oncertagenda
Meditatii
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
EN U
EIIAnDEI1.niElJW5
ONZE GRILLIGE GRENZEN
Inzamelen
hulpgoederen
KOUD VLEES
Leven in een doodsvallei
WERK
Zanguur in
Eben-Haëzer
Grote
rommelmarkt
De weg
der kleine
mensen
PAGINA 5
VRIJDAG 5 JUNI 2009
(j^
2009
Zaterdag 13 juni
Heivoiinde Kerk- Dirks-
laiid. Juljileumconteit van
df stichting WWZ-Concer-
ten ten bate van Dorcas. Hel
Uiker Visseiskooi- 'Cres
cendo' o.l.v. Lonwe Kramer.
Oigel: l'ieler He)'koop.
Kaarten: 01 «7-603510. Aan
vang: 10.00 uur.
Zaterdag 20 juni
llervonnde Kerk - Soin-
nielsdijk. Organist Paul
Kieviet speelt werken van
Felix Mendelssohn-Barlliol-
dy (1H09-IH47). Aanvang:
20.00 nin.
Vrijdag 26 juni
I lei vormde Kerk - .Sorn-
melsdijk. Orgelconcert
dooi jeugdige leerlingen
van Paul Kieviet. Aanvang:
lO.IJOuur.
Zaterdag 19 september
I lei vormde Kerk - .Som-
inelsdijk. Organist Paul Kie
viet geefi zijn 4.'i' iiachcon-
cerl. Aanvang: 20.00 uur
Vrijdag 2 oktober
llervonnde Kerk - .Soin-
melsdijk. Orgelconcert van
de leerlingen van Paul Kie
viet. /\anvang: 20.00 uur
Zaterdag 3 oktober
llervonnde Kerk - Dirks-
land. Favorieten uit de
Romantiek worden uitge
voerd door de Ci.O.V. 'I.an-
dajido'. Orgel: VVim Die
penhorst. Aanvang:
Zaterdag 17 oktober.
Hervormde Kerk - Soiii-
nielsdijk. Organist Paul Kie
viet geeft z'n tweede concert
van werken van Felix Men-
delssohn-Bartholdy (1809
1847). Aitnvang; 20.00
uur.
Vrijdag 13 november
Rehobóihkerk - .Sonmiels-
dijk. Maimenzangavond
voor mannen die graag
zingen. Door een reeds
gevormd mannenkoor van
80 a 100 wordt te voren een
bovenstem ingestudeerd.
Meditatie: Ds. L.M. Jonge-
jan Organist: johan van
Wijk. Dirigent; Ab Vroegin-
deweij. Aanvang: 20.00 uur.
Maandag 7 december
Hervormde Kerk - Mid-
delharnis. Adventconcert
door het Mannenkoor 'Ons
Koor' te Scjmmelsdijk o.l.v.
VV. Chr. Meyboom en het
Mannenkoor 'Gouwe Stem'
uit Waddinxveen o.l.v. Mar
tin Mans. Organist: Andries
.Stam. Aanvang: 20.00 uur.
Zaterdag 12 december
Hervormde Kerk - Oude
Tonge. Uitvoering van
Christmas Carols, waar
aan medewerken de C.O.V.
'Laudaudo' en blazers van
De Hoop. Orgel; VVim Die
penhorst. Aanvang: uur.
Zaterdag 19 december
Rehobótbkerk - Sommels-
dijk. Kerstconcert door het
Chr. Gemengd Rehobó-
thkoor te Sommelsdijk, het
Chr. Ouddorps Mannen
koor te Ouddorp beide o.l.v.
Ab Vroegindeweij en het
Kinderkoor 'Tot Zijn eer' te
Middelharnis/Sommelsdijk
o.l.v. Corné de Cieus. Orga
nist; Johan van Wijk. Medi
tatie: Ds. L.M. Jongejan.
Aanvang: 19.00 uur.
