Meditatie
Eén minuut gratis winkelen
bij Cl000 van den Hurk
Vervolg
verhaal
RAAD
DAAD
Beroepings-
EN W
GS hebben
vertrouwen in
Arriva
Volkstuinen
zoeken nieuwe
WERK
Bergen der bescherming
Kraam voor
Calando op
Boerenlanddag
Blokfluitlessen
bij De Hoop
EIIAIID^-'^IEUWS
»AET
WAAROM WESPEN?
LENZENWASMIDOEL
SCHARRELEIGEEL
POPPEN VERZAMELEN gebruikers
Naailes in Het
Diekhuus
Hulpgoederen
voor Oost Europa
Werkgroep
Hoofdstuk 3
PAGINA 5
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 2007
liüh op kurk
en samerilming
- Niet de jeugd,
maar de ouders
- De jeugd van
tegenwoordig
We lu-bbc-n Iil-i (jniajif,'s allc-
niaal kunnen Itvon: Niet de
kindcien /ijn lom, de ouders
/ijii loul. Deze uitspraak is
van Prof, VV.11.|. Meeuws uit
Utrecht die hoogleraar adoles
centie is aan de Rijks Univer
siteit aldaai-, en leageerde op
een onderzoek waaruit blijkt
dal ouders pleiten voor een
sliengere opvoeding.
We kunnen in hei algemeen
/eggen dat de wal het schip
heeh gekeeld. Hel is nog niet
veel jaren geleden dal men bij
de opvoeding uitging van het
pihidpe: "Hel kiiid is konuig".
Alles niochl en alles kon en het
kind bepaalde zeil wal het wil
de doen. Waar dat toe geleid
heeft kan voor ieder duide
lijk zijn. jongeien zijn te laks
en te brutaal. Afgezien van de
categorie die de stiaat onveilig
maakt...
En ouders en andere opvoe
ders zijn tot het inzicht geko
men dat het zo niet langer kan,
dat er nodig iets moet verande
ren... De oude begrippen die
alle beginner) met een R (rust,
t-einheid en regelmaat) moeten
weer terugkeren en de jeugd
moet weer leren gehoorzamen
en weten dat er normen zijn
in de sainenleving, waaraan ze
zich dient te conforineren.
H:
Juist toen ik via de dagbladen
van deze dingen kennis nam,
was ik bezig met de geschiede
nis. Het was me onder andere
gebleken dat de klacht over de
onhandelbare jeugd van alle
tijden is.' En dat voor eeuwen
geleden de ouders aansprake
lijk gesteld werden voor mis
stappen die de jongeren had-
rJen hegaan. Bijna automatisch
kwam n)e het woord van de
Prediker voor de geest dat er
niets nieuws is onder de zon...
Dm' vmf{e:- en anlxuoordmbriek staal geheel ten dienste van de
lezer die er kostenloos gebruik van kan maken. Uw vragen op
velerlei gebied kunt u sturen aan: Redactie Eilanden-Nieuws,
l'ostbus 8, 3240 AA Middelhamis, met in 4e linkerbovenhoek
'Vragenrubriek' vermeld. De vragen ivorden door deskundigen
beantwoord en zullen binnen enkele lueken na de inzending
compleet met antwoord in deze rubriek xuorden gepubliceerd.
Wat i.s eigenlijk het nut mii wes
pen'? WaanuKir leven die?
Antwoord: In de naluur .zijn
wespen /va-v nniiig, want ze
helpen er mei andere vlie.s-
vleugeligen en o.ni. vlinders,
voor de bexiiic hling van bloe
men en plaiUen. Ook consume
ren ze llinke aanlallen andere
insecten waaronder sleekmug-
gen, allerlei vliegen en riipseir
Ken enkele wespenkolonie kan
]HY dag ivel meer dan ,'3000
jjrooidieren vangen. Toch is 'l
l)eler hun nesten in woonwij
ken dool de gemeente Ie laten
vernieligen, onidal hun steken
voor mensen die daai ei g allei -
gi.sch voor zijn, wel eens dode
lijk kunnen zijn.
DAT MOET U VATTEN
Soinmige mensen spreken over
'handvaten' aan een pan en
anderen noemen het 'handvat
ten". Wal is nti het piiste meer
voud?
