et offensief
der radicalen
Leidse studentenver. adopteerde Goedereede
Bouw nieuwe scholen in Den Bommel vordert snel
J^editatie
RADIO- en
T.V. tafels
Sommelsdijk
Feestdis
met haring en
wittebrood
J. KEUYELAIIR
F^C. KORTEHEG k ZOON
Vrijdag 24 november 1967
No. 3640
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
in vele uitvoeringen.
y(ÖNINGINRICHTT»*5'
Streng optreden
tegen hard rijden
Winkelsluiting met het
oog op de St. Nicolaas
De Flakkeese Arjos
zoekt jonge mensen
Vraagtekens rond de
grondbewerking
Fruiimanitei) m FruflSiakjes
,,De FruitceaitfaS©'
pBINS HENDBIKSTEAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDEI,HABNIS
Bedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, SommelsdUk
ABONNEMENTSPRIJS 1 3,— PER KWARTAAL
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
TeL (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 2021» Giro 167830
Ifanneer we de huidige binnenlandse
litieke situatie in ons land in ogen-
liouw nemen, worden we getroffen
jr de onmiskenbare verscherping van
verhoudingen op dit gebied. Dit is
's het geval sedert de val van het
binet-Cals en de in dit voorjaar ge-
uden landelijke verkiezingen met hun
-taculaire uitslag. Een zeer groot
1 van ons kiezerskorps, al of niet
gesloten bij een bepaalde partij, is
drift geraakt. De K.V.P. is in hoge
ate een huis, dat tegen zichzelf ver-
Id is en vele duizenden schijnen
r verlaten te hebben. De P.v.d.A.
rkeert in een zware depressie en heeft
t zeer moeilijk met haar diverse
takeringen. Velen van beide partijen
jn gedeserteerd naar het nieuwe D'66;
telk van deze partijen trok het IB'/o
haar stemmen bij de jongste ver-
ezingen. Ook de V.V.D. bleek aantrek-
ijlc voor vele katholieken en socialis-
n. We willen thans niet alle partijen
revue laten passeren, maar alleen
nstateren, dat er een zeer duidelijke
ndens is in progressieve richting. De
„christen-radicalen" doen veel van
'ch horen en zij zullen met name de
Ï.P. vermoedelijk in grote moeilijk
en brengen. De A.R.P. neemt in dit
s een merkwaardige positie in.
olgens Dr. Berghuis en Mr. Biesheuvel
11} „door de bocht" gegaan. Ze heeft
lis blijkbaar een officieel geconstateer-
zwenking genomen en wel in linkse
ctiting. Oppositie is daartegen weinig
niet gehoord. Zelfs de rechts bekend
sande heer Algra zwenkte mee, al-
ans hij protesteerde niet. Toch weten
e zelcer, dat velen in die partij het
et deze lijn beslist niet eens zijn. Maar
heren Berghuis, De Gaay Fortman,
ersma, Verdam en vele anderen,
aronder de mannen van het C.N.V.
vele professoren en studenten van de
,U. zijn zwaar progressief en zouden
graag de samenwerking met de
.Ï.D. verbreken en overschakelen op
P.v.d.A. en D'66. Hoe het mogelijk is
weest, dat desondanks de A.R. zijn
getreden tot het kabinet-De Jong, is
7 ons onverklaarbaar. Zij horen daar
h eigenlijk niet in thuis. Maar dat
in de geheimen van de „hogere" poli-
-k.
Wie tegenwoordig progressief is doet
ee aan de „mode" op dit gebied. Wie
th niet tooit met een rode of rose strik
rdt als achterlijk beschouwd. Wie wil
eetellen doet er goed aan zich te men-
n in het koor der progressivlstische
ngers. Dan wordt hij als „vol" be
bouwd en niet als een negentiende-
uwse curiositeit. Hoewel een niet ge-
deel van ons volk heel goed ziet
1 deze ontwikkeling moet uitlopen
een in wezen socialistisch gerichte
aatschappij, gaat er van de niet-pro-
essieven weinig of geen kracht uit,
eze mensen zijn nu eenmaal niet ge-
oon veel lawaai te maken in tegen-
elling tot de diverse soorten radicalen
'progressieven, die graag de partijen
oberen te beheersen en die met name
A.R.P. in hun macht hebben gekre-
n.
