O Provinciale Waterstaat luistert naar de stilte UEd roovers speciaalzaken ROOVERS LEER ROOVERS IJZER BIJOU HELMO UIsL= TIEK PERSOONLIJKE LENING Geluidshinder, een zaak waar we niet langer omheen kunnen lotèhjiïz Op pad met de luisterbus middelburg GROTE TUINMEUBELSHOW HEROPENING!! "OVERS schoeneh VERVROEGD FA. MIDAVAINE C.V. AANLEG EN ZELFBOUW PAKKETTEN ■fatas# De tas voor 1001 mogelijkheden... VOLOP OORJAARSMODE SUEDEen LEREN KLEDING is binnen De Faam De Vlissinger TASSENZAAK 81e jaargang no. 17 - woensdag 25 april 1979 BMlor7 2EEL^° van de ZEEUWSE BONDSSPAARBANK Hoorde je vroeger wel eens over geluidoverlast? Sla er oude lite*atuur op na. Uit niets blijkt, dat mensen last van lawaai hadden. Geluid was een volkomen geaccepteerd verschijnsel. Zo lang je geluid hoort weetje datje niet doof bent, redeneerde men. Ja, je kon last hebben van de radio van de buren of van een hond. die de hele nacht op straat lag te janken. Geluid is geluid en heb je last van te veel geluid, lawaai, dan stop je proppen watten in de oren, zo simpel is dat, vond men. Welvaartsverschijnsel Tientje Inventarisatie Nieuwe collectie in eigen showroom le etage Lange Delft 31. l. DELFT 4« Middelburg In verband met Koninginnedag maandag 30 april, is de sluitingstijd voor advertenties van van 2 mei tot vrijdag 27 april 1979 om 12 uur. Oren Mast Knelpunten voorkomen Medicijnen Gas- en I .oodgietersbedrijf VRIJBLIJVEND PRIJS OPGAAF EN 2 JR. GARANTIE OP MATERIAAL ENERGIEZUINIGE GASBOILER VAILLAIMT KEUKENGEISER van 335,50 NU TIJDELIJK 275, ETNA 4 PITS KOOKPLAAT van 330,— voor 289, DÖE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL HUN MATERIALEN Domhurgs Schuit vlot 21 Middelburg, tel. 12330 "MIDDELBURG" In verband met onze verhuizing is het kantoor Bierkaai 5 de komende 2 dagen gesloten. Ook telefonisch zijn wij die dagen onbereikbaar. U kunt voor zéér drin gende onderhoudspro- blemen onze werkplaats direct bellen op ons tele foonnummer 28251 Weikoop biedt ruime keuze in tuinartikelenga maar kijken bij de winkel In uw buurt. WC||[O0|| hotel-restaurant 30,- In leer vanaf 125,— Lange Delft 44/Segeersstraat 4a - MIDDELBURG DE ZAAK OP DE HOEK Grote keuze in: JACKS, T-SHIRTS, BLOUSES en CORDUROY- BROEKEN van LEVIS, LOIS, SLOOPY, De raam enz. LANGE DELFT 61 MIDDELBURG WAARIN OPGENOMEN "GROOT WALCHEREN" IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HUIS-AAN-HUIS OP GEHEEL W ALCHEREN Vreemd eigenlijk. Want dat het vroeger zo veel stiller was dan tegenwoordig is ook niet waar. Dan spreken we natuurlijk niet over de periode van Adam en Eva in het paradijs. Alleen al een groep praten de mannen kan enorm storend zijn voor iemand, die in een kamer ernaast met een dunne scheidingswand de slaap tracht te vatten. En dan later in deze eeuw. Be drijven voor de oorlog waren echt niet geluidstii. Integendeel, herrie volop. En daarbij te bedenken, dat de arbeiderswo ninkjes in de regel tegen de grote fabrie ken aanleunden waar de gehele nacht werd doorgewerkt. Of huizen, die pal tegen een spoorbaan werden geprojec teerd. Lawaai, daar wen je wel aan. Een andere stelregel was: Zolang ik 's nachts in mijn bed het lawaai van de fabriek hoor. weet ik dat ik morgen mijn werk nog heb. We zijn een knap lastig volk aan het worden. We hebben tegenwoordig overal last van. Last van mensen, die ons niet aanstaan, last van die automobilist vóór ons, die zo traag rijdt, last van dit, last van dat, en zelf zijn we lastig van al die last. KOP EN SCHOTELS SERVIEZEN Lange Delft 50 - T Mie Kwaliteit - s el 01180-13221 t Jdelburg ;ervice - garantie Geluidoverlast ook weer zoiets. Die last heeft zulke vormen aangenomen, dat de overheid zo'n jaar of tien geleden ge meend heeft daar wat aan te doen. Beter gezegd: iets tegen lawaai te onderne men. Hiertoe besloot de overheid door een advies te laten instellen door de ge zondheidsraad. Na driejaar malen van de ambtelijke molens zag een rapport van de gezondheidsraad het licht, dat was in 1971. Dit gaf aanleiding tot het bestrijden van' geluidoverlast door de overheid. De wet, die dit allemaal