Nogmaals: Kerkdiensten op Kerk diensten internet 18* Omloop Goeree-Overflakkee onder 'zonnige' omstandigheden gelopen POLITIE EIIAI1DEI1-I1IEUW5 Datum open dag OFB verzet 'Rommer voor veiling De Samaritaan 0900-8844 Ophalen oud papier Goedereede Waarop moet ik wachten op tot Christus te komen (4) EIUl1DQi.niEUW5 Nogmaals Kritiek Zondag 2 september 2007 Dezelfde preek meermalen Verkeerscontrole Rotterdammer 'met bepakking' liep'ruim 5.000 euro bij elkaar Ronald McDonaldhuis Cijfers PAGINA 2 VRIJDAG 31 AUGUSTUS 2007 thiek In ons blad van 13 april 2007 heb ik het onderwerp Kerk diensten op internet aan de orde gesteld. Het 'nogmaals' in de titel van deze column bete kent dat ik op dat onderwerp nog eens terugkom. Dat heb in de loop der jaren zelden gedaan. Een columnist moet fris en inventief zijn om telkens weer nieuwe onderwerpen aan de orde te stellen. Dat ik nu op een reeds behandeld onderwerp terug kom heeft twee redenen. De eerste is dat ik de vorige keer niet ronduit positief was over het door-(weer)geven van kerkdiensten via internet. Uit missionair oogpunt ben ik ein delijk tot een positieve conclu sie gekomen. Een ervaren lezer kon aanvoelen dat mijn ja' niet van harte was; om het zo maar eens te zeggen: niet voor de volle honderd procent. Nu komt er een voor mij nieuw feit bij. Uit krantenbe richten blijkt dat voorgangers aangevallen of lastiggevallen worden over preken die via internet te beluisteren zijn. Meer dan eens is dat mede te wijten aan een verkeerde weergave van het gehoorde, of een eenzijdige weergave. Men haalt bepaalde gedeelten uit de preek en gaat daar kritisch op in. Wie de bekritiseerde uit spraken in hun verband hoort, moet tot een andere conclusie komen dan de critici. Zelf heb ik van kritiek, en ook van instemming, geen last gehad. Mij heeft geen enkele reactie bereikt waarin men op een uitgesproken preek of op een gedeelte daarvan kritiek had. Wat nu volgt is dus (nog) niet ter zelfverdediging, wel ter bescherming van collega predikanten. Inbreken in een kerkdienst Mijn eerste en voornaamste bezwaar - de vorige keer ook genoemd - is dat men via inter net inbreekt in de beslotenheid van de gemeente waarvoor de preek bestemd is. In de meeste gevallen zal de preek ook op die gemeente afgestemd zijn! Een willekeurige luisteraar, elders in het land of ook in het buitenland, krijgt te horen wat de predikant tot de gemeente dan en daar zegt. In het alge meen zal een preek gedateerd en gesitueerd zijn. Dus aan OUDDORP - Hersteld Herv. Gem. Dorpskerk: 9.30 uur ds. H. Lassche (bediening Heilig Avondmaal) en 18.30 uur ds. G. Meuleman (nabe- trachting). Eben-Haëzer: 9.30 uur geen dienst en 18.30 uur ds. H. Lassche (nabe- trachting) - Herv. Gem. Locatie mfg Dorpstienden: 9.45 uur kand. J.C. Breugem, Goudswaard (voorberei ding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. P. Janse, Mid delburg - Geref. Kerk 10.00 en 18.00 uur ds. G.J. Mink - Ger. Gem. 9.30 en 18.30 uur leesdienst - Doopsge zinde Gem. 9.30 uur dhr. H. Groeneboer en 18.30 uur ds. T.J. Smink. GOEDEREEDE - Herv. Gem. 10.00 en 18.30uurds. E. de Mots - Hersteld Herv. G^m. 9.00 en 10.45 onbekend; 17.00 en 18.45 uur ds. A. Kot, Huizen. STELLENDAM - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A. van Kra lingen, Ridderkerken 17.00 uur ds. A. Belder - Hersteld Herv. Gem. 9.00 uur kand. B.D. Bouman, Poortvliet en 18.00 uur eerw. heer L. Schuurman, Rotterdam - Geref. Kerk 10.00 uur dhr J. Kranendonken 18.30 uur ds. J. Tadema. MELISSANT - Hersteld Herv. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. P. Korteweg - Geref. Kerk 9.30 uur ds. P. Ffettinga -Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Ger. Gem. in Ned. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DIRKSLAND - Herv. Gem. 10.00 uur ds. G. van Meije- ren en 18.00 uur ds. I. Hoornaar, Ermelo - Ger. Gem. 10.00 (bediening Hei lig Doop) en 18.00 uur ds. J. Schipper - Ziekenhuis: 14.30 uur de heer A. Dub- beld. HERKINGEN - Herv. Gem. 10.00 uur kand. A.A. Teeuw, Ridderkerk en 18.00 uur ds. J. Maas - Hersteld Herv. Gem. 9.30 (bediening Hei lig Avondmaal) en 18.00 uur (nabetrachüng) ds. A. van Wijk - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur ds. R Blok. SOMMELSDIJK - Herv. Gem. 10.00 uur ds. R.W van Mou- rik en 18.00 uur ds. O.J. v.d. Ploeg, Capelle a/d IJssel - Lukaskapel HDG 10.30 uur ds. H. Talsma, Middel burg - Hersteld Herv. Gem. 11.15 uur kand. B.D. Bou man, Poortvliet en 17.00 uur ds. L.W.Ch. Ruijgrok, Monster - Exodus 10.00 uur ds. T. Verduijn - Remon strantse Gem. 10.00 uur ds. J.E Klijnsma - CAMA Gem. 10.00 uur G. Boender. MIDDELHARNIS - Herv. Gem. 10.00 (bediening Hei lige Avondmaal) en 18.00 uur (dankzegging) ds. H. Harkema - Geref. Kerk 9.30 en 17.00 uur ds. L.J. Lingen - - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. G. van Manen - Chr. Geref. Kerk 9.30 en 18.00 uur ds. A.A. Egas - Geref. Kerk (Vrijgemaakt) 9.30 uur ds. D.J. van Diggele en 14.30 uur ds. A.J. Balk. NIEUWE TONGE - Herv. Gem. 9.30 uur ds. J. Maas (voorbereiding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur kand. R.R. Eisinga - Her steld Herv. Gem. 9.30 en 18.00 uur ds. C. Oorschot, Stellendam - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur lees dienst. OUDE TONGE - Herv. Gem. 10.00 uur ds. L. de Wit en 18.00 uur kand. J.C. Breu gem, Goudswaard - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst - Beréa Gem. 10.00 uur dienst. STAD a/h HARINGVLIET - Herv. Gem. 10.00 uur ds. J. Ouwendijk, Alphen a/d Rijn en 18.00 uur ds. H.J. Catsburg - Geref. Kerk 10.00 uur dhr. K. Baas en 18.00 uur ds. G.A. Trouw- borst - Ger. Gem. 10.00 en 18.00 uur leesdienst. DEN BOMMEL - Herv. Gem. 10.00 uur ds. C. Doorne- weerd (voorbereiding Hei lig Avondmaal) en 18.00 uur Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag Uitgave: uitgeversmij. Eilanden Nieuws b.v. Verschijning: dinsdag huis-aan-huis vrijdag abonnementen uitgave Tei. (0187) 471020. Fax (0187) 485736 Postbus 8,3240 AA Middeiharnis. Langeweg 13, Sommelsdijk ADVERTENTIES EN ADMINSTRATIE Tel. (0187)471020 E-mail:algemeen@gebr-dewaal.com Tarief per mm 0,35. Contracttarieven op aanvraag Sluitingstemijn zakelijke advertenties: maandag en donderdag 14.00 uur Sluitingstermijn overlijdensberichten: dinsdag en vrijdag 7.30 uur Voor foutief geplaatste advertenties als gevolg van onduidelijke advertentieopdrachten kan de uitgeverij niet aansprakelijk worden gesteld. Advertentie-acquisitie: A.J. van der Velden, 06-50448359 REDACTIE hoofdredacteur: J. Villerius, tel. (0187) 471022 e-mail: j.villerius@gebr-dewaal .oom Plaatsing van ingezonden berichten kan zonder opgaaf van redenen worden geweigerd. ABONNEMENTEN: Abonnementen (vrijdageditie) zijn bij vooruitbetaling en worden automatisch verlengd. Opzeggingen schriftelijk vóór 30 november. Wijzigingen graag twee weken voor ingaan doorgeven. REKENINGNUMMERS: Postbank 167930 Rabobank Goeree-Overflakkee 342001108 Lid NNP Van toepassing zijn de Regelen voor het Advertentiewezen (ROTA). plaats en üjd gebonden zijn. Dat element vervalt totaal als iedere willekeurig inter netgebruiker in de kerkdien sten, toen en daar, kan bin nenkomen. De intimiteit van het gemeentelijk gebeuren in de kerkdienst wordt op straat gebracht. Ik wees er eerder op dat dit via een radiokerkdienst ook gebeurt. In dat geval houdt de predikant er rekening mee. Hij zal zelfs de luisteraars buiten het kerkgebouw aanspreken. Zij worden bij de dienst betrok ken. Zij worden - om het maar eens zo te zeggen - uitgenodigd binnen te komen. De dominee weet ervan, spreekt soms zelfs apart tot hen. Met een kerkdienst via internet, waar ter wereld ook beluisterd is dat heel anders. Een onbekende, wat het gebeu ren in het kerkgebouw betreft, ongenode gast is medeluiste raar Men kan zeggen: dat is voor het Evangelie en voor de bedienaar van het Evangelie een geweldige kans. Ja, - tot op zekere hoogte - namelijk ten koste van het hoog en heilig houden van de intimiteit van de Woordver kondiging aan en binnen de eigen gemeente. Een internetpreek wordt (om het zo maar eens te zeggen) van die speciale gerichtheid en van die intimiteit beroofd. De dominee preekt 'voor heel de wereld'. Daarmee gaat het spe ciaal op de gemeente gerichte en voor haar bestemde verlo ren. Daar moet men niet schou derophalend en dus enigszins onverschillig tegenaan kijken. Er is nog een punt dat ik de vorige keer niet aanstipte. Er zijn predikanten die elke zon dag (of van tijd tot tijd) in een andere gemeente voorgaan. Ze willen niet elke keer een nieuwe preek maken. De inter nethoorders zouden een preek over een zelfde tekst na vier gemeenten kunnen verzame len. Als de dominee de preek niet voorleest, zal de preek niet altijd gelijkluidend zijn - natuurlijk wel in essentie op hetzelfde neerkomen. Toch verschilt een preek van korte aantekeningen uit gesproken nog wel eens enigs zins. Dat hoeft niet eens bewust te gebeuren. Toen mijn vrouw nog leefde en dikwijls op onze zondagse W.H. ^^LEMA preekreizen meeging, hoorde zij uiteraard wel eens dezelfde preek. Ze kende mij goed, ook in mijn preken. Soms zei ze dan: 'Je hebt de vorige keer dat gezegd. Dat moet je weer doen". Zo'n opmerking vind ik een teken van een echte, een goede domineesvrouw. Maar hoe ook, wie kwaad wil kan vier edities van de preek van een rondreizend predikant naast elkaar leggen. Dat zou tot heel wat speculatie, om niet te zeggen tot heel wat kritiek aan leiding kunnen geven. Nogmaals, een dominee die zijn preek van a tot z voorleest, hoeft een dergelijke kritiek niet te verwachten. De gemeente zal zich dan wel eens afvragen: hebben we nu een voorlezer of een prediker? Eigenlijk vind ik, als een kleine correctie op, of liever nog aanvulling op het vorige artikel, dat de kerkenraad de