De vroegere veerdiensten van en
naar Goeree-Overflakkee
Dagtocht naar 'Joods Antwerpen'
Nieuvs Xiit PiereiiS^ee
^torgen
Jaarmarkt
Roemenië toegetreden
tot de EU, en nu?
De laatste fase: van WO II tot het Deltaplan (1940-1971)
EIIAnDEn-l1lEUW5
~30~
Gesloten wereld
Programma
•f.
c« *r« c« c« c« c« c« a
'J» 4* 4« 4« *j» ih g.
ii*
t? ^g iff i& i& i& éSr ifg i& «V ^'s..
f: K* K" K* K' K* K* K* K* K*
STICHTING
DIERENBELANG
HOEKSCHE
WAARD
PAGINA 9
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 2007
In het vorige artikel hebben we de ontwikkeling gezien
van de veerdiensten in de eerste helft van de 20^ eeuw.
We zagen de monopoliepositie van de RTM-veerdiensten
voor vrachtvervoer verdwijnen doordat rederij Van der
Schuyt met twee veerdiensten op Goeree-Overflakkee
actief werd. De noodzaak hiertoe kwam met name door de
alsmaar stijgende vraag naar capaciteit voor het overzet
ten van vrachtwagens. In wat mindere mate gold dat ook
voor personenauto's. Concurrentie betekende ook lagere
tarieven en dat kwam vooral bij de RTM heel hard aan.
Hoe gek het ook moge klinken: de TVeede Wereldoorlog
was de redding voor de RTM. De maatschappij was anders
beslist failliet verklaard; zo slecht stond ze er financieel
voor in de laatste jaren voor het uitbreken van de oorlog!
In dit 5" en laatste artikel worden de veerdiensten belicht
in de periode vanaf het uitbreken van de IWeede Wereld
oorlog, in mei 1940, tot aan de opheffing van de veerdien
sten toen het Deltaplan gereed kwam. De modellen van
de voormalige veerboten Haringvliet, Beatrix en Minister
Philips van der Sleyden, gemaakt door de heer L. Breijs,
zijn dit seizoen te bewonderen in het Streekmuseum in
Sommelsdijk
P. Diepenhorst, Nijmegen slot
Direct na de aanva) door Duits
land werden enkele veerboten
van RTM en Van der Schuyt
door het Nederlandse leger
gevorderd om troepen te trans
porteren. Dat lot trof ook de
Prinses Beatrix. Bang als men
was voor luchtaanvallen, moest
de veerboot wel gecamou
fleerd worden. Het verhaal
gaat dat daags voordat de boot
troepen zou gaan veivoeren,
de bemanning, geholpen door
bewoners van Den Bommel, de
hele boot in de grijsgroene verf
zette. Natuurlijk waren er op
zo'n korte lei mijn niet genoeg
kwasten, zodat men bezems
gebruikte! Op afb. 1 is de geca
moufleerde boot te zien. Ande
re boten werden door de maat
schappijen zoveel mogelijk uit
de gevecht.szone gehaald. 2o
dirigeerde de RTM een aan
tal boten naar Zeeland. In de
weken erna werden boten van
zowel RTM als Van der Schuyt
door het Duitse leger gevor
derd voor troepentransport.
Dat ging zo: de boten moesten
troepen vervoeren op kosten
van de maat.schappijen, die
dus wel de lonen, cle kolen
of de gasolie moesten blijven
betalen, maar geen vergoe
ding daarvoor kregen. In de
boeken van Van der Schuyt
valt dan ook een enorme post
aan uitstaande vorderingen te
lezen. Natuurlijk raakten de
maatschappijen ook veerboten
kwijt door de latere geallieer
de bombardementen. Aan het
eind van de oorlog bleek hoe
groot de schade was. Als we ons
alleen beperken tot de veer
diensten van Cloeree-Over-
flakkee: er was geen enkele
veerverbinding meer intact.
Ofwel doordat de havens niet
bruikbaar waren door gezon
ken schepen, of door verniel
de pontons en bruggen. Veel
veerboten waren niet beschik
baar. Zo had Van der Schuyt
de Prinses Beatrix opnieuw-
moeten afstaan, dit keer aan
de Nederlandse maiine voor
het opruimen van mijnen in
de zeearmen. Van de RTM
waren de meeste veerboten óf
gezonken óf zwaar beschadigd.
