Meditatie Eén minuut gratis winkelen bij Cl000 van den Hurk Vervolg verhaal RAAD DAAD Beroepings- EN W GS hebben vertrouwen in Arriva Volkstuinen zoeken nieuwe WERK Bergen der bescherming Kraam voor Calando op Boerenlanddag Blokfluitlessen bij De Hoop EIIAIID^-'^IEUWS »AET WAAROM WESPEN? LENZENWASMIDOEL SCHARRELEIGEEL POPPEN VERZAMELEN gebruikers Naailes in Het Diekhuus Hulpgoederen voor Oost Europa Werkgroep Hoofdstuk 3 PAGINA 5 VRIJDAG 31 AUGUSTUS 2007 liüh op kurk en samerilming - Niet de jeugd, maar de ouders - De jeugd van tegenwoordig We lu-bbc-n Iil-i (jniajif,'s allc- niaal kunnen Itvon: Niet de kindcien /ijn lom, de ouders /ijii loul. Deze uitspraak is van Prof, VV.11.|. Meeuws uit Utrecht die hoogleraar adoles centie is aan de Rijks Univer siteit aldaai-, en leageerde op een onderzoek waaruit blijkt dal ouders pleiten voor een sliengere opvoeding. We kunnen in hei algemeen /eggen dat de wal het schip heeh gekeeld. Hel is nog niet veel jaren geleden dal men bij de opvoeding uitging van het pihidpe: "Hel kiiid is konuig". Alles niochl en alles kon en het kind bepaalde zeil wal het wil de doen. Waar dat toe geleid heeft kan voor ieder duide lijk zijn. jongeien zijn te laks en te brutaal. Afgezien van de categorie die de stiaat onveilig maakt... En ouders en andere opvoe ders zijn tot het inzicht geko men dat het zo niet langer kan, dat er nodig iets moet verande ren... De oude begrippen die alle beginner) met een R (rust, t-einheid en regelmaat) moeten weer terugkeren en de jeugd moet weer leren gehoorzamen en weten dat er normen zijn in de sainenleving, waaraan ze zich dient te conforineren. H: Juist toen ik via de dagbladen van deze dingen kennis nam, was ik bezig met de geschiede nis. Het was me onder andere gebleken dat de klacht over de onhandelbare jeugd van alle tijden is.' En dat voor eeuwen geleden de ouders aansprake lijk gesteld werden voor mis stappen die de jongeren had- rJen hegaan. Bijna automatisch kwam n)e het woord van de Prediker voor de geest dat er niets nieuws is onder de zon... Dm' vmf{e:- en anlxuoordmbriek staal geheel ten dienste van de lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws, l'ostbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in 4e linkerbovenhoek 'Vragenrubriek' vermeld. De vragen ivorden door deskundigen beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending compleet met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd. Wat i.s eigenlijk het nut mii wes pen'? WaanuKir leven die? Antwoord: In de naluur .zijn wespen /va-v nniiig, want ze helpen er mei andere vlie.s- vleugeligen en o.ni. vlinders, voor de bexiiic hling van bloe men en plaiUen. Ook consume ren ze llinke aanlallen andere insecten waaronder sleekmug- gen, allerlei vliegen en riipseir Ken enkele wespenkolonie kan ]HY dag ivel meer dan ,'3000 jjrooidieren vangen. Toch is 'l l)eler hun nesten in woonwij ken dool de gemeente Ie laten vernieligen, onidal hun steken voor mensen die daai ei g allei - gi.sch voor zijn, wel eens dode lijk kunnen zijn. DAT MOET U VATTEN Soinmige mensen spreken over 'handvaten' aan een pan en anderen noemen het 'handvat ten". Wal is nti het piiste meer voud? Antwoord: Kr hangen geen extra vaten aan die vaten. Het zijn handvatten. Onze ï'orige contactlenzen maak