Nogmaals:
Kerkdiensten op
Kerk
diensten
internet
18* Omloop Goeree-Overflakkee onder
'zonnige' omstandigheden gelopen
POLITIE
EIIAI1DEI1-I1IEUW5
Datum open
dag OFB verzet
'Rommer voor
veiling De
Samaritaan
0900-8844
Ophalen
oud papier
Goedereede
Waarop moet
ik wachten op
tot Christus te
komen (4)
EIUl1DQi.niEUW5
Nogmaals
Kritiek
Zondag 2 september 2007
Dezelfde preek meermalen
Verkeerscontrole
Rotterdammer 'met bepakking' liep'ruim 5.000 euro bij elkaar
Ronald McDonaldhuis
Cijfers
PAGINA 2
VRIJDAG 31 AUGUSTUS 2007
thiek
In ons blad van 13 april 2007
heb ik het onderwerp Kerk
diensten op internet aan de
orde gesteld. Het 'nogmaals' in
de titel van deze column bete
kent dat ik op dat onderwerp
nog eens terugkom. Dat heb
in de loop der jaren zelden
gedaan. Een columnist moet
fris en inventief zijn om telkens
weer nieuwe onderwerpen aan
de orde te stellen.
Dat ik nu op een reeds
behandeld onderwerp terug
kom heeft twee redenen. De
eerste is dat ik de vorige keer
niet ronduit positief was over
het door-(weer)geven van
kerkdiensten via internet. Uit
missionair oogpunt ben ik ein
delijk tot een positieve conclu
sie gekomen. Een ervaren lezer
kon aanvoelen dat mijn ja' niet
van harte was; om het zo maar
eens te zeggen: niet voor de
volle honderd procent.
Nu komt er een voor mij
nieuw feit bij. Uit krantenbe
richten blijkt dat voorgangers
aangevallen of lastiggevallen
worden over preken die via
internet te beluisteren zijn.
Meer dan eens is dat mede
te wijten aan een verkeerde
weergave van het gehoorde, of
een eenzijdige weergave. Men
haalt bepaalde gedeelten uit
de preek en gaat daar kritisch
op in. Wie de bekritiseerde uit
spraken in hun verband hoort,
moet tot een andere conclusie
komen dan de critici.
Zelf heb ik van kritiek, en
ook van instemming, geen last
gehad. Mij heeft geen enkele
reactie bereikt waarin men op
een uitgesproken preek of op
een gedeelte daarvan kritiek
had. Wat nu volgt is dus (nog)
niet ter zelfverdediging, wel
ter bescherming van collega
predikanten.
Inbreken in een kerkdienst
Mijn eerste en voornaamste
bezwaar - de vorige keer ook
genoemd - is dat men via inter
net inbreekt in de beslotenheid
van de gemeente waarvoor de
preek bestemd is. In de meeste
gevallen zal de preek ook op
die gemeente afgestemd zijn!
Een willekeurige luisteraar,
elders in het land of ook in het
buitenland, krijgt te horen wat
de predikant tot de gemeente
dan en daar zegt. In het alge
meen zal een preek gedateerd
en gesitueerd zijn. Dus aan
OUDDORP - Hersteld Herv.
Gem. Dorpskerk: 9.30 uur
ds. H. Lassche (bediening
Heilig Avondmaal) en 18.30
uur ds. G. Meuleman (nabe-
trachting). Eben-Haëzer: 9.30
uur geen dienst en 18.30
uur ds. H. Lassche (nabe-
trachting) - Herv. Gem.
Locatie mfg Dorpstienden: 9.45
uur kand. J.C. Breugem,
Goudswaard (voorberei
ding Heilig Avondmaal) en
18.00 uur ds. P. Janse, Mid
delburg - Geref. Kerk 10.00
en 18.00 uur ds. G.J. Mink
- Ger. Gem. 9.30 en 18.30
uur leesdienst - Doopsge
zinde Gem. 9.30 uur dhr.
H. Groeneboer en 18.30
uur ds. T.J. Smink.
GOEDEREEDE - Herv. Gem.
