L!
9
confessionele
partijen
Prettig werlien in nieuw atelier Nederland-Kattenburg
Garage Knüps
Roode Kruis
afd. Ouddorp
Meditatie
Vrouw door vracht
wagen aangereden
145
Wonderolie? Brrrr...!
F^C.KORTEHECkZOON
^♦♦♦J
kargang
Vrijdag 3 februari 1967
No. 3558
ileerJ
pril
CHR. STREEKBLAD OP GEREFORMEERDE GRONDSLAG
VOOR DE ZUID-HOLLANDSE EN ZEEUWSE EILANDEN
Verschijnt tweemaal per week: dinsdag- en vrijdagavond
ZUIVERE HUID
PUROL en PU ROL-poeder
rijvins
Wakker zijn
- _J
Hs B'*'
Brillant'
van Andel
Kerkramen in Tholen
vernield
Zondagsdienst artsen
X Tank óók t
X IVIOBIL BENZINE
fruitmanden en Fruitbakjes
«De Fruitcentrale"
Dominees-Kamer
leden mogen blijven
preken
^NS HENDRIKSTKAAT 14 - POSTBOX 8 - MIDDELHARNIS
jjactie en advertenties: Kantoor Langeweg 13, Sommelsdijk
(01870) 26 29, na 6 uur 's avonds. Tel. 20 25 Giro 167930
ABONNEMENTSPRIJS f 3,— PER KWARTAAL
ADVKRTENTIEPRIJS 16 cent per mm.
Bij contract speciaal tarief.
- 20 -
hn ons land bestaande politieke
'in worden traditioneel verdeeld
e groepen: de confessionele en de
infessionele. Met de eerste v^or-
>doeld de partijen, die hun basis
in een bepaalde godsdienst of
ijke nuance daarvan, in casu het
tótorische en het rooms-katho-
fchristendom. Met de laatste die
sn, welke het directe verband van
'.tiek met de religie als zodanig
pen. Tot de eerste groep behoren
rK.P., de G.H.U., de KV.P., de
en het G.P.V, en tot de laatste
,d,A,, de V.V.D., de P.S.P. en de
De scheidingslijn tussen, beide
zoals we zagen altijd de
ïse genoemd.
f term „c-onfessionele partij" is
,!^eiuijk niet helemaal juist. Ze sugge
reert immers, dat zij haar grondslag
ióndt in een bepaalde confessie of tae-
Jijdenis. Nu is een confessie in feite
een specifiek kerkelijk begrip,
in de politiek als zodanig. Men
larom beter kunnen spreken van
iristelijke partijen. Zij werden
ÏTUK
om van
ledereede,
lO A. 25
CA. (21
Ida KooK
pede sec!
Is CA.
Ide Rooi!.;
1 sectie A
7.m.) g*
kad.
g. 285 r.i
tie HooÖ
fnr. 292;
g. 156 r.i
bek. f
'.m.) g*
|)oievaarsi
nr. 858.
85 r.v.ffi.''^
Igem.
Gft'
Goederi^
oercelen
iv.m.) g*
k. gem.
I na bef
^nstaandt
-■ de kavfj
In ingesc-
Lvelings"':
(het in2»*j.
februari 1
alwaar 'j
vroeger en nog wel de rechtse
partijen genoemd en de andere de
linkse. Men weet, dat deze termen
■^ans meer gebruikelijk zijn voor con-
ief en progressief,
aaste aanleiding tot het ontstaan
e rooms-protestantse coalitie, ge
beerd op de antithese, was de strijd
et vrije christelijk onderwijs,
jwoordig kan men dat van linkse
lOg wel billijken, destijds natuur-
esbehalve. De P.v.d.A.-voorzitter
,s erkende zelfs onlangs, dat het
isionele partijpatroon inderdaad
laste bij de antithetische houding
e 19e eeuw. Daar volgens hem de
antithese zichzelf overleefd heeft, moet
de confessionele partijvorm in discussie
worden gesteld en is dit sedert 1945 dan
ook gebeurd. Hij vergat echter, dat ze
van linkse zijde door al wat vrijzinnig
of socialistisch was, de hele parlemen
taire historie door bestreden' is. In elk
geval erkende Tans, dat de poging tot
deconfessionalisering d.i. het elimine
ren van godsdienstig-principiële ele
menten uit de partijvorming, bij de
„doorbraak" is mislukt. De laatste tijd
worden deze pogingen herhaald en
dringt de linkerzijde erop aan, dat er in
plaats van beginselpartijen program-
partyen zullen zijn d.w.z. dat de diverse
partijen hun politiek alleen zullen voe
ren met zakelijke verkiezingsprograms.
