IIAIIDEn niEUWS Kerkbrand in Brigdamme Overdenking MET RAAD SN DAAD Dampo PORTRETTEN DESIRBJE^ Zeeuwse wandelingen BUIJSSE HET KEUVELAAR lad Vrijdag 16 januari 1970 No. 3854 iernemiiij en berei farmacej ;en H.A.S. f De elegante verlovingsring MIDDELHARNIS ITTERDI ihe Gist- 3als miuci" uit de Heilige Schrift Uw Modehuis MIDDELHARNIS I ■^BIJ VERKOUDHEDEN VOOR VADER. MOEDER EN KIND Ook voor FOTOGRAFIE J. ZANDSTRA SOMMELSDIJK Richard Wurmbrand Protest tegen het communisme Propaganda van links naam van Ds. Richard Wurm- is in ons land geen vreemde meer. Voor de tweede maal heeft Roemeense predikant, die terwille zijn geloofsovertuiging vele jaren _mmunistische gevangenissen heeft gebracht, een bezoek aan Nederland ©cht. In verschillende plaatsen hij gesproken en een eenvoudig ^genis afgelegd van zijn geloof. En ,ee hoe kan het ook anders? hij opnieuvir stelling genomen te- üsaihet communisme dat hij ziet als dag tusse^lnacht die zich verheft tegen God en het Evangelie van Jezus Christus, dit getuigenis niet overal weer- vindt, of zelfs niet overal gege- mocht worden, kunnen we alleen betreuren. Naar ik vernam zijn er iepïalde kerkelijke gemeenten van r^Titse" signatuur, waar men zich 3ch:,wel bezorgd afvroeg of men deze iredikant zomaar mocht laten optreden, togmatisch zijn er allicht verschillen, n daar zou weleens narigheid van kun- .en komen. O, wat zijn we toch theolo- ische scherpslijpers en wat hebben we xh nog weinig verstaan van het woord an Christus: „Wie niet tegen Mij is, die i vóór Mij". Des te opvallender was een artikeltje at ik tegenkwam in het blad „Burger- echt" van december 1969. Daarin werd nomwonden uitgesproken dat we ons vér de belangstelling die er voor het ptreden van Ds. Wurmbrand in ons md bestaat, alleen maar kunnen ver- eugen. „Burgerrecht" is een blad dat, hoewel neutraal", nu al jarenlang de strijd -beirt tegen de gezagsondermijning en ïgén de hetze van allerlei linkse groe- ^^-^'^^''^^'^^'^^^ringen in ons land.i Men hoeft het niet iet alles eens te zijn, maar in deze tijd, reding raarin vele dagbladen en opiniebladen 3 „lekker links" willen zijn, is het een erademing eens een blad te lezen raarln opgekomen wordt voor de waar- en waaraan we ons volksbestaan te anken hebben. Het spreekt vanzelf dat Ds. Wurm- dipirand met zijn kruistocht tegen het Jnffliunisme bij „Burgerrecht" in een gaarne :oed blaadje staat. Mag ik even citeren? „De redevoeringen die hij gehouden Beft zullen niet nagelaten hebben, gro- Hi Indruk te maken. Dit geldt eveneens oor de televisie-uitzending die de actu- liteitenrubriek „Hier en Nu" van de '.C.R.V. (misschien omdat de E.O. in aantocht is?) over Richard Wurmbrand uitzond. Men zag opnamen van Ds. Wurmbrand, toen hij 6 december in de Rivièrahal in Rotterdam over de on dergrondse kerk achter het IJzeren Gordijn sprak. Ook werden in deze uit zending Ds. Wurmbrand zelf en Ds. Maris geïnterviewd. Ondanks het feit dat Prof.i Verkuyl weer op de proppen moest komen en ondanks een bijzonder minderwaardige recensie van het och tendblad „Trouw", of misschien wel juist daardoor, was dit een goede uit zending. Ds. Wurmbrand laat er geen twijfel over bestaan: het communisme is een verderfelijk systeem en is in strijd mtet de meest elementaire mensenrechten. Al degenen die dit niet zien, wil hij de ogen openen. En dat niet alleen: hij doet ook een beroep op het westen, meer met de in communistische landen vervolgd