Vertrouwen
^mérm
0900-8844
en
'Bellenbaan' weert algen maar half
Algenplaag in haven Ooltgensplaat afgewend,
maar nieuwste middel werkt nog niet perfect
P. J. J. Kome (Piet)
Leren kan leuk zijn
voor jong en oud
De makelaar die weet
wat er te koop is
lól/hnnaard
D<>RRBSTRUiJK
AKELAARDIJ
1^^^ Karels
^^J Autoschade
chr. streekblad op gereformeerde grondslag
voor de zuid-hollandse en zeeuwse eilanden
Getuigen gezocht van
verlaten plaats ongeval
actief in beeld en geluid
Man uit Nieuwe Tonge gewond
onder graafmacliine
Verkeerscontrole
Verkeerscontroles
GOEREE-
OVERFLAKKEE
Nieuws van de Wereldwinkel
Taxatierapport nodig van
woning of bedrijfspand?
www.opelnieuws.nl
www.dereusvastgoed.nl
1^^ Visser Visser
BARENDRECHT «TEL 0180-642 111
MIDDELHARNIS «TEL 0187-617 300
GOUDA «TEL 0182-358 235
BARNEVELD* TEL 0342-405 140
ERA Bel otis.
(0187)47 02 72
of
(0187) 68 45 45
www.comielissant.nl
OBIUTEITSCENTRUM
Nijverheidsweg 4, Dirksland
I Eén vertrouwd adres
j voor al uw rijplezier!
Autobedrijf Cor Melissant
0187-6015 98
Flakkee Caravans
0187-60 5191
Cor Melissant Tweewielers
0187-6017 06
(0187) 68 47 21
OOLTGENSPLAAT - De 'bellen-
baan' die kortgeleden bij de keersluis
van Ooltgensplaat is aangebracht om
de haven te vrijwaren van blauwalg,
werkt nog niet naar behoren. "Er
moet technisch aan gesleuteld worden
om te bereiken dat hij voor honderd
procent werkt, en niet voor de helft",
zegt Jaap de Blok, districtsopzichter
Oost van het Waterschap Goeree-
Overflakkee. Volgend jaar wordt de
bellenbaan, die tot zeker half novem
ber blijft aanstaan, geperfectioneerd.
"En dan hopen we de haven nóg scho
ner te kunnen houden."
door Gert van Engelen
Erwtensoep
Afzuigen
Abonneert U op Eilanden-Nieuws
www.karels.com
Ook voor Caravan schadeherstel en onderhoud
wAww.caravanschadeherstel.nl
Perfect
Bellenbaan
Vrijdag 24 september 2004
77e jaargang
nr. 7342
Dit keer viel de regering met de deur in tiuis. De eer
ste zin van de Troonrede l<linl<tals een reclamebood-
schap: "Vertrouwen geeft een samenleving veer
kracht en daadkractit". Samen de schouders eronder
in het vertrouwen dat we deze magere jaren te boven
zullen komen. "Deze regering heeft een ambitieus
programma van hervormingen gericht op een sterke
re economie, een veiliger samenleving, een slagvaar
diger overheid en een goed functionerende democra
tie."
Voor een deel zijn die aandachtspunten noodzakelijk
om de economische recessie te boven te komen.
Maar er is meer Deze agenda stoelt ook op een visie.
De Rijksoverheid zoekt naar nieuwe structuren voor
de samenleving: minder overheid, meer initiatief en
verantwoordelijkheid bij de burger Daarvoor is direct
na het aantreden van deze regeerploeg een actiepro
gramma geschreven: 'Andere Overheid'.
