EN DIT IS HET FORMAAT VAN
UW GRATIS KLEURVERGROTING
FotoVerschuren ftestoftint
Orthopaedische
Specialisatie
sinds 1946
VAN LIER@P
SPAANSE MATTEN
HALVE PRIJS!
KORTING
KORTING
KORTING
KORTING
Een ding is
duidelijk denken wij:
Wie het eerst komt heeft
de grootste keus
o ofiman
DE VERTROUWDE COMBINATIE
Antiekhuis "De Berm"
in de week van 2 j
t/m 8 januari
□p de gehele kollektie
in de week van 9 januari
t/m 15 januari
op de (dan niet meer
komplete) kollektie
in de week van 1G t/m 22
januari op datgene
wat er nog van de
winterkollektie over is!
in de week van
23 januari t/m 29 januari
op de restanten.
VERLENGEN VAN SCHEPEN
VIER EEUWEN NEDERLANDSE SPECIALITEIT
ORTHOPAEDIE
Plein 1940, Middelburg, tel.: 01180-12560
DE FAAM - DE VLISSINGER
Laat nu uw foto-rolletje bij Foto Verschuren
afwerken. U krijgt dan helemaal gratis een kleur-
vergroting van maar liefst 13 x 18 cm. En dat is
mooi meegenomen.
U bepaalt overigens zelf welke foto u graag
vergroot wilt hebben.
Naast deze speciale aanbieding, die geldt tot
31 januari, profiteert u ook van de unieke Foto
garantie van Foto Verschuren. Foto's die te licht,
te donker, onscherp of die u gewoon niet mooi
Alle filialen zijn op maandagmiddag geopend. Bergen op Zoom St. Josephstraat 4 tel. 01640-53344. Breda Ridderstraat 8 tel. 076-144045.
Middel burg Lange Delft 47 tel. 01180-12603. Oosterheide Zuiderhout 72 tel. 01620-26606. Oosterhout Arendstraat 23 tel. 01620-54252.
Roosendaal Oude Markt 43 tel. 01650-69088. Rijen Stationsstraat 36A tel. 01612-3220. Steenbergen Kaaistraat 41 tel. 01670-63768.
vindt, hoeft u niet te betalen.
Al met al twee prima redenen om uw volle
rolletje nu eens naar Foto Verschuren te brengen.
U bent van harte welkom.
Donderdag 3 januari 1985
De wereldscheepsbouw heeft al
eeuwen te maken met de mense
lijke expansiezucht. Of het nu ging
om een boomstam-kano, 'Titanic'
of super-tanker, steeds bleek er
behoefte te zijn aan nóg grotere
schepen, die per reis nóg meer
konden vervoeren. De Nederlan
ders zorgden voor een 'pasklare'
oplossing: waarom een nieuw
schip bouwen als je ook kunt ver
lengen?
In de loop van de Gouden Eeuw.
toen Nederland zich als handels
natie ontplooide, werden de aan
gepaste vissersschepen, zoals 'Ha
ringbuizen' en 'Snoekers', die als
vrachtvaarders dienden, te klein.
De 'Buis' was, dankzij haar gerin
ge diepgang en eenvoudige tuiga
ge, wel zeer geschikt voor de
kustvaart: goedkoop te bouwen
en oerzeewaardig. Deze eigen
schappen èn de groeiende vraag
naar scheepsruimte inspireerden
de vaderlandse scheepsbouwers
tot het 'oprekken' van dit type: zo
ontstond de 'Fluit'. Later, toen
schepen niet meer 'op het oog'
werden gebouwd, maar volgens
ontwerp, werd het ook mogelijk
bestaande schepen doormidden te
zagen en er een stuk tussen te
timmeren. Bij een zeilschip gaf
dat als extra voordeel een snellere
romp ('lengte loopt') die minder
afdreef en natuurlijk meer laad
vermogen had! Verlengen kon
niet eindeloos: een tè lang schip
zou te slap worden en gaan door
zakken en 100 meter was wel het
maximum voor houten schepen.
Hoogwaardig
Tegenwoordig hebben de Neder
landse reparatiewerven de kunst
van het verlengen tot een hoog
waardig technische operatie ver
heven, dankzij de kennis, opge
daan in de sectiebouw.
Net als vroeger vindt de verlen
ging plaats door in de midscheeps
een stuk in te voegen. Verlenging
aan voor of achterschip, zou veel
te ingewikkeld en dus te duur
worden! Zodra een werf opdracht
krijgt tot verlenging, begint men
te bouwen aan het toe te voegen
middendeel, aan de hand van het
oorspronkelijke scheepsontwerp,
met de eventuele eisen voor bij
komende opbouw etc.