10.00 en 18.30uurds. E. de
Mots - Hersteld Herv. G^m.
9.00 en 10.45 onbekend;
17.00 en 18.45 uur ds. A.
Kot, Huizen.
STELLENDAM - Herv. Gem.
10.00 uur kand. A. van Kra
lingen, Ridderkerken 17.00
uur ds. A. Belder - Hersteld
Herv. Gem. 9.00 uur kand.
B.D. Bouman, Poortvliet
en 18.00 uur eerw. heer L.
Schuurman, Rotterdam -
Geref. Kerk 10.00 uur dhr
J. Kranendonken 18.30 uur
ds. J. Tadema.
MELISSANT - Hersteld Herv.
Gem. 10.00 en 18.00 uur ds.
P. Korteweg - Geref. Kerk
9.30 uur ds. P. Ffettinga
-Ger. Gem. 10.00 en 18.00
uur leesdienst - Ger. Gem.
in Ned. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst.
DIRKSLAND - Herv. Gem.
10.00 uur ds. G. van Meije-
ren en 18.00 uur ds. I.
Hoornaar, Ermelo - Ger.
Gem. 10.00 (bediening Hei
lig Doop) en 18.00 uur ds.
J. Schipper - Ziekenhuis:
14.30 uur de heer A. Dub-
beld.
HERKINGEN - Herv. Gem.
10.00 uur kand. A.A. Teeuw,
Ridderkerk en 18.00 uur ds.
J. Maas - Hersteld Herv.
Gem. 9.30 (bediening Hei
lig Avondmaal) en 18.00 uur
(nabetrachüng) ds. A. van
Wijk - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur ds. R Blok.
SOMMELSDIJK - Herv. Gem.
10.00 uur ds. R.W van Mou-
rik en 18.00 uur ds. O.J. v.d.
Ploeg, Capelle a/d IJssel
- Lukaskapel HDG 10.30
uur ds. H. Talsma, Middel
burg - Hersteld Herv. Gem.
11.15 uur kand. B.D. Bou
man, Poortvliet en 17.00
uur ds. L.W.Ch. Ruijgrok,
Monster - Exodus 10.00 uur
ds. T. Verduijn - Remon
strantse Gem. 10.00 uur ds.
J.E Klijnsma - CAMA Gem.
10.00 uur G. Boender.
MIDDELHARNIS - Herv.
Gem. 10.00 (bediening Hei
lige Avondmaal) en 18.00
uur (dankzegging) ds. H.
Harkema - Geref. Kerk 9.30
en 17.00 uur ds. L.J. Lingen -
- Ger. Gem. 9.30 en 18.00
uur ds. G. van Manen - Chr.
Geref. Kerk 9.30 en 18.00
uur ds. A.A. Egas - Geref.
Kerk (Vrijgemaakt) 9.30
uur ds. D.J. van Diggele en
14.30 uur ds. A.J. Balk.
NIEUWE TONGE - Herv.
Gem. 9.30 uur ds. J. Maas
(voorbereiding Heilig
Avondmaal) en 18.00 uur
kand. R.R. Eisinga - Her
steld Herv. Gem. 9.30 en
18.00 uur ds. C. Oorschot,
Stellendam - Ger. Gem.
10.00 en 18.00 uur lees
dienst.
OUDE TONGE - Herv. Gem.
10.00 uur ds. L. de Wit en
18.00 uur kand. J.C. Breu
gem, Goudswaard - Ger.
Gem. 10.00 en 18.00 uur
leesdienst - Beréa Gem.
10.00 uur dienst.
STAD a/h HARINGVLIET
- Herv. Gem. 10.00 uur ds.
J. Ouwendijk, Alphen a/d
Rijn en 18.00 uur ds. H.J.
Catsburg - Geref. Kerk
10.00 uur dhr. K. Baas en
18.00 uur ds. G.A. Trouw-
borst - Ger. Gem. 10.00 en
18.00 uur leesdienst.
DEN BOMMEL - Herv. Gem.
10.00 uur ds. C. Doorne-
weerd (voorbereiding Hei
lig Avondmaal) en 18.00 uur
Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag
Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v.