wordende christenen mee te leven". „Burgerrecht" weet dan verder te vertellen dat men in kerkelijke kringen probeert de eer en de goede naam van Ds. Wurmbrand aan te tasten. Als voor beeld wordt het dagblad „Trouw" ge noemd. In Duitsland is er van kerkelij ke zijde ook al een campagne tegen hem aan de gang. Het materiaal dat tegen hem wordt aangevoerd, schijnt recht streeks afkomstig te zijn van de Roe meense geheime dienst. Als voorbeeld noemt het blad de vol gende passage die tegen Wurmbrand werd uitgesproken bij zijn vrijlating uit de gevangenis: „Wij kunnen u naar buiten kapot maken. We zullen wel een verhaal vinden met een meisje of een geldgeschiedenis of iets anders en de mensen zullen dom genoeg zijn om het te geloven". Welnu, die mensen zijn er blijkbaar in Nederland ook al. Het is een droevig verschijnsel dat we blijkbaar al zó door de linkse propaganda zijn beïnvloed, dat een getuigenis daartegen bij voorbaat al verdacht wordt gemaakt. En dat wordt nog droeviger, wanneer dat gebeurt van kerkelijke zijde. Het gaat maar niet om een of ander politiek systeem, maar het Evangelie van Gods genade is in het gedingen. Maar staat er ook niet in de Openbaring van Johannes dat de ganse aarde zich zal verwonderen achter het beest? WAARNEMER.^ ♦««4 CNC>CNi75C>£j>0 'ot de gemeente St. Laurens Nehoort ook het gehucht Brig- amme. Dat schijnt vroeger sn afzonderlijke gemeente eweest te zijn met een eigen erk. Lees het bericht van 11 ecember 1815 maar: ,,Kennis- aving van Hun Ed Groot .chtbare de Heeren Gedepu- Sierde Staten der provincie eel^nd, gericht aan het be- ;uur van St. Laurens, dat de- i gemeente zal samengevoegd ■orden met Brigdamme of an het J. r^^damme. Verder weten we b nn 1^*^ plaatsje weinig af, het p.OU uur t nog eerder gesticht dan St. aurens. Het is mijn bedoeling in dit ukje iets te vertellen over de rand van 2 juni 1562, toen de -^rk moedwillig in brand ge- iöken is. We lezen bij het snuffelen in lUFdJide geschiedenisboeken dik- ijls over kerk- en torenbran- JHTJIS v;'"" toren die .et minstens één keer is afge- tunnen \«-andj Meestal door het in- Invangt naan van de bliksem of door ivoorzichtigheid van loodgie- rs. tC Maar hier gebeurde het met )zet. De kerk was al enkele mderden jaren oud, gebouwd nstreeks 1200 en gewijd aan Martinus. Ruïne Brigdamme van vóór de oorlog. Om een hemd. ip Vroiiï eeuwen heeft de kerk in de 1 „il®'"® parochie Brigdamme dienst ge- iverpleg%an. Tot in 1562, toen ze in brand werd istoken door een zekere Leunis Domis, e ook wel Keyzer genoemd wordt. Hij maariCltas een boerenknecht van ongeveer 27 Lnt 11 inft'^' S*^'=°i"en in Souburg. Was hij zo C.. i,,™ dat hij geen fatsoenlijk hemd aan piJ, die ii'in lijf had? Verdiende hij zo weinig vrijgestut hij geen hemd kon kopen? Of was een verkwister die zijn verdiensten lar de kroeg bracht? Allemaal vragen 1^^ strekWaarop geen antwoord kan gegeven [ivergoediPrden. 3draagt Mn ieder geval was hij een dief, een de eel'St™d®'^<5ief- Bij een landbouwer in de r-pp-plmatii""^' misschien wel bij zijn baas, nam tegeiiii namelijk een hemd weg. De diefstal Joma bCs'srd ontdekt en de eigenaar van het md eiste zijn eigendom terug, waar- I J, ™J trouwens het volste recht had. |(tel. 01*id Leunis nu aan dit verzoek vol- 1 A. van O'^n, dan was er verder niets gebeurd. tijdens ^Maar de dief werd hierover zo kwaad, lankastrS kerk van Brigdamme in and stak. Welk verband er bestond ssen de kerk