ten we dagelijks .schoon met lialiy- shainpoo. maar nn wij nienwe en hnigzame lenzen kochten, hezxvoer een opticien (nis, dat wij alleen lie l>i)hehoren(le vloeistof mogen gelirniken. Is er nn geen alterna tief voor fint dure product? Antwoord: Vroeger, mei die harde lenzen, was het inderdaad mogelijk ze met een hahyshampoo .schoon te maken. De nieuwe buigzame contactlenzen laten echter ook zuurstof door. Er is sprake van een ander inateriaal en dat houdt in dat de genoemde hahyshampoo er niet (meer) geschikt voor is. Indien u die lenzen niet behoorlijk reinigt, kan dit onder meer tot een blijvende aanwezigheid van bacteriën leiden, hetgeen u problemen kan bezorgen. De andere schoonmaakmiddelen die u noemt, zouden de lenzen kunnen aantasten. LUCHTVEWUILING Neemt de luchtveivuiling toe, cds je sneller rijdt? Antwoord: Ja, overigens is het stilslaan met draaiende motor ook ongezond, zowel van auto's als van bromfietsen, vooral in hles. Daarom vindt u bij bruggen soms het verzoek de motor af te zetten. En het zal u bekend zijn dat menigeen een vergiftiging door koolmo noxide opliep nadat hij of zij de auto in een gesloten garage gestart had. De uitlaatgassen van een rijdende auto zijn niet zo giftig, maar bij zeer snel rijdende auto 's en motoren treedt natuurlijke wel meer verbranding op dan bij het met een gemiddelde snelheid rijdend verkeer. Kan het kwaad als de dooiers van de eieren van onze eigen kippen niet geel meer zijn, maar zoiuat naar oranje zwemen? Antwoord: Zo'n ei ziet er juist gezond uit! Er is geen kleurstof in 't spel. Kippen in een legbat terij, die uitsluitend de uitge kiende voeders voorgezet krij gen om flink te produceren. Een enkel voorbeeld ter illu stratie. In 1594 ging er vai\ de Staten van Holland een schrij ven uit naar alle plaatselijke overheden van steden en dor pen waarin ze uiüng gaven aan hun bezorgdheid dat de kinde ren 'grootte ongehoorzaamhe- den ende onbehoorlijckheden tegens hare ouders bedrijven'. Een kerkenraad vroeg echter niet zoveel jaren daarna aan de Staten van Holland of ze mis schien de Vastenavondspelen wilden verbieden, "omdat vele ouders, die haer kinderen sien sulcken handel plegen, niet authoriteyts genoech bij hun selven hebben om 't selvighe te beletten... Vrij vertaald: De Staten zijn bezorgd over handelwijze van de jeugd. Maar de ouders roe pen de hulp van die Staten in om hen een duwtje in de rug te geven bij de opvoeding... Bewijs dat ze zelf min of meer machteloos staan... Het zou, bij wijze van spreken, vandaag gezegd of geschreven kunnen zijn. Met andere woor den: laten we maar voorzichtig zijn met de klacht over 'de jeugd van tegenwoordig...' WAARNEMER leggen eieren met lichtgele dooiers. Uw hoenders kunnen hun eigen kostje opscharrelen op het erf, waar ze o.m. insec ten en wormen bemachtigen. Daardoor zullen ze donkerder dooiers afleveren. DEN HAAG - Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland heb ben er voldoende \ertrouwen in dat busbedrijf -Arriva zal zorgen voor een goede dienst verlening. Bovendien zal de provincie er op toezien dat Arriva zijn beloften nakomt. Dit antwoorden GS op vra gen van de SP-fractie. Arri\'a kreeg een concessie ondanks eerder ondermaatse presta ties in het gebied Drechtstste- den-Alblasserwaard-Vijfhee- renlanden (DAV). De SP wil weten waarom het bedrijf dat enkele malen een dwangsom kreeg opgelegd, desondanks een nieuwe concessie van de provincie heeft gekregen. Het college heeft zich bij dat besluit onder meer gebaseerd op een klanttevredenheidsonderzoek van januari 2007. De klanten van Arriva in het DAV-gebeid waardeerden het bedrijf eind 2006 met een 7,2. In januari 2007 was dat cijfer gedaald tot 7,1. Een geringe daling. Boven dien scoorde Ariva tijdens de aanbestedingsprocedure beter dan de concurrentie. De pro vincie heeft mogelijke risico's in kaan gebracht om de kwali teit van de te leveren diensten beter te kunnen volgen. Hoe houd ik kleine en grote poppen van een verzameling in goede staat, zodat je ze toch kunt blijven zien? Sommige mooie vinylexemplaren zijn helemaal verkleurd of pikkerig geiuorden. Antwoord: De poppen lijden niet van licht en lucht, maar van de kleren die ze aan heb ben. U kunt ze dus wel stofvrij achter een doorzichtig deksel in een doos of vitrine bewaren, maar de inwerking van de kle ding op de kunststof gaat door. U kunl dat enigszins tegen gaan door de poppenkleertjes van binnen en van buiten met heldere haarlak of een andere kleurloze lak te bespuiten. Ook moet u uw verzameling uit de zon houden. In de schaduw en in een droog vertrek blij ven zowel kleding als celluloid poppenhuid het langst goed. U kunt ook de moderne tex- tielweefsels vervangen door linnen, wollen of katoenen kleertjes, want dan kunnen ze tientallen jaren mee. Verder is doorzichtige kunststof beter dan een glazen ruit voor de uitstalkast. PROTESTANTSE KERK IN NEDERLAND Beroepen: te Grand Rapids (VS; Providence Reformed Church), ds. D.J. Budding te Waarder; te Lexmond (herv.), ds. P. de Jager te Huizen; te Nieuwendijk (herv.), ds. J. Verboom te Koudekerk aan den Rijn; te Papendrecht (her vormd-west; Sionskerk), ds M.J. Tekelenburg te Sprang. Beroepbaar: ds. F. van den Bosch, Stedenmeen 20, 3844 ]B Harderwijk. Tel. 0341- '416047. GEREE GEMEENTEN Beroepen: te Scherpenisse, ds. A.H. Verhoef te St. Catharines (Ontario-Canada). Rondom Jeruzalem zijn bergen: alzo is de HEERE rondom Zijn volk. van nu aan tot in der eeuwisheid. (Ps. 125:2) SOMMELSDIJK - Aan de Molenweg te Sommelsdijk heeft vereniging 'Klein Grond bezit Sommelsdijk' een com plex volkstuinen ook wel 'hoven' genoemd. Een aan tal van deze tuinen, waarvan enkelen beschikken over een schuurtje, zoekt een nieuwe gebruiker. U hebt nu de kans om op korte afstand in uw woonomgeving over een volkstuin te beschik ken. Het tuinen complex ligt in het (blijvend) landelijk gebied van Sommelsdijk. "Tuinieren is genieten van je eigen groente en fruit en is tevens een gezon de iTianier van bewegen". Voor informatie en verhuur kunt u contact opnemen met de secre taris Bram Grit, tel. 483253. MIDDELHARNIS - Op 11 september starten de naailes sen weer in Het Diekhuus. Deze lessen vinden plaats op dinsdag- en woensdagavond van 19.30 tot 21.30 uur en op donderdagmiddag van 13.15 15.15 uur Er zijn nog enkele plaatsen vrij. Voor informa tie en aanmelden: telefoon 482800. OUDDORP - Morgen, zater dag I september, staat de fami lie Pikaart met een kraam op de Boerenlanddag. In de kraam zijn veel creatieve spullen, cake en koekjes uit eigen bakkerij te vinden. Ook ontbreekt op die dag natuurlijk niet de 'Oud- durpse affekaot'. 