Verschijning: dinsdag huis-aan-huis
vrijdag abonnementen uitgave
Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736
Postbus 8,3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk
ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE
Tel. (0187)471020
E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com
Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag
Sluitingstemijn zakelijke advertenties:
maandag en donderdag 14.00 uur
Sluitingstermijn overlijdensberichten:
dinsdag en vrijdag 7.30 uur
Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke
advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk
worden gesteld.
Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359
REDACTIE
hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022
e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom
Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf
van redenen worden geweigerd.
ABONNEMENTEN:
Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden
automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november.
Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven.
REKENINGNUMMERS:
Postbank 167930
Rabobank Goeree-Overflakkee 342001108
Lid NNP
Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA).
plaats en üjd gebonden zijn.
Dat element vervalt totaal
als iedere willekeurig inter
netgebruiker in de kerkdien
sten, toen en daar, kan bin
nenkomen. De intimiteit van
het gemeentelijk gebeuren in
de kerkdienst wordt op straat
gebracht.
Ik wees er eerder op dat dit
via een radiokerkdienst ook
gebeurt. In dat geval houdt de
predikant er rekening mee. Hij
zal zelfs de luisteraars buiten
het kerkgebouw aanspreken.
Zij worden bij de dienst betrok
ken. Zij worden - om het maar
eens zo te zeggen - uitgenodigd
binnen te komen. De dominee
weet ervan, spreekt soms zelfs
apart tot hen.
Met een kerkdienst via
internet, waar ter wereld ook
beluisterd is dat heel anders.
Een onbekende, wat het gebeu
ren in het kerkgebouw betreft,
ongenode gast is medeluiste
raar Men kan zeggen: dat is
voor het Evangelie en voor de
bedienaar van het Evangelie
een geweldige kans.
Ja, - tot op zekere hoogte
- namelijk ten koste van het
hoog en heilig houden van de
intimiteit van de Woordver
kondiging aan en binnen de
eigen gemeente.
Een internetpreek wordt
(om het zo maar eens te zeggen)
van die speciale gerichtheid en
van die intimiteit beroofd. De
dominee preekt 'voor heel de
wereld'. Daarmee gaat het spe
ciaal op de gemeente gerichte
en voor haar bestemde verlo
ren. Daar moet men niet schou
derophalend en dus enigszins
onverschillig tegenaan kijken.
Er is nog een punt dat ik de
vorige keer niet aanstipte. Er
zijn predikanten die elke zon
dag (of van tijd tot tijd) in een
andere gemeente voorgaan.
Ze willen niet elke keer een
nieuwe preek maken. De inter
nethoorders zouden een preek
over een zelfde tekst na vier
gemeenten kunnen verzame
len. Als de dominee de preek
niet voorleest, zal de preek
niet altijd gelijkluidend zijn
- natuurlijk wel in essentie op
hetzelfde neerkomen.
Toch verschilt een preek
van korte aantekeningen uit
gesproken nog wel eens enigs
zins. Dat hoeft niet eens bewust
te gebeuren.
Toen mijn vrouw nog leefde
en dikwijls op onze zondagse
W.H. ^^LEMA
preekreizen meeging, hoorde
zij uiteraard wel eens dezelfde
preek.
Ze kende mij goed, ook
in mijn preken. Soms zei ze
dan: 'Je hebt de vorige keer
dat gezegd. Dat moet je weer
doen". Zo'n opmerking vind ik
een teken van een echte, een
goede domineesvrouw.
Maar hoe ook, wie kwaad wil
kan vier edities van de preek
van een rondreizend predikant
naast elkaar leggen. Dat zou tot
heel wat speculatie, om niet te
zeggen tot heel wat kritiek aan
leiding kunnen geven.
Nogmaals, een dominee die
zijn preek van a tot z voorleest,
hoeft een dergelijke kritiek niet
te verwachten. De gemeente
zal zich dan wel eens afvragen:
hebben we nu een voorlezer of
een prediker?
