Varen maar door de Westerschelde
roovers speciaalzaken
ROOVERS LEER
ROOVERS IJZER
U
VERB0UWINGS
OPRUIMING
590,-
JEUEd
mUTXEE
Langparkeerders
terugdringen uit
het stadscentrum
OVERS SCHOENEN
HELMO UM]
PERSOONLIJKE
LENING
GROTE
TUINMEUBELSHOW
FA. MIDAVAINE
tiet
VOLOP
IVOOR J AARS MODE
ALS 'T GAAT OM GROEPSREIZEN
middelburg
SUEDEen LEREN
KLEDING is binnen
PAASAPPEL
KOORKERK
Verkeersbelangengroep Middelburg
PASEN
De Faam
De Vlissinger
81e jaargang no. 15 - woensdag 11 april 1979
van de
ZEEUWSE
BONDSSPAARBANK
Van onschuldige schuiten tot drijvende bommen
"Het maken van nieuwe havens en haveninrichtingen aan de
Westerschelde schept nieuwe problemen voor het scheep
vaartverkeer en de veilige afwerking daarvan. Te denken valt
aan de nieuwe zeesteiger in de Braakmanhaven bij Terneuzen
van Dow Chemical Nederland, waar men tankers wil laten
afmeren van 60-100.000 ton, geladen met nafta. Een ander
voorbeeld is de aanvoer van grote hoeveelheden ineens, ter
vervanging van de duurdere nafta, waartoe thans enkele grote
opslagtanks alsmede losinstallaties worden aangelegd."
Dit schrijft J.M. Bannink in de jongste uitgave van "Zeeuws
Nieuws" van de Stichtingen Het Zeeuwse Landschap, Zeeuws
Coördinatieorgaan voor natuur-, landschaps- en milieube
scherming en het Zeeuws Biologisch Museum.
Varen maar
Met onze comfortabele toerwagens, bediend door ervaren
vakmensen, verzorgen wij graag uw binnen- en buiten
lands vervoer zoals:
VERENIGINGSREIS
SCHOOLREIS
BEJAARDEN UITSTAPJE
PERSONEELSREIS
BEDRIJFSEKSKURSIE
BONDSDAGBEZOEK
SPORTRIT
enz.
nv Streekvervoer Zuid-West-Nederland
Varende bommen
Nieuwe collectie
in eigen showroom
Ie etage
Lange Delft 31.
Elke dag
nieuwe koopjes.
l. DELFT Middelburg
Gas- en
1 .oodgietersbedrijf
DE GAS- EN
SANITAIR
SPECIALIST
met de grootste sortering
in Middelburg
CV-INSTALLATIE
en Bouwpakketten
SPÉCIALE AANBIEDING
GASFORNUIS
GEKLEURDE
WASTAFELS
slechts 149,—
MEENEEMPRIJS
GASBOILER
475 -
DOE-HET-ZELVERS
KUNNEN BIJ ONS
TERECHT VOOR AL.
HUN MATERIALEN,
Domhurgs Schuit vlot 21
Middelburg, tel. 12330
Lange adem
in verband met
Pasen is
de sluitingstijd voor
advertenties van
van 18 april 1979
VERVROEGD
tol vrijdag
13 april 1979
om 12 uur.
Grote keuze in:
JACKS, T-SHIRTS,
BLOUSES en CORDUROY-
[BROEKEN van
LEVIS, LOIS, SLOOPY,
enz'.
LANGE DELFT 61
MIDDELBURG
Faam
'WAARIN OPGENOMEN "GROOT W ALCHEREN"
IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HLTS-AAN-HUIS OP GEHEEL W ALCHEREN
In he( artikel onder de kop "Wester
schelde: varen en gevaren" dringt de
schrijver er met grote klem bij de over
heden op aan maatregelen te nemen als
doeltreffende verkeersregelen en inten
sieve verkeersbegeleiding op de Wester
schelde.