Heel sterk samengebald komt het hier op neer: een
overheid die fungeert als 'albedil' is om meerdere
redenen verleden tijd. Gestreefd wordt naar een over
heid die zich bezighoudt met een aantal kerntaken,
zoals het recht op veiligheid en zorg voor de zwakke
ren in onze samenleving. Voor deze taken moeten de
prestaties worden opgevoerd. Daarnaast is de over
heid aanvullend op de verantwoordelijkheid van de
mensen zelf. De burgers moeten meer zelfstandig of
in groepen initiatieven nemen. Hij moet dus niet
afwachten maar meer meedoen. Van een verzor
gingsstaat naar een samen-doen-samenleving. Het
regeerakkoord draagt niet voor niets het motto: Mee
doen, meer werk, minder regels.
Die titel is een programma. Men zoekt naar nieuwe
structuren, waarbij het ontstane gat tussen burger en
overheid weer wordt opgevuld. Terug naar het maat
schappelijk middenveld, maar dan op moderne leest
geschoeid.
Verantwoording leggen bij de burgers kan alleen maar
effect hebben als de overheid afslankt en de collec
tieve lastendruk vermindert. Het gaat dus om veel
meer dan een bezuinigingsoperatie.
Dat alles speelt een rol in het verzet tegen een aantal
maatregels die nu voorgesteld worden. De vakbewe
ging en oppositie kijken verder dan de noodzakelijke
ombuigingen die nu aan de orde zijn. Het is ook ver
zet tegen het programma. Verzet tegen een andere
visie op de inrichting van de samenleving.
In dat licht bezien krijgt de aanhef van de Troonrede
meer reliëf. Er wordt gevraagd aan de burger vertrou
wen te hebben In de Ingeslagen koers. Tegelijkertijd
wordt de vinger gelegd bij een zwakke stee. Het lijkt
erop dat het vertrouwen in de Ingezette koers
afneemt
Er liggen merkwaardige weken achter ons. Het debat
over de begroting werd al in alle hevigheid gevoerd.
De toon is gezet Dat kwam omdat er al wat maatre
gelen naar buiten waren gekomen. Daarna lag de
begroting 'op straat'. Daarbij komt dat door de ziekte
van de minister-president de Algemene Beschouwin
gen moesten worden uitgesteld. Opgeteld zijn dat
twee drie weken waarin de mening gevormd kan
worden, zonder dat de volksvertegenwoordiging het
totale plaatje tegen het licht kan houden. Is het een
wonder dat het vertrouwen daardoor wordt
geschaad?
Er is nog een facet dat de zaak gecompliceerder
maakt. De individualisering in de samenleving leidde
tot verminderde solidariteit Toch moet de regering
een beroep doen op de bevolking om mee te denken
over hoe de vergrijzing in goede banen te leiden.
Regeren is vooruitzien. Ook als dat betekent dat er
offers moeten worden gebracht Dat vraagt vertrou
wen in de uitgezette koers. Dat vraagt overigens ook
om een goede presentatie van de plannen. Wat dat
betreft valt er nog wel een en ander te verbeteren.
Vertrouwen. Daarvoor moet je met meerderen zijn.
Vertrouwen en solidariteit treedt alleen op in een
groep die verantwoordelijkheid kent voor alle leden.
Dat is de vraag van de regering: kijk niet alleen naar
jezelf in het hier en nu. Weet jezelf een goed burger,
met verantwoordelijkheid voor nu en de toekomst
Over waarden en normen wordt merkwaardig genoeg
niet gesproken in de Troonrede. Toch hebben die alles
te maken met het verantwoord leven in een samenle
ving, in vertrouwen hebben in elkaar. Wie niet bouwt
op een gemeenschappelijk waardepatroon, is met
gelegenheidsoperaties bezig.
De achter de Troonrede liggende vraag is dus eigen
lijk: welke maatschappij staan we voor en waarom nu
juist die? Huiswerk voor de langere termijn.
DIRKSLAND - De politie van het district
De Eilanden is op zoek naar een automobi
liste die woensdagavond 22 september
betrokken was bij een aanrijding waarbij een
achtjarig jongetje licht gewond raakte.