gaat regelen, heet de wet op de geluidhinder. De uit voering van deze wet is geen simpele zaak. Het ligt in de bedoeling een en ander in fasen uit te voeren. Rond 1987 moet de zaak in kannen en kruiken zijn, de wet tot wet verheven, voorzien van de handtekening van de koningin en die nen bedrijven zich daaraan te houden. Wie meer geluid produceert dan hem is toegestaan wordt op de bon geslingerd. In de memorie van toelichting op deze wet wordt vermeld, dat tien tot vijftien procent van de Nederlanders regelmatig ernstige hinder ondervindt van geluido verlast. Bijna de helft van ons raakt wel eens geconfronteerd met Overlast, in ieder geval in die mate, dat men net vermeldenswaard vindt. Is geluidoverlast soms een welvaartver schijnsel als we ons daar vroeger nooit om bekommerden? Een vraag, voorge legd aan ir. D. Altena, geluidsdeskundi- ge van provinciale waterstaat Zeeland, hoofd van de groep geluid van de afde ling milieu. "Wel of geen welvaartsverschijnsel, in elk geval een conjunctureel verschijn sel," stelt hij. Een verschijnsel van deze tijd dus. Of we inderdaad steeds lastiger worden zoals we in het begin van het artikel stelden, beaamt hij in deze be woording niet: "We accepteren niet langer lawaai als vaststaand feit. De toegenomen stroom aan informatie, die de bevolking bereikt, zal daar wellicht JAZZ IN VLISSINGEN Zaterdag 28 april 20.30 uur Vestzaktheater Toegang f 5,50 SPRING BAND 79 Boy Raaymakers, Mark Charig, Joan Boeke, Radu Malfatti, Willem van Manen, Geerhard Zwiers, Sean Bergin, Ab Baars, Maarten van Norden, Bob Driessen, Herbert de Jonge, Harry Miller, Joop van Erven. Jeugd en Muziek Zeeland, Postbus 124,4330 AC Middelburg. Tel. (011801 15256 een grote rol in spelen. Steeds meer mensen beseffen, dat legen geluidover last wat is te doen. Zodra men weet, dat je bepaalde zaken kunt veranderen gaat men eisen stellen. Men wordt zich het probleem bewust en gaat zich vrijer op stellen om daartegen in opstand te ko men. De voornaamste bron van ergernis is om ergens onder gebukt te gaan ter wijl je weet dat dat niet nodig is, dat lawaai te bestrijden is." Ingenieur Altena, die vorig jaar door waterstaat is aangetrokken om zich full time met geluid bezig te houden: "Ge luidoverlast is niet te meten. Geluid op zich wel. overlast niet. Dat heeft met er gernis te maken. Zo is het opvallend dat klachten over geluidoverlast toenemen, terwijl de huizen in Nederland juist steeds beter werden geïsoleerd. Ook dat geeft aan: Men ging beseffen, dat bu- renlawaai met goede isolatie van muren voorkomen kan worden. Wanneer er dan toch nog geluiden in de woning binnendringen, gaat men klagen." Je zou dus simpel kunnen stellen, dat alle narigheid wat geluidoverlast in wo ningen betreft vermeden kan worden door optimale isolatie aan te brengen. "Neen", stelt Altena, "dan komen daar andere klachten voor in de plaats. Klachten, over wat wij bijvoorbeeld het bunkereffect noemen van mensen, die zich opgesloten voelen in hun op en top geïsoleerde woning. Dan hoor je ze kla gen: Het is hiei zo stil, ik hoor helemaal niets. De bestrijding van geluidhinder is een zeer complexe zaak. Als vakmensen moeten we ons dan ook voortdurend afvragen: waar zijn wc eigenlijk precies mee bezig?" Het uitgangspunt van de nieuwe wet op de geluidhinder, net als hij andere mi lieuwetten - die op de luchtof waterver ontreiniging - luidt: De vervuiler betaalt. Onlangs haalde deze nieuwe regeling nog de voorpagina van de landelijke kranten met de vermelding, dat automo bilisten in de toekomst een tientje voor het produceren van geluid gaan betalen. Navraag bij het ministerie van milieuhy giëne leerde ingenieur Altena overigens dat er wel plannen in die richting worden ontwikkeld, maar dat de hoogte van het bedrag, dat tientje, uit de duim van een onbekende moet zijn gezogen. De vervuiler betaalt. Dit wil nog be paald niet zeggen, dat betalers dan ook naar hartelust herrie mogen maken. Voor een belangrijk deel wordt met dat uitgangspunt bedoeld, dat nieuwe ge- luidproducerende bronnen voorzienin gen dienen te