O
Provinciale Waterstaat
luistert naar de stilte
UEd
roovers speciaalzaken
ROOVERS LEER
ROOVERS IJZER
BIJOU
HELMO UIsL=
TIEK
PERSOONLIJKE
LENING
Geluidshinder, een zaak waar
we niet langer omheen kunnen
lotèhjiïz
Op pad met de
luisterbus
middelburg
GROTE
TUINMEUBELSHOW
HEROPENING!!
"OVERS schoeneh
VERVROEGD
FA. MIDAVAINE
C.V. AANLEG
EN ZELFBOUW
PAKKETTEN
■fatas#
De tas voor 1001 mogelijkheden...
VOLOP
OORJAARSMODE
SUEDEen LEREN
KLEDING is binnen
De Faam
De Vlissinger
TASSENZAAK
81e jaargang no. 17 - woensdag 25 april 1979
BMlor7
2EEL^°
van de
ZEEUWSE
BONDSSPAARBANK
Hoorde je vroeger wel eens over geluidoverlast? Sla er oude
lite*atuur op na. Uit niets blijkt, dat mensen last van lawaai
hadden. Geluid was een volkomen geaccepteerd verschijnsel.
Zo lang je geluid hoort weetje datje niet doof bent, redeneerde
men. Ja, je kon last hebben van de radio van de buren of van
een hond. die de hele nacht op straat lag te janken. Geluid is
geluid en heb je last van te veel geluid, lawaai, dan stop je
proppen watten in de oren, zo simpel is dat, vond men.
Welvaartsverschijnsel
Tientje
Inventarisatie
Nieuwe collectie
in eigen showroom
le etage
Lange Delft 31.
l. DELFT 4« Middelburg
In verband met
Koninginnedag
maandag 30 april, is de
sluitingstijd voor
advertenties van
van 2 mei
tot vrijdag
27 april 1979
om 12 uur.
Oren
Mast
Knelpunten voorkomen
Medicijnen
Gas- en
I .oodgietersbedrijf
VRIJBLIJVEND PRIJS
OPGAAF EN 2 JR.
GARANTIE OP
MATERIAAL
ENERGIEZUINIGE
GASBOILER
VAILLAIMT
KEUKENGEISER
van 335,50
NU TIJDELIJK
275,
ETNA 4 PITS
KOOKPLAAT
van 330,— voor 289,
DÖE-HET-ZELVERS
KUNNEN BIJ ONS
TERECHT VOOR AL
HUN MATERIALEN
Domhurgs Schuit vlot 21
Middelburg, tel. 12330
"MIDDELBURG"
In verband met onze
verhuizing is het kantoor
Bierkaai 5 de komende 2
dagen gesloten.
Ook telefonisch zijn wij
die dagen onbereikbaar.
U kunt voor zéér drin
gende onderhoudspro-
blemen onze werkplaats
direct bellen op ons tele
foonnummer 28251
Weikoop biedt ruime keuze
in tuinartikelenga maar
kijken bij de winkel In uw
buurt. WC||[O0||
hotel-restaurant
30,-
In leer vanaf 125,—
Lange Delft 44/Segeersstraat 4a - MIDDELBURG
DE ZAAK
OP DE HOEK
Grote keuze in:
JACKS, T-SHIRTS,
BLOUSES en CORDUROY-
BROEKEN van
LEVIS, LOIS, SLOOPY,
De raam
enz.
LANGE DELFT 61
MIDDELBURG
WAARIN OPGENOMEN "GROOT WALCHEREN"
IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HUIS-AAN-HUIS OP GEHEEL W ALCHEREN
Vreemd eigenlijk. Want dat het vroeger
zo veel stiller was dan tegenwoordig is
ook niet waar. Dan spreken we natuurlijk
niet over de periode van Adam en Eva in
het paradijs. Alleen al een groep praten
de mannen kan enorm storend zijn voor
iemand, die in een kamer ernaast met een
dunne scheidingswand de slaap tracht te
vatten. En dan later in deze eeuw. Be
drijven voor de oorlog waren echt niet
geluidstii. Integendeel, herrie volop. En
daarbij te bedenken, dat de arbeiderswo
ninkjes in de regel tegen de grote fabrie
ken aanleunden waar de gehele nacht
werd doorgewerkt. Of huizen, die pal
tegen een spoorbaan werden geprojec
teerd. Lawaai, daar wen je wel aan. Een
andere stelregel was: Zolang ik 's nachts
in mijn bed het lawaai van de fabriek
hoor. weet ik dat ik morgen mijn werk
nog heb.