Overigens viel er niet veel te
transporteren, want Goeree-
Overflakkee was grotendeels
Veerdienst Middelliariüsllellevoetsluts v.v.
vnn MliUlelhurnl» 3.45g 4.40" 5.3» 6.40- 7.25 8.46' 9.25 ll.lB"
12.13
13.45* 14.30 16.00* 16.45 17.45 18.10* 19.35 «0.40*
21,40
Op Zondag 8.15* 11.00* 10.35* 1940*
vim HellevoBUluls 4.40g 5.35* 0.23 7.40 S.ZO* 9.40 10.43* 12.15
13,15*
14.45 15 3.3* 16.50 17.50* 18.40* 10.40 20.30" 21.30
22,45
Op Zomlng; 10.15* 12.43* 18.45* 21.30*
VetgedruJtt is de „Stad Zlerlkzee." Geven aanshiitinj op tram of bus.
g Alleen op Dinsdag.
^'ee^dienst Scliomven-Duiveland—Goeree OverflaUkee
AlJeea voor personenvervoer
vnn ZUpti 9.00 13.30
van St. Jacob (by Nieuwe Ton^f) 10.00 14.30
'a Zond.iRS geen dienst.
Veerdienst OoitgensplaatDIntelsas
van Ooltfenspluat 7.00 8.30 10.00 11.30 13.15 14.45 16.80 18.15
19.45
van Dintelsiis G.15 7.45 9.15 10.45 12,30 14.00 15.30 17.30
19.00
'H Zondags geen dienst.
Op 25 en 211 Dec. 1031 en 1 J.ui. 10.32 van Ooitgensplaat alleen Ö.OO en
18,00
van DIntelsas alleen 8.30 en
17.30
Op 14 April 1932 (2e Paasdag) normale dienst.
Vcerdlcn.st Oen nommelNiimniisdorp
van Den ISunimel G.15 8.30 11.10 13.40 16.00 18.10
van NuMlansd.irp '.Sn 10.05 12.15 14.50 17.10 19.20
's Zcintians. al-Miicde i"P 23 Di'viiniirr 1931 en op 1 .lanuarl 1952, geen d
enst.
Op 20 Di'i-eniluT Ï031 van Den llouunid alleen 8.13 en 18.10 uur
van Nnuinnsdnrp jiilcen 10.üo en 10.20 uur
Op 14 April 19.33 (2e Paasdag) noriuaie dienst.
Winterdiensiregeling (1951/1952) van alk veerdiensten op
Goeree-Overflakkee.
•CS
Een gecamoiijleerde Prinses Beatrix in de luwen.
onder water gezet door de
Duitsers en de bewoners waren
geëvacueerd.
Met de nodige moeite ging men
aan de slag om de verbindin
gen te herstellen. In juli 1945
kon Van der Schuyt weer gaan
varen tussen Den Bommel en
Dintelsas. Ook de RTM kon
de dienst Middelharnis-Helle-
voetsluis redelijk snel hervat-
Graag z/ef de schrijver van
deze artikelenserie reacties van
lezers tegemoet in de vorm van
opmerkingen,
aanvullingen, verbeteringen of
verder beeldmateriaal.
Wie wil reageren, kan
contact opnemen met
de heer P. Diepenhorst,
Albert Schweitzerlaan 127,
6525 JS Nijmegen,
(024) 3505275 of 06-23156020.
Ken .stoere Gorinchem V komt helpen op Goeree-Overflakkee.
De laatste overtocht van de Prinses Beatrix tussen Den Bommel
en Numansdorp.
De opvallend gn H-rfde
van Middelharnis.
•eerboDt Hari7igvliet in de "tramhaven
ten. In de jaren erna werd de
schade aan eiland en veerdien
sten hersteld en kwam er weer
een ontwikkeling op gang, met
als één van de gevolgen een
weer stijgende vraag aan veer-
capaciteit, dus druk bezette
veerdiensten. In afb. 2 een
overzicht van de winterdienst-
regeling 1951/1952, waarin de
dienstregeling van alle veer
diensten van Goeree-Overflak
kee, incl. de passagiersdienst
naar Schouwen-Duiveland.