Er zullen lezers van ons blad zijn, die
th afvragen, waarom wij in onze ar-
elen ons permanent richten tegen
men progressief noemt. We willen
t gaarne eens uitleggen. De term pro-
essief betekent vooruitstrevend, op
oruitgang gericht. Maar nu moet men
Et menen dat de niet-progressieven
Meruitstrevend zijn of op achteruit-
'g gericht! Zo is het zeker niet. De
progressief heeft de laatste jaren
"bepaald accent gekregen. In de po-
geeft zij de richting aan van ze
re groepen, die menen, dat men alleen
oruitstrevend is wanneer men de be-
alde radicale ideeën op na houdt.
ffldaar dat men ook spreekt van „ra-
talen", die men in diverse soorten
"treft zoals gematigde en zeer felle,
rtstelijke, socialistische, liberale etc.
'Sen deze radicalen met hun tot een
idemie geworden „progressivitis"
Aten zich onze bezwaren. Het voor-
aiiste is, dat zij geen rekening wen-
te houden met financiële en econo-
is*e mogelijkheden, maar ook dat ze
"lig punt op hun program hebben,
f volmaakt overbodig of verkeerd is.
1 willen dat de moderne staat in alle
dichten een verzorgingsstaat is (van
wieg tot het graf); dat er altijd nog
^r sociale voorzieningen moeten ko-
i| dat de gemeenschap prioriteit
fit boven de individuele vrijheid: dat
Belastingen moeten bijdragen tot een
vliering van inkomens en vermogens
"s; dat een loonpolitiek wordt ge-
f"!. die niet halt houdt bij de produk-
'tót; dat een beetje inflatie op de
"P toe genomen moet worden om
f er Welvaart te krijgen; dat we bij het
"w van ontwikkelingshulp niet moe-
dragen hoeveel wij kunnen missen,
hoeveel de achtergebleven lan-
1 nodig hebben. Zo kunnen we nog
"poosje doorgaan. Een klassiek voor-
Id hiervan was het kabinet-Cals, dat
ukkig in de nacht van Schmelzer ten
werd gebracht.
jielaas steekt het radicalisme steeds
ester zijn kop op. Het is nu al zo ver,
'de A.R.P. zich naar buiten presen-
fi als een „evangelisch-radicale"
"'il dat in de K.V.P. een felle strijd
1 de gang is tussen de christen-radi-
en de anderen; dat een klein
^Pje C.H.-leden onder aanvoering
het oud-schoolhoofd Buddingh
ans perschef ^an de N.C.R.V.), die wij
™en als een zeer ambitieus man,
*eens onrust zaait; dat men in de
GEBEDSVRIJMOEDIGHEID
„Uw wil geschiede"
„En dit is de vrömoedigheid, die
wg tot Hem hebben, dat, zo wij
iets bidden naar Zijn wil, Hy ons
verhoort". 1 Joh. 5 14.
Gebedsvrijmoedigheid is een zaak,
waarover wij niet dan met grote voor
zichtigheid en tederheid mogen spreken
en schrijven. Bidden toch is de meest
persoonlijke uiting van het godsdienstig
leven. Bidden is spreken met de Heere;
de noden voor tijd en eeuwigheid aan
Hem bekend maken zoals dat ons ge
leerd werd in die psalm, die voor de
meesten het eerste versje was, dat zij
aan moeders schoot hebben geleerd:
Opent uwe mond
Eist van Mij vrijmoedig.
Op mijn trouw verbond,
Al wat u ontbreekt
Schenk Ik zo gij 't smeekt
Mild en overvloedig.
En voorzover het gebed nog niet ge
heel is verzaakt in het leven van zove-
len, die ook onder de waarheid leven,
zijn er toch zoveel gebeden, die nooit
verhoord worden, ja nooit verhoord
kunnen worden. De Apostel wijst ons
daarvan de oorzaak aan: Gij bidt en gij
ontvangt niet, omdat gij kwalijk bidt.
Er zijn veel gebeden, die „kwalijk"
gebeden zijn, d.w.z. niet naar de regel,
die de Heere ook voor het gebed ons in
?;ijn Woord geeft en waarvan onze zo
schone Heidelberger spreekt in Zondag
45, vr. 117. Daar lezen wij, dat tot het
Gode aangename gebed behoort: 1. De
enige, ware God aan te roepen. 2. Te
bidden om hetgeen, dat Hij ons gebo
den heeft Hem te bidden. 3. Te bidden
vanuit het besef van nood en ellendig
heid. 4. Te bidden in de naam Zijns
Zoons.