We zijn een knap lastig volk aan het
worden. We hebben tegenwoordig
overal last van. Last van mensen, die ons
niet aanstaan, last van die automobilist
vóór ons, die zo traag rijdt, last van dit,
last van dat, en zelf zijn we lastig van al
die last.
KOP EN SCHOTELS
SERVIEZEN
Lange Delft 50 - T
Mie
Kwaliteit - s
el 01180-13221 t
Jdelburg
;ervice - garantie
Geluidoverlast ook weer zoiets. Die last
heeft zulke vormen aangenomen, dat de
overheid zo'n jaar of tien geleden ge
meend heeft daar wat aan te doen. Beter
gezegd: iets tegen lawaai te onderne
men. Hiertoe besloot de overheid door
een advies te laten instellen door de ge
zondheidsraad. Na driejaar malen van
de ambtelijke molens zag een rapport
van de gezondheidsraad het licht, dat
was in 1971. Dit gaf aanleiding tot het
bestrijden van' geluidoverlast door de
overheid.
De wet, die dit allemaal gaat regelen,
heet de wet op de geluidhinder. De uit
voering van deze wet is geen simpele
zaak. Het ligt in de bedoeling een en
ander in fasen uit te voeren. Rond 1987
moet de zaak in kannen en kruiken zijn,
de wet tot wet verheven, voorzien van de
handtekening van de koningin en die
nen bedrijven zich daaraan te houden.
Wie meer geluid produceert dan hem is
toegestaan wordt op de bon geslingerd.
In de memorie van toelichting op deze
wet wordt vermeld, dat tien tot vijftien
procent van de Nederlanders regelmatig
ernstige hinder ondervindt van geluido
verlast. Bijna de helft van ons raakt wel
eens geconfronteerd met Overlast, in
ieder geval in die mate, dat men net
vermeldenswaard vindt.
Is geluidoverlast soms een welvaartver
schijnsel als we ons daar vroeger nooit
om bekommerden? Een vraag, voorge
legd aan ir. D. Altena, geluidsdeskundi-
ge van provinciale waterstaat Zeeland,
hoofd van de groep geluid van de afde
ling milieu.
"Wel of geen welvaartsverschijnsel, in
elk geval een conjunctureel verschijn
sel," stelt hij. Een verschijnsel van deze
tijd dus. Of we inderdaad steeds lastiger
worden zoals we in het begin van het
artikel stelden, beaamt hij in deze be
woording niet: "We accepteren niet
langer lawaai als vaststaand feit. De
toegenomen stroom aan informatie, die
de bevolking bereikt, zal daar wellicht
JAZZ IN VLISSINGEN
Zaterdag 28 april 20.30 uur Vestzaktheater Toegang f 5,50
SPRING BAND 79
Boy Raaymakers, Mark Charig, Joan Boeke, Radu Malfatti,
Willem van Manen, Geerhard Zwiers, Sean Bergin, Ab Baars,
Maarten van Norden, Bob Driessen, Herbert de Jonge,
Harry Miller, Joop van Erven.
Jeugd en Muziek Zeeland, Postbus 124,4330 AC Middelburg. Tel. (011801 15256
een grote rol in spelen. Steeds meer
mensen beseffen, dat legen geluidover
last wat is te doen. Zodra men weet, dat
je bepaalde zaken kunt veranderen gaat
men eisen stellen. Men wordt zich het
probleem bewust en gaat zich vrijer op
stellen om daartegen in opstand te ko
men. De voornaamste bron van ergernis
is om ergens onder gebukt te gaan ter
wijl je weet dat dat niet nodig is, dat
lawaai te bestrijden is."
