De vroegere veerdiensten van en naar Goeree-Overflakkee Dagtocht naar 'Joods Antwerpen' Nieuvs Xiit PiereiiS^ee ^torgen Jaarmarkt Roemenië toegetreden tot de EU, en nu? De laatste fase: van WO II tot het Deltaplan (1940-1971) EIIAnDEn-l1lEUW5 ~30~ Gesloten wereld Programma •f. c« *r« c« c« c« c« c« a 'J» 4* 4« 4« *j» ih g. ii* t? ^g iff i& i& i& éSr ifg i& «V ^'s.. f: K* K" K* K' K* K* K* K* K* STICHTING DIERENBELANG HOEKSCHE WAARD PAGINA 9 VRIJDAG 31 AUGUSTUS 2007 In het vorige artikel hebben we de ontwikkeling gezien van de veerdiensten in de eerste helft van de 20^ eeuw. We zagen de monopoliepositie van de RTM-veerdiensten voor vrachtvervoer verdwijnen doordat rederij Van der Schuyt met twee veerdiensten op Goeree-Overflakkee actief werd. De noodzaak hiertoe kwam met name door de alsmaar stijgende vraag naar capaciteit voor het overzet ten van vrachtwagens. In wat mindere mate gold dat ook voor personenauto's. Concurrentie betekende ook lagere tarieven en dat kwam vooral bij de RTM heel hard aan. Hoe gek het ook moge klinken: de TVeede Wereldoorlog was de redding voor de RTM. De maatschappij was anders beslist failliet verklaard; zo slecht stond ze er financieel voor in de laatste jaren voor het uitbreken van de oorlog! In dit 5" en laatste artikel worden de veerdiensten belicht in de periode vanaf het uitbreken van de IWeede Wereld oorlog, in mei 1940, tot aan de opheffing van de veerdien sten toen het Deltaplan gereed kwam. De modellen van de voormalige veerboten Haringvliet, Beatrix en Minister Philips van der Sleyden, gemaakt door de heer L. Breijs, zijn dit seizoen te bewonderen in het Streekmuseum in Sommelsdijk P. Diepenhorst, Nijmegen slot Direct na de aanva) door Duits land werden enkele veerboten van RTM en Van der Schuyt door het Nederlandse leger gevorderd om troepen te trans porteren. Dat lot trof ook de Prinses Beatrix. Bang als men was voor luchtaanvallen, moest de veerboot wel gecamou fleerd worden. Het verhaal gaat dat daags voordat de boot troepen zou gaan veivoeren, de bemanning, geholpen door bewoners van Den Bommel, de hele boot in de grijsgroene verf zette. Natuurlijk waren er op zo'n korte lei mijn niet genoeg kwasten, zodat men bezems gebruikte! Op afb. 1 is de geca moufleerde boot te zien. Ande re boten werden door de maat schappijen zoveel mogelijk uit de gevecht.szone gehaald. 2o dirigeerde de RTM een aan tal boten naar Zeeland. In de weken erna werden boten van zowel RTM als Van der Schuyt door het Duitse leger gevor derd voor troepentransport. Dat ging zo: de boten moesten troepen vervoeren op kosten van de maat.schappijen, die dus wel de lonen, cle kolen of de gasolie moesten blijven betalen, maar geen vergoe ding daarvoor kregen. In de boeken van Van der Schuyt valt dan ook een enorme post aan uitstaande vorderingen te lezen. Natuurlijk raakten de maatschappijen ook veerboten kwijt door de latere geallieer de bombardementen. Aan het eind van de oorlog bleek hoe groot de schade was. Als we ons alleen beperken tot de veer diensten van Cloeree-Over- flakkee: er was geen enkele veerverbinding meer intact. Ofwel doordat de havens niet bruikbaar waren door gezon ken schepen, of door verniel de pontons en bruggen. Veel veerboten waren niet beschik baar. Zo had Van der Schuyt de Prinses Beatrix opnieuw- moeten afstaan, dit keer aan