Rationalisatie van transport in
de landbouw
WEEK
RECLAME
1
40 EXTRA
NASIGORENG
ROZEBOTTELJAM
SPINAZIE
GREME RONDJES
NOTEN MELANGE
PICGAULLY
EXTRA
EXTRA
EXTRA
OPEL
Ph. van Oostenbrugge
LITERBLIK
(Uyttewaal) JAMPOT
GROOT
SPAARVARKEN
Vereniging Bed rijf svoorlichiïng Goeree-Overflakkee
Landbouw in beweging
Discussie
Vissen en niei varen op de Rijn
Als lie grfap binnenltomt
Spekiappen een uitiiomst
voor de huisvrouw
SCHIPPER
(KOENVISSER)
LITERBLIK
Hero
per pot
250 gram
Ir. D. C. M. Boonman sprak over:
Garage Knöps
VERPLEEGHULPEN
Compagnon gezocht
voor tuinderij en witloftrekkerij
(fijn snoepje 200 gr.)
Bij DOLFIJN PINDAKAAS
of COMBO KOFFIE
of LUXE MELANGE
DEZE WEEK
DUPPIE-BOEKJE
„De pan die
kon praten"
Dinsdag 8 januari 1963
„EILANDEN-NIEUWS"
Bladz. 3
De Vereniging voor Bedröfsvooriich-
ting Goeree-Overflakkee, die in samen
werking met de rUkslandbouwvoorlich-
tingsdienst te Barendreoht alle voor
lichting voor onze boeren verzorgt, is
gewend er snel bij te xyn met het geven
van aanwijzingen en wenken voor teelt
en bedröïsvoering. Thans bleek ons, dat
men even snel is met het houden van
de vergadering waarin de zaken ook
de financiële van het afgelopen jaar
aan de orde komen. Deze vereniging le
verde ons althans de eerste Flakkeese
jaarvergaderinig op, vr^dagmiddag j.l.
gehouden in Hotel Spee te Sommelsdijk.
Het doorgaan van de bijeenkomst hing
overigens aan een zijden draad, want
het belangrijkste agendapunt moest ver
zorgd worden door een deskundige uit
Wageningen. Ir. D. C. M. Boonman, die
zou spreken over, rationalisatie van het
transport. Het meer dan ongewisse van
de situatie in de veerdiensten sloot vrij
wel uit, dat de heer Boonman Sommels
dijk kon bereiken, evenzeer als dte moei
lijke situatie op de wegen In Utrecht
en Holland. Maar de heer Boonman liet
zich door niets weerhouden en stuurde
zijn auto helemaal vanuit Wageningen
over de Moerdijkbrug, trotseerde alle
sneeuw en gladheid, bereikte het veer
Sluishaven en had geluk, zonder auto,
over te kunnen komen, waarna hij de
vergadering door de wijze, waarop hij
zijn onderwerp voordroeg, een onver
getelijke middag heeft bezorgd, die in de
hoofden der aanwezigen besUst nog lang
en ernstig zal nawerken.
De vergadering werd geopend door de
voorzitter Joh. Mol, die het op zo'n jaar
vergadering gebruikelijke overzicht
over het afgelopen jaar ten beste gaf.
Hij achtte 1962 over het algemeen rede
lijk verlopen, al waren er tegenslagen
met weersomstandigheden, afzetmoge
lijkheden en prijzen. De ver. voor be
drijfsvoorlichting zelf heeft in elk ge
val rustig haar werk kunnen doen. Het
Cerbe en het aardappelonderzoek zijn
thans in handen van een provinciale
werkgroep van de POC gekomen, het
welk minder lasten voor de vereniging
'betekent.
