2688.
Meubelfabriek BIMECO
I j'
V 'j ft - 1
V rii;
jiM
2 dressoirs geheel massief europees eiken
5 bankstellen met lage rugkussens in 3-2-1
5 eettafels model kruispoot geheel massief 1 1 Q7
5 eettafels model 4 poot geheel massief 1 1 flft
4 bankstellen zwaar model in verschillende
4 ledikanten paneelmodel geheel massief
5 fauteuils zwaar model, per stuk slechts
1 secretaire met klep en lade geheel
enige salontafels geheel massief europees
1 kaaskast 200 cm breed 210 cm hoog
2 TV kasten geheel massief europees eiken 1 ^A7
Rotterdam op weg naar milieuvriendelijke haven
Na heel lang wachten en diverse noodkreten is het
dan eindelijk zover: de Rotterdamse haven krijgt
een complete ontvangst- en verwerkingsinstallatie
voor olieresten en chemisch afval.
NEDERLANDS MARITIEM
ONDERZOEK BOEKT SUCCES
'Rederland
maritiem'
I
?rodücf
Wegens enorm succes nog slechts enige
toonzaalmodellen te koop voor absolute bodemprijzen
Woensdag 20 februari 1985
DE FAAM - DE VLISSINGER
De normale prijs ligt globaal 2 x zo hoog als de hieronder genoemde prijzen.
per stuk slechts
uitvoering, per bankstel slechtsv
europees eiken, verschillende bladmaten, p. st. slechtsI Ivf
europees eiken, verschillende bladmaten, p. st. slechtsI I wwa
uitvoeringen, per bankstel, slechts
europees eiken, 140 cm en 160 cm breed, per stuk slechts
massief europees eiken, slechts
eiken bladdikte 7 cm, verschillende uitvoeringen, p.st. v.a....
42 cm diep, geheel massief europees eiken, slechts
p. stuk slechts1f
en nog enige andere geheel massief europees eiken meubelen
We hebben de ruimte hard nodig voor onze nieuwe kollektie
dus let wel op op
Maalweg 2a Lewedorp (direct a/d oude Prov. weg van Middelburg naar Goes), tel. 01196-13445
de gehele week geopend ook 's zaterdags
GLADIOOL
informatie
Al in hel 1973 werd hel interna
tionale Marpol- Verdrag gesloten.
Marpol is de afkorting van de
Engelse woorden 'maritime' en
'pollution' dus: zeevervuiling.
Óns land trad in juni 1983 tol dit
verdrag toe en verplichtte zich
daarmee om voorzieningen te
treffen voor de opvang en ver
werking van afvalstoffen, afkom
stig van schepen.
Nog dit jaar moet er een haven-
ontvangstinstallatie voor olieres
ten komen en in 1986 moet ook
hel chemisch afval verwerkt kun
nen worden.
Na jarenlange onzekerheid en
lange onderhandelingen is kort
geleden overeenstemming bereikt
tussen het Rijk. de Gemeente
Rotterdam, en drie bedrijven,
waarvan één uit Amsterdam:
Amsterdam Tanker Cleaning. De
andere twee zijn: Verolnie Tanker
Cleaning en Broere Tank Termi
nal Rotterdam.
Al in 1978 wezen de redersvereni
gingen van de grote- en de kleine
handelsvaart erop dat er dringend
behoefte was aan installaties om
vuil water met olieresten erin
(slops) op te vangen.
Deze zomer schreven de reders
hun zoveelste brief aan de Minis
ter van Verkeer en Waterstaat, om
nog eens duidelijk te maken hoe
hoog de nood geslegen is.
Dat blijkt onder meer uil enkele
voorbeelden:
Vuil ballastwater
Het m.s. 'Irish Gate' heeft in fe
bruari van dit jaar. vóór aankomst
in Rotterdam, gemeld dat het 900
ton vuil ballastwater had af te ge
ven. Ondanks intensieve pogin
gen van de agent van het schip
(waarbij veelvuldig contact met
terzake bevoegde Nederlandse
autoriteiten) bleek geen enkel be
drijf bereid het ballastwater in
ontvangst te nemen. Uiteindelijk
werd het schip geadviseerd het
vervuilde ballastwater - in strijd
met de voorsschriften van het
Marpol-verdrag zo ver moge
lijk van de kust in zee te lozen!
