EILAnDEnniEUWS Overdenking Ster van het dumppaleis stijgt snel Plaatselijk nieuws De grote liefde Schoonmoeders Straks derde filiaal in Zierikzee itóad Vrijdag 27 februari 1970 >1 No. 3866 In. in. ^g- wandklokken uit de Heilige Schrift OOLTGENSPLAAT KABOUTER- EN WELPENMIDDAG TE OOLTGENSPLAAT k k Ltische? ikslanb (17.( pRDAG 35,42 22,32 40,82 23,71 46,34 26,76 57,14 31,81 35,39 36,33 37,21 38,09 van Een brief 0e universele kerk Het Koninkrijk komt Via de redaktie bereikte mij een brief, ie eigenlijk bedoeld was om als mge- I onden stuk in ons blad te worden op- leidsvoorenomen. Maar aangezien deze brief en reaktie is op mijn artikelen van de aatste weken en daarop geheel aansluit, Likt het me beter, in het „Kijkvenster" elf op dit schrijven in te gaan. Moge- iik zitten andere lezers met hetzelfde irobleem dat de briefschrijver heeft angesneden. Ik laat eerst deze brief m z'n geheel ■olgen: ;eer geachte Kijkvensterman, Uw „kijkvenster" in Eilanden-nieuws "'•'vas een van de redenen waarom ik ^^- inds een maand op dit blad ben gea- lonneerd. Uw artikelenreeks heb ik neestal bijzonder gewaardeerd, vooral imdat U op eenvoudige wijze veel in- örmatie geeft over onze vaderlandse terk Uiteraard was ik het niet altijd net 'u eens, doch dat deed tot dusver lan mijn waardering voor U niet tekort. Uw „kijkvensters" in de nummers van en 13 februari 1.1. over de Algemene Cerkvergadering hebben evenwel de ndruk gewekt, dat ten aanzien van de i.K. de luiken van Uw kijkvenster ilechts op een kier hebben gestaan. Waarom? U meent toch niet dat de Gereformeerde Bond in de Nederlandse .hervormde Kerk de waarheid in pacht Ri?Triv«wieeft? Ten aanzien van de andere mo- '^sfir i",, JaUteiten (om dit lelijke woord nu maar ''"jens te gebruiken) in deze kerk ben ik lat geenszins van mening. Liever richt Je mij naar de gehele christelijke Kerk ji deze wereld.i De Ned. Hervormde Kerk is maar klein vergeleken bij de universele Kerk van Jezus Christus. Het jvergrote deel van deze universele Kerk ^iveet niet of nauwelijks af van het be- ^Ata$n van de Dordtsche leerregels, zon- ^Wag542 van de Heidelbergse Catechis- >iïus, de Statenvertaling, enz. Ik geloof DOk niet dat het belangrijk is, gezien het niet te loochenen feit, dat de universele :erk, in het besef van haar verant woordelijkheid voor het heden, zich 'richt naar de toekomst van Jezus Christus. Bepaald grof vind ik uw besclauldi- ging dat „de kerk in de ogen van de Hervormde voormannen, maar net zo goed in de ogen van vele Gereformeer- kte koBe leidslieden, een soort sociale instel ling is geworden, die de hongerigen brood moet geven en de verdrukten recht moet doen". U maakt het nog er ger door te suggereren dat, „bij zulk «UHjlpen horizontale visie uiteraard geen '''"'"t)laats meer is voor het verticale". Als P U Mattheus 25 31 - 46 leest, en dat is zonder daar iets van af te doen het geloof van de gehele christelijke Kerk, dan zult U het toch met mij eens Igen eonÜ'''Jh, dat Uw woorden onrechtvaardig en oneerlijk zijn. Als een deel van de kerk, en ik kijk (.hierbij in de richting van de Gerefor- pns ^üiuijjjggjijg gQjj^^ Mattheus 25 31 - 46 ge- Deeld, ra'heel of gedeeltelijk opzij wil schuiven, dan is een oprecht woord van protest op zijn plaats. Natuurlijk zult U het te- iverse igendeel wUlen beweren, maar na Uw woorden in de twee kijkvensters over d» A.K., moet deze bewering wel on waarachtig klinken. Bent U niet met mij van mening dat bUinS WOi^- Martin Luther King, die beslist geen r I j.aanhanger van de Gereti Bond was, in en ge™ oprechte gehoorzaamheid aan Jezus Christus, gestreden