Omstreeks kwart over zeven fietste het kind
met een aantal vriendjes over de Molenzicht
toen hij in een bocht werd aangereden door
een auto en op de motorkap van de auto
belandde. Nadat de bestuurster had gevraagd
aan de jongen of het goed met hem ging en
zijn gegevens noteerde ging zij er vandoor
zonder zichzelf bekend te maken. Het kind
liep lichte verwondingen op aan onder meer
zijn been en nek.
De politie is op zoek naar de automobiliste,
een vrouw tussen de 40 en 50 jaar met grijs
haar, die in de zilvergrijze Opel Astra reed.
Zij wordt verzocht contact op te nemen met
de wijkpolitie van Goeree-Overflakkee.
Getuigen van de aanrijding of mensen die
anderszins informatie kunnen verschaffen
worden eveneens verzocht contact op te
nemen met het wijkteam Goeree-Overflak
kee via telefoonnummer 0900-8844, lokaal
tarief.
COMBI
I uur foto-tervitv
CKDDOtf-Wuwraot 31M. (01171 UUll fax U3734
s Rotterdam-Rijnmond
district De Eilanden
Basiseenheid Goeree-Overflakkee
HOEK VAN HOLLAND - Maandagmiddag
omstreeks drie uur raakte tijdens graafwerk-
zaamheden op de Kulkweg een 29-jarige
man uit Nieuwe-Tonge gewond. Een 37-
jarige man uit Nieuwe-Tonge was met een
graafmachine, die voorzien was van rups
banden, over het been van.zijn 29-jarige col
lega gereden. Het slachtoffer werd met een
verbrijzeld been door personeel van de
Ambulancezorg Rotterdam-Rijnmond ver
voerd naar het Erasmus Medisch Centrum in
Rotterdam. De Arbeidsinspectie stelt een
onderzoek in.
DIRKSLAND - Politiemensen van het dis
trict De Eilanden hielden maandagavond,
naar aanleiding van klachten over parkeer-
gedrag, een verkeerscontrole op diverse
locaties in Dirksland. Tussen acht uur en
kwart voor tien werden vier automobilisten
bekeurd, omdat zij binnen vijf meter van een
kruising hun auto hadden geparkeerd.
STELLENDAM/SOMMELSDUK - Dins
dag hield politiepersoneel van het district De
Eilanden verkeerscontroles op diverse loca
ties: op de Voorstraat in Stellendam en de
Staverseweg in Sommelsdijk. Tussen tien en
kwart over elf 's ochtends werd een ver
keerscontrole gehouden op de Voorstraat in
Stellendam. In totaal werden vijf bekeurin
gen uitgeschreven, voor onder meer het niet
dragen van de autogordel.
Op de Staverseweg in Sommelsdijk werden
tussen kwart over twee en half vier 's mid
dags 11 processen-verbaal uitgeschreven
voor het rijden zonder autogordel.
Biologische chocolade met cappuccino pra
liné is chocola voor fijnproevers! Een
wetenswaardigheidje: een belangrijk proces
in het maken van chocolade is het mengen
van de ingrediënten. Lang roeren geeft een
optimale smaak en maakt de chocolade extra
romig. Mascao biologische melkchocolade
wordt 54 uur continu geroerd, wat twee tot
vier maal zo lang is als gewone chocola.
Tenslotte wordt de Mascao gevuld met de
romige cappuccinopraline, gemaakt van bio
logische koffie uit Peru en Mexico. Deze
week in de aanbieding bij de Wereldwinkel.
Een tablet voor 1,79 en twéé tabletten voor
2,40! Maar, op=op. Dus snel naar de
Wereldwinkel op het Spuiplein (achter de
Winkeldiek) in Middelhamis, op woensdag
open van 13.00 tot 17.00 uur, vrijdag's van
14.00 tot 21.00 uur en op zaterdag van 10.00
tot 17.00 uur.
Verkiezingen Algemeen Bestuur
Waterschap Hollandse Delta i.o.