de Nederlandse maiine voor het opruimen van mijnen in de zeearmen. Van de RTM waren de meeste veerboten óf gezonken óf zwaar beschadigd. Overigens viel er niet veel te transporteren, want Goeree- Overflakkee was grotendeels Veerdienst Middelliariüsllellevoetsluts v.v. vnn MliUlelhurnl» 3.45g 4.40" 5.3» 6.40- 7.25 8.46' 9.25 ll.lB" 12.13 13.45* 14.30 16.00* 16.45 17.45 18.10* 19.35 «0.40* 21,40 Op Zondag 8.15* 11.00* 10.35* 1940* vim HellevoBUluls 4.40g 5.35* 0.23 7.40 S.ZO* 9.40 10.43* 12.15 13,15* 14.45 15 3.3* 16.50 17.50* 18.40* 10.40 20.30" 21.30 22,45 Op Zomlng; 10.15* 12.43* 18.45* 21.30* VetgedruJtt is de „Stad Zlerlkzee." Geven aanshiitinj op tram of bus. g Alleen op Dinsdag. ^'ee^dienst Scliomven-Duiveland—Goeree OverflaUkee AlJeea voor personenvervoer vnn ZUpti 9.00 13.30 van St. Jacob (by Nieuwe Ton^f) 10.00 14.30 'a Zond.iRS geen dienst. Veerdienst OoitgensplaatDIntelsas van Ooltfenspluat 7.00 8.30 10.00 11.30 13.15 14.45 16.80 18.15 19.45 van Dintelsiis G.15 7.45 9.15 10.45 12,30 14.00 15.30 17.30 19.00 'H Zondags geen dienst. Op 25 en 211 Dec. 1031 en 1 J.ui. 10.32 van Ooitgensplaat alleen Ö.OO en 18,00 van DIntelsas alleen 8.30 en 17.30 Op 14 April 1932 (2e Paasdag) normale dienst. Vcerdlcn.st Oen nommelNiimniisdorp van Den ISunimel G.15 8.30 11.10 13.40 16.00 18.10 van NuMlansd.irp '.Sn 10.05 12.15 14.50 17.10 19.20 's Zcintians. al-Miicde i"P 23 Di'viiniirr 1931 en op 1 .lanuarl 1952, geen d enst. Op 20 Di'i-eniluT Ï031 van Den llouunid alleen 8.13 en 18.10 uur van Nnuinnsdnrp jiilcen 10.üo en 10.20 uur Op 14 April 19.33 (2e Paasdag) noriuaie dienst. Winterdiensiregeling (1951/1952) van alk veerdiensten op Goeree-Overflakkee. •CS Een gecamoiijleerde Prinses Beatrix in de luwen. onder water gezet door de Duitsers en de bewoners waren geëvacueerd. Met de nodige moeite ging men aan de slag om de verbindin gen te herstellen. In juli 1945 kon Van der Schuyt weer gaan varen tussen Den Bommel en Dintelsas. Ook de RTM kon de dienst Middelharnis-Helle- voetsluis redelijk snel hervat- Graag z/ef de schrijver van deze artikelenserie reacties van lezers tegemoet in de vorm van opmerkingen, aanvullingen, verbeteringen of verder beeldmateriaal. Wie wil reageren, kan contact opnemen met de heer P. Diepenhorst, Albert Schweitzerlaan 127, 6525 JS Nijmegen, (024) 3505275 of 06-23156020. Ken .stoere Gorinchem V komt helpen op Goeree-Overflakkee. De laatste overtocht van de Prinses Beatrix tussen Den Bommel en Numansdorp. De opvallend gn H-rfde van Middelharnis. •eerboDt Hari7igvliet in de "tramhaven ten. In de jaren erna werd de schade aan eiland en veerdien sten hersteld en kwam er weer een ontwikkeling op gang, met als één van de gevolgen een weer stijgende vraag aan veer- capaciteit, dus druk bezette veerdiensten. In afb. 2 een overzicht van de winterdienst- regeling 1951/1952, waarin de dienstregeling van alle veer diensten van Goeree-Overflak kee, incl. de passagiersdienst naar Schouwen-Duiveland. En weer ontstond de vraag naar betere verbindingen met 'de overkant'. In het begin van de jaren 50 werd een stichting opgericht waarin alle Flak- keese gemeenten deelnamen. Doel was het tot stand brengen van een brugverbinding tussen Flakkee en de Hoekse Waard, via Tiengemeten, Maar toen, in die beruchte nacht van 1 februari 1953, kwam de Watersnoodramp en werd