heeft voor Gods Koninkrijk door zijn strijd voor de ont- - rechten? Volgens een van zijn laatste leurwaai ggjjjjggj^gggj^ heeft hij de berg beklom men en, in het geloof, Gods heerlijkheid ►^^44*4tgezien. Zijn kijkvenster stond wijd -'open, want hij wist het, en wij weten *'het ook, GODS KONINKRIJK KOMT, zonodig ondanks de Geref. Bond. l#hlMI1 meer kritiek op Uw laatste ll"li"ll'^*j^ehsters, maar laat ik het hierbij Ivivlllaten. Meen vooral niet dat ik boos op U ben, zeer geachte kijkvensterman, graag zal ik ook in het vervolg Uw kijkven sters lezen. Maar één ding vraag ik U, om Christus wil, gooi de luiken van Uw ^le gezin, kijkvenster wijd open, zodat wij geheel Gods Koninkrijk zien en niet slechts dat (..gedeelte dat zich zo plaats- en tijdge- fhele veritoonden manifesteert. Maak van Uw kUkyenster alstublieft geen gluiu-gaatje. ►♦♦♦♦♦tïï Tot zover de bewuste brief. Graag wil ik nu enkele opmerkingen maken over de inhoud. ■k -k In de eerste plaats wil ik de inzen der hartelijk danken voor zijn waarde rende woorden aan het adres van „Waarnemer". Nimmer heb ik durven hopen dat mensen, mede als gevolg van mijn wekelijkse rubriek, abonné op ons blad zouden worden. Dat alle lezers van deze rubriek het niet altijd met me eens zijn, is begrijpelijk. Het is in elk geval sympathiek, dat ze soms van hun instemming, en zo nodig ook van hun ontstemming blijk geven.. Het verwijt treft me, dat de luiken van het „Kijkvenster" ten aanzien van de A.K.V. slechts op een kier hebben gestaan. En daaraan wordt de suggestie verbonden, dat ik de mening zou zijn toegedaan dat de Ger. Bond de waar heid in pacht heeft. Nu, dat laatste heb ik nooit beweerd. En ik denk er zeker niet aan, de Ger. Bond of een andere vereniging, zelfs niet de een of andere kerk te vereenzelvigen met de univer sele kerk van Christus. Degenen die me wekelijks volgen in mijn beschouwin gen kunnen dat weten! De universele kerk is bepaald groter dan welke kerk of groepering ook. En het overgrote deel van die kerk weet niet van Statenvertaling, Catechismus, Dordtse Leerregels, enzovoorts. Natuur lijk niet. Maar in Nederland is een stuk je van die grote wereldkerk, en dat stukje heet Nederlandse Hervormde Kerk.i En die Kerk is door God in deze landen geplant, die kerk heeft in haar worsteling om de waarheid een aantal belijdenisgeschriften gekregen, die kerk heeft zo'n drie eeuwen geleefd bij de Statenvertaling, enzovoorts. Moeten we dat alles, met het oog op die enorme wereldkerk maar opruimen als over bodige ballast? Bovendien: zijn de be lijdenisgeschriften van de vaderlandse kerk soms niet gericht op de toekomst van Jezus Christus? Dan moet men toch Zondag 19 en 22 en de H.C. en Art. 37 van de N.G.B, wel nooit gelezen heb ben Inzender vindt mijn beschuldiging grof, dat de kerk in vele ogen een soort sociale instelling is geworden. Maar ik vind het nog veel grover wat liij mij, en de gehele Ger. Bond aanwrijft, name lijk dat ik Matth. 25 vers 31-46 opzij zou willen schuiven. Ik zou daar juist tegenin willen brengen dat de kerk van onze dagen Matth. 25 vers 31-46 op z'n zachtst gezegd, nogal eenzijdig inter preteert! Het bewijs levert inzender zelf door Martin Lüther King ten tonele te voeren. Dat wil zeggen: Als de kerk het nu maar opneemt voor de ontrechten en de verdrukten, dan voldoet ze aan de liefdewet van Christus,i Maar de Bijbel leert, (ook in Matth. 