Stemt u op:
Nr. 21102 (West Ingezetenen)
Dan kiest u voor:
Een groene en gezonde leefomgeving,
Veilige dijken en wegen,
Minder regels en acceptabel tarief!
Gezonde baby's zijn van nature nieuwsgie
rig, zij buigen, slaan, schudden en breken in
een poging hun omgeving te ontdekken.
Deze dorst naar kennis wordt nog duidelij
ker als kinderen gaan praten. Van de ene op
de andere dag lijken zij in een groot vraagte
ken te veranderen. Dan, een paar jaar later,
stappen kinderen een nieuwe 'leerwereld' in
- de school. Helaas worden veel jongeren,
najaren op school te hebben gezeten, minder
enthousiast voor die manier van leren. Wat
kunnen ouders doen? Dit onderwerp wordt
op maandag 27 september 2004 om 21.00
uur besproken in het programma 'Ontwaakt
Radio' op Radio Flakkee. De presentatie is
in handen van Yvonne Caka. Dinsdag om
16.00 uur wordt het programma herhaald.
Makelaarskantoor Tamboer
beëdigd makelaar/taxateur, lid NVM
0187-476555
Uw wensen van nu
bepalen de Opel van morgen
Opel. AI 35 joQr de meest geliefde auto van Nederland.
www.opelnieuws.nl
Kifit wor fu't volledige aanbod op:
^^e^
.«te - A
TEL. 0187 - 688500
MAKELAARDIJ
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
Doetinchemsestraat 32-34, 3241 AA Middelhamis
Tel. (0187)482606
REGISTERACCOUNTANTS
2 beëdigde/gecertificeerde
makelaars/taxateurs
NVM
eoMü
Balkon (sier)-
aaib-iiiCaim-üEifV hekwerk
\ËlLlilxlili i£L' (airtomatische)
toegangspoorten
3-
Eigen
ontwerpen
De bellenbaan is het nieuwste middel dat is
ingezet om de opmars van blauwalg vanuit
het Krammer Volkerak te kunnen stuiten.
Hij bestaat uit een roestvrijstalen buis, even
breed als de keersluis, met een doorsnede
van tien centimeter. Via een compressor
bovenop de sluis wordt lucht door deze buis
met gaatjes gepompt, die luchtbellen in het
water blaast. Deze bellen houden de 'dikke
blauwalgenkoek' tegen. De bellenbaan
werkt automatisch. Zodra de windvaan oos
tenwind registreert, slaat de compressor aan.
In de derde week van augustus werd de bel
lenbaan neergelegd op de bodem van de
haven.
"Het werkt wel", zegt De Blok, "maar niet
volledig. Een bijkomstigheid van de bellen
baan is dat hij niet alleen de algen in beroe
ring brengt, maar ook het goede water. Dat
gaat zich mengen, en zo krijg je toch nog wat
blauwalg binnen. Niet zoveel, slechts tien
procent, maar die tien procent willen we óók
weg hebben. Hoe, staat nog niet vast. Het
blijkt moeilijk om de kracht van de bellen te
beïnvloeden. Een oplossing is misschien
twee buizen, op een halve meter van elkaar,
zodat de algen en het goede water worden
gescheiden."
Twee jaar geleden, in zomer van 2002, werd
Ooltgensplaat voor het eerst geconfronteerd
met een blauwalgenplaag. De haven was
groen gekleurd, in het water dreef een "dik
ke deken" van wel tien centimeter. "Groene
erwtensoep" werd de brij genoemd, die ont
zaglijk stonk. "Het was een nieuw feno
meen. Zoiets hadden de bewoners nog niet
meegemaakt", herinnert Jaap de Blok zich.
"Omwonenden van de haven klaagden bij
het waterschap: 'Het stinkt hier zo; wat gaan
jullie er aan doen?'"