alles heel anders De veerboten hadden nau welijks te lijden gehad van de watersnood en werden inge zet om mensen en vee te eva cueren van de ondergelopen eilanden. Daarna was er voor de veerboten voorlopig weinig te doen, behoefte aan vervoer was er immers nauwelijks. Pas toen de eilanden weer enigszins bewoonbaar waren gemaakt en de opbouw druk op gang kwam, kwamen er weer geregelde veerdiensten. Had de Watersnoodramp gezorgd voor een onderbreking in de ontwikkeling die na de oor log op gang was gekomen, nu leek die economische ontwik keling wel dubbel zo hard te gaan. De veerdiensten, die al te maken hadden met krappe vervoerscapaciteit, konden het eigenlijk niet meer aan en de rijen wachtende auto's werden langer. De RTM, die de oud ste boten had met de kleinste capaciteit, bracht in 1957 een veel grotere veerboot in de vaart, de Haringvliet (afb. 3). Deze veerboot was van oor sprong een Engelse veerboot, cle 'Hilary', die op de Mersey had gevaren, Kopen kon de RTM de boot niet, dat liet haar financiële toestand niet toe. Zij huurde de boot van de provin cie, nadat de boot eerst grondig verbouwd en aangepast was voor haar nieuwe taak. Dit gaf weer wat lucht aan de vervoer ders op het eiland. Immers, de vrachtwagens waren steeds langer en zwaarder geworden en er kwamen ook steeds meer opleggers, die tot dan toe alleen via Den Bommel over konden. Ook Van der Schuyt overwoog om voor meer capaciteit te gaan zorgen op de beide veer diensten. Daar was de capaci teit inmiddels al iets uitgebreid. Naast de vaste boten Prinses Beatrix en Van der Schuyt had men ook de kleinere reserve- boot Prinses Irene alvast 'inge roosterd'. Veel soelaas gaf dat niet. Een veel betere mogelijk heid diende zich aan toen de Merwedebrug bij Gorinchem gereed kwam. De veerboten werden daar overbodig en Van der Schuyt kon de Gorinchem V huren: een forse veerboot (afb. 4). Met de 4 veerboten die de rederij nu ter beschik king had, konden de diensten Den Bommel-Numandorp en SIuishaven-Dintelsas verdub beld worden. Intussen was er in het zuidwes ten van Nederland het nodige aan de gang. De enorme gevol gen van de Watersnoodramp hadden geleid tot het Delta plan. Een zeer ambitieus en ingrijpend plan om in de toe komst dergelijke overstromin gen door de zee te voorkomen. Met een stelsel van dammen zouden de zeearmen afgeslo ten worden. Via sluizen zou het af te voeren water van Waal en Maas naar zee geloosd wor den. Aanvullend aan de dam men zouden bruggen de eilan den definitief gaan ontsluiten. En dan heb je geen veerboten meer nodig! En zo gebeurde. Als eerste kwam in 1964 de Haringvlietbrug klaar Die loopt van de Hoekse Waard (bij Numansdorp) naar een kunstmatig eilanii op het punt waar Volkeiak en Hollands Diep bij elkaar komen: het Hellegat. Vanaf dit eiland (Hel- legatsplein) loopt een dijk naar Flakkee (tussen Den Bommel en Ooltgensplaat). De dag dat de brug geopend werd, 20 juli 1964, was tegelijk de laat ste dag van de veerdienst Den Bommel-Numansdorp (afb. 5). Meteen werd de dienstrege ling van SIuishaven-Dintelsas fors ingekrompen: er voer nog maar één boot. Een jaar later (september 1965) werd ook die dienst gestopt: er was niet voldoende aanbod meer om de boot te handhaven. In dat zelfde jaar (april 1965) kwam ook de Grevelingendam klaar, zodat de passagiersdienst van Hoek van