treffen opdat zij niet als geluidhinderlijk gekenmerkt worden. Hoewel de regering momenteel zit te springen om een extra centje ten bate van rijks kas, is het innen van gelden niet de directe bedoeling van de wet op de geluidhinder. De minister heeft een aantal richtlijnen uitgevaardigd wat het aantal decibels betreft dat acceptabel kan worden geacht in woonwijken. Afhankelijk van de lokatie van de woning en afhankelijk van dag of nacht liggen die geluidni- veau's tussen de 25 decibels bij rustoor den en zo'n vijftig bij woningen in het stadscentrum of leunend tegen grote bedrijven. Zoals gezegd dienen over zo'n ac jaar deze richtlijnen te worden toegepast. Voordat het zover is dient eerst exact te Lange Delft 17, A.S. zaterdag heropenen wij onze geheel gemoderniseerde zaak. Er wacht u een verrassende, gloednieuwe en hoog modische collectie schoenen en.... bij iedere aankoop een leuke atten tie. M worden nagegaan waar de belangrijke geluidbronnen zich bevinden, in welke mate hun geluiden de woonwijken bin nendringen tot binnen in de slaapka mers toe. Werk genoeg dus voor de ge luidvakmensen om dat allemaal te on derzoeken. De afdeling van ingenieur Altena, be staande uil drie man, gaat voor de pro vincie Zeeland de metingen verrichten. Momenteel wordt een omvangrijk sche ma afgewerkt waarna het in de bedoe ling ligt geluiden in de provincie in kaart te brengen. Provinciale waterstaat trok voor de metingen alleen al aan appara tuur ongeveer honderdduizend gulden uit. Jongste aanwinst van de afdeling van ingenieur Altena is de nieuwe ge luid meetwagen. Zoals daar voor verschillende meetin strumenten voor de luchtverontreini ging de benaming van snuffelpalen is ontstaan, zou de geluidmeetwagen van provinciale waterstaat wel eens bekend kunnen worden onder naam van de luisterbus. Want over oren beschikt de wagen, die speciaal voor dit doeleinde is ingericht door een carrosseriebouwer op aanwijzingen van ingenieur Altena en zijn mannen. De bus is ingéricht om gedurende dag en nacht met twee personen comfortabel metingen te verrichten. Er is plaats voor verschillénde meetapparatuur en twee bureau's. Aan de achterzijde van de wagen bevinden zich de aansluitpunten voor de microfoonkabels, die uiteraard buiten de bus worden opgesteld. De kostbare apparaten kunnen zo worden castgeklemd, dat er geen kans bestaat op beschadigingen tijdens het rijden. De extra kachel is er behalve voor het com fort van de bemanning voor de meetin strumenten, die gevoelig voor tempera tuurverschillen zijn en het keukentje van de oorbus verschaft de technici de mo gelijkheid om na gedane arbeid hun handen te wassen of de nachtelijke ar beid te onderbreken met een warme bak koffie. Moesten de medewerkers van de afdeling geluid vroeger de kostbare meetinstrumenten op de achterbank van hun eigen auto meenemen om dan in een krappe personenauto de werkzaam heden te verrichten, de komende jaren legt provinciale waterstaat met de ge luidmeetwagen zijn oren te luisteren. Het ligt nog in de bedoeling de wagen binnenkort te voorzien van een 220 volt spanningsinstallatie en later nog een uitschuifbare mast van zo'n tien meter hoog op de wagen te monteren zodat de metingen op verschillende hoogten kunnen worden verricht. Zo gaat provinciale waterstaat dan Zee land in een geluidskaart brengen. Dit vormt een eerste aanzet tot de realise ring van de nieuwe wet op de geluid hinder. Verdere werkzaamheden wor den veel complexer. Voor het verrichten van de metingen zelf hoef je immers geen natuurkundig ingenieur te zijn. Voor de toepassing van d? wet komt meer om de hoek kijken. De heer Alte na: "Daar gaat het 'em om hoe bepaalde geluidsbronnen te bestrijden. Dat moet uiteindelijk in een zekere vorm van re delijkheid gebeuren. Als we Nederland geluidstii willen maken dan kost ons dat miljarden. Bij de toepassing van de wet wordt in de eerste plaats van de bëon uitgegaan. Maakt die te veel lawaai dan moet daar vermindering in worden ge bracht. Nu zal dat in de praktijk niet altijd mogelijk zijn. De geluidhinder nabij vliegvelden