Jaap Heijliger en Cees Lodder, als het om sleepboten gaat 590,— roovers speciaalzaken BIJOU Wij staan in de Gouden Gids. Omute ROOVERS LEER ROOVERS IJZER SCHOENER Lichtgewicht bagage ZOMERMODE! HELMO liM FA. MIDAVAINE C.V. AANLEG EN ZELFBOUW PAKKETTEN middelburg TUINMEUBELEN VOLOP SUEDE en LEREIM KLEDING VOORJAARS MODE NIEUWS L Grote keuze in: JACKS, T-SHIRTS, BLOUSES en CORDUROY- BROEKEN van LEVIS, LOIS, SLOOPY, enz. JOUhTy ZEELf^S 81 e jaargang no. 21 - woensdag 23 mei 1979 Gas- en Loodgietersbedrijf VRIJBLIJVEND PRIJS OPGAAF EN 2 JR. GARANTIE OP MATERIAAL SPECIALE AANBIEDING GASFORNUIS GEKLEURDE WASTAFELS slechts 149,— VAILLANT KEUKENGEISER van 335,50 NU TIJDELIJK 275,— DOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN Domburgs Schuitvlot 21 Middelburg, tel. 12330 3000 stuks voox" tuin, balkon, camping en strand Zie onze showroom. In onze gemoderniseerde zaak Naast V D Lange Delft 31. Eens verliefd... Huis aan huis. 5J miljoen exemplaren. Als op een scheepswerf. Vakmanschap. Bijeen in Terneuzen f. LANGE DELFT 61 MIDDELBURG De Faam WAARIN OPGENOMKN "GROOT WALCHEREN" IN COMBINATIE MET DE VI.ISSINGF.R Hl IS-AAN-HUIS OP GEHEEL WALCHEREN kompleet met mengkraan en sifon van 191.60 Lange Delft 17, 4$ Middelburg Ideaal voor vliegtuig, trein, en wandeling. De grootste collectie van Zeeland. Schoudertassen vanaf Weekendtassen vanaf Koffers vanaf UW REIS WAAR OOK NAAR TOE BEGINT MET EEN KOFFER OF REISTAS VAN BIJOU Lange Delft 44/Segeersstraat 4a, Middelburg DE ZAAK OP DE HOEK 19.- tot 105- 39,- tot 129- .53 - tot 150.- Dat Jaap Heijliger vandaag zijn brood verdient als kapitein of stuurman van een sleepboot, had voor de hand gelegen. Van jongs af aan ging zijn hart uit naar het scheepvaartgebeu- ren. Hij groeide er min of meer in op. Vader, grootvader en ooms werkten bij De Schelde. De zeevaart sprak tot zijn verbeelding. Bij toeval ging daarbij specifiek het sleepvaartge- beuren een belangrijke rol spelen in de belangstelling van Jaap Heijliger. De leiding van de HBS, die hij in de vijftiger jaren volgde, kweekte de interesse van de manneiijke ieerlingen voor het scheepvaartgebeuren. Vooral ook omdat in die jaren de zeevaartschool graag de aanmelding van grote groepen nieuwe leerlingen tegemoet zag. Toen Jaap als 12-jarige jongen met de school een bezoek bracht aan de sleepboot De Schelde, die toen in de Buitenhaven van Vlissinger als stationssleepboot postte, was de keus voor de jonge HBS-er definitief. Hij keek die dag zijn ogen uit en was vol beiangsteiiing. "Voorai het aanbod van de bemanning dat we altijd nog eens terug mochten komen, heb ik later dankbaar gebruik gemaakt," zegt hij. De sleepboot De Schelde noemt de Middelburger zijn eerste liefde. De zaak logisch uiteenzetten kan hij niet: ik kreeg er, zeg maar een tic van. De interesse is louter gevoelsmatig." De levensloop van Jaap Heijliger verliep echter anders dan hij zich als jonge jon gen had voorgesteld. Terwijl daar tegen woordig geen punt van gemaakt wordt, werd hij afgekeurd voor de zeevaart school wegens het dragen van een bril. Dat veranderde de situatie drastisch. Na zijn militaire dienst besloot hij zijn ad ministratieve talenten te benutten. Zo vinden we hem tegenwoordig op de afde ling onderwijs van de gemeente Middei- burg waar hij als ambtenaar werkzaam is. "Ja. wel_even wat anders," lacht hij. Het feit, dat hij voor de zeevaart schoolopleiding werd afgekeurd deed zijn gevoelens voor het scheepvaartge