Ie R.K. Kerk
in de crisis
IVOROL
Werf van Peeman te Middelharnis
wacht nieuwe toekomst
204
JApAitaüe
F!:C. KORTEHEG k ZOON
Sommelsdijk
J. KEUVELAflR
Depot van
Vrijdag 17 november 1967
No. 3638
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
<£^1
Ml
Tanden blank-Adem fris
Onbetwist de beste tandposto
-k ir I
TAFELKLEDEN
Fraaie Smyrna of
zuiver wollen kamgaren
maken uw
kamer gezelliger.
VÏÖNmGiNRÏCHtll*^'
Langspeelplaat
„Flakkeese Koren
zingen''
P. D. Sieling nam
afscheid van Kamer
van Koophandel
39 postduiven lagen
dood in het holi
BERNARD Zn.
Sint Nicolaas
Bij botsing ernstig
gewond
Fruitmanden en Fruitbakjes
„Do Fruitcentrale'
Record suikerbieten-
vervoer in Diricsland
PRINS HENDRIKSTRAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
Itedactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, SommelsdtJk
Tel (01870) 26 29, na 6 uur 's avonds TeL 202S Giro 167830
ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL,
ADVERTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
ffanneer we de levensstijl en de bele-
ing van de godsdienst bij de rooms-
atholieken van thans en die van veer-
of dertig jaar geleden vergelijken,
1 worden we getroffen door het grote
steeds groter wordende verschil. Het
lerkwaardige van de R.K. Kerk is
(uwenlang geweest het vrijwel stati-
onveranderlijke karakter ervan.
lat heeft zich voortgezet tot voor een
:el aantal jaren. Wie daarover aller
interessante bijzonderheden wil we-
moet eens lezen het boek van de
■kende roomse jourrjalist Michel van
Ier Plas, getiteld „Het rijke Roomse
iven". Hij schUdert daarin de tijd vóór
tweede wereldoorlog, met name de
liode van 1925 tot 1935, die hij de
(oogbloeitijd van dit leven noemt. Er
jas toen in roomse kring een groot
illvertrouwen en zelfbewustzijn. Men
[htte zich ver verheven boven de niet-
itholieken. De roomse mens leefde in
n beschermd milieu. Het gezin, de
iool, de verenigingen waren streng
latholiek gedirigeerd. Stipte navolging
m de vele voorschriften en eisen der
ik was voorgeschreven. Elke dag gin-
jen de lagere-schoolkinderen naar de
toegmis. Dat werd zelfs op hun rap-
irt aangegeven! In menige streek
lochten roomse kinderen niet spelen
iet niet-roomse. Ze mochten niet voet-
ilen of andere sport bedrijven in niet-
lomse clubS; Pastoors en paters hiel-
n vlqekpredikatie tegen gemengde
voor kindere
nnen geboei
len". Het spi
e, zonder al
en te tekenei
;nsen en gro*
schijfjes dooi
I, dat je al
Lulpmiddel
Ie vrije hand
is de spiro
fulling van d
hun beschik
en beroepste
plezier en ge
erkeringen en huwelijken. Deze wer
en als een zware zonde beschouwd. Zij
ie er zich aan schuldig maakten, wer-
niet tot de communie toegelaten. In
thoolboekjes werd een grenzeloze
taafheid gepredikt. Men voelde zich
iperieur boven andersdenkenden.
Hier in Nederland was men veel
tenger rooms dan in vele andere spe-
iiiek roomse landen, hetgeen tot uit
rukking kwam bij het onderwijs, de
efdadigheid, de politieke partij, de
iugdbeweging, pers en radio. Vandaar
de paus katholiek Nederland voort-
e 'er bij horeH'"'6'"l prees en ten voorbeeld stelde.