Wanneer één van deze zaken ont
breekt zal dat gebed niet tlode aange
naam zijn. Laat ons voor deze keer dan
letten op het tweede dat hier genoemd
werd, n.l. te bidden om hetgeen, dat Hij
ons geboden heeft Hem te bidden.
In het volmaakte gebed heeft Jezus
dit ook aan Zijn kerk geleerd: „Uw wil
geschiede" en daardoor onderricht Hij
ons om te vragen: Geef, dat wij en alle
mensen onze eigen wil verzaken en uw
wil, die alleen goed is, zonder enig te
genspreken gehoorzaam zijn, opdat alzo
een iegelijk zijn ambt en beroeping zo
gewillig en getrouw moge bedienen en
uitvoeren, als de engelen in de hemel
doen".
Hoe dikwijls is de gebedspractijk ge
heel in strijd met het hier gebodene.
Hoe dikwijls dragen wij onze wil en zin
Hem voor zonder die Zijn wil te willen
onderwerpen.
Altijd weer tracht de mens God mee
te krijgen in zijn weg en wil daarvoor
het gebed gebruiken. Zulk bidden is
waardeloos, zulke gebeden worden niet
verhoord. Het gebed is een middel om
onze ziel de Heere te onderwerpen, dus
om onze ziel in de weg des gebeds te
brengen in Gods weg, in de vereniging
met Zijn wil.
Daartoe hebben wij van node door de
Geest der gebeden gebracht te worden
in de vereniging met Hem, Die bad in
de ure der verzoeking: „Vader, indien
het mogelijk is, laat deze drinkbeker
van Mij voorbijgaan, maar niet Myn
wil, maar Uw wil geschiede".
Bidden is verzaking van eigen wil,
dus naar Gods wil betekent ook alleen
te bidden om hetgeen, waarvan gebo
den is, dat wij er om bidden zullen. Er
liggen dus in betrekking déze zaak twee
gevaren. De eerste is, dat wij in het
bidden onze wil niet verloochenen en
die des Heeren wil onderwerpen en de
tweede dat wij vragen om dingen, waar
om wij niet vragen mogen.
Wanneer dat alzo is, zult gij nimmer
gebedsvrijmoedigheid verkrijgen. Dit
hier gebezigde woord (1 Joh. 5 14)
staat in verband met een woord, dat
vertrouwen betekent; het wil dus zeg
gen, wij kunnen onze zaken niet kwijt
raken, niet afwentelen, want wij bidden
in de sfeer van eigenliefde en eigenbe
doeling; in de sfeer van dwingen.
Daarin wordt nooit vrijmoedigheid, ver
trouwen verkregen. Te bidden naar des
Heeren wil zal vrijmoedigheid geven om
alles Hem bekend te maken en voor te
dragen, maar geeft ook in het „afwen
telen" van onze lasten het vrijmoedige
vertrouwen, dat Hij ons verhoort.
Hoe hebben wij onze gebedspractijk
(als die er nog is) gedurig ook aan deze
regel te toetsen en wat is in ons leven de
doding van de Heere Jezus van dag tot
dag van node om eigen wil en zin en
lust te verzaken. De Heere lere ons ge
durig afhankelijk zijn van de invloeden
van de Geest der gebeden om op Jezus
te zien, ook zoals Hij volmaakt bidt en
dat de kracht van Zijn altijd Gode-ver
heerlijkend gebed in ons die vrijmoedig
heid verwekke om naar 's Heeren wil
te leren bidden en dan te ervaren:
God zij altoos op 't hoogst geprezen
Lof zij Gods goedertierenheid.
Die nimmer mij heeft afgewezen
Noch mijri gebed gehoor ontzeidt.
Rotterdam (C.)
Ds. A. Vergunst.
P.v.d.A. sedert enkele jaren een groep
aantreft, die zich „Nieuw Links" noemt
en die de partij te slap vindt; dat D'66
als nieuwe partij zich steeds meer ont
popt als een zo radicale groep, dat ze
altijd in de Kamer te vinden is in het
gezelschap van de P.v.d.A. en de P.S.P.
Er wordt gestreefd naar een radicale
concentratie, dus sterk sociaal-links ge
oriënteerd, die zo nodig dwars door de
huidige partijen heen loopt. Dat gezel
schap eist een structurele hervorming
van de maatschappij, omdat de huidige
nog in wezen z.g. kapitalistisch is. En
die moet weg. Men wil geen gecorri
geerd kapitalisme, maar een radicale
hervorming. Dit kan uiteraard niets an
ders zijn dan een socialistische maat
schappij.
