Veranderingen
Recreanten wel-; hun auto's minder
welkom in Ooltgensplaat
n^^ ONDERBREKING
.„•fMiiijih, GASVOORZIENING
MERCEDES
01877-1309
Goed idee,
schone lucht in de auto
Citroen-Hesselink
fnnbredftse
tlammeinaH
KIEVIT WARMTE
Ramoco b.v.
Goeree-Overflakkee
DIRKSLAND
MELISSANT
STELLENDAM
OUDDORP
zaterdag 24 juni 1989
van 8.00 tot 14.00 uur
MUS Dirksland
'F^
61e Jaargang
VRIJDAG 23 JUNI 1989
No. 5810
POSTBUS 8 3240 AA MIDDELHARNIS
Redactie en administratie: Langeweg 13, Sommelsdijk
Tel. (01870) 2629. Na 5 uur (alleen voor redactie) tel. 01870 - 3392
FAX 01870 - 5736
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ABONNEMENTSPRIJS 11,50 PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 36 cent per mm; bij contract speciaal tarief.
Giro 167930 Bank: Rabo Middelhamis Rek.no. 3420.01.108
Het wereldtoneel is politiek in beweging.
Wie de laatste tijd het nieuws goed heeft bij
gehouden, weet dat er op wereldniveau wel
een en ander aan de hand is. Dan denken
we natuurlijk in de eerste plaats aan Rus
landen China. Wat daar gebeurt, tart onze
verbeelding. In beide situaties worden de
woorden van Lening gelogenstraft. Niet het
voze kapitalisme, maar juist het commu
nisme wordt van binnenuit uitgehold.
Er is verschil In Rusland heeft de partij het
heft zelf in handen genomen en het initiatief
tot hervormingen ontplooid. Gorbatsjow
moge dan het gezicht naar buiten zijn, zon
der steun redt hij het nooit Hoe hij aan die
steun komt, mag u raden. Toen er enige
zekerheid was mocht het russische volk er
zelfs over stemmen. Voor ons iets gewoons,
daar een fenomeen.
Overigens hou je je hart vast dat het alle
maal te snel gaat Tot nu toe reageert het
volk niet eens zo uitbundig. Je poetst 70 jaar
„slavenbestaan", in de zin van achter de
partij aanlopen, eenzijdige informatie,
beïnvloeding niet zomaar uit Het is ook de
aard van het russische volk niet Trouwens
wat is het russische volk? Een tot eenheid
omgesmede groep volkeren. Nationalisme,
eigen identiteit zijn kennelijk sterke gege
vens. Er is maar een zuchtje vrijheid en de
onlusten rond de eigen identiteit van de vol
keren laaien op.
In dezelfde tijd zoeken de volkeren vn»
West-Europa eenheid, die verder gaat dan
samenwerking. Het begrip nationaliteit
wordt opgeofferd aan, ja waaraan?
Rusland in beweging. De beer is los. Onder
schat hem niet, hij blijft wendbaar, is slim,
kan weer in een winterslaap terugvallen. Je
houdt je hart vast voor wat er kan gebeuren
als Gorbatsjow faalt Elke aktie roept
immers een reactie op?
In China heeft het volk zijn ongenoegen
kenbaar gemaakt Daar was het een bewe
ging van onderop. Veel massaler dus. Het
gevaar van zo 'n beweging is het gebrek aan
coördinatie en leiderschap. Zo ook in dit
geval. Ook in China heeft de leiding het heft
in handen genomen. Op een gruwzame
wijze. De aktie riep een reactie op. Voorlopig
betekent dat weer teruggang. Maar wie zal
dat immense volk doorgronden? De partij is
in ieder geval de baas, punt uit, nekschot
uit.
Gevraagd werd om meer democratie, om
meer welvaart, om eerlijkheid. Die stem is
in het openbaar gesmoord.
Tegelijkertijd liet ruim 50 procent van ons
volk weten het de moeite niet te vinden zich
uit te spreken over Europa. Daar wordt voor
meer inspraak gebloed. Hier vinden we het
de moeite niet waard. Is dat democratie
beleven?
De wereld in beweging. Wij hebben het
goed. We begrijpen die Oostbloklanden
eigenlijk slecht Wie zal ons, zeker de jonge
ren, kunnen vertellen wat het betekent ruim
veertig jaar geknecht te zijn? Tegelijkertijd
zien we ultra-rechts in het vrije westen
opkomen, Hitlerachtigefiguren. Hebben we
dan niet van de geschiedenis geleerd? Leren
we de geschiedenis nog wel? Aan onze
jeugd?