Het te verlengen vaartuig is dan
nog gewoon in de vaart! Tegen
woordig worden secties vaak ge
heel compleet gemonteerd inclu
sief alle buizen, leidingen en
elektriciteit. Zodra de tussen te
voegen sectie gereed is, komt het
schip naar de werf. Daar wordt
het schip doormidden gebrand en
vervolgens verlengd door de
nieuwe sectie er tussen te schui--
ven. De bouw- en meetmethodes
zijn zo geperfectioneerd dat het
tegenwoordig eigenlijk niet eens
meer spannend is of de zaak wel
zal passen. Om een indruk te ge
ven: een gecompliceerd karwei als
de verlenging van een passagiers
schip kost drie maanden werk.
Dat is althans de tijd die de Am-
sterdamsche Droogdok Maat
schappij nodig had voor het tus
senvoegen van een 32 meter lang
stuk in de Ierse veerboot 'St. Kil-
lian II'.
Veel vraag
Soms doen zich hele golven van
verlengingen voor, zoals kortgele-
gen het geval was toen'voor sche
pen die tot de Kleine Handels
vaart worden gerekend nieuwe en
grotere maten werden toegestaan.
Toen de grens van 75 m lengte was
vervangen door de zogenaamde
4000 GT grens, waarbij niet de
lengte van het schip maar de in
houd van het schip bepalend
werd, konden de romp van KHV-
schepen worden verlengd van 75
tot 1Ó0 m.
Vooral voor de koelvaart-rede-
rijen was dit dè mogelijkheid tot
ingrijpende verbouwingen van
vaak splinternieuwe schepen.
Zelfs gaf reder M. Smits vorig jaar
aan de IJssel-Vliet-Combinatie
opdracht drie nog in aanbouw
zijnde schepen met bijna dertig
meter te verlengen.
Holwerda liet een nog twee jaar
oud schip met ruim 10 m verlen
gen en onlangs werden bij
Scheepswerf 'Welgelegen' in
Harlingen twee gloednieuwe vee
schepen voor het vervoer van le
vend vee van de Rederij Vroon uit
Breskens met 15 m verlengd. Eén
van de twee, de 'Zebu Express'
kwam zelfs regelrecht van de
(Engelse) bouwwerf. Het zuster
schip 'Buffalo Express' was nog
geen jaar in de vaart!
Voor de leek is het waarschijnlijk
een onbegrijpelijke zaak: hoe kan
het nog lonend zijn om schepen
groter te maken terwijl de rede
rijen steen en been klagen over de
slechte vrachtenmarkt?
Nu de vrachtenmarkt, dankzij de
iets aantrekkende wereldecono
mie, ook weer ietsje overeind
krabbelt, is dat gelukkig wel het
geval.
Hoe meer vracht een schip kan
vervoeren met gelijkblijvende ex
ploitatiekosten (brandstofver
bruik en bemanning blijven ge
lijk), des te voordeliger kan het
schip varen en des te beter kan het
op tegen de concurrentie.
Bron: Stichting Algemeen Mari
tieme Voorlichting
Het vertrouwde adres
voor gaaf en mooi
antiek
Overwegend
Hollands.
Kanaalstraat $1 -
Oost-Souburg
Tel. 01184-63264, b.g.g. 63056
Prothesen, Orthesen, Steunzolen,
Medische Bandages, Elastische kousen, Loophulpen
Revalidatie- en Verplegingsartikelen, Rolstoelen
Middelburg, Lange Noordstraat 31
Telefoon 01180-1 3563
In het hartje van de stad
Tevens wensen wij al onze relaties
een gezond en voorspoedig 1985.
Kloeg Antiek-munten
Kloeg Antiek-Curiosa
Kloeg Antiek-Curiosa
Kloeg Antiek
Tot ziens op de antiekbeurs.
A
U kunt bij ons terecht voor 'n mooi Hollands
meubel, alsmede 'n verscheidenheid in
kleinmeubeltjes, zoals bureautje, bijzettafeltje,
stoelen.
In kleingoed 'n ruime verfijnde sortering,
theeserviesjes, plateel, overbloempotten, lampjes,
kristal, enz.
Geopend: Iedere middag van 13.30-17.30 u.
Zaterdags van 10.00-17.00 u. 's Maandags
gesloten.
Tijdens de antiekbeurs in Hotel Britannia verkopen
wij, Realen van achten, voor de halve prijs, maar
hoogstens een kleine 100 stuks.
Dankzij een telefoontje uit Engeland.
Hij zei: "Wish all the "mensen in Zeeland" a happy
new year". Dus tot op vrijdagavond, zaterdag en
zondag op de beurs.
Bellamypark 37 Vlissingen.
Bellamypark 34 Vlissingen.
Walstraat 26 Vlissingen.
Laufenstrasse 58 Monschau Duitsland.
Vier zeer belangrijke
redenen om tijdens
de komende
Amerikaanse weke
bij De Vroedt/Hooftm
langs te gaan