OPRUIMING
VELE
KNALKOOPJES
BIJ
ROOVERS
huishoud/ijzer
TOTALE UITVERKOOP
KORTINGEN VAN 10 TOT 50%
DAAROM GEVEN WIJ VANAF 10 JANUARI
ALTIJD 10% KORTING
BIJ AANKOOP VAN 100,- EN MEER 80% EN
OP VELE ARTIKELEN 50% KORTING
Spelontwerper uit Hoedekenskerke:
libresse
Lange Delft 31 - Middelburg
BEGIN FEBRUARI VERHUIZEN WIJ NAAR HET INDUSTRIETERREIN
ARNESTEIN, ZONDER 00K MAAR IETS MEE TE WILLEN NEMEN.
Woensdag 16 januari 1985
DE FAAM
Femina Inlegkruisjes,
pak 30 stuks X&v
Libresse Gracile Maxi Verband,
pak 25 stuks
Taft Schuimversteviger,
50 ml.
Aapri Apricot Facial
Scrub Crème,tube 50 ml.
Zwitsal Babyzeep,
pak 2 stuks
Er is ook een Etos bij u in de buurt: Middelburg, Lange Delft 13, Goes, Kolveniershof 34, (naast A.H.).
Dag en nacht
Ravensburger
Kinderspel?
Bescherming
Zegetocht
Concentratie
Aktieszijn geldig t/m zaterdag 26 januari 1985.
Maar op is op. Prijswijzigingen voorbehouden.
Stratego, Drie op een rij,
Onderuit, Zeeslag, Dokter
Bibber, Memory, Pim
Pam Pet: u kent al die
gezelschapsspelletjes
wel. In Nederland zijn er
naar schatting 200 tot
300 op de markt. Vrijwel
geen enkele daarvan is
ontworpen door een Ne
derlander.
Meer dan een jaar gele
den zegde Rinus Marijs
zijn baan als electrotech-
nicus op. Vanaf dat mo
ment is hij fulltime bezig
met het ontwerpen van
spellen en het aanmaken
van prototypes daarvan.
Onderstaand een inter-
vieuw met een Zuidbeve-
lander, die dagelijks van
alles op het spel zet.
Rinus Marijs
zet alles
op het spel
(Van een onzer redacteuren)
HOEDEKENSKERKE Het wereldberoemde Monopoly-
spel is niet echt origineel. Het is afgeleid van een ander
spel, Landlord's Game, dat in 1904 werd gemaakt. Dertig
jaar later is daarop een variatie gemaakt, die over de hele
wereld bekend zou worden als 'Monopoly'.
"Eigenlijk zijn er niet veel origi
nele spellen op de markt", con
stateert spellen-ontwerper Ri
nus Marijs (32) uit Hoedekens
kerke. "De meeste spelletjes
zijn afgeleid van bestaande ge
zelschapsspellen, zoals bij
voorbeeld van dammen, scha
ken, backgammon en go".
"Andere bordspellen, zoals
Galgje en Zeeslag, zijn ont
staan uit spelletjes, waarmee de
jeugd zich jarenlang op de
schoolpleinen vermaakte".
Rinus Marijs is tegenwoordig
dag en nacht bezig met spellet
jes, sinds hij bijna een jaar ge
leden zijn Éindhovense werk
gever vaarwel zei en voor eigen
rekening en risico een spellen-
Op televisie in het programma "Wissels" bij Dick Passchier
ontwerp-bedrijfje begon in zijn
geboorteplaats.
Door die radicale koerswijzi
ging kreeg hij 'vrij spel' om van
zijn hobby zijn beroep te ma
ken. Hij heeft inmiddels een
succesje geboekt met een drie
dimensionale puzzel van fluo
rescerend materiaal en met een
ander driedimensionaal spel,
waarvan de produktierechten
voor een bepaalde tijd werden
opgekocht door een plasticfa
brikant.
Op dit moment onderzoekt de
fameuze Duitse spellenfabri-
kant Ravensburger 8 spellen op
hun bruikbaarheid. Onder die 8
spellen is een strategisch bord
spel met kubusjes, waarvan Ri
nus grote verwachtingen heeft.
Over dat spel mocht hij in het
NCR V-televisieprogramma
'Wissels' van Dick Passchier op
2 november j.l. het een en ander
vertellen. Bovendien werd het
spel in de AVRO-bode/Televi-
zier van 1 december j.l. bespro
ken door Chriet Titulaer. Hij
omschreef het kubus-kantel-
spel als 'ingewikkeld, boeiend
en fraai ogend'.