'Nog nooit geproefd? Kom dan naar de kraam om te genieten van deze lekkernij. De opbrengst is voor 'Hospice Calando' Dirksland. ^s je op de oude stadsmuur van Jeruzalem staat en je laatje °gen dwalen door de omgeving ^'an Israels hoofdstad, dan kan •^1' geen twijfel o\er bestaan: rondom Jeruzalem zijn ber gen. Welke kantje ook opkijkt, "e oude stad Jeruzalem wordt van alle kanten omgeven door bergen. Geen hoge bergen. Geen bergen waarxan de top pen hoog oprijzen. Maar ber gen zijn het wel. Ze liggen als een soort gordel om de oude stad Jeruzalem heen. Van 't voorjaar stond ik op de oude stadsmuur \'an Jeru zalem. En keek ik rond over de omgeving buiten de stads- 'Tiuur Ik keek ook in de ver- 'e. En daar zag ik de bergen. Rondom heel Jeruzalem. En dan deukje aan het woord van de Psalm dat boven deze medi tatie staat. Wat heeft Jeruzalem vroeger door deze situatie een veilige ''gg'"g gehad! Ik dacht even de vele huizen weg die buiten de oude stadsmuren liggen. Ik zag even voor me dat dit open veld was. Wie zou er zo de stad ongemerkt hebben kunnen benaderen? Dat moet bijna onmogelijk zijn geweest. Zodra je een bergtop afkwam, werd je vanuit de stad al gezien. En naderde je de stad van dichtbij, dan zagen ze je ook vanaf cte mum. De muren beschermden de oude stad al. Maar de ber gen rondom Jeruzalem ook. Vanuit deze werkelijkheid zegt de dichter van Psalm 125 iets moois. Hij heeft het waarschijn lijk vaak genoeg gezien wat hij zingt. Ik weet niet van weike kant hij gekomen is, maar hij is over een berg heen naar de Godsstad gekomen. .Als hij op de top ervan stond, zag hij Jeruzalem liggen. Wat zal zijn hart sneller zijn gaan kloppen! Daar stond de tempel. Daar vond de dienst van de verzoe ning plaats. Daar rookte het brandofl'eraltaar. En als hij dan in de poorten van Jeruzalem stond en zong: 'Onze voeten zijn staande in uw poorten, o Jeruzalem!' (Ps. 122:2) en ach terom keek, dan zag hij het: rondom heel Jeruzalem liggen bergen. En door Gods Geest is het toen uit zijn hart opgeweld: 'Alzo is de HEERE rondom Zijn volk, van nu aan tot in der eeuwigheid'. Wal een heerlijke troost is dal! Allereerst was dat zo voor de dichter en zijn gelovige tijdgenoten. Dat mochten ze geloven. Daarop mochten ze vertrouwen. Dat de HEERE rondom hen was en hen zou beschermen tegen alle gevaren die hen omringden. De HEE RE zou rondom hen zijn als de bergen. Wat een vastheid! Wat een veiligheid! En Hij zou dat niet voor even zijn. De dichter mocht het van ganser harte geloven: de HEERE zal altijd rondom ons zijn. Niet alleen vandaag en morgen, maar \'oor altijd. Vanaf vandaag en voor altijd daarna. Wat in deze tekst staat, geldt nog steeds! Ik zei het al; er lig gen nog steeds bergen rond om Jeruzalem. Maar ook het tweede deel van de tekst is nog waar De HEERE is nog steeds rondom Zijn volk. Zijn \'olk dat nu bestaat, uit gelovige Joden én heidenen. Zijn volk dat nu niet meer leeft bij de offers in de tempel, maar bij het offer van Christus op Golgotha. God heeft nog steeds een \'olk. En daar zorgt Hij voor Dat beschermt Hij. Daar ligt Hij als een berggordel omheen. Wie zou Zijn volk dan kwaad doen? Wie zou dan zonder Gods medeweten dat volk in moei lijkheden brengen? Nee, de HEERE weet overal van af En Zijn