Antwoord: Kr hangen geen
extra vaten aan die vaten. Het
zijn handvatten.
Onze ï'orige contactlenzen maak
ten we dagelijks .schoon met lialiy-
shainpoo. maar nn wij nienwe en
hnigzame lenzen kochten, hezxvoer
een opticien (nis, dat wij alleen
lie l>i)hehoren(le vloeistof mogen
gelirniken. Is er nn geen alterna
tief voor fint dure product?
Antwoord: Vroeger, mei
die harde lenzen, was het
inderdaad mogelijk ze met
een hahyshampoo .schoon te
maken. De nieuwe buigzame
contactlenzen laten echter ook
zuurstof door. Er is sprake van
een ander inateriaal en dat
houdt in dat de genoemde
hahyshampoo er niet (meer)
geschikt voor is. Indien u die
lenzen niet behoorlijk reinigt,
kan dit onder meer tot een
blijvende aanwezigheid van
bacteriën leiden, hetgeen u
problemen kan bezorgen. De
andere schoonmaakmiddelen
die u noemt, zouden de lenzen
kunnen aantasten.
LUCHTVEWUILING
Neemt de luchtveivuiling toe, cds
je sneller rijdt?
Antwoord: Ja, overigens is
het stilslaan met draaiende
motor ook ongezond, zowel
van auto's als van bromfietsen,
vooral in hles. Daarom vindt u
bij bruggen soms het verzoek
de motor af te zetten. En het
zal u bekend zijn dat menigeen
een vergiftiging door koolmo
noxide opliep nadat hij of zij
de auto in een gesloten garage
gestart had. De uitlaatgassen
van een rijdende auto zijn niet
zo giftig, maar bij zeer snel
rijdende auto 's en motoren
treedt natuurlijke wel meer
verbranding op dan bij het
met een gemiddelde snelheid
rijdend verkeer.
Kan het kwaad als de dooiers van
de eieren van onze eigen kippen
niet geel meer zijn, maar zoiuat
naar oranje zwemen?
Antwoord: Zo'n ei ziet er juist
gezond uit! Er is geen kleurstof
in 't spel. Kippen in een legbat
terij, die uitsluitend de uitge
kiende voeders voorgezet krij
gen om flink te produceren.
Een enkel voorbeeld ter illu
stratie. In 1594 ging er vai\ de
Staten van Holland een schrij
ven uit naar alle plaatselijke
overheden van steden en dor
pen waarin ze uiüng gaven aan
hun bezorgdheid dat de kinde
ren 'grootte ongehoorzaamhe-
den ende onbehoorlijckheden
tegens hare ouders bedrijven'.
Een kerkenraad vroeg echter
niet zoveel jaren daarna aan de
Staten van Holland of ze mis
schien de Vastenavondspelen
wilden verbieden, "omdat vele
ouders, die haer kinderen sien
sulcken handel plegen, niet
authoriteyts genoech bij hun
selven hebben om 't selvighe te
beletten...
Vrij vertaald: De Staten zijn
bezorgd over handelwijze van
de jeugd. Maar de ouders roe
pen de hulp van die Staten in
om hen een duwtje in de rug
te geven bij de opvoeding...
Bewijs dat ze zelf min of meer
machteloos staan...
Het zou, bij wijze van spreken,
vandaag gezegd of geschreven
kunnen zijn. Met andere woor
den: laten we maar voorzichtig
zijn met de klacht over 'de
jeugd van tegenwoordig...'
WAARNEMER
leggen eieren met lichtgele
dooiers. Uw hoenders kunnen
hun eigen kostje opscharrelen
op het erf, waar ze o.m. insec
ten en wormen bemachtigen.
Daardoor zullen ze donkerder
dooiers afleveren.
DEN HAAG - Gedeputeerde
Staten van Zuid-Holland heb
ben er voldoende \ertrouwen
in dat busbedrijf -Arriva zal
zorgen voor een goede dienst
verlening. Bovendien zal de
provincie er op toezien dat
Arriva zijn beloften nakomt.