Blauwalgen zitten altijd in het water, weet
De Blok, maar door warmte en zonlicht ont
wikkelen de microscopisch kleine wiertjes
zich in stilstaand zoet water tot dikke koe
ken. "Het gaat dan geweldig stinken; echt
een nare, penetrante lucht. Niet te harden is
die rioollucht." Bovendien scheiden de
algen giftige stoffen af. In 2002 zouden
daardoor zo'n vijfduizend watervogels ster
ven. Bij oostenwind drijven de algenpakket-
ten rechtstreeks de haven van Ooltgensplaat
m. Dat komt door de ligging: de wind staat
dan pal op de kop van de haven. Oude-Ton-
ge ligt haaks op de windstreek, vandaar dat
blauwalg de haven daar nauwelijks kan
bereiken.
Het waterschap hóefde niet in actie te
komen. De Blok: "Als waterbeheerder heb
ben wij in principe geen taak in het schoon
houden van de haven. Die taak valt toe aan
Rijkswaterstaat. Maar wij hebben wel een
verantwoordelijkheid tegenover de burgers.
Om uit de impassen te komen, zijn we kar-
trekker geworden."
Het waterschap trad in overleg met het zui
veringschap Hollandse Eilanden en Waar
den, met Rijkswaterstaat en de gemeente
Oostflakkee. Gezamenlijk besloten de vier
partners om als eerste spoedmaatregel "de
koek af te zuigen". Dat gebeurde één keer,
met behulp van zuigslang en zuigwagen. De
ingreep had succes. "De haven was schoon,
de deken was weg." De blauwalgen werd
afgevoerd naar een perceel van een zuive
ringschap. "Daar hebben ze het laten rotten
tot er niets van overschoot." Maar de metho
de was "hartstikke duur", en daarom niet
Langeweg 38, 3244 BH Nieuwe Tonge
Tel. (0187)65 13 96
CARAVAN- EN CAMPERSERVICE
EUROGARmnEBEDRIJF
Maak tijdig een afspraak.
Voor meer informatie zie onze website:
,.^;-\i. >^r.;^,,j.
Duidelijk zichtbaar is het nieuwste middel dat in de strijd tegen blauwalg is ingezet: de l>ellenbaan.
Op de iceersiuis staan een compressor en een windvaan. De compres.wr slaat aan zodra de windvaan
oostenwind signaleert en pompt lucht door een roestvrijstalen buis met gaatjes, die op de bodem van
de haven ligt en bellen blaast.
voor herhaling vatbaar, besloten de partners
toen zij de aanpak evalueerden.
Persé wilden de samenwerkende partijen
voorkomen dat in de zomer van 2003 blauw
alg in de haven terecht zou komen. Zij vorm
den een werkgroepje, betrokken de water
sportvereniging van Ooltgensplaat erbij, en
bedachten grondige ingrepen. Ze kwamen
uit op een drieledige aanpak.
Voor de havenmond legde Rijkswaterstaat
een oliescherm neer om de opmars van
blauwalg bij oostenwind te kunnen tegen
houden. Het scherm sloot niet helemaal.
"Dat kon niet, want bootjes moeten in- en uit
kunnen varen, en bij westenwind moesten de
blauwalgen die toch nog in de haven waren,
weg kunnen drijven."
Verder zouden bij oostenwind de sluisdeu
ren pardoes worden gesloten. "Dan komt die
rommel niet meer naar binnen." Om de toe
risten met hun plezierjachten te kunnen laten
vertrekken en binnenkomen, zouden de
sluisdeuren driemaal per dag worden geo
pend, op vastgestelde tijden. "En gebeurde
het toch dat er een beetje blauwalg in komt,
dan zetten we het Gemaal Oudeland in de
haven aan en spoelen het eruit. In de haven
kom is namelijk geen circulatie en dan zou
het anders hevig gaan stinken."
Deze combinatie van maatregelen bleek
doeltreffend. De zomer van 2003 brak hitte
records, maar het blauwalg bleef buiten de
haven. De Blok: "Het is perfect gelukt, het
ging echt goed. Alleen: het open- en dicht-
zetten van de sluizen kostte nogal wat mens
kracht. Drie keer per dag met twee man naar
de sluis; da's niet efficiënt."
