Voskamp
es uit
de autowereld
Rijden zonder reserve band?
TUlNHFRnSTBRING RN SIERHEKKEN
Gazelle fietsen
fijne fietsen
GROTE PRAKTIJKTEST FIAT
FIAT 131
HONDA SS 50
P.J. KLAASSEN EN ZN. BV.
LITTOOIJ EN OLTHOFF
Groentehal Schout
GAZELLE
slechts 1599,—
binnenkort opent
J. C. BAARS VLJSSINGSESTR. 48-50
F
W oensdag 3 augustus 1977
ZE ZUN ER WEER PUUR NATUUR GEDROOGD
ONZE SPECIALITEIT
van de nieuwe
OOGST -
Seisweg 46 - 48 MIDDELBURG
Bij aankoop van 'n nieuwe bril maken
wij gratis van uw oude bril 'n zonnebril.
Onze zaak op de Burg Promenade 9 is wegens
VAKANTIE GESLOTEN
t/m 15 augustus
Onze zaak in het Winkelcentrum Dauwen-
daele, Vrijlandstraat 61, Middelburg
BLIJFT GEOPEND
Wij zijn U gaarne van dienst
compleet met knipperlichten, 2 spiegels
remlicht op voor en achterrem
vol benzine en 1 jaar garantie
RIJWIEL- EN BROMFIETS HANDEL
Seisweg 45 - 47 - Tel. 14596
MIDDELBURG
's woensdagsmiddags gesloten
De snelle drukkers
staan steeds voor U
klaar voor al uw
NU
OOK
KLEIN
OFFSET
Kant-en-klaar-
modellen
Eerste klas vakwerk
Snel en goedkoop
Ga naar:
l. warmissen
verse
braadkuikens
kuikenbouten
kipfilet
soepkippen
kipperagout
ook hebben wij
Hollandse
en
buitenlandse
kaassoorten
Dieëtkaas
Dieëtvoeding
IVers gebrande
noten
V.N.R.-
reformvoe-
ding
En natuurlijk
hebben wij U
nog veel, meer
te bieden.
Komt U zelf
overtuigen
wij zullen U
graag ontvangen
L. MARINISSEN
Deze week prima Zeeuwse
AARDAPPELEN
Per kist40 ct. kg.
WEGENS VAKANTIE van
8 tot 16 augustus GESLOTEN.
Breeweg 47, MIDDELBURG
Nieuw in Middelburg
m
LEY LAND KOMT MET
ALLEGRO 1500 AUTOMAAT
MIJLPAAL
VOOR
CITROEN GS
HOBBYHUIS DOE HET ZELF
DROOGBLOEMEN
Bloemisterij P. Labruyere
FOCUS OPTIEK
ZIE OOK ONZE EXCLUSIEVE COLLECTIE ZONNEBRILLEN 1977.
iS
GEBOORTEKAARTJES
HUWELIJKSE AARTEN
BRIEFPAPIER
REKENINGEN en/.., enz.
voor circulaires, "rekeninger.
briefpapier
Spanjaardstraat 47 - Middelburg
Telefoon 0H80- 12438
HANDEL IN WILD
EN GEVOGELTE
en Delicatessen
Wagenaarstraat I3-15
MIDDELBURG
Tel. Oil 80- 14943
Winkelcentrum Dauwendaele
Middelburg, tel. 11834
'Vt/knflbiir Wj;
Breeweg 17-24
MIDDELBURG
Telefoon 01180-13187
Leyland komt op de markt
voor middenklasse auto's
met een Allegro 1500 4-
deurs special automaat, een
wagen die 14.750. excl.
btw moet kosten. Dit bete
kent een meerprijs van
910,- voor de automati
sche versnellingsbak in ver
gelijking met de handge-
schakelde Allegro 1500.
De standaarduitvoering is
uitgerust met mistlampen,
hoofdsteunen, veloursbe-
kleding en een vinyl dak. De
motor levert bij 5500 toeren
68/Din pk., naar de mening
van de fabriek ruim vol
doende om de auto, die 762
kg. weegt, goede rij- en ac-
celeratieëigenschappen te
geven.
Sinds de introductie van de
Citroen GS en de verkiezing
tot "Auto van het Jaar
1970", is de verkoop in
NKEDERLAND VAN
DEZE MIDDENKLAS
SER. DIE NET ALS DE
Citroen DS indertijd en de
Citroen CX nu. is uitgevoerd
met hydro-pncumatische
vering, steeds in een stijgen
de lijn geweest.
De uitzonderlijk goede ver
koop van dit jaar, ruim 50%
hoger dan in 1976, had tot
gevolg dat Citroen Neder
land op 11 juli j.l. de
50.000ste order voor dit mo
del kan noteren.
ra i
De laatste tien jaar hebben
technici de autoband breder
en robuuster gemaakt.
Thans echter wordt hard ge
werkt om één band te ver
kleinen of z.elfs helemaal te
doen verdwijnen: de reserve
band. Zo'n 20 a 25% van de
Amerikaanse auto's worden
in 1977 al uitgerust met een
opvouwbare reserveband; als
binnenkort de 1978 modellen
uitkomen, zal ook de nieuwe
"veiligheidsband" zijn intre
de doen.