machtig arm beschermt de \ronien. Er komt veel op hen af, ook vandaag. De kin deren van de HEERE hebben het vaak niet gemakkelijk. Maar, laten zij het niet verge ten: onze HEERE is bij ons. Hij beschermt ons. Hij beschouwt ons met een wakend oog. En Hij zal dat doen voor altijd. Dat houdt in het leven van een kind van God nooit meer op. Soms heb je het gevoel dat de HEERE er niet meer is (en je kunt het je voorstellen ook). Soms denk je dat je een open stad bent waar de \ijand zomaar binnen kan vallen. Soms zetje zélf de poort an je levensstad voor de ijand open. Met wat \'oor ge\()lgen! U herkent het misschien wel. De HEERE wil in onze tekst laten zien dat Gods kinde ren het niet redden in eigen kracht. En het hoeft ook niet. Wat is dat toch bexrijdend! De HEERE wil rondom Zijn kin deren zijn. Op de manier van de bergen. Is er een grotere vastheid mogelijk? Is er een betere veiligheid denkbaar? Kom, laten we op de HEERE vertrouwen en ons leven aan Hem toevertrouwen. Zó alleen gaat en komt het goed! Ja, wie de HEERE niet nodig heeft, is als een stad zonder muren en zonder omringende bergen. Die ligt open voor van alles en nog wat. Laat zó ons leven niet te typeren zijn, beste lezers! Laten we de HEERE zoeken terwijl Hij iKjg te vin den is. Terwijl Hij Zijn genade en bescherming nog met gul le hand aanbiedt. Met gulle hand, omdat Christus op een berg even buiten Jeruzalem is gestorven aan een kruis. Laten we vluchten tot Hem. Opdat we nooit zullen hoeven te zeg gen: 'Bergen valt op ons, heu vels bedekt ons...' Ds. C.J. Droger, Vlaardingen STELLENDAM - Vanaf 7 sep tember start Fanfareorkest De Hoop uit Stellendam weer met nieuwe blokfluitlessen. Tijdens deze lessen wordt er niet alleen les gegeven op de blokfluit, maar spelen de kinderen met muziek. Er wordt ook gezon gen, spelletjes gedaan en met ritmes gespeeld. De lessen worden gegeven op vrijdag middag om 15:45 uur in basis school CNS te Stellendam. Nieuwsgierig? Neem dan even contact op via 010-4713407 of .spelenmetmuziek@live.iil. MIDDELHARNIS - Morgen, zaterdag 1 september kan men weer hulpgoederen inleveren in de loods aan de Industrie weg 17 te Middelharnis tussen 9.30 en 11.30 uur. De hulp goederen worden ingezameld door de Oost Europa Werk groep Middelharnis. U kunt nog goed bruikbare kleding, eenpersoonsbedden, schone deken, e.d. inleveren. De Werk groep zorgt er dan voor dat ze op de juiste plaats terechtko men. Verder zijn er nog por seleinen artikelen te koop die men uit Roemenië heeft mee gebracht. Ze staan uitgestald bij de ingang van de loods. De opbrengst wordt weer gebruikt voor de hulpprojecten. Bij de ingang heeft u tevens gele genheid om uw bijdrage in de transportkosten te deponeren. Meer gegevens kunt u vinden op de website: www.oosteuro- pa-werkgroep.nl. OUDDORP - Vorige week dinsdag was het zover, mevrouw Sjoek Tanis uit Dirksland mocht een minuut graUs winkelen bij Cl000 van den Hurk in Ouddorp. Op beide toe- ristendagen in Ouddorp was de Lions Club Goeree-Overflakkee traditiegetrouw met een kraam aanwezig. Hier konden de inmiddels befaamde portretbuttons worden gemaakt, en ook was er het bekende prikbord, om een kansje te wagen op een prijs. Eén van deze prijzen was een minuut graüs winkelen bij de OuddorpseClOOO. Mevrouw Sjoek Tanis uit Dirksland