Varen maar door de Westerschelde roovers speciaalzaken ROOVERS LEER ROOVERS IJZER U VERB0UWINGS OPRUIMING 590,- JEUEd mUTXEE Langparkeerders terugdringen uit het stadscentrum OVERS SCHOENEN HELMO UM] PERSOONLIJKE LENING GROTE TUINMEUBELSHOW FA. MIDAVAINE tiet VOLOP IVOOR J AARS MODE ALS 'T GAAT OM GROEPSREIZEN middelburg SUEDEen LEREN KLEDING is binnen PAASAPPEL KOORKERK Verkeersbelangengroep Middelburg PASEN De Faam De Vlissinger 81e jaargang no. 15 - woensdag 11 april 1979 van de ZEEUWSE BONDSSPAARBANK Van onschuldige schuiten tot drijvende bommen "Het maken van nieuwe havens en haveninrichtingen aan de Westerschelde schept nieuwe problemen voor het scheep vaartverkeer en de veilige afwerking daarvan. Te denken valt aan de nieuwe zeesteiger in de Braakmanhaven bij Terneuzen van Dow Chemical Nederland, waar men tankers wil laten afmeren van 60-100.000 ton, geladen met nafta. Een ander voorbeeld is de aanvoer van grote hoeveelheden ineens, ter vervanging van de duurdere nafta, waartoe thans enkele grote opslagtanks alsmede losinstallaties worden aangelegd." Dit schrijft J.M. Bannink in de jongste uitgave van "Zeeuws Nieuws" van de Stichtingen Het Zeeuwse Landschap, Zeeuws Coördinatieorgaan voor natuur-, landschaps- en milieube scherming en het Zeeuws Biologisch Museum. Varen maar Met onze comfortabele toerwagens, bediend door ervaren vakmensen, verzorgen wij graag uw binnen- en buiten lands vervoer zoals: VERENIGINGSREIS SCHOOLREIS BEJAARDEN UITSTAPJE PERSONEELSREIS BEDRIJFSEKSKURSIE BONDSDAGBEZOEK SPORTRIT enz. nv Streekvervoer Zuid-West-Nederland Varende bommen Nieuwe collectie in eigen showroom Ie etage Lange Delft 31. Elke dag nieuwe koopjes. l. DELFT Middelburg Gas- en 1 .oodgietersbedrijf DE GAS- EN SANITAIR SPECIALIST met de grootste sortering in Middelburg CV-INSTALLATIE en Bouwpakketten SPÉCIALE AANBIEDING GASFORNUIS GEKLEURDE WASTAFELS slechts 149,— MEENEEMPRIJS GASBOILER 475 - DOE-HET-ZELVERS KUNNEN BIJ ONS TERECHT VOOR AL. HUN MATERIALEN, Domhurgs Schuit vlot 21 Middelburg, tel. 12330 Lange adem in verband met Pasen is de sluitingstijd voor advertenties van van 18 april 1979 VERVROEGD tol vrijdag 13 april 1979 om 12 uur. Grote keuze in: JACKS, T-SHIRTS, BLOUSES en CORDUROY- [BROEKEN van LEVIS, LOIS, SLOOPY, enz'. LANGE DELFT 61 MIDDELBURG Faam 'WAARIN OPGENOMEN "GROOT W ALCHEREN" IN COMBINATIE MET DE VLISSINGER HLTS-AAN-HUIS OP GEHEEL W ALCHEREN In he( artikel onder de kop "Wester schelde: varen en gevaren" dringt de schrijver er met grote klem bij de over heden op aan maatregelen te nemen als doeltreffende verkeersregelen en inten sieve verkeersbegeleiding op de Wester schelde. Volgens "Zeeuws Nieuws" munt de Westerschelde uit door het gebrek aan reglementen. Zo kent de zeevaart op de Westerschelde wel het systeem van loodsplicht terwijl er geen loodsdwang is. Dit betekent, dat schepen wel loods geld dienen te betalen maar zonder loods de Westerschelde bevaren, ook niet wanneer zij gevaarlijke lading aan boord hebben. "Zeeuws Nieuws" wijst er daarom op, dat loodsdwang voor schepen met gevaarlijke lading wel geldt voor de Nieuwe Waterweg en het Noordzeekanaal. Zij concludeert: Op de Westerschelde wordt het uitblijven van deze veiligheidsmaatregelen onderge schikt gemaakt aan het vermeende eco nomisch belang, omdat zo'n maatregel als een aantasting van de vrije scheep vaart op de Westerschelde wordt opge vat." Daarbij wordt opgemerkt, dat bij de scheiding tussen Nederland en België in 1839. de Westerschelde weer de status van internationale rivier kreeg waarop de bepalingen van de Weense Slotacte van toepassing zijn waarin vrije scheep vaart wordt gewaarborgd. "Zeeuws Nieuws": In het gesloten tractaat tussen België en Nederland wordt aan België dan ook een "vrije uitweg naar zee" ge garandeerd. Deze vrije uitweg wordt opgevat en uitgelegd als een onbelem merde vaart." Het blad vraagt zich echter af of men het stellen van scheepvaartregelen ter be vordering van de veiligheid van de scheepvaart en het milieu wel als een belemmering van die vrije vaart moet zien. Juist het uitblijven van veiligheids