Zaterdag 19 december
Doopsgezinde Ciemeenie
- Ouddorp. Kerstconcert
door het Gospelkoor 'We
believe' uit Hardinxveld-
Giessendam o.l.v. Remco
Hakkert. Pianist; Remco
Hakkert. Aanvang; 20 uur.
Maandag 21 december
Rooms Katholieke Kerk -
Middelharnis. Kerstcocnert
van hel Mannenkoor 'Ons
Koor' te Sommelsdijk o.l.v.
W. Chr. Meyboom. Organist;
Andries Stam. Aanxaug:
20.00 uur.
Woensdag 23 december
Hervormde Kerk - Stel-
leiidam. Kerstconcert door
'Soli Deo Gloria' uit Stel-
lendam o.l.v. W. Chr. Mey
boom. Organist: Sander
van den Houten. Aanvang;
20.00 uur.
Donderdag 24 december
Hervormde Kerk - Mid-
delhainis. Kerstzangavond
met het Chr. Gem. koor
'jednthun' o.l.v. Jan Wisse.
Organist: Hans van Heemst.
.Vanvang: 19.30 unr.
Deze rubriek - uitsluitend
bedoeld vooi- kerkconcerten
op Goeree en Overllakkee -
beoogt een spreiding van de
concertavonden te bewerk-stel-
ligen. Verenigingen kunnen
zich bij het vaststellen van hun
programma op bovenstaande
iiilormatie richten. Komen er
onverhoopt toch meerdere
concerten op een en dezelfde
avond voor, dan worden ze
geplaatst in volgorde van bin
nenkomst. Stuurt u tijdig uw
gegevens toe en niet enkele
weken voordat het concert
plaatsvindt. We hopen deze
rubriek elke eerste vrijdag van
de maand te plaatsen. Concer
ten tot een jaar na datum wor
den opgenomen.
Aanmeldingen voor deze
rubriek vindt plaats door mid
del van formulieren, die kun
nen wfjrden aangevraagd via
tel. 482560. Ook is het mogelijk
een e-mail te sturen aan; jvan-
hoorn(a'wxs.nl die inhoudelijk
overeenkomt met de vragen
van het formulier.
ünze xjiaag- en anttvoordruhriek staat geheel ten dienste van de
lezer die er koslenlnos gebruik van kan maken. Uxv vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuius,
Postbus 8, 3240 AA Middelharnis, met in de linkerbovenhoek
'Vragenriibriekvermeld. De vragen worden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
aim,j)leet met antivoord in deze rubriek worden gepubliceerd.
Kiinl II verklaren weerom de
Nederlandse grenzen zo 'n gril
lig vel loop hebben'? Wat xvaren
de beweegredenen voor de hui
dige vorm
Antwoord: Onze grenzen
zijn door de loop der historie
bepaald. In het oosten reikien
onze provincies na de Mid
deleeuwen tot de toenmalige
Duil.se vorstendommen, hon
derden heerlijkheden en een
reeks vrije sleden die dank zij
keurvorst Rtidolt van Habs-
burg in oktober 1273 gezamen
lijk een lederalie vormden. F.r
is nu en dan om die grenzcu
gestreden (zoals u zich van
cle schoolbanken kunt herin
neren in hel rampjaar 1672
tijdens de inval door Munster
en Keulen), maar sederl het
Weense Congres van 1815 na
de val van Napoleon is de taal
grens tussen de Nederlands
en de Duits sprekende bevol
king in grote lijnen aangehou
den. Emden kwam toen aan
het koninkrijk Pruisen. In het
zuiden is het huidige grens-
verloop in 1839 bepaald door
het staken van de strijd met al
de opstandige zuidelijke pro-
xincies, die een zelfstandig
koninkrijk België vormden.
Daar werd na de geslaagde
opstand van 1830 al geroepen
"Limburg en Luxemburg voor
ons", "Ook Zeeuws-Vlaan-
deren is Vlaanderen! en
"Belgje vrij tot de Moerdijk!".
