Christelijke politiële
in de eenentwintigste eeuw
mRo
De flakkeese
makelaar ^^Tp
van huis uiti
Fusie of federatie
op internationaal
niveau
DcIRROSTRUIJK
■(yl4innaard
mcwA
3152 O^B
t - S.9S
Zuid-Holland wijst
foerageergebieden voor
ganzen en smienten aan
MAKELAARDIJ
Karels
Autoschade
V^ Visser Visser
Hortensia
nodige
ERA
Taxatie nodW? mM
Bel ons! ||g
(0187) 47 02 72
of
(0187) 68 45 45
actief in beeld en geluid
www.opelnieuws.nl
Taxatierapport nodig van
woning of bedrijfspand?
www.oormelissant.nl
JSml
Vllp/lOBiLlTEITSCENTBUM
Nijverheidsweg 4, Dirksland
Eén vertmuwd adres
voor al uw rijplezier!
www.dereusvastgoed.nl 1
www.karels.com
www.caravanschadeherstel.nl
Kopstukken SGP en CDA debatteerden in Oude-Tonge
Scheefgroei
Tot Uw dienst
Beschamende dingen
Factor van betekenis
Van incident naar incident
BARENDRECHT «TEL 0180-642 111
MIDDELHARNIS «TEL. 0187-617 300
GOUDA «TEL. 0182-358 235
BARNEVELD* TEL. 0342-405 140
Vrijdag 4 juni 2004
77e jaargang
nr. 7310
Grote tuinhortensia
in diverse kleuren.
www.europatuin.nt
EUROPA UIN
WRKSUND.VROONWEG 23,0187-601354,
DONDERDAG +VR!(DAG KOOmvOND
Eigenlijk is tiet te gel< voor woorden: volgende
vt/eek donderdag zijn er verkiezingen om de
Nederlandse afgevaardigden naar het Europees
Parlement te kiezen. De meerderlieid van t i
bevolking weet echter niet wanneer dat zal
gebeuren. Europa 'leeft' niet bij de kiezer, zeg
gen we dan. Onderwijl neemt de invloed, om
maar niet te spreken van macht, toe.
Dat er samengewerkt moest worden in het
naoorlogse Europa was men al snel eens. Het
begon allemaal met de Europese Gemeenschap
voor Kolen en Staal. Dat was niet alleen een
kwestie van eendracht maakt macht op econo
misch terrein. Ongetwijfeld heeft ook meege
speeld dat voormalige vijanden zo bij elkaar kon
den kijken in de keuken van de zware industrie.
De economische belangen van een aantal lan
den - het aantal breidde zich in de loop van die
50 jaar uit-stond dus voorop. Daarnaast zijn er
a/tijd ook politieke agenda 's geweest. Wat wilde
men nu precies? Moest men aankoersen op een
supranationaal Europa, een superstaat? Een
soort fusie, of was een zekere mate van inter
gouvernementele samenwerking het einddoel?
Een federatie van landen die ook een aantal
zaken gemeenschappelijk afhandelen.
Die vraag speelt nog. De beantwoording houdt
verband met hoe men de eigen natie beziet. Wie
overtuigd is van de eigen ontstaansgeschiedenis
van Nederland, die alles te maken heeft met de
planting van het protestantisme volgens Geneef-
se snit in de Lage landen bij de zee en de rol die
het huis van Oranje Nassau daarbij heeft
gespeeld, zal niet zo snel kiezen voor suprana-
tionallsme. Daarbij komt dat in een Verenigd
Europa de 'groten' een doorslaggevende rol
kunnen eisen.
Redenen genoeg om tegen 'Europa' te zijn en
om, nu het een gegevenheid is, te kiezen voor
intergouvernementele samenwerking - een
standpunt wat aan de orthodox christelijke zijde
van het politieke spectrum wordt gehuldigd.
De naam Europees Parlement (EP) is momenteel
nog wat misleidend. Wie daarbij denkt aan een
soort gemeenteraad of Tweede Kamer heeft het
mis. In de eerste plaats worden er wel Neder
landers gekozen, maar zij maken deel uit van
internationale groeperingen (zeg maar fracties).
