1 I I N INHOUD VAN i: 0(10 M zijn speciaal ontworpen gastan kers in de vaart gekomen. De gastankvaart kent uiteenlo pende typen schepen voor de ver schillende soorten gas. Het ver- atmosferische omstandigheden in de ladingtanks. Het vervoer van LPG vindt ook plaats in druk-tanks waarbij de koeling van de gassen niet zo Als er op de wereld één vaart is waar veiligheid hoog in het vaandel staat, is het de vaart met gastankers.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1985 | | pagina 6