25!) dat de goede werken alleen maar kunnen voortko men uit een waarachtig geloof, uit een waarachtige verbondenheid met Chris tusGods Koninkrijk komt, dat ben ik van harte met inzender eens. Desnoods ondanks de Ger. Bond. Dat ben ik ook al met hem eens. Dat „on danks" zou ik zelfs nog wel willen on derstrepen. En mag ik er dan maar aan toevoegen: Gods Koninkrijk komt, zo nodig ondanks Martin Luther King "Want de Koning van dat Rijk heeft Zelf gezegd: „Het Koninkrijk Gods komt niet met uiterlijk gelaat". Ik zou het hierbij voorlopig willen laten. Mijn briefschrijver zal wel niet tevreden zijn. Dat hoor ik dan wel WAARNEMER. ontbijt. Electrisch of met batterij o.a. Junghans, Kienzie, Hermle- en andere fabrikaten reeds v.a. 47.50 ,En Simons vrouws moeder was met een grote koorts bevangen; en zij baden Jezus voor haar." (Lukas 4 38) In gedachten zijn we in het huis van Simon Petrus. Een eenvoudige woning in Kapernaüm. We zouden haast verge ten dat Petrus een huis had, want we lezen dat hij alles verlaten had en Jezus was gevolgd. Maar toch had deze disci pel een woning en dat niet alleen: hij had ook een gezin, een vrouw en rnis- schien kinderen en dat gezin woonde in het kleine vissersplaatsje, in een een voudige straat. Van dat gezin van Petrus is niet veel te vertellen. We wisten eigenlijk amper dat hij getrouwd was, evenmin als we dat weten van de andere discipelen. Het is met hen al evenzo als met de huidi ge ambtsdragers: zij zijn wel bekend en van hen mag verwacht worden, dat zij trouw arbeiden in de gemeente. Maar dat zij ook nog vrouw en kinderen heb ben, die soms avond aan avond alleen zijn, dat wordt licht vergeten. Hoe goed is het dan eens in gedachten te toeven in het huis van Simon Pe trus; daar woont zijn vrouw en zij niet alleen, daar woont ook haar moeder; de schoonmoeder van Petrus. Was zij bij haar dochter ingetrokken, sinds Simon Jezus volgde? Of stond zij alleen op de wereld, een weduwe, haar man reeds gestorven? Of was het haar eigen wo ning, en had zij het gezin van Simon bij haar ingenomen? We weten dat niet. Maar wél weten wij dat er een band was in die woning, een liefdeband. Het was met de schoonmoeder van Petrus an ders dan met zoveel schoonmoeders; iedereen hield van haar en zij hield van ieder; er vallen geen onvertogen woor den, er is geen heimelijke naijver. Moe der bemoeit zich niet met het gezin van haar dochter en de dochter heeft oog voor de omstandigheden van moeder. Jong en oud ontmoeten elkaar zonder geschillen. Wat een schone kijk op dat huiselijk leven, lezer. De schoonmoeder van Si mon Petrus! In het algemeen hebben schoonmoeders geen beste naam. Over haar zijn niet veel goede w^oorden ge schreven en niet veel goede gedachten gedacht. Misschien maken ze het ernaar, misschien ook wel de schoonzoon. Maar hier hebt ge een voorbeeld hoe het kan en hoe het óók moét. Wij houden zo vaak het gewone leven van het geestelij ke gescheiden. Maar dat kan niet, en dat mag niet. De bijbel kan zo diep menselijk zijn. Het bestrijkt het mensen leven in al zijn verhoudingen en zwijgt over bijna niets. Het vraagt hoe de ver houding is tussen een man en zijn vrouw, tussen ouders en kinderen, tus sen bazen en knechten, rijken en armen, getrouwden en hun ouders. Hoe u leeft met deze en gene, wellicht met een zeer nabij familielid, wellicht met uw schoon moeder, met uw schoonzoon. Maar de schoonmoeder van Simon Pe trusZulke moeders kunt u in huis hebben. Die worden niet alleen maar geduld. Maar die worden door allen bemind. Door de schoondochter, en de zoon, door de kleinkinderen en anderen. En nu is schoonmoeder ziek. Ernstig ziek. Ze is met grote koorts bevangen, schrijft Lukas, de arts. Er is gevaar; koorts op haar leeftijd, en dan zo'n ho ge koortsDe familie is ongerust Zal moeder genezen? Zal