En weer ontstond de vraag
naar betere verbindingen met
'de overkant'. In het begin van
de jaren 50 werd een stichting
opgericht waarin alle Flak-
keese gemeenten deelnamen.
Doel was het tot stand brengen
van een brugverbinding tussen
Flakkee en de Hoekse Waard,
via Tiengemeten,
Maar toen, in die beruchte
nacht van 1 februari 1953,
kwam de Watersnoodramp en
werd alles heel anders
De veerboten hadden nau
welijks te lijden gehad van de
watersnood en werden inge
zet om mensen en vee te eva
cueren van de ondergelopen
eilanden. Daarna was er voor
de veerboten voorlopig weinig
te doen, behoefte aan vervoer
was er immers nauwelijks.
Pas toen de eilanden weer
enigszins bewoonbaar waren
gemaakt en de opbouw druk op
gang kwam, kwamen er weer
geregelde veerdiensten. Had
de Watersnoodramp gezorgd
voor een onderbreking in de
ontwikkeling die na de oor
log op gang was gekomen, nu
leek die economische ontwik
keling wel dubbel zo hard te
gaan. De veerdiensten, die al
te maken hadden met krappe
vervoerscapaciteit, konden het
eigenlijk niet meer aan en de
rijen wachtende auto's werden
langer. De RTM, die de oud
ste boten had met de kleinste
capaciteit, bracht in 1957 een
veel grotere veerboot in de
vaart, de Haringvliet (afb. 3).
Deze veerboot was van oor
sprong een Engelse veerboot,
cle 'Hilary', die op de Mersey
had gevaren, Kopen kon de
RTM de boot niet, dat liet haar
financiële toestand niet toe. Zij
huurde de boot van de provin
cie, nadat de boot eerst grondig
verbouwd en aangepast was
voor haar nieuwe taak. Dit gaf
weer wat lucht aan de vervoer
ders op het eiland. Immers,
de vrachtwagens waren steeds
langer en zwaarder geworden
en er kwamen ook steeds meer
opleggers, die tot dan toe alleen
via Den Bommel over konden.
Ook Van der Schuyt overwoog
om voor meer capaciteit te
gaan zorgen op de beide veer
diensten. Daar was de capaci
teit inmiddels al iets uitgebreid.
Naast de vaste boten Prinses
Beatrix en Van der Schuyt had
men ook de kleinere reserve-
boot Prinses Irene alvast 'inge
roosterd'. Veel soelaas gaf dat
niet. Een veel betere mogelijk
heid diende zich aan toen de
Merwedebrug bij Gorinchem
gereed kwam. De veerboten
werden daar overbodig en Van
der Schuyt kon de Gorinchem
V huren: een forse veerboot
(afb. 4). Met de 4 veerboten
die de rederij nu ter beschik
king had, konden de diensten
Den Bommel-Numandorp en
SIuishaven-Dintelsas verdub
beld worden.
Intussen was er in het zuidwes
ten van Nederland het nodige
aan de gang. De enorme gevol
gen van de Watersnoodramp
hadden geleid tot het Delta
plan. Een zeer ambitieus en
ingrijpend plan om in de toe
komst dergelijke overstromin
gen door de zee te voorkomen.
Met een stelsel van dammen
zouden de zeearmen afgeslo
ten worden. Via sluizen zou
het af te voeren water van Waal
en Maas naar zee geloosd wor
den. Aanvullend aan de dam
men zouden bruggen de eilan
den definitief gaan ontsluiten.
En dan heb je geen veerboten
meer nodig! En zo gebeurde.
Als eerste kwam in 1964 de
Haringvlietbrug klaar Die
loopt van de Hoekse Waard
(bij Numansdorp) naar een
kunstmatig eilanii op het punt
waar Volkeiak en Hollands
Diep bij elkaar komen: het
Hellegat. Vanaf dit eiland (Hel-
legatsplein) loopt een dijk naar
Flakkee (tussen Den Bommel
en Ooltgensplaat). De dag dat
de brug geopend werd, 20
juli 1964, was tegelijk de laat
ste dag van de veerdienst Den
Bommel-Numansdorp (afb. 5).