regels kan leiden tot meer belemmering wanneer door een ongeval de vaarweg versperd wordt of de oevers grote schade ondervinden. Het ontbreken van nautische maatrege len ten aanzien van het vervoer van ge vaarlijke stoffen is een kwalijke zaak. De veiligheid van het scheepvaartverkeer, van de bewoners van de kuststreken én van het marine milieu wordt daardoor onnodig in gevaar gebracht. Schepen kunnen min of meer lukraak varen door de Westerschelde bij mist of slecht zicht. Er bestaat zelfs geen mel dingsplicht. En dat terwijl de Wester schelde verschillende nautische knel punten kent. Bij laag water moeten de zeeschepen met de gloedgolven meeva ren naar Antwerpen omdat de Wester schelde dan niet dieper wordt dan elf meter. Die gloedgolf is sneller dan de vaarsnelheid van een schip. Dit betekent dat grote zeeschepen nog voor het tijd stip, van hoog water de banken in de monding van de Westerschelde voorbij moeten racen om tijdig - met hoog water zonder stroming - de Antwerpse sluizen te bereiken. Het riviergedeelte boven Hansweert ZWN O O Q f 1 Zuid West .£*3 Nederland .CL. O c\ O V O Ij 1 Vraag vrijblijvend inlichtingen en prijsopgaaf Hoofdkantoor: Zicrikzee, Grachtweg 23, tel. 01110-3751 Rayonkantoor Walcheren: Middelburg; kantoor Markt 43c verhuist om streeks april naar Turfkaai 11. Tel. 01180-13043 vormt een groot knelpunt. In de bocht van Walsoorden en in die van het Nauw van Bath treden sterke stromingen op. De schepen moeten daar grote koersve randeringen uitvoeren. Niet minder gevaarlijk is het langs de oostkant van Terneuzen. In de zoge naamde Put wordt enkele malen per jaar nafta overgepompt uit een grote tanker in een kleinere langszij. Op zeer korte afstand passeert daar het overige scheepvaartverkeer onder alle weer somstandigheden. "Onnodig gevaar lijk", meent "Zeeuws Nieuws". Op en kele kilometers afstand in het vaarwater van Everingen is een veilige ankerplaats. Zonder dat dit de zogenaamde "vrije vaart" geweld aandoet kan dit gebied voor doorgaande schepen worden afge sloten. Er vaart nogal wat door die Wester schelde. Van onschuldige schuiten tot werkelijk zo te noemen varende bom men. Zelfs schepen met de gevaarlijkste ladingen, die er te verzinnen zijn, blijken door het vaarwater te "tuffen" zonder loods of registratie. Een van 's werelds gevaarlijkste stoffen wordt regelmatig door de Westerschelde vervoerd door speciaal daarvoor inge richte kleine zcetankers, zo meldt het artikel van Bannink: Zwavelkoolstof (CS4) dat in Antwerpen bij Progil Kallo wordt geladen met Zweden en Finland als bestemming. Er zijn twee schepen in Europa, die deze stoffen meenemen, de Silverfalcon en Silvermerlin. Tijdens het lader, cn lossen kan een vonk op een afstand van tweehonderd meter een catestrofe veroorzaken. Toch worden de twee genoemde sche pen tussen hel overige scheepvaartver keer er. de veerdiensten met soms meer dan honderd passagiers aan boord los gelaten. Wie kijkt er nog naar om? Len ander punt waar "Zeeuws Nieuws" grote kritiek op heeft is tegen de ver leende vergunningen voor de realisatie van Eurogas Terminals in Vlissingen- Oost. Hierdoor zal een groot aanbod van gastankers op de Westerschelde worden gesignaleerd. Men studeert nog steeds op de gevaren van dit vervoersaspect. De vergunningen zijn echter al de deur uit! Het wordt tijd dat we ons realiseren wat er zich allemaal op de Westerschelde af speelt, meent Zeeuws Nieuws". En daar moet het zeker niet bij blijven: "De ont wikkelingen drukken ons steeds weer met de neus op zorgwekkende feiten. We kunnen dan ook niet langer handelen alsof het hele schecpvaartgebeuren ons een zorg zal zijn. Het wordt hoog tijd dat de Nederlandse autoriteiten voor het scheepvaartverkeer op het Nederlandse deel van deze internationale rivier, dat bestemd is voor Nederlandse havens (Vlissingen en Terneuzen), éénzijdig doeltreffende verkeersregelen en ver keersbegeleiding instellen ter beveiliging van scheepvaart en milieu!" Lange Delft 17, Toestemming K.v.K. t/m 21-4-'79 Zoals elk jaar is er ook nu weer een Paasappèl in de Koorkerk te Middel burg. Dit Paasappèl