Daarnaast heeft het EP nog lang de macht niet
die bijvoorbeeld ons Parlement kan uitoefenen.
In feite beslist meestal de Europese Raad, de
gezamenlijke ministers, over datgene wat de
Europese Commissie voorstelt En anders de
regeringsleiders wel. Het EP wordt over zo'n
voorstel gehoord De laatste jaren heeft dat par
lement zich steeds meer invloed op het besluit
vormingsproces bevochten, dat wel. Dat kan ook
omdat de EU steeds meer politieke invloed krijgt
Handel en industrie zijn inmiddels al geglobali-
seerd tot een wereldwijd netwerk
Intergouvermentele samenwerking heeft ook
een nadeel. De uiteindelijke beslissingen wor
den genomen in de nationale parlementen. Een
voorbeeld. Heel veel regels en wetten worden in
'Den Haag' vastgesteld, maar zijn in 'Brussel'
beklonken. De agrarische sector weet daar alles
van. Daarmee is overigens niet gezegd dat het
allemaal negatief uitvalt In voorkomende geval
len moppert men dan op de Nederlandse rege
ring, maar vergeet te stemmen voor het Europe
se Parlement TenAiiji men met die stem in ieder
geval aan kan geven welke richting de nationale
politiek in moet gaan richting Europa. Een over
wegende keus voor intergouvermentele samen
werking, door een hoog percentage kiezers
bepleit, is natuurlijk wel een signaal. De kiezer
doet er goed aan Europese en nationale verkie
zingen niet los te zien van elkaar
Brussel regelt al heel veel. De Europese Unie
wordt dan ook wel eens voorgesteld als een dak
dat rust op drie pijlers: de Europese gemeen
schappen, het gemeenschappelijke buitenland
en veiligheidsbeleid, en de samenwerking op
het terrein van binnenlandse veiligheid en Justi
tie.
De eerste pijler is supranationaal en betreft
voornamelijk de interne markt en de economi
sche integratie. Maar als je daar goed beleid op
los laat, moeten er ook regels zijn voor de volks
gezondheid, onderwijs, cultuur en sociale
zaken. Die laatste terreinen zijn nu nog een
beetje grijs gebied en worden (nog) niet supra
nationaal geregeld Verder wordt het asielbeleid
en de regeling van de immigratie onder deze pij
ler geregeld. De invloed van Europa op dat front
wordt wel steeds groter
De tweede en derde pijler worden Intergouver-
menteel geregeld, maar ook hier zien we ten
densen om namens het geheel een standpunt
naar voren te brengen. In het algemeen zet men
daarbij kleine stappen, die eigenlijk wel logisch
zijn, maar die welpassen in een puzzel waarvan
niet iedereen het voorbeeld kent
Europa gaat ons aan omdat het ons volksbe
staan beïnvloedt, het waarden- en normenpa
troon dat wij hanteren We kunnen niet zonder,
en toch moeten we terughoudend zijn, tenmin
ste als we kiezen voor een Europa van de staten.
En hoe dan ook, ten diepste is elke overheid
Gods dienares. Dat kan in een stem tot uiting
komen. We moeten bij leven en welzijn maar
gaan stemmen, volgende week donderdag.
Het college van Gedeputeerde Staten
(GS) wil de landbouwschade door over
winterende ganzen en smienten beper
ken. Tegelijkertijd willen GS deze trek
kende vogels een goede bescherming
bieden. Door het aanwijzen van foera
geergebieden in de provincie Zuid-Hol
land kunnen deze tegengestelde doelen
beide worden gehaald.
De stijgende schade aan landbouwgewassen
door ganzen en smienten was aanleiding
voor overleg tussen de minister van Land
bouw, Natuur en Voedselkwaliteit en de
Land- en Tuinbouw Organisatie, Staatsbos
beheer, Vereniging Natuurmonumenten,
Vogelbescherming Nederland, de Koninklij
ke Nederlandse Jagersvereniging en het
Interprovinciaal Overleg. Dit overleg heeft
geleid tot de vaststelling van het Beleidska
der Faunabeheer. Belangrijk onderdeel van
dit beleidskader is de begrenzing van foera
geergebieden voor overwinterende ganzen
en smienten. De provincie staat aan de lat
om voor 1 oktober 2004 de gebieden in
Zuid-Holland te begrenzen.