Ten aanzien van vloeibare afval
stoffen van chemicaliëntankers
was de situatie nog ernstiger.
Dure grap
Onlangs had de onder Noorse
vlag varende tanker 'Bow Cedar'
grote problemen met de afgifte
van 2000 ton chemicaliënslops.
Tijdig was aan het Gemeentelijk
Havenbedrijf in Rotterdam ge
meld dat het schip, na lossing, ge
heel moest worden schoonge
maakt omdat het daarna bij een
werf in Rotterdam zou moeten
worden verbouwd. Afgifte van de
2000 ton 'slops' bleek in Neder
land niet mogelijk door het ont
breken van de mogelijkheid tot
opvang en verwerking. De agent
contracteerde daarop kleine sche
pen (lichters) van een Belgische
firma, voor afvoer naar een ver
werkingsinstallatie in Antwerpen,
maar dat plan werd door de mi
lieu-organisatie Greenpeace ver
hinderd. Tenslotte moest het afval
op kosten van de reder worden
opgeslagen in gehuurde waltanks.
Onlangs ontving een rederij be
richt dat zijn 2000 m3 opgeslagen
chemicaliënslops konden worden
verwerkt voor een bedrag van
40.000 gulden, waarna door de
verhoging tengevolge van aan- en
afvoer en opslag de kosten in to
taal 175.000 gulden bedroegen.
Het zijn slechts twee voorbeelden.
Maar ze laten zien welke proble
men en enorm hoge kosten het
gevolg zijn van het ontbreken van
deugdelijke ontvangstmogelijk-
heden. Die situatie kon niet langer
duren en zou zeker nadelige ge
volgen hebben voorde bereidheid
van de internationale zeescheep
vaart om de Nederlandse havens
te blijven gebruiken.
Het is te hopen dat met de inge
bruikneming van de nieuwe ver
werkingsinstallaties Rotterdam
spoedig een milieu-vriendelijke
haven wordt.
Bron: Stichting Algemeen
Maritieme Voorlichting.
Al meer dan een halve eeuw is Ne
derland één van de koersaange-
vende landen als het gaat om ma
ritiem onderzoek Nóg altijd staat
het Maritiem Research Instituut
Nederland (Marin) - dat tegen
woordig in Nederland de instantie
is op dit gebied - internationaal
hóóg genoteerd. Wereldwijd heeft
ons land zijn maritieme kennis en
studieresultaten verspreid. De
laatste score van Marin was
'Marsin '84', het onlangs in Rot
terdam georganiseerde symposium
over hef gebruik en de ontwikke
ling van scheepssimulatorcn. Ma
rin legde door veel onderzoek de
basis voor het succes er van.
Zeilrace
Vorig jaar behaalde Marin een
van zijn meest opzienbarende re
sultaten: de toepassing van een
bijzondere kiel voor het zeiljacht
'Australia II'. Mede dankzij die
kiel versloeg Australië tijdens de
bij Newport (USA) gevaren zeil
race om de 'America Cup" de
Amerikanen, die 132 jaar lang(!)
overwinnaar in die befaamde
zeilwedstrijd waren geweest.
In 1981 ontving Marin vanuit
Australië de opdracht een 12-
mefer jacht uit te testen, dal in de
strijd om de 'America Cup' niet te
kloppen zou zijn. Twintig experts
van Marin pleegden vier maan
den lang onderzoek met scheeps
modellen, wat tenslotte een om
gekeerde kielvorm opleverde voor
een schip dat volgens de bereke
ningen de snelste moést zijn. En
de praktijk leverde het bewijs: de
'Australia II' versloeg de 'Liberty'
van de Amerikanen. Het was dè
sensatie van de laatste jaren in de
wereld van hel wedstrijdzeilen.