St. Jacob naar Zijpe ook niet meer nodig was. De veerdienst Middelharnis-Hel- levoetsluis heeft het nog enke le jaren uitgehouden, zij het nog maar met één veerboot en steeds minder frequente dien sten. Toen in augustus 1971 de brug over de Haringvlietslui- zen geopend was, werd ook de veerboot Haringvliet uit dienst genomen. En zo kwam er een eind aan de veerdiensten van Goeree-Overflakkee. En de veerboten zelf, waar bleven ze? De RTM hield nog enkele veerboten in de vaart als toeristenboot, vooral om de in aanbouw zijnde Deltawer ken te bekijken. Andere wer den gesloopt. De Haringvliet kwam uiteindelijk in Cyprus terecht. De boten van Van der Schuyt (inmiddels opgegaan in rederij SBS) werden enkele jaren opgelegd bij het kantoor van de rederij in Rotterdam. Zeker is dat de Van der Schuyt gesloopt is. De Prinses Beatrix was op een bepaald moment uit de officiële registratie verdwe nen, maar waar die gebleven is...? De Gorcum V tenslotte bestaat heden ten dage nog; de romp ligt in de Rotterdamse Waalhaven en wordt gebruikt als speelplaats bij een school voor schipperskinderen. SOMMELSDIJK - Morgen, zaterdag 1 september wordt J<>aimarkt gehouden rond om de Rehobóthkeik aan de ^Jlvnipiaiveg bij De Staver. De opbrengst komt ten bate aan '"«Ji het plaatsen van een fiet- '^enstalling bij de nieuwe kerk van de Hersteld Hervormde gemeente Middelharnis/Som- melsdijk. De markt begint om 9.30 uur en eindigt 16.00 uur Er zijn meer dan 65 activiteiten die er Voor zorgen dat er voor jong en oud iets is te beleven valt. \oor de inwendige mens kan men terecht bij kramen met poffertjes, oliebollen, patat, diverse snacks of vis. De platvis Wordt weer geschonken door de Goereese en Ouddorpse vis sers, daar\oor hartelijk dank. Om uw dorst te lessen is er de mogelijkheid koffie, thee, limo nade, aangevuld met lekkere eake, kruukplaetjes of taart. Er kunnen ook boodschappen Worden gedaan zoals kaas, eie- len en fruit, kleding en stof- fenkraam ed,. Voor kinderen zijn er diverse spelen te doen waaronder het springkussens, envelop trekken, grabbelton, ed. Verder is het aanbod zeer gevarieerd: spijkerslaan, foto- ■«udio, schiettent, kalebassen, bloemen en bloemstukjes, met kraanliftvanj. Boeter 42 meter omhoog voor het genieten van een prachtig uitzicht over Mid delharnis. Ook zijn er kapsters bij wie u uw haar kunt laten knippen. De creakramen staan weer vol met prachtige cadeau artikelen die u echt niet mag missen. Inschrijving voor een nieuwe fiets, geschonken door rijwielhandelaar C. van Eek. Op de rommelmarkt is weer een scala van artikelen te vin den. Voor de liefliebbers is er de welbekende boedelveiling die begint om 13.15 uur Opnieuw willen wij u kennis laten maken met een project van de .\sociatia Betania in Roemenië. Wij hebben al met enkele projecten kennisge maakt. Nu willen wij onze aan dacht richten op het Centrum voor integratie \'an jongeren (Kamertraining). Dit centrum heeft als doel het sociaal integreren van jongeren die uit de tehuizen (staatskin- dertehuizen) komen, en het in de samenle\'ing terugbrengen van jongeren in probleemsi tuaties. Het project is zowel bedoeld voor jongeren die voorheen in staatscentra wer den opgevangen (.Algemene Dienst voor Sociale Bijstand en Kinderbescherming) als voor hen die in riskante omstandig heden verkeren (o.a. slachtof