wordt georganiseerd onder verantwoordelijkheid van de Raad van Kerken. Een kleine, enthousiaste groep jongeren verzorgt het geheel van de organisatie. Medewerking wordt verleend door ds. A. Fox te Sint Laurens (liturgie) en door Generaal M.H. von Meyenfeldt, oud- voorzitter IKV (overweging). Na afloop van de dienst worden in de Wandelkerk broodjes en koffie rondge deeld. Bij de voorbereiding van de liturgie heeft de IKV-kern Walcheren mede werking verleend in verband met het feit dat élke derde zondag van de maand een Vredesgebed werd gehouden. Juist het Paasgebeuren, de opstanding, de verrij zenis van Christus is voor veel Christe nen het centrale punt van waaruit iets nieuws ontspruit. Hel thema van dit Paasappèl is "Nu vangt het NIEUWE leven aan". Dit nieuwe leven kén een leven zonder kernwapens zijn. Daarnaast zijn er na tuurlijk nog een massa dingen die we moeten wegdoen: Ons grenzeloos ver trouwen op het menselijk vermogen om de vrede te bewerken. Eén van de traditionele Paaslezingen luidt: "Wees sterk en moedig, want gij zult de Israëlieten brengen in een land. dat Ik hun onder ede beloofd heb, cn Ik zal met u zijn". De kern van het Paasfeest is een vrede, wiens oorsprong de Verrezcne zélf is: "Vrede laat Ik u naNiet zoals de wereld die geeft, geef Ik hem u". agMMMK-iiiin i t a r 1 imiii kompleet met mengkraan' en sifon van 191,60 115 ltr. kompleet met inlaat kombinatie. Nu tijdelijk =n JAZZ IN MIDDELBURG Vrijdag 13 april 20.30 uur Kuiperspoorttheater Middelburg Toegang f 5,50 De Engelse piano-virtuoos KEITH TIPPETT Jeugd en Muziek Zeeland, Postbus 124,4330 AC Middelburg. Tel. (01180) 15256 F.r moeten geen grote aantallen par keerterreinen meer in de stad van Mid delburg worden aangelegd. Het huidige aantal parkeerterreinen is ruim voldoen de en de plannen voor de aanleg van par keergarages nabij de Sint Sebastiaan- straat cn in het Gecregebied moeten ge heel geschrapt worden. Dit meent de verkeersbelangengroep Middelburg in haar parkeernotitie, die afgelopen vrij dag aan wethouder Baars werd overhan digd. In deze notitie verklaart de verkeersbe langengroep Middelburg, dat een goed beleid een essentieeel onderdeel van hel gehele verkeersbeleid is: "Hel l'eit, dat vooral het autoverkeer in de binnenstad van Middelburg tol overlast leidt, wordt zo langzamerhand door niemand meer betwist. Nog geen gemeengoed is hel besef, dal een auto gemiddeld meer dan negentig procent van de lijd stil staat. Parkeren is dus minstens zo belangrijk als rijden. Hieruit volgt zonder meer. dat de lokatie van parkeergelegenheid be palend is voor een zeer groot deel van de verkeersstroom en daarmee de over last." De groep stelt primair dat moet worden gestreefd naar een mentaliteitsverande ring in de richting van selectief autoge bruik. "een zaak van zeer lange adem". Buurtbussen zouden op korte termijn goede diensten bewijzen waardoor het thuislaten van de auto aantrekkelijk wordt. Als andere oplossing noemt de groep het gebruiken van de fiets. De verkeersbe langengroep Middelburg is van oordeel dat de belangen van de bewoners moe ten prevaleren boven de belangen van het woon-werkverkecr. Zeker wanneer er parkeerterreinen in de buurt zijn. noemt de groep het aanvaardbaar wan neer niet iedere bewoner zijn auto voor de deur van zijn huis kan plaatsen. ■Voor automobilisten, die het stadscen trum gedurende enige uren bezoeken moeten voldoende parkeervoorzienin gen worden aangelegd aan de rand van het centrum waarna gebruik wordt ge maakt van de benenwaécn. Vooral ten behoeve van de toeristen, die tot de ca tegorie langparkeerders behoren, moe ten de parkeervoorzieningen aan de rand van het centrum goed worden be- wegwijzerd. Parkeren in het centrum mag slechts ge durende een korte periode mogelijk zijn. De aanleg van parkeergarages in het stadscentrum past dus niet in dit beleid. F.en goede controle van de naleving is een belangrijk onderdeel van het par keerbeleid. Daardoor zou volgens de werkgroep het aantal parkeerwachten moeten worden uitgebreid alsmede hun bevoegdheden.

Krantenbank Zeeland

de Faam | 1979 | | pagina 1