beuren niet veranderen. Eens verliefd, altijd verliefd. Ook al was voor hem een jHOTEL-RESTAURANT de gelegenheid voor het houden van Uw bruiloft, familiedineetje' en vergaderingen. Voor elke gelegenheid gepaste zalen. Voor bruiloften, diners en feesta vonden berekenen wij geen zaal- huur. Lange Delft 10, Middelburg Tel. (01180) 13490 toekomst op zee onmogelijk, zijn be langstelling in die richting bleef. Wat in 1949 begon met het inplakken van plaatjes van sleepboten en met na me van sleepboot De Schelde groeide uit tot een boeiende hobby. Hij legde zo in de loop der jaren contacten met alles en iedereen, die zich beroepsmatig dan wel als hobbyist met het sleepvaartgebeuren bezighoudt. Het omschrijven van zijn hobby is simpel: Het verzamelen van gegevens over de sleepvaart in het alge meen en over De Schelde in het bijzon der. Wie denkt, datje een gegeven moment uit bent verzameld over zo'n onderwerp, heeft het mis. "Je kan er eeuwig mee doorgaan." zegt Jaap Heijliger zijn hobby uiteen. "Het gaat er om een zo compleet mogelijk beeld van het schip te verkrijgen en alles wat daar mee te ma ken heeft. De namen van de beman ningsleden, de jaren dat zij op het schip hebben gewerkt, de reizen die de sleep boot gemaakt heeft, veranderingen en reparaties. Hoe meer gegevens je hebt hoe meer bijzonderheden je wilt ver krijgen over kleine details." Zo is de hob tyist voorlopig nog niet klaar met De Schelde, "zijn" sleepboot, die in 1924 van de werf in de buurt van Kinderdijk liep en tot 1953 in de vaart bleef. Zo is de hobbyist in het bezit van de eerste foto's van De Schelde, repor tages over bergingen en transporten waar de sleepboot bij betrokken was. Vlak voor de ooYlog werd De Schelde ingezet voor de bewaking van de Ne derlandse kust toen de overheid nog in de veronderstelling verkeerde de neu traliteit te kunnen handhaven. De Schelde werd door de marine gevor derd en voorzien van boordgeschut. Schip en bemanning wist bij de inval van de Duitsers te ontkomen en kreeg een plaats in Schotland als thuishaven. Vol belangstelling over De Schelde als 'ie is heeft Jaap Heijliger het niet na kunnen laten de Schotse havenplaats in zijn vakantie aan te doen. Daar wist hij weer contacten aan te knopen met het enige Engelse bemanningslid, dat in die periode de scepter over de sleepboot zwaaide. is zijn zwager Cees Lodder. Ook hij is een scheepsfanaat om zo dat weinig ele gant maar wel treffend te noemen. Cees Lodder heeft wel een periode in zijn leven gehad, dat hij zich professio neel met het scheepvaartgebeuren be zighield, zij het dan op een wat klein schalig terrein: Als jachtbouwer. Daar stopte hij zo'n tien jaar geleden mee. "Er bleek steeds minder ruimte voor het verrichten van vakmanschap," zegt hij. "Vooral doordat scheepsrompen meer en meer fabrieksmatig worden gebouwd werd het onmogelijk als bouwer nog een bepaald karkater in het schip te krij gen". Hij zet de zaak uiteen: "Voor elk type boot ben je weliswaar zeer gebonden aan het model en afmetingen van de romp. Als jachtbouwer is het juist de kunst binnen die vastgestelde marges zo te werken, dat het schip toch prestaties levert boven het gemiddelde." Cees Lodder zocht daarop zijn heil in de ver- Jaap Heijliger (links) en Cees Lodder hij hun 'Schelde". pleging in de zwakzinnige zorg en ging zich uitsluitend als hobbyist met zijn vorige professie bezig houden. Dat be gon met kant en klare bouwpakketten. "De enige manier om in