Dit antwoorden GS op vra
gen van de SP-fractie. Arri\'a
kreeg een concessie ondanks
eerder ondermaatse presta
ties in het gebied Drechtstste-
den-Alblasserwaard-Vijfhee-
renlanden (DAV). De SP wil
weten waarom het bedrijf dat
enkele malen een dwangsom
kreeg opgelegd, desondanks
een nieuwe concessie van de
provincie heeft gekregen. Het
college heeft zich bij dat besluit
onder meer gebaseerd op een
klanttevredenheidsonderzoek
van januari 2007. De klanten
van Arriva in het DAV-gebeid
waardeerden het bedrijf eind
2006 met een 7,2. In januari
2007 was dat cijfer gedaald tot
7,1. Een geringe daling. Boven
dien scoorde Ariva tijdens de
aanbestedingsprocedure beter
dan de concurrentie. De pro
vincie heeft mogelijke risico's
in kaan gebracht om de kwali
teit van de te leveren diensten
beter te kunnen volgen.
Hoe houd ik kleine en grote
poppen van een verzameling in
goede staat, zodat je ze toch kunt
blijven zien? Sommige mooie
vinylexemplaren zijn helemaal
verkleurd of pikkerig geiuorden.
Antwoord: De poppen lijden
niet van licht en lucht, maar
van de kleren die ze aan heb
ben. U kunt ze dus wel stofvrij
achter een doorzichtig deksel
in een doos of vitrine bewaren,
maar de inwerking van de kle
ding op de kunststof gaat door.
U kunl dat enigszins tegen
gaan door de poppenkleertjes
van binnen en van buiten met
heldere haarlak of een andere
kleurloze lak te bespuiten. Ook
moet u uw verzameling uit de
zon houden. In de schaduw
en in een droog vertrek blij
ven zowel kleding als celluloid
poppenhuid het langst goed.
U kunt ook de moderne tex-
tielweefsels vervangen door
linnen, wollen of katoenen
kleertjes, want dan kunnen ze
tientallen jaren mee. Verder
is doorzichtige kunststof beter
dan een glazen ruit voor de
uitstalkast.
PROTESTANTSE KERK IN
NEDERLAND
Beroepen: te Grand Rapids
(VS; Providence Reformed
Church), ds. D.J. Budding te
Waarder; te Lexmond (herv.),
ds. P. de Jager te Huizen; te
Nieuwendijk (herv.), ds. J.
Verboom te Koudekerk aan
den Rijn; te Papendrecht (her
vormd-west; Sionskerk), ds
M.J. Tekelenburg te Sprang.
Beroepbaar: ds. F. van den
Bosch, Stedenmeen 20, 3844
]B Harderwijk. Tel. 0341-
'416047.
GEREE GEMEENTEN
Beroepen: te Scherpenisse, ds.
A.H. Verhoef te St. Catharines
(Ontario-Canada).
Rondom Jeruzalem zijn bergen: alzo is de HEERE rondom Zijn volk. van nu aan
tot in der eeuwisheid.
(Ps. 125:2)
SOMMELSDIJK - Aan de
Molenweg te Sommelsdijk
heeft vereniging 'Klein Grond
bezit Sommelsdijk' een com
plex volkstuinen ook wel
'hoven' genoemd. Een aan
tal van deze tuinen, waarvan
enkelen beschikken over een
schuurtje, zoekt een nieuwe
gebruiker.
U hebt nu de kans om op korte
afstand in uw woonomgeving
over een volkstuin te beschik
ken. Het tuinen complex ligt in
het (blijvend) landelijk gebied
van Sommelsdijk. "Tuinieren is
genieten van je eigen groente
en fruit en is tevens een gezon
de iTianier van bewegen". Voor
informatie en verhuur kunt u
contact opnemen met de secre
taris Bram Grit, tel. 483253.
MIDDELHARNIS - Op 11
september starten de naailes
sen weer in Het Diekhuus.
Deze lessen vinden plaats op
dinsdag- en woensdagavond
van 19.30 tot 21.30 uur en op
donderdagmiddag van 13.15
15.15 uur Er zijn nog enkele
plaatsen vrij. Voor informa
tie en aanmelden: telefoon
482800.
