MflORRltiBffi
DOE-HET-ZELF!
SAMENWERKING BIJ REDDINGEN
OP ZEE
'Rederland
maritiem'
ZEEVAART MET VLOEIBAAR
GEMAAKTE GASSEN IN BULK
DE FAAM
Woensdag 20 februari 1985
Reddingsmaatschappijen bestaan al lang
VEILIGHEID-VOOR-ALLES
Muzikaal sieradenkistje
fflïïTp
Let op uerdert
(Mforfnatiü
Sinds deze zomer is er in Nederland één Coördinatiecentrum
voor alle reddingen ter zee, ingericht op het Marinevliegkamp
Valkenburg dat in directe verbinding staat met alle
reddingsinstanties. Daardoor beschikt Nederland nu over een
reddingsorganisatie die haar taak aan kan.
In 1824 werden zowel in Engeland
als in Nederland particuliere red
dingsmaatschappijen opgericht.
Tot op de dag van vandaag zijn ze
particulier gebleven, zonder één
cent subsidie. De reddingsmaat
schappijen hebben in de loop der
jaren vele duizenden mensen ge
red uit noodsituaties op zee.
Sinds 1951 zijn ook overheidsin
stanties zich met het reddingswerk
op zee gaan bemoeien: Het
Loodswezen deed al langer mee,
evenals de Kustwacht. Sinds de
watersnoodramp in 1953, waarbij
hel grote nut van helicopte.s werd
bewezen, i- de Koninklijke Mari
ne niet meer weg te denken uit het
Nederlandse reddingswerk. Met
hun grote snelheid kunnen heli
copters, vooral op grote afstand,
veel vlugger optreden dan een
reddingsboot. Bovendien vliegt
een helicopter veilig boven
grondzeeën en golven, waar de
reddingsboot soms grote moei
lijkheden heeft.
De tegenwoordig bij het red
dingswerk gebruikte hulpmidde
len vullen elkaar dus prachtig aan.
Tot voor kort konden ze echter
niet tijdens hulpacties met elkaar
praten. Luchtvaartradio's werken
namelijk op andere frequenties
dan scheepvaartradio's. Als de
helicoptcr-vlieger met de schipper
van de reddingsboot wilde over
leggen hoe hel karwei het beste
zou kunnen worden aangepakt,
dan moest dat via Scheveningen
Radio en het Vliegkamp Valken
burg. In een vliegende storm. -
onder omstandigheden dat secon
den tellen - was dat met het lawaai
van wind, water en motoren een
ondoenlijke situatie. Het directe
communicatieprobleem werd op
gelost door de helicopters uit te
rusten met een marifoon. Vooral
bij grote reddingsacties, waaraan
meerdere eenheden deelnamen,
soms zelfs uit verschillende lan
den, bleef tot kort geleden de
coördinatie een levensgroot pro
bleem. Wie deed wat. wanneer en
waar? Met tien schepen zoeken
naar een verongelukte Boeing 747
heeft alleen zin als een gecoördi
neerd schema gezamenlijk wordt
(RCC) in te richten. Nederland
heeft de SARCOR (Search and
Rescue Coördinatie-Regeling) in
juli 1984 ingevoerd. Het Vlieg
kamp van de Marine Luchtvaart
dienst in Valkenburg (nabij Was
senaar) is aangewezen als het Op-
sporings- en Reddings Coördina
tie Centrum.
Onder de regeling vallen alle in
stanties die zich bezighouden met
reddingswerk op zee: de red
dingsmaatschappijen, de Opspo-
rings- en Reddingsdienst (OSRD)
van de Koninklijke Marine en de
Koninklijke Luchtmacht, het
Hospitaal-Kerkschip 'De Hoop',
de Radio Medische Dienst van het
Nederlandse Rode Kruis, de
Rijkspolitie en de diensten die
tegenwoordig vallen onder het
Directoraat-Generaal Scheep
vaart en Maritieme Zaken van het
Ministerie van Verkeer en Water
staat, zoals het Loodswezen. Ver
der de reddingsbrigades langs de
kust. KLM helicopters, sleep- en
bergingsmaatschappijen enz. enz.
Vaart er één reddingsboot uit om
afgewerkt.
Een wereldwijde coördinatie-re-
geling was hoog nodig! Na lang
overleg is in de Intergouverne
mentele Maritieme Organisatie
(1MO) van de Verenigde Naties
het Opsorings- en Reddings-Ver
drag overeengekomen. De deel
nemende landen besloten goede,
moderne reddingsmiddelen langs
hun kusten te onderhouden en per
belangrijk zeegebied een Red
dings Coördinatie Centrum
bijvoorbeeld een gestrand jacht
van een zandbank te halen, dan
meldt die reddingsboot dat alléén
via Scheveningen radio aan het
Reddings Coördinatie Centrum.
Zodra de situatie minder eenvou
dig ligt, neemt het RCC de coör
dinatie over. Er zijn drie alarmfa
sen: in fase I is er alleen sprake
van ongerustheid. Als men dan
geen contact krijgt met het in
nood verkerende schip of vlieg
tuig treedt fase 11 in werking.