Volgens "Zeeuws Nieuws" munt de
Westerschelde uit door het gebrek aan
reglementen. Zo kent de zeevaart op de
Westerschelde wel het systeem van
loodsplicht terwijl er geen loodsdwang
is. Dit betekent, dat schepen wel loods
geld dienen te betalen maar zonder
loods de Westerschelde bevaren, ook
niet wanneer zij gevaarlijke lading aan
boord hebben. "Zeeuws Nieuws" wijst
er daarom op, dat loodsdwang voor
schepen met gevaarlijke lading wel geldt
voor de Nieuwe Waterweg en het
Noordzeekanaal. Zij concludeert: Op de
Westerschelde wordt het uitblijven van
deze veiligheidsmaatregelen onderge
schikt gemaakt aan het vermeende eco
nomisch belang, omdat zo'n maatregel
als een aantasting van de vrije scheep
vaart op de Westerschelde wordt opge
vat."
Daarbij wordt opgemerkt, dat bij de
scheiding tussen Nederland en België in
1839. de Westerschelde weer de status
van internationale rivier kreeg waarop
de bepalingen van de Weense Slotacte
van toepassing zijn waarin vrije scheep
vaart wordt gewaarborgd. "Zeeuws
Nieuws": In het gesloten tractaat tussen
België en Nederland wordt aan België
dan ook een "vrije uitweg naar zee" ge
garandeerd. Deze vrije uitweg wordt
opgevat en uitgelegd als een onbelem
merde vaart."
Het blad vraagt zich echter af of men het
stellen van scheepvaartregelen ter be
vordering van de veiligheid van de
scheepvaart en het milieu wel als een
belemmering van die vrije vaart moet
zien. Juist het uitblijven van veiligheids
regels kan leiden tot meer belemmering
wanneer door een ongeval de vaarweg
versperd wordt of de oevers grote schade
ondervinden.
Het ontbreken van nautische maatrege
len ten aanzien van het vervoer van ge
vaarlijke stoffen is een kwalijke zaak. De
veiligheid van het scheepvaartverkeer,
van de bewoners van de kuststreken én
van het marine milieu wordt daardoor
onnodig in gevaar gebracht.
Schepen kunnen min of meer lukraak
varen door de Westerschelde bij mist of
slecht zicht. Er bestaat zelfs geen mel
dingsplicht. En dat terwijl de Wester
schelde verschillende nautische knel
punten kent. Bij laag water moeten de
zeeschepen met de gloedgolven meeva
ren naar Antwerpen omdat de Wester
schelde dan niet dieper wordt dan elf
meter. Die gloedgolf is sneller dan de
vaarsnelheid van een schip. Dit betekent
dat grote zeeschepen nog voor het tijd
stip, van hoog water de banken in de
monding van de Westerschelde voorbij
moeten racen om tijdig - met hoog water
zonder stroming - de Antwerpse sluizen
te bereiken.
Het riviergedeelte boven Hansweert
ZWN
O
O
Q
f 1
Zuid West .£*3
Nederland .CL.
O
c\
O
V
O
Ij 1
Vraag vrijblijvend inlichtingen en prijsopgaaf
Hoofdkantoor: Zicrikzee, Grachtweg 23, tel. 01110-3751
Rayonkantoor Walcheren: Middelburg; kantoor Markt 43c verhuist om
streeks april naar Turfkaai 11. Tel. 01180-13043
vormt een groot knelpunt. In de bocht
van Walsoorden en in die van het Nauw
van Bath treden sterke stromingen op.
De schepen moeten daar grote koersve
randeringen uitvoeren.
Niet minder gevaarlijk is het langs de
oostkant van Terneuzen. In de zoge
naamde Put wordt enkele malen per jaar
nafta overgepompt uit een grote tanker
in een kleinere langszij. Op zeer korte
afstand passeert daar het overige
scheepvaartverkeer onder alle weer
somstandigheden. "Onnodig gevaar
lijk", meent "Zeeuws Nieuws". Op en
kele kilometers afstand in het vaarwater
van Everingen is een veilige ankerplaats.