Sprekende over de landbouw in het
algemeen constateerde de heer IVlol, dat
deze danig in beweging is. Ook wees
hij er op, dat de prov. voedselcommis-
saris, de heer A. van den Hoek, be
noemd is tot direct, gen. voor de land
bouw in deze provincie. Wat de land
bouwpolitiek betreft moet men rekening
houden met verder mechaniseren, ra
tionaliseren en saneren. De landbouw
zal hierin op zijn qui vive moeten zijn,
met name terzake de sanering van de
kleine bedrijven. Men probeert dat ge
ruisloos te doen maar de vraag is waar
de grens ligt; men kan een bedrijf van
40 ha. ook wel al te klein noemen. Bui
ten de landbouw wijst men op de lion-
derden miljoenen, waarmede de land-
ibouw gesubsidieerd wordt, maar ook in
andere sectoren wordt zwaar gesubsi
dieerd, b.v. 70 miljoen voor de K.L.M,
en in het kleinf!) ruim 8 miljoen
voor het openbaar vervoer van Amster
dam. Daar betalen de landbouwers ook
aan mee. Als men zulke en vele andere
subsidies vergelijkt met die voor de
landbouw, dan wordt met deze laatste
ibeslist niet te hoog gegrepen, vooral als
men bedenkt, de landtooviw voor de eer
ste levenbehoeften zorgt. ledere boer
dient dit naar voren te brengen en ook
anderszins de positie van en het begrip
voor de landbouw te verstevigen en ze
ker moet men zich niet omver laten
praten door de industrie. Alle verande
ringen, ook op het gebied van de land
bouwvoorlichting, verdienen alle be- 1
langstelling, maar moeten met de nodige
reserve worden gevolgd, aldus de heer
Mol.
De voorzitter stelde na dit inleidend
woord het afwerken van de huishou
delijke zaken uit, teneinde de heer
Boonman direct zijn betoog te doen
houden, deze daarmede de kans bie
dend nog dezelfde middag terug naar
Wageningen te gaan. Maar toen deze
was uitgesproken, kwam het tele
foontje, dat de veerboot Sluishaven
niet meer zou varen en Ir. Boonman
dus gedwongen was op het eiland te
overnachten. Tijd kwam er toen niet
meer op aan en uiterst enthousiast
wierpen zowel spreker als aanwezigen
zich in het verdere van de bijeen
komst dan ook op een discussie, die
meer dan geanimeerd mocht heten en
waarbij Ir. Boonman heel raak, heel
snedig en met min of meer verbijste
rende kennis van zaken van repliek
diende.
Transport het grote probleem
„Hier, op Goeree-Overflakkee, is de
arbeidsvoorziening nog ruimer dan in
andere streken" stelde Ir. Boonman vast
„maar het is gewis, dat ook hier de lo
nen zullen stijgen. In de calculaties
wordt al rekening gehouden met 10.000
gld. per jaar voor ervaren krachten.
Het is dus goed de zaken scherp te stel
len, want wat gebeurt er als brug en
dam voor uw eiland klaar zijn?"
Spreker noemde het transport liet
grootste probleem in de landbouw. Daar
bestaat veel misverstand over, want in
het algemeen denkt men toij het woord
transport" aan wat over de weg rolt.
Maar elke verplaatsing, over lange of
korte afstand, is transport, ook van de
wagen naar de bunker enz.
Voor granen achtte spreker het trans
portprobleem wel opgelost. Al moet men
maaidorsers met een maaibalk van 20
voet verwachten! „Of het rendabel is,
dat is uw zaak!" voegde spreker er la
coniek aan toe. Maar de zak is uitge
storven. De afvoer is direct gebonden
aan de maaidorsers. De organisatie, ook
verder, moet lekdicht zijn. Met het los
se graan kan men het produkt niet meer
van het land halen als men er zin in
heeft. Het moet direct weg.
Thans komt, tussen de zak en het los
se graan, een nieuwe mogelijkheid, een
kist van tien mud. Dat is echter slechts
zelden iets voor een bedrijf. Wel voor
coöperaties. Want die kisten zijn niet
of moeilijk te' verplaatsen.
Groter moeilijkheden dan het graan
levert het stro op. Als men dat niet van
het land haalt, blijft er 50 gld. per ha.
liggen. Daarvoor is de opraappers ge
schikt. Stapelen op de wagen levert
geen probleem. Dat komt in de schuur!
Men kent nu al de strowerpers. Een
goed apparaat is de „hoelala" Maar men
moet 'm met z'n drieën kopen. Bij sa
menwerking bestaan er trouwens geen
problemen meer.
Een voorlader noemde spreker een
universeel apparaat. Maar men moet er
niee leren werken. Spr. noemde verder
nog enige mogelijkheden voor het aan
pakken en vervoeren van stro. Men
zoekt nu naar automatische pakken per
sen en -laders. Maar weer legde spre
ker het accent op samenwerking.