de koorts haar niet verzwakken? Misschien de laatste restjes van haar zwakke krachten doen verdwijnen? Wat mooi om dan te lezen: en zij ba den Jezus voor haar. Nét is Jezus hun woning binnengekomen of het gesprek gaat over moederEr is maar één gedachteJezusslechts Hij kan moeder redden. En zij vertellen Hem van moeder, ja méér nog, zij bidden Hem: zij baden Jezus voor haar. Ik weet niet hoe die schoonmoeder heette. Maar ik ken ook uw naam niet, lezer. Misschien bent u een goede schoon moeder. Misschien is er een heel goede band. Misschien heerst er een sfeer in uw woning, die niets te wensen over laat: tussen vaders en moeders, broers en zusters, zwagers en kinderen. Maar ver daar bovenuit gaat die gees telijke band. Als uw huis een huis des gebeds isvan schoonmoeders voor kinderen, van familie voor moeders. Als men elkaar kan verdragen, elkaar ook kan dragen, elkaar op kan dragen in de voorbede tot Jezus: en zij baden Jezus voor haar. Er zijn veel zieke schoonmoeders. Ern stig zieketwistzieke, babbelzieke. bemoeiziekeTrouwens, schoonva ders ook, ook schoondochters en -zoons. Daar is haast geen geneesmiddel tegen. Daar is bijna geen remedie voor. Er lo pen wonden door de gezinnen, die niet zijn te helen. Tenzij dat gaat gelden: en zij baden Jezus voor haar. Tenzij uw huis een huis des gebeds is, en uw gezin mag delen in die warme liefde tot Christus. Dan kent u de voorbede voor kinderen, voor moeders, wellicht zelfs voor buren en voor héél de gemeente. En een huis des gebeds is dan ook een huis vol met vlijthet is: bidt én werkt: veel gebeden tot Christus en een leven naar Zijn Woord. Toef veel in die woning van Petrus, lezer. Herkent u uw woning? Of geldt het van u (ja, van u!): ziek ernstig ziek, hoge koorts? Dat ge tot Jezus dan bid- de! Andere weg is er niet. We zijn met hoge koorts bevangen: melaats van de hoofdschedel af tot de voetzolen toe. Hoe méér u dat ziet, hoe méér er nodig is, wat we van de familie hier lezen; en zij baden Jezus voor haar. Een biddende familie voor moeder! En biddende moeders voor de familie. Het is één en hetzelfde. Want allen hebben nodig hun ziekte te kennen, hun dood zieke toestand. Opdat er handen gevou wen worden (en ernaar geleefd!); Hee- re, genees toch mijn moeder, mijn kin deren en bovenal mij. „En zij baden Jezus voor haar." Zulk bidden! Zulk leven! Zulke banden! Zo'n gezin. Waar liefde woont, gebiedt de Heere Zijn zegen. Lopik. H. Veldhuizen. DIRKSLAND Beroepen. Ds. P. Blok pred. der Ger. Gemeente alhier ontving een beroep naar Apeldoorn en bedankte voor de beroepen naar Veenendaal en Benthui- zen.i STELLEND AM Uivoering: Gym. nieuws, vrijdag avond geeft de Gymvereniging haar jaarlijkse uitvoering. Er zijn verschil lende variaties van klein tot groot, al len de moeite waard, zeker om de jeugd eens te zien turnen. Ook de dames- groep kan er wat van. De wens van het bestuur, is dat het publiek hen niet te leurstelt. De zaal gaat om 7 uur open en aanvang om half acht, dit alles in 't Haegse Huus. Zaterdagmiddag werd op het fort Prins Frederik te Ooltgensplaat een ka bouter- en welpenmiddag gehouden. De plaatselijke L. Bazerquegroep had deze middag georganiseerd ter viering van de verjaardag van de stichter van de Padvindersbeweging Lord. Baden-Po- well. De grote deelname van geheel Goeree-Overflakkee getuigd wel van de belangstelling die de jeugd heeft voor het padvinderswerk. Na de opening door de Ooltgensplaat- se hopman A.i Both werden de kabou ters en welpen verdeeld in groepen. Elke groep kreeg een bepaalde opdracht zoals vissen, een veerboot overblazen, een papieren