deze hobby te groeien," zo meent hij. Veel modelbouwers houden zich bezig met het vervaardigen van oude zeil schepen. Cees Lodder voelt zich als hobbyist net als Jaap Heijliger aange trokken tot de sleepvaart. Uil een soort van onvrede met hetgeen de bouwpak ketten hem te bieden hebben besloot uit geheel op eigen kracht een model te bouwen waarbij hij zelf daar de mate rialen voor bijeen scharrelt. Daarbij maakt hij gebruik van originele bouw tekeningen van de werf of van de Ne derlandse modelbouwhobbyclub. Het toeval wil. dat de twee sleepbootfa naten elkaar kenden, ze zijn zwagers. Voor Jaap Heijliger bouwde Cees Lod der het model van De Schelde. "Drie honderd uur werk zit daarin," wijst hij naar het resultaat. "Omgerekend in ma nuren zou ik daar zo'n twaalfduizend gulden voor kunnen vangen." Aansluiting tot een club heeft het werk Ter completering van alle gegevens over De Schelde, die in de stormnacht van 1953 tegen een strekdam te pletter sloeg en onherstelbaar bleek, is hij in het bezit van een model van de sleepboot. Een waar pronkstuk in de woonkamer in zijn huis aan de Landluststraat 58 in Mid delburg. Bouwer van het prachtige scheepsmodel Het resultaat van de modelbouw is niet alleen een schip in 't klein, het is ook een pronkstuk waar je trots op bent dat te hebben gemaakt, een lust voor het oog." Het moge vanzelfsprekend genoemd de Sleepdienst Willem Muller te Ter- neuzen. Na de opening, die om twaalf uur plaatsvindt, zal het bedrijf met een vi deo- en diaprojectie een overzicht van haar activiteiten tonen. Bezoekers zullen 's middags in de gelegenheid worden gesteld enkele sleepboten van de Sleep dienst Willem Muller te bezichtigen terwijl het tevens mogelijk zal zijn een tochtje met een van de sleepboten te maken. Tijdens de bijeenkomst zullen de gebruikelijke clubactiviteitcn plaats vinden zoals de maritieme shop en de ruilbeurs. Ook de Zeeuwse Scheepsmo- delbouw Vereniging Zuid-Zuid West zal aanwezig zijn met modellen en een in formatiestand. van de modelbouwer in zoverre verge makkelijkt, dat hij niet meer eerst alles zelf moet gaan uitdokteren om dan te constateren dat er de verkeerde mate rialen bij zijn gebruikt. "Het doel van de club, die zo'n vier maanden geleden in Zeeland met zestien leden van start is gegaan, is het uitwisselen van ervaringen en tekeningen. Van elkaar leer je erg veel." In zijn vrije uren wanneer Cees Lodder bezig is met het vervaardigen van een nieuw model voelt hij zich als op een scheepswerf. Toch ziet hij de model bouw niet als zijn oude beroep maar dan in 't klein bij gebrek aan beter. "Het is een op zichzelf staande bezigheid," meent hij. "Ik geloof niet dat er onder de modelbouwers mensen zijn, die de bouw van een schip op ware grote als ideaal zien. worden, dat beide heren present zullen zijn op de bijeenkomst van de Interna tionale Sleepvaart Hobby Club, die op zaterdag 26 mei in dc zalen van Grand Hotel Rotterdam in Terneuzen wordt gehouden. Jaap Heijliger behoort overi gens tot de vooraanstaande figuren van deze club in Zeeland. Deze organisatie telt ongeveer achthonderd leden over de gehele wereld verspreid en heeft als doel dc hobbyisten in contact te brengen op dat zij de inhoud van hun hobby door ervaringen met elkaar uit te wisselen over het sleepvaartgebeuren verder kunnen uitbreiden. De bijeenkomst in Terneuzen vindt plaats op uitnodiging van de directie van

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 1