Rooien zit vast op transport
Met bietenrooien ligt het transport ge
makkelijk. Automatisch rooien zet zich
door en een voordeel is op dit eiland
nog, dat men direct naar het schip kan
'brengen. (Ho, ho, werd uit de vergade
ring geroepen!) IVlaar dat blijft niet zo.
Dan moet eerst een bunkervoorraad
worden aangelegd op het bedrijf en spr.
raadde hiervoor een betonvloer aan. Het
rooien zit overigens ook weer vast op
het transport. Want de eerste 6-rijige
rooier heeft al in ons land gedraaid en
in het buitenland rukt men al uit met
combinaties van zulke machines, met
radioverbindingen incluis. Hier voldeed
de machine (nog) niet en hij is terug
gegaan naar Zweden. Het kopwerk be
vredigde niet.
Gezamenlijk sorteren en verpakken
Met aardappelen ligt de zaak als met
de bieten, behoudens met opslag en af
zet. Gezien de situatie van nu moet de
bewaarplaats thuis liggen. Met verpak
ken wordt maar wat gesold. Ons land
telt al 1200 verpakkers, ieder met eigen
merk en zakje. Dat moet veranderen!
Anders raakt men debiet kwijt. En één
dag in de week nassi op tafel betekent
14 procent minder aardappelconsumptie.
Het product moet uniform van l^waliteit
zijn. Dat zit nu niet goed. Gezamenlijk
sorteren en verpakken is eis. Maar men
kan niet gezamenlijk bewaren.
De aardappelzak heeft ook afgedaan,
ieder komt met eigen wagen, ieder van
eigen type.
Waarom bewaren op eigen bedrijf?
Vanwege de afstand en de aanpassing
aan eigen wagen. En hierbij komen de
kisten weer naar voren. „Ga maar naar
Schouwen, daar past men het al toe!"
aldus spreker. En de boeren zijn er ent
housiast. Want men is van de vork en
het personeel af.
Trouwens: ieder wil van het zware
werk af. Daarvoor helpt de heftruck,
ook bij' het grote en verre transport,
want chauffeurs wensen ook geen voor
schoot- meer, het zijn heren geworden!
Transport over banden noemde spre
ker een onoplosbaar probleem. Boxen-
vullers idem. Heftrucks kan men nog
tweedehands kwijt, boxenvullers niet.
Wat wagens betreft noemde Ir. Boon
man de zelflossende het doeltreffendst.
Met zo'n loswagen en voorlader kan
men alle kanten uit. Voor honderd jaar!
Samenwerking is nodig!
In het verdere van zijn betoog maan
de spreker tot voorzichtigheid bij me
chaniseren en investeren. Op Tholen
telt men thans 103 maaidorsers en spr.
schudde daar het hoofd over. De oude
boeren zeiden: met de oude spullen ver
dien je het meest! Mits niet totaal ver
ouderd natuurlijk. Concentratie van op
slag, van loodsen enz, straks bij de
brug of de dammen beval Ir, Boon
man sterk aan. Samen werken en sa
menwerken is het parool voor de land
bouw! In de industrie doet men dat ook,
al lijkt het soms van niet, en beter dan
in de landbouw. Ook de loonwerker
heeft geen perspectief als de boeren niet
samenwerken, want die loopt ook vast
op het transport; men verlangt, dat hij
snel met een „trein" materiaal komt,
maar dat kan hij niet en hij wordt
slachtoffer van concurrentie.
Derhalve spreker beklemtoonde het
nog eens samenwerking in de land
bouw is absolute voorwaarde om een
behoorlijk"bestaan te hebben!
Op deze rede volgde een uitvoerige
discussie. Het is ons onmogelijk daar
van alles weer te geven en wij moeten
ons bepalen tot enige opvallende zaken.
De heer P. W, Vogelaar merkte op,
dat men met wassen van aardappelen
is opgehouden, omdat dan alles aan het
product te zien is. Bovendien worden
nu al aardappelen geschild in zakjes
gedaan.
„Denk maar eens wat uw vrouw zegt
als ze bij de sinaasappelen een rotte
aantreft", m.erkte spreker op „en, wat
die zakjes geschilde aardappelen betreft
na drie dagen komt er een reükje aan!"
De heer T. Keur bracht ruilverka
veling in het geding. Hij achtte die voor
Flakkee hard nodig. Andere vormen van
samenwerking betreffende de machines.