Garage Nout te Ooltgensplaat propa
geert momenteel een filter dat er voor
zorgt dat nog slechts gezuiverde lucht
uw auto binnenkomt. Het Icleen filter
houdt nl. de schadelijke deeltjes tegen
uit de lucht die via het luchttoevoerka
naal voor verwarming of verkoeling in de
auto wordt aangezogen.
't Zal elke automobilist bij herhaling
overkomen dat via het luchttoevoerka
naal kwalijke geuren binnendringen,
zoals van vóórrijdende zware diesels en
o.a. - ten plattelande - de indringende
geur van ge spoten gier. 't zijn met de vet
tige aansla--, op de binnenkant van de
ruiten de m sest opvallende, maar er zijn
ook reukloze gezondheidsbedreigers,
uit de chemie en zelfs uit de natuur, want
stuifmeel roept bij velen prikkelingen en
zelfs benauwdheid op. In de werveling
van stofjes uit de aangezogen lucht kan
zich veel schadelijks bevinden dat met
de filter buiten wordt gehouden waar
door medische klachten worden voor
komen. Een schoner klimaat in de auto
derhalve en dat zal het autorijden zeker
plezieriger, minder vermoeiend en ge
zonder maken.
De montage van het filter neemt niet
meerdn.aer half uur in beslag. Een fil-
terpakKé^ vöidoenae voor een heel jaar,
bestaand uit 2 zomer- en 2 winterfilters
kost 387,- inclusief 4x de montage van
de nieuwe filters ter vervanging van de
oude die - zo heeft garage Nout bij her
haling vastgesteld - na een kwartaal
gebruik vol zitten met stoffen die - zon
der filter - in het auto-interieur terecht
zouden zijn gekomen. Het Icleen filter-
materiaal wordt ook in openbare gebou
wen en klinisch toegepast.
Dirksland, 01877 - 1357
We hebben het goed, we zijn de economi
sche teruggang wel te boven. Tegelijkertijd
gaat het slecht in Afrika, grote delen van
Azië, Latijns-Amerika. Kennen we onze
verantwoordelijkheid? Als Nederlander,
maar dan wel zo dat we ons bewust zijn niet
op een eiland te leven. Ook de verre naaste is
een naaste. Of gaan we verder, in naam
naar een zorgzame samenleving of welke
slogan we ook mogen gebruiken.
De wereld in beweging. Daarin moeten
posities gekozen worden. Daarbij moet
bedacht worden hoe goed we het hebben en
wat we er mee doen. Wij leven in een demo
cratie, wij hebben een hoge levensstan
daard, wij zijn gelukkig, wij mogen onze
godsdienst vrij uitoefenen, wij....
Wat is het ons waard? En wat dragen we
uit?
Wilt u daar eens over nadenken? Het is bij
leven en welzijn alweer gauw september.
Uit onze kollektie:
2 kwaliteits camcorders, met
2 systemen, ontwikkeld door
2 topmerken met,
3 jaar volledige garantie*
JVC
GR-C45
Sony
CCD-F330
Voor 2 gelijke vriendelijke prijzen
van .^"TJ^^r
Voor onderhoud van uw
Autobedrijf A. J. van Rumpt
AUTOMOBIELBEDRIJF
VISSER
Voor nogal wat Platenaren is 't dins
dagavond, geconfronteerd met de
plannen in Het Rietveld 200 recreatie
bungalows te bouwen, danig schrik
ken geweest. Op de gehouden in
formatie-avond in 't Centrum hebben
ze dat vooral kenbaar gemaakt toen
duidelijk werd dat de verkeersafwik
keling van zowel dat bungalowpark als
het aan te leggen strandje aan 't eind
van de Steigerdijk via de dorpse stra
ten plaats zal vinden, „zo'n zeshon
derd auto's per week-end", berekende
een verontruste Dorpsdijk bewoner
die ze allemaal langs zijn deur gaat
krijgen, 't Was voor hem de vraag of
er, met uitzondering van „een paar
middenstanders", méér dorpsgenoten
met zo'n ontwikkeling ingenomen zul
len zijn....?
't Was duidelijk dat de door burg. de Vos
verwoorde filosofie die aan de plannen -
zó dicht bij de dorpskom - ten grondslag
ligt zeker niet door ieder werd onder
schreven. De Platenaren gunnen de ste
delingen best een genoegelijk plekje en
de rust die ze thuis moeten ontberen,
maar dat het daarom in de Plaat vooral
zondagsavonds onrustig zou moeten
worden, moet dat de prijs zijn....?