Venio werd door een zuide
lijk leger ingenomen, terwijl
IVIaastricht, Grave, Nijmegen
en Bergen op Zoom bedreigd
werden. Van Luxemburg
splitste zich het Waalse deel
af, dat een Belgische provin
cie Luxemburg werd. De zgn.
Tiendaagse veldtocht brachl
de te Brussel gevormde rege
ring tot rede en tenslolte zijn
de wederzijdse troepen na een
(door de grote mogendhe
den afgedwongen) 'slaakt het
vuren' tot 1839 blijven staan
op de posities die zij tijdens
de vredesbesprekingen inna
men. Die weken enigermate al
van de grenzen welke op een
eerdere Londense conferen
tie waren vastgelegd en van
daar het grillige verloop met
hier en daar enclaves, zoals in
Baarie Nassau en Baarie Her-
log.
EEN LUCHTJE AAN
Op een rommelmfirkt kochten we
een mooi vloerkleed, maar dit
stinkt naar rotte adrduppelen.
Hoe krijgen we die nare lucht
eruit?
Antwoord: U kunt het che
misch laten reinigen. Als dat
niet helpt, kunt u de geur
onderdrukken met een lucht
je dat wel aanvaardbaar is.
Haal bij een apotheek of dro
gisterij wat carbolzuur, ook
fenol genaamd of fenolftha-
leïne. Hiervan maakt u een
5% oplossing in spiritus, want
het lost moeilijk op in water.
Met die oplossing maakt u hel
kleed geheel nat en dan hangt
u dat buiten, of in een goed
tochtende schuur, te drogen.
Als de spiritus verdampt is,
zal de carbolgeur overblijven.
MIDDELHARNIS - Mor
gen, zaterdag 6 juni, kunt
u van 9.30-11.30 uur weer
tweedehands goederen en/
of medicijnen aanbieden
bij de Oost Europa Werk
groep Middelharnis, in de
loods aan Industrieweg 17
te Middelharnis. Wie niet
in staat is om zelf spullen te
brengen, kan voor het laten
ophalen ervan bellen naar J.
v.d. Made (484228) of M.H.
Baan (603051).
Na een aantal dagen luchten
is deze geur aanvaardbaai
en kunt u de vloerbedekking
in huis gebruiken. Het nare
luchtje zal niet terugkomen.
Kun je een pan met gebraden
vlees in de diepvries bewaren?
Antwoord: Waarom zou u?
Als u de ]jan laat afkoelen,
vormt zich een laagje vet, die
het vlees luchtdicht afsluit. Zo
kunt u gebraden vlees onder
het vet vier vijf dagen bij ca.
4 C in een koelkast bewaren.
Met minder vet slechts een
twee dagen.
Ezechiël is de zoon van een
priester. Dit betekent dat, als
hij zelf de leeftijd van 30 jaar
bereikt heeft, hij zelf ook iir het
priesterambt zal mogen die
nen. Maar hoe anders gaat zijn
levensweg. Als hij de leeftijd van
ongeveer 30 jaar heeft bereikt,
lukt het leger van Nebukad-
iiezar op en neemt Juda, incl.
Jeruzalem, in. De mannen
waarvan het volk alhankelijk
IS (strijdbare mannen, mensen
\an adel, handwerkslieden,
personen die in de dienst des
Heeren werkzaam zijn) wor
den gevangen genomen en
in een eerste deportatie weg
gevoerd naar Babel. Ezechiël
is daar ook bij. Hij zal straks
hel werk des Heeren niet in de
tempel te Jeruzalem kuniren
verrichten. De Heere heeft
echter andere werkzaamhe
den voor hem. De jonge man
>iürdt door Hem tot profeet
geroepen. Hij mag de mond
des Heeren tot het volk zijn,
dat straks bijna in haar geheel
in gevangenschap in Babel zal
doorbrengen.