en- de bestolen boer we- breiken tf? we niet. Als we op het jaar letten r >62), weten we dat er in die tijd op rkelijk gebied grote veranderingen g^ig waren zich te voltrekken. Luther en Calvijn hadden gesproken en velen waren het met de leer van de Roomse kerk niet langer eens.i Ook op Walche ren waren veel zulke „ketters". Misschien zat er bij de brandstichting veel meer achter dan enkel de diefstal van een hemd. Leunis Domis heeft niet veel plezier gehad van zijn diefstal en zijn wraak neming. Hij werd gegrepen en door de rechtbank ter dood veroordeeld. De straffen waren in die dagen niet mis, vooral op brandstichting stond vroeger een bijzonder strenge straf, te meer als het een kerk betrof. Volgens het Ruig- register van de stad Middelburg werd hij „gecondemneert (veroordeeld) om geleid te worden buiten de stad ter ge woonlijke plaatse van de justitie en al daar levend gebrand te worden aan een stake, zulks dat de dood erop volgt". Kort gezegd: levend verbrand. Boven zijn dood lichaam werd „het fatsoen ener kerke" gehangen ten teken van zijn misdaad, als een afschrikwekkend voorbeeld voor latere delinquenten. Zijn goederen werden „geconfisqueerd tot 's Konings tafel", dus verbeurd verklaard ten gunste van de koning (Filips II). Wanneer Leunis Domis zo arm was dat hij zelfs geen hemd had, zal de koning van de nagelaten goederen van deze dief - brandstichter wel niet rijk ge worden zijn! CHRISTUS PREDIKING OVER DE BEKERING. Van toen aan heeft Jezus begon nen te prediken en te zeggen: Bekeert u, want het Koninkrük der hemelen is naby gekomen. Mattheüs 4 17. De Middelaar Gods van de Vader ge zonden in de wereld is met Zijn verto ning in het openbaar, begonnen te pre diken aan zondige mensen te Kaper- naüm. De evangelist beschrijft hier het begin van het profetisch ambt van de Zoon Gods. Hij, Die kon getuigen: de Geest des Heeren is op Mij en daarom heeft de Heere Mij gezalfd en wat bij Zijn doop door Johannes is aanschouwd in de ne- derdaling des Geestes op Hem, is daar na weggeleid om van de duivel ver zocht te worden in de woestijn. Van toen aan is Jezus begonnen te prediken in de delen van Galilea. Jezus' prediking begint met de oproep tot be kering, wetende dat alle toehoorders van nature van God afgeweken zijn, van God afgekeerd, onbekeerd zijn. Onbekeerd betekent Gods gunst en zalige gemeenschap te missen om eigen schuld der zonde en liggend onder de straf op de zonde, dat in Gods toorn en gramschap vanwege Gods eisende ge rechtigheid. Aan 's mensen zijde is geen enkel middel om uit die verbroken gemeen schap hersteld te worden. Laten we onszelf toch niet bedriegen aldus te re deneren, dat er iets in de mens is, wat dan ook, waarom God zondaren be keerd. Een mens wordt niet bekeerd omdat deze het wil, maar enkel omdat God het wil. En toch de oproep en de eis tot bekering is gebracht door de profeten onder het oude verbond en de apostelen van het nieuwe verbond, die oproep komt tot allen die Gods Woord horen. Nu is er geen middel aan onze kant om tot God weder te keren. Wat een won der dat God nu Zelf een middel heeft uitgedacht van eeuwigheid en gegeven in de tijd, waardoor God kan en wil wederkeren tot een verdoemelijke zon daar met behoud van al Zijne deugden. Dat enige middel, die enige weg Is Gods eigen Zoon. Ook in deze woorden wordt dit bevestigd, dat de Zoon van God gekomen is om niet rechtvaardigen maar zondaren te roepen tot bekering., Die