Ingenieur Altena, die vorig jaar door
waterstaat is aangetrokken om zich full
time met geluid bezig te houden: "Ge
luidoverlast is niet te meten. Geluid op
zich wel. overlast niet. Dat heeft met er
gernis te maken. Zo is het opvallend dat
klachten over geluidoverlast toenemen,
terwijl de huizen in Nederland juist
steeds beter werden geïsoleerd. Ook dat
geeft aan: Men ging beseffen, dat bu-
renlawaai met goede isolatie van muren
voorkomen kan worden. Wanneer er
dan toch nog geluiden in de woning
binnendringen, gaat men klagen."
Je zou dus simpel kunnen stellen, dat
alle narigheid wat geluidoverlast in wo
ningen betreft vermeden kan worden
door optimale isolatie aan te brengen.
"Neen", stelt Altena, "dan komen daar
andere klachten voor in de plaats.
Klachten, over wat wij bijvoorbeeld het
bunkereffect noemen van mensen, die
zich opgesloten voelen in hun op en top
geïsoleerde woning. Dan hoor je ze kla
gen: Het is hiei zo stil, ik hoor helemaal
niets. De bestrijding van geluidhinder is
een zeer complexe zaak. Als vakmensen
moeten we ons dan ook voortdurend
afvragen: waar zijn wc eigenlijk precies
mee bezig?"
Het uitgangspunt van de nieuwe wet op
de geluidhinder, net als hij andere mi
lieuwetten - die op de luchtof waterver
ontreiniging - luidt: De vervuiler betaalt.
Onlangs haalde deze nieuwe regeling
nog de voorpagina van de landelijke
kranten met de vermelding, dat automo
bilisten in de toekomst een tientje voor
het produceren van geluid gaan betalen.
Navraag bij het ministerie van milieuhy
giëne leerde ingenieur Altena overigens
dat er wel plannen in die richting worden
ontwikkeld, maar dat de hoogte van het
bedrag, dat tientje, uit de duim van een
onbekende moet zijn gezogen.
De vervuiler betaalt. Dit wil nog be
paald niet zeggen, dat betalers dan ook
naar hartelust herrie mogen maken.
Voor een belangrijk deel wordt met dat
uitgangspunt bedoeld, dat nieuwe ge-
luidproducerende bronnen voorzienin
gen dienen te treffen opdat zij niet als
geluidhinderlijk gekenmerkt worden.
Hoewel de regering momenteel zit te
springen om een extra centje ten bate
van rijks kas, is het innen van gelden niet
de directe bedoeling van de wet op de
geluidhinder.
De minister heeft een aantal richtlijnen
uitgevaardigd wat het aantal decibels
betreft dat acceptabel kan worden
geacht in woonwijken. Afhankelijk van
de lokatie van de woning en afhankelijk
van dag of nacht liggen die geluidni-
veau's tussen de 25 decibels bij rustoor
den en zo'n vijftig bij woningen in het
stadscentrum of leunend tegen grote
bedrijven. Zoals gezegd dienen over
zo'n ac jaar deze richtlijnen te worden
toegepast.
Voordat het zover is dient eerst exact te
Lange Delft 17,
A.S. zaterdag heropenen wij onze geheel
gemoderniseerde zaak.
Er wacht u een verrassende, gloednieuwe
en hoog modische collectie schoenen
en.... bij iedere aankoop een leuke atten
tie.
M
worden nagegaan waar de belangrijke
geluidbronnen zich bevinden, in welke
mate hun geluiden de woonwijken bin
nendringen tot binnen in de slaapka
mers toe. Werk genoeg dus voor de ge
luidvakmensen om dat allemaal te on
derzoeken.
De afdeling van ingenieur Altena, be
staande uil drie man, gaat voor de pro
vincie Zeeland de metingen verrichten.