OUDDORP - Morgen, zater
dag I september, staat de fami
lie Pikaart met een kraam op de
Boerenlanddag. In de kraam
zijn veel creatieve spullen, cake
en koekjes uit eigen bakkerij te
vinden. Ook ontbreekt op die
dag natuurlijk niet de 'Oud-
durpse affekaot'. 'Nog nooit
geproefd? Kom dan naar de
kraam om te genieten van deze
lekkernij. De opbrengst is voor
'Hospice Calando' Dirksland.
^s je op de oude stadsmuur
van Jeruzalem staat en je laatje
°gen dwalen door de omgeving
^'an Israels hoofdstad, dan kan
•^1' geen twijfel o\er bestaan:
rondom Jeruzalem zijn ber
gen. Welke kantje ook opkijkt,
"e oude stad Jeruzalem wordt
van alle kanten omgeven door
bergen. Geen hoge bergen.
Geen bergen waarxan de top
pen hoog oprijzen. Maar ber
gen zijn het wel. Ze liggen als
een soort gordel om de oude
stad Jeruzalem heen.
Van 't voorjaar stond ik op
de oude stadsmuur \'an Jeru
zalem. En keek ik rond over
de omgeving buiten de stads-
'Tiuur Ik keek ook in de ver-
'e. En daar zag ik de bergen.
Rondom heel Jeruzalem. En
dan deukje aan het woord van
de Psalm dat boven deze medi
tatie staat.
Wat heeft Jeruzalem vroeger
door deze situatie een veilige
''gg'"g gehad! Ik dacht even
de vele huizen weg die buiten
de oude stadsmuren liggen. Ik
zag even voor me dat dit open
veld was. Wie zou er zo de stad
ongemerkt hebben kunnen
benaderen? Dat moet bijna
onmogelijk zijn geweest. Zodra
je een bergtop afkwam, werd
je vanuit de stad al gezien. En
naderde je de stad van dichtbij,
dan zagen ze je ook vanaf cte
mum. De muren beschermden
de oude stad al. Maar de ber
gen rondom Jeruzalem ook.
Vanuit deze werkelijkheid zegt
de dichter van Psalm 125 iets
moois. Hij heeft het waarschijn
lijk vaak genoeg gezien wat hij
zingt. Ik weet niet van weike
kant hij gekomen is, maar hij
is over een berg heen naar de
Godsstad gekomen. .Als hij op
de top ervan stond, zag hij
Jeruzalem liggen. Wat zal zijn
hart sneller zijn gaan kloppen!
Daar stond de tempel. Daar
vond de dienst van de verzoe
ning plaats. Daar rookte het
brandofl'eraltaar. En als hij dan
in de poorten van Jeruzalem
stond en zong: 'Onze voeten
zijn staande in uw poorten, o
Jeruzalem!' (Ps. 122:2) en ach
terom keek, dan zag hij het:
rondom heel Jeruzalem liggen
bergen. En door Gods Geest is
het toen uit zijn hart opgeweld:
'Alzo is de HEERE rondom
Zijn volk, van nu aan tot in der
eeuwigheid'.
Wal een heerlijke troost is
dal! Allereerst was dat zo voor
de dichter en zijn gelovige
tijdgenoten. Dat mochten ze
geloven. Daarop mochten ze
vertrouwen. Dat de HEERE
rondom hen was en hen zou
beschermen tegen alle gevaren
die hen omringden. De HEE
RE zou rondom hen zijn als de
bergen. Wat een vastheid! Wat
een veiligheid! En Hij zou dat
niet voor even zijn. De dichter
mocht het van ganser harte
geloven: de HEERE zal altijd
rondom ons zijn. Niet alleen
vandaag en morgen, maar
\'oor altijd. Vanaf vandaag en
voor altijd daarna.
Wat in deze tekst staat, geldt
nog steeds! Ik zei het al; er lig
gen nog steeds bergen rond
om Jeruzalem. Maar ook het
tweede deel van de tekst is nog
waar De HEERE is nog steeds
rondom Zijn volk. Zijn \'olk dat
nu bestaat, uit gelovige Joden
én heidenen. Zijn volk dat nu
niet meer leeft bij de offers in
de tempel, maar bij het offer
van Christus op Golgotha.
God heeft nog steeds een \'olk.