waarachtige bekering is noodza kelijk voor elk onzer persoonlijk. Daar in ligt ons eeuwig heil en de zaligheid. Indien we daar vreemdeling van zijn en blijven, kunnen we voor God niet be staan, maar blijft de toorn Gods op ons. Die bekering is Gods werk, waarbij niets van ons in aanmerking komt. Het is die wederbarende kracht des Geestes, welke middelijk gewerkt door het Woord de zondaar tot bekering brengt. Wanneer deze wordt gemist is de bekering niet waarachtig maar schijn. Dat kan het zijn een opzienba rende uiterlijke verandering, zoals Gods Woord ons tekent: De belijdenis van de zonde van een Kaïn het berouw van een Ezau, de vernedering van een Achab, het wandelen met Gods volk tot aan de grens van een Orpa. Een Judas' uitroep. Welk een waarschuwend voorbeeld voor hen die eens verlicht zijn geweest in Hebr. 6. Hoe bekeerd we kunnen schijnen in eigen ogen of volgens anderen mening en in onze handel en wandel gelijk zijn aan de rijke jongeling of een dwaze maagd, en missen de hartvernieuwende genade, zijn we en blijven we, vijanden Gods en met alle schijnschone verande ringen, onbekeerden van hart. Dat we ons toch niet vleien met een bekering, die slechts een verandering en geen vernieuwing is. De ware be kering is een afsnijding van de wortel, waaruit de mens van nature leeft en vruchten des doods voortbrengt en in een inlijving in Christus, waardoor de ellendige en schuldige zondaar ver nieuwd en levend gemaakt wordt. Zulk een levend gemaakte bekeerde mens krijgt kennis van God en Goddelijke zaken door de verlichting van zijn ver duisterd verstand. In de bekering wordt de wil ver nieuwd en krijgt vermaak in de wil des Heeren en vraagt met Paulus: Heere wat wilt Gij dat ik doen zal. Lees arti kel 12 van het derde en vierde hoofd stuk van de vijf art.i tegen de remon stranten. De bekering komt in de vruchten openbaar. Het werk des Heeren gaat voorop en daarom zijn het afkeren en vlieden van de zonden en de lust om naar al Gods geboden te leven geen voorwaarden, die de mens moet ver vullen om iDekeerd te worden maar vruchten van de bekering. Die vrucht der bekering is de voort- dui-ende vernieuwing des harten door de heiliging van de Geest. Die vruchten openbaren zich in een oprecht berouw over de zonde en de zonde wordt zulk een bittere smart. Door de zonden is de Heere zo grotelijks beledigd en zijn de deugden Gods geschonden, ja zulk een leert de zonde kennen in haar Godont- erend karakter. Het is zulk een wonder dat de Heere hem of haar nog niet voor Zijn rechterstoel heeft gedaagd en hun levensdraad afgesneden. Die lankmoe digheid en goedertierenheid Gods brengt de ziel in vernedering en doet het hart breken. Ze breken met de zonde al is het dat ze zonde niet in het openbaar voor de mensen bedreven, zij kennen de zonden van eigen hart, en zouden die v/el met wortel en tak willen uitdrijven. Het is hun niét te doen in de eerste plaats om de straf te ontgaan en om beloning waar de Heere is zo waardig gediend en gevreesd te worden. In de zelfverfoeiing voor God zeggen ze de dienst der wereld, der zonde en duivel vaarwel. Niet alleen naar zonni ge geboden maar naar alle geboden wil Gods volk leven. Dat is nu het doel van de strijdende kerk hier op aarde. Want de strijd tegen de zonde de dui vel en het eigen vlees is een zware strijd. De bekering is een afsterven van de oude mens en een opstanding van de nieuwe mens, en dit is een doorgaand