ZUINIG RIJDEN ZONDER CONCESSIES
Tanker met koolwaterstof loopt
vast op zandbank bij Stavenisse
'Er is getekend, nog niet gebouwd:
er is nog invloed uit te oefenen'
EN 1.000,- OP DE KOOP TOE.
Reevay Godfried kan niet slapen van
hongersnood in Hoorn van Afrika
ecoFLEX MODELLEN
Vrees voor lekkage, maar geen beschadigingen
Dorpstafel vraagt mening inwoners plan Geertruidapolder
Donderdag 1 september 2011
11
Zesjarige uit Sint-Maartensdijk zamelt lege flessen in
De 6-jarige Reevay Godfried uit Sint-Maartensdijk is gisterochtend spon
taan begonnen met flessen inzamelen voor de hongersnood in Afrika. Hij
had op het jeugdjournaal de situatie in de Hoorn van Afrika gezien en zag op
televisie dat er kinderen acties hadden bedacht om te helpen. Hij kon er
dinsdagnacht niet van slapen en de volgende ochtend zei hij tegen zijn moe
der Petra Godfried dat hij ook wat wilde doen.
Giro 555
Een tanker die dinsdagmorgen op koers was richting de
Krammersluizen, is diezelfde ochtend rond acht uur
vastgelopen op een zandbank bij het vaarwater Witte
Tonnen Vlije voor Stavenisse. Het 110 meter lange
schip, genaamd Connemara, was geladen met 2500 ton
koolwaterstofconcentraat, een giftige en brandbare stof.
Verrekijker
Drie scenario's voor de Geertruidapolder krijgen de in
woners van Sint-Maartensdijk en Scherpenisse voorge
schoteld. Ze zijn onderdeel van het rapport Impuls Sint-
Maartensdijk, waar de commissie ruimtelijke ordening
zich op 12 september en vervolgens de gemeenteraad op
22 september over buigt. De Dorpstafel Sint-Maartens-
dijk-Scherpenisse organiseert samen met de onderne
mingsvereniging Smalstad een informatiebijeenkomst.
Die is voorafgaand aan de vergaderingen in de gemeen
te, namelijk aanstaande woensdagavond om acht uur in
gemeenschapscentrum Haestinge in Sint-Maartensdijk.
Flinke opkomst
Gezicht
DE JONGE, Stoofstraat 52, (0166) 61 24 35.
Noordgouwe
AKKERDAAS, Kloosterweg 2. (0111) 40 13 47.
GROEN ENERGIELABEL
ZUINIG MET BRANDSTOF BELASTINGVOORDEEL
VERVOLG VAN AL.KEMA
Volgens de gemeente is verruiming van de norm
juridisch onhoudbaar en zouden de bedrijfseco
nomische belangen ondervangen kunnen wor
den door het afsluiten van een verzekering. Me
tingen door de gemeente op de gevels van de
dichtstbijzijnde woningen (op 16 en 28 juni, en
23 augustus) toonden overschrijdingen van de
geluidsnormen uit het activiteitenbesluit aan
uiteenlopend van 18 tot 30 decibel. Dat is veel
forser dan Alkemas adviseur stelt in zijn rap
port. Deze zou echter een bronmeting hebben
uitgevoerd vanuit een proefopstelling bij de fa
brikant.
Namens de gemeente is bij de rechtbank aange
voerd dat van een last onder dwangsom alleen
kan worden afgezien als er concreet zicht be
staat op legalisatie van de situatie. En dat zit er
naar de mening van de gemeente niet in. De ge
constateerde overschrijdingen zijn een feit, zei
de woordvoerder, die de rechter vroeg om, niet
tot schorsing van het besluit over te gaan.
De zesjarige Reevay Godfried is gistermorgen op het idee gekomen om Afrika te helpen en
zamelt lege flessen in.
„Hij zei mama, ik heb een idee, maar ik denk dat
het niet van je mag. Hij wilde zakken rijst opstu
ren naar Afrika, zodat ze daar eten hebben. Maar
ik zei dat hij beter centjes kon sturen. Toen zei
hij dat hij flessen wilde inzamelen", vertelt Petra.
Reevay begon in de Wilhelminastraat, waar hij
woont en ging vervolgens de omliggende straten
af. Binnen anderhalf uur had hij zo'n 15 euro aan
lege flessen verzameld. Veelal frisdrankflessen,
.naar ook bierflessen zaten in zijn grote bood
schappentassen.
Hij gaat vandaag ook nog op pad. Helemaal in
zijn eentje. Reevay heeft er geen probleem mee
om zomaar ergens aan te bellen. De zesjarige wil
ook nog auto's gaan wassen. Voor gewone, klei
ne auto's vraagt hij vijf euro, voor grote zes euro.