Zowel burg. de Vos als dhr. Tonneman
van de Grontmy, waar de plannen zijn
ontwikkeld, hebben zich ingespannen
die zorg zoveel mogelijk weg te nemen,
al werd het door burg. de Vos evenmin
ontkend dat er voor „meer leven in de
brouwerij", een noodzaak om een leef-
•T meenschap als Ooltgensplaat en haar
"vuoizieiiiagcii iu stand te houden, wat
betaald en ingeleverd zal moeten wor
den, „misschien wel een deel van het
oude knusse", overwoog hij.
„Ooltgensplaat ligt aan het eind van een
weg en wordt alleen maar bezocht door
mensen die er móeten zijn", zo bezag
dhr. de Vos. Hij noemde het weliswaar
voordelig voor de rust, maar nadelig is
het dat maar weinigen het dorp bezoe
ken en er doorheen rijden om met
karakteristieke plekjes en midden-
standsbedrijven geconfronteerd te wor
den. Om een stukje „doorgaand ver
keer" te bereiken en meer van het dorp te
kunnen laten zien is gekozen voor „rou
ting" door het dorp, heen via Langeweg,
Weespad, Molendijk, Slikdijk en Stei
gerdijk en terug via de Dorpsdijk,
Nieuwstraat, Kerkring, Stoofstraat naar
de Langeweg. Op de hoek Slikdijk-
Steigerdijk zal een huis moeten verdwij
nen en de afrit naar de Nieuwstraat zal
dienen te worden verbreed.
De praktijk
De heren van de Grontmy menen dat
het verkeersaanbod reuze mee zal val
len, zeker als het wordt afgewogen
tegenover het praktijkgegeven dat in een
doorsnee woonstraat in den lande ge
middeld 150 a 200 auto's per uur passe
ren, een vergelijk dat in de zaal nogal
wat gemurmureer opriep omdat het
Plaatse gemiddelde daar vér onder ligt.
Aangenomen wordt dat het strandje aan
het eind van de Steigerdijk bij een piek-
belasting per uur 50 auto's-, en het bun
galowterrein per uur 30 auto's op de weg
zal brengen. Geen getallen waar de
plannenmakers van schrikken....
Wél deden dat een aantal van de ruim
vijftig aanwezigen, kennelijk aanwo-
nenden van de straten die het verkeer te
verwerken zullen krijgen. Vandaar de
suggestie van een van hen de Noordzijd-
sedreef in de verkeersafwikkeling te
betrekken, „het zou", zo dacht de vraag
steller dhi. van Wijnen, „het recreatie-
verkeer uit de dorpskern weghouden.
Vanaf het recreatiecentrum kunnen de
gasten (overigens „hartelijk welkom")
wandelend in het dorp hun inkopen
doen", zo werd de plannenmakers voor
gelegd.
Hunnerzijds werd toegezegd dat de sug
gestie serieus zal worden bekeken op z'n
technische uitvoerbaarheid. „En op z'n
financiële mogelijkheid", vulde burg. de
Vos aan.
Het aanleggen van een route om het
staat van de woningen opgenomen en
na het werk vergeleken met de dan ont
stane situatie.
Een grondbezitter van Het Rietveld
(„geen beste grond maar wel een prach
tig natuurgebied", vond hij) wilde het
liever houden zoals het is en meende
een goeie suggestie te hebben met te ver
wijzen naar de nog resterende plaats
achter het Fort, zodat alle recreatieve
ontwikkeling zich ten zuiden van het
havenkanaal zou voltrekken. De idee
vond geen gehoor bij de ontwikkelaars
die met de voorgestane spreiding juist
voldoen aan het verlangen naar een
meer evenwichtige verdeling; ten zuiden
van het havenkanaal bevinden zich nu
al 370 recreatie-verblijfseenheden.
dorp lijkt burg. de Vos weinig zinvol
wanneer dat niet een duidelijk kortere is,
aan een kortere dóór het dorp zou dan
toch de voorkeur worden gegeven.
Spreiding
De recreatie-plannenmakerij is een
direct uitvloeisel van de in 1984 vastge
stelde recreatie-nota. De gemeenteraad
wil de gemeente laten delen in de econo
mische voordelen van een recreatieve
ontwikkeling waarmee in Ooltgensplaat
een begin zal worden gemaakt met de
aanleg van het bungalowpark in Het
Rietveld. De bungalows, twee modellen
van hout en een van steen, („eenvoudige
onderkomens van zo'n 35 m^") zullen
van ƒ60.000,- tot ƒ90.000,- kosten,
inclusief de perecelen grond van 240 a
270 m^. De doelgroep die men wil berei
ken bestaat uit hen die het modale inko
men of daaromtrent genieten. „Het
worden geen vakantiewoningen voor
kapitalisten, die redden zich elders wel",
werd verklaard. De percelen worden
overigens als „recreatietuinen" gepre
senteerd.