Beschermde gebieden
GS hebben 20.000 hectare potentieel foera-
geergebied geselecteerd. Het betreft deels
bestaande natuurgebieden, maar ook agra
risch grasland. In overleg met de betrokken
belangenpartijen wordt dit ingekrompen tot
10.500 hectare. De definitieve gebieden
worden daarna bekend gemaakt. Binnen
deze gebieden zijn de ganzen en smienten
beschermd; opzettelijk verontrusten en
afschot zijn daar niet toegestaan. Eventuele
landbouwschade in deze gebieden wordt
vergoed. Dit kan door een uitkering via het
Faunafonds of via een beheerovereenkomst
(Subsidieregeling Agrarisch Natuurbeheer).
Buiten de foerageergebieden is verjagen,
eventueel ondersteund met afschot, van
grauwe ganzen, kolganzen of smienten
mogelijk. Hierdoor kan landbouwschade
worden voorkomen. Naast de aanwijzing
van foerageergebieden willen GS de admini
stratieve lastendruk verminderen met
betrekking tot de ontheffingverlening voor
de bestrijding van spreeuwen en wilde een
den in een aantal specifieke gevallen. GS
zullen Provinciale Staten voorstellen om
deze soorten op te nemen in de Verordening
vrijsteUingen Flora- en faunawet Zuid-Hol
land.
De voorstellen liggen van 1 juni tot 1 juli
2004 ter inzage in de bibliotheek van het
provinciehuis, Zuid-Hollandlaan 1 te Den
Haag. Belanghebbenden kunnen hun ziens
wijze inbrengen, deze worden meegenomen
in de definitieve besluitvorming.
NVM
2 beëdigde/gecertificeerde
makelaars/taxateurs
COMBI
OUDDOIt^ WNtimmt 3! M (0117) MItll fox 6U734
Uw wensen van nu
bepalen de Opel van morgen
Opel. AI 35 Jaar de meest geliefde auto van Nederlond
www.opelnieuws.nl
Makelaarskantoor Tamboer
beëJigtl makelaar/taxaleui', lid NVM
0187-476.555
IIELISSANT
Autobedrijf Cor Melissant
0187-6015 98
Flaldcee Caravans
0187-605191
Cor Melissani Tweewielers
0187-601706
MAKELAARDIJ
Middelharnis B.V.
Voor de koop of verkoop van uw woning
Doefinchemsestraat 32-34, 3241 AA Middelharnis
Tel. (0187)482606
etnoti iHtaoEiHJtitiini agoE-T^Hï j nuLMoikii tttEitm-Tom;
Kijk mor het foBedige amiboi op:
- I I
TEL. 0187 - 688500
êtHUÊïffiaitffi:'
Balkon (sier)-
hekwerk
ISÜtMIlla; (automatische)
- toegangspoorten
(0187) 68 47 21
Eigen
ontwerpen
Langeweg 38, 3244 BH Nieuwe Tonge
Tel. (0187) 65 13 96
Ook voor Caravan schadeherstel en onderhoud
I cimvm- m camperservice
EUROG/UWmiEBEDB/JF
Maak tijdig een afspraak.
Voor meer Informatie zie onze website:
OUDE-TONGE - Hoe moet christelij
ke politiek er in de eenentwintigste
eeuw uitzien? Deze belangrijke vraag
kregen Bas van der Vlies, fractievoor
zitter van de SGP in de Tweede
Kamer, en CDA-Kamerlid Gerda
Verburg voorgeschoteld, voordat ze
vorige week vrijdagavond met elkaar
in debat gingen in Oude-Tonge. Het
tweetal christelijke politici was daar,
in De Grutterswei, op uitnodiging van
de SGP Jongeren. De zaal was dan ook
voornamelijk gevuld met jeugdige
SGP-ers en - gezien het feit dat er een
tafeltje was waar aanwezigen zich een
lidmaatschap konden verwerven -
potentiële jeugdige SGP-ers. De
opkomst was heel behoorlijk: zo'n
honderd bezette stoelen.