Eigenlijk vind ik, als een
kleine correctie op, of liever
nog aanvulling op het vorige
artikel, dat de kerkenraad de
dominee, in het bijzonder de
gastpredikant zou moeten vra
gen of hij ermee instemt dat de
dienst via internet wordt uitge
zonden.
ds. Th.W.J. van der Heijden
- Geref. Kerk 10.00 uur ds.
C. Romkes en 18.00 uur
dhr. Fraanje.
OOLTGENSPLAAT - Herv.
Gem. 9.30 (voorbereiding
Heilig Avondmaal) en 18.00
uur ds. H.G. van der Ziel
- Hersteld Herv. Gem. 9.30
uur kand. M. van Reenen,
Veenendaalen 15.00 uur ds.
A. Vlietstra, Katwijk aan Zee
- Geref. Kerk Combi in Den
Bommel - Ger. Gem. 9.30 en
18.00 uur leesdienst.
LANGSTRAAT - Herv. Gem.
10.00 uur kand. EC. Zorge,
Ouderkerk a/d IJssel (voor
bereiding Heilig Avond
maal).
OOLTGENSPLAAT - De open
dag van voetbalvereniging
OFB is verzet naar vrijdag 7
september, aanvang 18.30 uur.
Op deze avond zullen dejeugd-
trainers een parcours uitzetten
met diverse voetbalonderdelen.
Iedereen die geboren is tussen
1995 en 2002, jongen of meis
je, kan geheel vrijblijvend aan
deze instuif deelnemen. Wil je
hieraan meedoen, dan kun je
je vanaf 18.00 uur aanmelden
op het complex. De deelname
is gratis en iedere deelnemer
krijgt een gratis consumptie.
SOMMELSDIJK - In Verpleeg
huis De Samaritaan weet men
goed om te gaan met 'rommel'.
Elke donderdagavond én op de
eerste donderdagmiddag van
elke maand is rommel, antiek
en curiosa van harte welkom
in de schuur op het terrein van
het verpleeghuis.
Op zaterdag 29 september zal
er weer een grote rommel
markt worden georganiseerd.
Maar, zoals gebruikelijk, vindt
de week ervoor de veiling
plaats. Op zaterdag 22 septem
ber om 14.00 uur start de vei
ling en de veilingmeester heeft
weer veel mooie veilingstukken
bij elkaar verzameld. Enkele'
weken voor de veiling staat er
al een gedeelte van de te veilen
spullen in de vitrines in de hal
van het verpleeghuis.
Wie alles uitgebreid wil zien,
kan natuurlijk terecht tijdens
de 'kijkuren' op zaterdag 22
september van 10.00 tot 12.00
uur in de recreatiezaal van
het verpleeghuis. Hier wordt
ook om 14.00 uur de veihng
gehouden.
Mocht u niet in de gelegen
heid zijn om naar de veiling te
komen, kom dan beslist naar
de rommelmarkt die de week
erna gehouden zal worden.
B Rotterdam-Rijnmond
Wijkteam Goeree-Overflakkee
GOEDEREEDE - Pohtiemen-
sen van het district De Eilanden
hebben dinsdagmorgen tijdens
een surveillance (herkenbaar)
diverse processen-verbaal
opgemaakt voor verkeersza
ken. In totaal zijn er dertien
bekeuringen uitgeschreven
voor o.a. overschrijding door
getrokken streep, geen geldig
rijbewijs, geen gordel dragen,
mobiel telefoneren, valse ken
tekenplaat, gladde band en
niet gekeurde tachograaf.
GOEDEREEDE - De Stichting
Koninklijke Fanfare ApoUo
te Goedereede haalt morgen,
zaterdag 1 september, weer
oud papier en huishoudelijk
karton op in Goedereede en
Goedereede Havenhoofd.
Gelieve het papier vóór 8.30
uur goed gebundeld gereed te
zetten.
Misschien zit u al jarenlang
onder de prediking, maar u
kent de Heere nog niet? Dan
zou ik u het dringende advies
willen geven om vanavond niet
te gaan slapen voordat u Hem
gevonden hebt. Ja, maar dat
gaat toch zomaar niet? Als die
vraag uw reactie is en u dat blijft
zeggen, is het alsof de Heilige
Geest zich steeds meer terug
trekt. Want dat haalt de klem
van het woord af en maken we
een vrome godsdienst. Mag ik u
nogmaals het advies geven niet
te gaan slapen voordat u Hem
hebt gevonden. Hoe dan? In
de belofte van het Evangelie.