Op die manier wil men dus de grond
slag van ons partij-stelsel, de antithese,
wegwerlten.
In de K.V.P, is een brede groep, die
daar wel voor voelt. Dit hangt uiter
aard samen met de geestelijke ontwik
keling, die daar met name sedert het
begin van het tweede Vaticaans Con
cilie (1962) aan de gang is. De K.V.P.
heeft de directe band met de kerk en
het kerkgezag al losgemaakt en er
wordt door een deel der Katholieken
aangedrongen op naamsverandering:
voor Kath. Volkspartij (K.V.P.) zou
moeten komen Algemene Volkspartij
(A.V.P.), zodat ze voor iedereen toe
gankelijk zou zijn. Dit zou een stap zijn
naar de deconfessionalisering. De Prot.
Chr. partijen zijn echter niet bereid hun
confessioneel karakter prijs te geven.
Dr. Berghuis, voorzitter van de A.R.P.,
verklaarde op het Volkskrant-Congres,
dat hij christelijke partijvorming nog
steeds wenselijk acht, ja zelfs dat con
fessionele partijen meer nodig zijn dan
ooit, met als drijfkrachthet christelijk
geloof. Ook drs. Tilanus, de voorzitter
van de C.H.U., sprak zich daar in de
zelfde geest uit: „Ik hen nog niet be
reid om het Evangelie als uitgangspunt
voor mijn politieke keuze los te laten".
In de K.V.P. is er volgens dr. Cou-
wenberg (r,k.) nog altijd een belang-
n]ke stroming, die met allerlei kunst
grepen wil vasthouden aan een levens
beschouwelijke grondslag, terwijl daar
tegenover een groeiend aantal mensen
radicaal wil breken met het confessio-
naüsme. Hijzelf behoort ook al lang
tot de laatste groep. De belangrijkste
SF™oslag van ons partijstelsel is nog
altijd de godsdienstig-politieke antithe
se, die volgens hem is voortgesproten
Uit de Franse revolutie. Het was een
antithese tussen de kerk en de moderne
wereld. De relatie tussen, deze twee is
echter thans lang niét zo controversi
eelmeer. De kerken stellen zich nu heel
anders op tegenover de moderne we-
«iJ" plaats van het accentueren der
antithese streeft men nu naar de dia
loog, naar het zich open stellen ervoor.
Men wil zelfs een. dialoog aangaan met
net communisme! Door deze klimaat
verandering in theologische en kerke-
hjke kringen is het hele bestaan der
confessionele kringen dubieus gewor
den. Men kan b.v. de apartheidspolitiek
zowel bestrijden als verdedigen met be
hulp van de christelijke godsdienst en
üat gebeurt ook. Daarom is volgens
nem tot gezondmaking van de politieke
verhoudingen nodig ontideologisering
van alle partijen, hetgeen voor de chris-
eli]ke deconfessionalisering betekent.
Daarmee wordt dusbedoeld, dat alle
partijen ontdaan worden van hun prin
cipiële basis en louter zakelijke pro-
grampartijen warden.
„Zo laat ons dan niet'si pen. gelijk
als de anderen, maar laai '-'ts it-oIRzn
en nuchter zijn. Want am c-t m,
slapen des nachts, en die dronken
zijn, zijn des nachts dronken. Maar
wij, die des daags zijn, laat ons
nuchter zijn, aangedaan hebbende
het borstwapen des geloofs en der
liefde, en tot een helm de hoop der
zaligheid."