"Je kunt thema-spellen maken
(zoals het Monopoly), maar je
kunt ook abstracte spelen ont
werpen (zoals dammen en
schaken). Ik ga voorlopig het
liefst uit van het materiaal,
waarvan het spel ooit gemaakt
konraad
MIDDELBURG Domb. Schuitvlot 23
Telefoon 01180 - 1 25 10
zal moeten worden. Ik moet me
daarom noodgedwongen be
perken tot plastic en gekarton
neerd papier", vertelt Rinus.
"Hout valt voorlopig buiten de
mogelijkheden, omdat dat als
materiaal voor serieproduktie te
duur is".
Op de vraag, waar hij de ideeen
voor zijn spellenontwerpen
vandaan haalt, zegt hij: "Ner
gens. Ik laat me niet beïnvloe
den door impulsen van buite
naf. Ik begin telkens met niks. Ik
gebruik uitsluitend mijn eigen
ideeen en dan moeten ze nog
nieuw zijn ook. Geen enkele fa
brikant neemt iets in produktie,
dat al bestaat. Ik moet dus (hoe
gek het ook klinkt) iets maken,
dat nergens naar lijkt".
Zijn de kinderen, die in Hoede
kenskerke op straat spelen,
geen dankbare inspiratiebron
voor hem? Rinus Marijs: "Nee,
dat niet. Ik verzin alles zelf".
Alle spellen worden, in de di
verse fases van het ontwerp,
uitgetekend en beschreven. De
grootte wordt afgewogen, het
materiaal, de uitvoering, de
produktiekosten. Als het om
een bordspel gaat, worden ook
de 'stukken', het 'speelveld', de
spelduur en de spelregels in die
overweging betrokken.
"Als dat gebeurt is, maak ik zelf
een prototype van eenvoudig
materiaal en dan ga ik het spel
spelen. Doorgaans moeten spel
en spelregels nog wat aange
past worden. Daarna wordt het
spel compleet aangeboden via
daarvoor openstaande kana
len".
Veelal worden de spellen eerst
geregistreerd bij het Uitvin
derscentrum aan de Maurits-
weg in Rotterdam. Daar wordt
in eerste aanleg ook geadvi
seerd omtrent bescherming en
auteursrechten. Vandaaruit
worden ook de contacten met
de speelgoedfabrikanten ge
legd. "Dat is voor mij de snelste
weg", concludeert Rinus.
Kan iemand 'spelenderwijs' een
boterham verdienen aan het
ontwerpen van spellen? "De
ontwerper krijgt na de accepta
tie van een spel een bedrag in
eens. Als het spel ooit in de
handel komt, komt daar een
percentage van de verkoop
bij".
"D'r komt nu voor mij wat brood
op de plank door de verkoop
van de produktierechten van
twee spellen. Voor de rest is het
een kwestie van 'verdienen op
termijn'. Mijn grote voordeel is
natuurlijk, dat ik voor het ont
werpen van de spellen nauwe-_
lijks geld behoef te investeren.'
Ik heb dus weinig aanloopkos
ten".
De magische kubus (ontworpen
door de Hongaar Rubik) komt
ter sprake. Een succesnummer,
dat enkele jaren geleden, de
hele wereld 'draaiende' maak
te. Er werden zelfs complete
kampioenschappen georgani
seerd. Sommige mensen kre
gen de juiste draai nooit te
pakken, sommigen voltooiden
de kleurvakken binnen 30 tot 40
seconden.
"Aanvankelijk zouden er van
die kubus maar een paar dui
zend stuks gemaakt worden,
omdat niemand er veel van ver
wachtte. Niettemin begon de
kubus aan een zegetocht over
de hele wereld", vertelt Rinus.
"Maar ik zit echt niet op zo'n
klapper te wachten. Ik vind het
gewoon fijn, om van alles te
ontwerpen. Ik probeer er een
boterham mee te verdienen;
maar ik wil het zeker niet force
ren. Ik hoef geen grof geld te
verdienen. Het belangrijkste is
voor mij, dat ik geen minuut met
tegenzin werk. En wie zegt me
dat na?"
Niettemin vergt het ontwerpen
van spellen grote geestelijke
inspanning. "Ik werk meestal 's
avonds laat en 's nachts. Dan is
de wereld een beetje tot rust
gekomen. Pas dan kan ik me
concentreren. Ik kan niet wer
ken met mensen om me heen,
of met een radio of t.v. aan. In
mijn geest moet ik de ontwer
pen visualiseren. Daar is een
diepe concentratie voor nodig.
Vandaar dat ik doorgaans 's
nachts werk. De dia in mijn
hoofd moet dan worden omge
zet in een concreet stuk werk".
Voor Rinus Marijs staat er da
gelijks veel op het spel...