werk, zolang Gods volk hier op aarde is. Zoals Paulus het heeft ondervonden zo is nog de weg der bekering een ster ven aan het hunne te leren, dat onze bekering, onze bevinding ons niet kan vrijwaren tegen de zonde.: Maar alleen de louterende en ontdekkende bediening des Geestes in de kinderlijke vreze des maar door Hem vruchten voort te bren- Heeren. Geen vruchten uit ons zelf gen van geloof en bekering. Nog wordt u lezer van des Heeren wege toegeroepen. Bekeert u! God doet u geen onrecht zulks van u te eisen, er kent uw schuld van uwe onbekeerlijk- heid opdat ge door genade leerde sme ken: Heere, bekeer mij lot U, zo zal ik bekeerd zijn. W. De ruïne. De bewoners van Brigdamme bleven achter zonder kerk en met een ruïne. De kerk is nooit herbouwd. Het waren onrustige tijden met geloofsvervolgin gen, in 1566 kwam zelfs de beelden storm. Tot het jaar 1944 hebben de wande laars door het Brlgdamse padje deze ruïne kunnen zien. Eerst geflankeerd door wat spichtige iepen, die echter tengevolge van de iepenziekte gesneu veld zijn. De enige „versiering" van het brok muur waren wat planken en bal ken van een timmerman uit de buurt. Maar in het jaar 1944 (voor Zeeland het laatste oorlogsjaar) kregen de Duit sers opeens een helder idee.i Die hoogte met de steenklomp er op was een prachtig strategisch punt. Dat moest be nut worden voor het bouwen van een bunker. Eerst werd de ruïne opgeblazen en de hoogte (misschien wel een oude vliedberg) werd gedeeltelijk afgegraven. Er werden boeren uit de omgeving op geroepen, die met paard en wagen moesten komen om de grond weg te rij den naar een reeds afgemaakte bunker om hierop als camouflage te dienen. Bij het afgraven van de hoogte wer den veel doodsbeenderen en schedels ge vonden. Vroeger begroef men de doden rond de kerk en tot ongeveer 1870 is hier nog begraven. Deze stoffelijke res ten werden door de Duitse soldaten met weinig piëteit behandeld. Eens hebben ze 's avonds de lugubere „grap" uitge haald om voor de huizen waar ze inge kwartierd waren een rij doodshoofden neer te zetten met een brandende kaars erin. Van deze edel-Germanen was niet veel edels te verwachten. Maar dat de Brigdamse jeugd met de schedels voet balde en tegen de beenderen schopte is een schande. Zoals ook verscheidene omwonenden er aanstoot aan genomen hadden, dat tijdens de jubileumfeesten in 1938 op dit voormalige kerkhof ge danst en gesprongen, gejubeld en ge bruld werd. Vooral oudere mensen die weten dat hier een voorvader of over grootmoeder begraven is, hebben zich terecht geërgerd. De bunker heeft niet lang dienst ge daan, een paar maanden later stond Walcheren onder water. Maar de hoogte bleef droog, onze voorouders wisten wel waar ze de kerk het veiligste konden bouwen. Een paar „watergeuzen" die hier tijdens de inundatie waren blijven wonen, gebruikten de hoge en droge plaats als toevluchtsoord voor hun kip pen en schapen. Enkele jaren geleden is hier een nieuwe kleuterschool ge bouwd. In 1813 werden dus St.i Laurens en Brigdamme verenigd tot één gemeente. Op de genoemde tentoonstelling ligt ook het Staatsblad met de kennisgeving dat volgens de wet van 16 maart 1966 de gemeente St. Laurens bij Middelburg wordt gevoegd. De laatste burgemees ter Baas is temidden van de gemeente raadsleden vertegenwoordigd op een foto uit 1955. Na de opheffing van zijn gemeente is hij te St. Annaland op het eiland Tholen benoemd. Middelburg. L. van Wallenburg. NATUURLIJK