Zonder dat dit de zogenaamde "vrije
vaart" geweld aandoet kan dit gebied
voor doorgaande schepen worden afge
sloten.
Er vaart nogal wat door die Wester
schelde. Van onschuldige schuiten tot
werkelijk zo te noemen varende bom
men. Zelfs schepen met de gevaarlijkste
ladingen, die er te verzinnen zijn, blijken
door het vaarwater te "tuffen" zonder
loods of registratie.
Een van 's werelds gevaarlijkste stoffen
wordt regelmatig door de Westerschelde
vervoerd door speciaal daarvoor inge
richte kleine zcetankers, zo meldt het
artikel van Bannink: Zwavelkoolstof
(CS4) dat in Antwerpen bij Progil Kallo
wordt geladen met Zweden en Finland
als bestemming. Er zijn twee schepen in
Europa, die deze stoffen meenemen, de
Silverfalcon en Silvermerlin.
Tijdens het lader, cn lossen kan een vonk
op een afstand van tweehonderd meter
een catestrofe veroorzaken.
Toch worden de twee genoemde sche
pen tussen hel overige scheepvaartver
keer er. de veerdiensten met soms meer
dan honderd passagiers aan boord los
gelaten. Wie kijkt er nog naar om?
Len ander punt waar "Zeeuws Nieuws"
grote kritiek op heeft is tegen de ver
leende vergunningen voor de realisatie
van Eurogas Terminals in Vlissingen-
Oost. Hierdoor zal een groot aanbod van
gastankers op de Westerschelde worden
gesignaleerd. Men studeert nog steeds
op de gevaren van dit vervoersaspect.
De vergunningen zijn echter al de deur
uit!
Het wordt tijd dat we ons realiseren wat
er zich allemaal op de Westerschelde af
speelt, meent Zeeuws Nieuws". En daar
moet het zeker niet bij blijven: "De ont
wikkelingen drukken ons steeds weer
met de neus op zorgwekkende feiten. We
kunnen dan ook niet langer handelen
alsof het hele schecpvaartgebeuren ons
een zorg zal zijn. Het wordt hoog tijd dat
de Nederlandse autoriteiten voor het
scheepvaartverkeer op het Nederlandse
deel van deze internationale rivier, dat
bestemd is voor Nederlandse havens
(Vlissingen en Terneuzen), éénzijdig
doeltreffende verkeersregelen en ver
keersbegeleiding instellen ter beveiliging
van scheepvaart en milieu!"
Lange Delft 17,
Toestemming K.v.K. t/m 21-4-'79
Zoals elk jaar is er ook nu weer een
Paasappèl in de Koorkerk te Middel
burg. Dit Paasappèl wordt georganiseerd
onder verantwoordelijkheid van de Raad
van Kerken. Een kleine, enthousiaste
groep jongeren verzorgt het geheel van
de organisatie.
Medewerking wordt verleend door ds. A.
Fox te Sint Laurens (liturgie) en door
Generaal M.H. von Meyenfeldt, oud-
voorzitter IKV (overweging).
Na afloop van de dienst worden in de
Wandelkerk broodjes en koffie rondge
deeld.
Bij de voorbereiding van de liturgie
heeft de IKV-kern Walcheren mede
werking verleend in verband met het feit
dat élke derde zondag van de maand een
Vredesgebed werd gehouden. Juist het
Paasgebeuren, de opstanding, de verrij
zenis van Christus is voor veel Christe
nen het centrale punt van waaruit iets
nieuws ontspruit.
Hel thema van dit Paasappèl is "Nu
vangt het NIEUWE leven aan".