Daarin worden die instanties ge
waarschuwd die voor reddend
optreden in aanmerking komen.
Als het voorwerp van zorg inder
daad in acuut gevaar verkeert,
geldt fase III. de noodfase. Hel
RCC stelt een operatieplan op en
wijst, als de situatie daarom
vraagt, een leider ter plaatse aan
en adviseert over de in te zetten
hulpmiddelen.
Voor zoek-aeties wordt op het
Marine Vliegkamp Valkenburg
24 uur per etmaal een maritiem
patrouille-vliegtuig gereed ge
houden. Op het Marine Vlieg
kamp 'De Kooy' (bij Den Helder)
staat 24 uur per dag een helicopter
klaar en op de Vliegbasis Leeu
warden staat 24 uur per etmaal
een helicopter van de Lucht
macht, 'stand by'.
Nu zeeschepen steeds vaker ge
vaarlijke stoffen vervoeren en nu
er ook steeds meer passagiers in
•de lucht zijn, is het goed te weten
dat bij ongelukken de ellende tot
een minimum beperkt kan blijven
door een goed gecoördineerde sa
menwerking van dc verschillende
reddings-insta nties.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting.
Het vervoer per gastanker van
vloeibaar gemaakte gassen wordt
ten onrechte vaak in één adem
genoemd met risico's die tot grote
rampen kunnen leiden. De prak
tijk laat echter anders zien. In dc
statistieken van ongelukken in de
scheepvaart komen gastankers
niet voor. Dat zegt voldoende over
de veiligheid waarmee het vervoer
van vloeibaar aardgas (LNG). en
vloeibare petroleumgassen (LPG)
en chemische vloeibare gassen
voortdurend wordt omringd.
Maar nog sprekender is dat de
verzekeringstarieven voor gastan
kers even hoog zijn als die voor
andere schepen!
In verhouding tot de hele wereld-
tonnage neemt de gastankervaart
met 1200 schepen - een aandeel
van nog geen twee procent - een
bescheiden plaats in. Dat doet
echter niets af aan de vitale rol die
gastankers spelen in het economi
sche gebeuren.
Zonder LNG-tankcrs zouden
grote delen van de wereld van
onontbeerlijke energie verstoken
blijven en zonder dc aanvoer van
propaan en butaan (LPG) en
chemisch vloeibare gassen kun
nen chemische industrieën niet
draaien omdat ze van die grond
stoffen afhankelijk zijn.
Nog pas 20 jaar
Als gespecialiseerde tak van
scheepvaart is het transport van
vloeibare gassen nog maar twintig
jaar oud. Met de snelle uitbrei
ding van de chemische industrie is
ook het vervoer per schip van
LPG voor dc fabricage van plas
tics en van ammonia voor de
kunstmestproduktie sterk toege
nomen.
Voordien werden ook al vloeibaar
gemaakte gassen vervoerd, maar
dat gebeurde in tanks die in de
scheepsruimen van gewone
vrachtvaarders waren geïnstal
leerd. In de loop van de jaren '60
voer van vloeibaar aardgas
(LNG) speelt zich af tussen pro
ducerende en consumerende lan
den. de zogenaamde liner-trade.
via vaste routes over lange afstan
den en met tankschepen die grote
hoeveelheden vloeibaar gemaakt
gas (75.000 tot 150.000 m3) kun
nen laden.
Petroleumgassen (LPG) komen
ter beschikking bij de winning van
ruwe olie (Midden-Oosten,
Noordzee) en bij het raffinage-
proces. In tegenstelling tot aard
gas (LNG) worden ze niet ge
bruikt als brandstof voor elektri
citeitscentrales. LPG-tankers zijn
daarom kleiner dan LNG-tan-
kers. Het grootste type heeft een
ladinginhoud van 70.000 m_3 en
wordt ingezet voor het vervoer
van vindplaats (oliebron of pro-
duktieplaats) naar afnemer.
Gastankers voor LPG, niet een
capaciteit van 1000 tot rond de
50.000 m3, varen als regel tussen
chemische industrieën, evenals
gastankers met chemisch vloeiba
re gassen aan boord. De laatste
tankers hebben een relatief gerin
ge ladingruimte, omdat het bij het
vervoer van dit soort vloeibaar
gemaakte gassen gewoonlijk om
kleine hoeveelheden gaat.
De gassen worden in vloeibare
vorm geladen, vervoerd en gelost,
omdat één kubieke meter vloei
baar gemaakt gas in die vloeibare
vorm overeenkomt met 700 m3
voor LNG tot 215 ni3 in gasvorm
voor bijvoorbeeld butaan bij 15
graden Celcius.