Die van zijn moeder noemt hij groot, het is een
stationwagen.
Petra zegt dat ze zelf helaas geen lege flessen
meer had. „Die had ik net allemaal ingeleverd."
Maar ze heeft nog wel vriendinnen en familiele
den waar Reevay nog wat op kan halen.
Het geld dat hij inzamelt, hij wil nog een paar da
gen doorgaan, stort hij met behulp van zijn moe
der op giro 555. Vandaag gaat hij overigens in
Poortvliet aan de slag. want daar wonen zijn opa
en oma en daar is hij vanmiddag.
Wir leben Autos.
Gemiddeld brandstofverbruik en C02-uitstoot: liter/100 km: 11,0 - 3,5; kms/liter: 9,1 - 28,6; C02 gr/km 259 - 94.
Energielabeti en bijtelling othonkeli|k von gekoien uitvoering en motomotie. Fiscaal voordeel gebaseerd op de huidige wetgeving. Afgebeelde modellen kunnen in detail verschillen van de werkelijke uitvoeringen. De C1.000 cash wordt rechtstreeksdoor General Motors Nederland B.v. uitgekeerd op de bank/g.roiekenmg .or de koper, no aflev
ering/registratie van een nieuwe Opel Agiki. Corso. Astra 5dr VST, Merivo. Zofira. Insignia, Antoro. Dit aanbod geldt voor nieuwe Uonteno.de* (paiticuliet/KZMl van 1 juli t/m 30 september 2011 met een uiterlijke kentekenregistrotledotum von 30 ncwembet 2011. Zie voor volledige voorwoorden «ww.opel.nl. wijtigingen voorbehouden.
De Zephyr us uit Stavenisse heeft dinsdag twee pogingen gedaan om de HO meter lange tanker vlot te trekken en dat lukte hij de tweede keer.
Bergingsbedrijf Van den Berge uit
Stavenisse rukte in opdracht van
Multraship uit Terneuzen uit met
bergingsschip Zephyrus. Er werd
volgens de berger gevreesd voor
lekkage en brand en daarom werd
tijdelijk de scheepvaart stilgelegd.
Rijkswaterstaat kwam poolshoogte
nemen om te kijken over geen be
schadigingen aan het schip waren.
Het lukte Van den Berge om de tan
ker gedeeltelijk van de zandbank te
trekken, zodat het gevaar voor een
eventuele breuk in de romp gewe
ken was. Wel bleef een leeg tank
schip standby om eventueel de la
ding over te pompen.
's Middags om half vier, even voor
hoog water, lukte het de Zephyrus
om de tanker volledig vlot te trek
ken. Bij de Krammersluis voerden
duikers een inspectie uit aan het
vrijwel nieuwe dubbelwandige
schip. Er bleek geen schade te zijn
en daardoor kon het schip verder
varen. Vanaf de kant bij Stavenisse
was enig bekijks voor het bergings
werk in de Witte Tonnen Vlije. Van
af de Pilootweg was het schip beter
te zien dan vanaf het eind van de
Veerweg, maar Erwin Eerland uit
Stavenisse stapte dinsdagmiddag in
zijn auto om een kijkje bij de voor
malige veerhaven te nemen. Toeval
lig zag hij het schip liggen en daar
naast de boot van Rijkswaterstaat
die op dat moment zwaailichten
voer. „Ik heb deze week een verre
kijker gekocht die in de aanbieding
was bij de supermarkt. Ik dacht, dat
komt altijd wel van pas. Ik ben er
blij mee, want nu kan ik alles goed
zien."
„Kijk naar een bedrijf. Mensen op
de werkvloer weten vaak het beste
wat je wel en wat je niet moet
doen", zegt voorzitter Ron van der
Graaf van de Dorpstafel. Zijn club
is bedoeld om de inwoners van de
twee dorpen een stem te geven om
mee te denken over de leefbaarheid
van hun omgeving. De Dorpstafel
is daar vorig jaar voor opgericht. Er
is al eerder een bijeenkomst gehou
den naar aanleiding van het rapport
Impuls Sint-Maartensdijk, dat ook
betrekking heeft op Scherpenisse.
Daarbij hebben de ongeveer 80 be
zoekers hun mening kenbaar kun
nen maken.