En daar zorgt Hij voor Dat
beschermt Hij. Daar ligt Hij als
een berggordel omheen. Wie
zou Zijn volk dan kwaad doen?
Wie zou dan zonder Gods
medeweten dat volk in moei
lijkheden brengen? Nee, de
HEERE weet overal van af En
Zijn machtig arm beschermt
de \ronien. Er komt veel op
hen af, ook vandaag. De kin
deren van de HEERE hebben
het vaak niet gemakkelijk.
Maar, laten zij het niet verge
ten: onze HEERE is bij ons. Hij
beschermt ons. Hij beschouwt
ons met een wakend oog. En
Hij zal dat doen voor altijd.
Dat houdt in het leven van een
kind van God nooit meer op.
Soms heb je het gevoel dat de
HEERE er niet meer is (en je
kunt het je voorstellen ook).
Soms denk je dat je een open
stad bent waar de \ijand zomaar
binnen kan vallen. Soms zetje
zélf de poort an je levensstad
voor de ijand open. Met wat
\'oor ge\()lgen! U herkent het
misschien wel.
De HEERE wil in onze tekst
laten zien dat Gods kinde
ren het niet redden in eigen
kracht. En het hoeft ook niet.
Wat is dat toch bexrijdend! De
HEERE wil rondom Zijn kin
deren zijn. Op de manier van
de bergen. Is er een grotere
vastheid mogelijk? Is er een
betere veiligheid denkbaar?
Kom, laten we op de HEERE
vertrouwen en ons leven aan
Hem toevertrouwen. Zó alleen
gaat en komt het goed!
Ja, wie de HEERE niet nodig
heeft, is als een stad zonder
muren en zonder omringende
bergen. Die ligt open voor van
alles en nog wat. Laat zó ons
leven niet te typeren zijn, beste
lezers! Laten we de HEERE
zoeken terwijl Hij iKjg te vin
den is. Terwijl Hij Zijn genade
en bescherming nog met gul
le hand aanbiedt. Met gulle
hand, omdat Christus op een
berg even buiten Jeruzalem is
gestorven aan een kruis. Laten
we vluchten tot Hem. Opdat
we nooit zullen hoeven te zeg
gen: 'Bergen valt op ons, heu
vels bedekt ons...'
Ds. C.J. Droger, Vlaardingen
STELLENDAM - Vanaf 7 sep
tember start Fanfareorkest De
Hoop uit Stellendam weer met
nieuwe blokfluitlessen. Tijdens
deze lessen wordt er niet alleen
les gegeven op de blokfluit,
maar spelen de kinderen met
muziek. Er wordt ook gezon
gen, spelletjes gedaan en met
ritmes gespeeld. De lessen
worden gegeven op vrijdag
middag om 15:45 uur in basis
school CNS te Stellendam.
Nieuwsgierig? Neem dan even
contact op via 010-4713407 of
.spelenmetmuziek@live.iil.
MIDDELHARNIS - Morgen,
zaterdag 1 september kan men
weer hulpgoederen inleveren
in de loods aan de Industrie
weg 17 te Middelharnis tussen
9.30 en 11.30 uur. De hulp
goederen worden ingezameld
door de Oost Europa Werk
groep Middelharnis. U kunt
nog goed bruikbare kleding,
eenpersoonsbedden, schone
deken, e.d. inleveren. De Werk
groep zorgt er dan voor dat ze
op de juiste plaats terechtko
men. Verder zijn er nog por
seleinen artikelen te koop die
men uit Roemenië heeft mee
gebracht. Ze staan uitgestald
bij de ingang van de loods. De
opbrengst wordt weer gebruikt
voor de hulpprojecten. Bij de
ingang heeft u tevens gele
genheid om uw bijdrage in de
transportkosten te deponeren.
Meer gegevens kunt u vinden
op de website: www.oosteuro-
pa-werkgroep.nl.
OUDDORP - Vorige week dinsdag was het
zover, mevrouw Sjoek Tanis uit Dirksland
mocht een minuut graUs winkelen bij Cl000
van den Hurk in Ouddorp. Op beide toe-
ristendagen in Ouddorp was de Lions Club
Goeree-Overflakkee traditiegetrouw met een
kraam aanwezig. Hier konden de inmiddels
befaamde portretbuttons worden gemaakt,
en ook was er het bekende prikbord, om een
kansje te wagen op een prijs. Eén van deze
prijzen was een minuut graüs winkelen bij de
OuddorpseClOOO.