Een gebeurtenis die de aandacht
trok en die Marin in het wereld
nieuws bracht.
Normaal gebeurt dat uiterst zel
den. De 420 medewerkers van het
instituut - van wie éénvijfde aca
demisch gevormd is - werken
doorgaans 'in stilte', voor op
drachtgevers uit lal van landen. In
zijn huidige opzet bestaat Marin
pas een paar jaar. De organisatie
is voortgekomen uit het samen
gaan van het Nederlands
Scheepsbouwkundig Proefstation
(NSP) in Wageningen/Ede (op
gericht in 1929) en van het Ne
derlands Maritiem Instituut in
Rotterdam (opgericht in 1973).
Het Nederlands Scheepsbouw
kundig Proefstation was destijds
een initiatief van de Nederlandse
regering en van vier grote rede
rijen. Het NSP was opgezet om de
best mogelijke vormen van
scheepsrompen en ook van voort
stuwingssystemen te bepalen,
door middel van modelprpeven in
een diepwater-bassin. Daar heeft
het NSP een grote naam mee ge
maakt en op die basis groeide het
onderzoeksinstituut: er kwamen
speciale laboratoria, een hoges-
nelheids-sleeptank, een golfbassin
en scheeps-manoeuvreersimula-
toren. enz. In later jaren is het
NSP ook betrokken geraakt bij
onderzoekingen ten behoeve van
de offshore en bij het onderzoek
van het vaar- of manoeuvreerge-
drag van schepen.
Het uiteindelijk samengaan van
het NSP met het NMI was een
logisch vervolg, omdat daarmee
het onderzoeks-draagvlak kon
worden uitgebreid tol het gebied
van de navigatiekunde en van de
economische en sociale research
ten behoeve van de maritieme
sector.
Opdrachten
Momenteel heeft Marin per jaar
een omzet van ca. veertig miljoen
gulden aan research werk. Daar
van komt ruwweg 60% uit het
buitenland. Het meeste onder
zoek. 45%. betreft de scheepsvorm
en scheepsvoortstuwing: 30% be
treft het beproeven van offshore
constructies en I5%- is navigatie
research (het varen van de sche
pen) en de rest heeft betrekking
op economische research en de
ontwikkeling van management en
organisatie voor werven en rede
rijen.
Alles met het doel de voortdurend
opduikende problemen voor de
offshore en de hedendaagse zee
scheepvaart in de ruimste zin zo
veel mogelijk te helpen oplossen,
zowel op het vlak van de hydro
dynamica en de navigatie als ook
op dat van de sociale begeleiding
van de zeevarenden en de econo
mie van hel zeevaartbedrijf.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting
Wat een heerlijke, oerhol-
landse hloem, de Gladiool,
die je op dit moment het
liefst in grote aantallen in
huis zou willen halen. Ze
zijn er gelukkig volop in di
verse kleuren en het is
moeilijk een keus te maken
uit het grote, gavarieerde
aanbod.
De populariteit van de
Gladiool is nog steeds stij
gend en dat is geen wonder,
want hel is een sterke snij
bloem. waarvan we veel
plezier hebben.
De keuze in vormen en tin
ten is groot. Ze zijn er groot-
en klcinbloemig van diep
donkerrood dat bijna zwart
is lol aan hel zuiverste wit
en daartussen is er een scala
va n k I e u rsch a k e r i n ge n
rood. roze. oranje, geel.
paars en blauw.
Er zijn ook mooie tweek
leurige Gladiolen in vaak
zeer bijzondere tinten.
Als de uitgebloeide bloe
men steeds worden verwij
derd heeft men lang plezier
van zijn aankoop.
Gebruik altijd een schone
vaas en dit geldt natuurlijk
niet alleen voor de Gla
diool. maar voor elke snij
bloem.
Snij met een scherp mes een
schuin stukje van de stengel
af. Voeg snijbloemvoedsel
aan het water toe.
Op deze manier heeft men
lang plezier van deze stoere,
vrolijke snijbloem.