(1 Thess. 5 6—8)
Een dief komt bij voorkeur in de
nactit, als de mensen slapen.
U weet niet, in welke nacht.
U kunt er wel op rekenen, dat hij
komt.
Maar u kunt niet uitrekenen, wanneer
hij komt.
Hij meldt zijn komst niet.
Hij komt zo niet onverwacht, dan
toch wel onverwachts.
Hij komt, als de duisternis de men
sen de ogen doet sluiten.
Zó komt Jezus ook!
Als een dief in de nacht.
Voor velen onverwacht.
Voor allen onverwachts.
De mensen slapen, als Hij verschijnt,
want de nacht beheerst hun leven.
De nacht van de zonde en de God
loosheid.
De nacht van de zorgeloosheid en de
onverschilligheid.
De nacht van het materialisme en de
cultuur-aanbidding.
De nacht van de tijdgenoten van
Noach.
Die tijdgenoten van Noach waren niet
bang.
Noach wèl.
Zij gingen gewoon hun gang.
Zij aten en dronken en trouwden.
Heel normaal.
Om de toekomst bekommerden zij
zich niet.
Want zij waanden zich sterk.
En zij keken meewarig naar Noach,
die in de God van het gericht geloof
de.
Zij lachten om Noach, die voor dat
gericht vreesde.
Merkwaardige man, die Noach!
Hij geloofde en vreesde.
Zij geloofden niet en vreesden niet.
Totdat het ging regenen!
Gelijk de dagen van Noach, zo zal
ook de toekomst van de Zoon des men
sen zijn.
De mensen slapen.
In hun slaap zien zij mooie dromen.
Zij dromen van vrede en geluk.
Zij dromen van een heerlijke tijd
zonder gevaar, zonder onrust, zonder
angst, zonder oorlog.
Zij dromen van voorspoed en vooruit
gang.
Maar onverwacht en onverwachts
wordt hun slaap verstoord.
Plotseling is hun slaap voorbij.
Het haastig verderf overvalt hen.
Eii een schuilplaats kunnen zij niet
meer vinden, want er is maar één ark.
En toen het begon te regenen, had
God de deur van de ark gesloten.
Nu geloven zij wel.
Nu zijn zij ook bang.
Maarte laat.
Te laat wakker worden is een zeer
kwalijke zaak. Het betekent het eeuwig
verlies.
„Zo laat ons dan niet slapen gelijk
als de anderen, maar laat ons waken
en nuchter zijn."
Het is geen wonder, dat God ons de
ze opdracht geeft. Zo ooit, dan hebben
wij dit woord nu ter harte te nemen.
Want de nacht valt.
Niet plotseling maar wel snel.
De mensen gaan slapen.
Niet plotseling, maar hun ogen vallen
dicht.
Zij sluimeren in.
Sommigen pogen nog wakker te blij
ven in de nacht der tijden.
Maar zij worden door de slaap over
mand.
Voor zij het weten, zijn zij weggezon
ken in een diepe slaap.
Daarmee zijn de dagen van Noach
teruggekeerd!
Het is niet gemakkelijk om in een
zorgeloze omgeving wakker te blijven.
Het is niet eenvoudig om te waken,
als de anderen slapen.
Waken in de nacht vereist grote in
spanning.
Waken betekent vechten tegen de
slaap.
Wakker zijn betekent strijd.
Het woord „-vvaliker" heeft ook de
betekenis van „dapper, moedig."
Paulus wijst daarop aan het einde
van onze tekst, als hij spreekt over de
wapenrusting, die nodig is om wakker
te zijn en te blijven.
Dat maakt dan ook juist het verschil
uit tussen de kinderen van de dag en
„de anderen."
De anderen slapen, maar de soldaat
op wacht waakt!
Het is vreselijk, als dit verschil weg
valt, doordat deze soldaat in slaap valt.
Daar is geen verontschuldiging voor.
Want nu is het gevaar onafwendbaar.
Dan is de dag ondergegaan in ae
nacht.
Dan zijn de wijze maagden dwaas ge
worden.