fers van mensen handel). Het centrum voor integratie van jongeren biedt 1 a 2 jaar een stabiele plek aan jongeren van zestien jaar en ouder. Ze kun nen hier hun dagelijks leven vormgeven, hun arbeidscapaci- teit ontwikkelen en relationele communicatievaardigheden aanleren. De capaciteit van het centrum is 22 plaatsen in drie gezinshuizen, welke bestaan uit een woonkamer, een keuken, twee badkamers en vier slaap kamers. Het centrum beschikt tevens over een klein naaiate lier waar degenen die dat willen zich dit beroep meester kunnen maken. De jongeren die in het centrum komen, moeten bij hun toelating een contract teke nen, waarmee ze akkoord gaan met het aangeboden program ma. Het is geen vaste groep voor een vaste periode: wie duidelijk voortgang boekt op het gebied van sociale integratie verlaat het centrum en maakt plaats voor iemand anders. De eerste zes maanden krijgen de gebruikers alle faciliteiten \an het centrum gratis. Vervolgens dragen ze bij in de onderhouds kosten. Ze betalen de helft van de huur zoals die vastgelegd is door de programmacoördina- tor Het laatste traject \an hun verblijf betalen de gebruikers de volledige huur. De werkwij ze is individueel. Het opleiden van de jongeren wordt in fases en stapsgewijze uitgevoerd en afgestemd op de individuele verschillen/mogelijkheden. Sinds 1998 hebben 105 jonge ren een tijdelijke plaats gevon den in het Centrum voor inte gratie van jongeren binnen de Asociatia Betania. Twee van de drie gebouwen zijn gefinan- cierd door een Nederlandse sponsor en één gebouw door de EU. Dat laatste is een inge wikkelde procedure waar veel tijd in gaat zitten. Dat heeft Ajidré Muit veel energie gekost en hij heeft er tv\'ee meter ord ners aan papieren en docu menten aan overgehouden! Het is beslist niet zo eenvoudig om van de EU geld te krijgen, wat overigens logisch is. Aan de andere kant is het ook weer een prestatie dat Betania het geld voor een derde gebouw heeft ontvangen en dat er zodoende meer plaatsen beschikbaar zijn gekomen. Het Betania Com plex is nu ook volgebouwd. De andere gebouwen op dit ter rein hopen wij een volgende keer nader op in te gaan. De jongeren die in het cen trum voor kamertraining zijn opgenomen, hebben allemaal een treurig verleden. Opge nomen te worden in een wees huis heeft al een achtergrond. Immers ze zijn niet in een gezin groot gebracht, zij hebben vaak geen liefde ontvangen. Geen aangename jeugd peri ode mee gemaakt. Hel is voor de meesten dan ook nog niet zo eenvoudig om aan een meer geregeld leven deel te nemen. Ook het omgaan met geld is voor hun geheel vreemd, ook dat moet aangeleerd worden. Zoals hierboven staat vermeld, komen er ook jongeren die in de macht terecht zijn gekomen van mensenhandel. De jonge ren waarover het hier gaat zijn allemaal meisjes, en een prooi voor misdadigers om ze met mooie verhalen naar het bui tenland te lokken en ze daar te werk te stellen binnen de prostitutie. Verschrikkelijk is dat deze meisjes met een heel droevige jeugd ook op die manier nog verder misbruikt worden. Weliswaar gebeurt dit in praktisch elk land, maar het blijft een diep treurige zaak. Het project Kamertraining is dan ook een project dat zeker onze aandacht verdiend. Wij mogen .niet stellen dat alles met de toetreding tot de EU is opgelost, natuurlijk niet. Toch hopen wij dat