Hoewel de/.e beide banden
heel wat plaats in de koffer
ruimte besparen, vormen zij
slechts een tussenfase op de
weg naar de uiteindelijke
verdwijning van de reserve
band. Dat zal volgens
Goodyear in de Verenigde
Staten echter pas in de jaren
80 gebeuren.
Uit studies is gebleken dat
de verbruiker vandaag de
dag nog niet rijp is voor rij
den met wagen zonder re
serveband. Men mag niet
vergelen dal de automobilist
de laatste 40, 45 jaar altijd
een reserveband meekreeg
van de fabrikant, en voor
heen zelfs twee.
En nu zou er d;.n sprake zijn
.diezelfde automobilist zijn
"veiligheidsgevoel" te ont
nemen. Verder wordt aan
getoond dat dc gemiddelde
weggebruiker niet de minste
angst heeft voor een lekke
band. een klapband of wat
dan ook. Maar op de vraag
of men'zich op zijn gemak
voelt in ccn auto zonder re
serveband. reageert 90% van
de ondervraagden negatief.
De weinig gebruikte, ruim-
tebesparende en lichtere re
serveband dient als over
gangsfase naar 'de volledige
vervanging van de lekke
band.
Hierover bestaan verschil
lende ideeën, maar de ont
wikkeling van de band die
nooit lek raakt, staat nog in
zijn kinderschoenen. Toch is
het idee niet helemaal
nieuw. Al in 1936 introdu
ceerde Goodyear een dub
bele binnenband, die in
1938 als standaard uitrusting
diende op enkele Chrysler
modellen.
Goodyear ontwikkelt op dit
ogenblik een veiligheids
band die zowel op oude als
nieuwe wagens gebruikt kan
worden. Het principe berust
op een harde glasvezelring
die rond de velg wordi ge
monteerd. Bij een lekke
band rust het wagengewicht
op deze ring. Zodoende kan
men rustig naar een garage
rijden.
In de Verenigde Staten pro
duceert Goodyear al jaren
lang een opvouwbare reser
veband. Dit resulteert in
minder gewicht en bijna dc
helft meer kofferruimte. Dit
is ook het geval hij de vei
ligheidsband. Dc opvouw
bare band wordt zodanig op
een velg gemonteerd, dat het
zijvlak naar binnen is ge
rold. Heeft men de reserve
band nodig, dan wordt deze
gemonteerd en opgepompt.
Op deze manier kan men
nog even doorrijden, echter
niet meer dan 80 km/uur.
Het blijft dus een noodo
plossing.
Dc opvouwbare band is
meestal van diagonale kon-
struktie en zal in het uiterste
geval gemonteerd kunnen
worden in combinatie met
een radiaalband. Daardooi
kunnen er bij hoge snelhe
den verschillen in wegge
drag ontstaan, aldus de
technici. De veiligheids-
band. goedgekeurd door de
bevoegde instanties, is iets
kleiner in diameter en
slechts half zo breed. In
plaats van een spanning van
24 tot 28 psi, wordt de band
opgepompt tot ongeveer 60
psi en is klinker hard.
Hoelang het nog zal duren
voordat de reserveband ver
dwijnt, weet men niet.
Iedere bandenfabrikant
houdt zich momenteel hier
mee bezig en dc autofabri
kant blijft zoeken naar met
hoden om liet wagengewicht
te verminderen. Men kan
een paar kilo uit het instru-
mentenpaneel weglaten of
plastic en licht metaal ge
bruiken in plaats van staal of
ijzer, maar er blijft momen
teel in de kofferruimte nog
altijd een dom gewicht over
van 23 a 18 kg., nl. het ge
wicht van een band. een
wiel. een krik en gereed
schappen die zelden of nooit
gebruikt worden. Eigenlijk
een "zware" veiligheid!
.Met het doel de image van de
Fiat 131 mirafiori verder te
verbeteren, organiseert Fiat
in ons land tussen 15 augus
tus en 15 september een
grootscheepse praktijktest.
Er zullen 400 tcstauto's van
hel type Fiat 131 mirafiori
1600 Special beschikbaar
zijn voor deze gebruiker
stest. Hiervan zullen er tij
delijk 200 een speciale "G-
ladiatore" uitvoering krij
gen. duidelijk herkenbaar
o.a. door de lichtmetalen
velgen, voorzien van brede
wagens. De testwagens wor
den gratis beschikbaar ge
steld. volledig verzekerd en
met een eerste volle tank.
Als enige tegenprestatie
wordt na een weck rijden
van de bestuurder/sfer ver
langt dat een testformulicr
nauwkeurig wordt ingevuld.
De automobilist Hans Hu-
genholtz treedt als campag
neleider voor deze test op.
Als "beloning" voor een
correct en volledig ingevuld
testformulier ontvangt dc
inzender dan een schaalmo
del van een Fiat 131.
TEL. 01180-25589. DINSDAGMIDDAG GESLOTEN.