dominee, in het bijzonder de gastpredikant zou moeten vra gen of hij ermee instemt dat de dienst via internet wordt uitge zonden. ds. Th.W.J. van der Heijden - Geref. Kerk 10.00 uur ds. C. Romkes en 18.00 uur dhr. Fraanje. OOLTGENSPLAAT - Herv. Gem. 9.30 (voorbereiding Heilig Avondmaal) en 18.00 uur ds. H.G. van der Ziel - Hersteld Herv. Gem. 9.30 uur kand. M. van Reenen, Veenendaalen 15.00 uur ds. A. Vlietstra, Katwijk aan Zee - Geref. Kerk Combi in Den Bommel - Ger. Gem. 9.30 en 18.00 uur leesdienst. LANGSTRAAT - Herv. Gem. 10.00 uur kand. EC. Zorge, Ouderkerk a/d IJssel (voor bereiding Heilig Avond maal). OOLTGENSPLAAT - De open dag van voetbalvereniging OFB is verzet naar vrijdag 7 september, aanvang 18.30 uur. Op deze avond zullen dejeugd- trainers een parcours uitzetten met diverse voetbalonderdelen. Iedereen die geboren is tussen 1995 en 2002, jongen of meis je, kan geheel vrijblijvend aan deze instuif deelnemen. Wil je hieraan meedoen, dan kun je je vanaf 18.00 uur aanmelden op het complex. De deelname is gratis en iedere deelnemer krijgt een gratis consumptie. SOMMELSDIJK - In Verpleeg huis De Samaritaan weet men goed om te gaan met 'rommel'. Elke donderdagavond én op de eerste donderdagmiddag van elke maand is rommel, antiek en curiosa van harte welkom in de schuur op het terrein van het verpleeghuis. Op zaterdag 29 september zal er weer een grote rommel markt worden georganiseerd. Maar, zoals gebruikelijk, vindt de week ervoor de veiling plaats. Op zaterdag 22 septem ber om 14.00 uur start de vei ling en de veilingmeester heeft weer veel mooie veilingstukken bij elkaar verzameld. Enkele' weken voor de veiling staat er al een gedeelte van de te veilen spullen in de vitrines in de hal van het verpleeghuis. Wie alles uitgebreid wil zien, kan natuurlijk terecht tijdens de 'kijkuren' op zaterdag 22 september van 10.00 tot 12.00 uur in de recreatiezaal van het verpleeghuis. Hier wordt ook om 14.00 uur de veihng gehouden. Mocht u niet in de gelegen heid zijn om naar de veiling te komen, kom dan beslist naar de rommelmarkt die de week erna gehouden zal worden. B Rotterdam-Rijnmond Wijkteam Goeree-Overflakkee GOEDEREEDE - Pohtiemen- sen van het district De Eilanden hebben dinsdagmorgen tijdens een surveillance (herkenbaar) diverse processen-verbaal opgemaakt voor verkeersza ken. In totaal zijn er dertien bekeuringen uitgeschreven voor o.a. overschrijding door getrokken streep, geen geldig rijbewijs, geen gordel dragen, mobiel telefoneren, valse ken tekenplaat, gladde band en niet gekeurde tachograaf. GOEDEREEDE - De Stichting Koninklijke Fanfare ApoUo te Goedereede haalt morgen, zaterdag 1 september, weer oud papier en huishoudelijk karton op in Goedereede en Goedereede Havenhoofd. Gelieve het papier vóór 8.30 uur goed gebundeld gereed te zetten. Misschien zit u al jarenlang onder de prediking, maar u kent de Heere nog niet? Dan zou ik u het dringende advies willen geven om vanavond niet te gaan slapen voordat u Hem gevonden hebt. Ja, maar dat gaat toch zomaar niet? Als die vraag uw reactie is en u dat blijft zeggen, is het alsof de Heilige Geest zich steeds meer terug trekt. Want dat haalt de klem van het woord af en maken we een vrome godsdienst. Mag ik u nogmaals het advies