"O alle gij dorstigen, komt tot
de wateren en gij die geen geld
hebt, komt, koopt en eet zonder
prijs wijn en melk." "Komt allen
tot Mij die vermoeid ei^ belast
zijl en Ik zal u rust geven." Ja
maar dan moet ik toch ver
moeid zijn, vanwege mijn zon
de? Waar staat dat? Proberen
we op dïe manier Gods woord
te ontkrachten? Want het gaat
over de vermoeidheid waar
iedereen onder gebukt kan
gaan, vanwege zijn zonden of
vanwege de wetmatigheden.
Omdat je getobd en gezwoegd
hebt en jarenlang met de wet
bezig geweest bent. "Komt allen
tot Mij", zonder onderscheid,
zonder uitstel, want Ik bén
gewillig, maar jij bent onwil
lig. Ik ben gewillig om je te was
sen en te reinigen in Mijn dier
baar bloed. Mijn Woord getuigt
daarvan. Uw geweten getuigt
daarvan. Gods kinderen en
Zijn knechten getuigen ervan.
Laatje nu met Mij verzoenen.
Kom, rust dan aan Mijn boe
zem. Kom, heb genoeg aan wat
Ik voor jou heb willen doen.
Dat Ik me doodgeliefd heb aan
het kruis, dat Ik de toorn van
Mijn vader gewillig heb gedra
gen. Om jou te wassen van je
afschuwelijke ongeloof en van
je zonden. Laat dan Christus
niet aan de deur van je leven
voorbijgaan.
Nogmaals: 'toeleidende weg'.
Hoe werd Arminius ontmas
kerd door Plancius en Goma-
rus? Doordat hij Romeinen 7
uitlegde als een toeleidende
weg... "Het goede wat ik wil
dat doe ik niet maar het kwade
dat ik niet wil, dat doe ik." Zie
je nou wel, als een mens over
tuigd wordt van zonden, en
dan was het echt niet opper
vlakkig bij Arminius, dan kan
hij het goede doen en dan kan
hij zo strijden en worstelen tot
dat hij tot Christus komt. Dan
is het alleen zijn geloof, wa
hij zelf kan voortbrengen, dat
Li rechtvaardigt. Niet de ver-
dfênste van Christus, maar het
X,f Wat een strik! Sta met
naageloofals grond. Velen in
evangelische kringen hebben
het (fver geloof, geloof, geloofi
Vaak maJken ze daar een wet van.
Maar geloven is niet krampach-
tie daarmee bezig zijn. Geloven
is niets, het is alleen ophouden
met werken. Alleen op de ver
hoogde slang te zien^ Al ben je
gebeten en je voelt het met net
zoals je weet kanker te hebben
via eèn diagnose terwijl je het
niet voelt en je je dan toch moet
laten behandelen.
A\ vóél je je kwaal niet en al zie
je ie zonden niet, laat het zover
niet komen om je nog meer te
verharden. Maar kom tot de
Heere. Hij zegt: "Komt dan
en laat ons te samen richten",
laat ons te samen onderzoe
ken, "Al waren uw zonden als
scharlaken, Ik zal ze maken zo
wit als sneeuw, al waren ze rood
als karmozijn. Ik zal ze maken
als witte wol." Al heb je nog zo
zwaar gezondigd en je uitgele
verd aan de ongerechtigheid,
hier is Christus, Hij wordt je
aangeboden. Wijs Hem dan niet
af want je maakt je schuld nog
erger en je oordeel nog zwaar
der Kom tot Hem. Al voel je je
nog zo hard en al ben je oud
geworden in de zonde, kom tot
Hem, verhard je hart niet.
En kleingelovige, die zichzelf
niets durft toe te eigenen: kunt
u zonder de Heere Jezus leven?