In de buitenlandse politiek staan de
radicalen eveneens apart. Een groot deel
van hen is tegen de N.A.V.O. en wil dus
het Westen nog machtelozer maken te
genover het communisme uit het Oosten
dan het nu al is. Velen zijn ontwape-
naars. Ze zijn vóór erkenning van de
Duitse Democratische Republiek (de
D.D.R.) en vóór aanvaarding van de
Oder-Neisselijn als definitieve oost
grens van Oost-Duitsland. Voorts zijn
ze over het algemeen fel tegen Amerika
(omdat het zo'n kapitalistisch land is),
maar ze vergeten, dat dit dan toch maar
na de oorlog de halve wereld op de been
geholpen heeft.
Alles bijeen genomen zijn wij van
mening, dat de aanval van de diverse
radicalen op ons partijstelsel en het
streven naar vervanging van het kabi
net-De Jong nadat zijzelf beter tót
consolidatie gekomen zijn door een
progressief bewind a la Cals met ade
quate middelen van rechtse zijde be
antwoord dient te worden. Het vrordt
hoog tijd, dat alle partijen en groepen,
die in het streven der radicalen naar de
oppermacht in Nederland een levens
groot gevaar zien voor onze volksge
meenschap in al haar facetten, zich ver
enigen in een federatief verband en
hunnerzijds in woord en geschrift de te
genaanval openen op allen die ons land
willen opschepen met een in wezen rode
regering, die dan in no time van Neder
land een Wilson-Engeland zal maken
met alle desastreuze gevolgen daarvan.
De Utrechtse politie gaat vanaf'van
daag heel streng optreden tegen auto
mobilisten die op dè pas voor het ver
keer geopende Kardinaal de Jongweg
(een ringweg naar de nieuwe wijk Over-
vecht) harder rijden dan 80 kilometer.
Als dat wordt geconstateerd, zal de au
to in beslag worden genomen en ter be
schikking worden gesteld van de offi
cier van justitie. Op deze nieuwe dub-
belbaansweg mag slechts 50 kilometer
per uur worden gereden.
<3E:xt.o
ZANDPAD 32
MIDDELHARNI8
Burgemeester Smith
gereed om een
„groene"
te verorberen.
De Leidse studenten die j.l. woens
dagmiddag wat luidruchtig ver
voerd op een boerenwagen Goeree
binnen trokisen waren overigens met
de meest nobele bedoelingen bezield;
hun vereniging „Uchi - Mata" wilde
het stadje Goedereede adopteren en
de heren kwamen nu eens aanzien
w,at ze in liefde hadden aangenomen.
Nadat op de miarkt voor het oude
raadhuis het gerij zijn intellectuele
lading had gelost werd op straat het
feestmaal aangericht; de toege
stroomde Goereeërs werden verrast
met haring en wittebrood. Het ge
meentebestuur ontving een waarde
volle oude prent van de gemeente
Goedereede.
Voorzien van een oude scheeps
toeter en een bejaarde accordeon
reed het gezelschap het stadje bin
nen, luid zingend en lichtelijk rie
kend naar Schiedamse brouwsels.
Een hartige haring leek het middel
om de heren de ernst van de situatie
weer te doen inzien.
In de raadzaal waar ze werden
ontvangen door burg. Smith, de bei
de wethouders en de gemeentesecre
taris wilde de voorz. van de ver. de
heer Cossee met een plechtig „mijne
heren" de bijeenkomst openen maar
burg. Smith eiste de eer volgens
het reglement van orde voor zich
zelf op en „mijne heren" luisterden
geboeid naar wat de magistraat hen
te zeggen had
Burgemeester Smith verwachtte
dat de adoptatie te bemerken zal zijn
in een vriendschappelijk contact en
een sfeerverbetering tussen een gro
tere en een kleinere stad; hij hoopte
dat uit het contact een wederzijdse
waardering zal ontspruiten.
De historie.
Een stukje Goereese geschiedenis
werd daarop door dhr. Cossee ten
beste gegeven.
Hij herdacht het „man"moedige
gedrag van de Goereese vrouwen in
1491 toen het stadje werd aangeval
len terwijl de mannen op zee waren.
Ook herinnerde hij eraan dat in 1960
koning Willem III in Goeree voet
aan wal zette en een nacht in Goe
ree verbleef, de koningskamer is
thans zo wist spr. een arbei
derswoning.