Met het oog op de zomer van 2004 werd de
aanpak verfijnd. Zo lieten de gemeente en
het waterschap de spuisluis in de kade res
taureren, met de bedoeling het achterliggen
de Spui schoon te kunnen houden, én om
schoon water uit het Haringvliet naar de
haven te kunnen pompen. De Blok: "Er werd
een klein pompje aangebracht dat het water
door de polders naar de spuiduiker voert,
klep open en in één keer was de haven
schoon." De werkzaamheden begonnen in
december 2003, in juni 2004 was de restau
ratie voltooid. "Precies op tijd. En aardig is
dat we voor de restauratie subsidie hebben
gekregen van zowel de provincie Zuid-Hol
land als van de EU."
Nieuw was de bellenbaan. Die zou bij de
keersluis worden aangelegd. De sluisdeuren
hoefden dan niet steeds te worden geopend
en gesloten. De bellenbaan is er ook geko
men (en De Blok noemt nadrukkelijk Rienk
Boerma, havenbewoner en "techneut" als 'de
grote animator" daarvan), maar pas eind
augustus. "Het is een beetje moeizaam
gegaan. Rijkswaterstaat kon er niet makke
lijk een budget voor vinden."" Het was nog
net op tijd en het scheelde dat het daarvoor
"minder warm" was dan vorig jaar.
Vier methodes werden nu toegepast: gemaal
aan, .spuisluis open, oliescherm en bellen
baan. Jaap de Blok vindt dat deze maatrege
len er tot nog toe voor hebben gezorgd dat de
haven van Ooltgensplaat schoon blijft. "Er is
wel wat blauwalg, maar dat is peanuts."
Toch is hij niet volledig tevreden, De bellen
baan, die er permanent blijft liggen, moet
technisch vervolmaakt worden. Dat gebeurt
na afloop van het 'blauwalgseizoen', dat
aanhoudt tot eind november. "Die tien pro
cent die de bellenbaan nu nog toelaat, willen
we ook weg hebben. De haven moet nóg
schoner", meldt hij vastberaden.
Hij roemt intussen de werkgroep. "Dit is
eigenlijk een uniek project. Er zitten korte
lijnen tussen de vijf partners en door ze in
een klein clubje te stoppen, is het niet alleen
praten, maar ook dóen. Dal vind ik het posi
tieve ervan."" Kees Stoutjesdijk, collega van
Jaap de Blok, trekt deze werkgroep. Hij wijst
erop dat de maatregelen die in Ooltgensplaat
zijn getroffen, niet op zichzelf staan. Er is
een 'krekenplan' in de maak dat verbetering
moet brengen voor héél Flakkee.
"Natuurlijk," zegt Stoutjesdijk, hoofd plan
vorming bij het waterschap, "zijn we ver
heugd dat onze gezamenlijke inspanningen
effect hebben. Maar de blauwalg geeft niet
alleen problemen in de haven van Ooltgens
plaat. Jaarlijks moeten we alle inlaten sluiten
om te voorkomen dat het polderwater in
dezelfde groene soep verandert. Daardoor
worden met name de landbouwers getroffen,
want die kunnen minder beregenen.
"Wij werken hard aan een andere oplossing
voor deze inlaten. Door aanpassing van de
kreken in Oost-Flakkee en het maken van
een nieuw inlaatpunt bij Stad aan het
Haringvliet zijn er goede kansen om alle
aanvoerwater uit het Haringvliet te halen. En
het mooie is dat we hiermee ook waterber
ging maken en dat het kansen biedt voor de
aanleg van fiets- en wandelpaden."
Vervolg op pagina ...6
Aan het uiteinde van de haven van Ooltgensplaat ligt het oliescherm van Riji<.snater.^taal, dat de algen
niet volledig kan tegenhouden omdat plezier\'aartuigen in en uil moeten kunnen varen.