De vrees dat zwaar bouwverkeer schade
zal toebrengen aan de woningen langs
de Slikdijk kon deels worden weggeno
men door de verklaring dat de bouw
maatschappij zich tegen dergelijke
schade verzekert.
Voor de aanvang van het werk wordt de
RENAULT-dealer
Verkoop na 17.00 uur:
C. Breen, 01878 - 2496
Wanneer?
Gevraagd naar de termijn waarbinnen
met name het bungalowpark gereali
seerd zal zijn veronderstelde dhr. Tonne
man van de Grontmy dat nog voor de
vakantie de procedure gestart zal wor
den en dat, na ter visie legging en de
behandeling van evt. bezwaarschriften,
in november de bouwvergunning ver
kregen zal kunnen worden. De aanleg
van het strandje - geschikt voor zo'n zes
honderd bezoekers, verwacht hij in
1991.
Enquête
Ontkend moest worden dat er onder de
bevolking van Oostflakkee een enquête
gehouden zal worden met de vraag of
men vindt dat Ooltgensplaat in de
recreatieve ontwikkelingen zou moeten
worden betrokken. „De recreatienota
wordt bijna „raad-breed" gedragen",
verklaarde de voorz. Uitdrukkelijk is
uitgesproken dat aan de ontwikkeling
bij Ooltgensplaat prioriteit zal worden
gegeven, „en de raad bestaat uit 13 men
sen door wie vertegenwoordigd bent!"
aldus de burgemeester, benadrukkend
dat er voor Ooltgensplaat een goede-, en
wellicht enige kans ligt, als gemeen
schap mét instandhouding van de voor
zieningen voort te bestaan. Goede
ideeën daartoe zijn altijd welkom!" ver
zekerde dhr. de Vos.
Zo'n goed idee vond hij trouwens ook de
jaarlijkse „Oeltgendag" die zo'n 25.000
mensen naar de Plaat brengt. Misschien
niet door ieder gewaardeerd maar wél
goed voor de bekendheid van Oolt
gensplaat.
Zelfs loofde hij een prijs uit voor hem/
haar die de gemeente hét goede idee aan
de hand doet bij de sluis een voet-
gangersoversteekmogelijkheid te ma
ken waardoor een wandelcircuit aan
weerszijden van de haven zou ontstaan.
Nu ligt er een uitschuifbare brug die niet
gebruikt kan worden omdat de piezier-
vaart daardoor gehinderd zou worden.
In verband met noodzakelijke werkzaannheden aan het
gastransportnet zal de gasvoorziening In
onderbroken worden op:
Aan de verbruikers wordt verzocht gedurende deze tijd de hoofdkraan
bij de gasmeter af te sluiten.
De Directie
camera
recorder met
autofocus, 6x
motor zoom
lens F 1.4 (F9-54)
Video 8
camerarecorder,
autofocus,
6x motorzoom,
lens F16 (12-72)
hoge geluids
opname kwaliteit
tXMvr olie xdierheuf
VINGERLING 3-MIDDELHARNIS-tel 01870-2S18
Molendijk 85, Stad a.h. Haringvliet
Tel. 01871-1553
FOTO - FILM - REPORTAGE - VIDEO - COMPUTÊI
o C3 czj a C3 1=3 en r—1 I-p
-OuMorp - Teleloon 0'a78-->612 er 2120
- Hogezoom 1^2 Tele'oon 01116-2-I0O
irakeelslraai 8 - Sommelsdi/k Teletoon 01370-6911
voor alle taxaties o.g.
Sanitair Centr. verwarming
01870-2609
OOSTDIJK 49, SOMMELSDIJK
Peugeot
Talbot
Peugeot Talbot dealer
Kastanjelaan 41-43
Middelharnis - tel. 01870-3094
Dat zou veel verkeershinder op de'Slikdijk voorkomen.
De jachthaven zal verder ontwikkeld worden.
Velen zouden het recreatieverkeer liever door de Noordzijdsedreef zien komen en gaan.
voor
Verkoop Service 01871 - 1662
♦♦♦4H^»jf,l,H^4H^,,<^,^,,4^^^,