De Heere verwaardigt Zijn
knecht meerdere malen een
blik in de toekomst te geven.
De /Mlerhoogsle Zélf zal ervoor
zorgdragen dat het volk eens
weer zal terugkeren naar het
land dat het van de Heere heeft
gekregen. Daarvan getuigt het
visioen van de dorre doods-
beeirderen. De Heere draagt
zorg voor leven in de doods-
vallei. Dwars door alle onmo
gelijkheden heen. Uiteraard
kunnen we in dit bestek slechts
een enkele lijn trekken. Maar
wat een diepgaande lessen lig
gen er iir dit visioen vervat.
De Heere neemt de proleet in
liet visioen mee naar een vallei
dat gevuld is met doodsbeen-
deren. Al deze botten, knekels
en schedels liggen dwars door
elkaar. Er is geen sprake van
geraamten. Wat de profeet ziet
is dat het er zeer velen zijn en
dat zij zeer dor zijn (vers 2).
De Heere stelt de profeet een
vraag die Hij laat beginnen
met het wooid "mensenkind".
Op deze wijze wordt hij door
de Heere meermalen aange
sproken. Welnu, zo voelt de
profeet zich ook wel. Letterlijk
staal er: "zoon van Adam". En
de vraag, die de Heere stelt is
deze; "Zullen deze beenderen
levend worden?" Als de vraag
aan ons zou worden gesteld
zouden wij, op de omstandig-
'En Hij zeide tot mij: Mensenkind! Zullen deze beenderen levend worden? En ik
zeide: Heere HEERE, Gij loeet het! Toen zeide Hij tot mij: Profeteer over deze
beenderen, en zeg tot dezelve: Gij dorre beenderen! Hoort des HEEREN woord.
Alzo zegt de Heere HEERE tot deze beenderen: Ziet, Ik zal den geest in u brengen,
en gij zult leveyid worden' (Ezechiël 37:3-5)
heden blikkend, antwoorden;
"Onmogelijk." Ezechiël ant
woordt echter: "Heere HEE
RE, Gij weet het!" De man
Gods sluit het niet uit. Naar de
mens gesproken onmogelijk.
Maar wat de Heere aangaat,
wat bij de mensen onmogelijk
is, is mogelijk bij God. Dan
geeft de Heere de profeet een
opdracht. Een onbegrijpelijke
opdracht. En, opnieuw naar
de mens gesproken, volkomen
nutteloos. Ezechiël moet gaan
preken. Tegen wie? Tot die
dorre beenderen. De inhoud
van die prediking is voor het
verstand evenmin te begrij
pen: "Gij dorre beenderen!
Hoort des HEEREN woord."
Hoe zal een dor doodsbeen
ooit "horen"? De Heere zal
ervoor zorgdragen dat de
dorre beenderen levend zullen
worden. Van dorre beenderen
zullen zij worden tot levenloze
mensen; van levenloze mensen
tot levende personen. Terwijl
de profeet preekt, ziet hij het
zich voor zijn ogen allemaal
\oltrekken. 'En ik profeteerde,
gelijk als Hij mij bevolen had.
Toen kwam de geest in hen, en
zij werden levend en stonden
op hun voeten, een gairs zeer
groot heir'.
Wat is de boodschap? Kort
gezegd; de Heere zal Zijn volk,
dwars door alle onmogelijkhe
den heen, weer terugbrengen
liaar het beloofde land. Hij zal
Zijn Geest geven en het volk
zal werkelijk leven. Hij zal
hen uit de dood doen herle
ven (verzen II-I4). Wat heeft
de Heere dat waar gemaakt!
Het volk IS teruggekeerd uit
Babel. Juda en Jeruzalem zijn
herbouwd. We denken ook aan
het ontstaan van Israël in het
jaar 1948. Als het gaat om het
vormen van lichamen in Eze
chiël 37, zien wij daarin een
vervulling van het visioen. Het
uitzien is naar een geestelijke
opwekking van het volk Israël.