Aan boord worden dc gassen
vloeibaar gehouden door onafge
broken koeling. Dat gebeurt bij
lage temperaturen, variërend van
min 162 graden Celsius voor
LNG. min 104 graden voor ethy-
Icen tot maximaal 48 graden on
der nul voor LPG bij nagenoeg
groot hoeft te zijn. Dc ladingtanks
waarin de vloeibaar gemaakte
gassen worden geladen, hebben
verschillende vormen, al naar ge
lang hun inhoud vloeibaar moet
worden gehouden onder druk.
gekoeld of door een combinatie
van beide. Bij moderne gastankers
zijn de tanks aangepast aan dc
vorm van de romp van het schip,
zodat een zo groot mogelijk deel
van de beschikbare ruimte wordt
benut. Gastankers zijn gecompli
ceerde en daarom kostbare sche
pen. De bouwprijs is hoog van
wege de speciale apparatuur voor
het koelen van de gassen en de
uitgebreide veiligheidsvoorzie
ningen die internationaal zijn
voorgeschreven. Het 'gasgedeelte'
maakt ongeveer een derde van de
totale bouwkosten uit. Veilig
heid-vóór-alles is het dwingende
gebod aan boord van gastankers
en op dc laad- en losinstallaties.
De officieren van gastankers heb
ben een speciale opleiding gekre
gen en zijn daarna in dc praktijk
vertrouwd geraakt met de speci
fieke eisen van het transport van
vloeibaar gemaakte gassen.
Met een vloot van ruim 230 gas
tankers neemt Japan de eerste
plaats in op de wereldranglijst.
Verreweg de meeste andere lan
den hebben veel kleinere vloten.
In West-Europa heeft Noorwegen
met meer dan vijftig schepen de
grootste vloot van dit type sche
pen. Onder Nederlandse vlag wa
ren negen gastankers. Vier beho
ren tot rederijen van de Anthony
Veder Groep in Rotterdam, die er
momenteel nog eens drie in aan
bouw heeft in Nederland.
vwwwvvwmmwv
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting
MWWWWMAVWWW
Zelf iets maken. Voor in huis ot
voor in de tuin. is meestal met zo
eenvoudig. Maar een goede
.werktekening en bouwbeschrij-
!ving maakt het al een stuk ge
makkelijker. Speciaal voor onze
lezers behandelen wij in deze
krant elke week een nieuwe
bouwtekening voor het maken
van speelgoed, klokken, meube
len. tuinartikelen etc. Daarbij ko
men zowel eenvoudige werkstuk
ken als werkstukken voor de meer
gevorderde doe-het-zelver aan
bod. De ontwerpen zijn van Kar-
weipost bv. een bedrijf dat zich
heeft gespecialiseerd in hefr-maken
van tekeningen voor jong en oud
en dat zich tot doel stelt de crea-.
tieve handvaardigheid te bevor
deren.
Op iedere tekening zijn de be
langrijkste onderdelen op ware
grootte weergegeven zodat men ze
slechts behoeft overie trekken en
ifit te zagen. De uitgebreide ma-
teriaallijstcn geven de exacte ma
ten van de verschillende onderde
len en de totaal benodigde hoe
veelheden. Zodoende blijft het
materiaalverlies tot een-minimum
beperkt en is «611 zo goedkoop
mógelijk uit. Wie dc duidehjke
instructies stap voor stap opvolgt,,
maakt dc werkstukken spelender
wijs. BH
Kies dit bijzondere sieradenkistje als projekt voor uw kado. U kunt
het in een weekend maken met behulp van de tekening op 'ware
grootte. Het kistje is 23 x 30 x 11.5 cm. Het heeft een met fluweel
beklede tray die scharnierend aan het deksel is bevestigd. Als het
deksel wordt geopend dan komt de tray automatisch mee naar
boven. Een onzichtbare veer onder de tray zorgt ervoor dat het
deksel in iedere stand open blijft staan. In de tray met vakverdeling
kunnen kleine sieraden zoals ringen en oorbellen worden opge
borgen. Grotere sieraden gaan onderin het kistje. De tekening laat
zien hoe een muziekdoosje kan worden ingebouwd dat gaat spelen
als het deksel wordt geopend en weer stopt als het deksel wordt
gesloten. Het kisje kan naar keuze worden gemaakt van zacht hout
of van hard hout. Het hier afgebeelde kistje werd gemaakt van
mahonie met aan de voorkant gevlochten fineerstrips.
De tekening kunt u bestellen door 12.50 over te maken op giro
nummer 3567600 t.n.v. Karwcipost BV te Vleuten onder vermel
ding van rfr. 239 F/VIZVA
'I I N I.IM, SCIIII' Ml 1 DRUK I ANKSMI 1 I I N INHOUD VAN i: 0(10 M
zijn speciaal ontworpen gastan
kers in de vaart gekomen.
De gastankvaart kent uiteenlo
pende typen schepen voor de ver
schillende soorten gas. Het ver-
atmosferische omstandigheden in
de ladingtanks.
Het vervoer van LPG vindt ook
plaats in druk-tanks waarbij de
koeling van de gassen niet zo
Als er op de wereld één vaart is
waar veiligheid hoog in het
vaandel staat, is het de vaart
met gastankers.