muts maken, koekhappen, klompenrace, kaasdragen e.d. Al deze opdrachten werden in competitiever- band uitgevoerd. Dat de jeugd hieraan veel plezier beleefde is duidelijk. Ook van de zijde van de districtslei ding bestond grote belangstelling voor deze middag. Deze belangstelling gold echter hoofdzakelijk de heer C. W. J. Geerts, die officieel afscheid nam van zijn padvinderij. Hoezeer het werk, dat de heer Geerts in de afgelopen jaren heeft verricht ook door het hoofdbe stuur van de Nederlandsche Padvinde rij werd gewaardeerd, bleek uit de gloedvolle woorden van de heer Rug- genberg. Districtscommissaris van het N.P.V. voor het district Zuid-Hollandse Eilanden.i Hij bedankte dhr. en mevr. Geerts voor de manier waarop zij altijd voor de padvinderij op de bres hadden gestaan. Hij liet deze dankbetuiging vergezeld gaan met een van de hoogste onderscheidingen die de Padvindersbe weging kent, en speldde dhr. Geerts de gouden Jacobsstaf op. De hierbij be horende oorkonde was ondertekend door de Koninklijke Commissaris Z.K.H. Prins Bernhard. In zijn danliwoord zei de heer Geerts het zeer te betreuren met zijn werk voor de Padvinderij te moeten stoppen. Medische redenen hebben mij daartoe genoodzaakt, aldus dhr. Geerts. Het is echter prettig te weten, dat jongeren het roer weer over kunnen nemen, hoe wel het mij bijzonder moeilijk zal vallen mij geheel uit het werk terug te trek ken, aldus spreker. Namens de L. Bazerquegroep, die In een tijd waarin bedrijfs- en winkelsluitingen aan de orde van de dag zijn, (ook in Middelharnis zijn er enkele aan te wijzen) is het ple zierig te kunnen schrijven over iemand die er wel in geslaagd is een meer dan gezond bedrijf te stichten en dat sterk uit te breiden. We doe len op de heer B. Wilkens te Som- melsdijk, 6 jaar geleden kwam hij als 26 jarige vanuit Amsterdam naar Middelharnis met zyn vrouw als „trouwe hulpe" en een ransel ge vuld met brainchekennis en handels geest. AI direct na de opening van het „Dumppaleis" stroomde kopend Flakkee toe. Nog voor Pasen hoopt dhr. Wilkens zijn derde filiaal te openen, het staat in het hart van Zierikzee aan de Appelmarkt. ■k k Zes jaar geleden begon hij in Mid delharnis' koopcentrum, de zaak is inmiddels belangrijk uitgebreid, in Stellendam werd anderhalf jaar ge leden een filiaal geopend dat uitste kend loopt en tussen de drukke be drijven door werden de voorberei dingen voor de vestiging in Zierik zee getroffen. Dhr. Wilkens is iemand die tenminste vijf jaar vooruit denkt waarom hij nu alweer een nieuwe vestiging in Zeeland voorbereidt. Wanneer je omzet in korte tijd meer dan verzesvoudigt dan mag je van succes spreken en dhr.i Wilkens is best bereid dat te verklaren. Het zit hem zo is zijn ervaring overwegend in het tóepassen van de combinatie van lage prijzen en goe de serviceverlening, een kunst die naar hij heeft ervaren, maar door weinigen wordt verstaan. De service verlening op Flakkee zullen er weinig zijn die daarover te klagen hebben geeft een groot vertrou wen in de zaak waar men kocht en De eigenaar, dhr. Wilkens. die factor vormt tevens een van de pijlers waarop het Dumppaleis stevig staat Al van kindsbeen aan heeft dhr. Wilkens gedacht en gehoopt ooit zelfstandig zakenman te worden maar zijn dromen strekten niet zo ver dat hij aan drie en wellicht nog meer zaken durfde denken. Open als hij is verklaart hij dat het dan ook geen winstbejag of geldzucht is dat hem tot het stichten van nieuwe vestigingen inspireert, het is louter het gevolg geven aan de intuïtie die hij als zakenman heeft, een intuïtie die hem tevens zegt dat