Mevrouw Sjoek Tanis uit Dirksland was de
gelukkige winnaar van deze unieke prijs. De
opbrengst van de activiteiten rondom de Lions-
kraam komt geheel ten goede aan de Stich
ting Vakantiewoningen voor Gehandicapten,
één van de vele goede doelen die gesteund
worden door de Lions club. Cl000 Ouddorp
sponsort ook regelmatig goede doelen, aldus
ClOOO eigenaar Hans van den Hurk. De prijs
die mevrouw Tanis in de wacht sleepte is meer
dan verdiend, zelf is ze namelijk regelmatig in
touw voor de medemens. Naast vrijwilligers
werk in het van Weel Bethesda Ziekenhuis is
ze al 30 Jaar actief als vrijwilliger voor Llnicef
"Ik was verbaasd dat ik deze mooie prijs heb
gewonnen, ik vind het echt hartstikke leuk",
aldus mevrouw Sjoek Tanis. De waarde van
de boodschappen was maar liefst 97,00.
De Lions feliciteren Sjoek Tanis hiermee van
harte.
15
Hij begrijpt weliswaar niet alles wat
moeder gezegd heeft, en dichte
drommen vragen blijven om de voor
rang vechten, zodat hij niet in staat is
er één te grijpen en onder woorden
te brengen. Daarom stelt hij er geen
enkele. Maar één ding is duidelijk:
God straft de mensen, maar niet naar
verdienste. Hij neemt redenen uit
zichzelf om de verbroken relatie weer
te herstellen. En blijkbaar hunkert Hij
meer naar onze armzalige liefde, zelfs
naar die van een slecht mens. dan wij
naar Zijn grote liefde hunkeren. God
is barmhartig en genadig.
Fransje weet dat alles natuurlijk niet
onder woorden te brengen of zelfs
in gedachten samen te vatten. Maar
hij voelt dat aan in ongrijpbare en
onbegrepen gewaarwordingen. God
bemint en wil bemind worden.
Fransje gelooft wel dat hij veel van de
Heere houdt, al is hij ook bang voor
Hem. Onwillekeurig vergelijkt hij
Hem met vader. Hij zou wel heel veel
van de Heere willen houden, maar
hij heeft Hem nog nooit gezien. Maar
negeren kun je Hem blijkbaar niet.
Hij heeft je gemaakt, en dus heeft
Hij zeggenschap over je, en vroeger
of later krijgt elk mens met Hem te
doen. Dan moet je gereed zijn om
Hem te ontmoeten, en dan moet je
zaakje in orde zijn - niet gauwgauw,
op het laatste nippertje, maar daar
moet je elke dag en van stukje tot
beetje aan werken.
Iets van die aard en in die geest gaat
dotir Fransje's hoofd terwijl hij, vei
lig tegen moeders borst geleund,
naar het grijze raamvlak ligt te turen.
Neen, niet in woorden, en zelfs niet
in duidelijke gedachten. Hij denkt in
het geheel nog niet in gedachten. Dit
alles komt als het ware in visioenen
tot hem, die, niet scherp en omlijnd,
maar wazig en nevelig als fata-mor-
gana's, gestalte geven aan zijn gevoe
lens, daarbij voortdurend van vorm
veranderend, tot elk van die beelden
een vastomlijnde geestelijke realiteit is
geworden, waar hij geen afstand meer
van zal doen. Dat is wat men met een
eenvoudig woord geloof noemt, maar
dan het voorbeeldige geloof van een
kind.
Na het avondeten wil Fransje eige
ner beweging dadelijk naar bed.
Daar heeft hij zijn eigen bijzondere
reden voor, die hij aan niemand ver
telt. Maria gaat met hem mee om het
lampje te dragen. Dat blijft staan tot
de andere guust later ook naar bed
gaan, en vader het daarna komt halen
om in den uze te zetten als de grote
lamp uit is.