er geld beschikbaar zal komen en dat de ontwikkelingen onder het Roemeense volk het overbodig zullen maken dat een opvang als hierboven omschreven nodig zijn. Zal dat ooit werke lijkheid worden? Ook voor dit project is (uw) financiële steun dringend nodig. D. Vroegindeiveij, secretaris H.C.R. tel.: 0187-482594, e-mail: dammis.vr-hcr@kliksafe.nl MIDDELHARNIS - Op dinsdag 16 oktober orga niseert de Werkgroep Kerk Israël in samenwerking met de Commissie Vor ming en Toerusting van de Emmaüskerk in Middelhar nis een dagtocht naar Joods Antwerpen. J.'k;fj;;.JiJj!,J,. Wie in Antwerpen rondwan delt, ziet steevast orthodoxe joden - herkenbaar aan hun traditionele kledij voorbijko men. Maar wie zijn ze? Hoe leven ze? Wat geloven ze? Op deze en andere vragen willen de organisatoren van de tocht een antwoord krijgen tijdens de dagtocht van 16 oktober naar cle joodse gemeenschap in Antwerpen. Joods Antiverpen is voor som migen bijna een synoniem voor de diamantbuurt. Toch is de diamanthandel nu vooral in handen van Indische zaken lieden; een groot deel van de joodse gemeenschap is er niet meer in actief Dat was eind 19e eeuw wel anders, toen joodse immigranten in deze stad een goed heenkomen zochten voor de pogroms in Midden-Europa. Velen van hen vonden werk in de dia mantindustrie, wat rijkdom met zich meebracht. Tegen woordig leven echter nogal wat joodse gezinnen in armoe de, wat vooral komt door de grootte ervan; bij chassidische joden zijn gezinnen met meer dan tien kinderen veelvoor- Iii Antwerpen komt men nog veel orthodoxe joden tegen. komend. Rijkere - seculiere - joden zijn naar de buitenwij ken van Antwerpen verhuisd. Al rrmt al vvonen er zo'n 20.000 joden in Antwerpen. Orthodox joods Antwerpen is weliswaar zichtbaar, maar het is ook een gesloten wereld waar oude tradities met zorg in stand worden gehouden. Zo kan het gebeuren dat een sofeer, in een klein kantoortje boven een winkel, religieuze teksten kopieert met een veer van een koosjere vogel. In Antwerpen zijn er maar liefst zo'n dertig synagogen. Joodse mannen brengen uren door in hun gebedshuis om te studeren en discussies te voe ren over religieuze teksten. De twee belangrijkste gemeenten zijn de Israëlitische gemeente Schomre Hadass en de Israë litische orthodoxe gemeente Machzike Hadass. Tijdens de dagtocht wordt er natuurlijk een bezoek aan een synagoge gebracht. Verder staat er een bezoek op het programma aan het Dia mantkwartier en de joodse buurt. Daar zijn volop (koos jere) winkels, van bont tot boe ken, van horloges tot herenkle ding, van slagerijen tot snoep. Dit alles onder deskundige lei ding van een gids. Verder zijn er heel wat familie bedrijfjes, zoals hoedenmake- rijen en bakkers. Ook koosjere restaurants ontbreken niet in deze buurt. In één daarvan wordt voor de deelnemers aan de dagtocht een driegangen lunch geserveerd. Tijdens deze maaltijd is er een boeiende uit leg over de joodse spijswetten. Het programma voor 16 okto ber is als volgt: 08.30 uur: Vertrek per bus vanaf de Staver in Middelhar nis; 10.00 uur: Welkomstkof- fie, kennismaking met de gids in het Antwerp Diamondholel aan de Belgiëlei; 11.00 uur; :Bezoek aan een synagoge - kennismaking met de cultuur, de godsdienst, de gebruiken, de handel en wandel van de joodse gemeenschap; 13.30 uur: Uitgebreide koosjere drie gangen