Meteen werd de dienstrege
ling van SIuishaven-Dintelsas
fors ingekrompen: er voer nog
maar één boot. Een jaar later
(september 1965) werd ook
die dienst gestopt: er was niet
voldoende aanbod meer om
de boot te handhaven. In dat
zelfde jaar (april 1965) kwam
ook de Grevelingendam klaar,
zodat de passagiersdienst van
Hoek van St. Jacob naar Zijpe
ook niet meer nodig was. De
veerdienst Middelharnis-Hel-
levoetsluis heeft het nog enke
le jaren uitgehouden, zij het
nog maar met één veerboot en
steeds minder frequente dien
sten. Toen in augustus 1971 de
brug over de Haringvlietslui-
zen geopend was, werd ook de
veerboot Haringvliet uit dienst
genomen. En zo kwam er een
eind aan de veerdiensten van
Goeree-Overflakkee.
En de veerboten zelf, waar
bleven ze? De RTM hield nog
enkele veerboten in de vaart
als toeristenboot, vooral om de
in aanbouw zijnde Deltawer
ken te bekijken. Andere wer
den gesloopt. De Haringvliet
kwam uiteindelijk in Cyprus
terecht. De boten van Van der
Schuyt (inmiddels opgegaan
in rederij SBS) werden enkele
jaren opgelegd bij het kantoor
van de rederij in Rotterdam.
Zeker is dat de Van der Schuyt
gesloopt is. De Prinses Beatrix
was op een bepaald moment uit
de officiële registratie verdwe
nen, maar waar die gebleven
is...? De Gorcum V tenslotte
bestaat heden ten dage nog; de
romp ligt in de Rotterdamse
Waalhaven en wordt gebruikt
als speelplaats bij een school
voor schipperskinderen.
SOMMELSDIJK - Morgen,
zaterdag 1 september wordt
J<>aimarkt gehouden rond
om de Rehobóthkeik aan de
^Jlvnipiaiveg bij De Staver. De
opbrengst komt ten bate aan
'"«Ji het plaatsen van een fiet-
'^enstalling bij de nieuwe kerk
van de Hersteld Hervormde
gemeente Middelharnis/Som-
melsdijk.
De markt begint om 9.30 uur
en eindigt 16.00 uur Er zijn
meer dan 65 activiteiten die er
Voor zorgen dat er voor jong
en oud iets is te beleven valt.
\oor de inwendige mens kan
men terecht bij kramen met
poffertjes, oliebollen, patat,
diverse snacks of vis. De platvis
Wordt weer geschonken door
de Goereese en Ouddorpse vis
sers, daar\oor hartelijk dank.
Om uw dorst te lessen is er de
mogelijkheid koffie, thee, limo
nade, aangevuld met lekkere
eake, kruukplaetjes of taart.
Er kunnen ook boodschappen
Worden gedaan zoals kaas, eie-
len en fruit, kleding en stof-
fenkraam ed,. Voor kinderen
zijn er diverse spelen te doen
waaronder het springkussens,
envelop trekken, grabbelton,
ed. Verder is het aanbod zeer
gevarieerd: spijkerslaan, foto-
■«udio, schiettent, kalebassen,
bloemen en bloemstukjes, met
kraanliftvanj. Boeter 42 meter
omhoog voor het genieten van
een prachtig uitzicht over Mid
delharnis. Ook zijn er kapsters
bij wie u uw haar kunt laten
knippen. De creakramen staan
weer vol met prachtige cadeau
artikelen die u echt niet mag
missen. Inschrijving voor een
nieuwe fiets, geschonken door
rijwielhandelaar C. van Eek.
Op de rommelmarkt is weer
een scala van artikelen te vin
den. Voor de liefliebbers is er
de welbekende boedelveiling
die begint om 13.15 uur
Opnieuw willen wij u kennis
laten maken met een project
van de .\sociatia Betania in
Roemenië. Wij hebben al met
enkele projecten kennisge
maakt. Nu willen wij onze aan
dacht richten op het Centrum
voor integratie \'an jongeren
(Kamertraining).