En in het licht van Pinksteren
gezien, de Heilige Geest heeft
er velen in het graf van hun
zondebestaan doen blikken.
Hij heeft hun harten door-
priemt. Op één dag werden
er 3000 tot bekering gebracht.
Gevoegd tot die schare die
zalig wordt. De Geest nam het
uit Christus en verheerlijkte
Hem. Doden gingen horen
en werden levend. Goddelijk
wonder! Goddelijke genade!
Maar hoe is het nu met u, jou
en mij? Hebben we in de gaten
hoe ernstig de Heere onze
geestelijke toestand tekent?!
Dat wij voor Hem zijn als dorre
beenderen! Levenloos en god
deloos! De doodsgeur komt
van ons af Onze keel is een
geopend graf; met onze tongen
plegen wij bedrog; slangenve-
nijn is onder onze lippen. Onze
mond is vol van ver\'ioeking
en bitterheid. Onze voeten zijn
snel om bloed te vergieten.
De weg des vredes hebben wij
niet gekend. Er is geen vreze
Gods voor onze ogen. Niet zo
aangenaam om dat te lezen.
Het wekt zelfs ergernis. Toch is
het waar. De apostel tekent het
ons, terwijl hij het Oude Testa
ment citeert, in Romeinen 3:9-
20. De één leeft openlijk in die
zonden: een dor doodsbeen.
De ander is een opgeknapte
zondaar en doet het wat genie
piger; het lichaam van een
mens; 'maar er was geen geest
in hen' (vers 8b). Een mens kan
zichzelf voor een ander flink
opknappen, zodat het net echt
lijkt. Maar God blikt er dwars
doorheen; het ademt ten diep
ste nog steeds de geur van de
dood. Levenloos. Hoe komt
dat nu eigenlijk? Omdat het
hart niet klopt. Het hart staat
stil; het is een bron vol van vuile
wanbedrijven. We kunnen wel
leven maken, maar dat is niet
het leven uit Gód. We kunnen
de buitenkant wel restaureren,
ons er zelfs sterk voor maken;
maar restauratie is nog geen
vernieuwing. Alle verbetering
aan de buitenkant is nog geen
vrucht van de Heilige Geest.
Daarin kunnen we ons zelfs
druk maken over een ander;
terwijl we niet in de gaten heb
ben hoe nameloos ellendig we
zelf zijn, te weten zonder God,
zonder Christus, zonder gena
de, zonder geloof. Kijk, dat is
nu waar de Heilige Geest van
overtuigt. Op de eerste Pink
sterdag. En bij elke waarachd-
ge bekering. De Heilige Geest
geeft niet de indruk dat ik het
in mijn leven wel aardig doe.
Maar Hij toont dat ik met al
mijn godsdienst een vijand van
God ben en Jezus heb gekruist
(Handelingen 2:35 en 36). De
pijlen van die Geest, gedoopt
in de liefde, geven verslagen
heid in het hart en doen uit
roepen; "Wat zullen wij doen,
mannenbroeders?"
Hoe werkt de Heilige Geest
dat? Door de prediking. Kijk
maar naar de rede \an Petrus.
Wat een uitwerking! En als het
gaat om de oplossing, is die
er? Als je let op jezelf, onmo
gelijk. Hoe zal een dode ooit
levend worden? Dat kan toch
niet? En tóch werkt de Hei
lige Geest op een, op dé oplos
sing aan. Hoe? Ook door de
prediking! "Bekeert u, en een
iegelijk \an u worde gedoopt
in den Naam van Jezus Chris
tus, tot verge\ing der zonden"
(Handelingen 2:38). Gedoopt:
ondergaan in het water, dat is
"sterven"; maar ook opstaan,
dat is "leven". In de Naam van
Jezus Christus. Hij is onderge
gaan. Plaatsvervangend voor
een dood en een des doods
schuldig volk. "Mijn God, Mijn
God! Waarom hebt Gij Mij ver
laten?" Hij is ook opgestaan.