BU In deze rubriek worden vragen be antwoord die van lezerszijde zijn ge steld. Iedereen kan van deze service kosteloos gebruik maken. Vragen op velerlei terrein kunnen ter beantwoor ding in deze rubriek opgezonden wor den aan onze redactie, Postbus 8 te Middelhamis. TON. Hoe is men er eigenlijk toe gekomen voor de 100.000,de benaming ,,ton" te gebruiken? Antwoord: Het woord ton heeft ver scheidene betekenissen, bijv. een hou ten, min of meer cilindervormig vat, een boei van ongeveer dezelfde vorm, bestemd om een vaarwater af te bake nen, een inhoudsmaat voor verschillen de artikelen ook verschillend van groot te, zoals bijv. voor bier 1.5 hl, voor turf 2 hl en als gewichtsmaat 1000 kg. In het geldverkeer werd de ton oor spronkelijk gebruikt als een eenheid voor een hoeveelheid gouden munten, die in de loop van de tijd werd gefi xeerd op een waarde, overeenkomstig met 100.000, afgezien van de koers waarde.. Het woord kan volgens het supplement op het etymologisch woor denboek van Van Wijk Van Haerin- gen ontleend zijn aan het Ierse „tonn", dat huid en leer betekent, b.v. in de betekenis van leren zakje, geldbuidel. Men gaf iemand „een buidel" (een tonn) geld. Ter vergelijking voegen wij hier aan toe, dat in het Frans tonneau ge bruikt wordt voor de oorspronkelijke betekenis van vat en voor een ton (gouds), het woord tonne (d'or), evenals voor een gewicht van 1000 kg tonne (d' affrèment bevrachting). INKOMEN ZOON. Mijn zoon moet binnenkort in dienst. Daarom kan hij geen betrekking aan vaarden en verdient hij wat met tijde lijk werk. Dit laat ik hem houden, want hij moet kunnen sparen en een behoor lijke vakantie genieten. Heb ik nu voor de kosten van zijn levensonderhoud geen recht op aftrek wegens buitenge wone lasten? Antwoord: Niet alles wat u aan een zoon ten koste legt, mag u tot de bui tengewone lasten rekenen. Daartoe be hoort volgens de wet alleen dat nood zakelijk levensonderhoud waar u rede lijkerwijze niet onderuit kunt, omdat de onderstaande er redelijkerwijze niet zelf in kan voorzien. Het is daarom wel re delijk dat u bijspringt als uw zoon ge durende de periode voorafgaand aan de militaire diensl; zich geen inkomen kan verwerven. Zeker behoren de uitgaven om de ondersteunde in staat te stellen te sparen, niet tot de buitengewone las ten. De wetgever en met hem de fiscus dus gaat er niet van uit, dat de jon gens geen kans gegeven moet -worden om te sparen. De één kan dat wel, een ander heeft daartoe de middelen niet. De fiscus staat daarbuiten; voor hem is de vraag slechts of u die uitgaven mag aftrekken van uw inkomen, niet of u ze moet doen of nietj Aftrekbaar is dus alleen hetgeen re delijkerwijze tot het noodzakelijk le vensonderhoud behoort, verminderd met de eigen inkomsten van de onder steunde. Daartoe wordt als regel wel gerekend een redelijke vakantie na be ëindiging van de studie. Sinds de soldij van de militairen is verbeterd is voor hen in het algemeen geen aftrek meer mogelijk, daar zij zelf van hun beloning kunnen rondkomen. Meestal wordt door ouders geen ver goeding gevraagd wanneer hun kinde ren in het weekeind bij hen thuiskomen. Wilt u stellen dat u uw zoon niet ge woon als gast ontvangt, doch hem in het weekend kost en inwoning ver schaft als bijdrage in het levensonder houd, waarin hij redelijkerwijze zelf niet kan voorzien, dan houdt dat in, dat u van hem wèl een vergoeding zou vra gen als hij die maar zou