Zo laat ons dan niet slapen.
Laat ons vechten tegen de slaap.
Laat ons wakker zijn, als de nacht
valt.
Ook als de Bruidegom vertoeft.
Want gij weet zelf zeer wel, dat de
dag des Heeren zó komt: als een dief in
de nacht!
(Wordt vervolgd)
Polsbroek.
Ds. E. F. Vergunst.
schitterend bezit
voor altijd 1
Hoogstraat 1^152
Beyerlandsdun m
Rotterdam
Dr. Couwenberg zei het bovenstaande
op de Volkskrant-congres. Enige, tijd
geleden schreef hij in „Het Parool" eni
ge artikelen, waarin hij dezelfde ge-
dachtengang volgde.
„De oude antithese tussen christelijke
en niet-christelijke partijvorming en
politiek dient voorgoed te worden prijs
gegeven, omdat zij geen reële politieke
betekenis meer heeft en een echte po
litieke keuze belemmert. Laat men ein
delijk eens ophouden Gods of Christus'
naam te misbruiken voor politieke stre
vingen van zuiver menselijke aard".
Deze roomse politicoloog wil een z.g.
centrum-linkse partij, dus niet radicaal
-links, zonder geloofsbinding.
Dat de liberalen tegen confessionele
partijvorming zijn, spreekt vanzelf. Zij
hebben vanaf hun eerste optreden de
christelijke partijen steeds scherp be
streden. Tegenwoordig erkennen zij in
het beginselprogram van de V.V.D., dat
er voor de individuele mens een nauw
verband bestaat tussen levensbeschou
wing en staatkundig beginsel, maar ze
menen tevens, dat men een gelijk in
zicht aangaande de politieke problemen
kan hebben ondanks verschil van me
ning omtrent de diepste levensgrond.
Ze willen dit aan het individuele gewe
ten overlaten m.a.w. de partij als zo
danig laat zich daarmee niet in. In feite
is echter de V.V.D. gebaseerd op het
humanisme, dat ook een levensbeschou
wing is.
Men weet, dat de oude S.D.A.P. en de
nieuwe P.v.d.A. eveneens de christelijke
levensconceptie als partij uitschakel(d)-
en. De eerste baseerde zich op het mar-
icisme met zijn atheïstische grondslag
en de laatste op de z.g. doorbraakideeën
Partijvorming op grondslag van een
godsdienstige belijdenis acht zij als be
ginsel verwerpelijk en in de huidige
Nederlandse verhoudingen schadelijk
(Beginselprogram). Ook de alom geres
pecteerde dr. Drees propageert nog
steeds dit standpunt. Ofschoon afkom
stig uit een belijdend Hervormd gezin
zijn vader stuurde hem ter catechi
satie en stemde zelf A.R. ging de
jonge Willem een andere weg en trad
hij al met zijn achttiende jaar toe tot de
Nederland-Kattenburg heeft dezer
dagen het nieuwe naai-atelier, gebouwd
op het industrieterrein achter de haven
van Sommelsdijk in gebruik genomen.
Daarmee kon het personeel de z,g. „Fin-
se-barak" die sinds juni '65 als tijdelijke
voorziening dienst deed alsook een ver
vallen lïrotwoning, met een opgeluchte
zucht verlaten om over te stappen naar
een heel wat frisser en doelmatiger werk
ruimte waar licht en lucht vrij spel
hebben en waar in een gezellige sfeer
kan worden gewerkt. In het atelier wer
ken ongeveer 50 meisjes achter even
veel snorrende Pfaff naaimachines. Als
van een lopende band worden er talloze
uniformen genaaid voor rijks- en ge
meentebeambten, voor personeel van
de R.E.T. te Rotterdam, ook gala-uni-
formen enz., alles onder het vakkundige
oog van de bedrijfsleider, dhr. J. J.
Hoenderkamp. De uniformen worden
„gesneden" uit het atelier te Rotterdam
aangevoerd waarna vaardige handen
ze in Sommelsdijk naaien. De „finishing-
touch" het persen gebeurt nog in
Rotterdam maar ook dat zal binnen-
korte tijd in Sommelsdijk worden ge
daan.