De Vader is texreden met
de prijs door Hem betaald.
Plaatsvervangend staat Hij op
uit de dood, vaart ten hemel,
giet Zijn Geest als onderpand
uit. Opdat doden door Zijn
Geest Zijn stem zouden horen
en leven. Wat horen? "Ik ben
de Weg, de Waarheid en het
Leven. Niemand komt tot de
Vader, dan door Mij" (Johan
nes 14:6).
Alleen in Hém is leven; en in
deze weg wordt hét Leven
geschonken. Zeker, dat zal
openbaar komen in de \rucht.
Maar dan ook daadwerkelijk
als "vrucht". De vrucht van de
Wijnstok. Het is ook de vrucht
van de Geest.
Van doden valt niets te ver
wachten. Dat geeft hoop! Stel
dat het anders zou zijn; dat de
Heere toch eerst iets verlangde
waarbij Hij zou kunnen aanslui
ten. Het was een hopeloze aan
gelegenheid geweest. Maar nu
blijkt genade werkelijk genade
te zijn. Het wordt verkondigd
in Hem, in Wie het uitreiken
van genade mogelijk is gewor
den. Opdat de uitgangen van
mijn hart naar God vrucht
mochten zijn van de uitgangen
van Gods hart in Christus naar
doden.
'Leer mij, o God van zalighe
den, mijn leven in Uw dienst
besteden, Gij zijl mijn God, vat
Ciij mijn hand! Uw goede Geest
bestier' mijn schreden en leid'
mij in een effen land' (Psalm
143: 10).
Middelharnis,
L.M. Jongejan, v.d.m.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen te Enschede (Med.
Spectrum Twente-ziekenhuis),
ds.J. Schnitemaker te Emmen,
die dit beroep heeft aangeno
men; te Genemuiden (her
vormd wijk 2), ds. J. Geene te
Katwijk aan Zee; te Middel
burg (De Ontmoeting), ds. T.C.
Verhoef te Giessen-Oudekerk;
te Oostermeer (Eastermar), ds.
W.M. Stougie te Burgum, die
dit beroep heeft aangenomen;
te Sassenheim, ds. H.R. Bel
ong te Vlissingen/binnenstad.
Aangenomen naar Krommenie,
mw. A.C. Reijnders te Brussel;
naar Sassenheim, ds. H.R. Bet
ting te Vlissingen/binnenstad.
Bedankt voor Bruchem/
Kerkwijk-Delwijnen (herv.),
ds. PJ. Teeuw te Papendrecht
(herv. wijk Oost); voor IJssel-
muiden-Grafhorst (herv. wijk
2), ds. W.H.T. Moehn te Olde-
broek; voor Moerkapelle, kan
didaat A.A. Teeuw te Ridder
kerk, die verder geen beroep
in overweging neemt.
GEREE KERKEN (VRIJG.)
Beroepen te Wageningen (g.v.
Opella), ds. M. Wielhouwer te
Zuidlaren.
Aangenomen naar Maassluis
icm de Lier, ds. G.E. Messelink
te Waardhuizen.
NED. GEREE KERKEN
Beroepen te Lisse (samenwer
king met chr. geref.), kandidaat
C.J. van Rhijn te Wormerveer.
CHR. GEREE KERKEN
Bedankt voor Hardenberg,
OUDDORP - Morgen, zater
dag 6 juni, wordt in Eben-
Haëzer te Ouddorp van 18.45-
19.45 uur het maandelijkse
zanguur weer worden gehou
den. Na afloop is er, onder het
genot van een kopje koffie,
gelegenheid tot ontmoeting.
Iedereen is welkom.
ds. B.A.T Witzier te Carambei
(Brazilië).
GEREE GEMEENTEN
Beroepen te Clifton (New Jer
sey, VS), ds. CA. \'an Dieren te
Rijssen-Noord.