In de kerk en het gezin werd twijfel
iet geduld. Er heerste een strenge dis-
■pline en een sterk hiërarchisch gezag,
n'tekenmachi '^srk, de clerus, de zuster of" broeder
iet een potloo P school, vader en moeder, de partij-
ader, de Maasbode en de paiters had-
!ii altijd gelijk. Grote gezinnen waren
oorgeschreven.
aters reisden het land door om daar-
an te herinneren. Ze wezen erop dat
fle grote mannen waren voortgeko-
len uit grote gezinnen: Willem van
iranje uit een gezin van 12 kinderen,
lichiel de Ruyter ook 12, Napoleon 13,
jnatius van Loyola (de stichter der
Bekrooni auietenorde) 13, de Heilige Catherina
uitvinding, di Handel (componist) 10 enz. Hevig
er onderschei 'Wnde pater De Greeve tegen het neo-
peelgoed heel althusianisme en lange tijd werd ook
verd hij twee methode-Ogino-Knaus (periodieke
)este leerzami i'houding) verworpen. Een gezin,
in Frankrijl Wuit b.v. vier priesters waren voort-
)eelgoedonder fomen, stond in hoog aanzien. Ook
)6, en in Ame mondaine leven werd gemeden:
als het best( 'ederdoos en lippenstift waren con-
rs en ontvier
ds kort voor,
goede speel
gebreide vloot
rt resultaat i
efinitieve kett
naterieel heef
-6IN met
capaciteit
amphibieli»
/olledig uitge-
:atie- en blino-
1-N heeft een
p. u. en een
n 740 km.
kruissnelheii
■veer hetzelf*
is het maxi-
•s aan betalen-
;ren, 2570 resp.
opters N.V. za'
krijgen over
circa 10 niai>|
personeel.
md Dr. M.
rdien als prj'
had over
nheden.
K.L.M. Noorf;
ornamelijk f'
van verbin-
ilanden in
en zijn thans
opdrachtgever*
ier niet uitg^
diegtuigen va"
gezet kunne»
erkzaamhedea
isporten n^a I
;htverkeer t°''l
Aan de jeugd werden de levens der
Eiligen ten voorbeeld gesteld. De leer-
"i§en van seminaria mochten alleen
Mr rooms toneel en bioscoop. Het be
kken van badplaatsen in de zomer
erd afgeraden. Ze moesten voetballen
let bedekte knieën en met de toog (to-
aan. Damesgymnastiekverenigingen
lochten geen openbare uitvoering ge-
Vleeskleurige kousen werden niet
'Selaten. Indien enigszins mogelijk
öd coïnstructie en coëducatie (onder-
•js en opvoeding van jongens en meis-
s gezamenlijk) vermeden.
Zo Was de periode van de tvnntiger
1 dertiger jaren die van de hoogbloei
'1 het rijke roomse leven. Maar al
*r de oorlog begon langzaam aan één
1 ander te veranderen. Zo'n mentali-
'tswijziging openbaart zich in elke
*sgroep het eerst bij de intellectue-
en bij de jonge generatie. Na de
"Og zette de ontwikkeling zich door
de laatste vijf jaar gaat ze in ver-
tempo. Men kan nu constateren,
er een duidelijke antithese is in
«mse kring: de oude opvatting van de
als gesloten gemeenschap, zelf-
•fzekerd en behoudend en daartegen-
'er de kerk als een huis, dat open
voor allerlei invloeden.
''Proces van ingrijpende vernieuwing
"6t patroon van geloofsbeleving met
gevolg diepgaande veranderingen in
terk, (Je theologie, het onderwijs, de
'matschappelijke contacten, de politie-
j ^erhoudingen enz. geeft uiteraard
F spanningen. Uit alles blijkt echter,
f^' geestelijkheid, ook in de top, in
land zeker niet conservatief is,
par in sterke mate progressief, het-
«n Wel hieruit blijkt, dat de Neder-
P^se bisschoppen onder leiding van
«naai Alfrink in Rome bekend staan
Bn ri "'^^^^t geprononceerde bestrijders
f "6 verouderde hiërarchie. Paus Jo-
"6s in Rome en bisschop Bekkers in
„IN DE SCHUILKELDER"
B\j U schuil ik
Psalm 143 9 b.