Dit centrum heeft als doel het
sociaal integreren van jongeren
die uit de tehuizen (staatskin-
dertehuizen) komen, en het in
de samenle\'ing terugbrengen
van jongeren in probleemsi
tuaties. Het project is zowel
bedoeld voor jongeren die
voorheen in staatscentra wer
den opgevangen (.Algemene
Dienst voor Sociale Bijstand en
Kinderbescherming) als voor
hen die in riskante omstandig
heden verkeren (o.a. slachtof
fers van mensen handel). Het
centrum voor integratie van
jongeren biedt 1 a 2 jaar een
stabiele plek aan jongeren van
zestien jaar en ouder. Ze kun
nen hier hun dagelijks leven
vormgeven, hun arbeidscapaci-
teit ontwikkelen en relationele
communicatievaardigheden
aanleren. De capaciteit van het
centrum is 22 plaatsen in drie
gezinshuizen, welke bestaan uit
een woonkamer, een keuken,
twee badkamers en vier slaap
kamers. Het centrum beschikt
tevens over een klein naaiate
lier waar degenen die dat willen
zich dit beroep meester kunnen
maken. De jongeren die in het
centrum komen, moeten bij
hun toelating een contract teke
nen, waarmee ze akkoord gaan
met het aangeboden program
ma. Het is geen vaste groep
voor een vaste periode: wie
duidelijk voortgang boekt op
het gebied van sociale integratie
verlaat het centrum en maakt
plaats voor iemand anders. De
eerste zes maanden krijgen de
gebruikers alle faciliteiten \an
het centrum gratis. Vervolgens
dragen ze bij in de onderhouds
kosten. Ze betalen de helft van
de huur zoals die vastgelegd is
door de programmacoördina-
tor Het laatste traject \an hun
verblijf betalen de gebruikers
de volledige huur. De werkwij
ze is individueel. Het opleiden
van de jongeren wordt in fases
en stapsgewijze uitgevoerd en
afgestemd op de individuele
verschillen/mogelijkheden.
Sinds 1998 hebben 105 jonge
ren een tijdelijke plaats gevon
den in het Centrum voor inte
gratie van jongeren binnen de
Asociatia Betania. Twee van de
drie gebouwen zijn gefinan-
cierd door een Nederlandse
sponsor en één gebouw door
de EU. Dat laatste is een inge
wikkelde procedure waar veel
tijd in gaat zitten. Dat heeft
Ajidré Muit veel energie gekost
en hij heeft er tv\'ee meter ord
ners aan papieren en docu
menten aan overgehouden!
Het is beslist niet zo eenvoudig
om van de EU geld te krijgen,
wat overigens logisch is. Aan de
andere kant is het ook weer een
prestatie dat Betania het geld
voor een derde gebouw heeft
ontvangen en dat er zodoende
meer plaatsen beschikbaar zijn
gekomen. Het Betania Com
plex is nu ook volgebouwd. De
andere gebouwen op dit ter
rein hopen wij een volgende
keer nader op in te gaan.
De jongeren die in het cen
trum voor kamertraining zijn
opgenomen, hebben allemaal
een treurig verleden. Opge
nomen te worden in een wees
huis heeft al een achtergrond.
Immers ze zijn niet in een gezin
groot gebracht, zij hebben
vaak geen liefde ontvangen.
Geen aangename jeugd peri
ode mee gemaakt. Hel is voor
de meesten dan ook nog niet
zo eenvoudig om aan een meer
geregeld leven deel te nemen.
Ook het omgaan met geld is
voor hun geheel vreemd, ook
dat moet aangeleerd worden.
Zoals hierboven staat vermeld,
komen er ook jongeren die in
de macht terecht zijn gekomen
van mensenhandel. De jonge
ren waarover het hier gaat zijn
allemaal meisjes, en een prooi
voor misdadigers om ze met
mooie verhalen naar het bui
tenland te lokken en ze daar
te werk te stellen binnen de
prostitutie. Verschrikkelijk is
dat deze meisjes met een heel
droevige jeugd ook op die
manier nog verder misbruikt
worden. Weliswaar gebeurt dit
in praktisch elk land, maar het
blijft een diep treurige zaak.