Het moet mogelijk zijn, meende de heer
Keur, dat een groep boeren een pool
vormt. Dat kan wel uitgroeien tot een
concern, met een directeur enz. Als
ieder op eigen paadje blijft, loopt het
fout.
Ruilverkaveling is een externe zaak,
verduidelijkte spr. En ondanks slechte
verkaveling zijn toch verbeteringen in
de bedrijfsvoering mogelijk. Ruilverka
veling gaat echter hard nijpen als men
gebrek aan arbeidskrachten heeft. Ove
rigens vormt het wagen- en tractor
transport slechts 15 procent van het ge
hele transportprobleem. Men moet het
dus zoeken in verbetering van v/erk-
methoden op het land en thuis. Maar
natuurlijk geeft ruilverkaveling altijd
voordelen!
Antwoordende op de suggestie van
poolvorming wees Ir, Boonman op een
juist verschenen boekje „Samenwerking
en bedrijfsvorm in de landbouw", Zo'n
pool is mooi! Als je er de directeur van
bent! (Algemene hilariteit) Maar de
landbouw is een soort van ambachtelijk
bedrijf en de moeilijkheden ontstaan bij
vererving. Spreker wees op het kolcho
zesysteem, In theorie prachtig, in de
practijk een mislukking. Nochtans: er
zijn symptomen van goede samenwer-
Icing. Spreker kent een groep bedrijven
van samen plm. 240 ha,, die samenwer
ken met machines enz,, met „lekker"
resultaat,
Ir, Boonman wees voorts op nieuwe
m_ogelijkheden voor het eiland; na de
ontsluiting kan men veel doen aan in
terne uitbreiding van de bedrijven, door
het ter hand nemen van groente-, fruit-,
uien-, bonen- en andere teelten. Spe
cialiseren dus
Samenvattend stelde Ir.- Boonman: de
machines behoren bij de loonwerker,
het transport bij de boeren. Maar eerst
moeten de boeren de wil opbrengen, om
samen te werken; de loonwerkers zul
len dat trouwens ook moeten doen. En
voorts: de omstandigheden aanpassen
aan de techniek. De heer Van Eossum
(Ooltgensplaat) wees op de combinatie
van der Meer op Voorne, waar samen
werking op het gebied van machines
gelukt, Flakkee achtte hij er nog niet
rijp voor,
„Daar is de boel ook ontsloten, hier
nog niet, daar wordt men door de nood
gedwongen. Dat komt op uw eiland
ook!" waarschuwde Ir. Boonman. „Wat
dacht u, dat de arbeiders doen als het
eiland ontsloten is. Denk aan wat de
vrouw zegt, wier man een hele dag op
de mestkar heeft gestaan, terwijl de
man van buurvrouw 's avonds gewassen
en gestreken uit de fabriek thuis komt!
De vrouwen praten met elkaar! En de
omgang met personeel is uiterst belang
rijk. Daar moest men eigenlijk een cur
sus voor volgen" aldus Ir. Boonman in
de beantwoording van een der laatste
opmerkingen uit de vergadering.
Huishoudelijk deel
Na de rede en de discussie liet voor
zitter Mol de huishoudelijke agenda af
werken. Uit de jaarstukken bleek, dat
de vereniging 853 leden telt. Bij behan
deling van de rekening 1962, die met een
behoorlijk batig saldo sluit, bracht de
voorzitter dank aan het consulentschap
van Ir. Van Gaaien voor alle medev/er-
king, die men daarvan, van hoog tot
laag, ondervindt.
Tot lid commissie nazien rekening
1963 werd benoemd de heer J. van Eek
Mz.
Aftredend in het bestuur waren de
voorzitter, de heer K. van Strien (niet
herkiesbaar) en de heer J. P. van Ros-
sum (C.B.T.B., niet herkiesbaar). De
vergadering herkoos de voorzitter bij
acclamatie. Voor de C.B.T.B. neemt zit
ting in het bestuur de heer L. van Put
ten, (Mellssant) en na een tweede stem
ming werd de heer P. Noordermeer als
eveneens nieuw bstuurslid gekozen.
Van de rondvraag maakte de heer G.