Deze psalm is door David gemaakt op
één van zijn vele zwerftochten, be
nauwd door zijn vijanden. Wat doet
David- in deze zorgvóUe omstandighe-
den^Gaat hij steunen op eigen krach
ten? Gaat hij hulp zoeken bij vreemde
mogendheden? Vertrouwt hij op zijn
eigen gemobiliseerde leger? Of stelt hij
zijn hoop op zijn staatsmanskunst?
Neen! David heeft hèt geleerd: Vest op
prinsen geen vertrouwen, waar men
nimmer heil bij vindt.
In deze ernstige levensomstandighe
den, neemt hij de toevlucht tot de Enige
Die helpen kan en helpen wil. En in
blijde geloofsverwachting klinkt het:
Bij U schuil ik.
Is deze belijdenis ook al de onze ge
worden? Ook wij beleven thans weer
benauwende tijden. Twee machtige we
reldbeschouwingen, niet uit God, drei
gen geheel de wereld te beheersen n.l.
het Communisme enerzijds en het Hu
manisme anderzijds.
Brengen deze levensbeschouwingen
zoveel goeds? Wie niet geheel blind is,
ziet, dat de wereld zich rijp maakt om
zich zelf te vernietigen. En dat de mas
sa zich stort in een roes van jolijt en
festijn, is, om maar een ogenblik niet
te belioeven denken aan détgene wat
kan komen! Velen vragen twijfelmoedig
Wie zal ons het goede doen zien?
En juist dan klinkt het van de lippen
vatj Gods kind: Bij U schuil ik!
Machtige schuilkelder! Daar treft u
geen bom, daar deert u geen gas. En
dan bedoel ik dat in de eerste plaats
niet letterlijk. Zeker, Gods bewarende
hand is in de geschiedenis zo vele ma
len door Zijn kinderen gevoeld. En zon
der, de wil van hun hemelse Vader, zal
er geen haar van hun hoofd vallen.
Maar dit is het machtigste en het heer
lijkste niet.
Neen, het heerlijke en het machtige
van deze schuilkelder is, dat we daar
het rumoer van de wereld totaal verge
ten. Daar zien we Jezus alleen. Dan
klinkt het op: Maar het is mij goed,
mijn zaligst lot, nabij te wezen bij mijn
God.
Daar worden we niet op rantsoen ge
steld. De Heere heeft brood en water,
wijn en melk, boter en honing genoeg
voor allen, die schuiling bij hem zoeken.
Geen vrees voor degenen die alleen
het lichaam kunnen doden beklemt
daar het gemoed. Als God vóór ons is,
wie zal dan tégen ons zijn? Wie zal ons
scheiden van de liefde van Christus?
Paulus zingt in die schuilkelder: Ik ben
verzekerd dat noch dood, noch leven,
noch enig schepsel mij zal kunnen
scheiden van de liefde Gods.
Bij U! Kent gij die God? Kent ge
Hem, als een schuilplaats in nood? Bij
U mijn Koning en mijn God, verwacht
mijn ziel een heilrijk lot.
Wie zijn het nu eigenlijk, die deze
schuilplaats kennen?
We lezen van David, dat tothem
kwamen de benauwden, die een schuld
eiser hadden en die bitter bedroefd wa
ren van geest. Zij zochten en vonden
een schuilplaats in de spelonk van
Adullam.
Benauwden! Aangevochten door sa
tan, wereld en eigen vlees. Benauwden,
door de bange tijd en door hun open
staande schuld.
Ik zie, voor 's vijands haat gevloden.
Mijn leven in het stof vertreên.
Die een schuldeiser hadden! Hebt u er
een? Dat ge het met de dichter maar
moogt bekennen: 'k Erken mijn schuld
die U tot straf bewoog. God is onze
schuldeiser. Onze schuld is zo peilloos
groot en wij zijn zo dodelijk arm. Er
zijn duizend talenten schuld en er ïs
geen penning om te betalen.