kunnen beta len. Dit is uitzonderlijk en zal dus re delijkerwijze bewezen moeten worden. O.i. zou u dus aftrek kunnen vragen voor de kosten, gemaakt vóór de mili taire dienst plus wellicht de bijdrage in de vakantie, doch verminderd met de inkomsten van uw zoon gedurende die periode. OMROEPBIJDRAGE. Voor 1969 heb ik de omroepbijdrage ad 75,voldaan. In december ont ving ik echter een aanslag van 24, Waar is dat nu voor? Antwoord: Het kan zijn dat dit be drag voor het komend halfjaar geldt, waarbij 12,50 in mindering is gebracht van 37,50 wegens een berekening in verband met de wijziging in het stelsel. Maar het kan ook een fout zijn door het gebruik van een computer. Wij advise ren u rechtstreeks te informeren bij het Districtskantoor van de Dienst der Om roepbijdragen, Westblaak 57, Rotterdam telefoon 010 - 127960. GEWICHTLOOSHEID. Hoe konden de ruimtevaarders in het begin ervaring opdoen in de toestand van gewichtloosheid? Een kennis be weert dat dit ging in een soort centri fuge.. Ik meen dat het alleen mogelijk is in een vliegtuig in duikvlucht. Antwoord: De oefeningen in de cen trifuge, die middelpuntvliedende krach ten opwekt, dienen om de overbelasting bij het lanceren en landen van het ruimtevaartuig na te bootsen. Met an dere woorden door deze oefeningen wordt men juist meer bestand tegen de extra uitwerking van de zwaartekracht. Maar de voorbereiding op de toestand van gewichtloosheid wordt bereikt door het effect van de zwaartekracht uit te schakelen tijdens een zoveel mogelijk vrije val op zo groot mogelijke hoogte. De nabootsing van de toestand in het heelal wordt dus bereikt door een duik vlucht met een zodanige snelheid, die overeenkomt met de snelheid die be reikt wordt bij de versnelling die de zwaartekracht veroorzaakt bij een vrije val in een luchtledige ruimte, wat bin nen de dampkring niet mogelijk is, maar wat gecorrigeerd wordt door het vliegtuig die berekende snelheid te ge ven. Mocht u daarvoor interesse hebben, dan adviseren wij u lid te worden van de afdeling ruimtevaart van de Kon. Ned. Vereniging voor Luchtvaart, Jozef Israëlplein 8, 's-Gravenhage, telefoon 070-245457. RIMPELS. In een tijdschrift las ik een adver tentie over een apparaatje dat er uit ziet als een soort vulpen, waarmede men op eenvoudige wijze zelf rimpels kan wegwerken. Weet u ook waar deze aparaatjes te koop zijn? Antwoord: Door Parmex N.V. Apel doorn, vertegenwoordiger van Orlane in Nederland, werd ons meegedeeld, dat de „jeugdvulpen" wel in Parijs, maar niet in de Nederlandse schoonheidssalons wordt toegepast, wegens de kostbare in vestering, en dat zelfbehandeling ook uitgesloten moet worden geacht. De Ne derlandse dames kunnen voor deze be handeling dus niet in eigen land terecht. LUCHTWORTELS. Ik heb een kamerplant met van die lange luchtwortels.i Nu werd mij ver teld dat deze wortels de zuurstof uit de kamer zouden halen en daardoor dus niet geschikt is voor kamerplant. Is dat zo? Antwoord: U zult de z.g. gatenplant bedoelen. Alleen groene plantendelen kunnen zuurstof opnemen (ademhaling), dus die luchtwortels met hun totaal ge mis aan bladgroen zijn daar niet toe in staat. Bovendien nemen planten hoofd zakelijk koolzuur en stikstof op en wor den deze grotendeels omgezet in zuur stof. SPORTLEIDER. Waar kan mijn zoon opgeleid worden tot sportleider? Antwoord: De adressen van de insti tuten voor opleiding tot sportleider zijn: Centraal Instituut voor de