Met de meisjes is ook dhr. Hoender
kamp bijzonder ingenomen met het
nieuwe onderkomen waarin een prach
tige cantine, compleet met cantinejuf-
frouw, een grote aanwinst is.
Architekt was Ton v. d. Dop te Oude
Tonge, aannemer fa. Boeter, timmeren
fa. Osseweijer, schilder fa. v. Splunter,
fa. P. Kievit, vloerbedekking, sanitair
enz. fa. Sprong Oude Tonge, fa. Schip
per, lectriciteit, centrale verwarming fa.
van Giessen Numansdorp.
Maar er is nu een andere won
derolie. Ze heet Mobiloil Super
met de toepasseiyke bijnaam
„The Big Oil". Iets duurder maar
stukken beter. En het is een
echte 10 W 40. We hebben ze in
voorraad.
MIDDELHARNIS
oude S.D.A.P. Niet lang geleden nog
stelde hij „dat de geloofsovertuiging als
grondslag voor politieke partijvorming
geen richtsnoer kan zijn voor het be
leid ten aanzien van de staatkundige
problemen". Al wat vrijzinnig-huma
nistisch is verzet zicb begrijpelijkerwij
ze tegen christelijke partij vorming. Dat
is al een eeuw zo en dat zal wel zo
blijven, want het is een principiële
kwestie.
Als argument tegen het bestaan van
de confessionele partijen wordt vooral
ook aangevoerd, dat zij de onduidelijk
heid in de politiek in hoge mate ver
groten, doordat de band, die hun leden
en kiezers verbindt, religieus van aard
is en niet sociaal-economisch. Uit
hoofde van hun grondslag en karakter
zijn het z.g. volkspartijen d.w.z. dat alle
sociale lagen van de bevolking erin ver
tegenwoordigd zijn, waardoor ook al
lerlei visies op sociaal-economisch ge
bied aanwezig zijn, van ultra-rechts tot
radicaal links. De principiële antithese
loopt inderdaad dwars door alle volks
lagen heen, van kapitalisten af tot de
minimumloners toe. Binnen deze par
tijen komen dus de meest verscheiden
en tegenstrijdige sociale groepen voor.
Het gevolg daarvan is, dat deze par
tijen, wat de opvattingen omtrent so
ciale en economische politiek betreft,
intern verdeeld zijn, dus meestal ook
een rechtervleugel, een centrum en een
linkervleugel hebben. De leiding moet
daarom dikwijls laveren en schipperen
om de partij bijeen te houden. Met na
me in de K.V.P. is dit heel moeilijk.
Daar worden acrobatentoeren verricht,
die heel Nederland met verbazing gade
slaat. Het kabinet-De Quay (1959-1963)
stond als rechts bekend: de drie chr.
partijen werkten samen met de V.V.D.
Nochtans zaten de linkse r.k. ministers
Cals, Veldkamp en Klompé erin. Het
kabinet-Marijnen (1963-1965) was even
eens rechts, maar Veldkamp bleef en
Bogaers (zeer links) kwam erin! Het
kabinet-Cals was links (samenwerking
met de P.v.d.A.), maar de meer rechtse
Luns, De Jong en Bot bleven zitten. In
november 1966 werd dit kabinet door
vrijwel de hele roomse Kamerfractie
VOOR BETER f.
---------NAAR DE
MI0DELHRRNrS-TEL:23Z8
weggestemd, dus toen was de fractie
weer rechts. Maar in de partij brak
toen een soort linkse revolutie uit! Er
is dus geen touw aan vast te knopen.
En nu in de verkiezingsstrijd wil de
K.V.P. als vanouds weer niet zeggen,
of ze straks met de P.v.d.A. of met de
V.V.D. in zee gaat. Dat kan ze ook niet,
want dat zou haar altijd een groot aan
tal stemmen kosten. Met de A.R.P. is,
zij het in mindere mate, hetzelfde het
geval. Al dat gedraai en gemodder doet
deze partijen geen goed. Van linkse zij
de noemt men dit, niet geheel ten on
rechte, pogingen oui het onverzoenlijke
te verzoenen.