Bitter bedroefdea! Bedroefd vanwege
hun zonden. Bedroefd om hun tegen
stand tegen de Heere. Bedroefd omdat
ze geen uitkomst zien. Zeer gebogen en
geslagen, moe van 't klagen, ga ik al de
dag in 't zwart.
Zie, zulken vinden een schuilplaats
bij Hem. Zulken biedt Hij Zijn Zoon, tot
een verzoening voor de zonden. En die
Zoon roept het dezulken toe: Komt tot
Mij, die vermoeid en beladen zijt en Ik
zal u rust geven.
Daar in „de" Schuilkelder, in Chris
tus, worden de benamwden tot rust ge
bracht, als Hij het fluistert: Zie ik ben
uw heil. Bij Mij zijt ge veilig voor alle
aanslagen.
Daar wordt ervaren dat de schuld
eiser bevredigd is in het offer Zijns
Zoons en dat Hij geen zonde meer in
Zijn Jacob en geen overtreding meer in
Zijn Israël ziet.
Daar worden de bedroefden getroost
door Hem, Die meer troosten kan dan
een moeder.
Daar wordt de rust geschonken en 't
vette van Zijn huis gesmaakt.
„Saevis tranquilles in undis". VeUig
te midden van de woedende golven.
Laat dan de hemel donker zien. De
lucht van wind en wolken zwart. Laat
dan de wereldzeeën aanstormen en de
bergen verzet worden in het hart van
de grote wateren, die deze schuilplaats
kennen, mogen vernachten in de scha-
duw van de Almachtige.
Te midden van allerlei ramp en nood
mogen ze het moede hoofd laten rusten
in de trouwe Middelaarsarmen van Si-
ons Borg en hun reeds sluimerende lip
pen prevelen vertrouwend het woord:
Bij U schuil ik! De Heere is mij een
toevlucht en een hoog vertrek.
Dirksland.
C. J. Kesting
Na
zi]n respectievelijk in de totaal-
MIDDELHflRNIS-TEL:Z3Z8
kerk en in Nederland de gangmakers
geweest.
Vroeger werden de Protestanten als
vervloekte ketters beschouwd, nu door
zeer veel geestelijken en leken als me
dechristenen. Bij de jongste Lutherher-
denking deed menig priester mee in het
protesteren tegen de gedeformeerde
kerk van 1517. Men gaat nu inzien, dat
er op allerlei gebied in de roomse kerk
veel zal moeten veranderen. Wie door
Italië reist en de grote beroemde kathe
dralen bezichtigt, maar ook een kijkje
neemt in de achterbuurten van Napels
en de dorpen van Zuid-Italië, ziet de te
genstelling tussen de schatrijke kerk en
het doodarme volk, tussen de dom van
Milaan en de krotten der armen. In de
echt roomse landen als Italië, Spanje,
Portugal en die van Zuid-Amerika zijn
de sociale problemen door de kerkelijke
machthebbers schandelijk verwaarloosd
met als gevolg, dat socialisme en com
munisme er welig tieren.
De eerste aanval op het traditionele
kerksysteem zal zijn die op de Romein
se curie. Dit is het college, dat de paus
bijstaat in de regering van de wereld
kerk. Zij heeft vele afdelingen, congre
gaties genoemd, te vergelijken met de
departementen in een landsregering,
benevens een drietal kerkelijke recht
banken. Italiaanse prelaten hebben er
steeds de hoofdrol gespeeld, maar dit is
aan het veranderen. Men neemt het
niet meer, dat de wereldkerk in feite
een Italiaans-curiale kerk is. Er kan
zelfs gesproken worden van een soort
gezagscrisis. Velen willen de oer-con
servatieve curie, veeal geleid door stok
oude kardinalen, een radicale vernieu
wing doen ondergaan. Vooral de Neder
landse katholieken, die zeer progressief
zijn, willen die kant uit en dat zal wel
licht op de duur leiden tot een gezags
crisis. Sedert het tweede Vaticaanse
concilie is een stormachtige ontwikke
ling aan de gang. Dat er een reorgani
satie zal plaats hebben is zeker, al weet
momenteel niemand hoe ver deze zal
gaan. In ieder geval zal heel veel mid
deleeuwse ballast worden verwijderd en
de kerk in meer of mindere mate ge
moderniseerd.