Hoe moet christelijke politiek er in de een
entwintigste eeuw uitzien? Een prikkelende
vraag, die nog prikkelender werd toen de
avondvoorzitter, tevens voorzitter van de
staatkundig gereformeerde jeugdbeweging,
bewust twee karikaturale beelden de zaal
inwierp. Zijn eigen partij noemde hij met
een lachje 'een getuigenispartij voor oude
mannen'. En het Christen Democratisch
Appèl moest het doen met het beeld van 'een
corapromispartij, voorzien van een christe
lijk vemislaagje'. Twee beelden, bedoeld
om de discussie uit te lokken. "Met scherp
schieten mag", nodigde hij de sprekers en de
zaal uit.
Maar als er al werd geschoten, dan was het
zeker niet met scherp. Van der Vlies en Ver
burg waren in grote lijnen behoorlijk lief
voor elkaar; het CDA-Kamerlid wilde bij
voorbeeld gezegd hebben, dat haar SGP-col-
lega één van de meest gezaghebbende
Kamerleden is. "Niet opportunistisch, maar
principieel en herkenbaar." Daarnaast kwam
er ooic vanuit de zaal geen scherp geschut
aan te pas. Dit ondanks de verwachting van
Verburg dat ze een moeilijk te winnen uit
wedstrijd zou moeten spelen voor zo'n zaal
vol staatkundig gereformeerden.
Beide politici mochten - om het karikatura
le beeld van de avondvoorzitter bij te stellen
- een eigen beeld geven van hun partij. Ver
burg deed dat aan de hand van de vaderland
se geschiedenis in vogelvlucht sinds 1872.
Ze schetste de sociale kwestie en de opbouw
daarna van een goed stelsel van gezond
heidszorg, onderwijs voor iedereen, kies
recht, sociale zekerheid en pensioenen. "Er
is enorm veel tot stand gekomen", aldus het
christen-democratische Kamerlid. "De twin
tigste eeuw was de eeuw van de materiële
opbouw en de welvaart." Een belangrijk pro
bleem daarbij, ging Gerda Verburg verder, is
dat "een aantal partijen in het parlement"
met wetten en regels kwam om elk probleem
op te lossen. "Daarbij is ook een scheefgroei
ontstaan. Namelijk, als mensen alleen nog
maar aan hun rechten denken en geen
samenhang meer zien met hun plichten. Dan
krijg je dat delen van de samenleving uit de
rails gaan lopen." De twintigste eeuw heeft
dus, in de optiek van het CDA, ook keerzij
den van de materiële welvaart opgeleverd.
Verburg noemde de wachtlijsten in de
gezondheidszorg, de files, de criminaliteit,
de anonimiteit op scholen en het gebrek aan
integratie in de grote steden.
"De maakbaarheid van de samenleving
bleek niet haalbaar en de capaciteit van veel
mensen werd uitgeschakeld. De eigen ver
antwoordelijkheid moet juist tot zijn recht
komen, vindt het CDA. Gebruik je talenten
f jk voor een ander, stel je dienstbaar op. Dat
heeft te maken met onze scheppingsop
dracht. Waar we naartoe moeten, is dat we in
plaats van de regeltjes de mens weer centraal
gaan stellen. Nu lopen we nog teveel tegen
de bureaucratie aan, de mensen zijn te vaak
weggeplakt achter de regels. Maar het CDA
zegt: de overheid kan het niet in z'n eentje,
de overheid kan het niet zonder betrokken en
verantwoordelijke burgers. De menselijke
maat, daar moet het om gaan. En de overheid
moet in dienst staan van de samenleving."
Daarbij vergat Gerda Verburg niet de 'nor
men en waarden' te noemen, en het dienen
van God.