stilstand achteruitgang betekent. Zijn beide zaken op Flakkee kunnen ruim schoots in de behoeftes voorzien waarom zijn belangstelling nu naar Zierikzee en straks wellicht ook naar andere plaats in het Zeeuwse gewest uitgaat. Een prettig gevolg van de uitbreidingen is dat hij mas saler en derhalve tegen nog scher pere prijzen in kan kopen. In een zaak in Amsterdam kreeg hij een gedegen opleiding waarbij hij ook een handelsschool doorliep... Dat alles na aanvankelijk winkelbedien de bij A.H. te zijn geweest. Zijn nu al scherpe inkoop wordt weerspiegeld in de prijzen waarvoor de artikelen uit het ruime assorti ment de deur uitgaan. Dat kunnen gereedschappen, radio's, bandrecor ders, kampeerartikelen, kleding stukken, autoaccessoires en duizend en een andere dingen zijn. Zes jaar geleden mochten wij dhr. Wilkens over de winkelstand van Middelhar nis informeren in welk gesprek hij te kennen gaf zich juist temidden van e.v.i concurrentie te vwllen ves tigen omdat het publiek dan vergé- lijkingsmogelijkheden zou hebben. De benaming van Dumppaleis heeft dan ook meer betrekking op „dump" (lees lage) prijzen dan op dumpgoe- deren want die treft men er nauwe lijks. In het filiaal te Middelharnis zal de filiaalhouder dhr. P. Groenen dijk uit Goedereede straks de za ken behartigen waarna dhr./ Wilkens naar Zierikzee vertrekt waar hij mettertijd ook zal gaan wonen. Het daar gekochte pand is 25 meter diep en 5 meter breed. Bij de opening hopen we daar graag op terug te ko men. Zoals gezegd, dhr. Wilkens is iemand die wel slaagde, een duide lijk bewijs dat de mogelijkheden er zijn, je moet ze maar zienen benutten! reeds officieel afscheid had genomen van dhr. Geerts, sprak hopman Both woorden van dank aan de districtsstaf en nogmaals aan dhrj Geerts en besloot op die manier een fijne spelmiddag. GEMEENTE OOSTFLAKKEE Vrijstelling van militaire dienst ten behoeve van bouwvakarbeiders. Aan dienstplichtigen van de lichting 1970, die ten behoeve van de woning bouw werkzaam zijn, kan vrijstelling van dienst als gewoon dienstplichtige worden verleend, evenals dat is ge schied voor bouwvakarbeiders van de lichtingen 1964 tot en met 1967. Hiervoor gelden als de volgende voorwaarden: 1. Voor de vrijstelling komt in aanmer king de dienstplichtige van de lich ting 1970, die op 17 februari 1970 de eerste oefening nog niet heeft aan gevangen en die geschikt is bevon den voor de militaire dienst. 2. Hij moet als bouwvakarbeider in de nieuwbouw van woningen, waaron der begrepen de woningfabrieken, in Nederland werkzaam zijn ten tijde van het indienen van de aanvraag om vrijstelling. 3. Hij dient in het bezit te zijn van een diploma of een getuigschrift, indien hij althans werkzaam is in een be roep waarvoor diploma's of getuig schriften bestaan. Is dit niet het geval, dan dient in de werkgevers verklaring te worden aangegeven hoe lang hij in het bouwvak werk zaam is. 4. Voorts moet hij een verklaring van zijn werkgever overleggen, waaruit blijkt, dat deze hem bij voortduring in de nieuwbouw van woningen in Nederland werkzaam zal laten. Voor de tariefcalculator en de ar- beidsanalyst geldt bovendien, dat hij in loondienst moet zijn van een wo ningbouwbedrijf in Nederland. Verdere inlichtingen zijn verkrijgbaar ter gemeentesecretarie, afdeling Alge mene Zaken, teL 01873 - 525, toestel el4. rwii milQ Ml n II LlXEB: *SSS:^S;SSï3\5ïSsSv5vSïSïSÖv:5SsSïS:5s5s5sSs5 isvertering VERVOLGVERHAAL |gel. speciaalz'' door M. VAN DER STAAL 184 Copyright: J. J. Groen en Zoon N.V. Lelden '^^S®£ïSS^^^^^a£^^^]^):£SïS^:£5£^]^^^i:5^SïS^ Dan hoorde hij niet het vrolijke kwinkeleren der vogels in de overal langs de weg en diep in het land staan de bomen. 