Momenteel wordt een omvangrijk sche
ma afgewerkt waarna het in de bedoe
ling ligt geluiden in de provincie in kaart
te brengen. Provinciale waterstaat trok
voor de metingen alleen al aan appara
tuur ongeveer honderdduizend gulden
uit. Jongste aanwinst van de afdeling
van ingenieur Altena is de nieuwe ge
luid meetwagen.
Zoals daar voor verschillende meetin
strumenten voor de luchtverontreini
ging de benaming van snuffelpalen is
ontstaan, zou de geluidmeetwagen van
provinciale waterstaat wel eens bekend
kunnen worden onder naam van de
luisterbus. Want over oren beschikt de
wagen, die speciaal voor dit doeleinde is
ingericht door een carrosseriebouwer op
aanwijzingen van ingenieur Altena en
zijn mannen.
De bus is ingéricht om gedurende dag en
nacht met twee personen comfortabel
metingen te verrichten. Er is plaats voor
verschillénde meetapparatuur en twee
bureau's. Aan de achterzijde van de
wagen bevinden zich de aansluitpunten
voor de microfoonkabels, die uiteraard
buiten de bus worden opgesteld. De
kostbare apparaten kunnen zo worden
castgeklemd, dat er geen kans bestaat op
beschadigingen tijdens het rijden. De
extra kachel is er behalve voor het com
fort van de bemanning voor de meetin
strumenten, die gevoelig voor tempera
tuurverschillen zijn en het keukentje van
de oorbus verschaft de technici de mo
gelijkheid om na gedane arbeid hun
handen te wassen of de nachtelijke ar
beid te onderbreken met een warme bak
koffie. Moesten de medewerkers van de
afdeling geluid vroeger de kostbare
meetinstrumenten op de achterbank van
hun eigen auto meenemen om dan in
een krappe personenauto de werkzaam
heden te verrichten, de komende jaren
legt provinciale waterstaat met de ge
luidmeetwagen zijn oren te luisteren.
Het ligt nog in de bedoeling de wagen
binnenkort te voorzien van een 220 volt
spanningsinstallatie en later nog een
uitschuifbare mast van zo'n tien meter
hoog op de wagen te monteren zodat de
metingen op verschillende hoogten
kunnen worden verricht.
Zo gaat provinciale waterstaat dan Zee
land in een geluidskaart brengen. Dit
vormt een eerste aanzet tot de realise
ring van de nieuwe wet op de geluid
hinder. Verdere werkzaamheden wor
den veel complexer. Voor het verrichten
van de metingen zelf hoef je immers
geen natuurkundig ingenieur te zijn.
Voor de toepassing van d? wet komt
meer om de hoek kijken. De heer Alte
na: "Daar gaat het 'em om hoe bepaalde
geluidsbronnen te bestrijden. Dat moet
uiteindelijk in een zekere vorm van re
delijkheid gebeuren. Als we Nederland
geluidstii willen maken dan kost ons dat
miljarden. Bij de toepassing van de wet
wordt in de eerste plaats van de bëon
uitgegaan. Maakt die te veel lawaai dan
moet daar vermindering in worden ge
bracht. Nu zal dat in de praktijk niet
altijd mogelijk zijn. De geluidhinder
nabij vliegvelden bijvoorbeeld. Het ge
luidarm maken van grote vliegvelden
bijvoorbeeld. Het geluidarm maken van
grote vliegtuigen is niet zo gauw te rea
liseren. Daarom zal in zo'n geval de op
lossing gevonden kunnen worden in af
schermende maatregelen zoals geluids
wallen nabij woonwijken. Als dat ten
slotte ook niet lukt dan moet een oplos
sing gevonden worden in de isolatie van
de woningen. Daar zijn dikwijls hoge
kosten mee gemoeid. Niet de ontvanger
van het geluid, de bewoner, maar de
veroorzaker ervan behoort daar voor op
te draaien."
Het beleid van de overheid met de wet
op de geluidhinder is er ook op gericht
om nieuwe knelpunten te voorkomen.