was de gelukkige winnaar van deze unieke prijs. De opbrengst van de activiteiten rondom de Lions- kraam komt geheel ten goede aan de Stich ting Vakantiewoningen voor Gehandicapten, één van de vele goede doelen die gesteund worden door de Lions club. Cl000 Ouddorp sponsort ook regelmatig goede doelen, aldus ClOOO eigenaar Hans van den Hurk. De prijs die mevrouw Tanis in de wacht sleepte is meer dan verdiend, zelf is ze namelijk regelmatig in touw voor de medemens. Naast vrijwilligers werk in het van Weel Bethesda Ziekenhuis is ze al 30 Jaar actief als vrijwilliger voor Llnicef "Ik was verbaasd dat ik deze mooie prijs heb gewonnen, ik vind het echt hartstikke leuk", aldus mevrouw Sjoek Tanis. De waarde van de boodschappen was maar liefst 97,00. De Lions feliciteren Sjoek Tanis hiermee van harte. 15 Hij begrijpt weliswaar niet alles wat moeder gezegd heeft, en dichte drommen vragen blijven om de voor rang vechten, zodat hij niet in staat is er één te grijpen en onder woorden te brengen. Daarom stelt hij er geen enkele. Maar één ding is duidelijk: God straft de mensen, maar niet naar verdienste. Hij neemt redenen uit zichzelf om de verbroken relatie weer te herstellen. En blijkbaar hunkert Hij meer naar onze armzalige liefde, zelfs naar die van een slecht mens. dan wij naar Zijn grote liefde hunkeren. God is barmhartig en genadig. Fransje weet dat alles natuurlijk niet onder woorden te brengen of zelfs in gedachten samen te vatten. Maar hij voelt dat aan in ongrijpbare en onbegrepen gewaarwordingen. God bemint en wil bemind worden. Fransje gelooft wel dat hij veel van de Heere houdt, al is hij ook bang voor Hem. Onwillekeurig vergelijkt hij Hem met vader. Hij zou wel heel veel van de Heere willen houden, maar hij heeft Hem nog nooit gezien. Maar negeren kun je Hem blijkbaar niet. Hij heeft je gemaakt, en dus heeft Hij zeggenschap over je, en vroeger of later krijgt elk mens met Hem te doen. Dan moet je gereed zijn om Hem te ontmoeten, en dan moet je zaakje in orde zijn - niet gauwgauw, op het laatste nippertje, maar daar moet je elke dag en van stukje tot beetje aan werken. Iets van die aard en in die geest gaat dotir Fransje's hoofd terwijl hij, vei lig tegen moeders borst geleund, naar het grijze raamvlak ligt te turen. Neen, niet in woorden, en zelfs niet in duidelijke gedachten. Hij denkt in het geheel nog niet in gedachten. Dit alles komt als het ware in visioenen tot hem, die, niet scherp en omlijnd, maar wazig en nevelig als fata-mor- gana's, gestalte geven aan zijn gevoe lens, daarbij voortdurend van vorm veranderend, tot elk van die beelden een vastomlijnde geestelijke realiteit is geworden, waar hij geen afstand meer van zal doen. Dat is wat men met een eenvoudig woord geloof noemt, maar dan het voorbeeldige geloof van een kind. Na het avondeten wil Fransje eige ner beweging dadelijk naar bed. Daar heeft hij zijn eigen bijzondere reden voor, die hij aan niemand ver telt. Maria gaat met hem mee om het lampje te dragen. Dat blijft staan tot de andere guust later ook naar bed gaan, en vader het daarna komt halen om in den uze te zetten als de grote lamp uit is. Hij laat zich geduldig toedekken door Maria. Ze geeft hem een extra tere kus als ze ziet wat een klein hoopje mens hij nog maar is, en bedenkt wat een