Zo zal het gezag van de paus, dat tot
dusver onbeperkt was, gaan devalueren.
Er komt steeds meer kritiek op hem.
De aanval op de curie is reeds ingezet.
Het bestuur van de kerk wenst men
democratische te maken. De grenzeloze
eerbied voor bisschoppen, kardinalen en
pausen heeft haar tijd gehad. Studenten
van het groot-seminarie te Warmond
protesteerden scherp tegen het stand
punt van de paus inzake het celibaat, zo
fel zelfs, dat de bisschop van Haarlem
van mening was, dat ze de Heilige Va
der beledigd hadden. Zoiets was voor
heen ondenkbaar.
Ook op het gebied van de dogma's
komt de kerk in beweging. Het lijkt wel
of alles op de helling moet. Zelfs op de
mis komt de kritiek los. Men kan al
lezen van- priesters, die de gelovigen
laten meedrinken van de wijn, iets wat
streng verboden is. Men gaat twijfelen
aan de realiteit van de transsubstiatie
(het veranderen van brood en wijn in
het lichaam en bloed van Christus).
Met de biecht neemt menig geestelijke
het niet zo nauw meer. Of men nog in
het vagevuur gelooft kunnen we niet
beoordelen. Waarschijnlijk is de ver
werping van enig leerstuk of kerkelij
ke uitspraak al veel verder voortge
schreden dan openbaar komt. De in
richting van nieuwe kerken is zeer veel
eenvoudiger dan die van de vroegere:
het pompeuze, overdreven, overweldi
gende effect wordt niet meer nage
streefd. Vele jongeren en intellectuelen
houden zich niet meer op met reliquien.
Het verbod om op vrijdag vlees te eten
is opgeheven. Processies worden nog ge
houden, maar de vraag is of deze ker
kelijke folklore nog lang stand zal hou
den.
Met name over het celibaat het
verplicht ongehuwd zijn van priesters
en religieuzen is thans heel veel te
doen. De paus had verboden er op het
concilie over te spreken, maar deze
kwestie werpt niettemin veel stof op. In
ons land veroorzaakt ze een ware uit
tocht van geestelijken; in 1965 onge
veer 30, in 1966 rond 60 en in dit jaar
vermoedelijk 120. De huidige paus
noemde het eens „een flonkerend ju
weel", maar velen wensen verandering
in deze kerkelijke wet. Het is nog een
oude, door Italiaanse prelaten geïntro
duceerde opvatting, die volkomen uit de
tijd is. Het ziet ernaar uit dat de kerk
leiding het verzet tegen het celibaat
niet lang meer zal kunnen tegenhouden.
Tenslotte, om maar niet meer te noe
men, is daar het probleem van de hu
welijksbeleving in het kindertal oftewel
dat van „de pil". Daarover is de strijd
in volle gang. Op het aanstaande Neder
landse pastoraal concilie zal daarover
wel intensief gediscussieerd worden. Al
les bijeengenomen blijkt duidelijk, dat
de R.K. Kerk in heftige beroering is
en bezig is zich los te maken uit de
middeleeuwse banden waarin zij in al
lerlei sectoren van haar bestaan nog
gekluisterd ligt.