bijvoorbeeld. Het ge luidarm maken van grote vliegvelden bijvoorbeeld. Het geluidarm maken van grote vliegtuigen is niet zo gauw te rea liseren. Daarom zal in zo'n geval de op lossing gevonden kunnen worden in af schermende maatregelen zoals geluids wallen nabij woonwijken. Als dat ten slotte ook niet lukt dan moet een oplos sing gevonden worden in de isolatie van de woningen. Daar zijn dikwijls hoge kosten mee gemoeid. Niet de ontvanger van het geluid, de bewoner, maar de veroorzaker ervan behoort daar voor op te draaien." Het beleid van de overheid met de wet op de geluidhinder is er ook op gericht om nieuwe knelpunten te voorkomen. Planologen zullen daar in de toekomst terdege rekening mee moeten houden. De geluidsmannen van provinciale wa terstaat zullen betrokken,worden bij de aanwijzing van vestigingsplaatsen van industrieën in de provincie, de planning van verkeerswegen nabij woonwijken enz. Zij zullen vooraf adviezen ver strekken over de haalbaarheid van der gelijke plannen, die binnen de criteria van de geluidhinder dienen te blijven. En wanneer dat niet lukt, zullen zij ideeën aandragen tot het treffen van geluidwerende maatregelen. Hoe vol het in ons landje aan het worden is, blijkt ook duidelijk uit de aanwijzing van zogenaamde stilte gebieden. Met stilte gebieden wordt verstaan gebieden waarin de beleving van natuurlijk geluid niet of nauwelijks wordt beïnvloed door geluid van menselijke oorsprong. Deze gebieden worden dan aangewezen als monumenten, die bewaard dienen te blijven. Dat wil helemaal niet zeggen dat het in deze gebieden stil zal zijn. Er kan bijvoorbeeld een broedkolonic van vo gels zijn, die de gehele dag een enorme herrie produceren. Geluiden van auto's over verkeerswegen of nabij gelegen fa brieken mogen echter niet in deze ge bieden binnendringen. Als je je in zo'n gebied bevindt dan ag je niets anders dan de natuur horen. Dergelijke gebie den beginnen in ons land zo langzamer hand tot een groot goed te behoren. Dat geluidhinder ook tot problemen kan lijden voor de volksgezondheid is overi gens e kele jaren geleden aangetoond in een proefschrift van ene Knipschild. Deze geluidsdeskuiidige toonde aan, dat er een relatie bestaat tussen geluidhin der en het gebruik van medicijnen, met name kalmerende middelen. Vanaf de opening van de bulderbaan bij het vliegveld Schiphol, ontstond er een stij ging in de afname van medicijnen bij de apotheken in de omgeving. Na enkele jaren nam het gebruik van medicijnen echter wat af. Er zou dus sprake kunnen zijn van een zekere gewenning. Uit het feit, dat de overheid heeft beslo ten tot de invoering van de wet op de geluidhinder blijkt, dat de samcnlevinr deze vorm van hinder toch als een zoda nige last beschouwt, dat men er wat voor over heeft dit verschijnsel terug te drin gen. En er iets voor over hebben zullen we wel moeten. De samenleving zal daar het nodige voor moeten betalen. Plano logen zullen zich verdere beperkingen moeten opleggen voor de verdere inrich ting van ons land. Automobilisten zullen in de toekomst wellicht geconfronteerd worden met snelheidslimieten ter voor koming van geluidhinder. Politie zal veelvuldiger controles uitvoeren op de naleving van de wet door bijvoorbeeld de productie van geluid bij brommers te meten. Bij de bouw van nieuwe woningen zullen verdergaande eisen worden ge steld wat de isolering betreft. Maar tegenover dit alles zal wel moeten staan, dat we geen situatie scheppen dat men sen gaan klagen van: Het is hier zo stil. 115 Itr. kompleet met inlaat kombinatie 1% O 1% NU TIJDELIJK Ü£U, WONINGBOUWVERENIGING voor tuin, dier, hobby en doc-hot-zelf Middelburg de gelegenheid voor het houden van Uw bruiloft, familiedineetje en vergaderingen. Voor elke gelegenheid gepaste zalen. Voor bruiloften, diners en feesta vonden berekenen wij geen zaal- huur. Lange Delft 10. Middelburg Tel. (01180) 13490 Superlicht. Vele vakken. Voor uw vrije tijd, werk, vliegtuigreis, wandeling.... en vult u zelf maar in. 17-, 23,-. 29, enz. tot 87,—

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 1