zware dag hij achter de rug heeft. Maar als ze de ladder afzakt, beurt hij zijn hoofd op om de binnendeur dicht te horen slaan. Nu schuift hij behoedzaam uit zijn holletje en klimt het ledikantje uit. Hij knielt voor de stoel, vouwt zijn handen, en gaat bidden. Hij heeft beneden zijn gewone avondgebed wel opgezegd bij Poete, maar daar kwam niet in voor wat ze hem voor het eten verteld heeft. Natuurlijk moet hij hardop bidden, anders kunnen de Heere en Fransje het niet horen, maar ook weer niet te hard, want beneden mogen ze het niet horen. Zonder aar zelen zegt hij: Lieven lère, ik ae stout ewist vandae- ge. Ik ae de slee eschopt en de katte gekoejeneerd en Neeltje der zetje erieneweerd. Ik ae der vee spiet van, wan 't was z{)'n plachüg potje. Mae ik kon der niks an doen. Ik z'a't noait mi doen, wan ik gae der noait mi nae toe. Die rot... die meiden aen zó kwaed op me ewist. Lieven lère, ouw^ je asjeblief vee van me, en mag ik laeter bie je in den emel kommen? Ik ouwe vee, \'ee van joe, Amen. Klaer. Huiverend staat Fransje op. In een oogwenk ligt hij weer onder de dekens, die hij angstvallig rond zijn nek en schouders toedrukt. Beneden gaat de binnendeur open en iemand rammelt met een emmer bij de kraan. Poete's stem roept onder aan de lad der: Fransje, slaepj'a? Lig je lekker? Ja! roept hij terug. Hij keert zich op één zij, zucht diep, en weg is Fransje. Het sneeuwwonder is slechts van korte duur en wordt gevolgd door een paar dagen druilerige regen, die tenslotte in een zware mist overgaat. De sneeuw op de weg is veranderd in een bruine smur rie, en de hoge olmen aan weerskan ten staan mistroostig te schreien om hun kale naaktheid. De polder, die pas geleden nog zo'n veilig gevoel van schoonheid en nabijheid gaf, is opeens leeg en ongezellig. Slechts enkele strepen vuile sneeuw in de voren herinneren aan de verganke lijkheid van alle glorie. Ofschoon Fransje's eerste ervaringen met de sneeuw hem met gemeng de gevoelens gevuld hebben, toch betreurt hij de korte duur ervan zeer, en het droefgeestige weer buiten hangt zwaar op zijn gemoed. Hij zit vaak op zijn knieën op de bank voor het raam te turen en neemt het de regen erg kwalijk al die mooie sneeuw weggewassen te hebben. Natuurlijk moet hij nu al die tijd binnen blijven, en hoewel hij niet de minste behoefte gevoelt aan een bezoek aan Neeltje, toch verveelt hij zich danig in zijn beperkte omgeving. De poes blijft zorgvuldig uit Fransje's buurt. Dan verandert het weer opeens en komt de zon voor de dag. Het is zo zacht, dat Fransje zonder de omslag doek buiten spelen kan. Neeltje en de meisjes van Siene van Marien zijn er ook, en spoedig zijn ze in allerlei avonturen gewikkeld. Over het zetje wordt niet meer gesproken, maar Fransje blijft angstvallig uit de buurt van Neeltje's huis. En dan heeft Neeltje, op zekei-e dag, geweldig nieuws. Ze vertelt dat zij algauw een kerstboom krijgen thuis. Fransje weet niet eens wat een kerst boom is, maar Neeltje geeft er een uit voerige beschrijving van, ofschoon zij er evenmin ooit een gezien heeft bij haar weten. Ze zegt dat het een grote boom is, die op de tafel voor het raam gezet wordt, met een heleboel mooie kaarsjes en allerlei gekleurde dinge tjes van glas eraan. (wordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 5