lunch. Dat is een lunch volgens de joodse religieuze voorschriften bereid; f5.00 uur: Begeleid bezoek aan de Joodse buurt en diamantkwar tier; 16.00 uur: Aanvang terug reis naar Middelharnis. De hele dag staat onder leiding van een joodse gids. De prijs is 60,- per persoon (inclusief busreis, koffie, thee, lunch, entreeprijzen en gids). Meer informatie over de activi teiten van de werkgroep Kerk Israël kunt u lezen op www. emmauskerkmiddelharnis.nl, kijk bij Organisatie - Vorming Toerusting. Opgave en beta ling voor 28 september bij Ds. Leen Jan Lingen, telefoon 0187-482944. predikant® emmauskerkmiddelharnis. nl of bij Piet de Munck, tele foon 0187-642419; VenT@ emmauskerkmiddelharnis.nl Betaling van de kosten 60,- p.p. graag z.s.m. overmaken op 37.51.81.016 t.n.v L.J. Lin gen inzake Isaëlreis o.v.v. Ant werpen. 'if 'it Van alle dieren die in ons dierenasiel verblijven vragen wij deze week uw aandacht voor een viertal katten. Ze hebben allen in meer of mindere mate wat last van gezondheidsprobleempjes, maar desondanks kunnen ze daar prima mee leven en ook zij willen graag weer een goed tehuis hebben. Als eerste noemen we Bandit. Bandit is een zwart-wit gecastreer de kater van 9 jaar. Bandit kan bij andere katten, is lief voor kin deren, of hij ook maatjes kan wórden met honden is niet bekend. Bandit heeft een wond in z'n oksel, maar inmiddels is die wond al aardig aan het genezen. Hij moet echter nog wel een kap dragen totdat de wond helemaal genezen is. Dan zoekt ook Tigger een nieuw baasje. Tigger is een rood-wit gecastreerde kater en hij is 10 jaar oud. Tigger heeft chronische niesziekte, de ene keer wat erger dan de andere keer, maar het is blijvend. Daarnaast heeft hij een schildklierprobleem en hiervoor krijgt hij tabletjes. Het is een heel lieve rustige kat, die graag aandacht wil en het heerlijk vindt om te kroelen. Tigger kan bij kleine kinderen, hij kan bij andere kat ten, of hij bij honden kan is niet bekend. Ook Merlin wacht nog op een nieuw baasr je. Het is een rood-witte kater, hij is gecas treerd en hij is 9 jaar oud. Ook Merlin heeft wat last van chronische niesziekte, al is dit in geringe mate. Het is een lieve kater die heel graag buiten komt. Voor MerUn zoeken we een plaatsje bij mensen zonder kleine kinderen en zonder andere huisdieren. Dan als laatste Max. Max is een cyperse gecastreerde kater van 3 jaar oud. Hij heeft wat last van blaasgruis en krijgt hiervoor speciale brokken te eten. Max is een lieve kater die het goed kan vinden met kleine kinderen. Poezen vindt hij ook leuk, of hij met honden overweg kan weten we niet. Ook Max wil graag zijn plaatsje in het Ook Merlin wacht nog op een baasje. asiel inruilen voor een eigen mandje bij een lief baasje en/ of bazinnetje. Ook hebben we nog steeds veel konijnen in ons asiel waar we een goed tehuis voor zoeken. We hebben konijnen in alle soorten, maten en kleuren, dus bent u op zoek naar een konijn, kom dan eens bij ons kijken. Er zit er vast wel eentje bij die u aanstaat. Naast deze dieren zitten er nog tal van andere honden en kat ten op een nieuw baasje te wachten in ons asiel De Dierenstee, Groene Kruisweg 14a te Numansdorp. Tel. 0186-655150. Ope ningstijden: maandag t/m zaterdag van 11.00 uur tot 16.00 uur. Website: www.dierenstee.nl.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 9