Bedankt voor Arnhem, ds. A.
Schreuder te Rijssen-Zuid;
voor Rhenen, ds. D. de Wit te
Rijssen-West.
OUDDORP - Morgen,
zaterdag 6 juni, wordt in
de loods van Bouwbedrijf
Van der Linde, Zuidweg 3
te Ouddorp (Industrieter
rein richting haven) weer
een grote rommehnarkt
gehouden. Ook worden
er fotokaarten verkocht en
de kinderen kunnen weer
een prijsje vissen.
Tevens is er een gioot zwem
bad te winnen.
De opbrengst van de rom
melmarkt is voor diverse
goede doelen. De eerder
aangekondigde veiling gaat
niet door. De rommelmarkt
wordt gehouden van 9.00
tot 16.00 uur.
■35-
P.A. de Rover
Een schreeuw uit de kooi tegenover
de hare, brengt haar tot de werkelijk
heid terug. Ze gaat naar haar kleine
Dirk en buigt zich over hem heen. Ze
drukt een lange kus op het slapend
hoofdje van haar lieve kereltje, dat
met zijn handje grijpt, onrustig. Met
een diepe zucht slaapt het kind door.
Zijn moeder kan die nacht niet meer
slapen.
Als het eerste licht van de morgen
gloort, staat ze op.
De wind is doorgeschoten naar het
Noordoosten. In een ruige jekker
staat Anneniie aan het 'roer. Te Nij
megen stuurt ze de Vertrouwen naar
de wal. "Hier leggen we aan!" roept
ze naar de man op de voorplecht. Ze
draait op langs de kade. En dan...
'Jij gaat naar de wal. Ik ga alleen ver
der!"
Wulfert aarzelt. "Schiet op!" bijt ze
hem toe. "Mot ik je van de schuit
gooie, laffe smeerlap!" Hij hoort de
felle woede in haar stem. Het breekt
ieder verzet in hem. Hij springt op de
kade.
"Mooi zo. Je rommel lever ik in Zwijn-
drecht af!" roept ze hem na, als de
schuit de kop van de wal buigt.
"Dat is een wijftïe, jo!" roept een
schipper naar ^Vulfert. Hij antwoordt
niet.
De hele dag zeilt Annemie door niet
een scherpe bries achterop. Als het
donker wordt, meert ze buiten de
Waterpoort te Gorkum. Slechts een
maal heeft ze opgedraaid om de klei
ne Dirk te voeden en zelf wat voedsel
tot zich te nemen.
De volgende dag tegen de middag
komt ze voor de werf van de broeder
schap te Zwijndrecht.
Op de vraag van zuster Mietje, waar
Wulfert is, antwoordt ze slechts:
"Eerst de schuit leeg, dan zullen we
praten."
Die avond zitten Annemie en zuster
Mietje tegenover elkaar in het voor
onder \an de Vertrouwen.
"Wulfert is op weg hievheen. Ik vaar
niet met een schoft, die een zwangere
vrouw durft aanranden."
"Daar heb je gelijk in", zegt zuster
Mietje en er is bewondering in haar
stem.
"Wat heb je met hem gedaan?"
"Ik heb hem met zijn hete kop tegen
de kachel gegooid en hem gistermor
gen in Nijmegen aan de wal gezet."
"Dat is flink van je."
"Een dochter van Gartjan, die ze de
satan noemden, laat zich niet beledi
gen op haar eigen schuit."
"De satan", zegt zuster Mietje en ze
doet of ze schrikt. "De satan is in de
hele maatschappij. Maar in onze broe
derschap hoort hij niet thuis, zuster
Annemie."
'Dan mag je hem Wulfert wel uit zijn
ziel stampen", zegt Annemie, ruwer
dan ze eigenlijk wil.