Nu is de gemeente een stap verder
in het plan, nadat de scenario's te
gen het licht zijn gehouden door
onderzoekers, vertelt Van der
Graaf. De opmerkingen die destijds
op de bijeenkomst zijn gemaakt,
zijn door de onderzoekers meege
nomen in het uitwerken van de
plannen. Maar er staat nog niets
vast volgens Van der Graaf. „Er
zijn tekeningen, maar er wordt nog
niet gebouwd. Er is nog invloed op
uif te oefenen." En die gelegenheid
krijgen de inwoners dan ook.
Er zijn 550 uitnodigingen de deur
uit gegaan. „We hopen op een flin
ke opkomst", zegt de voorzitter. Hij
kan niet inschatten hoeveel mensen
er deze keer komen, maar vertelt
dat het bestuur vorige keer blij ver
rast was met 80 man. Over de plan
nen kan hij inhoudelijk nog niet te
veel zeggen. „Het moet formeel
langs een aantal partijen, die er
eerst over moeten beslissen." Bij de
bijeenkomst van woensdag komen
de plankaarten voor het eerst te
voorschijn en daarmee krijgen de
bezoekers dus een primeur. Wet
houder Kees van Dis en andere be
trokkenen lichten de plannen toe.
Het gebied ten zuiden van Sint-
Maartensdijk, achter de Sportlaan,
de Wal en het Galgepad, gaat in elk
geval bij alle drie de scenario's op
de schop. Er komt een combinatie
van natuur, woningbouw, recreatie
en toerisme. Er wordt in de plannen
een andere invulling gegeven aan
natuurgebied De Pluimpot.
Van der Graaf vindt het plan interes
sant voor de leefbaarheid in Sint-
Maartensdijk en Scherpenisse. Het
maakt het volgens hem aantrekkelijk
voor mensen om in Sint-Maartens
dijk te blijven, maar ook om er te
komen wonen. Want mensen trek
ken weer andere mensen aan als ze
ergens graag wonen. Van der Graaf
denkt dat er op die manier: „Ge
bouwd wordt aan een dorp waar je
jeugd en ouderen bij elkaar houdt.
Die kunnen voor elkaar zorgen en
elkaar helpen. Dat is mijn persoon
lijke visie. Maar het kan zijn dat
mensen op de bijeenkomst daar een
andere mening over hebben."
Hij vindt het belangrijk dat de in
woners de kans krijgen om vooraf
inspraak te hebben op de plannen.
„Het punt is dat mensen geïnfor
meerd raken en weten wat er gaat
gebeuren. Kijk naar het gemeente
huis in Sint-Maartensdijk. Mensen
hadden er hele andere plannen mee
gehad als ze de kans hadden gekre
gen erover te mogen meepraten."
De Dorpstafel vraagt spreekrecht
bij de commissievergadering. „We
gaan luisteren, maar ook de gelui
den uit het dorp proberen te ventile
ren." Ron is zelf erg enthousiast
over de plannen. „Ik vind het een
ambitieus plan met een goede visie.
Er wordt niet zomaar een Vinex-
wijk uit de grond gestampt die
vloekt met de rest van het land
schap. Nee, ze kijken er nu echt
naar dat het moet passen in het
landschap en bij het klimaat van
een Zeeuws dorp. Ik vergelijk het
eigenlijk met toen je vroeger Tho-
len kwam binnenrijden over de
brug. Toen was Tholen vrij kaal.
Maar Tholen heeft met Waterfront
een gezicht gekregen."
De voorzitter zegt dat iedereen, ook
zonder uitnodiging, woensdag
avond welkom is bij de bijeen
komst. Wel vindt de organisatie het
prettig als belangstellenden zich
vooraf even aanmelden via dorpsta-
fel@zeelandnet.nl. Dat e-mailadres
kan ook gebruikt worden voor op
merkingen.
Met de nieuwe ecoFLEX modellen is er nu een extra zuinige variant voor bijna elke Opel. EcoFLEX betekent lage brandstofkosten en een lage CO uitstoot, een lagere fiscale bijtelling
en soms zelfs geen wegenbelasting. Het mooiste van alles is dat u niet inlevert op kwaliteit, vermogen of rijplezier. Echte Green Machines dus! Bovendien ontvongt u na aankoop 1000,-
cash op uw rekening. Bovenop de deal die u bij ons in de showroom maakt. Mooi meegenomen, toch?
Poortvliet
Het bestuur van de Dorpstafel bestaat uit zes leden, waaronder voorzitter Ron van der Graaf (links) en secretaris Cees van der Wielen. Het
gebied achter hen gaat op de schop als de plannen voor de Impuls Sint-Maartensdijk worden uitgevoerd.
mr ouPtvpM mi floJtr
Sommelsdijk, Langeweg 113, (0187) 47 67 67.