geven niet te gaan slapen voordat u Hem hebt gevonden. Hoe dan? In de belofte van het Evangelie. "O alle gij dorstigen, komt tot de wateren en gij die geen geld hebt, komt, koopt en eet zonder prijs wijn en melk." "Komt allen tot Mij die vermoeid ei^ belast zijl en Ik zal u rust geven." Ja maar dan moet ik toch ver moeid zijn, vanwege mijn zon de? Waar staat dat? Proberen we op dïe manier Gods woord te ontkrachten? Want het gaat over de vermoeidheid waar iedereen onder gebukt kan gaan, vanwege zijn zonden of vanwege de wetmatigheden. Omdat je getobd en gezwoegd hebt en jarenlang met de wet bezig geweest bent. "Komt allen tot Mij", zonder onderscheid, zonder uitstel, want Ik bén gewillig, maar jij bent onwil lig. Ik ben gewillig om je te was sen en te reinigen in Mijn dier baar bloed. Mijn Woord getuigt daarvan. Uw geweten getuigt daarvan. Gods kinderen en Zijn knechten getuigen ervan. Laatje nu met Mij verzoenen. Kom, rust dan aan Mijn boe zem. Kom, heb genoeg aan wat Ik voor jou heb willen doen. Dat Ik me doodgeliefd heb aan het kruis, dat Ik de toorn van Mijn vader gewillig heb gedra gen. Om jou te wassen van je afschuwelijke ongeloof en van je zonden. Laat dan Christus niet aan de deur van je leven voorbijgaan. Nogmaals: 'toeleidende weg'. Hoe werd Arminius ontmas kerd door Plancius en Goma- rus? Doordat hij Romeinen 7 uitlegde als een toeleidende weg... "Het goede wat ik wil dat doe ik niet maar het kwade dat ik niet wil, dat doe ik." Zie je nou wel, als een mens over tuigd wordt van zonden, en dan was het echt niet opper vlakkig bij Arminius, dan kan hij het goede doen en dan kan hij zo strijden en worstelen tot dat hij tot Christus komt. Dan is het alleen zijn geloof, wa hij zelf kan voortbrengen, dat Li rechtvaardigt. Niet de ver- dfênste van Christus, maar het X,f Wat een strik! Sta met naageloofals grond. Velen in evangelische kringen hebben het (fver geloof, geloof, geloofi Vaak maJken ze daar een wet van. Maar geloven is niet krampach- tie daarmee bezig zijn. Geloven is niets, het is alleen ophouden met werken. Alleen op de ver hoogde slang te zien^ Al ben je gebeten en je voelt het met net zoals je weet kanker te hebben via eèn diagnose terwijl je het niet voelt en je je dan toch moet laten behandelen. A\ vóél je je kwaal niet en al zie je ie zonden niet, laat het zover niet komen om je nog meer te verharden. Maar kom tot de Heere. Hij zegt: "Komt dan en laat ons te samen richten", laat ons te samen onderzoe ken, "Al waren uw zonden als scharlaken, Ik zal ze maken zo wit als sneeuw, al waren ze rood als karmozijn. Ik zal ze maken als witte wol." Al heb je nog zo zwaar gezondigd en je uitgele verd aan de ongerechtigheid, hier is Christus, Hij wordt je aangeboden. Wijs Hem dan niet af want je maakt je schuld nog erger en je oordeel nog zwaar der Kom tot Hem. Al voel je je nog zo hard en al ben je oud geworden in de zonde, kom tot Hem, verhard je hart niet. En kleingelovige, die zichzelf niets durft toe te eigenen: kunt u zonder de Heere Jezus leven? U zegt: 'Ach Heere, ik durf niet te zeggen dat ik een kind van U ben, maar ik kan zonder U niet leven!' O, wat is het de Heere weibehaaglijk dat u tot die zekerheid mag komen. Niet door iets bijzonders te ervaren kan de Heere