Geen Goede ree?
Burg. Smith wees de heren studen
ten er op dat niet al te zeker moet
worden aangenomen dat Goedereede
afeeleid is van Goede ree; het zou
juYst het tegengestelde kunnen be
tekenen. De naam „Goeree" zou ook
„geurig, kwaad water" kunnen
betekenen zodat men tot een heel
andere conclusie komt.
De toekomst.
Ook werden de heren ingewijd in
de toekomstproblematiek van de
nieuwe gem. Goedereede; de burg.
vertelde over de hoofdbronnen van
bestaan, de landbouw, viserij en in
toenemende mate de recreatie wat
een wissel trekt op het gemeentebe
stuur. Burg. Smith had overigens
hoge toekomstverwachting en sprak
tenslotte de wens uit dat Goederee
de, ook voor de vereniging „Uchi -
Mata" een Goede rede zal beteke-
De studenten hebben aan de ken
nismaking met Goedereede en haar
bewoners veel plezier beleefd.
„En...?" informeerde Ton van Eek
uit Midelharnis bij zijn collega stu
denten. „Aardig stadje en aardige
mensen, alleen kurmen ze geen ha
ring eten" antwoordde een droeve
student.
In verband met de komende St. Nico
laas mogen de winkels vanaf woensdag
29 november tot en met zaterdag 2 de
cember en op maandag 4 december a.s.
tot 's avonds 9 uur geopend zijn.
Wilt U kracht, snelheid en sou
plesse? En dan ook nog mooi en
voor relatief weinig geld?
Neem dan een OPEL 1900.
Als de wind
GARAGE KNÖPS - Sommelsdijk
(voor gebruikte wagens:
speciaal Vrijdagsavonds)
De bouw van de beide lagere scholen
onder één kap in Den Bommel vordert
snel. Naar het zich laat aanzien kunnen
de scholen rond Pasen volgend jaar in
gebruik worden genomen, de beide be
staande scholen de Chr. Nationale- en
de Openbare-school zijn reeds lang af
gekeurd zodat het onderwijzend perso
neel, bestuur, leerlingen en ouders met
verlangen uitzien naar de dag waarop
de beide krotscholen definitief kunnen
worden gesloten.
In het nieuwe complex worden 4 lo
kalen bestemd voor de Chr. Nat. school
en 2 voor de Openbare. Er komt één
gemeenschapsruimte (aula) en 2 speel
pleinen. Langs de school die in het uit
breidingsplan „kern Den Bommel"
wordt gebouwd wordt een straat aan
gelegd. Voor de veiligheid van de kin
deren wordt paralel aan de Schaaps
weg een tegelpad aangelegd, waarlangs
ze de school kunnen bereiken. Archi
tect is dhr. Kuiper te Scheveningen,
hoofdaannemer Fa. L. W.'v. d. Welle te
Den Bommel.
e,---0---------
De Flakkeese ARJOS zoekt jonge
mensen die een woordje mee willen
spreken over actuele problemen. Gele
genheid tot oppositie in „Het Anker"
(achter de Ger. Kerk) te Stad aan 't
Haringvliet, zaterdag 25 nov. a.s. te
7.30 uur. De heer A. Platteel, voorzit
ter van het provinciaal bestuur van de
ARJOS in Zuid Holland hoopt dan te
spreken over: „Vietnam een tijdbom?"
Na de pauze zal onder leiding van
de heer W. van Loon een ontspannend
prograrmna worden verzorgd. Belang
stellende jongelui zijn hartelijk wel
kom.
VOOR BETER f'
NflflR DE
MIDDELHRRNIS-TEL:23ZS
Over dit onderwerp zal door twee ter
zake deskundigen worden gesproken op
de voorlichtingsavond a.s. dinsdag 28
nov. te 7.15 uur in de „Schakel" te
Dirksland, georganiseerd door de be
drijfsvoorlichting „Goeree-Overflakkee"
Sprekers zijn Ir. H. Kuipers, lektor in
de grondbewerking aan de Landbouw
hogeschool te Wageningen en dr. ir. W.
A. P. Bakermans, medewerker van het
Instituut voor Biologisch en Scheikun
dig Onderzoek voor Landbouwgewassen
te Wageningen.
Speciaal In het opmaken van
B. V. d. VEES
Telefoon 2682 Westdyk 36
MIDDELHARNIS