Hij laat zich geduldig toedekken door
Maria. Ze geeft hem een extra tere
kus als ze ziet wat een klein hoopje
mens hij nog maar is, en bedenkt wat
een zware dag hij achter de rug heeft.
Maar als ze de ladder afzakt, beurt
hij zijn hoofd op om de binnendeur
dicht te horen slaan.
Nu schuift hij behoedzaam uit zijn
holletje en klimt het ledikantje uit.
Hij knielt voor de stoel, vouwt zijn
handen, en gaat bidden. Hij heeft
beneden zijn gewone avondgebed wel
opgezegd bij Poete, maar daar kwam
niet in voor wat ze hem voor het eten
verteld heeft. Natuurlijk moet hij
hardop bidden, anders kunnen de
Heere en Fransje het niet horen, maar
ook weer niet te hard, want beneden
mogen ze het niet horen. Zonder aar
zelen zegt hij:
Lieven lère, ik ae stout ewist vandae-
ge. Ik ae de slee eschopt en de katte
gekoejeneerd en Neeltje der zetje
erieneweerd. Ik ae der vee spiet van,
wan 't was z{)'n plachüg potje. Mae ik
kon der niks an doen. Ik z'a't noait mi
doen, wan ik gae der noait mi nae toe.
Die rot... die meiden aen zó kwaed op
me ewist. Lieven lère, ouw^ je asjeblief
vee van me, en mag ik laeter bie je in
den emel kommen? Ik ouwe vee, \'ee
van joe, Amen. Klaer.
Huiverend staat Fransje op. In een
oogwenk ligt hij weer onder de
dekens, die hij angstvallig rond zijn
nek en schouders toedrukt. Beneden
gaat de binnendeur open en iemand
rammelt met een emmer bij de kraan.
Poete's stem roept onder aan de lad
der: Fransje, slaepj'a? Lig je lekker?
Ja! roept hij terug. Hij keert zich op
één zij, zucht diep, en weg is Fransje.
Het sneeuwwonder is slechts
van korte duur en wordt
gevolgd door een paar dagen
druilerige regen, die tenslotte in een
zware mist overgaat. De sneeuw op de
weg is veranderd in een bruine smur
rie, en de hoge olmen aan weerskan
ten staan mistroostig te schreien om
hun kale naaktheid. De polder, die
pas geleden nog zo'n veilig gevoel
van schoonheid en nabijheid gaf, is
opeens leeg en ongezellig. Slechts
enkele strepen vuile sneeuw in de
voren herinneren aan de verganke
lijkheid van alle glorie.
Ofschoon Fransje's eerste ervaringen
met de sneeuw hem met gemeng
de gevoelens gevuld hebben, toch
betreurt hij de korte duur ervan zeer,
en het droefgeestige weer buiten
hangt zwaar op zijn gemoed. Hij zit
vaak op zijn knieën op de bank voor
het raam te turen en neemt het de
regen erg kwalijk al die mooie sneeuw
weggewassen te hebben. Natuurlijk
moet hij nu al die tijd binnen blijven,
en hoewel hij niet de minste behoefte
gevoelt aan een bezoek aan Neeltje,
toch verveelt hij zich danig in zijn
beperkte omgeving. De poes blijft
zorgvuldig uit Fransje's buurt.
Dan verandert het weer opeens en
komt de zon voor de dag. Het is zo
zacht, dat Fransje zonder de omslag
doek buiten spelen kan. Neeltje en
de meisjes van Siene van Marien zijn
er ook, en spoedig zijn ze in allerlei
avonturen gewikkeld. Over het zetje
wordt niet meer gesproken, maar
Fransje blijft angstvallig uit de buurt
van Neeltje's huis.
En dan heeft Neeltje, op zekei-e dag,
geweldig nieuws. Ze vertelt dat zij
algauw een kerstboom krijgen thuis.
Fransje weet niet eens wat een kerst
boom is, maar Neeltje geeft er een uit
voerige beschrijving van, ofschoon zij
er evenmin ooit een gezien heeft bij
haar weten. Ze zegt dat het een grote
boom is, die op de tafel voor het raam
gezet wordt, met een heleboel mooie
kaarsjes en allerlei gekleurde dinge
tjes van glas eraan.
(wordt vervolgd)