die zekerheid je geven. Maar slechts in de weg van buiten jezelf te zien óp die rij ke belofte. En daar je bevende vinger bij te leggen. Zeg dan maar 'Heere, U zegt het, dat ik een kind van U ben omdat ik geloof in de Heere Jezus, omdat ik zonder Hem niet kan leven'. Wat een wonder Zo ver komt een nabijkomende nooit. Die kan krachtvol getuigen. Je kunt zelfs wonderen doen, zoals Judas deed. Maar een geloof als een mosterdzaadje is meer, omdat het je voor eeuwig ver bindt aan Hem, die onuitspre kelijk heeft liefgehad. Kom dan, tobbende ziel, en richt uw oog op Hem. Laat u leiden en kom tot Hem zoals u bent. Kom als een goddeloze. Hij rechtvaar digt goddelozen, degenen die vluchten naar Hem en de toe vlucht nemen tot Hem. 'Maar ik ben zo onwillig'. Ja, je bént onwillig en je wórdt nooit gewil lig vanuit jezelf Als u dat denkt, bent u een arminiaan, en dan bent u rooms. God rechtvaar digt geen gewillige mensen. Hij maakt wel een gewillig volk op de dag van Zijn heirkracht. Maar dat zijn mensen die mogen geloven in de gewillig heid van Christus. Die hebben zich laten leiden, laten zaligen. Laten redden door genade alleen. Ze konden het met de 'moet'ologie niet meer doen: Je moet eerst dit en je moet eerst dat. Nee ik kan nog niet één zonde door mijn tranen verzoe nen, maar ik maak het alleen maar erger door mijn onge loof En iedere minuut, iedere seconde dat ik buiten Christus verderga, zal ik mijn schuld verzwaren. 'Heere, ik kom tot U gevloden met mijn ongeloof en ik kan niet anders dan dat offer van U aangrijpen'. Zoals de Israëlieten die achtervolgd werden door de doodslager de hoornen van het altaar moesten aangrijpen of de vrijstad ingin gen, waardoor ze veihg waren, zo mogen die bevende zielen het altaar aangrijpen. En als er een offer gebracht werd, onder het oude verbond, dan moest je je hand op dat offer leggen dat de priester voor je geslacht had. Dan bekende je eerst datje doodschuldig was, een verloren en vervloekte zondaar En aan de ander kant dat het offer van Christus tot volkomen verzoe ning en vergeving dient. Voor al je zonden. Waarop moet ik dan wachten? Tot ik een betere gestalte krijg? Is uw harde, onverschillige hart een verhindering? Wilt u er eerst wat gevoel in brengen? Wilt u eerst huilen over uw zon den? Wilt u smart opwekken in uw hart en eerst een boetvaar dige gestalte hebben? Dat zijn strikken van de duivel! Uw har de en onverschillige hart is juist een reden om zonder uitstel tot Hem te gaan. Zo staat de Bijbel vól van beloften, ook voor dege nen die verre van de gerechtig heid zijn. Stijven van hart wordt de beloften medegedeeld, zodat niemand zou behoeven te wanhopen. Dat was de pre diking van de Heere Jezus, Die het zeker ook op Zijn tijd over de doodsstaat had, maar in de eerste plaats confronteerde met het ongeloof en vervolgens aan gaf dat Hïj een gewillige Zaligma ker is. 