Bas van der Vlies begon zijn praatje met de
mededeling dat SGP, ChristenUnie en CDA
elkaar nodig hebben in de Kamer. "Bij medi
sche en ethische thema's staan we tegenover
een Kamermeerderheid die absoluut anders
wil. Als mevrouw Verburg zegt dat meer
mensen God zouden moeten dienen, dan val
ik haar van ganser harte bij. Maar de werke
lijkheid is helaas anders. We zien kerkverla
ting en we krijgen in de Kamer steeds mtsr
collega's die de Bijbel niet kennen." Ook
Van der Vlies vond dat de regelgeving te ver
is doorgeschoten. "We denken dat we alles
De beide Kamerleden in de 'Grutterswei', vorige week vrijdagavond: rechts mevrouw Verburg,
daarnaast de heer Van der Vlies. (Foto Persburo Flakkee)
naar onze hand kunnen zetten en dat alles
dan beter worden zal. Nee dus", was het oor
deel van de SGP-fractieleider in de Tweede
Kamer.
Hij wenste de verschillen tussen SGP en
CDA niet uit te vergroten, zoals hij zelf zei.
"Maar die verschillen zijn er wel. Wij voe
ren onze campagnes met de leus 'Tot Uw
dienst'. Uw, met een hoofdletter, tot Gods
eer dus. Dat is onze roeping en als dat gestal
te zou krijgen, door het dienen met Bijbelse
normen en waarden, dan is het ook tot dienst
van onze medemensen. Maar dat betekent
ook dat de overheid normerend bezig moet
zijn en wetten dient te handhaven, ook de
geboden uit de wet des Heeren."
Het begrip geborgenheid is daarbij een sleu
telwoord, aldus Van der Vlies. "Geborgen
heid willen we de medemens bieden. Niet
alleen materiaal, maar ook als het gaat om
bijvoorbeeld de plaats van de zondag in de
samenleving, de beschermwaardigheid van
het leven en het onderhouden en gehoorza
men van alle geboden, zowel de eerste tafel
als de tweede tafel van de wet." Bij de
gevolgen van deze opstelling in de prakti
sche politiek, vervolgde Van der Vlies,
lopen SGP en CDA uiteen. "In beginsel zijn
we het nog wel eens, maar wij voelen ons
principieel bezwaard over wetten die onder
medeverantwoordelijkheid van het CDA tot
stand zijn gekomen."
De SGP-voorman sprak de hoop uit dat het
huidige kabinet een en ander ten goede kan
keren. "De aanzetten zijn er ook, maar daad
werkelijke stappen zetten is moeilijk. Het
CDA zit immers in een coalitie met VVD en
nota bene D66. Het CDA neemt medever
antwoordelijkheid om erger te voorkomen,
terwijl de SGP zegt: wij doen dat niet. En
daar ligt het spanningsveld tussen beide par
tijen. Er gebeuren beschamende dingen in
Nederland. Je moet eerlijk zijn: de zonde, als
drijfveer van veel mensen, moet ingetoomd
worden. Op het gebied van de zondagsheili
ging en de zedelijkheid moet je normerend
bezig zijn. Laat je dat na, dan kan daar - ten
principale - geen zegen op rusten. Dat stra
len wij uit als kleine, bescheiden fractie,"
Het grote verschilpunt van SGP en CDA
kwam ook bij het bespreken van een aantal
stellingen scherp aan bod, "Het verschil zit
in de compromisbereidheid, In hoeverre ben
je bereid concessies te doen aan je princi
pes?", aldus Van der Vlies, Tegenover diens
metiing zette Verburg de opvatting dat het
CDA een partij is die "eropuit is om mee te
sturen in de samenleving. Soms zeg het
CDA, na een diepgaande discussie, dat het
beter is om mee te werken aan een compro
mis. Om erger te voorkomen, omdat er een
ruime meerderheid in het parlement is die
veel verder wil,"
Op de stelling dat de SGP door de geringe
omvang nooit een factor van betekenis kan
worden, reageerde Gerda Verburg afwij
zend. "Het gaat in de politiek niet alleen om
macht, maar ook om de kracht van argumen
ten," Van der Vlies: "Het gaat niet om onze
inzichten, maar om wat de Bijbel zegt en om
wat God aanreikt tot zegen van de samenle
ving. Het is goed dat dit geluid klinkt in de
volksvertegenwoordiging." Even later ver
zuchtte de SGP-er dat hij zou willen dat het
CDA "onbevangener vanuit de christelijke
inspiratie zou argumenteren", al moest hij
erkennen dat één van de CDA-Kamerleden
van islamitische herkomst op het gebied van
waarden en normen doorgaans toch de juiste
toon weet aan te slaan.