"'t Zal gebeuren, zodra hij komt",
antwoordt Mietje. "Maar lieve zuster,
als je alleen broeder Willem wil bezit
ten, dan ben je nog niet doordron
gen van de ware geest der broeder
schap." "Weetje wat in het Hooglied
staat? Mijn liefste is mijn en ik ben van
hem. Zo zegt het Gods Woord. Hoe
laf, om een man, die in de gevangenis
zit om zijn geloof af te vallen en je
af te geven met een ander." Annemie
huivert,
'Je hebt weer gelijk", zegt zuster Mie
tje, "'t Moet gaan in volkomen over
gave. Als je eenmaal iemand trouw
tjeloofd hebt tot de dood toe, dan is
ef geen volkomen overgave aan een
ander meer mogelijk. Dan is iedere
poging daartoe ontucht. Zelfs ie'dere
gedachte daaraan."
El" valt een zwijgen tussen de beide
vrouwen. Zuster Mietje heeft blijk
baar haar partner gevonden. Ze voelt
bet als een bevreemding. In geen
enkele man vond zij nog een partner,
zelfs niet in Stoffel Muller.
"\Vat ga je nu doen?" vraagt Mietje na
een poos.
'k zeil morgen weg."
"Waarheen?"
"Dat weet ik niet. Waarschijnlijk naar
Tiel."
"Daar kom je niet. Dat weet je ook
wel. De winti is te hoog. Hoor es, zus
ter Annemie, je blijft in onze broeder
schap. Als je weg gaat, loopje de hon
ger en 't gebrek in de armen."
"Liever honger en gebrek, dan, de
kans aangerand te worden."
'Je wordt met rust gelaten, zuster
Annemie. Je krijgt een knechtje van
zestien jaar, een flinke jongen. En je
blijft voor ons varen. Aangenomen?"
"Ik zal het je morgen zeggen, zuster
Mietje."
"Goed, slaap er over en lees eerst deze
brief van je man."
Verrast kijkt Annemie de vrouw tegen
over haar aan. Die haalt een brief te
voorschijn en overhandigt haar die.
"Welterusten, zuster Annemie, flin
ke, dappere zuster. God zegene je
slaap."
"Welterusten, zuster Mietje', zegt
Annemie. Dan wendt ze haar hoofd
af In haar ogen branden tranen.
Nu is ze alleen, Annemie. alleen
met de brief van haar Willem, die
ze zozeer, zozeer gemist heeft, deze
dagen. O ja. God is bij haar geweest
en Hij heeft haar wonderlijk gesterkt.
Maar toch...
Ze veegt de tranen uit haar ogen en
leest:
Dierbare Vrouw! die ik van harte lief
heb!
Ik ben thans, beide naar ligchaam
en geest, gezond en heb geens dings
gebrek, want God vervult hetzelve,
zoodat de weg niet zwaar valt. Chris
tus draagt mijn last, ik mag mijn zcjn-
den op Hem leggen. Hij wil mij niet
lang aan zijne deur doen wachten, eer
Hij opendoet, maar heeft menigmaal
de deur open voor ik kom, zoo dat
Hij mij zeer dierbaar is. Bijzondere
afwisselingen des gemoeds heb ik
niet, maar een vastigheid des geloofs.
De zon gaat niet geheel onder dag of
nacht en mijn hart is menigmaal zo
zacht in mij als lag het in rozen. Hij
bewaart mij in Zijne liefde, zoodat ik,
alsmede mijn medegevangene, Pie-
ter Ruybroek uit Vuren, Hem zoeken
mogen vóór de dageraad. Dan hoort
Hij onze stemmen vóór het schemer-
hcht en wekt ons eiken morgen, dan
bidden wij samen, dat Hij ons genade
schenke om te mogen volharden zon
der murmereren.
Ik verlang zeer naar een bezoek van
U en te vernemen hoe het met U, met
onzen kleinen Dirk en met de schuit
gaat. Kom mij bezoeken, als gij langs
Tiel vaart.
{wordt venolgd)