Heel wat Rijnschippers hebben naar andere bezigheden moeten zoeken nu hun
schepen in het ijs zijn blijven steken. In Sint Goarshausen hakken schippers,
onder wie Nederlanders, bijten in het ijs om, al wachtende op dooi, een visje
te verschalken.
Het gevaar van iedere winter, de griep,
dreigt weer, vooral na onze zonloze zo
mer. Wat kunnen we doen, om de griep
tegen te gaan, of wanneer er een lid
van de familie door wordt aangetast,
dit tot dat ene familielid te beperken:
Ten eerste veel vitaminen in het eten
te verwerken. Veel groenten en fruit.
Geef inplaats van een versnapering een
appel. Komt er toch iemand hangerig
thuis, houd zijn bord dan des avonds
even apart en overgiet het met kokend
water, voordat het in het algemene af-
wasteiltje komt.
Laat de grieppatient vooral de eerste
twee dagen zoveel mogelijk alleen
als de ziekte hem niet erg treft. Bent U
zelf vatbaar, bindt dan een katoenen
zakdoek voor uw gezicht, voordat U de
kamer met de hoestende en proestende
patient betreedt.
Geef hem (of haar) uitsluitend licht
verteerbaar voedsel en veel warm drin
ken. Een koortsthermometer kan voor
meerdere patiënten gebruikt worden,
indien deze iedere keer na gebruik met
alcohol afgewassen wordt.
Is er een patient, bij wie de koorts
via de mond gemeten wordt, dan is een
eigen thermometer noodzakelijk. (DIA)
den Eerzamen gebruik door een warm
pleit te voeren voor deelname aan de
cursus bedrijfseconomie. In zijn slot
woord vatte de voorzitter het geheel
van het gesprokene van deze middag
nog eens samen, concluderend, dat de
landbouw moet zorgen dat het land-
bouwwerk zijn bekoring behoudt, voor
werkgever en werknemer.
Middelharnis -.Telefoon 2043
Januari is een moeilijke maand voor
de huisvrouw. Want de goede huis
vrouw heeft haar december-budget met
al die feestdagen overschreden, om het
'haar familie naar de zin te maken.
Hieronder enkele tips, die het bud
get weer in evenwicht kunnen brengen.
Speklappen hebben een hoge calorie
waarde en zijn niet duur. Zij smaken
vrijwel bij iedere stamppot. Het eiwit
gehalte is echter laag, zodat de meest
gelukkige oplossing is, naast groente en
aardappelen ook peulvruchten in de
stamppot met spek te verwerken. Onze
voorvaderen deden dit ook al. De origi
nele Leidse stamppot bestond uit spek,
wortelen, witte bonen en een sedertdien
uitgestorven knolsoort.
Suggesties (aardappelen en speklap
pen zijn vanzelfsprekend, dus worden
niet genoemd):
witte kool, witte bonen, tomatenpuree.
knolraap, capucijners.
rode kool, witte bonen, appelen, uien.
bruine bonen, uien, wortelen,
prei, witte bonen,
groene kool, groene erwten,
zure appelen, witte bonen, uien.
Bij al deze stamppotten smaakt rode
bieten-salade als voorgerecht.
Niet duur, wel gezond. (DIA)
Stichting „De Rustenburg", Verpleeginrichting
voor langdurige zieken, vraagt
voor de verzorging van de patiënten. Aantrekke
lijke nieuwe salarisregeling. 45-urige werkweek.
Sollicitaties bij de Directie, Mathenesserlaan 491,
Rotterdam, Postbus 6020.
Ruim 2 ha. grond beschikbaar centrum Flakkee.
Volledige vergunningen en erkenningen zijn bij
eigenaar van de grond aanwezig. Liefst een ge
gadigde die in bezit is van diploma land- en
tuinbouwschool of tuinbouwvakschool.
Brieven onder no. 2383 bureau van dit blad.
Direkteur van een Scheepswerf zoekt een
voor een zeiljacht, lang 14 m., geschikt voor de
Zeeuwse wateren. Gegadigden moeten bereid
zijn, ook andere schipperswerkzaamheden op het
'bedrijf te verrichten.
Een woning komt toeschikbaar.
Sollicitaties met beknopte levensbeschrijving
worden ingewacht onder no. 2378 bureau van dit
blad.
Familie, vrienden en bekenden een> gelukkig 1963
toegewenst door
Burdett, Alta, Canada.
20
10
10
57
to