'Hou je rug recht, Jan-Peter', zou Van der
Vlies een lïeer tegen de minister-president
hebben gezegd, toen hij een keer op zondag
had vergaderd. En volgens Verburg had Bal
kenende zich die woorden zeker ter harte
genomen. Net zoals hij - in de ogen van zijn
partijgenote, in haar beantwoording van een
kritische vraag vanuit het publiek - het
maximale doet om het debat over normen en
waarden de nodige urgentie te geven.
"Gebeurt er te weinig? Ik voel het ongeduld
ook, maar kijk eens wat er al gebeurt."
Met scherp schieten was er niet bij, vrijdag
avond in Oude-Tonge, maar Verburg moest
ook de kritische vraag beantwoorden of ze
blij is met D66 als coalitiepartner. Ze zei dat
ze een coalitie met SGP en ChristenUnie
"een begaanbare weg" zou hebben gevon
den, maar dat de besprekingen een ander
resultaat hadden opgeleverd. "Het valt me
wel op dat D66 erg lenig is als het aankomt
op stemmen in de Kamer; de ene keer stemt
de fractie met de coalitie mee, de andere keer
met de oppositie."
Aan het eind van de avond ontstond een dui
delijk beeld over hoe de christelijke politiek
er in de eenentwintigste eeuw zal uitzien: de
SGP zal ook nu principiëler zijn en het CDA
zal eerder geneigd zijn compromissen te
sluiten. Verder - met uitzondering dan van
de participatie van de vrouw, die Gerda Ver
burg slechts zijdelings ter sprake bracht -
was het onderscheid tussen beide partij verte
genwoordigers niet al te groot.
Zo waren Van der Vlies en Verburg het roe
rend met elkaar eens over de stelling dat de
Tweede Kamer van incident naar incident
hobbelt en zich te weinig bezighoudt met de
controle van het kabinetsbeleid. "Ja, dat is
zo", vonden ze allebei. "De Kamer laat zich
opjagen door berichtgeving en incidenten,
en dat is niet goed", aldus Van der Vlies.
"We hebben te maken met spoeddebat na
spoeddebat. Ik vind dat we ons moeten
bezighouden met de diepte, de oorzaken en
fundamenten, en niet met de verschijnse
len." Gerda Verburg hekelde eveneens de
grote hoeveelheid spoeddebatten en nam
zelfs het woord 'krantenknipselpolitiek' in
de mond. Volgens het CDA-Kamerlid heeft
dat te maken met "het teveel aan media rond
de Kamer". "Er zijn 420 journalisten geac
crediteerd. Dat is drie keer zoveel als het
aantal Kamerleden. En ze moeten allemaal
hun eigen scoop, eigen nieuwtje en eigen
invalshoek hebben. Teveel Kamerleden met
geringe ervaring proberen zich een positie te
verwerven via die weg en denken alleen her
kend en erkend te worden als ze in de krant
hebben gestaan of bij Barend en Witteman
aan tafel hebben gezeten,"
Van der Vlies tot slot: "Er moet ruimte zijn
voor spoeddebatten, maar het moet wel
ergens over gaan," Hij gaf een voorbeeld
van een door GroenLinks-Kamerlid Vendrik
aangezwengeld spoeddebat, dat hij kwalifi
ceerde als een 'schertsvertoning', "Maar het
hele apparaat is er. Want als je zo'n debat
boycot, moet je de andere dag eens in de
kranten kijken,,,"
REGISTERACCOUNTANTS