De historische werf van Peeman te
Middelharnis die ruim 50 jaar gele
den met de MiddeUiarnisse vissers-
vloot verdween wordt thans weer
nieuw leven ingeblazen. Dhr. Jan
Peeman, kleinzoon van de toenmali-
ge werfbaas gaat de diensten van
zijn „werf" .aanbieden aan de steeds
groeiende jacht-vloot die in de ha
ven van Middelharnis haar ligplaats
heeft. De pleziervaarders hadden
juist aan zo'n voorziening in de di-
directe nabijheid van de haven drin
gend behoefte.
Voor reparatie- en onderhouds
beurten moesten de jachteigenaren
voorheen naar het Havenhoofd waar
de boot op primitieve wijze kon wor
den drooggezet of naar een andere
jachthaven. Het ruime opslagterrein
van dhr. Peeman werd voor kolen-
berging steeds minder gebruikt tot
dat hij op het idee kwam dat de
ruimte weer best als jachtberging te
gebruiken zou zijn!
Twee jachten staan al op het
droge. Rechts is de scheepslift
met de 4 opstaande steunen te
zien. Voor aan de rails zijn de
vier opklapbare wielen te zien.
Scheepslift.
Constructiebedrijf Jan Vis te Som-
melsdijk construeerde een scheeps
lift die via een dubbele rail tot op
15 meter van de walkant onder wa
ter verdwijnt. De boot wordt tussen
de vier opstaande steunen gevaren
en door een sterke lier worden kar
en schip op de wal getrokken. D.m.v.
opklapbare wielen kan de lift de rail
verlaten om het jacht op een ge
schikte plaats op het ruime terrein
te brengen. Wanneer het voldoende
is geschraagd wordt de lift er onder
vandaan gereden. Voor reparaties en
kleine onderhoudsbeurten behoeft
het jacht de lift niet te verlaten.
Lift en lier zijn sterk genoeg, er
werd zelfs al een boot van ruim 20
ton op het droge gezet!
Experimenteel.
Het geheel draagt nog een experi- g
menteel karakter. Het zal van de
animo van de jachtbezitters afhan-
gen in hoeverre aan de werf en de g
voorzieningen uitbreiding zal wor- g
den gegeven. Te verwachten is dat s
de jachtbezitters de unieke kans hun g
bezit tegen de soms vernielen(|e in- p
vloed van het ijs te beschermen
zullen aangrijpen door hun boot g
tegen een billijk tarief vóór de g
winter op het droge te laten zetten, s
Het is dan niet onwaarschijnlijk dat g
dhr. Peeman het terrein t.z.t.' zal
overdekken. g
Geschiedenis, g
Ook hier heeft de geschiedenis zich g
herhaald. Weliswaar waren het vroe-
ger de sloepen die naar de werf g
kwamen, nu zijn het ranke boten g
wier bezitters zich (gelukkig) wat g
meer dan de vorige generaties kun-
nen permitteren. g
Onder deze titel verschijnt binnenkort
een 30 cm L.P. plaat waarop een 6-tal
Flakkeese koren een aantal prachtige
geestelijke liederen ten gehore brengen.
Het zijn de Chr. Gem. Zangvereniging
„Met Hart en Stem" te Ouddorp, de Chr.
Gem. Zangver. „Soli Deo Gloria" te
Stellendam, de Chr. Gem. Zangver.
„Söli Deo Gloria" te Stad a. h. Haring
vliet, de Chr. Gem. Zangver. „Jubilate"
te Ooltgensplaat, alle onder leiding van
dhr. C. C. V. d. Heuvel, de Chr. Gem.
Zangver. „Laus Deo" te Melissant on
der leiding van dhr. J. B. Kippers, de
Chr. Gem. Zangver. „Jubilate Deo" on
der leiding van dhr. G. Zoon en groot
kinderkoor onder leiding van dhr. C. C.
V. d. Heuvel. Voor de begeleiding werd
gezorgd door de organist B. van Zijll en
de trompettist A. M. van Dam. Het ge
heel werd opgenomen in de Ned. Herv.