U zegt: 'Ach Heere, ik durf niet
te zeggen dat ik een kind van
U ben, maar ik kan zonder U
niet leven!' O, wat is het de
Heere weibehaaglijk dat u tot
die zekerheid mag komen. Niet
door iets bijzonders te ervaren
kan de Heere die zekerheid je
geven. Maar slechts in de weg
van buiten jezelf te zien óp die rij
ke belofte. En daar je bevende
vinger bij te leggen. Zeg dan
maar 'Heere, U zegt het, dat
ik een kind van U ben omdat
ik geloof in de Heere Jezus,
omdat ik zonder Hem niet kan
leven'. Wat een wonder Zo ver
komt een nabijkomende nooit.
Die kan krachtvol getuigen. Je
kunt zelfs wonderen doen, zoals
Judas deed. Maar een geloof
als een mosterdzaadje is meer,
omdat het je voor eeuwig ver
bindt aan Hem, die onuitspre
kelijk heeft liefgehad. Kom dan,
tobbende ziel, en richt uw oog
op Hem. Laat u leiden en kom
tot Hem zoals u bent. Kom als
een goddeloze. Hij rechtvaar
digt goddelozen, degenen die
vluchten naar Hem en de toe
vlucht nemen tot Hem. 'Maar
ik ben zo onwillig'. Ja, je bént
onwillig en je wórdt nooit gewil
lig vanuit jezelf Als u dat denkt,
bent u een arminiaan, en dan
bent u rooms. God rechtvaar
digt geen gewillige mensen.
Hij maakt wel een gewillig volk
op de dag van Zijn heirkracht.
Maar dat zijn mensen die
mogen geloven in de gewillig
heid van Christus. Die hebben
zich laten leiden, laten zaligen.
Laten redden door genade
alleen. Ze konden het met de
'moet'ologie niet meer doen: Je
moet eerst dit en je moet eerst
dat. Nee ik kan nog niet één
zonde door mijn tranen verzoe
nen, maar ik maak het alleen
maar erger door mijn onge
loof En iedere minuut, iedere
seconde dat ik buiten Christus
verderga, zal ik mijn schuld
verzwaren. 'Heere, ik kom tot
U gevloden met mijn ongeloof
en ik kan niet anders dan dat
offer van U aangrijpen'. Zoals
de Israëlieten die achtervolgd
werden door de doodslager de
hoornen van het altaar moesten
aangrijpen of de vrijstad ingin
gen, waardoor ze veihg waren,
zo mogen die bevende zielen
het altaar aangrijpen. En als er
een offer gebracht werd, onder
het oude verbond, dan moest
je je hand op dat offer leggen
dat de priester voor je geslacht
had. Dan bekende je eerst datje
doodschuldig was, een verloren
en vervloekte zondaar En aan
de ander kant dat het offer van
Christus tot volkomen verzoe
ning en vergeving dient. Voor
al je zonden.
Waarop moet ik dan wachten?
Tot ik een betere gestalte krijg?
Is uw harde, onverschillige hart
een verhindering? Wilt u er
eerst wat gevoel in brengen?
Wilt u eerst huilen over uw zon
den? Wilt u smart opwekken in
uw hart en eerst een boetvaar
dige gestalte hebben? Dat zijn
strikken van de duivel! Uw har
de en onverschillige hart is juist
een reden om zonder uitstel tot
Hem te gaan. Zo staat de Bijbel
vól van beloften, ook voor dege
nen die verre van de gerechtig
heid zijn. Stijven van hart wordt
de beloften medegedeeld,
zodat niemand zou behoeven
te wanhopen. Dat was de pre
diking van de Heere Jezus, Die
het zeker ook op Zijn tijd over
de doodsstaat had, maar in de
eerste plaats confronteerde met
het ongeloof en vervolgens aan
gaf dat Hïj een gewillige Zaligma
ker is. 'Jeruzalem, Jeruzalem, Ik
heb u willen bijeenvergaderen,
gelijk èen hen haar kiekens bij-
eenvergadert, maar gij hebt niet
gewild." Er is een prachtig boek
je geschreven door John Howe;
'De tranen van de Zaligmaker
over verloren zondaren'. Het
zou heerlijk zijn als dat boekje
ook vertaald mocht worden. Zo
ernsüg, zo indringend. Jezus
wordt aan uw voeten gelegd
als de rechte sleutelmacht in
de bediening van het Woord.