Dit nieuwe leven kén een leven zonder
kernwapens zijn. Daarnaast zijn er na
tuurlijk nog een massa dingen die we
moeten wegdoen: Ons grenzeloos ver
trouwen op het menselijk vermogen om
de vrede te bewerken.
Eén van de traditionele Paaslezingen
luidt:
"Wees sterk en moedig, want gij zult de
Israëlieten brengen in een land. dat Ik
hun onder ede beloofd heb, cn Ik zal met
u zijn".
De kern van het Paasfeest is een vrede,
wiens oorsprong de Verrezcne zélf is:
"Vrede laat Ik u naNiet zoals de
wereld die geeft, geef Ik hem u".
agMMMK-iiiin i t a r 1 imiii
kompleet met mengkraan'
en sifon van 191,60
115 ltr. kompleet met inlaat
kombinatie. Nu tijdelijk
=n
JAZZ IN MIDDELBURG
Vrijdag 13 april 20.30 uur
Kuiperspoorttheater Middelburg
Toegang f 5,50
De Engelse piano-virtuoos KEITH TIPPETT
Jeugd en Muziek Zeeland, Postbus 124,4330 AC Middelburg. Tel. (01180) 15256
F.r moeten geen grote aantallen par
keerterreinen meer in de stad van Mid
delburg worden aangelegd. Het huidige
aantal parkeerterreinen is ruim voldoen
de en de plannen voor de aanleg van par
keergarages nabij de Sint Sebastiaan-
straat cn in het Gecregebied moeten ge
heel geschrapt worden. Dit meent de
verkeersbelangengroep Middelburg in
haar parkeernotitie, die afgelopen vrij
dag aan wethouder Baars werd overhan
digd.
In deze notitie verklaart de verkeersbe
langengroep Middelburg, dat een goed
beleid een essentieeel onderdeel van hel
gehele verkeersbeleid is: "Hel l'eit, dat
vooral het autoverkeer in de binnenstad
van Middelburg tol overlast leidt, wordt
zo langzamerhand door niemand meer
betwist. Nog geen gemeengoed is hel
besef, dal een auto gemiddeld meer dan
negentig procent van de lijd stil staat.
Parkeren is dus minstens zo belangrijk
als rijden. Hieruit volgt zonder meer. dat
de lokatie van parkeergelegenheid be
palend is voor een zeer groot deel van de
verkeersstroom en daarmee de over
last."
De groep stelt primair dat moet worden
gestreefd naar een mentaliteitsverande
ring in de richting van selectief autoge
bruik. "een zaak van zeer lange adem".
Buurtbussen zouden op korte termijn
goede diensten bewijzen waardoor het
thuislaten van de auto aantrekkelijk
wordt.
Als andere oplossing noemt de groep het
gebruiken van de fiets. De verkeersbe
langengroep Middelburg is van oordeel
dat de belangen van de bewoners moe
ten prevaleren boven de belangen van
het woon-werkverkecr. Zeker wanneer
er parkeerterreinen in de buurt zijn.
noemt de groep het aanvaardbaar wan
neer niet iedere bewoner zijn auto voor
de deur van zijn huis kan plaatsen.
■Voor automobilisten, die het stadscen
trum gedurende enige uren bezoeken
moeten voldoende parkeervoorzienin
gen worden aangelegd aan de rand van
het centrum waarna gebruik wordt ge
maakt van de benenwaécn. Vooral ten
behoeve van de toeristen, die tot de ca
tegorie langparkeerders behoren, moe
ten de parkeervoorzieningen aan de
rand van het centrum goed worden be-
wegwijzerd.
Parkeren in het centrum mag slechts ge
durende een korte periode mogelijk zijn.
De aanleg van parkeergarages in het
stadscentrum past dus niet in dit beleid.
F.en goede controle van de naleving is
een belangrijk onderdeel van het par
keerbeleid. Daardoor zou volgens de
werkgroep het aantal parkeerwachten
moeten worden uitgebreid alsmede hun
bevoegdheden.