opleiding van sportleiders te Overveen, Duinlustweg 16, telefoon 023-42750. Centraal Instituut voor de opleiding van sportleiders te Sittard, Oude Markt 1, telefoon 04490 - 3680. De opleiding duurt 2 jaar en men dient zich bij voorkeur voor 1 april aan te melden, wat voor uw zoon geen be zwaar oplevert, aangezien de minimum opleiding die van het M.A.V.O. is en uw zoon een H.A.V.O.pSchool bezoekt. Nadere informaties kunt u aan boven staande adressen inwinnen. KOELKAST. Ergens meen ik gelezen te hebben dat men een koelkast beter niet op een al te koude plaats moet zetten. Dit lijkt mij onlogisch. Antwoord: Volgens de hiening van een deskundige op het gebied van de koeltechniek is de stelling, die u in uw schrijven releveert, inderdaad onlogisch De invloed van de omgeving op een koelkast is n.l. te verwaarlozen, afge- dacht van het energieverbruik. Alleen bij abnormaal hoge temperatuur van de omgeving zou een koelkast niet vol doende aan zijn capaciteit kunnen ko men. Maar bij lagere temperaturen wordt alleen het energieverbruik enigs zins beperkt. Het enige wat van be lang kan zijn, is het aantal malen en de tijd dat de deur geopend wordt en is. HYPOTHEEK. Er staat op mijn huis nog wat hypo theek. Is het voor de belasting nu voor deliger om de hypotheek af te lossen of niet? Antwoord: Het was in het inkomsten- belastingselsel van vóór 1940 dat het verschil kon uitmaken of ii een hypo theek al dan niet had afgelost. Uw raadgevers hebben dus een goed geheu- genj Thans maakt het fiscaal geen ver schil en is het dus beter de hypotheek af te lossen als u meer rente moet be talen dan u anders over het geld kunt maken. BLAADJE VOOR ZIEKEN. Kunt u mij het adres geven van het blaadje voor zieken? Antwoord: Het administratie-adres voor het blaadje voor en door zieken, verschijnend onder de naam van „Zon newende" is: mevrouw G. A. Ottens- Duursema, Camstraburen 95, Leeuwar den. HOUTSKOOLKACHELTJE. Is er in Nederland ook een houtskool kacheltje in de handel voor gebruik in een zeiljacht? Antwoord: Na aanvankelijk veel ver geefse informatie zijn wij er toch in ge slaagd het adres van de firma te vin den, die houtkoolkacheltjes voor zeil jachten in de handel brengt. Het is Simpson Laurens Ltd, St. Andrew's Sqaure, Glasgow CI. RENTEZEGELS. Als iemand overlijdt voor hij 65 jaar is, kunnen dan zijn nabestaanden het rentezegelgeld opeisen? Het bedrag is te hoog voor de afkoopsom. Antwoord: In dit geval vervalt de ouderdomsrente en wordt geen afkoop som verstrekt, net zoals dit vroeger het geval was. LEGER DES HEILS. Welk jaar en welke datum is in Som- melsdijk een afdeling opgericht van het „Leger des Heils" en wanneer is deze afdeling opgeheven? Antwoord: In mei 1938 werd een af deling van het Leger des Heils in Som- melsdijk opgericht in een voormalig hotel aan de kade. Een van de beide luitenants, die de leiding hadden, was de vrouwelijke bri gadier J. I. A.1 Veenendaal, van wie het huidig adres is: Het Divisiesoofdkwar- tier, Wittenburgergracht 65, Amster dam, telefoon 020 - 224477. Na een jaar werd zij overgeplaatst en werd het werk door anderen voortgezet, totdat het in de oorlog om financiële redenen werd afgebroken en sindsdien niet meer werd hervat. Mocht u nadere bijzonder heden, wensen dan is mej. Veenendaal gaarne bereid u die te verstrekken. «♦♦♦«♦♦«♦♦4 o

Krantenbank Zeeland

Eilanden-nieuws. Christelijk streekblad op gereformeerde grondslag | 1970 | | pagina 5