'Dan had hij geen oog voor heel het heerlijke landschap der Wou den. Maar dan rees voor hem het beeld op van zijn vader, in het middaguur op net Beursplein, gereed om zich te wre ken op de man die hij haatte. Was zijn vader een moordenaar? Neen, o neen! Maar die Baardman was een doodslager geworden, toen hij met zijn valse be schuldiging het leven en de toekomst van een eerlijk man had trachten te vernietigen. En inplaats dat deze dood- 1 slager de hem toekomende straf ont ving, ging het hem wel, rees hij steeds hoger in aanzien en eer! Had de oude Harder, toen hij zijn be kentenis neerschreef, zich door een val se ingeving laten misleiden en was het 4 Dirksl'*' 'liet Gods stem maar een inblazing van 1969 1968 1968 ngen toeë^" ogelijk.! een blijde' EDBIJF de aartsvijand geweest, die hem had aangespoord, van over het graf tot zijn zoon te spreken? Want wat hij bidden de gehoopt had, dat de grote liefde het hart van zijn jongen in bezit zou ne men, gebeurde niet. Integendeel: de haat was gekomen en die haat groeide ende haat tegen de mens, die het onrecht deed en het onrecht duldde, werd een haat tegen God, die, als Hij bestond, niet vuur uit de hemel zond, tot straf der bozen en bescherming der goeden De bewoners van Wouddorp hingen aan hun dokterj Maar dokter Harder was de oude niet meer. Zijn Wouddorpenaars uitzonde rend, vervulde wrevel jegens de ganse mensheid zijn ziel. Of en die gedach te, eenmaal post gevat, deed hem nog stiller, nog meer kortaf in spreken en antwoorden worden waren er ook hier in Wouddorp, Baardmans? Slopen ook hier eer- en heers- en geldzucht rond? Loerde ook hier wellicht een duivel op de ondergang van een mens? Alleen wanneer hij zich 's avonds in zijn werkkamer teruggetrokken had, werd hij rustiger. Daar, tegenover zijn schrijf bureau, hing groot de beeltenis van zijn vader aan de wand. Hoe die ogen, die goede, trouwe vaderogen hem schenen aan te zien! Eén mens was er althans toch ge weest, die eerlijk was en oprecht en niet gedreven door nevenbedoelingen! Maar als hij dan de reeds zo vele malen doorlezen bekentenis weer te voorschijn haalde en ze bedachtzaam overlas, dan, alléén met zijn vader, ant woordde hij de stem over het graf: „Ik kan haten, zoals u gedaan hebt. Maar vader, liefhebben, zoals u dat deed, kan Ik niet, zal ik ook nimmer kunnen, omdat ik die liefde, die u dreef, niet ken en zij mij immer vreemd blij ven zal. Want ik ken God niet. En ik dien God niet. Ik weet toch immers, dat Hij onmogelijk kan bestaan!Neen, neen! vader, vergeef mij, dat ik uw laatste wil niet kan uitvoeren en mij aan de liefde overgeven...r.." TWEE KONINGSKINDEREN „Freule, laat dat toch staan. Dat is heel geen werk voor de freule!" De zwakke stem uit de bedstede scheen niet gehoord te worden. Het jonge meisje althans, tot wie deze woor den gericht waren, ging ijverig voort met de pas aangevangen arbeid. De mouwen van haar witte blouse tot aan de ellebogen opgestroopt, reinigde zij het vaatwerk, dat ze her en der ver spreid gevonden had. Dan, met een vlug heid, die kon doen vermoeden dat het niet de eerste maal was, dat zij deze wijze van hulpverlening in toepassing bracht, redderde zij de kamer op, ver schikte ze iets aan de vitrage-gordijnen, zodat het zonlicht meer vrije ingang in de woning had, en zette zich toen eerst op de stoel voor het bed van de zieke, deels om een ogenblik uit te rusten, deels om nog enige ogenblikken met de arme lijdende te kunnen spreken. En nu ook bleek, dat zij wel duidelijk daar straks