Planologen zullen daar in de toekomst
terdege rekening mee moeten houden.
De geluidsmannen van provinciale wa
terstaat zullen betrokken,worden bij de
aanwijzing van vestigingsplaatsen van
industrieën in de provincie, de planning
van verkeerswegen nabij woonwijken
enz. Zij zullen vooraf adviezen ver
strekken over de haalbaarheid van der
gelijke plannen, die binnen de criteria
van de geluidhinder dienen te blijven.
En wanneer dat niet lukt, zullen zij
ideeën aandragen tot het treffen van
geluidwerende maatregelen.
Hoe vol het in ons landje aan het worden
is, blijkt ook duidelijk uit de aanwijzing
van zogenaamde stilte gebieden. Met
stilte gebieden wordt verstaan gebieden
waarin de beleving van natuurlijk geluid
niet of nauwelijks wordt beïnvloed door
geluid van menselijke oorsprong. Deze
gebieden worden dan aangewezen als
monumenten, die bewaard dienen te
blijven. Dat wil helemaal niet zeggen dat
het in deze gebieden stil zal zijn. Er kan
bijvoorbeeld een broedkolonic van vo
gels zijn, die de gehele dag een enorme
herrie produceren. Geluiden van auto's
over verkeerswegen of nabij gelegen fa
brieken mogen echter niet in deze ge
bieden binnendringen. Als je je in zo'n
gebied bevindt dan ag je niets anders
dan de natuur horen. Dergelijke gebie
den beginnen in ons land zo langzamer
hand tot een groot goed te behoren.
Dat geluidhinder ook tot problemen kan
lijden voor de volksgezondheid is overi
gens e kele jaren geleden aangetoond in
een proefschrift van ene Knipschild.
Deze geluidsdeskuiidige toonde aan, dat
er een relatie bestaat tussen geluidhin
der en het gebruik van medicijnen, met
name kalmerende middelen. Vanaf de
opening van de bulderbaan bij het
vliegveld Schiphol, ontstond er een stij
ging in de afname van medicijnen bij de
apotheken in de omgeving. Na enkele
jaren nam het gebruik van medicijnen
echter wat af. Er zou dus sprake kunnen
zijn van een zekere gewenning.
Uit het feit, dat de overheid heeft beslo
ten tot de invoering van de wet op de
geluidhinder blijkt, dat de samcnlevinr
deze vorm van hinder toch als een zoda
nige last beschouwt, dat men er wat voor
over heeft dit verschijnsel terug te drin
gen. En er iets voor over hebben zullen
we wel moeten. De samenleving zal daar
het nodige voor moeten betalen. Plano
logen zullen zich verdere beperkingen
moeten opleggen voor de verdere inrich
ting van ons land. Automobilisten zullen
in de toekomst wellicht geconfronteerd
worden met snelheidslimieten ter voor
koming van geluidhinder. Politie zal
veelvuldiger controles uitvoeren op de
naleving van de wet door bijvoorbeeld de
productie van geluid bij brommers te
meten. Bij de bouw van nieuwe woningen
zullen verdergaande eisen worden ge
steld wat de isolering betreft. Maar
tegenover dit alles zal wel moeten staan,
dat we geen situatie scheppen dat men
sen gaan klagen van: Het is hier zo stil.
115 Itr. kompleet met inlaat
kombinatie 1% O 1%
NU TIJDELIJK ܣU,
WONINGBOUWVERENIGING
voor tuin, dier, hobby en doc-hot-zelf
Middelburg
de gelegenheid voor het houden
van Uw bruiloft, familiedineetje
en vergaderingen.
Voor elke gelegenheid gepaste
zalen.
Voor bruiloften, diners en feesta
vonden berekenen wij geen zaal-
huur.
Lange Delft 10. Middelburg
Tel. (01180) 13490
Superlicht. Vele vakken.
Voor uw vrije tijd, werk, vliegtuigreis, wandeling....
en vult u zelf maar in.
17-, 23,-. 29,
enz. tot 87,—