Inderdaad ligt hier de meest kwets
bare plaats van de confessionele par
tijen. Hun eenheid op religieuze basis
impliceert een intern dualisme op so-
ciaal-economisch-financieel vlak. De
tegenstelling tussen werkgevers en
werknemers b.v. speelt altijd een voor
name rol. Zelfs wetenschappelijke eco
nomen, die het in de hoofdlijnen meest
al wel ongeveer eens zijn, hebben ook
hun persoonlijke rechtse of linkse ac
centen zoals b.v. resp. Wemelsfelder
en Pen. De praktijk van het politieke
leven, speciaal die in het parlement,
bewijst, dat dwars door de principiële
antithese heen een andere loopt, die
betrekking heeft op de sociaal-econo
mische problematiek. Dit stelt de con
fessionele partijen nu en dan voor grote
spanningen naar aanleiding van be
paalde wetsontwerpen, de rijksbegro
ting, het loonbeleid en last but not
least bij de samenstelling en het weg
stemmen van een kabinet. Wat de sa
menwerking van de confessionele par
tijen met de P.v.d.A. en de V.V.D. be
treft een kardinaal punt in onze
landspolitiek deze wordt niet be
heerst door het antithese-beginsel, want
beide zijn links in de oude betekenis.
Zij wordt bepaald aan de hand van
soc. economische opvattingen en door
de vraag, welke groep, de linkse of de
rechtse, op een zeker moment boven
drijft. Bij de C.H.U. is dat de rechtse,
vooral na het optreden van mr. Beer-
nink als fractieleider, bij de A.R.P. de
linkse, bij de K.V.P. in 1965 de linkse
en in 1966 de rechtse.
Moeten nu vanwege de soc. economi
sche onduidelijkheden in de confessio
nele partijen deze verdwijnen? Wij me
nen van niet. Ondanks het feit, dat de
specifiek principiële kwesties thans in
aantal ver overschaduwd worden door
de materiële, blijven ze van primordiale
betekenis voor de partijvorming. De po
litiek mag niet totaal verzakelijkt wor
den. Dit is voor reformatorische chris
tenen onaanvaardbaar. Maar toegege
ven moet worden, dat de huidige situ
atie onbevredigend is. Voor de duide
lijkheid is het nodig, dat ze zowel prin
cipieel als sociaal intern homogeen zijn,
dus sociaal óf rechts óf links. Ook voor
dit probleem bestaat wel een oplossing.
Gistermiddag is de 23-jarige mevr.
Nagtegaal-Melissant, wonende te Me
lissant door een vrachtwagen aangere
den. Zij liep even voor vijf uur op de
smalle NoUendijk, zoals voorgeschreven
links van de weg, toen een zware DAF
vrachtwagen die haar tegemoet kwam
haar raakte; zij werd van de weg in de
langs de dijk gelegen tuin geworpen.
Zij is ter observatie in het ziekenhuis
opgenomen. De wagen, eigendom van
aannemingsbedrijf Lodewikus te Raams
donkveer, werd bestuurd door dhr. Kroe-
se te Ouddorp. Hij verklaarde voor een
tegenligger te zijn uitgeweken. De wa
gen kantelde en kwam zijdelings langs
de dijk terecht.
De rijkspolitie van Tholen heeft 3
jongens van 16 en 17 jaar uit die ge
meente aangehouden, die in dronken
toestand de glas-in-lood ramen van
de r.k. kerk op de markt met lege
bierflesjes hebben bekogeld.
Verschillende geëtste ramen werden
vernield.
Tegen de jeugdige vandalen werd
procesverbaal opgemaakt.
Van zaterdag 4 februari v.m. 12 uur
t.m. maandag 6 februari v.m. 9 uur
Middelharnis-Sommelsdijk:
Dienst heeft dokter Bakker, telef.
2710, Sommelsdijk.