Óf u neemt Hem aan, óf u ver
werpt Hem. Een derde weg is
veel uitgedacht. De mens is zo
subtiel en vindingrijk. Maar
nooit zal een derde weg door de
Heere geaccepteerd worden.
Of u verwerpt Hem vandaag
en u blijft onder de vloek ais u
erin volhardt. Of u hebt Hem
aangenomen, voor het eerst of
opnieuw. Dan gaan de poorten
van de hemel open en Christus
en al Zijn weldaden worden u
geschonken, toegerekend. Ver
geving van zonden, een gerech
tigheid die volkomen is en een
uitzicht op het eeuwige leven.
Waaróm zoeken wij het dan
toch zo veel in het onze en in
de godsdienst?
(Wordt vervolgd)
L.J. van Valen
OOLTGENSPLAAT - Volgens de organisatoren is de 18"
Omloop Goeree-Overflakkee overdag onder 'zonnige'
omstandigheden verlopen. Het gevolg van deze gunstige
omstandigheden was het relatief lage uitvalspercentage.
Verder viel het op dat er het hoogste aantal inschrijvingen
ooit was te vinden bij de estafetteteams.
Vrijdagavond werden de 522
lopers over de 110 km. lange
'monstertocht' weggeschoten
door minister Gerda Verburg.
Onder de lopers bevond zich
ook de Rotterdammer Rob
bert Bliek en hij zette een bij
zondere wandelprestatie neer
want hij volbracht de tocht met
een bepakking van 25 kilo. Hij
finishte zaterdagavond en hij
had 23 uur en 49 minuten over
voor zijn extreme inspanning.
Doel van deze exercitie was
middels deze afwijkende deel
name zoveel mogelijk geld voor
het nieuw te bouwen Ronald
McDonald Huis Sophia te Rot
terdam bijeen te brengen. Tot
nu toe is er 5.000 euro voor
zijn succesvolle deelname bin
nengehaald.
Bliek (reserve officier der Mari
niers) is in het dagelijks leven
ondernemer en vader van drie
kinderen. Tijdens het ziekbed
van zijn moeder (in 2000 op
55-jarige leeftijd overleden
aan de gevolgen van kanker)
heeft Bliek zelf ook regelmatig
gebruik mogen maken van een
Ronald McDonaldhuis (Ant
werpen), en weet hoe waar
devol het kan zijn in moeilijke
tijden dicht bij een geliefde te
verblijven.
De laatste 10 kilometer van De
Omloop heeft oudste dochter
Gabriëlla (8) haar vader verge
zeld naar de finish.
Sponsoren van deze bijzonde
re Rotterdamse deelnemer kan
nog tot eind september op een
voudige wijze door een dona
tie (ieder bedrag is welkom!)
te storten via de website www.
robbertbliek.nl. Alle gelden
komen direct ten goede aan
het goede doel via de Stichting
Omloop van Goeree Overflak-
kee.
Deze stichting selecteert ieder
jaar een goed doel, waaraan
alle opgehaalde gelden na
afloop van De Omloop wor
den aangeboden. Dit jaar is
dat zoals eerder genoemd de
nieuwbouw van het Ronald
McDonald Huis Sophia te Rot
terdam.
Van de 570 lopers die zich
hadden ingeschreven vertrok
ken er 522 daadwerkelijk en
uiteindelijk bleek dat er zater
dagavond 167 uitvallers geno
teerd konden worden en er
dus 355 lopers gefinisht waren.
Verder vertrokken er 61 esta
fetteploegen waarvan er één
uitviel. Ook vertrokken er van
uit Oude-Tonge en Galathese
Haven in totaal 318 kinderen
die allen de finish in Ooltgens-
plaat bereikten.
Foto's van Persburo Flakhee geven
een sfeerbeeld van de 18' Omloop.
Op de foto van Anita Storm zien we
Robbert en Gabriëlla Bliek tijdens
de monstertocht.