de stem vernomen had en ver staan. „Waarom zou ik dat niet doen. An neke," zei ze op vriendelij k-terechtwij zende toon, terwijl ze haar hand op die van de zieke legde. „Ik ben toch niet van een ander hout gesneden? En ik doe het wat graag!" eindigde ze met een hel dere lach. „Ja maar, freule", wierp de zieke te gen, „werk voor u is het niet en „Och wat, Annake", antwoordde het meisje en een rimpel op haar voorhoofd deed zien dat het haar onaangenaam was, op dit punt tegenspraak te moeten horen, „dat is niet verstandig van je. Wie doet het anders? Ik ben nu in geen drie dagen hier geweest en zeg me, wie in die tijd hier opruiming gehouden heeft". „'t Is waar", zuchtte de zieke ,„nie- mand.i Onze buurvrouw heeft met haar jongens de handen vol. Gert doet 's avonds, als hij thuis komt, nog wat hij kan. Maar hij is meestal al zo moe, dat hij geen lust meer heeft „Om kopjes en schoteltjes te wassen!" lachte de hulpvaardige ziekenoppasse- res. „Ja, dat kan ik mij indenken. En daarom is 't maar goed, dat ik zo nu en dan eens kom". „Maar freule „Hoor eens, Armeke, je weet heel goed, dat ik dat woord niet graag hoor. Dat heb ik je toch al meer gezegd? Trouwens, ik ben geen freule, 'k Ben maar eenvoudig Betty, Betty Baardman. En ik heb je al meer gezegd, dat je me rustig bij mijn naam noemen kunt. Als je wilt, mag je er het woord juffrouw voorzetten, maar meer en anders dan juffrouw Betty wil ik niet genoemd worden". „'t Is goed, frjuffrouw Betty", gaf Anneke op gelaten toon ten ant woord. „Maar ik mag dan toch wel zeg gen, dat ik de juffrouw o zo dankbaar ben? En als ik eenmaal weer gezond word, dan De arme, ontroerd als ze was, eindig de de zin niet.i Een traan liep langs de ingevallen wang. En op dit ogenblik te kende zich nog duidelijker dan gewoon lijk de verraderlijk rode vlek tegen het geel-bleek der huid af. Juffrouw Betty, eveneens ontroerd, moest zich een ogenblik van de zieke afwenden, omdat ze het niet verdragen kon te zien, hoe dit wegterende leven zich verzette tegen de nadering van de dood. De arme Anneke weer gezond worden? Wanneer de geneesheer gelijk had, die zij gisteren naar Anneke's toe stand had gevraagd, zou, nog voor de winter aanbrak, een graf voor haar ge dolven moeten worden. Vóór de winter! En de herfststormen loeiden reeds door de kale takken der bomen!Arme Anneke! Ze was zelfs te zwak om op te zitten. De vorige week had ze nog ge tracht, op te staan. Ze was naar de ta fel gelopen, maar, als juffrouw Betty, die juist aanwezig was, niet haastig te hulp was gekomen, zou ze zo neerge vallen zijn, En sindsdien had de arme haar bed niet meer kunnen en durven verlaten. „Kom, Anneke", herwon juffrouw Betty haar zelfbeheersing, „ik geloof, dat we nu genoeg over mij gepraat heb ben. Vind je 't goed, dat we samen iets lezen? Ik heb mijn Bijbeltje daarvoor meegebracht". De vraagster had reeds haar Bijbel opengeslagen. Nu wierp ze nog een blik op de zieke, die, de handen gevouwen en de ogen wijd geopend van verlan gen, daar lag. Een ogenblik van naden ken en toen bladerde ze in het Heilige Boek, tot ze Romeinen 8 voor zich had, dat heerlijk getuigenis van geloofsmoed en geloofsroem, dat hooggestemde lied der liefde.i Van vers 28 tot het einde las ze, eerbiedig en zacht. Maar wie haar beluisterd had, zou opgemerkt hebben, hoe soms haar stem zich verhief, als wilde ze meejuichen met de apostel, voor wie Christus' liefde een zo hoog en dierbaar goed was, dat hemelse noch aardse machten hem die schat konden ontweldigen. CWordt vervolgd)

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1970 | | pagina 5