'Jeruzalem, Jeruzalem, Ik heb u willen bijeenvergaderen, gelijk èen hen haar kiekens bij- eenvergadert, maar gij hebt niet gewild." Er is een prachtig boek je geschreven door John Howe; 'De tranen van de Zaligmaker over verloren zondaren'. Het zou heerlijk zijn als dat boekje ook vertaald mocht worden. Zo ernsüg, zo indringend. Jezus wordt aan uw voeten gelegd als de rechte sleutelmacht in de bediening van het Woord. Óf u neemt Hem aan, óf u ver werpt Hem. Een derde weg is veel uitgedacht. De mens is zo subtiel en vindingrijk. Maar nooit zal een derde weg door de Heere geaccepteerd worden. Of u verwerpt Hem vandaag en u blijft onder de vloek ais u erin volhardt. Of u hebt Hem aangenomen, voor het eerst of opnieuw. Dan gaan de poorten van de hemel open en Christus en al Zijn weldaden worden u geschonken, toegerekend. Ver geving van zonden, een gerech tigheid die volkomen is en een uitzicht op het eeuwige leven. Waaróm zoeken wij het dan toch zo veel in het onze en in de godsdienst? (Wordt vervolgd) L.J. van Valen OOLTGENSPLAAT - Volgens de organisatoren is de 18" Omloop Goeree-Overflakkee overdag onder 'zonnige' omstandigheden verlopen. Het gevolg van deze gunstige omstandigheden was het relatief lage uitvalspercentage. Verder viel het op dat er het hoogste aantal inschrijvingen ooit was te vinden bij de estafetteteams. Vrijdagavond werden de 522 lopers over de 110 km. lange 'monstertocht' weggeschoten door minister Gerda Verburg. Onder de lopers bevond zich ook de Rotterdammer Rob bert Bliek en hij zette een bij zondere wandelprestatie neer want hij volbracht de tocht met een bepakking van 25 kilo. Hij finishte zaterdagavond en hij had 23 uur en 49 minuten over voor zijn extreme inspanning. Doel van deze exercitie was middels deze afwijkende deel name zoveel mogelijk geld voor het nieuw te bouwen Ronald McDonald Huis Sophia te Rot terdam bijeen te brengen. Tot nu toe is er 5.000 euro voor zijn succesvolle deelname bin nengehaald. Bliek (reserve officier der Mari niers) is in het dagelijks leven ondernemer en vader van drie kinderen. Tijdens het ziekbed van zijn moeder (in 2000 op 55-jarige leeftijd overleden aan de gevolgen van kanker) heeft Bliek zelf ook regelmatig gebruik mogen maken van een Ronald McDonaldhuis (Ant werpen), en weet hoe waar devol het kan zijn in moeilijke tijden dicht bij een geliefde te verblijven. De laatste 10 kilometer van De Omloop heeft oudste dochter Gabriëlla (8) haar vader verge zeld naar de finish. Sponsoren van deze bijzonde re Rotterdamse deelnemer kan nog tot eind september op een voudige wijze door een dona tie (ieder bedrag is welkom!) te storten via de website www. robbertbliek.nl. Alle gelden komen direct ten goede aan het goede doel via de Stichting Omloop van Goeree Overflak- kee. Deze stichting selecteert ieder jaar een goed doel, waaraan alle opgehaalde gelden na afloop van De Omloop wor den aangeboden. Dit jaar is dat zoals eerder genoemd de nieuwbouw van het Ronald McDonald Huis Sophia te Rot terdam. Van de 570 lopers die zich hadden ingeschreven vertrok ken er 522 daadwerkelijk en uiteindelijk bleek dat er zater dagavond 167 uitvallers geno teerd konden worden en er dus 355 lopers gefinisht waren. Verder vertrokken er 61 esta fetteploegen waarvan er één uitviel. Ook vertrokken er van uit Oude-Tonge en Galathese Haven in totaal 318 kinderen die allen de finish in Ooltgens- plaat bereikten. Foto's van Persburo Flakhee geven een sfeerbeeld van de 18' Omloop. Op de foto van Anita Storm zien we Robbert en Gabriëlla Bliek tijdens de monstertocht.

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 2007 | | pagina 2