Het project Kamertraining is
dan ook een project dat zeker
onze aandacht verdiend. Wij
mogen .niet stellen dat alles
met de toetreding tot de EU
is opgelost, natuurlijk niet.
Toch hopen wij dat er geld
beschikbaar zal komen en dat
de ontwikkelingen onder het
Roemeense volk het overbodig
zullen maken dat een opvang
als hierboven omschreven
nodig zijn. Zal dat ooit werke
lijkheid worden? Ook voor dit
project is (uw) financiële steun
dringend nodig.
D. Vroegindeiveij,
secretaris H.C.R.
tel.: 0187-482594, e-mail:
dammis.vr-hcr@kliksafe.nl
MIDDELHARNIS - Op
dinsdag 16 oktober orga
niseert de Werkgroep Kerk
Israël in samenwerking
met de Commissie Vor
ming en Toerusting van de
Emmaüskerk in Middelhar
nis een dagtocht naar Joods
Antwerpen.
J.'k;fj;;.JiJj!,J,.
Wie in Antwerpen rondwan
delt, ziet steevast orthodoxe
joden - herkenbaar aan hun
traditionele kledij voorbijko
men. Maar wie zijn ze? Hoe
leven ze? Wat geloven ze? Op
deze en andere vragen willen
de organisatoren van de tocht
een antwoord krijgen tijdens
de dagtocht van 16 oktober
naar cle joodse gemeenschap
in Antwerpen.
Joods Antiverpen is voor som
migen bijna een synoniem
voor de diamantbuurt. Toch
is de diamanthandel nu vooral
in handen van Indische zaken
lieden; een groot deel van de
joodse gemeenschap is er niet
meer in actief Dat was eind
19e eeuw wel anders, toen
joodse immigranten in deze
stad een goed heenkomen
zochten voor de pogroms in
Midden-Europa. Velen van
hen vonden werk in de dia
mantindustrie, wat rijkdom
met zich meebracht. Tegen
woordig leven echter nogal
wat joodse gezinnen in armoe
de, wat vooral komt door de
grootte ervan; bij chassidische
joden zijn gezinnen met meer
dan tien kinderen veelvoor-
Iii Antwerpen komt men nog veel orthodoxe joden tegen.
komend. Rijkere - seculiere
- joden zijn naar de buitenwij
ken van Antwerpen verhuisd.
Al rrmt al vvonen er zo'n 20.000
joden in Antwerpen.
Orthodox joods Antwerpen
is weliswaar zichtbaar, maar
het is ook een gesloten wereld
waar oude tradities met zorg
in stand worden gehouden.
Zo kan het gebeuren dat een
sofeer, in een klein kantoortje
boven een winkel, religieuze
teksten kopieert met een veer
van een koosjere vogel.
In Antwerpen zijn er maar
liefst zo'n dertig synagogen.
Joodse mannen brengen uren
door in hun gebedshuis om te
studeren en discussies te voe
ren over religieuze teksten. De
twee belangrijkste gemeenten
zijn de Israëlitische gemeente
Schomre Hadass en de Israë
litische orthodoxe gemeente
Machzike Hadass. Tijdens de
dagtocht wordt er natuurlijk
een bezoek aan een synagoge
gebracht.
Verder staat er een bezoek op
het programma aan het Dia
mantkwartier en de joodse
buurt. Daar zijn volop (koos
jere) winkels, van bont tot boe
ken, van horloges tot herenkle
ding, van slagerijen tot snoep.
Dit alles onder deskundige lei
ding van een gids.
Verder zijn er heel wat familie
bedrijfjes, zoals hoedenmake-
rijen en bakkers. Ook koosjere
restaurants ontbreken niet in
deze buurt. In één daarvan
wordt voor de deelnemers aan
de dagtocht een driegangen
lunch geserveerd. Tijdens deze
maaltijd is er een boeiende uit
leg over de joodse spijswetten.