Dirksland-Herkingen-Melissant:
Dienst heeft dokter Boot, tel. 01877-
227, Dirksland.
Oostflakkee:
Dienst heeft dokter Voogd, telef.
01874-259, Oude Tonge en dokter Bou-
man, tel. 01871-269, Stad aan 't Haring
vliet.
DIENST WIJKVERPLEEGSTER
J\leïissant-Dir!csIond-Her'i!cingen;
Van vrijdagavond 6 uur tot maandag
ochtend 8 uur Zr. van Noort, tel. 01876-
224, Herkingen.
ZONDAGSDIENST DIERENARTSEN
Dienst heeft de heer Wagner, dieren
arts te Dirksland, Stationsweg 35, tel.
01877-281.
THOLEN
Zondagsdienst artsen. Zondag 5 febr.
hebben voor de gemeente Poortvliet,
Tholen, Nieuw Vossemeer, St. Philips-
land en Oud Vossemeer dienst dokter
Kugel, tel. 01662-400, Poortvliet en dok
ter Vermet, tel. 01675-415, Nieuw Vos
semeer.
Mobil bestaat nu 100 jaar. Vindt J
j U die tijd voldoende om de beste J
benzine te leren maken?
X S. v. d. Valk. X
Speciaal in het opmaken van
B. V. d. VEER
Telefoon 2682 Westdyk 36
MIDDELHARNIS
Lectuurinzameling. In 1966 waren de
lectuurkastjes weer goed gevuld met
tijdschriften en boeken.
Een dezer dagen mochten we van het
hoofdbestuur van het Ned. Roode Kruis
de totale opbrengst van 1966 vernemen
1.121.144 kg tijdschriften en 180.593
boeken. Het aandeel dat Ouddorp hier
aan heeft bijgedragen was 1534 kg tijd
schriften en 17 boeken.
De tijdschriften en boeken zijn naar
honderden ziekeninrichtingen en soci
ale instellingen gegaan, alsmede in
kleine pakjes naar de vele chronische
patiënten.
Bovendien gingen iedere maand uit
gebreide tijdschriftenzendingen naar
Suriname en de Ned. Antillen.
De afd. Ouddorp van het Ned. Roode
Kruis hoopt dan ook dat in het jubi
leumjaar 1967 de lectuurkastjes niet
vergeten zullen worden.
Iedereen die aan de inzameling heeft
meegewerkt zeggen we hiervoor har
telijk dank.
Ledenwerfactie. De ledenwerfactie
welke het Roode Kruis in okt. en nov.
van het vorige jaar gehouden heeft, is
een groot succes geworden.
Nu al de gegevens verwerkt zijn blijkt
dat er 433 nieuwe leden zijn ingeschre
ven, er waren reeds 523 leden, dus to
taal heeft de afd. Ouddorp nu 956 le
den.
Het bestuur is een ieder die op de een
of andere manier hieraan mee gewerkt
heeft zeer erkentelijk.
Uit bovenstaande blijkt dat het Ned.
Roode Kruis in Ouddorp; het aan be
langstelling niet ontbreekt.
Laten de leden deze belangstelling
dan ook tonen door, donderdag 9 febr.
op de algemene vergadering aanwezig
te zijn. Dit zal door het bestuur zeker
worden gewaardeerd.
Op de Hervormde Synode, die in
Hyde Park te Driebergen gehouden
wordt was een voorstel, dat predikant-
Kamerleden niet meer zouden mogen
preken. Dit voorstel is verworpen; het
verwierf slechts vijf stemmen. Wel
moeten zij en dit was voorheen
reeds bepaald uit hun ambt ontslag
nemen en kunnen ook hun rechten als
van een emeritus behouden.
Op het ogenblik zijn twee Hervormde
predikanten Kamerlid, n.l. ds. H. G.
Abma voor de S.G.P. en dr. J. W. Bee-
rekamp voor de C.H.U.
DIRKSLAND
Beroepen. Ds. P. Blok, predt. bij de
Geref. Gemeente alhier heeft twee be
roepen ontvangen, n.l. naar Vlissingen
en Rhenen.