Kerk te Sommelsdijk. Ongetwijfeld zul
len vele van onze lezers deze unieke
plaat willen bezitten. De prijs bedraagt
9,(excl. eventuele vrachtkosten).
Bestellingen kunt u nu reeds opgeven
bij de besturen der medewerkende ko
ren.
Dhr. P. D. Sieling was maandagavond
een van de zes leden van de Kamer v.
Koophandel en Fabrieken voor Dord
recht en omstreken die afscheid namen.
Voorzitter ir. R. Jas zei in zijn af
scheidswoord, dat met Goeree-Over-
flakkee de Kamer van Koophandel het
vertrek van dhr. Sieling betreurt. Hij
bedankte dhr. Sieling bijzonder voor
diens jarenlange werk voor de kamer.
Het scheidende K.v.K.-lid op zijn
beurt was de Kamer dankbaar voor
haar werkzaamheden voor Flakkee,
voor haar aandacht voor de oeverver
binding en voor haar bijdrage tot de
vorming van de industrialisatiecommis
sie.
ZANDPAD 32
MIDDELHARNIS
SOMMELSDIJK
OPEL, VAUXHALL,
CHREVROLET, BEDFORD,
tientallen modellen, te kust en te
keur. We helpen U eventueel met
de financiering!
GARAGE KNÖPS - Sommelsdijk
(voor gebruikte wagens:
speciaal Vrijdagsavonds)
De heer M. Kievit, wonende in de
Enkele Ring, is in één slag al zijn 39
duiven waaronder enkele kampioen
vliegers kwijt; eind vorige week la
gen ze allemaal dood in hun hok. De
politie heeft het gebeurde onderzocht
en twee duiven voor nader onderzoek
naar het politie laboratorium verstuurd.
De uitslag van dat onderzoek is nog
niet bekend. In het hok werden bonen
gevonden en mevr. Kievit werd in het
week-end tweemaal door een onbekende
opgebeld kennelijk m.b.t. het gebeurde.
Alle duiven waren tevoren door de
dierenarts een geneesmiddel toege
diend en de mogelijkheid lijkt ook niet
uitgesloten dat de duiven dat niet heb
ben kunnen verdragen.
OUDE TONGE
Dankdag. A.s. woensdag 22 novem
ber wordt in de Geref. Gem. dankdag
voor het gewas gehouden, 's middags
2.30 uur en 's avonds 7.00 uur. Voor
ganger is Ds. V. d. Poel van Yerseke.
MUZIEKHANDEL
KADE 7-9 - MIDDELHARNIS
MIDDELHARNIS
Woensdagmorgen om 6.20 uur is de
heer H. v. d. Valk (23) uit Middelharnis
op de Langeweg bij Oud Beijerland met
zijn personenwagen tegen een dwars op
de weg staande oplegger gereden. De
chauffeur had zijn wagen een keer te
rug moeten steken om een inrit in te
kunnen rijden. De wagen van dhr. v. d.
Valk werd totaal vernield, zelf werd hij
met een bekkenfractuur en inwendige
bloedingen per ambiüance naar „Dijk-
zigt" vervoerd. Juist voor dhr. de Valk
op de oplegger botste was een voor
hem rijdende personenwagen uit Zuid-
Beijerland hetzelfde overkomen; de
twee inzittenden van deze wagen wer
den slechts licht gewond.
Speciaal in het opmaken van
B. d. VEER
Telefoon 2682 Westdük 36
MIDDELHARNIS
Dat de aanvoer van suikerbieten aan
de haven Dirksland groot is, en zeer
vlug verloopt, blijkt uit de gegevens dat
vanaf 18 september t.m. 15 november
reeds meer dan 100 schepen werden ge
laden en naar diverse fabrieken van de
Suikerunie werden verzonden met een
gezamenlijke inhoud van meer dan
35.000.000 kilo! Men verwacht dan ook
dat, eer de campagne teneinde is de
Dirkslandse haven tot een bijzonder ho
ge rekord ontvangst van suikerbieten
zal komen.