Het programma voor 16 okto
ber is als volgt:
08.30 uur: Vertrek per bus
vanaf de Staver in Middelhar
nis; 10.00 uur: Welkomstkof-
fie, kennismaking met de gids
in het Antwerp Diamondholel
aan de Belgiëlei; 11.00 uur;
:Bezoek aan een synagoge -
kennismaking met de cultuur,
de godsdienst, de gebruiken,
de handel en wandel van de
joodse gemeenschap; 13.30
uur: Uitgebreide koosjere drie
gangen lunch. Dat is een lunch
volgens de joodse religieuze
voorschriften bereid; f5.00
uur: Begeleid bezoek aan de
Joodse buurt en diamantkwar
tier; 16.00 uur: Aanvang terug
reis naar Middelharnis.
De hele dag staat onder leiding
van een joodse gids. De prijs is
60,- per persoon (inclusief
busreis, koffie, thee, lunch,
entreeprijzen en gids).
Meer informatie over de activi
teiten van de werkgroep Kerk
Israël kunt u lezen op www.
emmauskerkmiddelharnis.nl,
kijk bij Organisatie - Vorming
Toerusting. Opgave en beta
ling voor 28 september bij Ds.
Leen Jan Lingen, telefoon
0187-482944. predikant®
emmauskerkmiddelharnis.
nl of bij Piet de Munck, tele
foon 0187-642419; VenT@
emmauskerkmiddelharnis.nl
Betaling van de kosten 60,-
p.p. graag z.s.m. overmaken
op 37.51.81.016 t.n.v L.J. Lin
gen inzake Isaëlreis o.v.v. Ant
werpen.
'if
'it
Van alle dieren die in ons dierenasiel verblijven vragen wij deze
week uw aandacht voor een viertal katten. Ze hebben allen in
meer of mindere mate wat last van gezondheidsprobleempjes,
maar desondanks kunnen ze daar prima mee leven en ook zij
willen graag weer een goed tehuis hebben.
Als eerste noemen we Bandit. Bandit is een zwart-wit gecastreer
de kater van 9 jaar. Bandit kan bij andere katten, is lief voor kin
deren, of hij ook maatjes kan wórden met honden is niet bekend.
Bandit heeft een wond in z'n oksel, maar inmiddels is die wond al
aardig aan het genezen. Hij moet echter nog wel een kap dragen
totdat de wond helemaal genezen is.
Dan zoekt ook Tigger een nieuw baasje. Tigger is een rood-wit
gecastreerde kater en hij is 10 jaar oud. Tigger heeft chronische
niesziekte, de ene keer wat erger dan de andere keer, maar het is
blijvend. Daarnaast heeft hij een schildklierprobleem en hiervoor
krijgt hij tabletjes. Het is een heel lieve
rustige kat, die graag aandacht wil en het
heerlijk vindt om te kroelen. Tigger kan
bij kleine kinderen, hij kan bij andere kat
ten, of hij bij honden kan is niet bekend.
Ook Merlin wacht nog op een nieuw baasr
je. Het is een rood-witte kater, hij is gecas
treerd en hij is 9 jaar oud. Ook Merlin
heeft wat last van chronische niesziekte,
al is dit in geringe mate. Het is een lieve
kater die heel graag buiten komt. Voor
MerUn zoeken we een plaatsje bij mensen
zonder kleine kinderen en
zonder andere huisdieren.
Dan als laatste Max. Max is
een cyperse gecastreerde
kater van 3 jaar oud. Hij
heeft wat last van blaasgruis
en krijgt hiervoor speciale
brokken te eten. Max is een
lieve kater die het goed kan
vinden met kleine kinderen.
Poezen vindt hij ook leuk,
of hij met honden overweg
kan weten we niet. Ook Max
wil graag zijn plaatsje in het Ook Merlin wacht nog op een baasje.
asiel inruilen voor een eigen
mandje bij een lief baasje en/
of bazinnetje.
Ook hebben we nog steeds veel konijnen in ons asiel waar we een
goed tehuis voor zoeken. We hebben konijnen in alle soorten,
maten en kleuren, dus bent u op zoek naar een konijn, kom dan
eens bij ons kijken. Er zit er vast wel eentje bij die u aanstaat.
Naast deze dieren zitten er nog tal van andere honden en kat
ten op een nieuw baasje te wachten in ons asiel De Dierenstee,
Groene Kruisweg 14a te Numansdorp. Tel. 0186-655150. Ope
ningstijden: maandag t/m zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur.
Website: www.dierenstee.nl.